#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#سخنپایانی
🔸ششمین پرونده علمی با عنوان #فلسفهفضایمجازی به پایان خود رسید. قصور و کاستیهایی در این پرونده وجود داشت که، برخی از آنها به بضاعت اندک بنده بازگشت میکند و برخی دیگر به ضیق و محدودیت موجود در این فضا.
🔸در این پرونده سعی نمودم، پرسشی از #ماهیتفضایمجازی را طرح نمایم، و پاسخ آن را از ظرفیت فلسفی فلاسفه معاصر اسلامی جویا شوم. آنچه در این تحقیقات رخ نمود؛ #کمکاری بود که نسبت به فلسفه فضای مجازی صورت میگرفت و این در حالیست که، مهمترین موضوع پیشروی جهان بشریت، همین فضای مجازی است، که به دنبال خود، تحولات گسترده و سریعی را دامن میزند و خواهد زد. و پرواضح است که، باید برای چنین تحولاتی، برخوردار از اندیشههایی بنیادین و تأملاتی ژرف بود.
🔸در مقابل، با توجه به اندک گزارشی که از فعالیتهای فلسفی #جهانغرب صورت گرفت، این واقعیت آشکار شد که، ایشان در این عرصه پرمایه ظاهر شدهاند. شاید آنچه را که از انبان فلسفی خود در تحلیل فلسفی فضای مجازی، بهره میگیرند مورد تأیید و تصدیق ما قرار نگیرد، اما کتابها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادهاند نشان از عزم جدی آنها در مواجهه فلسفی با چنین موضوعی را دارد.
🔸در یک پرونده دیگری به موضوع #امتدادحکمتوفلسفه خواهم پرداخت، بعونه تبارک و تعالی، لیکن همین مقدار نیز میتوان اشاره نمود که، آنچه که از یک فیلسوف توقع میرود تا بتواند واقعیتی مانند فضای مجازی یا سایبری را تحلیل فلسفی نماید، این است که، بتواند مبانی فلسفی خود را تنزل داده و در تحلیل این موضوع بکار بگیرد، به گونهای که کسی که متخصص موضوع فضای مجازی است، احساس کند که، این موضوع در لایهای عمیقتر و بنیادین تحلیل شده است.
🔸 اما چنانچه، در تحلیل فضای مجازی به شرح و بسط ماهیت مجاز در برابر حقیقت اکتفا گردد، یا این فضا به عنوان یکی از مراتب وجودی تفسیر شود، هیچ ممیزهای روشن که، فضای مجازی را از سایر واقعیات عالم تمییز دهد، ارائه نشده است و هیچ بهرهبرداری از ظرفیت فلسفی اسلامی صورت نگرفته است. فلذا، فیلسوف مسلمان باید سعی نماید، آن ظرفیت موجود در مبانی فلسفی اسلامی را به گونهای استحصال نماید که، بتواند تحلیلی ممتاز و متمایز از فضای مجازی ارائه نماید. تحلیلی که بتواند، اساس و مبنایی برای تئوریهای راهبردی قرار بگیرد و عقبه فلسفی، اتاق فکر نظام اسلامی را در این موضوع تأمین نماید.
🔸در تحلیل فلسفی فضای مجازی باید به سه مسئله اساسی پرداخت؛ وحدت و کثرت، زمان و مکان، اختیار و آگاهی انسان. کدام مبانی فلسفی میتوانند پاسخی روشن و منطقی به این سه مسئله با توجه به فضای مجازی ارائه نمایند؟ آن مبانی فلسفی چه ویژگیهایی باید داشته باشند که، بتوانند پاسخی معقول و منطقی داشته باشند؟ آیا دستگاه فلسفی #وحدتگرا، قدرت تحلیل فلسفی کثرات مجازی را دارد؟ آیا دستگاه فلسفی #ماهیتگرا، توان تحلیل فلسفی زمان و تغییرات متصل در این فضا را دارد؟ آیا مکتب فلسفی #جبرعلیتی، امکانات تحلیل فلسفی #نقشانسان در بستر فضای مجازی را دارد؟ و.... اینها سؤالاتی است پیشروی پژوهشگران فلسفی برای تاسیس فلسفه فضای مجازی.
#فلسفهفضایمجازییکضرورتاست.
@monir_ol_din
🌸🌸
السلام علیکمو رحمةالله و برکاته
🌸🌸
🔸در ضمنمباحثی که پیرامون #فلسفهفضایمجازی طرح شد، برخی از دوستان علاقمند به موضوعِ بسیار اساسی و مهم #اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه، مسائلی را طرح مینمودند و نقدهایی را.
🔸با توجه به مشکلات #کرونایی که دامنگیرمان شده است و خیلی از جلسات و محافل علمی را به تعطیلی کشانده است، و از دیگرسوی، امکان فروگذاشتن مباحث مهم و استراتژیک نیز وجود ندارد، قرار بر این است که، #سلسلهجلساتمجازی با موضوع #فلسفهچگونگیاسلامی به صورت #تطبیقی با مباحث حکمتاسلامی، برگزار شود.
🔸عزیزانی که علاقمند به حضور در این جلسات هستند، در خصوصی به بنده اطلاع دهند. سازوکار برگزاری این جلسات، در ضمن گروهی علیحده توضیح داده خواهد شد.
#گروهمباحثاتمجازیامتدادحکمتوفلسفه
@monir_ol_din
#گروهمباحثاتمجازیامتدادحکمتوفلسفه
🔹 با توجه به پرسش های برخی از عزیزان، توضیحی مختصر درباره #گروهمباحثاتمجازی تقدیم میشود؛
1⃣ قرار بر این است که، در این مباحثات، طرح #فلسفهچگونگیاسلامی به عنوان یکی از طرحهای پروژه #امتدادحکمتوفلسفه، ارائه گردد.
2⃣ بعد از هر جلسه ارائهای که از فلسفه مذکور صورت گرفت، بحثی تطبیقی با #حکمتاسلامی بر محور کتاب #نهایةالحکمة انجام شود. بحث تطبیقی ثمرات متعددی دارد که از جمله آنها؛ دریافت عمیقتر مباحث فلسفه چگونگی اسلامی و نیز حتی تعمیق مباحث فلسفه اسلامی است.
3⃣ و دوستانی که در گروه عضو هستند، بعد از هر ارئهای، نقدها و ایرادها و سؤالات خود را طرح میکنند که، حقیر تا جایی که بتوانم و بدانم پاسخ خواهم داد.
https://eitaa.com/monir_ol_din/1599
#فلاسفهشیعه_1
✳ سیداحمدبنزینالعالبدینعلویعاملی اصفهانی (1054 ق)
🔹 سیداحمد علوی عاملی از فیلسوفان برجسته عهد #صفویان است. وی، از نوادگان #محققکرکی و پسرخاله، داماد و شاگرد فیلسوف شهیر، #میرداماد بوده است. وی به تبلیغات و فعالیتهای #مسیحیان در ایران و حتی جهان اسلام حساس بود. اولین توجه خاصهاش به تبلیغات و فعالیتهای مسیحیان این گونه شروع شد که پادشاه مغول هند یک نسخه از کتاب #آینهحقنما گزاویه - سفیر در دربار مغولان هند- را برای شاه عباس فرستاد و این کار باعث شد که کتاب یاد شده در میان درباریان و نزدیکان شاه عباس مشهور و مورد مطالعه قرار گیرد.
🔹 علوی عاملی صرفاً با توجه به محتوای غیرصحیح کتاب و بدون در نظر گرفتن جنبههای استعماری آن کتاب، چند کتاب بر ضد یهودیت و مسیحیت نوشت. وی در کتاب #مصقلصفا که بر ضد مسیحیت نوشته می.آورد که وی، افزون بر آن کتاب، سه کتاب دیگر با عنوانهای #لوامعربانی و #لمعاتملکوتیه در رد شبهات نصارا و صواعق رحمان در رد مذهب یهودیان نوشته است.
🔹 او در بخشی از کتاب، ضمن اینکه سخنان گزاویه را مصداق کلام بی فرجام و خزعبلات و ترهات معرفی میکند، در نقد سخنان گزاویه مینویسد؛ "ظاهر این است که، رواج دین شما به زور و حکم قتال بود نه به حلم و مدارا"
ر.ک. غربشناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر، ص ۲۴۶
🔅 سید احمد جد مادری #آیتاللهخامنهای، دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
http://fa.wikishia.net.
@monir_ol_din
💥 پروندههای علمی که تابحال در کانال #اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه انجام شده است؛
👇👇👇
#پرونده_علمی_1
⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
#پرونده_علمی_2
⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی
https://eitaa.com/monir_ol_din/702
#پرونده_علمی_3
⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت
https://eitaa.com/monir_ol_din/873
#پرونده_علمی_4
⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1029
#پروندهویژهمحرم
⭕️ کربلا و تاریخ
https://eitaa.com/monir_ol_din/1081
#پرونده_علمی_5
⭕️ایرانِآینده
https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
#پرونده_علمی_6
⭕️ فلسفهفضایمجازی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
13911123_1323899.jpg
71.9K
#پرونده_علمی_1
⭕ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی- 1
✅ فلسفههای مضاف - مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که #امتدادحکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل #حکومت. ما وقتی به فلسفه های غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
✅ البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه #ذهنیاتمحض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین #مسئلهاقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.»
🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی"
#اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_1
✔حضرت آیتاللهخامنه ای(مدظله العالی):
«در زمینهی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل #علومطبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهتگیری اینها را هم #حوزه بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهتگیری حرکت علمی را حوزهها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم #جهت میدهد. علم میتواند در خدمت بشر باشد، میتواند علیه بشر باشد؛ میتواند در خدمت عدالت باشد، میتواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهدهی حوزه است.»
🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398
↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت میدهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفتشناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی میتواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهدهدار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی میطلبد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/702
🏴آجرکالله با بقیةالله
▪️السلام علیک یاجعفر بن محمد ایها الصادق یابن رسولالله▪️
هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت
و ماند شیعه که قالالامامالصادق داشت
@monir_ol_din
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
13980317205681d5c.jpg
28.1K
✔ حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی):
«پشتوانه #انتخاب_مقاومت از سوی امام بزرگوار یک پشتوانه منطقی و عقلانی و علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض میکنم: یک جزء این است که مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. دوم اینکه مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب نشینی دشمن میشود. بخش سوم از منطق مقاومت آن است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است.»
#پرونده_علمی_3
#مبانی_فلسفی_اندیشه_مقاومت
https://eitaa.com/monir_ol_din/873
1.mp3
15.98M
#صوتجلسهاول
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 31 خرداد 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ تبیین سؤال از «چگونگی فلسفی»
2⃣ غایت طرح «فلسفه چگونگی اسلامی»
https://eitaa.com/monir_ol_din/1609
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
•|ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی|•
استادمیرباقری:
در #تولید فلسفه و حکمت اسلامی، #ایمان مقدم بر #دانش بوده است، به تعبیر دیگر حکمای اسلامی #مومنانه میاندیشیدند.
@monir_ol_din
جلسه دوم.mp3
19.49M
#صوتجلسهدوم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 سه شنبه3 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ توضیحی مختصر از غایت و هدف #فلسفهچگونگیاسلامی
➖ سؤال از چگونگی به نحو عام و شامل، محور فلسفه چگونگی اسلامی
➖دستیابی به «قانون عام شدن و صیرورت» هدف فلسفه چگونگی اسلامی
2⃣ تبیین غایت فلسفه اسلامی در بیان #علامهطباطبائی
➖معرفة الموجودات علی وجه کلی
➖تمییز الموجودات ممالیس بموجود حقیقی
➖نظارت فلسفه اسلامی به وجه ثبات موجودات یعنی "موجودیة بماهو موجودية"
3⃣ مقایسه تطبیقی میان غایت #فلسفهچیستیاسلامی با فلسفه چگونگی اسلامی
➖عدم امکان طرح پرسش «چگونگی» در فلسفه چیستی اسلامی با توجه به وصف «ثبات» در موجودیة بماهو موجودیة
https://eitaa.com/monir_ol_din/1611
#گفتگو
💥«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی»
✅دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه شیراز
📎http://www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html
@monir_ol_din
جلسه سوم.mp3
11.77M
#صوتجلسهسوم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه7 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ ضرورت «معیار صحت» برای ارزیابی "پاسخ" به "پرسش چگونگی"
2⃣ ویژگیهای معیار صحت؛
- انکارناپذیری
- شمولیت
- حقیقی بودن در مقابل اعتباری بودن
- ثبات در مقابل نسبی بودن
https://eitaa.com/monir_ol_din/1615
#یادداشت
💥از فلسفه #چرایی و #چیستی تا فلسفه #چگونگی
✅حجة الاسلام دکتر مصطفی جمالی.
📎http://www.isaq.ir/vdcgr39u4ak9z.pra.html
@monir_ol_din
#گفتگو
💥فلسفه در آزمون #کارآمدی
✅دکتر سید حسین نصر
«در علوم جدید، بودن و نبودن خداوند یکسان است. از لحاظ فلسفی و علمی خداوند هیچ سهمی در علوم جدید ندارد، استغفرالله. در دانشگاهی که خودم در آن خدمت میکردم، دانشگاه شریف فعلی، اگر کسی دستگاه جدیدی اختراع کند فخر ملت و بزرگی اسلام میشود. اینطور نیست! بله، فخر ملت از لحاظ تکنولوژی میشود، ولی از لحاظ اسلام نیست. درست برعکس است. اگر اسلام بخواهد باقی بماند باید جهانبینی و علومی را مطابق خود درست کند نه اینکه تمدن دیگر و یک علم لاادری را اتخاذ کند.»
