مسلمنا muslimnair
📊 انتشار نتایج نظرسنجی٢٠٢٢ دربارهٔ میزان دینداری، اهتمام به نماز صبح و تلاوت روزانه قرآن در شهروندان کشورهای عرب زبان جهان اسلام
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📈 بر اساس نتایج نظرسنجی ٢٠٢٢ و مقایسه آن با نتایج سال۲۰۱۹، کشورهای تونس، لیبی، مراکش، سودان، مصر، اردن و فلسطین اشغالی شاهد کاهش چشمگیر تعداد افرادی هستند که در دوره های قبل خود را غیرمذهبی معرفی کرده اند و بنابراین میزان دینداری در این مناطق بویژه تونس رشد داشته است.(در همهٔ گروه های سنی)
📈 همچنین نتایج این نظرسنجی نشان داد که جوانان زیر 30 سال تونسی شاهدبیشترین کاهش در اعلام غیرمذهبی بودن خود را ثبت کرده اند. بر اساس این گزارش جوانان تونسی متدین تر شده اند.
📈 مراکش و مصر در جایگاه بعد در کاهش در تعداد جوانانی بودند که خود را غیر مذهبی توصیف می کردند. در نتیجه نرخ رشد دینداری در مراکش و مصر افزایش یافته است.
📉 نتایج نظر سنجی در لبنان و عراق نتیجهٔ معکوس داشت، زیرا تعداد جوانانی که خود را غیر مذهبی معرفی می کنند در مقایسه با کشورهای دیگر به شدت افزایش یافته است. در نتیجه کاهش دینداری در لبنان و عراق گزارش شده است.
📈 نتایج اهتمام به نماز صبح و تلاوت روزانهٔ قرآن حاکی از رشد دینداری در جوانان این کشورهاست. جوانان اردن، عراق و تونس پیشتاز در تلاوت روزانه قرآن هستند. همچنین فلسطین، سودان، اردن و عراق بیشترین میزان توجه به نماز صبح را ثبت کرده اند.
⁉️سوال مهم:
❔هر چند بصورت مستقیم رابطه بین فراز و فرود نسخه های اسلام سیاسی و میزان دین داری در این نظرسنجی پایش نشده؛ ولی آیا فراز و فرود چهار سال اخیر نسخه های اسلام سیاسی در کشورهای تونس، مصر، لبنان و عراق نقشی در تقویت یا تضعیف دینداری داشته است یا خیر؟؟؟
✅ با بررسی آماری میزان تلاوت قرآن و اقامه نماز صبح در شهروندان این کشورها متوجه می شویم که تحولات اسلام سیاسی بازیگر اصلی در تضعیف و تقویت دینداری در این کشورها نیست و عوامل مهم دیگری در کنار پارامترهای فوق در میزان دینداری در این جوامع نقش آفرین جدی هستند.
✍️پانوشت:
🔹 مرکز رصد فرهنگی کشور(https://ircud.ir) متولی انتشار چنین نظرسنجی هایی در ایران اسلامی است؛ لکن خلاء انتشار سالیانه و مستمر چنین نظرسنجی هایی با شاخصه های فوق در بین جامعه آماری ایران اسلامی احساس می شود.
🔸 عدم درج آمارهای مسلمانان ایرانی در بین نظرسنجی های تطبیقی مسلمانان جهان اسلام ملموس است. غیبت ثبت آمارهای میزان دینداری مسلمانان ایرانی در بین نظرسنجی های فرهنگی مسلمانان جهان اسلام غیر قابل دفاع است.
🔹امیدواریم بخش بین الملل مرکز رصد فرهنگی ایران و همچنین مرکز تدوین گزارش های سالیانه ارزشهای و گرایش های ایرانیان، همگام و با مشارکت مراکز نظرسنجی های معتبر جهان اسلام، چنین شاخصه هایی را در کنار سایر گزارشات آماری، در دستور کار خود قرار دهد.
🌐 الموقع الرسمی البارومیتر العربی
https://www.arabbarometer.org/ar/
#چالش
#نظر_سنجی
#آینده_پژوهی
#گزارشات_آماری
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🌺 راهپیمایی ده کیلومتری عیدغدیر؛
جشنی که باید از چهل سال پیش شروع می شد.
✍به قلم: مهدی فرمانیان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🌸 در روز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ جشن عید غدیرخم در خیابان ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به طول ده کیلومتر برگزار شد.
💐 واقعه غدیر خم از وقایع مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است. حتی اکثر سلفی ها و وهابی ها هم واقعه غدیر و عبارت معروف "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" را قبول دارند.
🌺 اکثر قریب به اتفاق اهل سنت نقل کرده اند که پیامبر در بازگشت از حجه الوداع در مکانی به نام غدیر خم، بازگشت کنندگان از حج را جمع فرموده و عبارت فوق را درباره امیرمومنان علیه السلام فرموده اند. اختلاف شیعه و اهل سنت در این حدیث، به معنای مولا برمی گردد.
🌸 بنابراین جشن این روز، نه با تقریب مخالف است و نه مشکلی به وحدت اسلامی می زند. تبلیغ مفاهیم و نمادهای شیعه با رویکرد اثباتی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اما مهم شیوه بیان و ادبیاتی است که به کار می بریم.
🌼 به نظر نویسنده این سطور، جشن غدیر چهل سال دیر شروع شد و باید از دهه شصت در کشور آغاز می گردید.
🌺 شروع با تاخیر جشن وسیع این عید را به فال نیک گرفته و از همه می خواهیم در این جشن ها از ادبیاتی استفاده کنند تا موجب تحریک احساسات دیگران نشود.
#عید_غدیر_خم
#امت_واحده
#مهدی_فرمانیان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
جدال دین و سیاست در دوران فتنه.pdf
235.1K
📚 واکاوی ریشه های تاریخی تغییر نظام خلافت به سلطنت اموی در دوران عثمان(مروری بر کتاب هشام جعیط)
✍️ به قلم: زینب ایزدی
📚 هشام جعیط متوفی ۲۰۲۱ روشنفکر تونسی و متخصص تاریخ اسلام است که در رشتهٔ تاریخ اسلام از دانشگاه پاریس فارغالتحصیل شد. جعیط استاد دانشگاه تونس و استاد مدعو در دانشگاه مکگیل و برکلی بود و مدتی نیز ریاست آکادمی علوم و فنون تونس را برعهده داشت. از میان افتخاراتش میتوان به دریافت جایزهٔ سلطان عُویس در ۲۰۰۷ اشاره کرد.
📚 کتاب «فتنه: دیالکتیک دین و سیاست در اسلام آغازین» (۱۹۸۹) یکی از آثار مهم او به زبان فرانسه است که خلیل احمد خلیل، استاد عرفان و فلسفه در دانشگاه لبنان، آن را به زبان عربی ترجمه کرده است.
📚 جعیط در این کتاب دورهٔ بحران و جنگهای داخلی دوران فتنۀ اول، یعنی از نیمهٔ دوم خلافت عثمان تا پایان حکومت علی بن ابیطالب، را بررسی میکند و میکوشد تأثیرگذاریِ این فتنه را در تاریخ اسلام و قضایای بعد از آن روشن کند.
📚 پرسش محوری این کتاب حول موضوع خلافت و سلطنت در اسلام است و اینکه گروههای مختلف مسلمانان، بهویژه در دوران اولیهٔ اسلامی، چه نگاهی به این موضوع داشتهاند. او تأکید میکند که نگرش مسلمانان به موضوع حاکمیت اسلامی پیش و پس از فتنه، و بهویژه پس از تأسیس سلسلهٔ اموی، بسیار تغییر کرد.
🆔@doornamaa
#اسلام_روشنفکری
#هشام_جعیط
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#چند_ثانیه
⚡️پاسخ به یک شیطنت رسانه ای
📽 در چند روز گذشته کلیپی قدیمی و البته کاملا حساب شده در فضای رسانه ای منتشر شده که در آن به حضور و سخنرانی خانم ربیعه قدیر(رابه کادير)فعال حقوق بشر، رئيس «کنگره جهاني اويغور» و رهبر سکولار تجزیه طلبان در جمع گروهک منافقین و هواداران رجوی اشاره شده است. هدف از انتشار گسترده این کلیپ القای شبهه بی تفاوتی جمهوری اسلامی ایران در پرونده مسلمانان اویغور است.
🔹 چنانچه پیشتر در سه یادداشت بررسی کردیم «وزن قومیتی بودن مسئله مسلمانان اویغور بر اسلامی بودن» آن غلبه دارد و موضوع مسلمانان اویغور بیش از آنکه اسلامی باشد ناشی از نزاع های قومیتی است. انتشار کلیپ همصدایی (اویغور-رجوی) شاهدی دیگر از غیب بر سیاسی بودن پرونده مسلمانان سین کیانگ است.
🔹یادداشت(۱): «مساله مسلمانان اویغور چین چیست؟» را اینجا بخوانید؛
https://b2n.ir/j86027
🔹 یادداشت(۲): «ماهیت بحران اُویغُورهای چین، نزاعی نژادی یا سرکوب اسلام ومسلمانان!؟» را اینجا بخوانید؛
yun.ir/hzgi86
🔹یادداشت(۳): «درباره ایلهام توهتی اویغور؛ مردِ سال ۲۰۲۱ جهان اسلام» را اینجا بخوانید؛
yun.ir/43bl77
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2):
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
📸 انتشار جدیدترین تصاویر از کریم شاه الحسینی(به بهانه فرارسیدن یازدهم جولای، مصادف با شصت و پنجمین سالگرد تخت نشینی امام چهل و نهم اسماعیلیه و پاسداشت روز امامت در تقویم دینی اسماعیلیان)
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔸 آخرین امام اسماعيلی، کریم شاه الحسینی و با لقب شاهزاده كريم آقاخان است. وی در مورخه يازدهم جولای ۱۹۵۷ در سن ۲۰ سالگی به عنوان جانشين پدربزرگ خود یعنی سلطان محمدشاه به منصب امامت شيعیان اسماعيلی شاخه نزاری قاسم شاهی نایل شد.
🔹 لقب آقاخان که یک عنوان رسمی برای امامان اسماعیلیاست و یادگار یک رخداد مهم تاریخی است. در زمان کریمخان زند، رهبر و امام وقت اسماعیلیان نزاری، والی کرمان بود و پس از تشکیل حکومت قاجار، حسن علیشاه، امام چهل وششم اسماعیلی با دختر فتحعلیشاه قاجار ازدواج کرد و در زمان حیات وی جایگاه بالایی یافت. لقب «آقاخان» را فتحعلیشاه به امام وقت اسماعیلی داد و بعد از آن این عنوان تاکنون برای امامان بعدی باقی مانده است و به عنوان میراث متمایزشان از سوی سیاستمداران و خاندانهای سلطنتی سنتی به رسمیت شناخته میشود.
🔸کریم الحسینی چهل و نُهمين امام موروثی اسماعیلیه و از نسل محمد بن اسماعیل فرزند امام صادق (ع) است و از این طریق نسلش به حضرت زهرا(س) و پیامبر اکرم حضرت محمّد مصطفی(ص) می رسد.
🔹کریم شاه الحسینی فرزند ارشد شاهزاده علی خان و پرنسس تاجُ الدوله علی خان، در ۱۳ دسامبر۱۹۳۶در شهر ژنو سوئیس متولد شد. او دوران کودکی خود را در پایتخت کنیا(نایروبی) گذراند و پس از آن برای ادامه تحصیل در مشهورترین دبیرستان جهان، یعنی مدرسه له روزیه سوئیس(یا دبیرستان شبانه روزی پادشاهان) ادامه تحصیل داد.
🔸 وی در سال ۱۹۵۹ از دانشگاه هاروارد موفق به دریافت مدرک لیسانس در رشته تاریخ اسلام شد. کریم به تأسی از پدربزرگش سلطان محمد شاه، پس از تخت نشینی بر مسند امامت، در سال ۱۹۵۷ در صدد ارتقا و بهبود وضعیت تمام مسلمانان و بالاخص نزاریان در رویارویی با چالشهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحولات سریع تاریخی برآمد.
🔹اسماعیلیها و رهبرشان کریم آقاخان از معدود شیعیانیاند که به رغم جایگاه مذهبی و پایبندیشان به باطن دین، متناسب با تحولات جهان و زندگی مدرن زندگی میکنند. نوع پوشش و سبک زندگی آنها امروزی است و گرچه به باطن دین سخت پایبند هستند ولی دین را محدود به ظواهر نمیکنند.
🔸 طی چهار دهه اخیر، یعنی از زمانی که آقاخانِ فعلی به امامت رسیده، تغییرات سیاسی و اقتصادی بزرگی در بسیاری از این مناطق رخ داده و آقاخان توانسته است با تأسیس بنیاد توسعه آقاخان سیستمِ گسترده مدیریتِ جامعه اسماعیلی انجام دهد. شبکه توسعه آقا خان، در مدت امامت او از سازمانهای پرتلاش در بازسازی و حفاظت از آثار باستانی، توسعه آموزش و ارائه خدمات اقتصادی،اجتماعی، پزشکی و...بوده است.
🔹امروزه، اسماعیلی ها در بیست و پنج کشور جهان مخصوصا اروپا، آسیای میانه، خاور میانه و همچنین آمریکای شمالی زندگی میکنند.
✍پانوشت:
نمادهای مذهبی آقاخان، تلفیقی از تشریفات سلطنتی و دینی است. گردبند بلندی که بر گردن کریم آقاخان آویخته شده است، یکی از نمادهای جشن الماس است که پنج سال قبل به افتخار شصت سال تصدی امامت به وی اعطا شد. این عکس در کاخ زیبا و سه هکتاری Mendonça در لیسبون پرتغال گرفته شده است.
🌐 آدرس اینترنتی سایت کریم آقاخان
https://the.ismaili
#اسلام_سنتی
#اسماعیلیه
#آقاخان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 دربارهٔ مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن (FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرفته برای ترویج مدرنیسم در جهان اسلام
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ برشهایی از یادداشت:
🔹گزافه نیست اگر ادعا کنیم متفاوت ترین چهره از اسلام سنّتی«فتح اللّه گولن» باشد. عدم التزام به پروتکلها و چارچوب های فکری سنّتی ها و موافقت گسترده او با آموزه های مدرنیته هم نتوانسته گولن را از زیر چتر گفتمان سنّتی خارج کند.
🔸از آن جهت گولن را سنّتی می دانیم که گرایشات عمیق در تصوّف سنّتی دارد و مروّج فقه حنفی، کلام ماتریدی و آداب اسلامی کلاسیک است. جهت دیگری که او را سنّتی متفاوت می دانیم این است که گولن سخت دلبسته به آموزه های مدرنیته به ویژه لیبرالیسم است و از شیوع آن در جهان اسلام ابایی ندارد. مدرنیسمی که سنّتی ها به آن واکنش تند دفاعی نشان می دهند، حالا در قلب آموزه های مدارس فُتو جای گرفته است.
🔅 گولن هرگز روشنفکر نیست و تیپ تفکرش با نصر حامد ابوزید، عابدالجابری و... یکسان نیست. او فقط اسلام سنّتی را بامدرنیته سازگار می داند و از این جهت جریان فکری خود را نمود بارز «اسلام اعتدالی» در جهان معاصر می خواند. او دقیقاً در مرز بین اسلام روشنفکری و اسلام سنّتی ایستاده است.
🔹 گولن که اپوزیسیون خط مشی های فرهنگی - سیاسی دولت ترکیّه است، اکنون صفحه آخر از حیات خود را دور از وطن و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا می گذراند.
🔸 او که در چند سال اخیر از طرف دولت را ترکیه، اتهام رهبری گروهک تروریستی گولنیسم را نیز یدک می کشد توانسته با کادرسازی نیروی انسانی خبره و تأسیس بیش از هزار مدرسه بین المللی در یکصدوبیست کشور از جهان به پرورش نیروهای هم افق با لیبرالیسم، دلبسته به مدرنیته با گرایشات عمیق به رموز صوفیانه و آداب شریعت بپردازد.
💠 این مدارس خود را سکولار توصیف میکنند و نظم، انضباط، خدمت، مدارا وگفتگوی بین ادیان را ترویج میکنند؛ ولی درگزارشهایی ضد ونقیضی آمده که برخی گفته اند در چند سالی که در مدرسه بودم، هرگز یک آیه قرآن یا کتاب مقدس ندیدم. از آن سو برخی فارغ التحصیلان گزارش کرده اند که کتابهای گُولن و همایش های مخفی اسلام شناسی در آنجا برگزار شده است و چند کشور از جمله روسیه نسبت به آموزشهای این مدارس به شدّت مشکوک هستند.
🔹 به وضوح روشن است که بخش بزرگی از آینده جهان اسلام را اندیشه فارغ التحصیلان مدارس وی رهبری خواهند کرد و اردوغان با درک این نکته با قرار دادن نام گروهک گولن و مدارس تحت اشراف او در لیست تروریستی ناتو به معارضه جدی با آنها می پردازد.
🔶 به زودی و در افق زمانی نزدیک مدلی متفاوت از اسلام سنّتی گولنی، قارّه های سبز، سیاه، سرخ و زرد را به رنگ بی رنگی افکار گولن(بخوانید تسامحی) درخواهند آورد. در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد وی و مدارس تحت اشراف وی اشاراتی خواهیم کرد.
✍️ پیشنهاد پژوهش:
مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا پیشنهاد روش شناسی بررسی شیوه های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی فعالیت ها و سرفصل های آموزشی مدارس فتو را در قالب رساله های دکتری، مقالات علمی- پژوهشی و محصولات دانشجویی مورد تأکید قرار می دهد.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/xk5ty7
🌐 آدرس سایت مدارس FETO
https://turkiyemaarif.org
#اسلام_سنتی
#فتح_الله_گولن
#ترکیه
#سید_علی_بطحائی
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
⚡️سفر استراتژیک محمّدتقی عثمانی به کابل
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹مفتی اعظم پاکستان، چهره سرشناس جهان اسلام محمّدتقی عثمانی که نائبرئیس دارالعلوم کراچی است، امروز در رأس هیئتی بلند پایه علمایی، وارد کابل شد.
🔸این هیئت علمائی در پاسخ به دعوت امارت اسلامی به کابل عزیمت کرده است. هنوز دلیل اصلی این کاروان علمی مشخص نشده است.
🔹عثمانی در توئیتر خود نوشت بنا به دعوت امارت اسلامی و به اتفاق یک هیئت علمی با حسن نیّت به کابل آمده ام. در این سفر با حضور نخستوزیر، وزرای کشور، آموزش و جمعی از شخصیتهای برتر حکومتی، برنامه های همکاری و گفتوگو در دو موضوع مسائل آموزشی و اقتصاد اسلامی را پیگیری خواهم نمود.
🔸گمانه زنی هایی در مورد علّت این سفر بیان شده و برخی تسهیل روند گفتگو بین تحریک طالبان پاکستان و امارت را دلیل پنهانی این سفر مهم اعلام کرده اند. بازگشایی مدارس دخترانه و تأسیس بانک های صددرصداسلامی میزان از اهداف این سفر شمرده شده است.
🔹 همچنین عثمانی از مخالفان سرسخت تأخیر دربازگشایی مدارس دخترانه افغانستان است. لازم به ذکر است این سفر نتایج شگرفی در تحوّلات آینده امارت اسلامی برجای خواهد گذاشت.
♻️ در مورد عثمانی و تحریک طالبان مطالب پیوست را ببینید:
1⃣ محمّدتقی عثمانی؛ حاضر در متن اقتصاد اسلامی جهان، غایب در پاورقی اقتصاد اسلامی ایران
yun.ir/ktbuo3
2⃣ آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀ برپایی دولت طالبان
yun.ir/auspc6
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#افغانستان
#محمد_تقی_عثمانی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
18.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽️ کلیپی کمتر دیده شده از سخنان کریم شاه الحسینی امام چهل و نهم اسماعیلیه
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✅ در این ویدئو آقاخان «جدایی دین از سیاست» را از باورهای غلط رسانه های غربی معرفی و فعّالیّت های بنیاد توسعه آقاخان را کاملا مذهبی و از وظایف دینی نهاد امامت می داند.
🔹 او در جمع سران غرب تعابیر غربی کارآفرینی و بشر دوستانه را در مورد اقدامات اجتماعیش نمی پسندد و اینها را جز وظایف دینی خود می داند.
✳️ استناد به آیات قرآن و ترویج آن در بین سران غرب، توجه به عدالت در توسعه و اهتمام به قشر آسیب پذیر حکایت از جایگاه والای قرآن و آموزه های اهل بیت(ع) در اسماعیلیه آقاخانیه دارد.
❇️ با توجه به بازگشت آقاخان ها به شریعت و تکالیف شرعی، بجاست مجمع تقریب مذاهب و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام زمینهٔ تعامل بیشتر با رهبران اسماعیلیه آقاخانی را در مجامع علمی و دینی داخلی فراهم کنند.
#اسلام_سنتی
#اسماعیلیه
#آقاخان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🇹🇳 نقره داغ کردن اسلام گرایان، در تنور سرد انتخابات تونس
✍ به قلم: صابر گل عنبری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
♒️ در روزهای اخیر تونس شاهد برگزاری رفراندومی درباره قانون اساسی پیشنهادی قیس سعید رئیس جمهور این کشور در سایه تحریم گسترده مردمی بود. میزان مشارکت در این همه پرسی حدود 27 درصد اعلام شده است که پایینترین سطح مشارکت از زمان انقلاب 2011 علیه نظام زین العابدین بن علی به شمار میرود. محتوای قانون اساسی جدید و روند طی شده برای تصویب آن گویای عقب گرد تونس مهد "بهار عربی" به دوران "بن علی" و چه بسا بدتر از آن است.
♒️ قیس سعید در سال پیش در همین روزها با صدور دستوراتی همه را غافلگیر کرد و دولت را برکنار و پارلمان را ابتدا تعلیق و سپس کلا منحل کرد. او رفته رفته بر دستگاه قضا هم دست گذاشت و در مارس گذشته اعضای شورای عالی قضایی ـ عالیترین نهاد قضایی تونس ـ و رئیس آن را تغییر داد. خلاصه گامهای سعید در مسیر خانه تکانی بزرگ برای بازگشت به دیکتاتوری فردی ادامه داشت تا این که اخیرا هم رفراندوم را با این مشارکت ضعیف برگزار کرد؛ اما این سطح مشارکت پایین و مخالفت بیش از 70 درصد تونسیها با قانون اساسی جدید، هیچ قیس سعید را به خود نیاورد و با گرفتن جشن پیروزی در تازهترین اظهارنظر خود از اصلاح قانون انتخابات پس از همه پرسی خبر داد.
♒️ البته واقعیت هم این است که اساسا انتظار این که این سطح مشارکتها و مخالفتها، تلنگری برای خودکامگان باشد که به خود بیایند، چندان هم بجا نیست. آنها تصمیم خود را گرفتهاند و تا زمانی که پشت خود را به ادوات خشن قدرت گرم میبینند، حتی اگر سطح مشارکت یک درصد نیز باشد و تنها خود آنها شرکت کننده باشند، باز هم کَکِشان نمیگزد.
🇹🇳 امّا چرا تونس به این روز افتاد؟
♒️ تونسی که با وجود ناکام ماندن دیگر انقلابهای عربی در یک دهه اخیر، همچنان مسیری متفاوت را میپیمود و بارقه امیدی برای مردمان عرب بود که ماندگاری دموکراسی تونس بعد از انقلاب میتواند روحیه دموکراسی خواهی را در کل جهان عرب زنده نگه دارد؛ به امید که دوباره محمل و آغازگر شورشی دیگر علیه استبداد گردد. اما مخالفان منطقهای انقلابهای عربی تاب همین "بارقه امید" را هم نیاوردند و دست از پا ننشسته تا برای همیشه نسخه پایان بهار عربی را از نقطه آغازین آن بپیچند.
♒️ در آن سو نیز، اسلام گرایان تونس دچار تشتت و اختلاف شدید شدند. چه در نتیجه عملکرد بسیار ضعیف آنها چه در نتیجه تبلیغات سهمگین مخالفان منطقهای، رفته رفته احزاب تونس که وجود آنها از ارکان توسعه سیاسی و دموکراسی در هر کشوری است، ناکارآمد و سست شدند؛ تا جایی که اقبال عمومی به آنها به سطح نازلی رسید و جایگاه تاثیرگذار قبلی خود را از دست دادند.
♒️ حزب النهضه قدیمیترین و تشکیلاتیترین جریان سیاسی تونس از جمله این احزاب بود که دچار تشتت داخلی شد و همراه دیگر انقلابیون از چبها، لیبرالها و اتحادیّههای کارگری نتوانستند بر مشکلات و اختلافات فائق آمده و از عقبگرد در مسیر توسعه سیاسی و تثبیت دموکراسی جلوگیری کنند.
♒️ در سایه چنین وضعیت بغرنجی بود که در انتخابات ریاست جمهوری 2019 هیچ حزبی قادر به معرفی نامزدی توانمند و جلب حمایت عمومی مردمی از او نبود و اختلافات عمیق و گسترده نیز اجازه نمیداد که احزاب و جریانهای سیاسی تونسی مخالف نظام سابق متحدا نامزدی معرفی کنند. در این حال و هوا بود که ستاره بخت "حقوقدان" تونسی قیس سعید گرفت. سعید خود را نامزدی "مستقل" و "غیر حزبی" معرفی میکرد و با شعارهای پوپولیستی حمایت مردمی را کسب کرد؛ تا جایی که احزابی چون حزب النهضه هم از او در انتخابات حمایت کردند. اما حالا که همه این احزاب و جریانها به نوعی و شکلی در رساندن سعید به قدرت و احیای ناخواسته دیکتاتوری سهیم بودند، طی یک سال اخیر با یکدیگر علیه او متحد شدهاند؛ اما تاکنون نتوانستند راه به جایی ببرند و به قول معروف خود کرده را تدبیر نیست.
♒️ قیس سعید یک پوپولیست حرفهای است. در مناظرههای انتخاباتی حتی تا یک سال پیش، خوب شعار مبارزه با فساد، رفع بیکاری، دموکراسیخواهی و شعارهای ضد اسرائیلی و ضد صهیونیسم میداد و عادی سازی روابط با اسرائیل را خیانت میدانست، اما در ماههای اخیر همزمان با تحولات بنیادین تونس، خبرها حاکی از حرکت قیس سعید در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو است. گفته میشود الجزایر تلاش میکند که مانع این کار شود.
♒️ تونس اگر اتفاق خاصی نیافتد به سرعت در حال بازگشت به دوران بن علی است؛ بازگشتی که دموکراسیخواهان در جهان عرب را نسبت به هر گونه تحولی نومیدتر میکند.
#اسلام_سیاسی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔸 در آستانه سال ۱۴۴۴ قمری؛ بررسی تغییرات تقویم جدید افغانستان در دوران طالبان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📅 حکومت طالبان، تقویم جدیدی را به تصویب رسانده است که در آن برخی مناسبتهای تاریخی حذف شده و برخی اضافه شدهاند.
📆 تعطیلیها به 5 روز کاهش یافتهاند و دهم محرمالحرام «روز عاشورا» که در نیمقرن حاکمیت جریانهای راست و چپ افغانستان تعطیل رسمی بود، روز کاری اعلام شده است. این یادداشت نگاه گذرا به این تقویم دارد.
1️⃣ مناسبتهایی که به تقویم اضافه شدهاند:
در تقویم هجری قمری که از سوی کابینه طالبان تأیید شده است، 15 مورد مناسبتها، مرتبط با «امارت اسلامی افغانستان» است. 16 فروردین/حمل 1375 بیعت 1500 تن از علما با ملا محمد عمر و انتخاب او به عنوان «امیرالمومنین»؛ 3 اردبیهشت/ثور 1392روز وفات ملا محمد عمر؛ اول خرداد/جوزا 1375 جانباختن ملا اختر محمد منصور؛ 5 خرداد/جوزا 1392 گزینش هبتالله آخندزاده به عنوان رهبر جدید طالبان؛ 11 تیر/سرطان 1400 خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام؛ 8 مرداد/اسد، گرامیداشت شهدای جهاد افغانستان علیه اشغال شوروی و آمریکا؛ 24 مرداد/اسد 1400 سقوط کابل به دست طالبان؛ 9 شهریور/سنبله روز اخراج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان؛ 30 شهریور/سنبله 1380 روز صدور اعلامیه جهاد علیه آمریکا و متحدان آن؛ 6 مهر/میزان 1375 سقوط کابل به دست طالبان (بار نخست)؛ 15 مهر/میزان 1380 حمله آمریکا به افغانستان؛ 5 آذر/قوس 1380 جان باختن صدها تن از نظامیان طالبان در قلعه جنگی مزارشریف؛ 10 اسفند/حوت 1398 روز امضای توافق نامه دوحه؛ 14 اسفند/حوت 1398 روز جان باختن ملا عبیدالله آخند.
2️⃣ مناسبتهایی که از تقویم حذف شدهاند:
روز بینالمللی زن؛ روز جهانی صلح؛ روز زبان ازبکی؛ روز جهانی ملل متحد؛ روز جان باختن سید مصطفی کاظمی و پنج عضو دیگر پارلمان در بغلان؛ روز همبستگی با برادران بلوچ و پشتون؛ سالروز جان باختن برهانالدین ربانی، احمدشاه مسعود، عبدالعلی مزاری و عبدالحق؛ روز بین المللی رفع خشونت علیه زن؛ روز جهانی سینما؛ هفته تجلیل از قانون اساسی؛ و روز حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی از تقویم اعلام شده توسط حکومت طالبان حذف شدهاند.
3️⃣مناسبتهایی که تغییر نکردهاند:
در تقویم تصویب شده کابینه سرپرست طالبان، برخی مناسبتها که در نظام جمهوریت و قبل از آن نیز وجود داشت، همچنان حفظ شدهاند: 5 اردبیهشت/ثور روز جهانی مطبوعات؛ 7 اردبیهشت/ثور 1357 کودتای حزب دمکراتیک خلق؛ 28 مرداد/اسد، روز استرداد استقلال (تعطیلی)؛ 8 سپتامبر روز جهانی سواد؛ 5 اکتبر روز جهانی معلم؛ 12 ربیع الاول میلادالنبی (ص)؛ 6 دی/جدی 1358 تجاوز شوروی به افغانستان؛ 26 بهمن/دلو روز شکست و خروج شوروی وقت از افغانستان؛ 20 اسفند/حوت روز حفاظت از میراث فرهنگی؛ 24 اسفند/حوت 1357 قیام مردم هرات علیه رژیم کمونیستی وقت؛ 27 اسفند/حوت روز خبرنگار و...
4️⃣ در تقویم طالبان، برخی مناسبتهای دیگر نیز اندکی تأخیر داشته و برخی دیگر اصلاح شدهاند. مثلا در تقویمهای گذشته افغانستان 2 فروردین/حمل روز دهقان بود که در تقویم طالبان به 6 فروردین/حمل تغییر داده شده است. همچنین «روز همبستگی برادران بلوچ و پشتون» به «روز ملی همبستگی اقوام باهم برادر و برابر افغانستان» تغییر کرده است.
✅ نکته پایانی:
از آنجا که تقویمهای دولتی معمولاً نگاه ارزشی نظامها و رژیمها را به رویدادهای تاریخی، ملی و سیاسی نشان میدهد؛ طالبان تلاش کردهاند تا با تنظیم تقویم جدیدی، نگاه خود را به ارزشهای تاریخی، ملی و بینالمللی برای مخاطبان روشن سازند. حذف و اضافه مناسبتهایی مانند روز جهانی زن و سالروز وفات ملا محمد عمر متاثر دیدگاه سیاسی و فرهنگی طالبان است که قرار است.
هر چند که رهبر طالبان اخیراً طی فرمانی، تقویم هجری شمسی را به هجری قمری تغییر داد؛ اما در تقویم منتشر شده، مناسبتها از اول فروردینماه یعنی بر اساس تقویم شمسی محاسبه شدهاند.
🔆 بهتر بود که حکومت طالبان اجازه میداد این امر توسط حکومتی غیر از حکومت سرپرست انجام میشد مگر آن که حکومت سرپرست برخلاف عنوان آن، حاکمیتی ماندگار را در سر داشته باشد.
منبع: دیپلماسی افغانستان
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#تقویم
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🔺 عراق یک قدم تا جنگ داخلی
✍به قلم: صابرگل عنبری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 روز چهارشنبه گذشته هواداران مقتدی صدر رئیس جریان صدر در اعتراض به اقدام چهارچوب هماهنگی در معرفی «محمد الشیاع السودانی» به عنوان نخست وزیر پیشنهادی برای تشکیل کابینه در مرکز بغداد تظاهرات کرده و با ورود به منطقه سبز وارد پارلمان شده و آن را برای مدتی کوتاه به کنترل خود درآوردند و شعارهایی از جمله علیه ایران سر دادند. سپس مقتدر صدر طی پیامی با تاکید بر این که "پیام شما رسید"، از معترضان خواست که از پارلمان عراق خارج شوند.
🔸 گمان چنین است اهداف این تظاهرات و اشغال پارلمان صرفا اعلام مخالفت با معرفی السودانی به عنوان نخست وزیر نیست و فراتر از آن است. در واقع لسان حال این رفتار صدر خطاب به مخالفان (متحدان ایران) این است که حالا که شما نگذاشتید من دولت را تشکیل دهم، من هم اجازه نخواهم داد شما دولت را تشکیل دهید. این شالوده پیامی است که صدر خواست به چهارچوب هماهنگی بفرستد.
🔹اما چهارچوبیها پس از اتفاقات روز چهارشنبه تاکید داشتند که از انتخاب خود صرف نظر نخواهند کرد و دولت را به مقابله با اقدامات جریان صدر فراخواندند. دولت عراق و شخص مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق و ریاست پارلمان، نه تنها مواضعی خاص علیه جریان صدر نگرفتند، بلکه مواضعی خنثی اتخاذ کردند که بیشتر به نفع این جریان و متمایل به آن بود. صدریها نیز در واکنش به برخی اخبار مبنی بر نشست روز شنبه پارلمان برای بررسی نخست وزیری و تشکیل دولت به نوعی تهدید کردند که اگر این نشست برگزار شود دوباره به خیابان آمده و کنترل پارلمان را به دست خواهند گرفت.
🔸 در آن سو نیز واکنش "مسلحانه" برخی رهبران چهارچوب هماهنگی از جمله نوری المالکی به تظاهرات روز چهارشنبه صدریها از طریق حضور با سلاح در خیابان، فی نفسه حامل این پیام به ویژه از جانب المالکی به صدر است که در مقابل او کوتاه نخواهند آمد؛ حتی اگر این امر مستلزم ورود به یک رویاروی نظامی باشد. اما بعید است چنین پیام تندی مقتدی صدر را به بازنگری در مواضعش وادار کند.
💠 به نظر میرسد که او مصمم به ناکام گذاشتن تشکیل کابینه از جانب مخالفانش است و اساسا خروج "موقت" او و جریانش از قدرت معطوف به همین مساله و داشتن آزادی عمل بیشتر در تقابل با چهارچوب هماهنگی از طریق تحرکات خیابانی است. اینجا اصرار دو طرف بر مواضع خود و کشیدن کشمکشها به خیابان در سایه نبود چشم انداز توافقی میان هر دو، احتمال ورود عراق به درگیری داخلی را بالا میبرد.
⁉️اما صدر به دنبال چیست؟
به نظر میرسد که جریان صدر به دنبال انتخابات مجدد است. وسط این دعوای سیاسی، به نظر میرسد که هم مصطفی الکاظمی، هم ائتلاف عربی السیاده (اهل سنت) و هم حزب دموکراتیک کردستان عراق از جریان صدر و انتخاب او در برگزاری انتخاباتی دیگر حمایت میکنند؛ انتخاباتی که حداقل برای یک سال دیگر حضور الکاظمی را در راس قدرت تضمین میکند. این یک سال هم برای خود عراق و منطقه در سایه تحولات احتمالی پیش رو حیاتی است و احتمالا این امر مورد پسند جبهه منطقهای و بینالمللی مخالف ایران نیز هست.
♻️ حالا باید دید آیا طی روزها و هفتههای پیشرو دو طیف چهارچوب هماهنگی و جریان صدر به توافقی دو جانبه میرسند یا خیر. شخصا چنین توافقی دو جانبه را در شرایط پرتنش کنونی میان دو طرف بعید میدانم. در چنین وضعیتی باید دید آیا طرفهای دیگر در رایزنی فشرده خود با دو طرف درگیر به راه حلی سیاسی دست مییابند یا خیر. احتمال رسیدن به این راه حل سیاسی وجود دارد. اما باید دید که ماهیت آن چه خواهد بود. برگزاری انتخابات یا ..؟ برگزاری مجدد انتخابات هم دور از انتظار نیست. اما در صورتی که هیچ توافقی برای مدیریت وضعیت کنونی رخ ندهد، احتمالا عراق وارد یک درگیری داخلی شود.
#اسلام_سیاسی
#عراق
#مقتدی_صدر
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🇪🇬🇮🇷 سیگنال جدید و متفاوت ایران در انتخاب رایزن فرهنگی جدید مصر
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🌀 روز گذشته دکتر داوود زرّینپور از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر انتخاب شد.
🌀 دکتر زرینپور رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی واحد زاهدان و استاد دانشگاه سیستانوبلوچستان، حافظ قرآن، نخبه کشوری، نویسنده، مترجم و از برادران اهل سنت است. (سایت رسمی دعوت و اصلاح)
✍️ پانوشت:
🌀 این انتخاب پیام های راهگشا و خلاقانه ای را برای تعامل بهتر با دولت مصر و الازهر در پی خواهد داشت. با توجه به بی اعتمادی دولت سکولار مصر به تمام نسخه های اسلام سیاسی، استفاده از پتانسیل مغفول و گسترده اسلام سنتی در حوزه علمیه برای بهبود مناسبات حوزه علمیه قم با الازهرالشریف راهکاری پایدار برای همگرایی دو قطب مهم علمی و فرهنگی جهان اسلام خواهد بود.
♻️ در مورد روابط حوزه علمیه قم با الازهر یادداشت (اسلام سنّتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر) اینجا ببینید: ⬅️↙️
yun.ir/abseq7
#اسلام_سنتی
#الازهر
#حوزه_علمیه_قم
#مصر
#ایران
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
⚡️قلمرو متفاوت حجاب در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ برشهایی از یادداشت:
🔹 موضوع حجاب قانونی (لطفا حجاب اجباری سکولارها خوانده نشود) از ابتکارات سردمداران اسلام سیاسی و ارکان فقه الحکومه است. با وجود اتفاق نظر دو گفتمان درباره پذیرش اصل قرآنی حجاب، درمورد قلمرو آن بین دو جریان سنّتی و سیاسی اختلاف نظرهایی وجود دارد.
❇️ ضرورت طرح بحث حجاب قانونی، در برابر حجاب اجباری سکولارها، آنجا خود را نمایان میکند که برخی از دگراندیشان، با آگاهی از شکاف فکری این دو گفتمان، از این آب گلآلود صید خود را گرفته و ایده حجاب قانونی را تضعیف می کنند.
⛔️ سکولارها در این اختلاف نظری، این باور نادرست را تزریق میکنند که حجاب قانونی رایج در جامعه، یک تکلیف شرعی نیست و آبشخور آن، تنها یک قانون تحمیلی است که با ظهور اسلام سیاسی شکل گرفته است!
🔹 در یادداشت پیش رو، ضمن معرفی روششناسیِ دو جریان، به آسیبشناسی اجتهاد سنّتی در مسئله حجاب پرداختهایم و از این بستر روشن خواهد شد که حجاب قانونی یک تکلیف شرعی و الزام قانونی است.
1️⃣ اسلام سنّتی و حجاب:
از منظر سردمداران اسلام سنّتی، حجاب یک موضوع فردی است. سنّتی ها برآنند که تلازمی بین حجاب فردی وعفّت عمومی وجود ندارد. در منابع حدیثی تنبیههایی در مورد تارک نماز جمعه و روزه خوار علنی وجود دارد، ولی نصی معتبر در مورد تحذیر تارک حجاب وجود ندارد. در بحث نهی از منکر نیز وظیفه شرعی، بر عهده مکلفّین است و با وجود امربه معروف مردمی، نوبت به الزام حاکمیّت نمیرسد.
🔸در اسلام سنتی، حجاب در عرصه اجتماع دائر مدار نظم سلطانی و وابسته به میزان تدین حاکم است. اگر حاکمی متشرع بود؛ به این امر اجتماعی اهتمام می کند و در صورت استنکاف یا عدم ورود حاکم، این وظیفه بر عهده هسته های مردمی نهی از منکر با حفظ شرایط امر به معروف است و ورود به این موضوعات، بر مجتهد سنتی در حد تذکر لسانی است. موارد فوق چکیدهٔ دلایل سنّتیها در مسئله حجاب است.
❌ شوربختانه باید اعتراف کنیم که تعبیر غلط و رایج حجاب اجباری، معلول نگاه فردی و جرئینگر اسلام سنّتی، بهویژه طیف محافظهکار به حجاب است. هر چند که هیچیک از سنّتیها راضی به وضع موجود حجاب نیستند و نظرِ سکولارها در مسئله آزادی پوشش را بر نمیتابند، ولی تمرکز در ترویج فقه فردی، عدم النص و مصالح جزئیه در چرخه اجتهاد سنّتیها، زمینه سوءبرداشتها را فراهم کرده است.
🔹 شاید بتوان ریشه فردیّت اجتهاد سنّتیها را در دلایل علمی، تاریخی، جامعهشناختی و حتی نظم حاکم بر جامعه پیشامدرن جستوجو کرد. البته برخی اندیشمندان، فردیّت اسلام سنّتی را، معلول شرایط ناخواسته اجتماعی و تاریخی میدانند و نه اختلال مکانیسم اجتهاد.
✅ سیّدمحمّدباقر صدر به عنوان قلّه رفیع اسلام سنّتی از طیف مقاصدی، با آسیبشناسی مکانیزم اجتهاد سنّتیِ طیف محافظهکار، چهار معضل پیش رویِ روششناسی اسلام سنّتی را اینگونه برمیشمارد؛
▪️ یکم: تمرکز بر حل فردی تکالیف مکلّفین.
▫️دوم؛ ذهنیت فردگرایانه که مانع ترسیم جایگاه اجتماعی برای رهبران میشود و رهبران فوقالعاده را غیرقابل الگوگیری معرفی میکند.
▪️سوم؛ اجتهادات ذهنی وغیرقابل تطبیق بر جامعه.
▫️چهارم؛ تفسیر جزیینگر و گزینشی از متن مقدس واحتراز از نگاه جامع به آموزههای دینی.
🔴 این آسیبشناسی صدر، جایگاه فردی حجاب را به منزل سیاست و منزلت اجتماعی رسانده و تنزّل رتبه حجاب درجایگاه فقه فردی سنّتی را، بهانهای برای غیرمشروع بودن حجاب قانون در اجتماع نمیداند.
2️⃣ اسلام سیاسی و حجاب:
از منظر متفکّران اسلام سیاسی، الزام حکومتی یا التزام دولتی از مبانی بنیادین در فلسفه حقوق و فقه سیاسی اسـت. الزام حاکمیتّی در فقه سیاسی بهمعنای پایبندی شهروندان جامعه به انجام دستورات و قوانین حکومتی است. اسلامگرایان معتقدند: دولت در حکومت اسلامی وظیفه دارد به منظور تحقّق غایات دینی در جامعه بکوشد. نظامی که حکومت دینی را بر رژیم غیردینی و سکولار انتخاب کرده، موظف است برطبق شریعت الهی و عرف متشرعین قانونگذاری کند؛ چرا که اساس در مشروعیّت حکومت دینی، اقامه فرامین شریعت است.
✍️ پانوشت:
اسلام سنّتی به سه طیفِ محافظهکار، وظیفهگرا و مقاصدی دستهبندی شده است. دو طیف اخیر، به حجاب نگاه اجتماعی و معقولی دارند. اما غالباً طیف محافظهکار از اسلام سنّتی، با اتخاذ رویکرد فردی به ترویج حجاب، زمینه اعتراض به حجاب قانونی را فراهم کرده است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/6knto5
#جریان_شناسی
#اسلام_سنتی
#اسلام_سیاسی
#حجاب_قانونی
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 برای نخستین بار از رسانه های تونس، پخش اولین مستند از کربلا و فرهنگ عزاداری شيعه
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇹🇳 در این مستند بخش های از فرهنگ عزاداری امام حسین(ع) در کربلا و مصاحبه هایی در مورد خدمات متنوع العتبة الحسینیة المقدسة به نمایش در آمده و خصایص مکتب حسینی، زیارت امام حسین و بویژه پیاده روی اربعین به تصویر کشیده شده است.
🇹🇳 این مستند توسط پربیننده ترین شبکه تلویزیونی تونس(تلفزهTV) تهیه و اهمیت آن از این جهت است که برای نخستین بار این مستند از تلویزیون دولتی این کشور پخش خواهد شد. تیزر پخش این مستند به طور گسترده در حال تبلیغ خبر زمان پخش آن در رسانه های متعدد تونس است.
✍️ پانوشت:
🔹 هر چند برخی از فعالان رسانه ای جهان اسلام - متمایل به جریان اسلام سکولار - پخش این مستند را به رخدادهای سیاسی پس از حذف حرکت النهضه از سپهر سیاست تونس و با چراغ سبز دولت سکولار قیس سعید ارتباط داده اند؛ ولی اثبات این تلازم روشن نیست و دلیلی مستند و معقولی بر آن وجود ندارد.
#تونس
#امام_حسین
#عاشورا
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📽 برای نخستین بار از رسانه های تونس، پخش اولین مستند از کربلا و فرهنگ عزاداری شيعه ➣ https://t.me/
⚡️نکات تکمیلی در مورد مستند «کربلا؛ مدینه الحسین علیه السلام»
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔸 همانگونه که اشاره شد، پخش این مستند هیچ ارتباطی با سکولاریسم و افول حرکه النهضه ندارد. بنابه قانون اساسی جدید تونس، آزادی بیان در این کشور رو به افزایش است و زمینه مناسبی برای ترویج فرق و ادیان بوجود آورده است.
🔹 اکثر ترکیب جمعیتی مذهبی تونس را مسلمانان مالکی - اشعری تشکیل داده اند. با توجه به سابقه تاریخی حکومت خوش نام علوی ادارسه و خاطره خوب اهالی مغرب عربی از این حکمرانی و حضور پررنگ طریقت های صوفی زمینه محبت به اهل بیت(ع) در آن سامان فراهم است. وجود شهرهایی با نام های مهدیه و عاشور - محل تولد ابن عاشور صاحب التنویر - تنها نمونه هایی کوچک از این علقه هستند. با این وجود شیعه در تونس در اقلیت است. در حال حاضر سه طیف شیرازی ها، احمدالحسن و احمدسلمان الاحمدی از جریانات شیعی در کنار بهائیت فعالیت های متمرکز خود را آغاز نموده اند.
🔸 در همین راستا مستند «کربلا؛ مدینه الحسین» به کوشش احمد سلمان الاحمدی با هویت والد عربستانی و والده تونسی تهیه شده است. در این مستند تنها به معرفی شهر کربلا و دغدغه های مردمی برای تکریم زائران حسینی اشاره و سخنی از کلیت شناخت تشیع و آموزه های آن نشده است.
🔹 لازم به ذکر است نامبرده پیش از تهیه این مستند، در پژوهش های تاریخی می کوشید تا زمینه پیدایش شیعه در مغرب عربی را به دوران امام صادق(ع) بازگرداند و در کشاکش اقدامات تاریخی بین ادریس بن عبدالله (م۱۷۵) در فرقه زیدیه و ابوعبدالله شیعی(م۲۹۵) در نحله اسماعیلیه، خاستگاه تشیع را به زمان امامت امام صادق (ع) و حتی پیش از درگذشت اسماعیل(۱۴۶م) و عبدالله محض(م۱۴۵) بازگرداند. در بادی امر بنظر میرسد سبک و سیاق وی در تاریخ پژوهی، همراستا با شیوه و قالب پژوهش نجاح الطائی باشد.
💠 احمد سلمان در ابتدای راهی صعب گام بر میدارد و احتمالا غایت او پروژه تشیع تونسی باشد. با توجه به صعوبت تحقق این ایده، وی گام های خود در راستای فرهنگ سازی این هدف بر میدارد تا لااقل خود را به عنوان بنیان گذار این ایده معرفی کند.
✍️ پیشنهاد پژوهش:
🔸 در راستای بررسی هویت تاریخی شیعه در تونس، بجاست پژوهشی مستقل با محوریت ملل و نحل در زمینه خاستگاه پیدایش شیعه در تونس در کشاکش دولت ادارسه زیدی و عبیدالله المهدی اسماعیلی انجام شود.
🔹 پیشتر نوشتار پیدایی فاطمیان وگفت و گوهای درونی شیعیان در المناطرات اثر مادلونگ و با ترجمه دکتر محمد جاودان از منشورات دانشگاه ادیان و مذاهب گوشه هایی های از این پژوهش را کاویده است.
🔸 در شرایط جدید بجاست در پژوهشی جداگانه این موضوع با محوریت حضور علویان در شمال آفریقا مورد بررسی قرار گیرد.
#تونس
#تشیع
#پیشنهاد_پژوهش
#مغرب_عربی
#علویان_شمال_آفریقا
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣ واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB