https://digipostal.ir/azdoorsalam
روی این لینک 👆👆 کلیک کنید.
التماس دعا.
اندیشه انقلاب اسلامی
#بررسیدیدگاه_1 #گزارش_3 ☑ خلاصه مصاحبه با حجتالاسلاموالمسلمین امینی نژاد 💢بخش 3 🔺یکی از بحث
#بررسیدیدگاه_1
#نقد_3
✅ ناظر بر مطالب آقای امینینژاد در بخش 3 نکاتی وجود دارد. همانطور که ملاحظه میکنید، ایشان به یکی از موانع امتدادحکمت که همانا عدم ورود فلسفه به ساحت جزئیات است، اشاره میکند و ادعای ایشان بر این است که، اندیشههای بنیادین ذاتاً قابلیت ورود در جزئیات را دارند.
1⃣ یکی از ابهامات این مطالب این است که، تعریف دقیق و مشخصی از #امرجزئی ارائه نشده است - شاید در مباحث دیگر ذکر شود- تبیین دقیق امرجزئی به مثابه غایت امتداد حکمت به تصویری که ما از مسئله داریم کمک خواهد کرد. آیا مقصود از جزئیات، امور متشخص خارجی است؟ اگر چنین است، آیا در تعریف جزئیات به همین وصف #تشخص اکتفا میکنید یا اینکه، ویژگی اصلی امر جزئی که همانا #تکمم و #تکیف است برایتان مهم میباشد؟ نکته این است که، اگر در تعریف امر جزئی کمیتدار بودن و کیفیتداری آن را لحاظ کنید، باید فلسفه را به گونهای امتداد دهید که بتواند به #مقدار و #کمیت متبدل شود تا در امور جزئی نیز امتداد یابد. و در غیر این صورت، نهایت زحمت فلسفه آن خواهد بود که، ناظر بر یک امر متشخص خارجی توصیفی ارائه نماید همانگونه که به الهیات بالمعنی الاخص مثال زدند. و میدانید که توصیف به معنای امتداد حکمت نیست. امتداد حکمت یعنی در عینیت جاری شود نه آنکه درباره عینیت سخن بگوید.
2⃣ در فرازی از سخنان آقای امینی نژاد نکته خوبی طرح شده است و آن اینکه، ایشان به یک #حدواسطی میان کلیات فلسفی و جزئیات تفطن پیدا کردهاند. توصیف ایشان از این حدواسط چیست در این بخش نیامده است. با این وصف، سوالی که باید طرح شود این است که، در دیدگاه شما آیا میان کلیات فلسفی و جزئیات عینی، نسبتی برقرار است؟ اگر شما کلیات فلسفی را اموری مجرد بدانید و جزئیات عینی را نیز حسی و مادی، با چه بیان فلسفی می.خواهید حدواسط میان این دو عرصه را طرح کنید؟ حال آن حد واسط نیز نسبتی با این دو سرطیف دارد یا اینکه بیگانه از کلیات فلسفی و جزئیات عینی است و فقط برای ایجاد اتصال میان این دو نقطه طرح میشود؟ خلاصه اینکه، از کلیات فلسفی تا جزئیات عینی را که امتداد حکمت میدانید، به چه بیان فلسفی میخواهید شرح دهید؟ آیا اصالت وجود چنین توانمندی را دارد؟
3⃣ فلسفه علمی است که، توان ورود در جزئیات را ندارد چرا که، روش آن برهانی است و برهان هم کلیگوی است زیرا «الجزئی لایکون کاسباً و لا مکتسباً». مثالی که درباره الهیات بالمعنی الاخص زده شده است، اصلاً مثال درستی نیست. زیرا موضوع الهیات بالمعنی الاخص خداوند متعال و یک موجود متشخص است و این ربطی به ظرفیت مفاهیم فلسفی ندارد. براهینی که در این بخش اقامه میشود همه براهین کلی هستند که نه بر خداوند متعال بلکه موضوع آنها #واجبالوجود است و بعد از اقامه برهان درباره واجب الوجود، تطبیق بر خداوند متعال میشود، پس براهین این بخش هم جزئی نیست بلکه کلی است، زیرا موضوعشان امر کلی یعنی واجب الوجود است.
@monir_ol_din
#گزارشیادداشت
📝آیت الله سیدمحمد خامنه ای(دام عزه)_رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا
🔺موضوع؛ فلسفه و کرونا
▫آیتالله سیدمحمدخامنهای، سردبیر مجله خردنامه صدرا، در سرمقاله شماره ۹۹ مجله به موضوع شیوع کرونا و پیامدهای آن پرداختهاند.
1⃣فلسفة ظهور انبياء، و نيز پديد آمدن آئين حكمت در ميان بشر، آن بود كه جهان پرشكوه هستي و قوانين آفرينش را به انسانها معرفي نمايند و جمال آفريدگار و جمال عرصة هستي را به او نشان دهند؛ و از سوي ديگر، جلال و هيبت و خطر #بيقانوني و #بياعتنايي به قوانين طبيعت و سنتهاي الهي را يادآور گردند و با دو دست «بشارت» و «انذار»، راه درست زندگي و حيات همراه با آسودگي و كامياري را ـ كه قرآن آن را صراط مستقيم ناميدهـ بياموزند و به يمين و يسار جاده نيفتند.
2⃣ حقتعالي عقل و عشق را نيز همچون دو بال معرفت به بشر سپرد تا به #بلوغ انساني خود برسد و از بادة تلخ روزگاران زندگي و عمر بلاخيز بشري خود، مستي و سرمستي و شيدايي براي خود بسازد؛ از آيات الهي پند گيرد، به گفتار دلسوزانة پيامبران و نمايندگان آنها عاقلانه و هوشمندانه عمل كند و به قوانين نوشته و نانوشتة اين جهان آفرينش احترام بگذارد و از خشم هولناك زمانه و راهبر ناپيداي اين جهان بپرهيزد و با قانونشكني و بيتوجهي به سنن الهي، تازيانة خشم الهي را برخود نخرد؛ آنگونه كه قرآن از نمونههاي تاريخي چون عاد و ثمود ... بيان كرده است، كه با وجود قدرت و شكوه ظاهري كه داشتند، به نكبت و انحطاط و نابودي دچار گشتند و از عرصة جهان بيرون افتادند.
3⃣ امروز نمايش ديگري از #قدرتلايزالحقتعالي و قوت ناموس خلقت و قانون آفرينش، در صفحة روزگار به روي پرده در آمده و مدعيان حكومت بر جهان را مغلوب و درماندة موجودي ناچيز از موجودات و مخلوقات خود ـ ويروس يا هر نام ديگر ـ نموده است تا عجز و درماندگي و بيچارگي آنان را آشكار نمايد و #كدخدايانفرضي و خيالي دهكدة جهاني را در برابر اين حقيرترين مخلوق جهان به زانو درآورد و خاك ذلت و افتادگي و فرودستي در برابر خداي متعال را بر سر آنان بريزد، كه «اين هنوز از نتايج سحر است»! #بدبخت كساني كه دل به اين قدرتهاي كاذب بستهاند و هنوز رو به كعبة آنان نماز ميخوانند و از قهر و انتقام الهي غافلند. اگر از خرد چيزي در آنها هست، تا وقت است بايد كه عبرت بگيرند و خود و ملت خود را به اين محكومان محكمة تاريخ، كه صداي خُرد شدن استخوانهاي آنان به گوش ميرسد، نفروشند.
99/4/21- مجله صدرا
@monir_ol_din
ر.jpg
7.1K
#گزارش_1
✅موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دغدغه #امتدادحکمت
🔹با نظر به پایگاه اطلاعرسانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مطالعه طرحهای پژوهشی این مؤسسه، این نکته عیان میگردد که، این مجموعه از دغدغه #امتدادحکمت فارغ است. اثری و نشانهای از فعالیتی که، حاکی از توجه به این دغدغه بسیار مهم باشد وجود ندارد.
البته در میان این طرحها، نمیتوان طرح پژوهشی آقای شهرام پازوکی باعنوان «طرح مسألة تمدن اسلامی در ایران معاصر: نگاهی حکمی» نادیده گرفت، لیکن این مورد، برخلاف جریان غالب و حاکم در طرحهای پژوهشی این مؤسسه است.
https://www.irip.ac.ir/fa/home/research/all
🔹طرح #ابنسینا که در این مؤسسه قرار است با تصحیح آثار او اتفاق بیافتد، طرح خوب و مفیدی است، اما زمانی که در کنار آن سهم دغدغههای مهمی چون امتداد حکمت نیز ادا شود. و اینگونه میشود که، فیلسوفان ما هیچ #ربطی نه به دنیای مردم دارند و نه اهداف انقلاب اسلامی. کاملاً برکنار از زندگی مردم، نه میتوانند ادعا کنند که، نقشی در اعتقادات و افکار مردم دارند و نه روی آن دارند که بگویند مطالعات و تحقیقات فلسفیشان، میتواند در متن #جامعه جریان پیدا کند.
#غیبتفیلسوفانازجامعه
@monir_ol_din
#بررسیدیدگاه_1
#گزارش_4
☑ خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد
💢بخش4⃣
🔺تلقی از فلسفه به طور عام و فلسفه و حکمت اسلامی واقعاً متعدد و متنوع است.
⚠یعنی گاهی از اوقات فلسفه به گونهای عرضه میشود که اساساً فقط در ساحت #انتزاعیاتِ صِرف ذهنی توقف میکند.
🔸یعنی به گونهای مباحث فلسفی عرضه میشود، به گونهای مسائل فلسفی تقریر میشود که وقتی مستمعین، مباحث فلسفی را میشنوند، احساس میکنند که این فلسفه فقط مطالعاتی است در ساحت ذهن، اساساً به عینیت و صحنهی اقدام و اجرا کاری ندارد.
🔸اما در مقابل ما میبینیم ارائهها و تقریرهایی از مسائل و مباحث فلسفه وجود دارد که در آنها فلسفه، هویت و قوام و حقیقت خودش را در عرصهی #عینیت و اقدام و در صحنهی واقعیت خارجی، میتواند نشان بدهد و پیدا بکند.
🔺بحث بسیار مهم دیگر، امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی است که تاکنون پیدا شده.
🔸وقتی ما به این بحث توجه نمیکنیم، اغلب این به ذهن ما میرسد که فلسفه فقط در ساحت کلیات و در فضای ذهن گیر کرده و در طول تاریخ چند قرن به هیچ وجه امتداد پیدا نکرده.
👈خب این واقعیت ندارد.
🔸بله آن انتظاراتی که ما از امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در خودمان مییابیم و در فضای نیازمندیهای امروزمان جستجو میکنیم، آن مقداری که ما انتظار داریم، الان فلسفه و حکمت اسلامی خودش را حضور نداده و این بحث بعدی ماست که چرا این مسئله به این سبک است و چه کار باید کرد.
🔺ولی واقعاً تا کنون چه امتدادهایی فلسفه و حکمت اسلامی پیدا کرده؟
🔸من این امتدادیابی فلسفهی اسلامی را به نحو کلی به دو بخش تقسیم میکنم:
1⃣امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی تا پیش از #دورهی جدید
2⃣و امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در #دورهی جدید.
🔸چنانچه این بحثی را که الان میخواهیم پی بگیریم می توان از منظری دیگر تقسیم بکنیم به
1⃣امتدادهای فلسفهی اسلامی به نحو #ناخودآگاه
2⃣و امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی به نحو #خودآگاه و با التفات و با توجه؛
🔸و چنانچه از منظرهای دیگر هم میشود تقسیمات دیگری را مطرح کرد.
@monir_ol_din
▪آجرک الله یا بقیة الله ▪
◾️رحلت جانگداز رحمةللعالمین رسول خاتم، شهادت کریم اهلالبیت امام حسن مجتبی و باب رأفتالهی امام رضا (سلام الله علیهم) را به پیشگاه امام عصر(ارواحنافداه) و عموم اراتمندان و موالیان و شیعیان خاندان عصمت و طهارت، تسلیت میگوییم.
@monir_ol_din
#گزارش_2
✅پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دغدغه #امتدادحکمت
🔹پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دارای پژوهشکدههای متعددی از جمله پژوهشکده فلسفه و کلام است.
در #گروهفلسفه این پژوهشکده، طرحهای کلان پژوهشی در حال اجراست که یکی از آن طرحها؛ «کلان پروژه «توانایىهاى فلسفه اسلامى و ربط و نسبت آن با حیات سیاسى اجتماعى» است.
🔹در سایت این پژوهشگاه در تبیین این طرح چنین آمده است:
«این طرح به دنبال تأکید مقام رهبرى در جمع بعضى از فرهیختگان مبنى بر تبیین و تعیین ربط و نسبت فلسفه اسلامى با حیات اجتماعى - سیاسى، در پژوهشکده شکل گرفت و طرح تفصیلى آن تهیه و مراحل اجراى آن مشخص گردید. طرح مذکور بر آن است تا نشان دهد که توانایىها و کاستىهاى فلسفه اسلامى به ویژه در ربط و نسبت آن با حیات بشرى چیست. براى رسیدن به این مقصود در مرحله نخست باید دید ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامى چیست و از واژه «فلسفه اسلامى» چه چیزى اراده مىشود.
براى تحقق هدف مذکور و پیشبرد موضوع، کارهاى متعددى به شرح زیر در نظر گرفته شده است:
- اجراى طرحهاى پژوهشى با موضوع «چیستى فلسفه اسلامى» و موضوعات مربوط به آن.
- اجراى طرحهاى پژوهشى با موضوع «توانایى هاى فلسفه اسلامى و ربط و نسبت آن با حیات اجتماعى - سیاسى».
- تألیف و ترجمه مجموعه مقالات.
- برگزارى نشستهاى و گفتوگوهاى علمى.»
http://www.isca.ac.ir
🔸نفس ورود این پژوهشکده و گروه فلسفه به موضوع امتداد حکمت، امر مبارکی است، لیکن باید آثار و محصولات چنین اقدامی را نیز مورد بررسی قرار داد؛ آیا بواقع اثری تولید شده است؟ آن آثار به چه میزانی توانسته اند در تبیین ربط فلسفه با حیات اجتماعی سیاسی موفق باشند؟ متأسفانه باگذشت چندسال از این طرح، محصول نهایی به دست نیامده است.
@monir_ol_din