ای سایه سرم عزیزم ، من کجا برم عزیزم
غیر این حرم عزیزم حسین
#شب_زیارتی_ارباب
❤️ السلام علیک یا ابا عبدالله
سامرا، از غم تو، جامه دران است هنوز
چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز
پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم
پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم
حج نرفتی تو، ولی قبله حاجات شدی
تو خودت، عین صفا، مشعر و میقات شدی
ماه زیبا! حسنِ دوم زهرا! برخیز
مهدی ات دل نگرانت شده، بابا! برخیز
باز هم جانِ جهان را، تو در آغوش بگیر
صاحب عصر و زمان را، تو در آغوش بگیر
غم پرپر شدنِ چون تو کریمی، سخت است
به رقیه قسم! آقا! که یتیمی سخت است
(شاعر: قاسم صرافان)
◼️ سالروز شهادت #امام_حسن_عسكري علیه السلام را خدمت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و شما تسلیت عرض می نماییم.
@moteha 🥀
2_دلتنگم آه ای سامرا.mp3
6.47M
🎙 دل تنگم آه ای سامرا...
🏴مرثیهسرایی حاج میثم مطیعی ویژه شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
@moteha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸آغاز امامت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه ) مبارک باد
🔹نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخر زمان، حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف بر ساحت آن امام همام و تمامی شیعیان و منتظران ظهورش تبریک و تهنیت باد.
💐بزمی که حق آراسته الحق تماشایی بود
💐جبریل مامورست و فکر مجلس آرایی بود
💐میکائیل از عرش آمده گرم پذیرایی بود
💐چشم کواکب خیره گر از چرخ مینایی بود
🌷دهم ربیع الاول #سالروز_ازدواج_پیامبر_حضرت_خدیجه سلام الله علیها مبارک باد .
@moteha
2633409.mp3
7.28M
🎙 تبت یدا تبت ابی لهب وتب
بانوای: حاجمیثممطیعی
🔰 در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص)
@moteha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فقه شیعی و امکان زیست عاشقانه
🔻در فقه شیعی عملاً امکان زیست عاشقانهی بدون ازدواج دائم (یعنی بدون ثبت عقد و بدون زندهگی مشترک زیر یک سقف) وجود دارد و آن خواندن عقد موقت است.
🔻اما خانوادهها در ایران چنین چیزی را فقط در حد دوران نامزدی میپذیرند و بهعنوان دوران نامزدی تعریف میکنند.
🔻وقوع "ازدواج سفید" یا "وان نایت استند" یعنی این که بخشی از مردم عملاً هم از شرع عبور کردهاند و هم از عرف!
🔻بهنظر میرسد در فقه شیعی میل جنسی (sexuality) کاملاً بهرسمیت شناخته شده است.
🔻متأسفانه غلبهی نگاه فمینیستی و لائیستی سبب شده است که مزایای نهفته در متعه نیز کلّاً منفی تلقّی شود.
🔻درحالیکه، امکاناتی که فقه شیعی میدهد خیلی بیشتر از امکاناتی است که عرف اجتماعی میدهد.
آقاى من....
ای اوجِ شکوهِ قلّه ی زیبایی
آهنگِ تمنّای دلِ شیدایی
بر ندبه های جمعه ی هر هفته قسم
جانا کدامین جمعه زِ رَه می آیی
🔷 تفاوت های عقد موقت با دائم
۱. عقد دایم از جهت زمان محدودیتى ندارد، ولى عقد موقت از نظر زمانى وابسته به توافق طرفین است.
۲. در عقد دایم نفقه همسر بر مرد واجب است، ولى در عقد موقت چنین نیست.
۳. برخلاف عقد دایم، در عقد موقت زن و شوهر از همدیگر ارث نمى برند.
۴. در عقد دایم زن و شوهر بدون رضایت یکدیگر نمى توانند از باردارى جلوگیرى کنند اما در عقد موقت مى توانند.
۵. در ازدواج دایم زن حق همخوابى دارد ولى در عقد موقت زن مى تواند شرط کند که نزدیکى واقع نشود و همخوابگى بستگى به توافق طرفین دارد.
۶. در عقد موقت با پایان یافتن مدت یا با رضایت مرد جدایى قهرا حاصل مى شود و نیازى به صیغه طلاق نیست.
@moteha 🌹
یا ایهاالرسول سرم خاک مقدمت
چشمان فتنه کور که بالاست پرچمت
#اسماعیل_روستایی
🌸 فرارسیدن سالروز #ميلاد_پيامبر_اكرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🌸
#هفته_وحدت
@moteha 🌹
🔵 ازدواج موقت؛ آری یا خیر؟
🔹اساس برنامه حيات اسلامي آن است، كه ازدواج به صورت دائم صورت پذيرد، و اين چنين نهادي است كه موجب #آرامش، آسايش و تعادل روحي و رواني مي شود.
🔹#ازدواج_موقت نيز يكي از سنت هاي گرانبهاي پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) است. دين فطري و انسان ساز اسلام به علت هاي مختلفي چون فراهم نبودن زمينه و شرايط ازدواج دائم يا دوري از همسر به خاطر جنگ يا مسافرت، كه فرد احساس شديد نياز به ارضاء ميل جنسي خود پيدا ميكرد، و ميترسيد كه به گناه بيافتد، ازدواج موقت را به امر الهي حلال نموده است؛ اولاً با گناه و فحشا مقابله بشود و فرد لذّت مطبوع و مشروع برسد.
➖ازدواج موقت به هيچ وجه فايده هاي روحي و رواني و مستمر ازدواج دائم را ندارد.
🔻توصيه امامان و دانشمندان:
🔹 امام صادق(علیه السلام ) ميفرمايد: «كسي كه متعه (ازدواج موقت) را حلال ندارند، از ما نيست.»
🔹اميرالمؤمنين(علیه السلام ) فرمودند: «اگر عُمَر متعه را نهي نمي كرد، زنا نميكرد احدي جز افرادي كه سرشتشان منحرف است و شقي هستند.»
🔹شهيد مطهري : بستر جامعه براي وجود و امكان ازدواج موقت براي جواناني كه شديداً تحت فشار جنسي هستند و امكانات ازدواج دائم را ندارند، بايد آماده شود.
🔻از جمع بندي اين گونه روايات به دست مي آيد كه:
اولاً: سفارشات زياد به ازدواج موقت به خاطر اين بود كه اين قانون و سنت الهي پايمال نشود و همچنين اين حلال الهي براي افراد خاصي است كه تحت فشار زياد نيروي جنسي هستند.
ثانياً: اين ازدواج در موارد زيادي مكروه است و نبايد به آن روي آورد، كه مواري از آن عبارتند از:
1. جايي كه تهمت زنا و غيره زده شود.
2. جايي كه باعث اذيّت همسران دائم و تضييع حقوق آنان گردد.
3. جايي كه انسان را از مسؤليت و انجام واجبات باز دارد.
4. جايي كه باعث خفت و سبكي انسان گردد.
5. جايي كه فقط براي هوس راني باشد.
6. جايي كه زن زناكار و بدكاره باشد و يا دختر باكره باشد.
🔹شهيد مطهري در اين باره مي فرمايد: «اما آنجا كه عموم افراد را ترغيب و تشويق كرده اند، به خاطر حكمت ثانوي آن يعني «احياء سنت متروكه» بوده است... و هرگز منظور و مقصود اين نبوده است كه وسيلة هوسراني و هواپرستي و حرامسراسازي براي حيوان صفتان و يا وسيلة بيچارگي براي عده اي زنان اغفال شده و فرزندان بي سرپرست فراهم كنند»
🔹امكان دارد كساني كه به ازدواج موقت روي مي آورند، بخواهند فقط ميل جنسي را از اين طريق ارضا كنند و ديگر در آينده به ازدواج دائم كه ركن اساسي است و فوايد زيادي دارد، روي نياورند.
🔹هرچند ازدواج موقت حلال است، اما به دليل مشکلات بسيار زياد آن حتي الامکان دختران جوان نبايد دنبال آن نباشند، و به توصيه اکيد اسلام، يعني عفت جنسي و حفظ پاکدامني و کنترل ميل جنسي، (از طريق تقوا،روزه گرفتن و ...) باشند و مهمتر از همه، هرچه زودتر به ازدواج دائم اقدام کنند، تا اين که به سعادت و کاميابي و خوشبختي واقعي نايل آيند.
