eitaa logo
مصابره | محمد طهماسبی
313 دنبال‌کننده
309 عکس
108 ویدیو
38 فایل
خدمت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اِصبِروا و صابِروا... صبر فردی است و مصابره جمعی، مصابره یعنی همدیگر را به صبر و استقامت واداشتن در مسیر تحقق آرمان الهی @mtahmasebi
مشاهده در ایتا
دانلود
هیئت، نماد تجمع و بر محور شخصیّت (علیه‌السّلام) است. رهبر انقلاب ۱۳۸۴/۶/۳ @mosabereh
آیا دستورِ بریدن سر فرزند عاقلانه است؟ اگر ما در زمان بودیم و می‌فهمیدیم خدا چنین دستوری داده و حضرت ابراهیم می‌خواهد سر فرزند نوجوانش را بدون هیچ گناهی ببرد چه می‌گفتیم؟ مجامع بین‌المللی چه می‌گفتند؟ در فضای مجازی چی پخش می‌شد؟ بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال چه تیتری می‌زدند؟ چرا خدا برعکس نظر بسیاری از ما، نه تنها این کار را تقبیح نکرد، بلکه آن را بالاترین مدال افتخار حضرت ابراهیم دانست و این روز را هم برای همه‌ی ادیان توحیدی عید بندگی قرار داد؟ در دورانی هستیم که تفکرات مادی بر دنیا حاکم است. ما هم از آن تأثیرات زیادی گرفته‌ایم. نتیجه این شده که هر دستور الهی را می‌خواهیم بر اساس فایده‌ی دنیوی و مادی آن توجیه کنیم و اگر نتوانستیم توجیه کنیم و بالاتر از آن، گمان کردیم که به ضرر دنیای ماست و باعث مشکلات دنیوی می‌شود، توسط خیلی از افراد به ظاهر مؤمن و مسلمان هم نفی و طرد می‌شود. چه در زندگی فردی‌مان و چه در نظام اجتماعی‌مان. در واقع از خودمان و منافع خودمان اطاعت می‌کنیم، اگر حرف خدا با حرف و منافع‌مان تطابق داشت، برای خدا فاکتور می‌کنیم، و اگر تطابق نداشت، با یک توجیهی آن را کنار می‌گذاریم. اما خدا در قرآن می‌فرماید: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلّا لِیَعْبُدُونِ (ذاریات، ۵۶) هدف از خلقت این است که انسان عبد خدا شود. عبد یعنی هر چه خدا گفت اطاعت کند ولو این‌که بداند به ضرر خودش خواهد بود و حتی به قیمت جانش تمام خواهد شد. شهدای ما این آیه را باور کردند. جامعه‌ی ما وقتی موحّد خواهد شد که مسئله‌ی اصلی مردم این باشد که آیا به تکلیف‌مان درست عمل کرده‌ایم یا نه؟ اما اگر سؤالمان این است که عمل بر اساس دین و ایمان چه فایده‌ای داشته و به نفع ما هست یا نه، در واقع عبد خدا نشده‌ایم و جزو مؤمنین حقیقی نیستیم. اگر می‌خواهیم مؤمن باشیم، نباید گرفتار القائات و ملامت‌های کسانی شویم که ایمان ندارند. مؤمن رضایت خدا را در نظر دارد. اساساً جبهه‌بندی زمان پیامبران هم همینطور شکل می‌گرفت. نبرد بندگی و اومانیسم است. البته مؤمن واقعی در نگاه بالاتر می‌داند که اطاعت از خدا، سعادت ابدی برای او دارد حتی اگر ضررهای موقت ظاهری داشته باشد. به قول مرحوم علی صفایی حائری: «اما خدای ابراهیم... او نمی‌خواهد اسماعیل‌ها کشته شوند، او می‌خواهد ابراهیم‌ها آزاد شوند و رشد کنند و به قرب و رضوان دست بیابند.» ضمن اینکه اکثر دستورات خدا، نه تنها ضرر مادی ندارد، بلکه منافع مادی زودگذر را هم تأمین می‌کند، اما به هر حال گاهی خدا برای امتحان ما، اطاعت از خودش را با ضررهای موقت همراه می‌کند؛ البته اگر اطاعت صورت گرفت، همان ضررهای محدود هم رفع خواهد شد و برکات گسترده جای آن را خواهد گرفت: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُریٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَیْهِمْ بَرَکٰاتٍ مِنَ السَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ... (اعراف، ۹۶) و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن‌ها می‌گشودیم. @mosabereh
معمولا خدا در آزمایش، راه فرار برای بهانه‌جویی قرار می‌دهد! دستور قربانی کردن اسماعیل را در می‌دهد آن هم نه به صورت مستقیم! إِنّی‌ أَری‌ فی المَنامِ أَنّی‌ أَذبَحُک (البته خواب برای پیامبر حجت است) اما وقتی از عهده‌ی آزمایش برآمد و چاقو نبرید، خدا به ابراهیم مستقیم داد: فَلَمّا أسلَما و تَلَّهُ لِلجَبينِ* و نادَيناهُ أن ياإبرَاهِيمُ * قَد صَدَّقتَ الرُّءيا إنّا كَذالكَ نَجزِى المُحسِنين (۱۰۵ صافات) عمل به حجت مهم است. فتوای مرجع اعلم جامع الشرایط برای ما حجت است. @mosabereh
آزادی بیان در دنیای پیشرفته، یک شوخی و فریب است. @mosabereh
اعمال متفاوت روز عید غدیر و ارتباط آن با حقیقت ولایت ولایت، فقط محبت به اهلبیت و اعتقاد به آن‌ها و حتی اطاعت از آن‌ها نیست! بلکه این فقط یکی از ارکان ولایت است که بدون دو رکن دیگر ولایت، نمی‌توانیم خودمان را دارای ولایت کامل بدانیم. این همان اتخاذ ولایتِ ولی است و قرار گرفتن در حزب الله: ومن یتول الله ورسوله والذین آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون (مائده:۵۶) اما آن این است که مؤمنان باید به هم پیوسته و متحد و برادر باشند و همه با هم به صورت یک امت پشت سر امام قرار بگیرند. بدون این به هم پیوستگی، حقیقت ولایت در جامعه ایجاد نمی‌شود و حتی با وجود امیرالمؤمنین در رأس این جامعه، کار پیش نمی‌رود. والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعض(توبه:۷۱) لذا و اهمّیّت بسیار زیادی پیدا می‌کند؛ کسانی که خودشان را حزب اللهی می‌دانند اما وحدت جامعه اسلامی برایشان اولویتی ندارد، بلکه وحدت شکنی می‌کنند، در مقابل حقیقت ولایت قرار گرفته‌اند. نکته‌ی بسیار جالب این است که وقتی اعمال عید غدیر که عید ولایت است را می‌بینیم، اکثرا مربوط به ایجاد محبت و پیوند بین مؤمنین است (انتهای متن) و ولایت، بعد سلبی آن است؛ یعنی کسی که به این ولایت بین مؤمنان با هم و با امام معتقد و عامل می‌شود، نمی‌تواند با دشمنان دین و کفار پیوند برقرار کند و باید با آن‌ها مرزبندی ایجاد کند: یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود والنصاری أولیاء... (مائده:۵۱) کار ما ایجاد این سه رکن در جامعه است. وحدت و برادری، مرز بندی با دشمن و اطاعت از ولی حق جامعه. 🌹🌹🌹 حال به برخی از اعمال روز که در مفاتیح الجنان آمده است توجه کنیم: چون مؤمنی را ملاقات کند بگوید: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة علیهم السلام روز شریف از برای پوشیدن جامه‌های نیکو و زینت کردن و بوی خوش استعمال نمودن و شادی کردن و شاد نمودن شیعیان امیرالمؤمنین ع و عفو از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه‌داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تَبسّم کردن بر رویشان و هَدایا فرستادن بر ایشان... و یک درهم که کسی در این روز به برادر مؤمن خود بدهد برابر است با صد هزار درهم در غیر این‌روز و طعام دادن به مؤمنی در این روز مثل طعام دادن به جمیع پیغمبران و صدّیقان است... این روز... جناب رسول خدا ص ما بین اصحاب خود برادری افکنده و لهذا شایسته است در این‌روز عقد اخوّت با اِخوان مؤمنین. @mosabereh
14000506 بیانات عنوان‌زده‌شده‌ی رهبر انقلاب در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم.pdf
405.9K
بیانات عنوان‌زده‌شده‌ی رهبر انقلاب در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم ۱۴۰۰/۵/۶ @mosabereh
14000512 متن حکم و متن بیانات عنوان‌زده‌شده رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری.pdf
557.6K
متن حکم و متن بیانات عنوان‌زده‌شده رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی @mosabereh
اصلاح اشتباهات در سنت حسنه‌ی قربانی کردن.pdf
106.1K
اصلاح اشتباهات در سنت حسنه‌ی قربانی کردن. فایل قابل پرینت برای نصب در هیئت‌ها و مساجد. @mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
اصلاح اشتباهات در سنت حسنه‌ی قربانی کردن. فایل قابل پرینت برای نصب در هیئت‌ها و مساجد. @mosabereh
اصلاح اشتباهات در سنت حسنه‌ی قربانی کردن قربانی کردن، از سنت‌های اسلامی است که در برخی موارد مانند حج، واجب است و در برخی موارد مانند عقیقه و روز عید قربان، مستحب است. اما نکته‌ی مهم این است که کار درست را نباید بر اساس سنت رایج و با روش غلط انجام داد؛ آیت‌الله بهجت می‌فرمودند که «به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به دفتر شرع نماییم». آیا خون قربانی اثر دارد؟ برخی از افراد، گمان می‌کنند که خون قربانی دارای اثر است؛ (درصورتی‌که وقتی شرع، خون را نجس دانسته است، برای این است که از آن دوری شود نه این‌که متبرّک شمرده شود!) لذا قرآن کریم در ردّ این باور خرافی و شرک آلود، می‌فرماید: «لَن یَنَالَ اللّهَ لحُومُهَا وَ لا دِمَاؤُهَا وَ لکِن یَنَالُهُ التَّقْوَی‌ مِنکُمْ...» (حج: 37) (ترجمه: هرگز گوشت‌ها و خون‌های آن‌ها به خدا نمی‌رسد، بلکه تقوای شما به او می‌رسد.) در تفسیر نمونه، ذیل این آیه‌ی شریفه آمده است: «ظاهراً اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلی است که هر گاه حیوانی را قربانی می‌کردند خون آن را بر سر بت‌ها و گاه بر در و دیوار کعبه می‌پاشیدند، و بعضی از مسلمانان ناآگاه بی‌میل نبودند که در این برنامه‌ی خرافی از آن‌ها تبعیت کنند، آیه‌ی فوق نازل شد و آن‌ها را نهی کرد. متأسفانه هنوز این رسم جاهلی در بعضی از مناطق وجود دارد که هرگاه قربانی به‌خاطر ساختن خانه‌ای می‌کنند خون آن را بر سقف و دیوار آن خانه می‌پاشند... که باید مسلمانان بیدار شدیداً با آن مبارزه کنند.» مسئله‌ی شرعی «خونی که هنگام ذبح قربانی خارج می‌شود نجس است و پس از خروج کامل خون، باید محل آلوده شده تطهیر گردد. بعد از آن، خون‌های باقیمانده در بدن قربانی پاک است.» (تمام مراجع) بر این اساس، ضروری است که قربانی را در جایی دور از محل رفت و آمد انجام داده و زمین را تطهیر نماییم؛ ریختن خون قربانی در خیابان‌ها و معابر عمومی، شرعاً اشکال دارد، زیرا مسیر عبور مردم را آلوده و نجس می‌کند و باعث اذیّت می‌شود. برخی از باورهای غلط و خرافی در این سنت حسنه • کشتن قربانی جلوی پای افراد (مانند عروس، حاجی یا متوفی) • رد شدن از روی خون قربانی • مالیدن خون قربانی به خودرو یا ساختمان نظرات برخی از علما و بزرگان آیت‌الله مکارم شیرازی: «قربانی‌هایی که در رهگذرها و خیابان‌ها صورت می‌گیرد و همه‌جا را آلوده می‌کند شرعاً اشکال دارد. در جای مناسبی قربانی کنند و محل آن را شسته و گوشت آن مصرف شود. این خون‌ها نباید در خیابان ریخته بشود چرا که باعث آلودگی می‌شود.» شهید مطهری: «معمول ما این است که وقتی می‌خواهیم به خانه‌ی جدید برویم یک گوسفند می‌کشیم... وسائل، جلد2، ص198 از معانی‌الاخبار صدوق نقل می‌کند که پیغمبر اکرم «نَهی‌ عَنْ ذَبائِحِ الْجِنِّ» پیغمبر از ذبایح جن نهی کرد. معلوم می‌شود اسم این‌ها در قدیم ذبیحة‌الجن بوده است... یعنی کسی خانه‌ای می‌خرد یا چشمه‌ای را استخراج و جاری می‌کند یا کاری مثل این‌ها می‌کند... بعد گوسفندی را می‌کشند برای این‌که جلو چشم مردم را بگیرند... معلوم می‌شود عرب‌های جاهلیت می‌گفتند جن می‌آید این کار را می‌کند. «فَابْطَلَ ذلِکَ النَّبِیُّ وَ نَهی‌ عَنْهُ» پیغمبر اکرم این سنت رایج جاهلیت را -که دومرتبه در میان ما رایج شده است- باطل کرد. این کتاب وسائل از کتب معتبر حدیث ما، این هم مدرکش که عرض کردم.» حجت‌الاسلام و المسلمین فاطمی‌نیا: «در معابر عمومی جلوی بچه، بزرگ، گوسفند نکشید. رذیلت را وقتی کسی تذکر نداد جا می‌افتد. این رذیلت است، فضیلت نیست. دهنم بسته است بگویم که اگر بچه، گوسفند کشتن ببیند آخرش چه می‌شود... کی گفته جلوی پای عروس و حاجی گوسفند بکشید؟ این عوام بازی بس نشد؟ جلوی مردم گوسفند نکشید با عاقبت بچه‌ها بازی نکنید عزیز من. ببرید در یک جایی که کسی نبیند بکشید، گوشت‌هایش را ببرید بدهید به فقرا.» @mosabereh
14000520 سخنان تلویزیونی رهبر انقلاب درباره‌ی طغیان بیماری کرونا .pdf
335.2K
سخنان تلویزیونی رهبر انقلاب درباره‌ی طغیان بیماری کرونا به صورت عنوان‌زده‌شده ۱۴۰۰/۵/۲۰ @mosabereh