eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در معنای سکولاریسم معرفتی؛ شک نه دلیل چیزی است، نه چیزی دلیل آن است. 📝 سکولاریسم معرفتی نوعی نگاه معرفتی است که در آن نگاه دنیوی به معرفت اهمیت دارد. به نظر می‌رسد منشأ فهم سکولار از معارف چیزی جز نگاه به دنیا نباشد. همان‌طور که در محل خود بیان شده است، عالم ماده محط غیبت است؛ بدین معنا که هر بُعد از ابعاد ماده از بُعد دیگر غیبت دارد. اگر نیک در ماده تأمل کنیم، آن را دارای ابعاد بسیار خواهیم یافت که هیچ بُعدی در بُعد دیگر حضور ندارد و به همین جهت، «حضور» در عالم ماده بی‌معناست. از همین رو، کسی که تنها نگاه خود را به عالم ماده دوخته است، هیچ‌گاه نمی‌تواند از آب گوارای حضور بنوشد و از علم و یقین که از حضور جریان می‌یابد، بهره‌ای نخواهد برد. بدین‌گونه است که هر کسی که خود را از حضور بی‌بهره دانست، «شک» را که همیشه و توسط همگان طرد می‌شد، دلیلِ همه چیز خواهد یافت؛ در حالی که شک نه دلیلِ چیزی است و نه چیزی دلیل آن است. و چون شک را با یقین در تضاد می‌بیند، لاجرم یقین را کنار گذاشته و به شک پناه می‌برد. و بدین صورت است که در ظلمتِ دنیا، که پراکندگی محض است، خود را غرق می‌بیند و هر سخن و گفتگویی از یقین را با احکامی مانند «ایدئولوژیک» می‌راند. آنگاه ایمانِ خود را تنها به سکولاریسم معرفتی و پراکندگی معرفتی می‌سپارد و در ظلماتِ بی‌علمی غرق می‌شود. ولی کسی که به دنبال یقین می‌رود، گرچه هر بُعد از عالم ماده را غایب از بُعد دیگرش می‌یابد، ولی همیشه این را نیز درک می‌کند که ماده در عین پراکندگی، واجد نوعی ربط است. بدین بیان که هر دانه‌ای که از زمین می‌روید، تبدیل به میوه‌ای مناسب با آن دانه می‌شود و هر نطفه‌ای از یک حیوان، تبدیل به حیوانی مناسب با نطفۀ خود می‌شود. و بدین ترتیب، میان متبدَّل و متبدلٌ الیه ربطی می‌یابد. و اگر چشم خود را بازتر نماید و به سرّ این تبدلات بنگرد، خواهد یافت که در هر متبدلّی نوعی استعدادِ خاص نسبت به متبدلٌ الیه بود و به جهت این استعداد بود که هر متبدل به متبدلٌ الیه مناسب خود ربط پیدا می‌کند. و باز اگر چشم خود را بازتر کند و در استعدادِ متبدل نظر کند، خواهد دانست که این موجود نوعی موجود عرضی است که نیاز به موضوع دارد. و آنگاه خواهد دانست که هر استعدادی مشوب به موضوع جوهری است که آن موضوع، دیگر عرضی نیست و موجودی لنفسه و قائم به خود است. و آنگاه از خود خواهد پرسید که اگر این موجود لنفسه هم استعداد خاص باشد، با استعدادِ خاصۀ مذکور تفاوتی نخواهد داشت؛ حال آنکه فرض بر این بود که آن موجود استعدادِ خاص نیست، بلکه موضوع این استعداد خاص است. و بدین ترتیب خواهد دانست که رابطۀ آن استعداد خاص با آن موضوعِ جوهری، رابطه تعین و لاتعین است. و اگر آن موضوع جوهری موجودی لاتعین باشد، آنگاه توانایی موضوع واقع شدن برای تمام استعداداتِ خاصه در او فراهم خواهد شد. و در این مرحله است که می‌توان گفت آن موضوع جوهر استعداد تمامِ اشیاء مادی را دارد، ولی خود هیچ تعین و فعلیت خاصه‌ای ندارد. و هرگاه با استعدادِ خاصی فعلیت‌ها و اشیای مادی جدید را می‌پذیرد، بدین ترتیب هرگاه که متبدلی به متبدلٌ الیهی تبدیل می‌شود، آن وجود جوهری است که با تعین خاصۀ خود طالب آن متبدلٌ الیه است و اوست که عاشق تمام فعلیت‌هاست. و بدین ترتیب اوست که از حالتی به حالت دیگر طی طریق می‌کند. باز اگر این انسان اهل یقین چشم خود را بازتر کند، خواهد دانست که استعداد بدون تعین به جهت اینکه تمام استعدادات تمام فعلیت‌ها را واجد است، تبدل و ربط عمومی عالم تنها برای اوست. و بدین ترتیب در عالم یک حرکت بیشتر وجود ندارد و آنگاه است که کل عالم را یک حرکت خواهد یافت. و زان پس چشم خود را بازتر کرده، بیشتر به اندام این عالم نگاه خواهد کرد و خواهد دانست که این عالم یک موجودِ سیال «واحد» است و وحدت را در آن خواهد یافت. و بدین ترتیب است که با یافتن وحدت در آن، خواهد دانست که می‌توان برای مدیریت این تحولات هم توجه به خصوصیات خواصه و نسبت‌های خاص و استعدادات خاصه نمود و هم می‌توان توجه به نسبت واحد و وجود سیال کش‌داری نمود که برای آن جوهر بی‌تعین موجود است. و این است سخن دربارۀ علم طبیعی. ولی سخن دربارۀ انسان هم مربوط به نسبت اعتبارات و افعال انسانی و بعد مادی و معنوی انسان است که از حدود این گفتار و نوشتار بیرون است. و اگر نیک در آنچه گفته شد تأمل نمایی، خواهی دانست که سکولاریسم به هیچ معنایی ره‌آورد درستی ندارد، حتی در علوم طبیعی. 📕 گاه نوشت های یک سهایی ... مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ در ده جلسه یک فیلسوف شوید!! 📝 بايد بگويم كه فلسفه ملا صدرا را هيچ كس بدون ده پانزده سال مطالعه نمى‏تواند در آن نظر دهد، زيرا در حدود پنجاه و پنج شصت سال ملا صدرا روى فلسفه‏ اش كار كرده است؛ البته يك مقدار اجمالى و كم مى‏شود با آن آشنا شد. ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ نظام مندی فکری آیت‌الله مصباح: هنر یک عالم جامع‌نگر 📝 یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی آیت‌الله مصباح، نظام‌مند بودن تفکر و اندیشه‌ی ایشان است. ایشان در تمامی حوزه‌هایی که وارد شده‌اند، همواره پایبند به اصول و مبانی فکری خود بوده‌اند. ایشان در هر موضوعی که سخن گفته‌اند، مبانی فلسفی و اعتقادی خود را به‌وضوح بیان کرده‌اند. برای مثال، وقتی درباره‌ی علوم انسانی صحبت می‌کنند، به‌روشنی مشخص است که مبانی انسان‌شناختی و معرفتی ایشان چیست. یا زمانی که به مسائل اجتماعی می‌پردازند، این مبانی به‌وضوح در تحلیل‌هایشان دیده می‌شود. حتی در تفسیر قرآن و مسائل روان‌شناختی نیز این انسجام فکری کاملاً مشهود است. نکته‌ی قابل توجه دیگر، دقت و نظم ایشان در بیان مطالب است. ایشان هم در علوم پایه‌ای مانند فلسفه و هم در علوم کاربردی، با دقت و ظرافت تمام، مباحث را مطرح کرده‌اند. این ویژگی، نشان‌دهنده‌ی هنرمندی و تسلط ایشان بر حوزه‌های مختلف علمی است. با این حال، پس از سال‌ها مطالعه و بررسی آثار ایشان، موارد بسیار اندکی یافت می‌شود که ممکن است با مبانی فکری خود ایشان سازگار نباشد. اما این موارد به‌قدری نادر هستند که اگر خود ایشان حضور داشتند، به‌راحتی نمی‌توانستیم به آن‌ها اشکال وارد کنیم. این موضوع نشان‌دهنده‌ی قوت و استحکام نظام فکری ایشان است. در پایان، باید توجه داشت که نقدهای علمی به بزرگان و اندیشمندان، هرگز نباید باعث کم‌رنگ شدن جایگاه و ارزش‌های آن‌ها در ذهن ما شود. ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
📼 اولین درس گفتار جامع منطق ذهن شناسی بر اساس مبانی فکری علامه طباطبایی 📚با محوریت کتاب مرحوم محمدرضا مظفر ♦️ در حال بارگذاری در کانال مدرسه سها 📌 برای دستیابی به صوت جلسات از کلیدواژه استفاده نمایید مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13-403.10.16.mp3
32.31M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 13 تاریخ: 403.10.16 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
پیاده سازی جلسه 13فلسفه.docx
45.2K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 13 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/16 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📌 جلسه سیزدهم فلسفه 📆 تاریخ ۱۶ دی ۱۴۰۳ 📝 موضوع بررسی وجود محمولی و وجود رابط و نقد دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی و شهید مطهری --- 1. مقدمه و موضوع جلسه - در این جلسه، بحث اصلی حول بداهت مفهومی وجود و تفاوت‌های دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی و شهید مطهری بود. - شهید مطهری ادعا کرد که ملاک بداهت در تصورات با ملاک بداهت در تصدیقات متفاوت است و این ملاک را برای اولین بار در حاشیه‌ای بر اصول فلسفه مطرح کرده است. --- ۲. دیدگاه شهید مطهری - شهید مطهری معتقد بود که ملاک بداهت در همه‌جا قابل اعمال است، نه فقط در مورد وجود. - ایشان تأکید داشت که این ملاک در حوزه تصورات و تصدیقات متفاوت است و این دیدگاه را ابتکاری و جدید می‌دانست. --- ۳. نقد آیت‌الله مصباح به شهید مطهری - آیت‌الله مصباح با دیدگاه شهید مطهری مخالفت کرد و معتقد بود که اشتراک معنوی بین "است" و "هست" وجود ندارد، بلکه این اشتراک، لفظی است. - ایشان همچنین وجود رابط را در خارج نفی کرده و آن را صرفاً یک مفهوم ذهنی می‌دانست که موضوع فلسفه را تشکیل نمی‌دهد. - به نظر ایشان، وجود رابط مربوط به حوزه منطق است، نه فلسفه. --- ۴. نقد به شهید مطهری - استاد به نقد شهید مطهری پرداخت و اشاره کرد که اگر مبنای ایشان بر اشتراک معنوی است، این اشتراک باید در خارج باشد، نه در حوزه علم حصولی. - این نقد نشان می‌دهد که برای اثبات بداهت مفهومی وجود، نیاز به بررسی دقیق‌تری در مبانی فلسفی است. --- ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ برزخ اهل فلسفه و فضل کوتاه تر از سایرین است 📝 • و عالم برزخ هم يك مرحلۀ قهرى از مراتب وجود است، لذا براى همه قهرى است. منتها كسانى كه در اين عالم مطالب عقلانى و فضايل كسب كردند، راه برزخيشان كوتاه است و زود به عالم تجرد عقلانى مى‌رسند و سير برزخى آنها كمتر مى‌باشد و حركت جوهرى برزخيه تندتر و سريع‌تر صورت مى‌گيرد؛ چون به معاونت كسب فضايل عقلانى براى نيل به خلعت تجرد عقلانى مستعدتر هستند. و همچنين آنهايى كه كسب رذايل كرده‌اند، دوزخ تجردى كامل، زودتر نصيبشان مى‌شود، و در دوزخ برزخى آن قدر معطلى ندارند ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
05-401.07.30.mp3
7.8M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 5 تاریخ : 401.07.30 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
منطق.docx
85.8K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 5 تاریخ : 401.07.30 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir