مسلمنا muslimnair
⚡️ انتخاب مجدد دکتر عادل علی الله به عنوان مراقب کل اخوان المسلمین در سودان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸تتقدم جماعة "الإخوان المسلمون" بخالص التهنئة إلى الأخ الدكتور «عادل على الله» بإعادة انتخابه مراقبا عاما لجماعة الإخوان في السودان من قبل مجلس شورى الجماعة في القطر السوداني لفترة ثانية.
سائلين الله تعالى له العون والسداد في أداء مهمته، وأن يكلل جهوده وجهود إخوانه جميعا بالتوفيق والنجاح، في ظل التحديات التي يمر بها السودان الشقيق. وأن يتقبل الله سبحانه وتعالى جهودهم، وجهود المخلصين من أبناء السودان لإخراج السودان من محنته، إنه ولي ذلك والقادر عليه.
والله أكبر ولله الحمد
د. محيي الدين الزايط
القائم بتسيير أعمال المرشد العام بجماعة الإخوان المسلمين
الأحد ٥ من شعبان ١٤٤٤ هـ؛ الموافق 26 فبراير 2023 م
✍ پانوشت:
🔹در مورد رابطه مرشد عام اخوان (در مصر) و مراقب کل اخوان (خارج از مصر) نکات ذیل قابل توجه است:
✅ یکم: مرشد عام به کسی می گویند که اخوانی ها بدون اجبار از وی پیروی می کنند و رهبر تشکیلاتی اخوان المسلمین است. اخوانی ها برای عضویت در اخوان هزینه پرداخت می کنند و جذب شدن در اخوان رایگان نیست. به رهبر تشکیلاتی اخوان در خارج از مصر «مراقب کل در فارسی یا مراقب عام در عربی» گفته می شود و مرشد عام اصطلاحی مخصوص مصر است. مراقب کل به طور مستقل و خودگردان اقدام به اداره تشکیلات اخوان خارج مصر می پردازد و گزارش سالیانه به مرشد عام می دهد.
✅ دوم: مُرشد عام بر اساس تصمیم مشورتی«مکتب الارشاد» بالاترین نهاد تصمیم گیر در اِخوان انتخاب و انتصاب می شود. مراقب کل نیز بر اساس تصمیم نهاد مشورتی اخوان در هر کشور به این سمت منصوب می شود
✅ سوم: بعد از حسن البناء همیشه اخوان در کنار مرشد عام، یک رهبر معنوی هم داشته است. سید قطب، محمد غزالی و یوسف قرضاوی از این سنخ بودند. درحال حاضر رهبر معنوی اخوان به طور رسمی تعیین نشده و گمانه زنی هایی در مورد جانشین قرضاوی انجام شده است.
https://t.me/muslimnair/1397
✅ سوم: شرط داشتن تحصیلات عالیه دینی و حفظ ظواهر اسلامی در مرشد عام و مراقب کل اهمّیّت چندانی ندارد. به طور کلی بعد از قرابت و پیوند اخوان با نوسلفی گری، آنها به سمت ظواهر شرعی نزدیک شدند.
مهمترین دغدغه اخوان المسلمین «اصلاح اجتماعی جهان اسلام» بود و پس از نفوذ سلفیه در اخوان و تاثیرگذاری در آنان به ترتیب بحث های اعتقادی و التزام به حفظ شعائر در اخوان پر رنگ شد. تا جایی که التزام به پوشیدن روبند در زنان اخوانی و حفظ ریش در رهبران و توده اخوان بسیار جدی تلقی شد.
ندوی عالم هندی (متوفی۱۹۹۹میلادی) بعد از دیدار از مصر و فعالیت های اخوان - پیش از نفوذ جدی سلفیه در اخوان - با تعجب می گفت: عجیب ترین چیزی که در مصر دیدم این است که با چشم خودم دیدم که عالمان بزرگی در اخوان مشغول فعالیت هستند که ریش خود را می تراشند!!!
✅ چهارم: در شرایط فعلی «محیی الدین زایط» به عنوان مرشد عام معرفی شده است. او اخیرا قایم مقام محمد بدیع که در زندان است معرفی شده است.
منبع:
(۱). ابوالحسن ندوی، نشر احسان، نوشته یوسف قرضاوی
(۲). جمعیت اخوان المسلمین، دانشگاه ادیان و مذاهب با حواشی مرحوم آیت اللّه خسروشاهی(ره)
🏷 #مصر #سودان #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #مراقب_عام
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📂 پرونده گونه شناسی اسلام سیاسی در جهان اسلام(۱)
💠 آشنایی با مدل های سیاسی اخوان المسلمین
✍به قلم: مهدی زندی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در علم سیاست، مدتها هدف اندیشمندان این بودهاست که بتوانند سیاست را طبقهبندی و تیپشناسی کنند و مدل های حاکم بر جامعه ها را دسته بندی کنند. اجمالا اشکال بسیاری برای ساختار حکومت در جامعه بشری تعریف شده است. مدل هایی مانند اریستوکراسی، الیگارشی، تئوکراسی، جمهوری، دموکراسی سوسیال، دموکراسی لیبرال، سلطنتی، مردمسالاری و غیره. مدل های سیاسی در جهان اسلام نیز برخی مبتنی بر واقعیتهای (به زعم موسسان آن) عرفی [۱] است و برخی مبتنی بر فقه سیاسی است.
🔸 آنچه بر گرایش های غیر دینی و سکولار استوار است؛ از حوزه بررسی این نوشتار خارج است. براین اساس و با یک تقسیم ثنایی سیستم های سیاسی به دو دسته تقسیم می شود؛
1⃣ مدل سیاسی متخذ از فقه سیاسی:
2⃣ مدل سیاسی غیر متخذ از فقه سیاسی:
✳️ در بخش اول در بین اهل سنت برداشت های متفاوتی از فقه سیاسی وجود دارد. [۲] مثلاً فقه سیاسی سنتی در اهل سنت به دنبال نظام سازی نیست و تلاش میکند خود را در بستر عرضه سئوال و کشف پاسخ محدود کند.
❇️ در مقابل، طرفداران فقه سیاسی در رویکردی مدرن تلاش دارند با ساخت و ارائه مدل های سیاسی و سپس حاکم کردن نظریه خویش، خود را در بین نظریه پردازان سیاسی به الگویی موفق تبدیل کنند.
🔹در بین طرفداران اندیشه فقه سیاسی مدرن نیز، تفاوت های رویکردی بسیاری دیده می شود. به رغم ارجاع مشترک قرائت اسلام سیاسی به یک منبع دینی، در عمل بروندادهای اجتماعی و فرهنگی نسبتاً متفاوتی در قبال نوع مواجهه با جهانی شدن، مدرنیته، سکولاریزم، نظم نوین جهانی، آمریکاگرایی، اروپامحوری، غرب ستیزی و... داشته و دارند. مثلا فقه سیاسی اندیشمندان اخوانی درصدد نظام سازی هستند. [۳] هر چند بروز و ظهور آن مثلاً در مدل ترکیه با مدل سوری آن و یا مدل مصری آن متفاوت است.[۴]
بر این اساس می توان برای اندیشه سیاسی اخوانی چندین مدل تصور کرد.
🔸مدل حسن البناء؛ نظام تعاملی و حزبی
🔹مدل سید قطب؛ نظام انقلابی ( قرآنی)
🔸مدل ترکیه؛ نظام لیبرالیستی (عرفی)
🔹مدل اخوان سوریه؛ نظام سوسیالیستی (اسلامی)
🔸مدل اخوان خلیج فارس؛ نظام فقه سنتی
❇️ هر کدام از این مدل ها دارای جهت گیری ها خاصی نسبت به شاخصه های فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در جامعه هستند و برای شکل دادن به جامعه روش های متفاوتی را مد نظر قرار می دهند.
❇️ بر این اساس مدل اخوان در «سوریه» سعی در توزیع یکسان ثروت در جامعه دارد؛ ولی مدل «ترکیه» بر آزادی سرمایه داری تأکید می کند. در مدل «مصری» سید قطب راه حل کسب قدرت تلاش انقلابی است؛ ولی در راهکار «ترکیه» حتی عبور از مهم ترین خطوط قرمز دینی و برای رسیدن به هدف در آینده مجاز است. این تفاوت ها در اخوان قابل دقت، بررسی و رهگیری است.
📚 منابع:
(۱). در جامعه فکری برای سکولار تعابیری مانند عرفی استفاده می شود؛ دقیقا سکولاریسم از تعریف خود به عرفیگری، تلاش دارد تا دین را در مقابل فهم عرفی که فهمی عقلگرایانه است، قرار دهد. در حالی که دین در تساوی کامل با معروف است. چرا که معروف متکی بر رفتار فطری است و هر رفتار عرفی و مقبول در عموم مردم جامعه نیز از فطرت سرچشمه می گیرد مگر این که آن فطرت دچار پرده های غفلت شود و غیر معروف را منکر بپندارد.
(۲). فراتی، عبدالوهاب 1394، درآمدی بردو رویکرد متفاوت اسلام فرهنگی، مدنی و سلفی
(۳). واعظی، محمود. سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ،تهران:مجمع تشخیص مصلحت نظام،مرکز تحقیقات استراتژیک،ص226-225، 1381.
(۴). صالحی، حمید، بیداری اسلامی و تکوین نظم نوین منطقهای در خاورمیانه، فصلنامه راهبردی، سال پانزدهم، شماره اول، بهار، شماره مسلسل ۵۵، ۱۳۹۱.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #مهدی_زندی #ترکیه #مصر #سوریه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ حرکه النهضه تونس، جنبشی در برزخ بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار (اسلام بین الاسلامین) ✍️به قلم: س
🎥 مستند «دست های پنهان در تونس»
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔖 معرفی مستند:
🔸 شبکه تلوزیونی الجزیره اخیرا با پخش مستند «دستهای پنهان در تونس» به بررسی سیر وضعیت اسلام سیاسی و دست و پنجه نرم کردن آنان با سردمداران اسلام سکولار با بازیگری «قیس سعید» و کودتای سفید او پرداخته است.
🔹فعالان جهان اسلام جرئت و شجاعت الجزیره در پخش این سریال در شرایط امروز سفر نخست وزیر قطر به تونس و دیدار با قیس سعید را نماد بالای ریسک پذیری این شبکه خوانده اند.
🔸 تصویری بدون رتوش از شرایط ناآرامی های تونس و نتایج سرد انتخابات و واکنش های احزاب و مردم سبب شده است تا دیدن این مستند بسیار جذاب شود.
🔹بررسی واکنش های «حرکه النهضه» و راشد الغنوشی و تحلیل ریشه های نبرد اسلام گرایان با سکولارها با انتشار برخی اسناد محرمانه، ناگفته های بسیاری از تحولات تونس پسااسلامگرایی را ترسیم نموده است.
🖇 برای مشاهده این ویدیو به همراه فیلتر شکن به آدرس ذیل مراجعه کنید:
🎥m.youtube.com
https://m.youtube.com/watch?v=eBbMkj_Fyxo
🏷 #اسلام_سیاسی #حرکه_النهضه #راشد_الغنوشی #تونس #الجزیره
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹دکتر سیدجواد طباطبایی، فیلسوف، روشنفکر و صاحبنظر در فلسفه ایرانی، سیاست وتاریخ، دیشب در آستانه هفتاد و هفت سالگی در بیمارستانی در لسآنجلس ایالت متحده درگذشت.
🔸 طباطبایی، عضو پیشین هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. ایده شاخص طباطبایی نظریه «ایرانشهر فرهنگی» است که بر آن بود در سابقه تاریخ ایران، عنصر سیاست ایران باستان تعیین کننده ترین بازیگر در ارائه نسخه اسلام سیاسی است.
💠 طباطبایی در رساله ایرانشهر هر گونه برداشت سیاسی از وحی و متن مقدس را انکار و تحرکات سیاسی مسلمانان در ایران پسااسلام را تداوم تنیدگی سیاست و دیانت در دوران ایران باستان بویژه ساسانیان و ادیان ایران باستان می داند.
🔹 نویسنده کتاب «تأملی درباره تاریخ ایران» اسلام سیاسی را یک برداشت بی مفهوم و مرده خطاب و در دوران بهار عربی ادعا کرد که در دو قطبی پس از جنگ سرد، اسلام گرایان با پیوند با چپگرایان مارکسیست سعی در مطرح نمودن خود در این فضای سیاسی نمودند.
✍ پیشنهاد پژوهش:
با توجه به نظم فکری و ارایه نظریه منسجم از کنش سیاست در سپهر ایران توسط طباطبایی، پیشنهاد معرفی، بررسی، تحلیل و نقد آرای وی در قالب محصولات دانشجویی را به طلاب محترم و دانشجویان مورد تأکید قرار می دهیم.
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #سید_جواد_طباطبایی #پیشنهاد_پژوهش
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام ➣ https://eitaa.com/m
⚡️ان حیات العلم بالنقد و الرد
💠 سید جواد طباطبایی تئوریسین مرگ اسلام سیاسی یا مرگ اندیشه اسلامی؟؟
🔹به پیوست بازخورد نظر یکی از مخاطبان کانال در مورد انتشار خبر درگذشت دکتر طباطبایی تقدیم می شود. دیدگاه نگارنده صرفا برای تضارب آرا منتشر شده است و انتشار آن به معنای تأیید و رد نظرات ذیل نیست.
📩 سلام علیکم جناب استاد دکتر فرمانیان. وقت عالی بخیر. ضمن تشکر از زحمات و مجاهدتهای علمی و فرهنگی مؤثر حضرتعالی.
🔸 تعبیر خبر کانال مسلمنا که دکتر طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی هستند دقیق نیست. بلکه طباطبایی هم پیگیر مرگ اسلام سیاسی و هم معتقد به موت اندیشه اسلامی بود. ایشان اگر ضد اسلام سیاسی موضع میگرفت به دلیل این است که آن را دست و پا زدن برای حفظ اسلام میداند و از نظر ایشان اسلام گرایی قرنهاست که مرده است.(مصاحبه با نشریه فرانسوی لیبرالیسیون پیوست شده است)
🔹در واقع میشود گفت که نظر ایشان را در هیچ کدام از اسلامهای مد نظر کانال شما نمیگنجند؛ گرچه گاهی به اسلام سکولار و گاهی به اسلام سنتی صوفی روی میآورد؛ اما گاهی هم در مورد مرگ اسلام به عنوان یک اندیشه سخن میگوید.
🔸وی صریحا می گوید: «... در غرب، رنسانس ظهور کرد. تولد دوباره چیزی که در حال مرگ بود. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد و چیزی که در حال مرگ بود، چهار الی پنج قرن است که از زوال آن میگذرد. کسانی که میخواهند به اسلام جان دوباره ببخشند، هدف غیر ممکنی را دنبال میکنند، آنها میخواهند مردهای را زنده کنند.» مصاحبه ایشان با خبرنگار فرانسوی در سال۲۰۰۱.
🔹نکته اینکه تعبیر ۴ الی ۵ قرن در این مصاحبه دقیقا زمانی است که شما در کتاب «جریان فکری جهان اسلام» نوشته اید که اسلام سیاسی بروز و ظهور نکرده است.
🔸او همچنین به نقد اسلام سنتی ملتزم بود و می گفت: «... در سمینارهایی که در طول ترم دربارهی اسلام سنتی در دانشگاه برگزار میشود، درسهایی دربارهی طریقهی وارد و خارج شدن از دستشویی به دانشجویان تدریس میشود، در حالیکه حتی مشکلات اساسی کشور مطرح نمیشود. این اسلام، بدون شک دربارهی دنیای مدرن صحبت نمیکند. از آنجایی که با این تدریس موفق به گفتگو با دنیای اسلام نمیشویم، چه باید کرد؟ دانشجویان الهیات فوکو، دریدا و غیره را میخوانند. در شهر مذهبی قم، دانشجویان مذهبی بسیار به افکار دریدا و فوکو علاقه نشان میدهند.» او انقلاب اسلامی ایران را نیز تلاشی برای روز آمدن کردن اسلام سنتی میداند؛ که البته معتقد است این تلاش به دلیل ذات اسلام سنتی اساسا غیر ممکن بود و باعث صدماتی به مردم ایران شده است.
🔹به پیوست لینک مصاحبه را تقدیم می کنم. البته عنوان خبر «اسلام سیاسی» است؛ اما وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم نقدش به اسلامگرایی است و عدم انطباق اسلام ( تمام قرائتها) با مدرنیته را عامل انحطاط جوامع اسلامی میداند... اتفاقا اگر نقدی به اسلام سیاسی و خصوصا انقلاب اسلامی دارد؛ از باب این است که معتقد است چنین انقلابی گرچه هدفش روبه جلو بود؛ اما نتیجهای که محقق شد دست و پا زدن برای احیای اسلام سنتی بود. در همین مصاحبه نقلی از سهروردی میآورد که میگوید: «اگر خدا بخواهد میتواند پیامبری بیاورد» سپس طباطبایی می گوید: البته ما چنین چیزی را به عنوان یک مسلمان نمی پذیریم و پیامبر ما در نگاه اسلام پیامبر آخرین است. یا جای دیگر میگوید سهرودی گفت: «قرآن را چنان بخوانید که گویی فقط برای شما نازل شده است» (طعنه به اینکه اسلام سنتی چنین اجازهای را نمی دهد و اسلام سنتی، در انحصار حاکمیت روحانیت است).
✍ رضا کشاورز سیاهپوش
🌐لینک مصاحبه در نشریه فرانسوی لیبراسیون
https://www.liberation.fr/planete/2001/10/27/javad-tabatabai-l-islam-politique-est-voue-a-l-echec_382158/
مسلمنا muslimnair
⚡️بازخوانی ایده ایرانشهری: تأملی در مبانی اندیشههای سید جواد طباطبایی، نوشته سید جواد میری، انتشارات نقد فرهنگ.
https://t.me/seyedjavadmiri
📚 جدیدترین اثر سید جواد میری با عنوان ایده ایرانشهری به تازگی منتشر شده است. این کتاب دارای شش فصل و یک پیشگفتار است. در فصل اول میری به مسئله ابن خلدون و علوم اجتماعی در روایت طباطبایی پرداخته است؛ در فصل دوم مسئله تداوم فرهنگی ایران در روایت طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ در فصل سوم میری مفهوم زوال سیاسی در روایت طباطبایی را مورد بازخوانی قرار داده است؛ در فصل چهارم مفهوم "دلِ ایرانشهر" در روایت طباطبایی مورد نقد بنیادین قرار گرفته است؛ در فصل پنجم میری رویکرد طباطبایی در اسلام شناسی را مورد بازخوانی قرار داده است؛ در فصل ششم ایده دانشگاه ایرانشهری در روایت طباطبایی مورد نقد جدی قرار گرفته است.
📚 در این کتاب سید جواد میری تلاش کرده است تا معضلات «سنت باستانگرایی ناسیونالیسمی فارسی گرا» را مورد نقد جدی قرار دهد و در پیشگفتار به این نکته اشاره شده است که چرا در «قوس نزول اسلامگرایی» ما شاهد «قوس صعود ناسیونالیسم باستانگرا» هستیم و در بستر قوس صعودی ناسیونالیسم رادیکال خوانش گفتمان سید جواد طباطبایی اهمیت ویژه ای دارد ولی این اهمیت از این منظر نیست که در آن "ماواء" کنیم بلکه فرا گیریم که چگونه از آن "عبور" کنیم.
📚 در این دفتر مؤلف بر این بوده است که با رویکرد تحلیل متون دست اول فهمی از ایرانشهری و گفتمانی که دکتر سید جواد طباطبایی در باب ایران و زبان و ملیت و مفهوم ملی و اسلام و اسلامشناسی برساخته است را مورد بازخوانی انتقادی قرار دهد.
📚 طباطبایی، آخرین نماینده کلاسیک اندیشه باستان گرا در باب هستی سیاسی ایران است. او از تمامی منابع و ذخایر تمدنی ایران استفاده میکند تا تکثر فرهنگی و تنوع زبانی در ایران را به لحاظ مفهومی سرکوب کند.
📚 در این گفتمان شاهد قوس نزول اسلام گرایی و قوس صعود ناسیونالیسم رادیکال هستیم. گفتمان سید جواد طباطبایی میتواند قوس صعود ناسیونالیسم رادیکال در ایران را به شدت تقویت کند.
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #اسلام_روشنفکری #سید_جواد_طباطبایی #معرفی_کتاب #سیدجواد_میری
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
#تلنگر 🇮🇷 آرمان بلند امام خمینی (قدس سره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی با محصور کردن انقلاب اسلامی در
⚡️نظریه ایرانشهر طباطبایی، از عوامل اصلی انزوای شیعیان ایرانی در جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 سید جواد طباطبایی: جایگاه ایران در جهان اسلام، جایگاه «درونِ بیرون» است!!!
✂️ برشی از کتاب زوال اندیشه سیاسی در ایران، صفحه۵۳۵.
🇮🇷 ایران در دوران معاصر، نه به جهان قدیم ربط دارد و نه به دوران جدید تعلق دارد؛ بلکه «جدید در قدیم» است. همچنین ایران در نسبت با جهان اسلام نه درون جهان اسلام است و نه بیرون آن است؛ بلکه ایران «بیرونِ درون» جهان اسلام است. ازاینرو، خاصبودگی ایران در تمایزیافتگی با غیرایران را آشکار میکند؛ این نه فقط در ساحت سیاسی - اجتماعی که در ساحت فرهنگی نیز قابل پیگیری است.
🇮🇷 ایران منطقهای «درونِ بیرون» جهان اسلام است و رسالت نظریه ایرانشهری تبیین این درونِ بیرون ایران است؛ درونی که به لحاظ جغرافیایی جزء جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگی، زبانی و سنتهای علمی، بیرون آن است. به همین دلیل تجربه ایران را تجربهای خاص و متفاوت از دیگر کشورهای اسلامی می دانم.
✍️ پانوشت و نقد:
🔸در دوران گذار سنتی و نگاه تاریخ مصرف گذشته دولتمردان ایران نسبت به روابط با جهان اسلام، عدم نظریه پردازی آینده پژوهانه در مورد مناسبات ایران و جهان اسلام و همچنین پررنگ شدن ایده «ایران شهر فرهنگی» طباطبایی و شیوع باستان گرایی فرهنگی در بین برخی دولتمردان اصلاحات، بهاری و اعتدالی در دهه دوم و سوم انقلاب سبب شد تا برخی دولتمردان، نادیده های کوچک اعتقادی با جهان اسلام را بزرگ بیانگارند و قلمرو وسیع فرهنگی نهضت اسلامی مردم در آن دهه ها تنگ و تنگ تر شود.
🔹 در این میان روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران با جهان اسلام کمرنگ و کمرنگ تر شد و دیوار ایرانی بودن نهضت اسلامی بلندتر شد. این عوامل سبب شد تا شیعیان ایرانی، مسیر انزوای کامل از آرمانهای بنیان گذار کبیر خود بگیرند و با به چوب راندن برادران دینی با انگیزه های واهی، الگو بودن ایران اسلامی برای نهضت های اسلامی از دست رفت.
🔹النهایه: باتوجه به ضرورت نظریه پردازی در مناسبات نهضت اسلامی مردم ایران با جهان اسلام در گام دوم انقلاب اسلامی، ضرورت بررسی و نقد آرای ایرانشهری طباطبایی در موضوع تعامل با جهان اسلام در قالب محصولات دانشجویی با تأکید بر نقد آرای وی و همچنین تأثیر مستقیم آنها بر تصمیمات جهان اسلامی دولتمردان اصلاحات، بهار و اعتدال را مورد تأکید قرار می دهیم.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️صف آرایی دو انتشارات برای سنجش عیار مقاصد الشریعه
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 گزافه نیست اگر زمستان سرد و برفی ۱۴۰۱ قم، برای بررسی ایده «فقه المقاصد» را یک فصل داغ علمی تابستانی نامید. از طرفی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در اواسط بهمن خبر از انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» نوشته حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب را رسانه ای و از سویی در اواخر بهمن انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) درس گفتارهای مدرس بلندپایه سطوح عالی حوزه علمیه قم استاد محمد جواد فاضل لنکرانی را با عنوان «نگاهی به فقه المقاصد» را روانه بازار نشر کرد.
💠 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین در بررسی ملاکات احکام، با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصد الشریعه از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است. از آن سو استاد سید ابوالحسن نواب بر آن است که در فقه امامیه عناوینی مانند علل الشرایع، حکمت احکام، ملاکات شریعت، تنقیح مناط و... وجود دارد و فقها می توانند با استفاده از ظرفیت بلااستفاده از این مجوزهای شرعی، راهکارهای جدید فقهی را پیش روی مکلفین قرار دهند و تاکنون از این پتانسیل مشروعِ مغفول استفاده کافی نشده است. اهمّیت مقاصد الشریعه تا جایی است که حتّی برخی از بزرگان جهان اسلام در صورت تعارض مقاصد با آیات الهی و روایات، مقاصد را مقدّم دانسته اند.
🔸به مناسبت انتشار این دو اثر در زمستان جاری، در یادداشت پیش رو به معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» و نگاهی به نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه استاد فاضل لنکرانی خواهیم داشت.
🔹مصنف در فصل اول، نخستین جرقه تاریخی فقه المقاصد را در کتاب «البرهان فی اصول الفقه» امام الحرمین جوینی متکلم اشعری و فقیه شافعی (متوفی ۴۸۷قمری) ردگیری می کند. از نظر تاریخی، دفتر فقه المقاصد جوینی با اذن حاکم بر دریافت وجوهی غیر از زکات و مالیات متعارف در دوران عسر کشورداری باز شده است.
🔸مطالعه موردی (Case study) در بخش بعدی این کتاب تقریر شده است. ملاک های عدم قتل منافق شهیر مدینه «عبدالله بن اُبَیّ معروف به ابنسَلول» توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) و بررسی علل تحریم خمر وقمار و ارتباط آن با عدوات منصوص در قرآن و ... از نمونه هایی هستند که در این کتاب بررسی شده اند.
1️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» ⬅️↙️
yun.ir/gzcub3
2️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» ⬅️↙️
yun.ir/m0s41c
🏷#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #رویکرد_تعلیل_گرایی #تازه_های_نشر #سید_ابوالحسن_نواب #نگاهی_به_فقه_المقاصد #محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام ➣ https://eitaa.com/m
⚡️ مقایسه تطبیقی روان شناسی شخصیت علمی ابن تیمیه حرانی با دکتر سید جواد طباطبایی(۱)
✍به قلم: عدنان فلاحی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 کمتر از یک هفته از درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی میگذرد. بعید است که نام و آوازهی او به گوش حتی عادیترین علاقمندان به علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران نرسیده باشد. او یکی از برجستهترین تاریخنگاران اندیشه سیاسی در ایران است که به مدد برخورداری از عالیترین تحصیلات دانشگاهی، دستی در شرح و تفسیر آرای برخی از متفکران سیاسی غربی داشت. در کنار تمام این پژوهشهای توصیفی، طباطبایی پیگیر یک طرح ایجابی پرحاشیه پ چندضلعی به نام «نظریهی ایرانشهری» نیز بود که شاید عمده شهرت وی مدیون همین موضوع باشد. ما در این مختصر قصد نداریم به سویههای نظری و دستاوردهای فکری میراث وی بپردازیم؛ بلکه صرفا با اشاره به تشابهات شخصیت علمی وی با متکلم و فقیه بزرگ عصر ممالیک ابن تیمیه (متوفای ۷۲۷ق)، به یکی از ابعاد شخصیتی وی اشاره میکنیم که لاجرم پیوست شهرت علمی او شد.
💠 مورخان بزرگ عصر مملوکی آنگاه که به ابن تیمیه پرداختهاند؛ «تندخویی» را یکی از ویژگیهای بارز شخصیتی وی دانستهاند. برای مثال شمسالدین ذهبی که از شاگردان ابن تیمیه هم بود دربارهی استادش مینویسد: «برغم وسعت علمی و فرط شجاعت و فوران ذهن ابن تیمیه و بزرگداشت وی نسبت به حرمتهای الهی، او انسانی مانند بقیه بود که دچار تندخویی در بحث و خشم و شدت نسبت به مخالف میشد که نفرت و تنفر از وی را در جانها میکارد. در صورتیکه والله اگر ابن تیمیه با مخالفینش از در نرمی و رفق و خوشرفتاری و نیکوزبانی درمیآمد قطعا [سخن وی] محل اجماع قرار میگرفت، چراکه همانا بزرگان و امامانِ مخالفش خاکسارِ علوم و فقه وی بودند و به محبت و ذکاوتش معترف بودند و اقرار میکردند که او کم خطاست».
🔹این تندخویی ابن تیمیه که به شهادت آثارش و نیز گزارش مورخین، گاه با تحقیر و ذم شدید مخالفین سلفش ـ از غزالی تا فخررازی ـ توأم میشد پیامدهای دوگانهای داشت: از سویی باعث نفرت و تنفر مخالفین ابن تیمیه میشد و راه را بر گفتگوی آرام میبست، و از سوی دیگر به ایجاد حلقهی نزدیکی از شیفتگان و مریدان وی میانجامید. این پیامد را میتوان استعداد «قطبیسازی» ابن تیمیه خواند[3].
💠 علاوه بر ویژگیهای ذاتی شخصیتی و تربیتی، چنانکه برخی از پژوهشگران معاصر اشاره کردهاند تندخویی ابن تیمیه میتواند از سر اشراف بالای وی بر مسائل محل نزاع و نتیجتاً خوارداشت علم و فهم مخالفین سلفش نیز بود.4] این تندخوییِ ناشی از اشراف و وسعت علمی، و حملهی تند به کسانی که خود از بزرگان و پیشوایان بودند، به ایجاد یک حلقهی "تیمیهای" کمک بسیار کرد: کسانی که به سبب اطلاع و اشراف بالای ابن تیمیه او را مقتدای فکری خود قرار داده و به دوستداران سفت و سخت وی بدل شدند. لازم به گفتن نیست که ایجاد حلقههای دوستان و دشمنان سرسخت، قرین تمام اندیشمندان بزرگ معاصر و غیر معاصر با ابن تیمیه نشد: غزالی، فخررازی، ابن حزم، سُبکی، صدرالدین ابن وکیل و بسیاری دیگر از چهرههای برجستهی کلام و فقه، هیچگاه نتوانستند به مانند ابن تیمیه حلقههایی از مریدان و دشمنان را اطراف خود ایجاد کنند. در واقع ایجاد جو دوقطبی یکی از ویژگیهای منحصر بفرد ابن تیمیه است که جدا از شهرت علمی وی نیست. تندخوییِ کلامیِ ابن تیمیه نسبت به مخالفین نامدار پیش از خودش، نه به سبب جهل یا حقیربودن کسانی چون فخررازی و غزالی، بلکه از سر اعتماد به نفس بالای ابن تیمیه و نیز استراتژیِ خاص جدلی وی بود که «به نام یا به ننگ» دفاع از آنچه که حقیقت میشمرد را موجه و بدیهی میدانست.
⬅️ادامه در فرسته بعد⬅️
مسلمنا muslimnair
⚡️ مقایسه تطبیقی روان شناسی شخصیت علمی ابن تیمیه حرانی با دکتر سید جواد طباطبایی(۱) ✍به قلم: عدنان
⚡️مقایسه تطبیقی روان شناسی شخصیت علمی ابن تیمیه حرانی با دکتر سید جواد طباطبایی(۲)
💠 با این توضیحات، شباهت بسیار ابن تیمیه با طباطبایی آشکار میشود. حملات غالبا شدید طباطبایی به کسانی چون حمید عنایت، عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، داریوش آشوری، حاتم قادری و... (و احتمالا متفکران غربیای چون پوپر) لزوما بدین معنا نیست که این افراد تمام عمر خود را در جهل مرکب و تاریکی مفرط گذارندهاند؛ بلکه او نیز مانند ابن تیمیه که سودای بازگشت به فهم سلف را داشت، بازگشت به ایدهی ایرانشهر و پارهای مفاهیم فکری دیگر را واجد چنان اهمیتی میدانست که شیوههای بحث را نزد وی بلاموضوع میکرد.
🔹 صدالبته اشراف علمی و اطلاع شگرف وی دربارهی مسائل محل نزاع، قابلیت و امکان اتخاذ چنین استراتژیای را نیز به وی میداد، چراکه استراتژی تندخویی بدون داشتن اشراف و علم، نه تنها به ایجاد حلقهی سخت محبان نمیانجامد بلکه شخص را برای همیشه از دایرهی منازعات فکری جدی حذف خواهد کرد.
💠تندخوییِ استراتژیک ابن تیمیه و جواد طباطبایی و توانایی قطبیسازی این دو، البته ـ خواسته یا ناخواسته ـ یک پیامدِ دوگانهی دیگر هم دارد: این استراتژی از سویی هرگونه مخالفت با استاد یا شیخ و نقد او را، نزد حلقهی محبان و دوستداران مصداق لجاجتهای بیمقدار و بیپایهی افراد حقیر میداند که نتیجتاً این رویه باعث امتداد و تداوم این حلقه خواهد شد؛ و از سوی دیگر برخی از ناقدان و مخالفان را به وادی سکوت و یا انفعال در مواجه با اندیشههای این افرادِ صاحبحلقه سوق خواهد داد.
🔹علیایحال به نظر میرسد که توانایی قطبیسازی، بخش لاینفکی از شهرت ابن تیمیه و جواد طباطبایی را تشکیل میدهد و هرگونه نقد یا بازخوانی آنها ـ با هر انگیزهای ـ لاجرم در همین فضای دوقطبی ارزیابی خواهد شد.
ـــــــــــــ
ارجاعات:
[1]. ما پیشتر در مطلب کوتاهی با عنوان "ایرانشهری و خلافت متغلّب" یکی از ایدههای تاریخنگاری طباطبایی را به نقد کشیدیم.
[2]. الذهبی، ذیل تاریخ الاسلام، ص326،327، دارالمغنی
[3]. Hoover, Ibn Taymiyya (Makers of the Muslim World), P146, London, Oneworld Academic, 2019.
[4]. برای مثال نک: عبد الله السفياني، هل كان ابن تيمية حادّا؟، مرکز نماء للبحوث والدراسات، 2014:
https://bit.ly/3JbAhBC
🆔 @AdnanFallahi
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️توئیت تند و دردسرساز طریفی ضد سیاست های تفرقه انگیز رسانه ای عربستان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹عبدالعزیز طریفی مبلغ سرشناس سلفی و از شاگردان مطرح بن باز و عثیمین در توئیت اخیر خود خطاب به «العربیه» نوشت؛
«از نشانه های نفاق و منافقین معاصر غیرت ورزی شدید آنها به یهودیان است. آنها غیرت بیشتری به اهل یهود نسبت به اسلام و اهل آن دارند».
🔸 وی ادامه داد:
«اگر شبکه العربیه در زمان رسول خدا (ص) بود، غیر از منافقین در آنجا جمع نمی شدند و به غیر از سران و اموال یهود بنی قریظه در آنجا مصرف نمی شد. هر کس به برنامه های این شبکه دقت کند و آن را زیر نظر داشته باشد، جز اعمال منافقین صدر اسلام چیزی را در آن نخواهد دید. از بزرگنمایی خطاهای مسلمانان در تعامل با غرب تا شکستن شوکت فعلی مسلمانان و در نهایت تصویر چهره عادلانه از غرب بازتاب خبری چند وقت اخیر این رسانه است».
🔹در اثر بازنشر این توئیت مشهور چند سال قبل او، عبدالعزیز طریفی مجددا دستگیر و توييتر، توئیت جنجالی اخیر او را - در راستای حفظ مصالح دولت عربستان - حذف کرد.
https://twitter.com/abdulaziztarefe/status/351069767496507393
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #عربستان #اسلام_سلفی #اسلام_سکولار #العربیه #عبدالعزیز_الطریفی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 بازگشایی نخستین مرکز آموزشی دخترانه طالبان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 نخستین مرکز آموزشی دخترانه طالبان در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان امروز افتتاح شد. همچنین دانشگاههای افغانستان روز دوشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفند) پس از تعطیلات زمستانی بازگشایی شدند، با این حال تنها پسران به کلاسها بازگشتهاند و دختران بنابر قانون جدید طالبان که ورود آنان به مقاطع تحصیلات عالی را ممنوع میکند از ادامه تحصیل بازماندهاند.
ممنوعیت ورود به دانشگاه یکی از دهها مورد محدودیتی است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱ به اجرا گذاشته شد و خشم جهانی را از جمله در کشورهای مسلماننشین برانگیخت.
جزئیات بیشتر: https://bit.ly/3L55BU5
🌐منبع: یورونیوز
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان #افغانستان #چالش_های_جوامع_مسلمان
#تحصیل_دختران
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 دربارهٔ حزب اسلام گرای «عدالت و توسعه» ترکیه؛ نولیبرالیسمِ اسلامی با خمیرمایهٔ پراگماتیسم ✍️ به
⚡️نبرد نفس گیر اسلام گرایان ترک با سکولارها در انتخابات ۲۰۲۳
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🇹🇷رهبران گروه های اپوزیسیون ترکیه شب گذشته از «کمال قلیچدار اوغلو» به عنوان نامزد نهایی خود برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه رونمایی کردند.
🇹🇷 «کمال کلیچداراغلو» دبیر کل حزب جمهوری خلق (پایبند به آرمانهای آتاتورک)، از سوی میز شش نفره اپوزیسون اسلام گرایان، به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون برای حضور در انتخابات ۲۰۲۳ معرفی شد.
💠 حضور «مرال آکشنر» رهبر حزب «خوب» در کنار کلیچداراوغلو خبری ناگوار برای رجب طیب اردوغان و هواداران «آکپ» پارتی (حزب اسلام گرای عدالت و توسعه) است.
🇹🇷امضا کنندگان سکولار و اپوزیسیون از چپ به راست عبارتند از:
کمال کلیچداراغلو: جمهوری خلق
علی باباجان: دموکراسی و پیشرفت
گلتکین اویسال: دموکرات
احمد داوود اوغلو: آینده
مرال آکشنر: خوب
تمل کاراملا اغلو: سعادت
🌐 منبع: آناتولی
🏷 #اسلام_سیاسی #حزب_عدالت_و_توسعه #ترکیه #اردوغان #اسلام_سکولار
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ حکمت شب برات (نیمه شعبان) در جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 توجه به شب نیمه شعبان و احیا مختص به شیعیان نیست و ایام البیض در شعبان بویژه مناسک چهاردهمین شب آن در بین اهل سنت با عنوان «لیله البرات/لیله البرائه» مشهور است.
💠 شب نیمه شعبان در فرهنگنامه ها و متون کهن، «شب برات یا برائت» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می بخشد و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن، بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود:
🌕 ابوریحان بیرونی (متوفی ٤٢٧قمری) در کتاب «التفهیم» در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».
💠 «غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را «شب برات» دانسته و می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند».
🔹 حافظ، شب برات را شب قدر دانسته و در غزل معروف خود، شب قدر و «شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه «براتم» دادند
🌕 اما این که «برات» به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در «حافظ نامه» این توضیحات آورده شده است: «برات» از «برائت» عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام، حواله وجهی دهد».
🌕 علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به ذیل «قوامیس عرب» به نقل از «دُزی» می نویسد: «[برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بریءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز «برات» اصطلاح کرده اند».
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
النصف من شعبان.doc
81.4K
📜 رساله النصف من الشعبان
✍ بقلم: حسن البنا مؤسس اخوان المسلمین
🔸به پیوست رساله فضیلت، آداب و ادعیه نیمه شعبان منتشره در شماره ۲۰ جریده الاخوان المسلمین در سال ۱۳۵۳ قمری [ ۹۱سال پیش] تقدیم می شود.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سفر قریب الوقوع ریچارد داوکینز به امارات متحده عربی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹پس از افتتاح بزرگترین معبد هندوها (Shiva Temple) در مهر ماه امسال در دبی و «بیت العائله الابراهیمیه» در بهمن ماه جاری در ابوظبی، ریچارد داوکینز خداناباور (آتئیست) شهیر در توئیتی، خبر از سفر آینده نزدیک خود به دبی برای پاسخ به سؤالات کودکان در مورد فرگشت داد.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J