eitaa logo
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
432 دنبال‌کننده
325 عکس
132 ویدیو
7 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز" تحت اشراف حجت‌الاسلام امین شمشیری 🌐 https://mtsaz.ir 💠 ارتباط با مدیر(کلهری): 🆔 @hessamkalhori ☎️ شماره مؤسسه: 📞 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/revaghemarefat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🌀 نفس یا روح؟ 🖇 گفته شد که انسان موجودی دوبعدی است که اساس او نفس اوست و این جهت باید عوامل سلامت
🌀 چاره‌ای جز مبارزه با نفس نیست 🔰 خلقتِ نفس به‌گونه‌ای است که با وجود مزاحمت‌های او در درون و شیطانْ در بیرون از وجودِ انسان، کمال معنا پیدا می‌کند. یعنی کمال بدون موانع، بی‌معناست. 🔍 از این جهت در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام همواره توصیه به مبارزه با نفس شده است و هیچگاه توصیه به سازش با آن دیده نمی‌شود. 📌 برخی تعابیر روایی به این نحو است. 🛡 ۱. غلبه بر نفس ● رسول‌اللهِ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم: الشَّدِیدُ مَنْ غَلَبَ نَفْسَهُ؛ توانمند کسی است که بر نفس خویش چیره شده باشد. 🛡 ۲. کشتن نفس ● امام علی‌علیه‌السلام:قد أحیا عَقلَهُ و أماتَ نَفسَهُ؛ همانا خرد خویش را زنده گردانْد و نفس خود را میراند. ● کشتن نفس و میراندن آن به چه معناست؟ ● استاد مطهری رضوان‌الله‌‌تعالی‌علیه در باب میراندن نفس می‌گوید: ● کشتن نفس و نفس کشی یک تعبیر رایج و شایعی شده. ولی توجه دقیق در کلمات بزرگان می‌رساند که مقصود آنها از کشتن نفس شکنجه‌دادن و زجردادن تا حدی که قوای نفس به کلی تحلیل برود نیست، بلکه مقصودشان موت نسبی است؛ یعنی تکامل، همان طوری که مولوی مراتب موت و حیات را در اشعار معروف خود بیان می‌کند و می‌گوید: از جمادی مردم و نامی شدم از نما مردم ز حیوان سر زدم. 🛡 ۳. جهاد با نفس ● روایاتش فراوان است برای نمونه: اجعَلْ نفسَکَ عَدُوّا تُجاهِدُهُ؛ نفْس خود را دشمنی دان که با آن جهاد می‌کنی. 🛡 ۴. تأدیب نفس؛ ● تَوَلَّوا مِن أنفُسِکُم تأدیب‌ها وَ اعدِلوا بِها عَن ضَرَاوَةِ عاداتِها؛ ای مردم! تربیت نفس‌های خود را به عهده گیرید و آنها را از آزمندی و ولع عادت‌هایشان باز دارید. 🛡 ۵. مربی‌گری نفس ● مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مؤدب‌ها، أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ؛ کسی که آموزگار و ادب‌کننده خویش است، سزاوارتر به تعظیم است، از آنکه آموزگار و ادب‌کننده مردم است. 🛡 ۶. معرفت نفس ● معرفةُ النفسِ اَنْفَعُ المعارف؛ شناخت نفس سودمندترین شناخت‌هاست. ● مَن عرف نفسه فقد عرف ربه؛ کسی که نفس خودش را شناخت، پروردگار خودش را می‌شناسد. ● غایَةُ المَعرِفَةِ أن یَعرِفَ المَرءُ نَفسَهُ؛ نهایت معرفت این است که آدمی خود را بشناسد. 🛡 ۷. مُخالَفَةُ النَّفسِ ● فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ کَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَی مُوَافَقَةِ الْحَقِّ قَالَ مُخَالَفَةُ النَّفْس؛ ای رسول خدا! راه سازگاری با حق چگونه است؟ فرمود: ناسازگاری با نفْس. 🛡 ۸. ریاضَة النَّفْسِ ● الشَّریعَة ریاضَة النَّفْسِ؛ شریعت، ریاضت نفس است. 🛡 ۹. عداوت با نفس ● وَ اجْعَلْ نَفْسَکَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهُ. 🛡 ۱۰. طبابت نفس ● إِنَّکَ قَدْ جُعِلْتَ طَبِیبَ نَفْسِکَ. 🛡 ۱۱. عادت‌زدایی از نفس ● وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا؛ نفس‌هایتان را را از آزمندی و ولع عادت‌هایشان باز دارید. 🛡 ۱۲. ذم و سرزنش نفس ● أَبَا الْحَسَنِ علیه‌السلام یَقُولُ إِنَّ رَجُلًا فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِینَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ مَا أُتِیتُ إِلَّا مِنْکِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَکِ قَالَ فَأَوْحَی اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِلَیْهِ ذَمُّکَ لِنَفْسِکَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِکَ أَرْبَعِینَ سَنَةً؛ مردی در بنی‌اسرائیل چـهـل سـال عـبادت خدا کرد و سپس قربانی نمود و از او پذیرفته نشد، با خود گفت: این وضع از خودت پیش آمد و غیر از تو گناهکار نیست. امـام فـرمـود: خدای تبارک‌وتعالی به او وحی نمود که نکوهشی که از خود کردی از عبادت چهل سال بهتر بود. 🛡 ۱۳. خشم گرفتن بر نفس ● رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَنْ مَقَتَ نَفْسَهُ دُونَ مَقْتِ النَّاسِ آمَنَهُ اللَّهُ مِنْ فَزَعِ یَوْمِ الْقِیَامَةِ؛ هر کس به جای خشم گرفتن بر مردم بر نفْس خویش خشم گیرد، خداوند او را از وحشت روز قیامت در امان دارد. 🛡 ۱۴. و... ⛓ بنابراین برای رستگاری چاره‌ای جز مبارزه با نفس و مخالفت با آن نیست. 🔗 ادامه دارد... 🔖 برگرفته از سلسله جلسات نفس‌شناسی حجت‌الاسلام شمشیری 🏷 🔆 مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🟢 رابطۀ عمل و هدایت 📌 اگر انسان به وظیفهٔ خود عمل کند، هدایت‌های خدا در پی آن می‌آید. کلمه، اگر کلم
🟢 بشر به محبّت زنده است 💐 بشر به محبّت زنده است و چون محبّت و عشق را از او بگيرند، مرده‏اى است متحرّک. اين محبّت است که وى را به حرکت و سکون دعوت مى‌کند. 💐 محبّت است که جذب و دفع در امور را به او آموزش مى‌دهد. و در واقع، ريشه همه محبّت‌ها، محبّت فطرى به محبوب حقيقى است؛ که: ✨ و بَعَثَهُمْ فى سَبيلِ مَحَبَّتِهِ؛ و مخلوقات را در راه عشق به خود و محبّتش بر انگيخت. ⚠️ ولى او نمى‌فهمد که اين عشق و محبّت را بايد کجا به کار زند که صد در صد براى او نفع داشته باشد. ‼️ به کار انداختن محبّت در غير طريق محبوب حقيقى و غير آنان که محبّت ايشان، عين محبّت حقّ است، زيانى است عظيم. 📖 آیت‌الله علی سعادت‌پرور رضوان‌الله‌تعالی‌علیه؛ جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ ج۵، ص ۸۹ و ۹۰. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا.mp3
1.44M
وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴿۲۵۰﴾ فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ﴿۲۵۱﴾ تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۚ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ﴿۲۵۲﴾ 📌 و چون [طالوت و اهل ایمان] برای جنگ با جالوت و سپاهیانش ظاهر شدند، گفتند: پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز، و گام‌هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان. | پس آنان را به توفیق خدا شکست دادند. و داود [جوان مؤمن نیرومندی که در سپاه طالوت بود] جالوت را کشت، و خدا او را فرمانروایی و حکمت داد، و از آنچه می‌خواست به او آموخت. و اگر خدا [تجاوز و ستم] برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نمی‌کرد، قطعاً زمین را فساد فرا می‌گرفت؛ ولی خدا نسبت به جهانیان دارای فضل و احسان است. | این [داستان‌ها و حادثه‌های واقعی] نشانه‌های [توحید، ربوبیّت و قدرت] خداست که به حقّ و راستی بر تو می‌خوانیم و یقیناً تو از فرستادگانی. 📖 سوره مبارکه بقره؛ آیات ۲۵۰-۲۵۲. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🟢 رابطه خداوند با مخلوقات از منظر عرفان 📌 دیدگاه سوم موردپسند عارفان الهی است. آنان بر این باورند ک
🟠 اعمال ظاهری به‌تنهایی کافی نیست 📌خودخواهی همان منیت و انانیت انسان و دارای شئون و شعبی است. اهل سلوک بر این باورند که خروج از خودخواهی و منیت با تمام شعب آن صرفا با انجام اعمال ظاهری ممکن نیست. در وجوب انجام اعمال ظاهری و ضرورت آن جای بحث و شک نیست اما این‌گونه نیست که صرفا با اکتفا به اعمال ظاهری بتوان به اصلاح خود پرداخت. 📌 علامه طباطبایی‌ رضوان‌الله‌تعالی‌علیه رعایت شریعت و احکام ظاهری را مرحله عمومى تقوا دانسته و برای نیل به باطن دین، طریقت و دستورات سلوکی را لازم می‌دانند. به عقیدۀ ایشان افرادی که صرفا به ظواهر شریعت اکتفا کرده و دست به سلوک نزده‌اند، کوچک‌ترین قدمی در معرفت حقایق برنداشته‌اند. 📗 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
28.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به شبهات اعتقادی 🎞 پرسش ۱۱: آیا روایت «البلاءُ مُوَكَّلٌ بالمنطق» مؤید آموزه‌های مثبت‌اندیشی است؟ ✨ استاد امین شمشیری ⏳۵ دقیقه و ۲۶ ثانیه 📥 لینک دانلود و مطالعه کتاب واکاوی جریان مثبت‌اندیشی 🏷 🏷 🏷 ⚪️ وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🌐 وب‌گاه | آپارات | ایتا 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا