استاد سید محمد موسوی
🎞 در این ویدیو استاد درباره جنبه های مختلف شخصیت امام خمینی صحبت کردند و ضمن اشاره به مکاتب فلسفی اس
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
شخصیت مرحوم امام راحل جامع الاطراف و دارای جنبه های مختلف است.
همانطور که در فقه و اصول فقه مشربها و مکتبهای مختلفی وجود دارد در علوم فلسفی و عقلی هم مشربهای مختلفی وجود دارد به عنوان سه مکتب شاخص بین فیلسوفان مسلمان باید به مشاء، اشراق و حکمت متعالیه اشاره کنیم.
قطعا مرحوم امام در زمره پیروان حکمت متعالیه هستند اما در حکمت متعالیه نیز مشربها و مکتبهای مختلف وجود دارد.
مرحوم صدرالمتالهین غرضش از تدوین و اظهار حکمت متعالیه این بود که بین دین، حقایق دین و وحی از طرفی و بین عقل و برهان از سوی دیگر و بین داده های کشف و شهود و عرفان از جانب دیگر جمع کند. این مکتبِ جامعِ بینِ این سه امر را حکمت متعالیه نامیده است. حکمت متعالیه اصیل باید این سه ویژگی را داشته باشد جامعیت بین دین عقل و عرفان.
مرحوم امام راحل یکی از نمایندگان به حق و دقیق این راه و مکتب جامع بودند و این جامعیت را در آثارشان، تدریشان و کتابهایشان به خوبی نشان دادند.
غرض از تذکر این نکته آن است که اگرچه بسیاری از حکیمانِ پیروِ حکمت متعالیه این ویژگیِ جامعیت را داشتند اما در ادوار اخیر با روشی که مرحوم علامه طباطبایی دارند این گونه پیش آمد که این مولفه ها مقداری جا به جا شد و مرحوم علامه بیشتر به همان روش عقلی و برهان صرف تاکید داشتند و به آن دو مولفه دیگر حکمت متعالیه کمتر در آثارشان پرداختند. به عبارتی روشی که مرحوم علامه طباطبایی پیش گرفتند حکمت بحثی محض بود که البته پرداختن به این طریق و رویکرد در جای خودش شاید لازم هم بود. مرحوم علامه با تالیف کتاب های آموزشی در زمینه فلسفه و همچنین با تالیف فلسفه و روش رئالیسم با این رویکرد شاید به اقتضای زمان و رواج حرف های مارکسیست پیش آمدند و چنین مواجهه ای با حکمت متعالیه و تبیین مباحث آن لازم باشد اما به هرحال دو مولفه دیگر حکمت متعالیه یعنی عرفان و دین مقداری مغفول ماند.
مرحوم امام در زمان ما یک نماینده تام برای حکمت متعالیه اصیل هستند که بین سه مولفه جمع کرده بودند با این تفاوت نسبت به ملاصدرا که، انصافا احاطه ی ایشان به مباحث عرفانی از مرحوم صدرالمتالهین بیشتر است و این از آثاری ایشان در زمینه عرفان نوشته اند مشهود است. شیوه امام در مواجهه با حکمت و تعلیم و تدریس ترویج او همین شیوه است.
انقلاب را هم بر اساس همان مبانی معرفتی که از همین مکتب با این سه مولفه برگرفته شده پایه گذاری کردند.
با اشاره به ویژگی امام و تفاوت سبک فلسفی و حکمی ایشان با مرحوم علامه و با تاکید پرداختن به همین روش به یک نکته اشاره میکنم که فلسفه به خودی خود اگر چاشنی عرفان، ذوق و مباحث نقلی را نداشته باشد مقداری ملال آور و مخاطبانش اندک اند اما اگر فلسفه را به همراه عرفان و دین تبیین و ترویج کرد عدد مخاطبانش بسیار بیشتر خواهد شد و این کاری است که مرحوم امام شروع کننده اش بود.
همه به خاطر دارند که ایشان در اوایل حضورشان در ایران و بعد از پیروزی انقلاب، درس تفسیر سوره حمد که بیان کاملا عرفانی و تا حدودی فلسفی داشت را شروع کردند. این درس را ویژه خواص، طلاب و تحصیلکردگان فلسفه و عرفان نگفتند بلکه از تلویزیون جمهوری اسلامی برای همه پخش میشد و غرض ایشان همانطور که در تفسیر گفته و در جاهای دیگر هم ابراز کرده بودند این بود که باید این حقایق و معارف را به سطح جامعه آورد و به اندازه فهم توده مردم تنزل داد و از آن خلوت خانه خواص بیرون آورد.
ایشان این روش را میپسندیدند و چه بسا باهمان فطانت و زیرکی که داشتند توجه داشتند که ما اگر این حقایق عرفانی را به سطح مردم نیاوریم کسانی که جذب معارف غیر اصیل، قلابی و بدلی میشوند زیاد خواهند شد همچنانکه در سطح جامعه عرفانهای کاذب و معنویت های دروغین نوپدید مخاطب پیدا کرده است. اگر در دنیای امروز که عقل و استدلال به تنهایی مخاطب کمی دارد را با ذوقیات و عرفانیات همراه کنیم مخاطبش گسترش پیداکند و جذابیتش بیشتر میشود. این روش امام و مواجهه ای است که با مسایل فلسفی و دین داشتند و واقعا یک امر قابل استفاده بلکه ضروری است. که باید حوزه های علمیه مدرسان و مسئولان امر هرکسی در حد خودش و در جایگاهی که هست توجهی به باطن این قضیه داشته باشد و سعی در ترویج و بسط این حقایق بین مردم و در حد مردم داشته باشد.
این از ویژگیهای خاص مرحوم امام هست که خداوند این توفیق را به ایشان داد که این کار را پایه گذاری کنند و ان شا الله خداوند به ماهم کمک و توفیق عنایت کند که بتوانیم ادامه دهنده این راه و مسیر باشیم
الحمدلله رب العالمین.
#امام_خمینی
#استاد_موسوی
#متن
ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ، ماهیَّةِ الماهِیّاتِ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ، أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ، غایةِ الظُهورِ و الإیجاد، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام.
⬛️ شهادت حضرت امام جواد علیه السلام تسلیت و تعزیت باد ⬛️
ایتا تلگرام
🔰 نشست علمی با محوریت
مبانی فلسفی و عرفانی انقلاب اسلامی
👤با حضور:
استاد سید محمّد موسوی
👤دبیر علمی:
دکتر رسول پاداش پور
📆شنبه ۱۹ خرداد
🕰ساعت ۱۲
🕌 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، ساختمان شماره یک ، سالن شهید سلیمانی
💻پیوند حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/enghelab
وَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ اَلثَّانِيَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلتَّوْحِيدِ، فَقُلْتُ: أَتَوَهَّمُ شَيْئاً؟ فَقَالَ: نَعَمْ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَ لاَ مَحْدُودٍ، فَمَا وَقَعَ وَهْمُكَ عَلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ خِلاَفُهُ لاَ يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْأَوْهَامُ، كَيْفَ تُدْرِكُهُ اَلْأَوْهَامُ وَ هُوَ خِلاَفُ مَا يُعْقَلُ وَ خِلاَفُ مَا يُتَصَوَّرُ فِي اَلْأَوْهَامِ، إِنَّمَا يُتَوَهَّمُ شَيْءٌ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَ لاَ مَحْدُودٍ.
عبدالرحمن بن ابي نجران گفت: از ابو جعفر دوم (امام جواد عليه السلام) راجع به توحيد پرسيده، عرض کردم خداوند را به عنوان چيزي تصور و توهم مي کنم؟
آن حضرت فرمود آري چيز است، ولي در عقل و خرد نمي گنجد و حد و مرزي بر نمي تابد؛ بنابراين آنچه در وهم تو آيد، جز اوست. هيچ چيز با وي شباهت ندارد و اوهام، وي را در نمي يابند.
چگونه به اوهام در آيد در حالي که (آن يگانه ي بي همتا) مغاير معقولات و مباين تصورات است؟
همانا به مثابه چيزي که در عقل و خرد نمي گنجد و حد و مرزي بر نمي تابد، توهم مي شود.
تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۵۶۱
#امام_جواد
#احادیث_توحیدی
ایتا تلگرام
May 11
مبانی نظری انقلاب اسلامی.mp3
30.01M
استاد در این صوت، شناخت پدیده های گسترده مانند انقلاب را در سه مرحله بیان کردند:
مبنا: به معنی اندیشه ها و نظریه هایی که به منظور رسیدن به غایت خاصی، ریشه جریان یا جنبش است
اجرا: عمل بر اساس آن مبانی
ابقا و اصلاح: بررسی به منظور ارزیابی در دستیابی نتایج
همچنین با اشاره به بعد علمی و فلسفی و عرفانی امام ، تاکید کردند فکر عرفانی و فلسفی ایشان ، اصلی ترین ریشه انقلاب است.
#امام_خمینی
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
استاد در این صوت، شناخت پدیده های گسترده مانند انقلاب را در سه مرحله بیان کردند: مبنا: به معنی اندی
در توضیح بیشتر مبنا، غایت خلقت انسان از دیدگاه قرآن، عرفان و فلسفه را تعبیر های مختلفی از یک حقیقت دانستند که رسیدن به آن نیازمند تدبیر و تعدیل قوای جزئی است.
چون آدمی موثر بر جامعه و متاثر از آن است پس سعادتش، تا حدی، در گرو سعادت جامعه است، بنابراین نمیتوان به جزئیات بی اعتنا بود.
در ادامه با ذکر ۶ شاهد از سخنان و سیره امام خمینی ، آنها را بر نکات پیش گفته در مورد غایت آفرینش انسان، منطبق دانستند.
در مرحله اجرا، اقامه حکومت دینی را زیر مجموعه امر به معروف و نهی از منکر دانستند که در مورد چگونگی عمل به آن، اختلاف نظر میان فقها وجود دارد.
در ادامه تاکید شد که پذیرش مبانی انقلاب به معنی توجیه همه رفتارها و یا خطای مسئولین در سطوح مختلف حکومت، نیست.
در تشریح مرحله سوم بیان شد که ابقاء انقلاب در شکل اصیل خود، نیازمند ارزیابی و اصلاح مستمر است. در ادامه، پیرامون فاصله گرفتن برخی لایه های اجتماع و نوجوانان و جوانان از دین، هشدار داده شد و تاکید گردید که مهمترین سرمایه حاکمیت، منابع انسانی است. در پایان این نکته مورد تاکید و تبیین قرار گرفت که راه حفظ منابع انسانی جامعه ما، ترویج و بسط روش فلسفی و عرفانی امام خمینی در مدارس و دانشگاهها با رعایت سطح مخاطب است که این روش، روش حکمت متعالیه اصیل است.
#امام_خمینی
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ، ناطقةِ الوجودِ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ، الحیاةِ السّاریَةِ فی المجارِی، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری، حافظِ معارجِ الیقینِ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ، حقیقةِ الحقائقِ الظُّهوریَّةِ، دَقیقةِ الدّقائق النُّوریَّةِ، الفُلکِ الجاریَّة فی اللُّجَجِ الغامرَةِ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَةِ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.
⬛️ شهادت امام محمد باقر تعزیت و تسلیت باد ⬛️
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلوم
جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ اَللَّهَ نُورٌ لاَ ظُلْمَةَ فِيهِ وَ عِلْمٌ لاَ جَهْلَ فِيهِ وَ حَيَاةٌ لاَ مَوْتَ فِيهِ .
جابر جعفى گويد:از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:«همانا خداوند
نورى است كه هيچ
ظلمتى در آن نيست و دانشى است كه هيچ جهلى در آن راه ندارد و حياتى كه مرگى در آن نيست.»
#احادیث_توحیدی
#امام_باقر
ایتا تلگرام
کَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِما هُوَ فِى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إِلَیْکَ؟
أَیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَیْسَ لَکَ حَتَّىٰ یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ؟
مَتىٰ غِبْتَ حَتَّىٰ تَحْتاجَ إِلىٰ دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ؟
وَمَتىٰ بَعُدْتَ حَتَّىٰ تَکُونَ الْآثارُ هِىَ الَّتِى تُوصِلُ إِلَیْکَ؟
عَمِیَتْ عَیْنٌ لَاتَراکَ عَلَیْها رَقِیباً، وَخَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً
چگونه بر وجود تو استدلال شود، به موجودی که در وجودش نیازمند به توست؟
آیا برای غیر تو ظهوری هست که برای تو نیست تا آن غیر وسیله ظهور تو باشد؟!
کی پنهان بودهای تا نیازمند به دلیلی باشی که بر تو دلالت کند و کی دور بودهای تا آثار، واصل کننده به تو باشند؟
کور باد دیدهای که تو را بر آن دیدهبان نبیند و زیانکار باد تجارت بندهای که از محبّتت برای او سهمی قرار ندادهای
#امام_حسین علیه السلام
#احادیث_توحیدی
#دعای_عرفه
ایتا تلگرام
أَنْتَ الَّذِي تَعَرَّفْتَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْءٍ فَرَأَيْتُكَ ظَاهِراً فِي كُلِّ شَيْءٍ وَ أَنْتَ الظَّاهِرُ لِكُلِّ شَيْءٍ
و تويى كه در همه موجودات تجلى كردى و خود را بمن نشان دادى در هر چيز آشكارا تو را ديدم تويى كه بر هر چيز پيدايى
#امام_حسین علیه السلام
#احادیث_توحیدی
#دعای_عرفه
ایتا تلگرام