eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث آرزومندی
https://www.mehrnews.com/news/4546678/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%AF
اون لابه لاها اگر دقیق باشید یک عنوانی دارد با نام فقه و انقلاب!! اثر این بنده خدا است! نگاهی گذرا و توصیفی به تحولات و تطورات و گسترش قدرت فقها و بسط قلمرو فقه و فقه پژوهی داشته ام. نمی دانم در ویرایش نهایی تغییری در نوشته رخ داده یانه ولی با وجود وقت بسیار کمی که در اختیارم گذاشتند شاید در مجموع دیدنش حوصله خواننده را سر نبرد! شاید!
اطلاع رسانی ششمين سالگرد مرحوم استاد آيت االله آقای خوشوقت (ره) امروز چهارشنبه 1 اسفند ساعت 18:30 ، قم دفتر مقام معظم رهبري
درباره ما در فقه در اساس دو نوع ضمان داریم: ضمان معاوضه و ضمان ید که میان آنها چند فرق وجود دارد: 1_ضمان معاوضه با انشاء محقق می شود ولی ضمان ید چنین نیست. 2_تعیین مقدار ضمان به دست طرفین معاوضه است اما تعیین مقدار ضمان در ضمان ید به دست بازار است. سوق مسلمین است که تعیین می کند کسی که مالی را تلف کرد، چه مبلغی باید خسارت دهد. 3_در ضمان معاوضه همانطور که مقدار تعهد و ضمان به دست طرفین است، فوری و زمان دار بودنش هم دست طرفین است. برای نمونه در بیع: گاهی هم ثمن هم مثمن نقد است(معامله رایج) گاهی مثمن نقد و ثمن مدت دار می شود(نسیه) گاهی ثمن نقد است و مثمن مدت دار(سلف) البته ممکن است گاهی هر دو مدت دار باشد(بیع کالی به کالی) که شرعا البته باطل است. اما در ضمان ید چنین نیست. همینکه مال مردم تلف شد، تلف کننده ضامن خواهد شد. 4_ در ضمان معاوضه، ادای ضمان از جانب طرفین از سنخ وفای به "عقد" است. دو طرفه هم هست اما در ضمان ید از سنخ وفای به عقد نیست از سنخ ادای ما فی الذمة و ادای "حق" دیگران است. 5_در ضمان معاوضه چون وفا است لذا در صورت امتناع طرف مقابل حق امتناع وجود دارد اما در ضمان ید چون ادا است نه وفا لذا حق امتناع وجود ندارد. از بیانات آیت الله جوادی آملی، درس خارج فقه نکاح، جلسه423. 97/12/1
حدیث آرزومندی
دیدار با آیت الله آقای سید حسین شاهرودی (فرزند مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی) و برادر آیت الله حاج سید محمد شاهرودی. آقای شاهرودی سالهاست که درس خارج مطرحی در قم دارند و جمعی از فضلا_واز جمله برخی از فضلای عرب _از محضرشان بهره می برند. اخلاق خیلی خوبی دارند الحمد لله 97/12/1
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا اليه راجعون برادر گرامی و دوست قدیمی جناب حجةالاسلام اقای حاج سید احسان شیرخدایی مصیبت درگذشت مادر محترمتان را صمیمانه تسلیت عرض می کنم و برای آن مرحومه طلب رحمت و مغفرت از درگاه خداوند متعال دارم. با آرزوی سلامتی پدر محترم و توفيق شما سید محمد مهدی رفیع پور 97/12/2
یادگار مرحوم آیت الله شیخ محمد مومن قمی در حوزه مسائل نوظهور فقهی
فهرست مقالات کتاب
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا اليه راجعون رحلت آیت الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن را به رهبر معظم انقلاب مراجع عظام تقلید حوزه های علمیه و بستگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم و برای ایشان طلب رحمت و مغفرت دارم. 97/12/2
در باب حقیقت در مورد ماهیت عقد اجاره دو دیدگاه مهم وجود دارد. اولی مشهور میان گذشتگان(محقق،علامه، شهیدان) بوده و دومی از زمان عروه به صورت احتمالی مطرح و سپس در حواشی این کتاب تقویت شده است . توضیح مطلب اینکه : آیا اجاره یک قرار داد تملیکی است که به مجرد عقد، هر طرف مالک عوض شود یا اینکه آنچه در این عقد اتفاق میفتد فقط تعهد موجر به تقدیم موضوع عقد برای تسلط مستاجر بر منافع است لاغیر.. مرحوم سید در عروه هر دو تعریف را باهم ذکر کرده و چون دومی متأخر و جدیدتر است می توان گفت آن را قبول دارد: هی تملیک عمل او منفعة بعوض و یمکن أن یقال ان حقیقتها التسلیط علی عین للانتفاع بها بعوض(عروه5/7) برای دیدن اشکالات تعریف اول و دوم : آیت الله حکیم، مستمسک 12ص3_4 و نیز: آیت الله خویی:موسوعه30ص3_9 که بطور جدی از تعریف اولی دفاع و آن را درست می دانند. ثمرات متعددی بین این دو مبنا وجود دارد که فهرست آنها را در اینجا ببینید: (دکتر محقق داماد، مکتب اجتهادی سید طباطبائی یزدی58_64) نکته ها: 1_اجاره حقیقت شرعیه نیست و آنچه هست دیدگاه و تعریف عقلا درباره این عقد است (علامه جوادی آملی، کتاب الإجارة53، علامه فضل الله، فقه الإجارة 8) بنابراین در تعیین و اختیار یکی از این دو مبنا_یا احیانا دیدگاه سوم و جدید _باید به کلمات و مرتکزات عقلا توجه کرد. 2_قانون مدنی دیدگاه مشهور گذشتگان را در این بحث قبول کرده و می نویسد : "اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستأجرة می شود.." ماده466 تحقیق در این موضوع در کتاب الإجارة ان شاء الله 97/12/3 @muslims_1