http://farhikhtegandaily.com/news/34700/
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
جلسه چهارم.mp3
16.22M
#صوتجلسهچهارم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 سه شنبه10 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ مقایسه تطبیقی «انکارناپذیری» با «بداهت»
- بداهت یعنی؛ وضوح ذهنی
- انکارناپذیری یعنی؛ تعجیز عملی و عدم امکان انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1621
#گفتگو
💥فلسفه اسلامی در انحصار #الهیات
✅ دکتر محمد فنایی اشکوری
«تمرکز فلاسفه ما بیشتر در #مابعدالطبیعه بوده و کمتر درباره مسائل عینی زندگی در فلسفه اسلامی بحث شده است. بیشتر مباحث فلسفه، ذهنی و انتزاعی است، درنتیجه محدود به اقلیت خواص است. درحالیکه فلسفه فقط مباحث ماورایی نیست، گرچه این مباحث هم لازم است و البته فلسفه اسلامی ازاینجهت قوی است، ولی فلسفه به الهیات محدود شده و وارد مباحث #اجتماعی و زندگی نشده است؛ فلاسفه غرب بیشتر به این جنبه توجه کردند و حالا فلسفه اسلامی اگر بخواهد وارد مباحث اجتماعی شود، باید در آن یک #تحولی رخ دهد.»
https://article.tebyan.net/453230
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده....
🌸🌸
اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي
اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ
وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ
و َمَن تَحت الثَّري
اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ
صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً
مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة
كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
@monir_ol_din
جلسه پنجم.mp3
12.95M
#صوتجلسهپنجم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 14 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣توضیح سه اصل غیرقابل انکار به عنوان معیار صحت؛
- اصل تغایر فی الجمله
- اصل تغییر فی الجمله
- اصل هماهنگی فی الجمله
https://eitaa.com/monir_ol_din/1625
1355967_146.jpg
190.3K
#گفتگو
✅ دکتر نصرالله حکمت؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی
1⃣ تاریخ فلسفه اسلامی موجود در دانشگاهها؛ مجعول و قلابی
2⃣ در وضعیت توقف تفکریم نه امتناع آن
3⃣ سیطره متد بر انسان در فلسفه غرب
4⃣ بازخوانی سنت فلسفی؛ راه پاسخ به نیاز جوانان
5⃣ مهمترین دغدغه فارابی؛ دغدغه امروز جامعه
📎https://iqna.ir/fa/news/3808018
@monir_ol_din
6516_200_278.jpg
10.2K
#گزیدهکلام
💥هماهنگی فلسفه چگونگی اسلامی با فلسفه اسلامی
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
«فلسفه چگونگیاي که ما ميگوييم هماهنگ با فلسفه #هستيشناسي است. ملاحظه فرموديد چه عرض ميکنم؟ فلسفه چگونگي ما قطع نشده که بگوييم کاري به خدا ندارد که مثل غربيها بخواهيم بحث کنيم. آنچه را که در فلسفه هستي گفتيد، هماهنگ با فلسفه چگونگياي است که ما ميگوييم. صحبت از اين است که ما فلسفه چرايي (صدرایی) را با فلسفه چگونگي تکمیل میکنیم. البته در فلسفه چگونگي اثبات ميکنيم که کليه اشياء و تغييرشان و ذوات و اينها، به تبع يک حرکت تکاملي است. اتفاقاً اين مبنايي که دارم عرض ميکنم، با #اصالتوجود بسيار نزديک است و با اصالت ماهيت نميسازد. يعني براي ذوات اشياء، خاصيت ذاتي منفصل قائل نميشويم؛ ولي اگر در خاطر مبارکتان باشد در فلسفه اصالت وجود، چون خواص را مال ذوات ماهيات نميدانند و ماهيت را انتزاع از مراتب وجود ميدانند، «وجود» متحرکي را که در اينجا بيان ميکنيم بعداً ميشود تولي و ولايت، اين سازگار با آن هست. ممکن است مباحث بعيده اصالت وجود را ما نپذيريم. يعني به عبارت ديگر اصل مطلب را بسيار نزديک با صحبت خودمان ميدانيم. اگر اينطوري بشود، بحث ما ميشود #تکاملفلسفهوجود در مکانيزم هستي.»
✔️مراجعه شود؛ به دوره پژوهشی #فلسفهحکومت، جلسه 6- کد پژوهشی ۳۲۱
@monir_ol_din
جلسه ششم.mp3
17.01M
#صوتجلسهششم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 21 تیر 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ بررسی تطبیقی «اصل واقعیت» علامه طباطبائی با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1628