✳️نماز عید فطر؛ نماز کرامت و شرافت امام امت
در قنوت نماز عید فطر میگوییم:
اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صلّیاللهعلیهوآله ذُخْراً وَشَرَفاً وَ کرامتاً وَمَزِیْداً
عید فطر را برای مسلمین عید قرار دادی و برای محمد ص ذخیره و #شرف و #کرامت و فزونى مقام؛ هرچه جمعیت نماز اصلی امالقرای اسلام بیشتر باشد، ابهت و شرافت بیشتری برای اسلام و امام آن ایجاد میشود و البته مایهی امیدواری و نشاط بیشتر امت اسلامی میشود.
مستحبات و مقدمات عید و استحبات برگزاری در فضای باز مؤید این معناست.
بهخصوص در این شرایط که دشمنان بیشترین تلاش را برای جدا کردن امت از امام خودشان دارند، این مهم ضرورت بیشتری پیدا میکند.
حتماً قضیه نماز عید فطر #امام_رضا ع را شنیدهاید که چه حرکت عظیم اجتماعیای ایجاد کردند و همه مردم مرو را به سمت صحرا به راه انداختند، تا جایی که مأمون که به اصرار خودش حضرت را به نماز راضی کرده بود، به ناچار حضرت را از میانه راه برگرداند.
آری برگزاری نماز عید فطر از #شئون_امام_جامعه و یک حرکت عظیم اجتماعی است.
#استفتا از رهبر انقلاب:
۲۵۱. در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عيد فطر را در مسجد خودش اقامه می کرد، آيا در حال حاضر اقامه نماز عيد فطر و قربان توسط ائمه جماعات جايز است؟
ج) جايز است نمايندگان ولی فقيه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عيد هستند و همچنين ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عيد را در عصر حاضر بهصورت جماعت اقامه نمايند، ولی احوط اين است که غير آنان آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که يک نماز عيد در شهر برگزار شود، بهتر است که غير از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقيه، کسی متصدی اقامه آن نشود.
http://sapp.ir/mosabereh :سروش
http://eitaa.com/mosabereh :ایتا
🔴 #خرافات را از سنت حسنهی قربانی بزداییم
آیتالله بهجت: به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به «دفتر شرع» نماییم
قربانی کردن، از سنتهای اسلامی است که در برخی موارد مانند حج، واجب و در برخی موارد مانند عقیقه و روز عید قربان، مستحب است.
اما،
کشتن قربانی #جلوی_پای افراد و باقی گذاشتن خون آن در خیابان و بهویژه جلوی مساجد،
#رد_شدن از روی خون قربانی
و مالیدن خون قربانی به #خودرو،
از جمله انحرافات در این سنت حسنه است.
از آنجاکه خون قربانی #نجس است، ریختن آن در خیابان و جلوی پای افراد و یا مساجد و هیئتها، بهخاطر آلوده کردن مسیر عبور مردم، #شرعاً اشکال دارد و مصداق آزار و اذیت است.
چیزی که در شرع نجس اعلام شده است، برای آن است که از آن دوری کنیم نه اینکه به آن تبرّک بجوییم!
👈لذا ضروری است که قربانی را در جایی دور از محل رفت و آمد انجام داده و زمین را تطهیر نماییم.
عدهای گمان میکنند که خون قربانی دارای اثر است، اما قرآن میخواهد این اعتقاد شرکآلود را از بین ببرد:
💠لن یَنَالَ اللّهَ لحُومُهَا وَ لا دِمَاؤُهَا وَ لکِن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنکُمْ... (آیه 37 سوره مبارکه حج)
(هرگز گوشتها و خونهای آنها به خداوند نمیرسد، بلکه تقوای شما به او میرسد.)
در #تفسیر_نمونه، ذیل این آیهی شریفه آمده است:
«ظاهراً اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلی است که هر گاه حیوانی را قربانی میکردند خون آن را بر سر بتها و گاه بر در و دیوار کعبه میپاشیدند، و بعضی از مسلمانان ناآگاه بی میل نبودند که در این برنامه خرافی از آنها تبعیت کنند، آیه فوق نازل شد و آنها را نهی کرد. متاسفانه هنوز این رسم جاهلی در بعضی از مناطق وجود دارد که هرگاه قربانی به خاطر ساختن خانهای میکنند خون آن را بر سقف و دیوار آن خانه میپاشند... که باید مسلمانان بیدار شدیداً با آن #مبارزه کنند.»
✅ مسئلهی شرعی (تمام مراجع):
خونی که هنگام ذبح قربانی خارج میشود نجس است و پس از خروج کامل خون، باید محل آلوده شده تطهیر گردد، بعد از آن خونهای باقیمانده در بدن قربانی پاک است.
@mosabereh
خرافات را از سنت حسنهی قربانی بزداییم.pdf
113.1K
فایل pdf اصلاح شده خرافات قربانی (قابل چاپ برای فرهنگ سازی در هیئات و مساجد)
@mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
https://www.instagram.com/tahmasebi_ir/p/BxX2wr1AMxU/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=xmpgc5q6wikl
نظرسنجی با تحدی
دیروز سر کلاس انقلاب در دانشگاه شریف، قبل از شروع بحث اصلی و پیرو بیان آیهای درمورد روزه، بعضی از بچههای کلاس گفتند درصد روزه داران خیلی کم است.
گفتم اینطور نیست. اگر سحرها نگاه کنید، چراغ های اکثر منازل برای سحری روشناند.
یکی از ایشان گفت: این دلیل نمیشود چراغ منزل ما همیشه روشن است!
گفتم ببینید دم افطار چقدر ترافیک میشود، اما بعد از افطار یک دفعه خیابان ها خلوت میشوند.
گفتم مثلاً در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ نماز جماعت ظهر دانشگاه حدود 1200 نفر میآیند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان میشود اکثریت با غیر مذهبیهاست و لذا بسیاری از افراد به گمان هماهنگی با محیط، بروز مذهبی ندارند. برای همین خیال میکنید اکثراً مذهبی نیستند در حالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند اعتقادات مذهبی دارند و عبادات را انجام می دهند.
یکی دیگر گفت: افرادی که به شما مراجعه میکنند مذهبی هستند، ما بین بچهها هستیم، اینطور نیست.
البته یک نفر هم مخالفت کرد و گفت که بروز مذهبی داریم که گفتم شما بله!
گفتم آمار وزارت علوم نشان میدهد که 67 درصد دانشجویان شریف بهطور منظم نماز میخوانند وکسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای 90 درصدند.
یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند!
یکدفعه یک نفر گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس #آمار بگیریم!
یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و چند نفر از خودتان با نظارت خودتان بشمارید.
نتیجه #خیلی_جالب بود:
بیش از 70 درصد کلاس روزه میگرفتند!
یعنی 31 نفر از 44 نفر!
نتیجهای که فکر میکنم برای همهی کلاس غیر منتظره بود.
***
به نظرم یکی از کارهای ضروری، پایش و منتشر کردن آمار دقیق دینداری مردم ایران است؛ عموم مردم ایران دیندارند، شبهای قدر و اعتکافها، نشانههایی از آنند.
برنامهریزان فرهنگی باید به این حقیقت توجه کنند و در مخاطب شناسی دچار اشتباه نشوند.
ظاهر افراد کل هویت آنها نیست، قضاوت بر اساس ظاهر، بسیاری اوقات ما را به تحلیل اشتباه میکشاند و این باعث میشود که برخورد خوبی با آنها نداشته باشیم و باعث طرد آنها شویم.
#تقوا_ثمره_روزه #رمضان_الکریم #اسلام #مردم #واقعیت
@mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
https://www.instagram.com/p/B1CRHyigN3Q/?igshid=gpn57efch1t5
با سلام و احترام و تبریک اعیاد
مدتی است در اینستاگرام پست میگذارم
May 11
با سلام و تبریک این ایام مبارک
با توجه به محدودیت ها و سانسورهای اینستاگرام، ان شاءالله این کانال را مجدداً فعال میکنم.
البته اکثر مطالب با صفحه اینستاگرام بنده مشترک خواهد بود.
التماس دعا 🌹
https://www.instagram.com/p/B-F1brJAxmi/?igshid=1x98co9dp7uv5
نظر رهبر انقلاب درمورد نوروز و شادی در آن:
در نزدیکی نوروز معمولاً عدهای با استناد به برخی از روایتها، نوروز را رد میکنند و به مخالفت با آن و آداب آن میپردازند. البته امسال بخاطر #کرونا دید و بازدید نوروز قاعدتاً نباید برگزار شود، اما نظر #رهبر_انقلاب در آن روایات و آداب نوروز خواندنی است:
۱.
#عید_نوروز از آن عیدهایی است که ما، به خلاف بعضی کسان، به آن خیلی #ارادت داریم.
(رهبر انقلاب ۱۳۷۵/۲/۱۳)
۲.
عید نوروز هم حقیقتی است. ما با عید نوروز موافقیم. کسی خیال نکند که عید نوروز از لحاظ اسلامی چیز بدی است؛ هرکس چنین تصوری بکند، واقعاً اشتباه کرده است. #اسلام عید نوروز را رد نکرده است. البته ممکن است در زمان خلفای اول، عدهای تحت تأثیر تفکرات خاصی قرار گرفته باشند و نسبت به این قضیه بهعنوان یک تهاجم فرهنگی برخورد کرده باشند و احتمالاً در بعضی از #روایات رد شده باشد که البته آن هم مسلّم نیست، اما امروز عید نوروز چیز خوبی است؛ اولِ بهار است و مردم عادت کردهاند که این ایام را عید بگیرند و تعطیل باشند و شادی کنند و به دیدن یکدیگر بروند و به هم عیدی بدهند و قهرها آشتی کنند و دورها نزدیکی کنند؛ این چیز #بسیار_خوبی است و بنده #صددرصد با عید نوروز و با جشن گرفتن این ایام موافقم.
هر کاری هم که در این ایام به جشن مردم کمک کند و آن را معنا ببخشد، خیلی خوب است و هیچ ایرادی ندارد؛ یعنی کسی که دارد برای عید نوروز برنامهریزی میکند، نباید احساس گناه و جرم و کمبودی بکند؛ منتها شاد کردن مردم یک چیز است، مبتذل کردن فضا یک چیز دیگر است... بنابراین، عید نوروز را #شاد کنید...
پارسال اوایل ساعت تحویل بود که داشتم به سمت مرقد حضرت امام (رضواناللهتعالیعلیه) میرفتم. ابتدای سال بود و من احساس خودم این بود که دارم میروم به روح مطهر امام سال نو را #تبریک بگویم. در آن لحظه من حضور و حالی داشتم.
(رهبر انقلاب ۱۳۷۰/۱۲/۷)
۳.
تبریک عرض میکنم حلول سال نو و عید نوروز را که #سلیقهی_زیبای_ایرانی، این روز را آغاز سال قرار داده است و سال شمسی ایرانی، سال هجری ایرانی از آغاز #بهار و از عید نوروز شروع میشود.
(رهبر انقلاب ۱۳۹۸/۱/۱)
#اسلام_ناب #نوروز
@mosabereh