eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
770 دنبال‌کننده
153 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 80 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 2752goj ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ خط متن و ترجمه: کهن ✓ تعداد برگ‌ها: 41 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 16.5*20.3 سانتی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ سمرقندی ✓ تعداد سطور در هر صفحه: متن و ترجمه هر کدام 5 سطر ✓ نشان پایان آیات: یک گوی زرین با یک خط قرمز در اطراف آن که به شکل گل درآمده است. ✓ علامت تخمیس: یک ترنج طلایی در حاشیه که با یک نوار لاجورد تزیین شده است. ✓ علامت تعشیر: یک شمسه طلایی در حاشیه که در میان آن، تعداد آیات به حروف ابجد نگارش شده است. ✓ نقط الاعجام: تمامی حروف معجمه در این مصحف، دارای نقطه هستند. از ویژگی این نسخه این است که برای حروفی که امروزه فاقد نقطه هستند، نقطه وضع شده است؛ مانند «س» سه نقطه در زیر، دال و راء یک نقطه در زیر، «ص» یک نقطه در زیر. ✓ روش علامت‌گذاری: ← حرکات کوتاه و تنوین‌ها: نقاط قرمز مدوّر به شیوه ← علائم ساکن ( ْ )، تشدید ( ّ )، مد ( ~ ) و همزه ( ء ) به رنگ آبی و به شیوه بن احمد ← نگارش کلمه «وقف» برای نشان دادن مواضع وقف ✓ نام سوره و تعداد آیات: به خط و به قلم زر به همراه یک نقش تزیینی در حاشیه مصحف ✅ ترجمه فارسی موجود در قرآن را از جهات مختلف می‌توان کهن به شمار آورد و برخی از محققان آن را متعلق به قرن پنجم هجری دانسته‌اند که به نظر، قریب به واقع است. ❇️ این مصحف شریف در اصل در 30 بخش (جزء) کتابت شده است که تاکنون 17 پاره مختلف از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی، مجلس شورای اسلامی، کتابخانه دانشگاه تهران و حراج ساتبیز یافت شده است. ✅ این نسخه توسط خانم «خراسان بنت ابی‌القاسم بن علی بن مانکدیم» احتمالاً در قرن ششم، وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است. ❇️ این نسخه از ابعاد رسم المصحف، قرائات و ترجمه قرآن کریم، حاوی اطلاعات ارزشمندی است که آن را شایسته تحقیق می‌کند. البته جناب آقای دکتر کریمی‌نیا درباره این نسخه مقالاتی نگاشته است که علاقمندان می‌توانند به آن مراجعه کنند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/80) لَن تَمَسَّنا: هرگز به ما نخواهد رسيد، هرگز ما را لمس نخواهد کرد. مَعدودَةً: اندک اَتَّخَذتُم: در اختيار داريد، به دست آورده‌ايد. 📝 در اصل، «اَ اؚتَّخَذتُم» بوده که همزه وصل آن حذف شده است. لَن يُخلِفَ: هرگز خلف وعده نخواهد کرد. اَم: مطلب ديگر؛ 📝 ظاهراً منقطعه است، نه متصله و به معنای «يا»، هر چند بعضی احتمال داده‌اند که متصله باشد، در اين صورت معنای آيه چنين می‌شود: آيا خداوند با شما عهد و پيمان بسته که شما را عذاب نکند يا با اين ادعا به خدا افترا می‌زنيد؟ ولی اگر «اَم» را منقطعه بدانيم جمله «تَقولونَ ...» می‌تواند باشد. تَقولونَ عَلَی اللّٰهِ: افترا می‌زنيد به الله. 🔸منبع: ، ج1، ص41 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ 🔸 وَقالوا لَن تَمَسَّنَا النّارُ اِلّآ اَيّامًا مَعدودَةً قُل اَتَّخَذتُم عِندَ اللهِ عَهدًا فَلَن يُخلِفَ اللهُ عَهدَهٓ اَم تَقولونَ عَلَی اللهِ ما لا تَعلَمونَ (بقره/80) (یهودیان) گفتند: «(چون ما نژاد برتریم، اگر گناهکار هم باشیم،) آتش (جهنم) فقط چند روزی به ما خواهد رسید.» بگو: «مگر پیمانی از خدا گرفته‌اید؟ -که (البته در این صورت،) خداوند خلاف وعده‌اش (عمل) نخواهد کرد-؛ یا چیزی را که (به‌درستی) نمی‌دانید، به خدا نسبت می‌دهید؟» ✅ این آیه به یکی از گفته‌های بی‌اساس یهود اشاره دارد که آنان را به خود مغرور کرده بود و سرچشمه قسمتی از انحرافات و خودخواهی‌ها و خودپرستی‌های آنان به شمار می‌آید. بر اساس این اعتقاد، نژاد یهود بر همه نژادها برتری دارد و آنان تافته جدابافته‌اند و گنهکارانشان فقط چند روز کیفر و مجازات می‌بینند و سپس بهشت الهی برای ابد در اختیار آنان خواهد بود. ✅ جامعه یهود، خود را فرزندان پیامبران می‌دانستند و می‌گفتند: آنان در روز رستاخیز در حق فرزندان خویش شفاعت خواهند کرد. همچنین به دلیل اعتقادی که به شفاعت آنها داشتند می‌گفتند: «آتش جهنم فقط چند روزی به ما خواهد رسید.» این آیه با بیانی منطقی، این پندار غلط را ابطال می‌کند و می‌گوید این گفتار شما از دو حال خارج نیست: یا باید عهد و پیمان خاصی از خدا در این زمینه گرفته باشید -که نگرفته‌اید- یا دروغ و تهمت به خدا می‌بندید. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص12 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ (بقره/80) 💢 «اَتَّخَذتُم»: نحوه نگارش و در قرآن کریم: واردشدن همزه استفهام بر افعالی که با همزه وصل شروع می‌شوند، موجب حذف همزه وصل در کتابت می‌شود چنان‌که فعل «اؚتَّخَذتُم» پس از واردشدن همزه استفهام به‌صورت «اَ اؚتَّخَذتُم» درآمده و با حذف همزه دوم که همزه وصل است، تبدیل به «اَتَّخَذتُم» شده است. لازم به ذکر است در صورت واردشدن همزه استفهام بر الف و لام تعریف، حالات دیگری پیش می‌آید که در آینده، قواعد آن بیان خواهد شد ان شاء الله. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
📖 2 مصحف با ویژگی‌های منحصر به فرد ✳️ رونمایی از مصاحف جدید چاپ شده مرکز طبع و نشر قرآن فردا چهارشنبه 7 آذر ماه در حسینیه الزهرا (س) ساعت 14 🌸 برای آگاهی از ویژگیهای منحصر به فرد این قرآن‌ها با ما همراه باشید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 7 آذر 1403 🔅 بَلیٰ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَاَحاطَت بِهٖ خَطيٓــَٔتُه فَاُولـٰٓئِكَ اَصحٰبُ النّارِ هُم فيها خٰلِدونَ (بقره/81) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 81 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 348 (e) ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: D بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 50 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 245*175 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 7 سطر ✓ نشان پایان آیات: یک گل شش‌پر ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط و قلم طلا ✓ علامت تعشیر: یک شمسه طلایی که در میان آن، تعداد آیات به حروف نگارش شده است. ✓ نقط الاعجام: برخی حروف معجمه در این مصحف، دارای نقطه هستند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز، سبز، آبی و زرد مدوّر به شیوه ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b52513903f/f1.item.r=arabe348 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/81) بَلیٰ: چرا؛ 📝 «بَلیٰ» برای به به کار می‌رود. کَسَبَ: انجام دهد، کسب و جمع‌آوری کند. 📝 «مَن کَسَبَ سَيِّئَةً»، به معنای «مَن عَمِلَ سَيِّئَةً وَجَمَعَها»، تشبیه به کسب مال. سَيِّئَةً: زشتی، بدی اَحاطَت بِهٖ: احاطه کند او را. خَطيٓــَٔة: خطای عمدی و مورد قصد 🔸منبع: ، ج1، ص41 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/81) ❇️ عَنِ الکاظِمِ (ع): لا يُخَلِّدُ اللَّهُ فِی النّارِ اِلّا اَهلَ الكُفرِ وَالجُحودِ وَاَهلَ الضَّلالِ وَالشِّركِ. ❇️ امام کاظم (ع): خداوند فقط اهل کفر و انکار و گمراهی و شرک را در آتش، جاودانه نگه می دارد. 🔸منبع: توحید، ص407 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 بَلیٰ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَاَحاطَت بِهٖ خَطيٓــَٔتُه فَاُولـٰٓئِكَ اَصحٰبُ النّارِ هُم فيها خٰلِدونَ (بقره/81) آری؛ (عذاب طولانی به شما خواهد رسید؛ زیرا) کسانی که بدی کنند و (آثار) گناهانشان (سراسر وجود) آنان را فراگیرد، اهل آتش‌اند و همیشه در آن خواهند ماند. ✅ منظور از «احاطه خطیئه» این است که انسان، دستش از هر راه نجاتی بریده شود، گویا گناهان، آن‌چنان او را محاصره کرده‌اند که هیچ راه و روزنه‌ای برای هدایت او وجود ندارد، در نتیجه چنین کسی جاودانه در آتش خواهد بود و اگر در قلب او مقداری وجود داشت یا از اخلاق و صفات فاضله مانند انصاف، خضوع و... مقداری بهره داشت، قطعاً امکان و سعادت برای او متصور بود. ✅ برخلاف گمان بنی‌اسرائیل که خیال می‌کردند کیفر خداوند درباره آنان با کیفر الهی نسبت به دیگران تفاوت دارد، این آیه می‌فرماید: همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر آثار گناهان، چنان انسان را احاطه کند که فرصت و بازگشت نداشته باشد، برای همیشه در جهنم خواهد بود. 👈 در ارتباط با آیه شریفه گفتنی است: نافع و ابوجعفر به‌صورت «خَطیئاتُه» و باقی قراء به‌صورت «خَطيئَتُه» تلاوت کرده‌اند. 🔸 منبع: المیزان، ج1، ص215؛ نور، ج1، ص147 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/81) 💢 «اَحاطَت»: شیوه نگارش واژه «اَحاطَت» در مصاحف مختلف به دو دسته تقسیم می‌شود: - اَحـٰطَت به : در مصحف امیری و مصحف مدینه بر اساس نقل ابوداود سلیمان بن نجاح - اَحاطَت به : مصحف لیبی، مصحف شبه قاره و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن بر اساس آراء ابوعمرو دانی ✅ وجه ترجیح اثبات الف در این واژه ذکر شده است. 💢 «خَطيٓــَٔتُه»: واژه «خَطيٓــَٔتُه» در منابع علم و به تبع آن مصاحفی که ملتزم به رعایت قواعد آن هستند، به حذف پایه همزه نقل شده است. در مصحف نیز واژه «خَطيٓــَٔتُه» بدون پایه همزه نگارش شده است. ✍ لازم به ذکر است در برخی مصاحف و که التزامی بر رعایت قواعد رسم المصحف ندارند،​ «خَطیــئَتُه» با درج پایه یاء برای همزه، نگارش شده است. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با انواع ضبط این عبارت در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/word?wid=651925&type=rasm 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
هم‌اکنون مراسم رونمایی از جدیدترین قرآن‌های کتابت شده توسط مرکز طبع و نشر قرآن
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد عبدالرسول عبائی 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد عبدالرسول عبائی ✅ استاد عبدالرسول عبائی، متولد 1324 ه‍.ش در کربلا، از سن 9 سالگی از محضر اساتیدی چون شیخ محمدحسین کاتب، دکتر احمد امین، دکتر داود عطار، شیخ کاظم حلی و ملامحمدعلی نعلچی از اساتید قرآنی بغداد بهره‌مند بودند. ✅ در خاطرات جوانیِ بازگوشده توسط ایشان با استاد «عبدالباسط» زمانی که 12 سال داشته، آمده است: زمانی که نوجوان بودم برای اولین بار از شهر کربلا همراه با استاد که به عراق آمده بود تا تلاوت‌هایی را داشته باشد به شهر دیگری رفتم. ✅ وى تحصيلات ابتدایى تا متوسطه را در همان شهر به پايان رساند و تحصيلات عاليه را در دانشكده اصول دين دانشگاه بغداد در سال 1349 به پايان برد. ✅ همچنین ایشان با توجه به مراودات و ارتباط با مرحوم در تألیف برخی از کتب با ایشان همراهی داشته‌اند. ✅ یکی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین عناصر شخصیتی این چهره قرآنی، تلاش برای به ‌اوج رساندن بوده و عیان‌ترین وجه تجلی این شاخصه، تلاش او برای نزدیکی مسابقات و بوده است. شاید اگر بگوییم که ایشان یک‌تنه رابط فعالان قرآنی خارج از کشور با قرآنیان ایرانی بوده است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. ✅ فعالیت‌ در مرکز طبع و نشر قرآن: ارتباط ایشان با مرکز به سال 1376 برمی‌گردد که از ایشان خواسته شد با توجه به ارتباط عمیق وی با داوران بین‌المللی قرآن کریم، قرآن مرکز طبع و نشر را به ایشان عرضه و نظراتشان را اخذ نمایند. ایشان از سال 1378 به عضویت شورای تحقیق مرکز درآمده و از آن سال تا کنون بهره‌های فراوان علمی و ادبی را به همکاران خود در مرکز رسانده‌اند. ✅ از دیگر فعالیت‌های ایشان در مرکز طبع و نشر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔘 عضویت در کمیته بازنگری علائم وقف و ابتدا 🔘 عضویت در کمیته تجدید نظر در علائم وقف و ابتدا 🔘 همکاری در علامت‌گذاری سجاوندی در مرکز در 2 نوبت 🔘 همکاری در تألیف کتاب عربی منهج مصحف مرکز طبع و نشر در رسم، ضبط، وقف و ابتدا ✴️ با توجه به ارتباط علمی و شخصی استاد عبائی با بسیاری از اساتید جهان اسلام در حوزه قرائت و کتابت، ایشان پل ارتباطی مرکز در حوزه بین‌الملل به شمار می‌آیند. ✴️ امید است این اندک معرفی از این استاد گرانقدر قرآنی مورد قبول واقع شود و خداوند ما را از وجود ارزشمند ایشان بیشتر بهره‌مند نماید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 10 آذر 1403 🔅 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَ بَنیٓ اِسرآءيلَ لاتَعبُدونَ اِلَّا اللهَ وَبِالوالِدَينِ اِحسانًا وَذِی القُربیٰ وَاليَتٰمیٰ وَالمَسٰكينِ وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا وَاَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ ثُمَّ تَوَلَّيتُم اِلّا قَليلًا مِنكُم وَاَنتُم مُعرِضونَ (بقره/83) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 83 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: No. 1 ✓ محل نگهداری: کتابخانه رضا رامپور، هند ✓ خط: C.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 345 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 287*202 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 و 16 سطر ✓ نشان پایان آیات: دو نقطه مستطیل که به شکل مورّب روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در میان آن، یک گل شش‌پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام است اما در برخی صفحات در دوران متأخر از کتابت، برخی از حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ❇️ این نسخه، منسوب به امام علی علیه‌السلام است که با توجه به نوع خط و ویژگی‌های مصحف، این انتساب بعید به نظر می‌رسد. ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://corpuscoranicum.de/en/manuscripts/878/page/2v?sura=1&verse=1#manuscript_page 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/83) لاتَعبُدونَ: نپرستيد. بِالوالِدَينِ اِحسانًا: به پدر و مادر نيکی کنيد. 📝 «احسانًا» مفعول مطلق نائب از فعل است، به معنای «اَحسِنوا». قُربیٰ: خويشاوندی ذِی القُربیٰ: خويشاوند، كسی كه دارای خويشاوندی است. المَسٰكينِ: بيچاره و بينوا 📝 صيغه مبالغه از «سکن» حُسنًا: [سخنی] نيک تَوَلَّيتُم: روی برگردانديد، پشت کرديد. وَاَنتُم مُعرِضونَ: در حالی که اِعراض می‌کرديد. 📝 واو حاليه و اين حال، حال مؤکده است، زيرا «تَوَلّی» و «اعراض» به يک معنا هستند، البته بعضی بين «تولّی» و «اعراض» فرق گذاشته‌اند و گفته‌اند: تَوَلّی یعنی بازگشتش به محل اوليه باشد؛ يعنی 180 درجه مسير را عوض کند و اعراض، 90 درجه مسير را عوض کند. 🔸منبع: ، ج1، ص42 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/83) ❇️ عَنِ الباقِرِ (ع) فی قَولِهٖ تَعالىٰ «وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا» قالَ: قولوا لِلنّاسِ اَحسَنَ ما تُحِبّونَ اَن يُقالَ لَكُم. فَاِنَّ اللهَ يُبغِضُ اللَّعّانَ السَّبّابَ الطَّعّانَ عَلَى المُؤمِنينَ المُتَفَحِّشَ السّائِلَ المُلحِفَ وَيُحِبُّ الحَیِیَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّف. ❇️ امام باقر (ع) در توضیح این سخن خدا که می‌فرماید: «با مردم، نیكو سخن بگویید» فرمود: با مردم بهتر از آن‌گونه‌‌ای سخن بگویید که دوست دارید با شما سخن گفته شود؛ زیرا خداوند بر افرادی که مؤمنان را لعنت می‌کنند، دشنام می‌دهند، طعنه می‌زنند، سخنان زشت می‌گویند و با اصرار از دیگران چیزی می‌خواهند، خشم می‌گیرد ولی افراد باحیا و بردبار و پاکدامن و بامناعت را دوست دارد. 🔸منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ اَخَذنا ميثاقَ بَنیٓ اِسرآءيلَ لاتَعبُدونَ اِلَّا اللهَ وَبِالوالِدَينِ اِحسانًا وَذِی القُربیٰ وَاليَتٰمیٰ وَالمَسٰكينِ وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا وَاَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ ...(بقره/83) زمانی (را یاد کنید) که از بنی‌اسرائیل پیمان گرفتیم که «جز خدا را نپرستید؛ به پدر و مادر نیکی کنید و (هم چنین) به خویشان و یتیمان و بینوایان؛ با مردم، نیکو سخن بگویید و نماز را کامل و بی‌نقص به‌ جای آورید و (از مال خود) انفاق کنید (چه واجب باشد و چه مستحب)».‌‌.. ✅ برای رسیدن به خوشبختی و سعادت، دو رابطه لازم است. یکی و دیگری . ما هنگامی به سعادت خواهیم رسید که در ابتدا خدای خود را بشناسیم و بدانیم که چرا ما را آفریده و از ما چه انتظاری دارد و پس از آن، رابطه خود را با مخلوقات خدا تنظیم کنیم. خداوند متعال به وسیله پیامبران، چگونگی برقراری این دو رابطه را به ما آموخته است. ✅ «وَقولوا لِلنّاسِ حُسنًا» یعنی با مردم به نیکی سخن بگویید. عمل به این آیه شریفه بسیاری از مشکلات و را حل خواهد کرد. اگر انسان‌ها پیش از صحبت‌کردن با دیگران فکر کنند و آنگاه صحبت کنند، روابط همچنان دوستانه و محترمانه باقی خواهند ماند. بخش قابل‌توجهی از مشکلات خانوادگی (رابطه میان پدر و مادر با فرزندان و رابطه زن و شوهر) در گرو عمل‌کردن به این آیه شریفه است. در روایات از اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام آمده است که آن طوری با مردم صحبت کنید که دوست دارید با شما آن‌گونه صحبت شود. 👈 در ارتباط با اختلاف قرائت آیه شریفه گفتنی است: ابن کثیر، حمزه و کسائی «لا یَعبُدونَ» و باقی قراء «لا تَعبُدونَ» تلاوت کرده‌اند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص12 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/83) 💢 «بَنیٓ اِسرآءيلَ» درباره شیوه نگارش واژه «اسراءیل» در مصاحف مختلف موارد زیر قابل توجه است: اولا در خصوص نگارش همزه در این کلمه همه علما متفق اند که این کلمه بدون پایه نوشته می‌شود. ثانیا: در خصوص الف پس از راء دو قول وجود دارد - اسرءیل به پس از راء، در مصحف امیری و مصحف مدینه بر اساس نقل ابوداود سلیمان بن نجاح این وجه ترجیح داده شده است. - اسراءیل به پس از راء: در مصحف لیبی، مصاحف هند و پاکستان و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن بر اساس نقل ابوعمرو دانی این وجه ترجیح داده شده است. در برخی از مصاحف ایرانی و ترکی این کلمه با اثبات الف پس از راء و همزه روی پایه یاء «اسرائیل» نگارش شده است که مخالف قواعد رسم المصحف می‌باشد. 💢 «اليَتٰمیٰ»: واژه اليَتٰمیٰ بر اساس اجماع علمای در هر دو قالب معرفه و نکره در سراسر قرآن کریم، به حذف الف بعد از تاء و قرار گرفتن الف کوتاه روی آن نگارش می‌شود. 💢 «المَسٰكينِ»: واژه المَسٰكينِ نیز بر اساس اجماع علمای در هر دو قالب معرفه و نکره در سراسر قرآن کریم، به و قرار گرفتن الف کوتاه روی «سین» نگارش می‌شود. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با انواع ضبط این عبارت در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر به آدرس زیر مراجعه نمایید : http://pediaquran.ir/word?wid=651946&type=zabt&mid=13 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
📸 گزارش تصویری مراسم رونمایی از جدیدترین قرآن‌های چاپ شده توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم 📆 چهارشنبه 7 آذرماه 1403 📍 حسینیه الزهرا (س) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