🔻نکته هاي مهم:
1. اگر چه ازدواج موقت امري است شرعي اما گاهي عدم توجه به مسائل عرفي سبب تهمت مي شود و به جهت عدم پذيرش اجتماعي، مشکلات و ناسازگاريها و حتي جدالهايي پيش مي آيد.
2. در اين زمينه بايد مراقب بود، چون بيماري هاي جنسي در اين جا زمينه رشد و بروز زيادي دارند. بنابر اين به هر کس نمي توان اعتماد کرد.
3. عقد موقت براي هر فردي توصيه نمي شود، برخي افراد که ظرفيت رواني محدودي دارد، در ناسازگاريهاي زناشويي به جاي تمرکز بر حل مشکل و ناسازگاري سريع، سراغ صيغه مي روند تا آنجا احساس خوشي بيشتري داشته باشند و اين امر مي تواند اساس خانواده به شدت ويران کند.
#كرونا فرهنگی
متنکامل+ منابع:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/453171
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
عنوان: اگر مرد پشیمان شد و مدت را بخشید، باید باز مهریه بدهد؟
🔷 سوال: در ازدواج موقت چنانچه شوهر قبل از هرگونه رابطهای مدت را به خانم ببخشد، آيا باز هم باید #مهریه را پرداخت کند؟
🔆 پاسخ مراجع : واجب است #نصف آن را پرداخت کند.
✍ پی نوشت: آنهایی که میگویند فرق ازدواج موقت با زنا چیست، بد نیست به این همه احکام و قوانین دقت کنند هرچند غالبا این افراد حتی فرق وضو را با آببازی نمیفهمند.
📚 تذڪر: دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ امیرالمؤمنین عليه السلام:
🔹 هرگاه فرصتى به چنگ آوردى، آن را غنيمت بشمار كه فرصت سوزى، مايه اندوه است
إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزها؛ فَإِنّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصَّةٌ
📚غررالحكم، حدیث 4124
@moteha 🌹
💠 چه نيازي به خواندن صيغه عقد است؟
فلسفه خواندن صيغه عقد از امور حقوقي، اعتباري و قراردادي است و با امور تكويني و طبيعي متفاوت است.
زندگي اجتماعي و روابط حقوقي بر اساس همين الفاظ و كلمات شكل مي گيرد.
اگر شخصي به ديگري بگويد «منزل تو را اجاره مي نمايم» و او قبول كند، رابطه خاصي بين آنها به وجود مي آيد (رابطه موجر و مستاجر) و اگر بگويد «منزل تو را مي خرم» و او قبول كند رابطه خاص ديگري بين اين دو به وجود خواهد آمد (رابطه فروشنده و خريدار).
بنابراين اين الفاظ و كلمات از قدرت تاثير و حمايت قانون برخوردار مي باشند.
اصولا شرع و قانون در صدد ضابطه مند كردن رفتارهاي فردي و اجتماعي هستند و اعتبارات در اين زمينه بناي وضع قوانين و پياده كردن آن است.
در تمامي نظام ها، حقوق بر اساس يك يا چند كلمه و يا يك مهر و امضا برقرار مي گردد.
اين مسأله درباره پيوند زناشويي به لحاظ ويژگيهاي خاص خود تأكيد و تشديد شده است، چون شرافت و حيثيت انساني، به مراتب ارزشمندتر است و با مال مادي قابل قياس نيست.
اصلا آیا فاصله بين كفر و مسلماني جز چند كلمه شهادتين است؟!
بنابراين نبايستي نقش كلمات و اعتبارات را اندك شمرد.
پذيرش زوجيت به واسطه عقد در حقيقت الزام طرفين به رعايت احكام و ضوابط شرعي و اعلام وفاداري به آن است و اين كم چيزي نيست.
از سوي ديگر تاثير اين كلمات بر امور واقعي هم غير قابل انكار است؛ همانند آنكه شنيدن نام ترشي تغييراتي در كام ايجاد مي كند.
و اینڪه برای لفظ نشستن استفاده از الفاظ بفرمایید یا بتمرگ تغییراتی در روحیات انسان ایجاد میڪند.
در دنیای امروز تاثیرگزاری الفاظ بر امور واقعی و معنوي اثبات شده است.
@moteha 🌹