eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16-401.08.23.mp3
23.72M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 16 تاریخ : 401.08.23 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
16.docx
91.6K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 16 تاریخ : 401.08.23 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17-401.08.24.mp3
21M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 17 تاریخ : 401.08.24 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
17.docx
92.6K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 17 تاریخ : 401.08.24 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
اندیشه نظام وار؛ بخش اول 📝 • در یادگیری علوم به دنبال کشف گزاره های نظام ساز باشید 🔹 یادگیری گزاره‌ها و نظامات علمی 🔹 ما در مدل‌های مختلف آموزشی برای یادگیری یک مسئله، همواره بر این بوده‌ایم که صرفاً یک مفهوم یا تک‌گزاره‌ای را که در جلسه درس استاد یا در کتاب به ما آموزش داده می‌شود، درک و تصور کنیم. به عبارت دیگر، بیشتر انرژی ما در یادگیری مسائل فلسفی، معطوف به فهم یک گزاره بوده است. هرچند فهم یک گزاره از اهمیت بسیار زیادی در یادگیری یک علم برخوردار است، اما این مدل آموزش، صرفاً یک آموزش جزیره‌ای و مجزا در فرآیند یادگیری علوم محسوب می‌شود. 🔸 جایگاه گزاره‌ها در علوم 🔸 گزاره‌های یک علم به صورت تصادفی و اتفاقی در جایگاه خاصی قرار نگرفته‌اند. اینکه یک گزاره در ابتدای یک علم مطرح می‌شود، گزاره‌ای دیگر در میانه یا در انتهای آن قرار می‌گیرد، همه این‌ها به دلیل نظام حاکم بر آن علم است. در واقع، محل قرارگیری هر گزاره توسط ساختار و نظامات آن علم تعیین می‌شود. در هر علمی، گزاره‌هایی وجود دارند که می‌توان گفت در تمام بخش‌های آن علم یا در بخش وسیعی از گزاره‌های آن تأثیرگذار هستند. 🔹 مثال فلسفه ملاصدرا 🔹 برای مثال، زمانی که گفته می‌شود فلسفه ملاصدرا یک فلسفه مبتنی بر نظام جدید است که در فلسفه‌های پیشین وجود نداشته، به این دلیل است که ملاصدرا با کشف گزاره‌ای به نام «اصالت الوجود» و درک این نکته که این گزاره در تمام بخش‌های علم فلسفه تأثیرگذار است، توانست کل علم فلسفه را متحول کند. شما نمی‌توانید هیچ گزاره‌ای در علم فلسفه پیدا کنید که تحت تأثیر مسئله اصالت الوجود نباشد. علاوه بر این، اجتهاد واقعی نیز به همین معناست که یک مجتهد بتواند یک نظام فکری ثابت و منسجم داشته باشد که بر اساس آن، کل گزاره‌های دیگر را تولید کند. 🔸 اهمیت کشف گزاره‌های نظام‌ساز 🔸 بنابراین، در یادگیری علوم، بسیار مهم است که اولاً گزاره‌های نظام‌ساز را که مانند نخ تسبیح، همه دانه‌های تسبیح را به هم متصل می‌کنند، کشف کنیم و ثانیاً به لوازم و پیامدهای آن نظام پایبند باشیم. نباید به گونه‌ای عمل کنیم که وقتی یک گزاره مطرح می‌شود، چند صفحه بعد، بدون در نظر گرفتن تأثیر آن گزاره، به بیان مطالب دیگری بپردازیم. 🔹 بهترین مدل یادگیری 🔹 بهترین مدل یادگیری این است که اگر نویسنده‌ای پس از طرح یک مسئله نظام‌ساز، نتوانست به نظام فکری خود پایبند بماند، شما به جای او بتوانید تفکر کنید و آن گزاره را در چارچوب مبانی فکری آن نویسنده اصلاح نمایید. برای مثال، علامه طباطبایی در برخی از بخش‌های فلسفه، با فلسفه ملاصدرا چنین کاری انجام داده است. ایشان علاوه بر مطرح کردن نظام «اصالت الواقعیت» که متفاوت از نظام «اصالت الوجود» است، توانسته‌اند بر اساس خود اصالت الوجود، چیدمان و وضوح بهتری به گزاره‌های فلسفی نظام صدرایی بدهند. 🔸 جمع‌بندی 🔸 در نتیجه، بهترین روش یادگیری این است که علاوه بر درک تک‌مسئله‌ها در هر علم، نظامات اساسی آن علم را نیز کشف کرده و تأثیر آن گزاره‌ها را در کلیت آن علم درک کنیم. علاوه بر این، باید به منظومه هر علم نیز توجه داشته باشیم که روش منظومه‌وار را در یادداشت دیگری به شما توضیح خواهم داد. 💠 مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19-403.10.26.mp3
41.1M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 19 📆 تاریخ: 403.10.26 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی خلاصه: در این جلسه معانی ذاتی باب برهان در منطق مرحوم مظفر مورد بررسی قرار گرفت. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
19.docx
536.4K
📝 پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 19 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/26 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📎 : در این جلسه معانی ذاتی باب برهان در منطق مرحوم مظفر مورد بررسی قرار گرفت. ۱.بحث و بررسی معانی ذاتی از نگاه مرحوم مظفر: -بحث معانی ذاتی از نگاه مرحوم مظفر ذیل کتاب البرهان صفحه ۵۳۶المقرر. -معنای ذاتی مرحوم مظفر در موضوع مسئله یا موضوع علم است؟ -متن خوانی عبارات مرحوم مظفر ذیل صفحه۵۳۶المقرر. -معنای اول ذاتی. -معنای دوم ذاتی. -درجه اول. -درجه ثانی. -درجه ثالث. -درجه رابع. -معنای درجه سوم. 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ جنات متوسطین؛ آنان که سلوک عقل نظری نداشته اند. • ... ممكن است شخص از متوسطين باشد، يعنى كسانى كه اعمال صالحه انجام داده و اخلاق را طورى كه طبق ظواهر شرع است تعديل نمودند ولى از حيث عقل نظرى در مرتبه تخيل بوده و خيال ملذّات را نموده‏اند و عوامل بالا را به طور خيال تصور و تخيل نموده و فقط توانسته باشند نِعَم متوسطه آن چنانى را تخيل كنند و در مرتبه خيال بعضى از ملائكه را كه در مرتبه برزخى واقعند تصور كرده باشند؛ چنانكه مردم عادى گمان مى‏كنند كه ملائكه مثل مرغ، پر دارند؛ گرچه ممكن است دسته‏اى از ملائكه كه در مرتبه برزخيه واقعند اين طور باشند ... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا