eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐دکتر مهدی فرمانیان تبیین کرد؛ 🔹تفاوت‌های اسلام طالبانی و اسلام داعشی 👇👇 https://urd.ac.ir/fa/cont/10397/ ✔️با ما همراه باشید. 👇👇 @adyan_uni
📚 جریان شناسی مطالعات حدیثی معاصر، محمدکاظم رحمان ستایش و روح اللّه شهیدی، موسسه انتشاراتی دارالحدیث، شهریور١٤٠٠. https://t.me/muslimnair 📚 کثرت اندیشوران، اندیشه ها و محصولات پژوهشی در علم حدیث، ضرورت ارزیابی و طبقه بندی آنها را ایجاب و ارائه رهیافت کلی به این جریانات را دوچندان نموده است. 📚 به روزرسانی اطلاعات از پژوهشهای جدید حدیثی در جهان غرب، جهان عرب، جهان اسلام و دنیای تشیّع و آگاهی از افق های نوین مطالعات حدیثی از نکات قوت این کتاب است. 📚 نگاه جریان شناسانه به مطالعات حدیثی، گونه شناسی مستشرقین در مواجه با احادیث و طیف نگاری مطالعات حدیثی در جهان اسلام و تشیّع از حلقه های مفقوده دانش حدیثی است که این کتاب که در قالب درسنامه تنظیم شده این خلاء را تا حدی پر کرده است. 📚 از نوآوری این اثر، بررسی راه های متنوع مطالعات حدیثی و بررسی نقاط قوت وضعف آنان در کنار یکدیگر است که ثمره آن پدید آمدن تشخیص راه درست حدیث پژوهی خواهد بود. 📚 گونه شناسی مطالعات خاور شناسان از گُلدتسهیر، جان ونزبرو، شاخت، کِلبِرگ، فان اِس و... تا سِزگین و از سویی مبانی حدیث شناسی سلفیه اَلبانی، قرآن بسندگان شبه قاره مصر، حدیث پژوهی نومعتزله و...اهمیت این پژوهش را دوچندان کرده است. 🔹بررسی پژوهش های حدیثی هاشم معروف حسنی، صالحی نجف آبادی، محمدباقربهبودی، محمدآصف محسنی وحدیث شناسی مکتب تفکیک یک جریان شناسی مناسب از حدیث پژوهی شیعه را پیش روی مخاطبین قرار می دهد. ✔️ مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به پژوهشگران حوزه حدیث، جریان شاسان دانشهای اسلامی، طلاب فرهیخته و دانشجویان گرامی بررسی نویافته های این پژوهش را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی و یا جلسات حدیث پژوهی، به علاقمندان مطالعات حدیثی مورد تأکید قرار می دهد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
💥شکست اخوان المسلمین مراکش و ملاحظاتی بر اسلامگرایی در شمال آفریقا ✍به قلم: محمدرضا عشوری  https://t.me/muslimnair 🔹حزب «عدالت و توسعه» مراکش در انتخابات سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٦ با کسب اکثریت کرسی‌‌های پارلمان، برنده انتخابات شد و دو مرتبه نیز موفق به تشکیل دولت شد. اما این حزب در انتخابات اخیر، به طرز چشمگیری متحمل شکست تاریخی شد. 🔸چنین شکستی در کارنامه اسلام سیاسی مراکش، البته قابل پیش بینی بود. در نشست‌‌ها و جلسات مختلف طی این یکی دو سال، بارها بر تراجع جریان اسلام سیاسی در شمال آفریقا تاکید کرده و این شکست اخیر را هم در همین «چارچوب منطقه‌‌‌ای» ارزیابی می‌‌‌کنم. 🔹برخلاف موارد اخوان المسلمین در مصر، تونس و... شکست آنها در مراکش اتفاقاً در فضایی آزاد و دموکراتیک صورت گرفته است. ممکن است برخی، دلایل شکست اخوان مغرب را به انواع محدودیت های سیاسی، امنیتی و اقتصادی حاکمیتی یا انواع تبلیغات سوء ربط دهند که در اینجا اتفاقا هرگز اینطور نبوده است. حتى به لحاظ هویتی هم اخوان مراکش، یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب محسوب و نمی‌‌‌توان به راحتی از یک «تنفر عمومی ضد اسلامگرایی» در فضای اجتماعی مغرب سخن گفت. ▪️بهتر است صریح باشیم: شکست حزب اخوان به این دلیل بود که طی سال‌‌های حضور در قدرت به شعارهای آرامانگرایانه‌‌اش عمل نکرد. از شعارهای اقتصادی و اوضاع نابسامان بیکاری در این کشور تا ماجرای پذیرش عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل که با امضای شخص نخست‌‌وزیر اخوانی صورت گرفت و در تاریخ هم ماندگار شد!!! همه بحث همین است. 