eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
234 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓️ یکشنبه 7 بهمن 1403 🔅اؘلَّذينَ ءاتَينٰهُمُ الكِتٰبَ يَعرِفونَه كَما يَعرِفونَ اَبنآءَهُم وَاِنَّ فَريقًا مِنهُم لَيَكتُمونَ الحَقَّ وَهُم يَعلَمونَ (بقره/146) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
☑️ اطلاعیه: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام ، به اطلاع می‌رساند: با توجه به درخواست مکرر شما همراهان گرامی زمان مسابقه تا ساعت 24 امروز (یکشنبه 7 بهمن) تمدید گردید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
12.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 استوری‌موشن ◀️ راهکار برون رفت از سختی‌ها ❇️ خداوند در آیه 45 سوره بقره دستور می‌دهد كه در سختی‌ها از صبر و نماز كمك بگیرید. نماز، توجه قلبی به خداوند عالم و پیوند روح با مالك و صاحب اختیار جهان است. مفسران در تفسیر این آیه نقل كرده‌اند كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله هر گاه با مشكلی روبه‌رو می‌شد كه او را ناراحت می‌كرد، از نماز و روزه مدد می‌گرفت... 🔸منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 7 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 8 بهمن 1403 🔅وَلِكُلٍّ وِجهَةٌ هُوَ مُوَلّيها فَاستَبِقُوا الخَيرٰتِ اَينَ ما تَكونوا يَأتِ بِكُمُ اللهُ جَميعًا اِنَّ اللهَ عَلیٰ كُلِّ شَیءٍ قَديرٌ (بقره/148) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5⃣نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 148 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Ma VI 157 محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه توبینگن ✓ نوع خط: D.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 31 برگ (حاوی سوره بقره آیات 71 تا 221) ✓ ابعاد برگ‌ها: 120*176 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: مختلف السطور حداقل 7 و حداکثر 9 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد. ✓ علامت تخمیس: حرف هاء به خط کوفی و به رنگ طلا بر اساس نظام ابجد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در اطراف آن، یک گل چند پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام بوده است؛ اما در دورانی متأخر از کتابت، حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://opendigi.ub.uni-tuebingen.de/opendigi/MaVI157#p=13 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/148) لِکُلٍّ: برای هر [ملتی یا کسی]. وِجهَةٌ: چیزی یا مکانی که انسان رو به آن می‌کند. 📝 کنایه از قبله یا روش و منش و آیینی که انسان در زندگی رو به آن دارد. هُوَ: او [خداوند یا آن شخص]. 📝 بعضی ضمیر «هُوَ» را به «الله» برگردانده‌اند و بعضی آن را به «کُلٍّ» برگردانده‌اند. هُوَ مُوَلّیها: خدا گرداننده است به‌سوی آن قبله [آن ملت را] یا آن شخص گرداننده است به‌سوی آن قبله [خودش و صورتش را]. فَاستَبِقوا: سبقت بگیرید از یکدیگر به سمت... . الخَیرٰتِ: نیکی‌ها. اَینَ ما: در هرجا. 📝 این کلمه در اصل باید سرهم نوشته شود، ولی در 5 موردِ آن در قرآن (بقره: 148، آل‌عمران: 112، مریم:31، حدید: 4، مجادله: 7) جدا نوشته می‌شود. یَأتِ بِکُم: می‌آورد شما را. 🔸 منبع: ، ج1، ص67 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/148) ❇️ عَنِ الجَوادِ (ع): یَجتَمِعُ اِلَیهِ مِن اَصحابِهٖ عِدَّةُ اَهلِ بَدرٍ ثَلاثُ مِائَةٍ وَثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِن اَقاصِی الاَرضِ وَذٰلِكَ قَولُ اللهِ: «اَینَ ما تَکونوا یَأتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعًا اِنَّ اللهَ عَلیٰ کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ» فَاِذَا اجتَمَعَت لَه هٰذِهِ العِدَّةُ مِن اَهلِ الاِخلاصِ اَظهَرَ اللهُ اَمرَه فَاِذا کَمَلَ لَهُ العَقدُ وَهُوَ عَشَرَةُ آلافِ رَجُلٍ خَرَجَ بِاِذنِ اللهِ فَلا یَزالُ یَقتُلُ اَعداءَ اللهِ حَتّیٰ یَرضَی اللهُ. ❇️ امام جواد (ع): یاران مهدی (ع) به تعداد لشکریان در جنگ بدر یعنی 313 نفر، از دورترین سرزمین ها به سویش جمع می‌شوند. این فرمایش خدا است که می‌فرماید: «هر جا باشید، خداوند شما را گرد هم می‌آورد؛ زیرا خدا بر هر کاری تواناست». پس هنگامی که این تعداد از افراد بااخلاص برای او جمع شوند، خداوند امرش را آشکار می‌کند و هنگامی که این حلقه کامل شود و به ده‌هزار نفر برسد، به اذن خدا خروج می‌کند و پیوسته دشمنان خدا را می‌کشد تا اینکه خدا خشنود شود. 🔸 منبع: کمال‌الدین، ص2، ص378. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلِکُلٍّ وِجهَةٌ هُوَ مُوَلّیها فَاستَبِقُوا الخَیرٰتِ اَینَ ما تَکونوا یَأتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعًا اِنَّ اللهَ عَلیٰ کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ (بقره/148) و هر گروهی قبله‌ای دارد که خدا آن را (بر حسب مصالحشان) تعیین می‌کند. پس (بیش از این درباره‌ تغییر قبله گفت‌وگو نکنید، و به‌جای آن،) در کارهای خوب، (از یکدیگر) سبقت گیرید؛ (چراکه) هر جا باشید، خداوند همه‌ شما را (برای دادن جزا و پاداش، به صحنه‌ محشر) خواهد آورد؛ خداوند بر هر کاری تواناست. ✅ وِجهَةٌ کلمه «وِجهَةٌ» به معنای چیزی است که آدمی رو به آن می‌کند، مانند قبله و معنای آیه این است که هر قوم برای خود قبله‌ای دارد، که بر اساس اقتضای مصالحشان برایشان معین شده است. خلاصه اینکه قبله یک امر قراردادی و اعتباری است، نه یک امر تکوینی ذاتی. ✅ فَاستَبِقُوا الخَیرٰتِ یهودیان بعد از تغییر قبله سر و صدای زیادی کردند. خداوند می‌فرماید در عوض اینکه تمام وقت خود را صرف گفتگو در این مسئله فرعی کنید، به سراغ خوبی‌ها بروید و در آن از یکدیگر پیشی بگیرید. چنان‌که پروردگار متعال در توصیف انبیا در آیه 61 سوره مبارکه مؤمنون می‌فرماید: «اُولـٰٓئِكَ يُسارِعونَ فِی الخَیرٰتِ وَهُم لَها سٰبِقونَ» یعنی ایشانند که در کارهای خوب می‌شتابند و در آن‌ها از یکدیگر سبقت می‌گیرند. ✅ یَأتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعًا در برخی روایات ذیل این آیه آمده: در زمان ظهور امام زمان علیه‌السلام علاقه‌مندان آن حضرت، از اطراف و اکناف جهان یکجا در حضور ایشان جمع خواهند شد و این بخش از آیه اشاره به اصحاب حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف دارد. 🔆 اختلاف قرائت آیه شریفه: ابن عامر «هُوَ مُوَلّاها» و باقی قراء «هُوَ مُوَلّیها» خوانده‌اند. 🔸 منابع: المیزان، ج1، ص429، نمونه، ج1، ص501، نور، ج1، ص227. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/148) 💢 «خَیرٰت»: واژه «خَیرٰت» بوده که این دسته از کلمات به اجماع علمای در سراسر قرآن کریم به نوشته می‌شود. 💢 «اَینَ ما»: بر اساس قول دانی، عبارت موصول «اَینَ ما» در سراسر قرآن کریم به صورت منفصل نگاشته شده غیر از چند موضع زیر: ✅ فَاَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ (بقره/115) ✅ اَینَما تَکونوا یُدرِککُمُ المَوتُ (نساء/78) ✅ اَینَما یُوَجِّههُ لا یَأتِ بِخَیرٍ (نحل/76) ✅ اَینَما کُنتُم تَعبُدونَ (شعراء/92) ✅ اَینَما ثُقِفوٓا اُخِذوا (احزاب/61) اما مصاحف در این مواضع، مختلف عمل کرده‌اند، برخی مصاحف، مواضع بقره، نحل و شعرا را متصل نوشته‌اند و برخی دیگر، مواضع بقره، نساء و احزاب را. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
💠 بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) مبارک باد. 🔹 گزارش سفرنامه‌نویس معروف اهل سنت از زیارت مضجع مطهر امیرالمؤمنین (ع) در شب مبعث ✅ شیخ عباس قمی (ره) بعد از بیان اینکه برترین اعمال شب بیست و هفتم رجب، زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است، بیان می‌کند: یکی از دانشمندان اهل سنت به نام محمد بن بطوطه در سفرنامه خود بعد از ورود به نجف اشرف در خصوص قبر مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌گوید: همه اهل این شهر شیعه هستند و برای این روضه مبارکه کراماتی ظاهر شده است. مخصوصا در شب بیست و هفتم ماه رجب که نامش نزد اهل نجف، «لیلة المحیا» است [یعنی شب بیداری یا شب زندگانی]. ✅ ابن بطوطه در ادامه به نقل از افراد مورد اطمینان خودش می‌نویسد: از عراقی‌های اهل بصره و کوفه و خراسان و شهرهای فارس و روم، افراد شَل و فلج و زمین‌گیری را که حدود سی یا چهل نفر می‌شدند در شب بیست ‌و هفتم ماه رجب کنار ضریح مقدس علی آوردند، آنگاه مردم جمع شدند و پیوسته منتظر شفا یافتن و بلند شدن آنها بودند. ✅ گروهی از اجتماع‌کنندگان نماز می‌خواندند و برخی ذکر می‌گفتند و گروهی قرآن می‌خواندند و بعضی هم به تماشای روضه مبارکه مشغول بودند تا آنکه نصف یا دوسوم از شب گذشت، در این هنگام تمام بیمارها و زمین‌گیران، از جای خود بلند شدند در حالی که سالم شدند و نقصی در آنها نبود. مردم با مشاهده این صحنه «لا اِلٰهَ اِلّا اللّٰهُ»، «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ» و «عَلِیٌّ وَلِیُّ اللّٰهِ» می‌گفتند و این قضیه، مشهور و معروف است و هر ساله تکرار می‌شود. ✅ این دانشمند اهل سنت در ادامه می‌گوید: در مهمانخانه آن حضرت، سه نفر زمین‌گیر را که قدرت بر حرکت نداشتند دیدم، یکی اهل روم، دومی از اهالی اصفهان و سومی خراسانی بود. از آنها پرسیدم: چرا شما شفا نگرفتید؟ جواب دادند: ما شب بیست و هفتم رجب را درک نکردیم، اینجا مانده‌ایم تا شب بیست و هفتم سال آینده برسد و شفای خود را بگیریم. 🔸 برگرفته از: صفحات 376 و 377 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 9 بهمن 1403 🔅 وَمِن حَیثُ خَرَجتَ فَوَلِّ وَجهَكَ شَطرَ المَسجِدِ الحَرامِ وَحَیثُ ما کُنتُم فَوَلّوا وُجوهَکُم شَطرَه لِئَلّا یَکونَ لِلنّاسِ عَلَیکُم حُجَّةٌ اِلَّا الَّذینَ ظَلَموا مِنهُم فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونی وَلِاُتِمَّ نِعمَتی عَلَیکُم وَلَعَلَّکُم تَهتَدونَ (بقره/150) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