May 11
مبانی نظری انقلاب اسلامی.mp3
30.01M
استاد در این صوت، شناخت پدیده های گسترده مانند انقلاب را در سه مرحله بیان کردند:
مبنا: به معنی اندیشه ها و نظریه هایی که به منظور رسیدن به غایت خاصی، ریشه جریان یا جنبش است
اجرا: عمل بر اساس آن مبانی
ابقا و اصلاح: بررسی به منظور ارزیابی در دستیابی نتایج
همچنین با اشاره به بعد علمی و فلسفی و عرفانی امام ، تاکید کردند فکر عرفانی و فلسفی ایشان ، اصلی ترین ریشه انقلاب است.
#امام_خمینی
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
استاد در این صوت، شناخت پدیده های گسترده مانند انقلاب را در سه مرحله بیان کردند: مبنا: به معنی اندی
در توضیح بیشتر مبنا، غایت خلقت انسان از دیدگاه قرآن، عرفان و فلسفه را تعبیر های مختلفی از یک حقیقت دانستند که رسیدن به آن نیازمند تدبیر و تعدیل قوای جزئی است.
چون آدمی موثر بر جامعه و متاثر از آن است پس سعادتش، تا حدی، در گرو سعادت جامعه است، بنابراین نمیتوان به جزئیات بی اعتنا بود.
در ادامه با ذکر ۶ شاهد از سخنان و سیره امام خمینی ، آنها را بر نکات پیش گفته در مورد غایت آفرینش انسان، منطبق دانستند.
در مرحله اجرا، اقامه حکومت دینی را زیر مجموعه امر به معروف و نهی از منکر دانستند که در مورد چگونگی عمل به آن، اختلاف نظر میان فقها وجود دارد.
در ادامه تاکید شد که پذیرش مبانی انقلاب به معنی توجیه همه رفتارها و یا خطای مسئولین در سطوح مختلف حکومت، نیست.
در تشریح مرحله سوم بیان شد که ابقاء انقلاب در شکل اصیل خود، نیازمند ارزیابی و اصلاح مستمر است. در ادامه، پیرامون فاصله گرفتن برخی لایه های اجتماع و نوجوانان و جوانان از دین، هشدار داده شد و تاکید گردید که مهمترین سرمایه حاکمیت، منابع انسانی است. در پایان این نکته مورد تاکید و تبیین قرار گرفت که راه حفظ منابع انسانی جامعه ما، ترویج و بسط روش فلسفی و عرفانی امام خمینی در مدارس و دانشگاهها با رعایت سطح مخاطب است که این روش، روش حکمت متعالیه اصیل است.
#امام_خمینی
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ، ناطقةِ الوجودِ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ، الحیاةِ السّاریَةِ فی المجارِی، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری، حافظِ معارجِ الیقینِ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ، حقیقةِ الحقائقِ الظُّهوریَّةِ، دَقیقةِ الدّقائق النُّوریَّةِ، الفُلکِ الجاریَّة فی اللُّجَجِ الغامرَةِ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَةِ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.
⬛️ شهادت امام محمد باقر تعزیت و تسلیت باد ⬛️
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلوم
جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ اَللَّهَ نُورٌ لاَ ظُلْمَةَ فِيهِ وَ عِلْمٌ لاَ جَهْلَ فِيهِ وَ حَيَاةٌ لاَ مَوْتَ فِيهِ .
جابر جعفى گويد:از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:«همانا خداوند
نورى است كه هيچ
ظلمتى در آن نيست و دانشى است كه هيچ جهلى در آن راه ندارد و حياتى كه مرگى در آن نيست.»
#احادیث_توحیدی
#امام_باقر
ایتا تلگرام
کَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِما هُوَ فِى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إِلَیْکَ؟
أَیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَیْسَ لَکَ حَتَّىٰ یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ؟
مَتىٰ غِبْتَ حَتَّىٰ تَحْتاجَ إِلىٰ دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ؟
وَمَتىٰ بَعُدْتَ حَتَّىٰ تَکُونَ الْآثارُ هِىَ الَّتِى تُوصِلُ إِلَیْکَ؟
عَمِیَتْ عَیْنٌ لَاتَراکَ عَلَیْها رَقِیباً، وَخَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً
چگونه بر وجود تو استدلال شود، به موجودی که در وجودش نیازمند به توست؟
آیا برای غیر تو ظهوری هست که برای تو نیست تا آن غیر وسیله ظهور تو باشد؟!
کی پنهان بودهای تا نیازمند به دلیلی باشی که بر تو دلالت کند و کی دور بودهای تا آثار، واصل کننده به تو باشند؟
کور باد دیدهای که تو را بر آن دیدهبان نبیند و زیانکار باد تجارت بندهای که از محبّتت برای او سهمی قرار ندادهای
#امام_حسین علیه السلام
#احادیث_توحیدی
#دعای_عرفه
ایتا تلگرام
أَنْتَ الَّذِي تَعَرَّفْتَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْءٍ فَرَأَيْتُكَ ظَاهِراً فِي كُلِّ شَيْءٍ وَ أَنْتَ الظَّاهِرُ لِكُلِّ شَيْءٍ
و تويى كه در همه موجودات تجلى كردى و خود را بمن نشان دادى در هر چيز آشكارا تو را ديدم تويى كه بر هر چيز پيدايى
#امام_حسین علیه السلام
#احادیث_توحیدی
#دعای_عرفه
ایتا تلگرام
❓پرسش
استاد یه صحبتی کردن خیلی ذهن منو درگیر کرد. گفتن کسی که توی این دنیا نتونه نفسش رو رشد بده و به عقلانیت برسه و نحوهی صدور کثرت از وحدت رو بفهمه وقتی رابطهی نفسش با بدنش قطع بشه دیگه نمیتونه تکامل پیدا بکنه.
من این رو میفهمم که تکامل به این معنایی که تو دنیا ما تجربه میکنیم در عالم مثال و عقل معنایی نمیده ولی آیا کسی که جهل بسیط هم داره هیچ علمی براش در عوالم دیگه امکان حدوثش نیست؟ و مثلا نمیتونه در عالم مثال نفسش رشد کنه و عالم جبروت درک کنه؟ این رشدی که میگم به یک نحوهی دیگه باشه مثلا نه اون حال تکاملی که ما در طول زمان طی میکنیم و فهمی رو کسب میکنیم.
متن پاسخ استاد:
باسلام
بر اساس دلایل فلسفی، تکامل به معنای فعلیت یافتن ناقص،و به عبارت دیگر خروج از قوه به فعلیت، متوقف بر ماده و استعداد است و چون درعوالم پس ازدنیا، استعداد مادی ، نیست پس تکامل هم نیست و ازاین حیث، فرقی میان جهل بسیط و مرکب نمیباشد. بلی اگر کسی درکی از کمال داشته باشد ( و لو درک ضعیف)و علاقه به آن در نهاد او ثابت شده و به دنبال کسبش نیز باشد اما به آن کمال نرسد، پس از رفع حجاب ها و زوال بقایای توجهات نفس به عالم طبیعت ، آن محبت به کمال ،شخص را رها نمیکند و موجب بهره مندی ( و لو اندک) از انوار معنوی میشود اگرچه مرتبه اش با کسی که درین راه به فعلیت رسیده، متفاوت است قطعا.
البته این امر، از باب تکامل و خروج از قوه به فعلیت نیست بلکه از باب ظهور امور باطنی است
(یوم تبلی السرائر, یعنی مقام و مرتبه ای که سریره ها و پنهانیها آشکار میشود) پس این محبت به کمال که در باطن شخص بوده، در آخرت خود را مینمایاند.
و باید دانست که موثرترین و برترین نحوه محبت کمال که بیشترین اثر را در تکامل دارد، محبت به انسان کامل است که حتی اگر علوم حقیقی در نفس نباشد باز هم این گونه محبت، شخص را متصل به محبوبش میکند
اعاذنا الله من شرور انفسنا و جعل قلوبنا محلا لمحبة اولیائه
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
❓پرسش
سلام عرض ادب
با توجه به اینکه خداوند مهربان هست و این صفت خداوند هست و صفات الهی عین ذات هستند دستوراتی مثل قتل فرزند در امتحان حضرت ابراهیم آیا دستور به خلاف ذات نیست؟ ایا خدا دستوراتی خلاف ذاتش صادر میکند یا خیر گاهی امکان داره ؟
همچنین دستور خداوند به حضرت ابراهیم در خصوص سربریدن فرزندنش سوای اینکه این کار انجام نشد اما سربریدن طفل صغیر یک کار غیر اخلاقی نیست؟
متن پاسخ استاد:
باسلام
همانگونه که رحمت ، عین ذات خداوند است، حکمت و علم به حقایق و مصالح نیز عین ذات اوست.
همچنین به کمال رسیدن انسان ، متوقف بر توجه تام به حق تعالی ، خالص بودن محبت برای او ، قطع تعلق از غیر او و تسلیم محض در برابر اوست.
اگر کسی بنده و مملوک واقعی است پس در مقابل امر مولی، تسلیم مطلق است.
امر به ذبح فرزند هم موجب کمال ابراهیم شد هم موجب کمال اسماعیل ، زیرا هر دو در مقابل مولی، عبودیت و تسلیم خود را اظهار کردند ، پس این فرمان ,نه تنها خلاف رحمت الهی نیست بلکه عین حکمت و مصلحت و رحمت است تا بنده به کمال برسد.
و اما غیر اخلاقی بودن یک فعل یا فرمان ، وقتی معنا میدهد که مالک و آمر در غیر ملک خود، تصرف نابجا نماید یا امری کند
و یا در ملک خود، برخلاف مصلحت تصرف کند
و اما اگر مالک در ملک خود تصرفی کند که موجب کمال میشود، و لو در ظاهر، سخت به نظر اید، این تصرف یا فرمان رانی، غیر اخلاقی نیست. همه اشیا از جمله انسان با اینکه ذوات جوهری هستند اما ملک خداوند میباشند و تصرف حق در آنها یا امر او ، موجب کمال آنهاست.
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
❓پرسش
چرا گفته میشه امکان شی متعلق به خودشه و خدا فقط وجود رو به اون عطا کرده خود امکان جعل کردنی نیست؟
متن پاسخ استاد:
باسلام
امکان ذاتی، لازمه لاینفک ذات شیء است . تعلق جعل مرکب به آن ، به این معناست که شی در ابتدا نه ممکن باشد نه واجب نه ممتنع، سپس صفت امکان به آن داده شود .
تعلق جعل بسیط به آن هم محال است زیرا جعل بسیط به ماهیت تعلق می گیرد (بر فرض اصالت ماهیت ) نه به لوازم ذات.
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ، أمینِ الله علی الخَلق، لِسانِ الصِّدق، بابِ السِّلمِ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ، عَینِ الإبداعِ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع، مُهجَةِ الکَونَینِ و مَحجَةِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه.
🌺میلاد سراسر نور حضرت امام هادی عليه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺
ایتا تلگرام