🔹قطعا می‌‌‌توان درباره این اتفاق، ساعت‌‌ها بحث کرد و مقاله نوشت و درباره عوامل مختلفی که چنین شکستی را برای اخوان رقم زد بحث کرد که  اینجا قصد چنین اطاله‌‌ای را ندارم. چه بسا عملگرایی و تنازل بیش از حد اخوان آنان را از چشم اذهان عمومی انداخت. شاید هم همانطور که درباره کارنامه و عملکرد حکومتی این گروه گفتم، مهمترین دلیل این شکست، ناتوانی این حزب در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم بوده که با هدف بهبود شرایط زندگی خود به این حزب رای دادند. ✔️ فراتر از همه این موارد، می‌‌خواهم اینجا یک ملاحظه جدی را مطرح کنم: دست کم درباره اخوان مغاربی می‌‌‌گویم که آنها فراتر از آنچه می‌‌‌توانستند، شعار دادند. البته در ديگر نمونه ها هم با همین مسئله مواجهیم. جریان‌‌‌های اسلام گرا گاهی آنقدر درباره روی کار آمدن خود، آرمانی شعار می‌‌دهند که گویی قرار است چه تحول شگرفی با آمدن آنان روی دهد. این دقیقا راز همان سیاست موسوم به ادغام (ادماج) است که برای کنترل یا حذف جریان‌‌های اسلام سياسى از آن استفاده می‌‌‌شود. آنچه در افغانستان با روی کار آمدن طالبان اتفاق افتاد، البته در روند رویکردهای اسلامگرایی سياسى موثر خواهد بود که بحث مفصل خود را می‌‌طلبد. اما مشخصاً اسلامگرایی اخوانى اين بار روى ريل جديدى قرار گرفته كه از جنس صندوق راى است و از این پس با سئوالاتی جدی و بازنگری اساسی مواجه خواهد شد. منبع: کانال اسلام سیاسی ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه نخست درس گفتار اسلام طالبانی(2).mp3
22.01M
🎙فایل صوتی جلسه نخست درس گفتار "اسلام طالبانی" با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه دوم، درس گفتار اسلام طالبانی.mp3
23.04M
🌿فایل صوتی جلسه دوم درس گفتار با ارائه استاد دکتر فرمانیان 🌿مدرسه آزاد اسلامی، انسانو 🌐@ensano_ir
*بررسی مقایسه‌ای الگوی غالب طالبان برای حکمرانی* شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه «امارت اسلامی» طالبان به معنای عدم دخالت مردم و دیگر گروه‌ها و احزاب در سیاست و امور اجتماعی است، گفت: به نظر می‌رسد در آینده جز سخت‌گیری بر مردم افغانستان برای اجرای آنچه شریعت اسلامی می‌نامند، تقریبا شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی https://www.scfr.ir/fa/?p=136163 🔹 نزدیک‌ترین مدل حکومت، به مدل «امارت اسلامی» طالبان، حکومت عربستان سعودی در دوران پادشاهی «عبدالعزیز» بین سال‌های 1900 تا 1953خواهد بود 🔹 منشا افکار طالبان به جریان‌های اهل سنت شبه قاره و به‌طور خاص به مکتب «دیوبندیه» باز می‌گردد؛ زیرا بیشتر طالبان و رهبران آن در مدارس وابسته به دیوبندیه تحصیل کرده‌اند. در این میان «جمعیت علمای اسلام» نقش کلیدی را در حمایت از نیروهای جهادی اهل سنت افغانستان و بسیج طالبان داشت تا جایی که حتی پیش‌نویس قانون اساسی طالبان نیز توسط این جمعیت تهیه شده بود. البته به دلیل طیف متنوع آرای گوناگون در مدارس دیوبندیه و به تبع آن طالبان، مکتب فکری آن‌ها مکتب «دوگانه‌های متناقض» است 🔹 ما شاهد تفاوت برجسته‌ای میان حکومت طالبان با مدل‌های حکومتداری اعراب در برخی کشورهای سنی مذهب نخواهیم بود. تنها تفاوتی که ممکن است شاهد باشیم سخت‌گیری به مردم نسبت به آنچه اجرای شریعت می‌خوانند، خواهد بود؛ خصوصا این رویکرد نسبت به زنان کاملا برجسته است. 🔹به دلیل مسائل متعدد تاریخی و مبانی متفاوت فکری میان طالبان و وهابیت، هیچ اتحاد جدی میان عربستان و طالبان صورت نخواهد گرفت. طالبان با عربستان هم تعامل و ارتباطی مانند سایر کشورها خواهد داشت و ضمن اینکه علیه آن سخنی نخواهد گفت، اتحاد جدی برای مقابله با دیگر کشورها هم شکل نخواهد داد
🇶🇦چرایی مذاکرات طالبان زیر سایه قطر ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 یکی از موضوعات کمتر بررسی شده در جریان تحولات طالبان، محوریت دوحه در این مذاکرات و نقش قطر در تحولات اخیر جهان اسلام است. در روند تحولات اخیر افغانستان، سران طالبان به سهولت به قطر رفت وآمد می کردند و گِره های کور نزاع های افغانستان در آنجا باز می شد. بیانیه های حساس مذاکرات صلح طالبان بجای آنکه از کابل، پنجشیر و قندهار به جهان مخابره شود، از تریبون دوحه قرائت می شد و مقر دیدارهای رسمی وغیر رسمی هیئت طالبان با سران برخی کشورها و متنفذین در دوحه قطر بود. اما چرا دوحه چنین نقشی را در روند مذاکرات طالبان ایفا کرد؟ آنچه در این یادداشت بدان اشاره می شود، جایگاه قطر در تحولات طالبان و نقش پنهان قطر در تحولات اخیر جهان اسلام است. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3207-2021-09-14-21-50-38.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💥حمایت از طالبان در اقلیم کردستان https://t.me/muslimnair 🔹 همزمان و همسو با فعالیت های امارت اسلامی در افغانستان گزارش هایی از اقدامات "دلشاد گرمیانی" فرمانده سابق شاخه نظامی حزب اسلامگرای اتحاد اسلامی کردستان با گرایش سلفیه جهادی شده است. 🔸این طیف باور دارند که داعش جریانی ناب و اسلامی است که متأسفانه مرتکب اشتباهاتی نیز شده است. 🔹رهبر این جریان سلفی معتقد است که امروز طالبان محوریت خلافت اسلامی را بر عهده گرفته است و باید همسو با او گام برداشت. کردهای عراق سرکرده آنها را نماینده طالبان در اقلیم کردستان می دانند. 🔸حدود ده سال پیش سخنان تند دلشاد بر ضد دموکراسی، غرب و حقوق غربی زنان باعث انشقاق در جماعت اسلامی کردستان و تشکیل حزب سلفی توسط او شد. این جریان به شدت مخالف دستاوردهای دنیای مدرن و کهنه گرای افراطی است و شعار "علیکم بالعتائق الامور" را سرلوحه خود قرار داده است. 🔹 گرمیانی به صراحت اعلام کرده بود که ننگ آور است که برخی از کردها از روابط دوستانه با آمریکا و اسرائیل سخن می‌گویند و این اقدام سازشکارانه را زمینه ساز تقابل جهان اسلام با این اقلیم می دانست. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📸‏ همگرایی بی سابقه دو قطب سیاسی موافق و مخالف اخوان المسلمین در ساحل دریای سرخ 📷 در تصویر پیوست دورهمی غیر رسمی از شیخ تمیم امیر ‎قطر، محمد بن سلمان ولیعهد ‎عربستان و طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی ‎امارات در یک قاب مشاهده می شود که گمانه زنی هایی درباره گشایش یا عسر بیشتر برای اخوان المسلمین را در پی داشته و سیگنالهای جدیدی را به هواداران اسلام سیاسی مخابره می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
⚡️واکاوی دلایل شکست سنگین اخوان‌المسلمین در انتخابات مراکش؛ مقصراصلی «اعمال نفوذ پادشاه» یا «روی‌گردانی مردم» یا «دموکراسی برنامه ریزی شده»؟! ✍️به قلم: ادریس بوانو (عضو مستعفی حزب عدالت و توسعه مراکش) و ترجمه پریسا رضایی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 📦هفته گذشته انتخابات پارلمانی مراکش در حالی برگزار شد که بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حزب اخوانی «عدالت و توسعه» بود؛ اما نتیجه بهت آور بود. این حزب در انتخابات ٢٠١١ و ٢٠١۶ با کسب اکثریت کرسی‌‌های پارلمان، برنده انتخابات مغرب شد و دو بار هم تشکیل دولت داد. اما بر خلاف پیش‌بینی‌­ها، این حزب در انتخابات اخیر، به طرزی چشمگیری شکست خورد. 📦 حزب عدالت و توسعه با صدور بیانیه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی را «نامفهوم» و «غیرمنطقی» دانست و اعلام کرد که نتایج اعلام‌شده بیانگرحقیقت نقشه سیاسی و جایگاه حزب عدالت و توسعه در صحنه سیاسی مراکش نیست. 📦 برخی نیز شکست این حزب در انتخابات اخیر را ناشی از امضای توافق ننگین سازش با رژیم صهیونیستی توسط سعدالدین العثمانی، رئیس حزب اخوانی عدالت و توسعه و نخست وزیر این کشور؛ و برخی ناشی از نارضایتی‌ها از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در جامعه مغرب و برخی دیگر آن را باخت این جریان به پادشاه مغرب می دانند. هر چند به لحاظ هویتی، اخوان مغرب یکی از لیبرال‌‌‌ترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب است و نمی‌‌‌توان به راحتی از نوعی تنفر عمومی ضد اسلامگرایی در فضای اجتماعی مغرب نسبت به آن سخن گفت، با این حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد که حزب «عدالت و توسعه» که طی دو مرحله در انتخابات ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ مغرب حزب برتر شد، اکنون رتبه هشتم را تنها با ۱۳ کرسی از آن خود کرده است؟ مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3208-2021-09-18-17-37-08.html منبع: شعوبا (باتصرفات سردبیر) 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
❇️ ساماندهی آرامگاه غزالی، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز مذاهب در ایران اسلامی ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷 غزالی(متوفی ٥٠٥) یکی از مفاخر جهان اسلام است که اکثر دانشمندان و طریقت های صوفیانه به او مباهات ورزیده و برخی افراد تعدادی از جملات معنوی او را از بر دارندومکرر بدانها استشهاد می کنند. همچنین بخشهایی از سخنان او، زینت بخش آثارهنری و دیوارنوشته های برخی از اماکن مذهبی، جَمْخانه هاوخانقاه ها و...کشورهای جهان اسلام است. 🔷 بنابه گزارشهای تاریخی بعداز درگذشت او، حاکمان سلجوقی به پاس خدماتش آرامگاهی را به خاطر خدمات اجتماعی او در معیت خواجه نظام الملک و برپایی کرسی تدریس او در نظامیه بغداد برای او ساختند. اما حدود سه قرن بعد، در سال ٧٩١ قمری و پس از حمله«میران شاه تیموری» فرزند ارشد تیمورلنگ به شهر تابران توس آن شهر و به تبع آن آرامگاه غزالی تخریب و جز تلی از ویرانه از این شهر باستانی چیزی باقی نماند.از همه تلختر این که، میران دستور داد تا مسیر رودخانه‌ از توس به سمت مشهد تغییر جهت دهند تا دیگر توس روی آبادانی به خود نبیند. پس از این حمله، تا سالها سرنوشت آرامگاه غزالی در بی خبری بود و اثری از آن در مجامع نبود و تقریبا مکان آرامگاه او مفقود محسوب می شد. 🔷 شاید بیشترین دغدغه برای کشف قبر او، برعهده دکتر حسین خدیوجم غزالی پژوه معاصر باشد که ضمن احیای تراث علمی و تعلق معنوی به جبهه فکری او، تلاش هایی در جهت کشف مدفن او داشت تا جایی که یقین شخصی پیدا کرد که آرامگاه او در بقعه هارونیه توس است. در همین راستا خدیوجم وصیت کرد تا پیکرش در بقعه هارونیه(نزدیک شهرباستانی توس) و در جوار ابوحامدغزالی درسال ١٣٦٥ شمسی به خاک سپرده شود. النهایه، آرامگاه او در سال ۱۳۷۴ شمسی در پی کاوش باستان شناسان در حدود ۸۰۰ متری مدفن فردوسی در بیرون از حصار قدیمی طوس کشف شد و مهر پایانی بر بی خبری از آرامگاه غزالی زده شد. 🔷خوشبختانه اخیراً مدیریت پایگاه تاریخی شهر توس، ساماندهی مزار غزالی را عنوان نمادی از اتحاد مذاهب در دستور کار خود قرار داده است. با توجه حساسیت احیاء مفاخر تمدنی، به عنوان اصلی ترین بازوی بازشناسی هویت ایرانی – اسلامی بجاست، سازمان میراث فرهنگی خراسان اقدام به تسریع در احیا و مرمت آرامگاه غزالی به عنوان فضای فرهنگی مطلوب وحدت گرایانه کند. از فواید دیگر تسریع در این مهم، تقویت جبهه مشترک عقیدتی میان اهل سنت و شیعه است که بنای برقبور را جایز و همچون وهابیان از مصادیق شرک نمی دانند. در این میان نباید از وسوسه برخی رسانه های غیرمتعهد در خارج از کشور بویژه رسانه های خبری حزب عدالت وتوسعه ترکیه که با ایجاد دوقطبی کاذب در جهان اسلام نسبت به احیای میراث فریقین در ایران سخنانی غیرمسئولانه را پمپاژ می کنند غفلت نمود. درچنین بستری بجاست دغدغه مندان احیای میراث سترگ ایران اسلامی توجه دوچندانی به این پروژه همگرایانه داشته باشند و امیدواریم با تسریع در افتتاح آن نمونه عملی از همگرایی مذاهب در بازسازی میراث تمدنی اسلامی را شاهد باشیم. طبیعی است برنامه های مشترک میان پیروان مکاتب شیعه وسنی در چنین بستری می توان ظرفیت مناسبی برای تعایش وهمزیستی مسالمت آمیز داشته باشد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📸برخلاف تبلیغات نادرستی که برخی رسانه های ترکیه از قبر غزالی در محیط باز و غیر استاندارد مخابره می کنند، آرامگاه غزالی در سایتی کاملا سرپوشیده و تحت محافظت سازمان میراث فرهنگی توس جهت تحقیقات باستان شناسان قرار دارد. @muslimnair
📚کتاب «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» ؛ دکترعبدالوهاب فراتی، انتشارات مکث اندیشه، تابستان ١٤٠٠. 📙 مروری بر تحولات دین و سیاست قرن بیستم میلادی، در ایران و عراق و بررسی کنش های دو حوزه علمیه در این بستر متلاطم تاریخی، از جمله پژوهش های کلیدی است. استقرار پایگاه مرجعیت دینی شیعیان در نجف و قم به پیوند عمیق میان این دو قطب مهم علمی منتج و شناخت دقیق تفکرات رایج در این حوزه ها را دوچندان می سازد. 📘 شکل گیری دولتهای سرکوبگر کودتا در عراق، باعث تثبیت اندیشه رابطه حداقلی حوزه نجف با دولت و تأکید بر اضطرار به تعامل با حاکمان در رأس هرم رهبری فکری این حوزه کهن شده است. 📙 در این کتاب که با تتبّعی جامع، ضمن پاسخ به وضعیت فکری مدارس فکری نجف به واکاوی اندیشه سیاسی و اجتماعی رایج در آن خطّه عالم خیز می پردازد. 📗ضرورت مطالعه این کتاب از آن جهت دارای اهمیت است که در بررسی مناسبات اسلام سیاسی و اسلام سنتی حائز نکات بدیعی است. 📕 صورتبندی های جریانات فعّال، چینش و مناسبات فکری آنها در حوزه نجف به درستی در این کتاب به تصویر کشیده شده است. 📚 مؤلف ارجمند با بررسی موردی مدارس فعال نجف اشرف (مدرسه فکری آیت اللّه خویی، مدرسه فکری آیت اللّه سیستانی، مدرسه فکری صدر، جریان الصرخی، جریان مقتدی صدر، جریان شیخ محمدیعقوبی و...) سیر تطورات تاریخی، اصول ومبانی حاکم بر آنها را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است. 📙تکیه وتاکید مولف بر عبارت خاندان در بررسی مدارس نجف و احتراز از واژه جریان در تحلیل مدارس حاوی نکات قابل تاملی است.به تصریح مولف جریان شناسی و جریانات در حوزه فکری نجف امری ناشناخته است و نجفیون بجای استفاده از عبارت جریان ترجیح میدهند از خاندان در معرفی صورتبندی های فکری استفاده کنند که تمایز قابل تأملی را از لایه های زیرین حوزه نجف به ذهن متبادر می کند. ✔️ مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به پژوهشگران، طلاب و دانشجویان علاقمند به جریانات فکری و سیاسی؛ بررسی نویافته های این پژوهش را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی مورد تأکید قرار می دهد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔴 امروز صبح با حضور عبدالباقی حقانی از رهبران ارشد طالبان، "پروفسور عثمان بابری" حائز مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه فیلیپس آلمان و نویسنده چندین کتاب و ده‌ها مقاله‌ علمی-پژوهشی، طی مراسمی مسند ریاست دانشگاه کابل را ترک‌ و بجای او "محمد اشرف غیرت" دانشجوی رشته شرعیات در پکتیکا پاکستان و از قاریان قرآن و پیش‌نماز یکی از مساجد طالبان بر کرسی ریاست دانشگاه کابل تکیه زند. منبع:آوا پرس 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (2) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام سنتی ✍️ به ق
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (٣) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام سیاسی ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔷 اگر چه درباره اسلام سنتی آثار زیادی یافت نمی شود؛ اما در مورد شناخت اسلام سیاسی هر چه بخواهید کتاب وجود دارد. به نظر اینجانب آثار زیر برای فهم اسلام سیاسی مناسب هستند: 1️⃣ «اندیشه سیاسی در اسلام معاصر»، تألیف حمید عنایت. سه اثر حمید عنایت در زمینه اندیشه سیاسی مسلمین، از بهترین آثاری است که تاکنون دیده ام. اطلاعات دقیق و جامع از اندیشه سیاسی اهل سنت در آثار ایشان قابل توجه است. این کتاب را چندین بار خوانده ام. هر بار به علتی. در مقدمه کتاب آمده است: «اگر دوستی این جانب با مرحوم مرتضی مطهری نبود، اندیشه اصلی کتاب به خاطرم خطور نمی کرد». خدایشان هر دو را غریق رحمت خود کند. 2️⃣ مرحوم محمدجواد صاحبی دل در گرو جنبش های اسلامی داشت و تعلق خاطرش به سید جمال و عبدُه مثال زدنی بود. کتاب هزار صفحه ای «جنبش های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر» آخرین کوشش او در شناخت جنبش های اسلامی در کشورهای مختلف بود. 3️⃣ «اسلام سیاسی در ایران» نوشته سید محمدعلی حسینی زاده که مؤلف را نه دیده ام و نه می شناسم، اما کتابش را زیبا یافتم. آن را خواندم و لذت بردم. فهم خوبی از انقلاب اسلامی ایران در این کتاب موج می زند. 4️⃣ «اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد» از رضوان السید. این کتاب برخی از مقالات رضوان السید درباره اسلام سیاسی است که آسیب های این نوع برداشت از اسلام را متذکر می شود. نویسنده هم دستی بر آتشِ اسلام سیاسی دارد و هم تعلقاتی عمیق به اسلام روشنفکری. 5️⃣ کتاب «جریان ها و سازمان های مذهبی سیاسی ایران»، رسول جعفریان را کتابی پر مطلب یافتم. این اثر را در هشت شب از ماه مبارک رمضان و در تابستانی گرم خواندم و لذت بردم. 6️⃣ برای فهم جریان های فکری حوزه علمیه قم، کتاب «گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم» نوشته عبدالوهاب فراتی را اثری خوبی یافتم. برخی جریان ها که کم اهمیت هستند بیش از اندازه بزرگ شده اند و برخی که مهم اند برجسته نشده اند. شاید اقتضای در قم بودن و نوشتن همین باشد. 7️⃣ «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» به کوشش محسن مهاجرنیا به هشت جریان سیاسی در جهان اسلام می پردازد. جریان های اصول گرائی، بنیادگرائی اسلامی، سنت گرائی اسلامی، ناسیونالیسم اسلامی، اصلاح طلبی اسلامی، جریان سلفی، اخوان المسلمین و جریان وهابی القاعده، هشت جریانی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. تداخل جریان ها مهم ترین آسیب این کتاب است. ✔️در پست های بعدی درباره دیگر جریان ها خواهم نوشت.... 🔹پانوشت: با توجه به تفاوت مبانی شیعه و سنی در مفهوم خلافت و جانشینی، برداشت اسلام سیاسی از منظر شیعه و سنی ضمن اشتراک در مواردی، در جاهایی با یکدیگر تفاوتهایی اساسی دارند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
4_5942546420379683454.pdf
658.7K
⚡️بحران در فرماندهی حرکه النهضه تونس https://t.me/muslimnair 📎به پیوست نسخه PDF از بیانیه اخیر استعفای دسته جمعی اعضای "حرکه النهضه" پس از اعتراض بی سابقه آنها نسبت به شیوه رهبری راشدالغنوشی ارائه می شود. 📌 ان شااللّه به زودی نیز در یادداشتی به واکاوی دلایل صدور این بیانیه و بحران حرکه النهضه نکاتی منتشر خواهد شد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (1) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (٤) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام سلفی ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔷 در جهان اهل سنت، اسلام سلفی به شدت با اسلام سیاسی به یکدیگر تنیده شده اند. هیچ جنبش سیاسی اسلامی را در جهان اهل سنت نمی شناسم، مگر اینکه گونه هایی از سلفی گری را با خود همراه دارد. گویا اسلام سیاسی در اهل سنت، تنها در گونه های اسلام سلفی یافت می شود. از اخوان المسلمین گرفته تا سلفیه جهادی، از وهابیت تا طالبان. در غرب از این طیف وسیع با عنوان «بنیادگرایی» یاد می شود. 🔷 جمهوری اسلامی ایران مانده است که با اینها چه کار کند؟ از نظر مبانی از اینها خیلی دور و از نظر اسلام سیاسی به اینها خیلی نزدیک است. اگر تأییدشان کند، سلفی گری را تأیید کرده است، اگر تأییدشان نکند، اسلام سیاسی را رد کرده است. اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین جنبش اسلام سیاسی در عصر حاضر شناخته می شود، اما رگه هایی از سلفی گری را هم همراه خود دارد. اخوان را باید در کجا جای داد؛ اسلام سیاسی یا اسلام سلفی؟؟ 📚 کتاب های خوبی که درمورد آشنایی و گونه های اسلام سلفی نوشته شده و قابل مطالعه است به شرح زیر است: 1️⃣ هنوز کتابی به خوبی کتاب «جنبش های اسلامی معاصر در جهان عرب» تألیف هرایر دکمجیان که به بنیادگرایی اسلامی در کشورهای عربی می پردازد، ندیده ام. بیست سال از چاپ آن می گذرد، اما هنوز تازه است. دکتر حمید احمدی کتاب های خوبی برای ترجمه انتخاب می کند. 2️⃣ نام زیبای کتاب «پیامبر و فرعون» اثر ژیل کپل به خوبی نمایانگر تفکرات سلفیان جهادی مصر دهه هفتاد میلادی است. ژیل کپل با حضور سه ساله خود در مصر به بررسی جنبش های نوین اسلامی در مصر می پردازد. فصل هفتم کتاب با عنوان «در راه ترور فرعون»، همچون نام کتاب زیباست. 3️⃣ شاید کتاب «جریان شناسی سلفی گری معاصر» که زیر نظر این جانب تألیف شده است را بتوان تکمیل کننده دو کتاب قبل دانست. دو کتاب قبلی دهه هفتاد و هشتاد قرن بیستم میلادی را روایت کرده اند و این کتاب با افزودن مطالبی درباره افغان العرب، القاعده، داعش و طالبان، آنرا تکمیل کرده است. سلفیان جهادی مصر، به افغانستان رفتند و نام «افغان العرب» را با خود به همراه بردند که از دل عرب افغان ها، القاعده و از دل القاعده، داعش بیرون آمد. البته طالبان تافته جدا بافته است و ربطی به القاعده و داعش ندارد. 4️⃣ طرح اولیه کتاب «سلفیه از گذشته تا حال» توسط دکتر محمد مسجد جامعی نوشته شد و توسط این جانب و محمد معینی فر ویرایش گردید. محمد مسجد جامعی عناوین قشنگی را برای فصول انتخاب کرد و کار در مجموع خوب پیش رفت. به نظرم کتاب خوبی برای فهم جریان های سلفی است. 5️⃣ کتاب «تبارشناسی سلفی گری و وهابیت» تألیف ‌سید مهدی علیزاده موسوی،‌ یکی دیگر از آثاری است که به اسلام سلفی می پردازد و سلفی گری در شبه قاره هند، مصر و وهابیت را به خوبی روایت کرده است. 6️⃣ کتاب «بنیادگرایی و سلفیه» اثری به کوشش حسین هوشنگی و احمد پاکتچی که قبل از ظهور داعش به بازار عرضه شده است که بیشتر حول وهابیت و ریشه های تاریخی سلفی گری می چرخد و نکاتی هم پیرامون سلفیان جهادی مصر و القاعده و طالبان دارد. ✔️در پست های بعدی درباره کتب دیگر جریان ها خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جلسه دوم، درس گفتار اسلام طالبانی.mp3
23.04M
🎙فایل صوتی جلسه دوم درس گفتار "اسلام طالبانی" با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان 🔹موضوع طالبان دیروز، طالبان امروز 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu 🌐@ensano_ir
درس گفتار اسلام طالبانی، جلسه سوم.mp3
22.33M
🎙فایل صوتی جلسه سوم درس گفتار "اسلام طالبانی" با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان 🔹 موضوع: طالبان، القاعده، داعش 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu 🌐@ensano_ir
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (٥) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔷 شاید درباره تک تک روشنفکران جهان اسلام، منابعی به زبان فارسی وجود داشته باشد، اما آثاری که به صورت مختصر، اما متقن، درباره اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار سخن گفته باشد،‌ کم اند. به نظرم کتب زیر برای فهم اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار مفیدند. 1️⃣ یکی از کتاب های خوبی که درباره روشنفکران ایرانی نوشته شده است، کتاب «روشنفکران ایرانی و غرب» از مهرزاد بروجردی است. اگرچه اوّلین چاپ آن به سال ۱۳۷۸ بازمی گردد،‌ اما هنوز هم کتاب تازه ای است. استفاده از منابع دست اول و منابع خارجی فراوان از ویژگی های این کتاب است. کتاب خوش خوانی است و درباره احمد فردید، جلال آل احمد،‌ فخرالدین شادمان، علی شریعتی، سید حسین نصر، احسان نراقی، حمید عنایت، مجاهدین خلق، عبدالکریم سروش و برخی دیگر از روشنفکران ایرانی که در مجموع مطالب مفیدی دارد. 2️⃣ «جریان شناسی اعتزال نو» به کوشش محمدعرب صالحی. این کتاب در پنج جلد مجموعه مصاحبه ها و مقالات پژوهشگران این رشته درباره نومعتزله است. نومعتزله به چه کسانی اطلاق می شود که در جلد اول با مصاحبه با ۹ نفر از متخصصان این حوزه، به این سوال می پردازد. یک جلد به نقد اندیشه نصر حامد ابوزید و و در جلدهای دیگر به نقد افکار عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری، محمد ارکون و برخی دیگر از روشنفکران می پردازد. 3️⃣ کتاب کوچک «دانشنامه متفکران معاصر عرب» از عبدالله السید ولد اباه و ترجمه مجید مرادی، کتاب جمع و جور و جالبی است. سی و پنج روشنفکر جهان عرب را در کمتر از دویست صفحه معرفی می کند و به نظریه اصلی متفکر می پردازد. خیلی از متفکران در این کتاب هنوز زنده اند و آثار و نظریه معروف آنان معرفی شده اند. 4️⃣ «روشنفکران جهان عرب» به کوشش مسعود فکری به معرفی یکصد چهره فکری معاصر جهان عرب می پردازد. در کتاب هزار و سیصد صفحه ای روشنفکران جهان عرب، همه نوع فکری پیدا می شود. از سلفی ها و روشنفکران مطرح جهان عرب گرفته تا شاعر و ادیب، همه و همه معرفی شده اند. بعد از معرفی فرد به آثار و گزیده ای از افکار وی پرداخته است که با خواندن این کتاب با برخی از تفکرات جهان عرب آشنا می شوید. در کنار معرفی متفکران جهان عرب، مراکز علمی و اندیشکده ها و سازمان های فرهنگی کشورهای مختلف عربی معرفی شده اند که از نکات جالب کتاب است. 5️⃣ به دنبال آن بودم که در زبان فارسی کتابی درباره روشنفکران شرق جهان اسلام بیابم، اما گویا آفتاب محققان ما هم از غرب طلوع می کند و کتاب جامعی را در این زمینه نیافتم. گویا ما مسلمانان شرق را فراموش کرده ایم و اطلاعاتی از روشنفکران واندیشوران شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا نداریم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱) ❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!!! ✍️به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹با بررسی بسیاری از مصاحبه ها، گزارش های مختلف و سایت دانشگاه های مهم جهان به این نتیجه می توان رسید که نه تنها رشته شیعه شناسی نداریم، حتی کرسی شیعه شناسی نیز در جهان وجود ندارد. بی خود شایعه سازی و شایعه پراکنی نکنیم و به توجهی نکنیم. برای فهم بهتر این مطلب، خوانندگان را به نکاتی توجه می دهم. 1️⃣ در دانشگاه های اسرائیل، رشته مطالعات اسلامی و خاورمیانه وجود دارد، ولی رشته شیعه شناسی خیر. شاید چند کتاب درباره شیعه منتشر کرده باشند، اما به این کارها کرسی شیعه شناسی گفته نمی شود. در این زمینه به کتاب"اسلام پژوهی در اسرائیل" چاپ دارالحدیث که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، مراجعه کنید. 2️⃣ بیش از پنجاه رشته مطالعات اسلامی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه های جهان وجود دارد،‌ اما هیچ کدام رشته شیعه شناسی یا کرسی شیعه شناسی ندارند. بلکه حداکثر دو واحدی یا بیشتر درباره آشنایی با تشیّع دارند، به این کارهای آموزشی کرسی شیعه شناسی اطلاق نمی شود. 3️⃣ برخی عزیزان تلاش های فراوانی برای تاسیس کرسی شیعه شناسی در دانشگاه های غرب انجام دادند، اما تقریبا تمام آنها بی نتیجه مانده است. چون ایجاد کرسی شیعه شناسی احتیاج به هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار دارد که ایران هیچ گاه از آن حمایت جدی نکرده است. 4️⃣ چندی پیش کرسی امام علی(ع) برای مطالعات شیعی در مدرسه علوم دینی «هارتفورد» آمریکا تأسیس شد، اما این یک حوزه علمیه مسیحی است و فقط درباره امام علی علیه السلام است. لذا نه دانشگاه است و نه کرسی شیعه شناسی. 5️⃣ مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کمبریج انگلستان دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است، اما تا کنون فعالیت خاصی درباره شیعه شناسی نکرده است. 6️⃣ در خبرها آمده که نخستین کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه فرانکفورت آلمان تاسیس شد، اما این «کرسی حافظ شناسی» است؛ نه شیعه‌شناسی. 7️⃣ مؤسسه مطالعات اسماعیلیه لندن درباره شیعه، به خصوص اسماعیلیه، پژوهش هایی انجام داده است، اما یک مرکز پژوهشی است نه کرسی شیعه شناسی. 8️⃣ به نظر می رسد وقت آن رسیده است که تحقیقات شیعه شناسی در غرب از دست غیر مسلمانان و غیر شیعیان خارج و به دست شیعیان اداره شود، اما حامی این کار در غرب با کیست؟؟؟... 💢 پانوشت: انتخاب یک استاد پژوهشی به عنوان مدیر کرسی، پذیرش دانشجویان پژوهش محور در رساله دکتری و تامین هزینه ها توسط یک مرکز مالی، شرایط حداقلی برای تأسیس یک کرسی علمی است. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️بحران در فرماندهی حرکه النهضه تونس https://t.me/muslimnair 📎به پیوست نسخه PDF از بیانیه اخیر است
🔴 درباره تکرار سناریوی استعفای دسته جمعی اسلام گرایان در شمال آفریقا ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔹 در ادامه سریال شکست ها و پس از استعفای دسته جمعی اسلام گرایان در مراکش، این بار قطار استعفای گروهی به ایستگاه تونس رسید. اخیراً یک صد و سیزده نفر از اعضای حزب اسلامگرای النهضه تونس، از عضویت در این حزب کناره گیری و بحرانی پردامنه را پیش روی اسلام سیاسی این کشور قرار دادند. 🔹 در این بیانیه که با امضای تعدای از اعضای مستعفی این حزب همراه بود آمده است که علت اصلی این استعفای پرسروصدا، رفتارهای دوگانه رهبری این حزب و مقصر نهایی بحرانهای درون حرکه النهضه را بر گردن دبیرکل این حزب راشدالغنوشی انداختند. در این بیانیه آمده است که گزینه‌ های سیاسی اشتباه، از سوی رهبری جنبش النهضه منتج به استعفای شماری از رهبران این جنبش شده است و ما کماکان به دفاع از دموکراسی پایبند هستیم. 🔹ارسال سیگنالهای اخیر، نشانگر بحران شدید در نسخه اسلام سیاسی تونس و مراکش است. این چالش یادآور می شود که اختلافات جزیی درون النهضه وارد سطح جدیدی شده است و به وضوح صدایی ناهنجار از آنان به جهان اسلام مخابره شد. همچنین این استعفا نشان داد که سطح اختلافات از حد مباحث جزیی فراتر رفته و میزان اختلافات به مسائل کلی و بنیادی و آن هم به سطح کلان رهبری النهضه رسیده است. احتمالا منشأ استعفای غافلگیرکننده دسته جمعی اخیر دو عامل ذیل باشد؛ یکم: دوگانگی در فرماندهی اسلام گرایان و تشتت آرا در مغز فرماندهی: این گسست جدی که استعفای اخیر آن را به خوبی تقویت کرده است نشانه هایی است که در اثر شکست های اخیر و موشکافی منشاء آنها بوجود آمده است. شاید نخستین بار باشد که خروجی چنین بالعیان و منسجم بر علیه الغنوشی صورت گرفته باشد و از این رهیافت عمق اختلافات اسلام گرایان هویدا و نقطه پایانی بر راهبرد اصلاحات درون حزبی را نشان دهد. هرچند درگذشته نیز زمزمه هایی علیه غنوشی به گوش می رسید واین بحران بی زمینه نبود. دوم: نزاع گرایشات درونی شخصیت ها جهت تصاحب قدرت، از نتایج طبیعی این اتفاق است که به زودی انشعابات درون اسلام گرایان تونس را ظاهر خواهد کرد. 🔹 باید اندکی صبر کرد و مترصد نشست تا دید این تاکتیک جدید اسلام گرایان به چه فرجامی برای سرنوشت اسلام سیاسی خواهد رسید. ✔️ محتمل است پوست اندازی جدیدی در مسیر اسلام سیاسی در شمال قاره سیاه پدید آید و انشعابات جدیدی از این گسست پدید آید و زایش گونه های رادیکال و لیبرال تر از این بستر محقق شود. انشعابات رادیکالی که تسامح بیش از حد غنوشی را نشانه گرفته و از طرفی ممکن به خشونت اخوان قطبی نزدیک و از سوی دیگر زایش شاخه های لیبرالی که نزدیکی به غرب را راهبرد خود تصویرخواهند کرد و اخوان تنطیمی وتسامح را وارد سطح جدیدی خواهند کرد. ⚡️النهایه، شورش علیه اعتدال گرایی غنوشی، خطر افراط اخوانیون قطبی و تفریط اخوانیون تنظیمی را در سپهر اسلام گرایی تونس، تقویت خواهد کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu