eitaa logo
نقد غفاری
365 دنبال‌کننده
67 عکس
46 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 آقای غفاری: 🔸 زیاد است! ▪️خواندن دیگر بس است! 🔹باید قلبتان بخواند. این خواندن اثر دارد ▪️ اثر ندارد! منبع: کتاب @naghdeghaffari
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پرسش: تلاوت قرآن یا ؟ 📣 پاسخ: حجت الاسلام والمسلمین (از اساتید اخلاق) ‌ ‌@naghdeghaffari
♨️ اهمیت و آثار تلاوت کثیر قرآن 📣برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین (از اساتید اخلاق): @nasery_ir 🔸همه مشکل ما در تشتّت است که با ، می‌شود آن را کم کرد؛ با مستمر می توان را منسجم نمود و از بیرون آمد. 🔸یکی از راه‌ های ورود به قرآن، و همراه با و است. 🔸اگر انسان در چینش عبارات قرآن دقت کند، درمی‌یابد آهنگى بر آن حاکم است که اگر کسى یک مقدار با آن آشنا شود به سرعت از دنیا، دل‌کنده می‌شود. 🔸سر مشكلات يك مرتبه يك آيه اي كه چند سال يا چند ماه است با آن برخورد نكرده، همان سراغ انسان مي آيد و راه را نشان می دهد و مشکل را حل می کند. گويا بین و ارتباط برقرار مي شود و در خود دنيا به انسان بر مي گردد؛ در قيامت كه حسابش جداست؛ در همین دنیا هم برگشت می کند و سراغ انسان مي آيد. 🔸خود مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر 25 دقيقه، نيم ساعتي يك جزء قرآن را بخواند خوب است. 🔸 از آثار تلاوت قرآن آن است که گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش می‌خواند. یک آیه در برایش می خوانند و معانی بسیاری به او اِلقا می‌کنند که او را مشغول به آن معانی می‌کند. 🔸مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء [در روز] شايد آرام بخش نباشد. 🔸بايد در ماه مبارك رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود. 🔸اگر كسي در قبل ماه مبارك رمضان با قرآن مأنوس بود مي تواند مقدارش را بيشتر كند. 🔸تلاوت قرآن یکی از اثراتش این است که به و و می دهد و انسان به بقیه کارهایش هم بهتر می رسد. 🔸در طول چهارـ پنج سال انسان خودش را به تلاوت زیاد می رساند. 🔸اگر ملايم ملايم حاصل شود براي روح انسان سنگيني كه ندارد هیچ، بلکه و هست و هم هست و مایه ، ، و خواهد شد. @naghdeghaffari
📛هشدار سیدمحمدصادق حسینی طهرانی (فرزند و از اساتید اخلاق مشهد) درباره خطر استاد غیرکامل از زمانى كه سالك در ميدان و قرار مى گيرد، رفته رفته تغيير كرده و درهم ريخته، و به دست استاد در قالب تازه اى ريخته مى شود؛ حال اگر طريق از مهارت و تبحّر لازم و كافى در و برخوردار باشد طبعاً بناى جديد نفس شاگرد خود را بر أساسى مستحكم و استوار و مستقيم برپا مي كند، و درصورتى كه به دقائق و زواياى تربيت آگاه نباشد، از طرفى از حال أوّل خود خارج شده و از طرف ديگر در مرتبه دوّم بر و چه بسا رشد كرده و بى ثمر خواهد شد، بطوريكه آن شاگرد در سلوك راه خدا شده و ديگر نيست. (، ج 1، ص 465) @naghdeghaffari
نقد غفاری
🔅گونه‌شناسي مريدان آقاي غفاري قسمت پنجم از مقالات #روش_شناسی تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درب
🔔توضیحی درباره مقاله « مریدان آقای غفاری»👆 به دنبال بازنشر مقاله «گونه شناسی مریدان آقای غفاری» در یک کانال اینستگرامی که به نقد وی می پردازد، برخی از مریدان آقای غفاری به انتقاد از برخی بندهای آن مقاله پرداخته اند که مثلاً چه اشکالی دارد که مرادشان مثل فلان عارف روی مباحث محبتی و متمرکز بشود و علاقه مخاطبانش به خدا و (ع) را تقویت کند؟ یا چه اشکالی دارد که به کند و و پدرانه با مرید داشته باشد؟ و یا و بودن مریدان چه اشکالی دارد؟ و... لذا لازم دانستیم این نکته را یادآور شویم که مقاله «گونه شناسی» در صدد رفتار مریدان آقای غفاری و واکاوی علت آنها نسبت به مرادشان است نه ارزش گذاری روش هایی چون تقویت محبت به خدا یا برقراری روابط عاطفی با مریدان و یا حتی عاطفی بودن مریدان (لطفا دقت کنید) همچنین برخی از همین منتقدان خواستار نشان دادن نمونه هایی از طرح ادعاهاي ، برخي آيات قرآن، بي‌توجهي به جايگاه اختصاصی ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به و... در سخنان آقای غفاری شده بودند که برای مطالعه مصادیق متعدد این اشکالات مهم، آنها را به مطالعه با دقت آرشیو مطالب همین کانال تلگرامی ارجاع می دهیم. بار دیگر برای این مریدان آرزوی می کنیم چرا که شرط لازم برای است. @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 1 آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی): تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و تا كسى از نفس نگذشته و بار خود را به منزل نرسانده و در متمكّن نگشته امر ديگران را به عهده بگيرد، مگر آنكه از جانب وليّى از اولياء خدا مأمور بوده و در حقيقت آن ولىّ، نفوس را از دريچه نفس اين شخص سير دهد. يكى از آفات راه سالكان راه رفته كه به مسير سلوك پيدا نموده و از نيز مطّلع مي گردند، اين است كه يا به جهت و يا گاه ، سالكين إلى الله را در حجر تربيت خود گرفته و امر آنان را به عهده مى گيرند و نيز كه توان تشخيص استاد كامل را از غير آن ندارند جذب آنان مىشوند، كه سالكين مبتدى را در اثر مجالست با ايشان نمايد. در حاليكه تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و اين كار بدون حصول شرائط، را به دنبال دارد: اوّلًا: سبب مى شود كه سير خود اين سالك كه هنوز به كمال نرسيده كُند يا گردد؛ چون علاوه بر بار خود بار ديگران را هم به دوش گرفته و مى خواهد ديگران را هم با خود ببرد و روشن است كه چون از نفس خارج نشده و امر خود را بالكلّ به خداوند نسپرده و حضرت حقّ جلّ و علا امر او را متكفّل نگشته توانش محدود و رزقش معيّن است و هرچه براى ديگران زحمت بكشد از بهره خود او كاسته مى شود. ثانياً: نفوس شاگردان را نموده و سير ايشان را هم مى نمايد؛ زيرا ايشان امر خود را به وى سپرده اند و او هم از بردن آنان و سيردادنشان كماهوحقّه عاجز است. شاگردان به اميد وى و او هم درگير نفس خود است و لذا همه تشنه كام و محروم مى مانند. علّامه والد در كتاب شريف روح مجرّد از قول مرحوم آقاى رضوان الله تعالى عليه چنين نقل مى كنند: بارها را اينجا بيندازيد كه من باركش مى باشم. افرادى تحمّل باركشيدن را ندارند و ، آنگاه جمعى را به دنبال خود مى كشند، خودشان جلو افتاده و بسيارى را به پيروى و تبعيّت در آورده اند، در حاليكه . مي فرمودند: خودش به مقصدى نرسيده است و بايد بارش را در آستانه ديگرى فرود آورد، آنگاه آمده و بارهایى را به خود افزوده است، و لهذا مى آيد و از شاگردان خودش شكوه مى كند كه چنين و چنان؛ من به او گفتم: عيب از شاگردانت نيست، عيب در توست كه با درِ باغ سبزى آنان را به خود جلب كرده اى، آنگاه وارد خانه شده اند از عهده طعام و غذايشان بر نمى آیى، و حالا هم با نويدها آنان را و و نگه داشته اى؛ و در اينصورت توقّع اطاعت محض از ايشان دارى؟! اين محال است، استاد بايد خودش آزاد شده باشد، تو الآن گير هستى و گير دارى! چگونه مى توانى بنده اى آزاد كنى؟! ادامه دارد... @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 2 آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمدحسین حسینی طهرانی): يكى از اهل سلوك كه براى خود شاگردانى نيز داشت در دوره اى با علّامه بسيار مرتبط بود، ولى يك بار حضرت آقاى فرمودند: شما و شاگردانتان ارتباطتان را با ايشان كم كنيد، چون ايشان سيرشان است و شاگردان شما را هم كند مى نمايند. ثالثاً: تربيت اشخاص احتياج به و همه جانبه به نفس آنها و تسلّط بر آثار اذكار و اعمال دارد و اگر شخص بر اين امور نداشته باشد ممكن است دستوراتى به شاگردان خود بدهد كه باعث خستگى نفوس و گردد. استاد كامل، هم در با هر نفس و شاكله اى خبير است و هم در شاگرد از آن ذكر؛ هر نفسى قابليّت و سعه هر ذكر و هر مقدارى از آنرا ندارد و اگر اين معانى در تربيت او لحاظ نشود از سير إلى الله زده شده و يكباره بار را بر زمين مى گذارد؛ درست مانند كسى كه بار سنگينى را كه بيشتر از طاقت اوست بردارد كه طبعاً كمر او مى شكند. و چه بسا در اثر عدم رعايت اين اصول، براى شاگرد و حاصل شود و تمام تبعات اين امور به گردن استاد اوست كه به او دستور داده است و امر وى را به عهده گرفته است. براى بسيارى از نفوس حتّى گفتن هزار بار تهليل يا چهارصد مرتبه يونسيّه سنگين است؛ بنده به خاطر دارم كه حضرت والد نسبت به برخى از مخدّرات با اينكه كم سنّ و سال هم نبودند فقط مي فرمودند: شما پنجاه بار لا إله إلّاالله بگوئيد؛ البتّه نسبت به برخى صد مرتبه و به برخى هم هزار مرتبه دستور مي فرمودند كه اين امر به واسطه سعه و احاطه نفس ايشان به قابليّت نفوس بود و افراد را به فراخور حال خود آهسته آهسته و با طمأنينه راه برده و بر كسى ما فوق طاقت وى حمل نمى نمودند. رابعاً: وقتى استاد و حلّ مشكلات وى را نداشته باشد مجبور مى شود شاگرد را براى طىّ مسير وادار به تلاش بيشترى نموده و دستورات سنگين ترى به او بدهد كه اين موجب مزيد اشكال در امر سلوك وى مى گردد. عقباتى را كه سالك در محضر در مدّتى كم و با مجاهده اى عادى طىّ مى نمايد، در محضر استاد غيركامل گاهى بايد سالها زحمت كشيده و خون دل بخورد تا از آن رد شده و به عقبه بعدى واصل گردد. يكى از شاگردان مرحوم حضرت آقاى نقل مي كردند كه: شاگرد يكى از بزرگان به مشكلى در سلوك برخورد نموده بود و آن استاد وى را به عتبات فرستاده و گفته بود: حلّ مشكلت را از أئمّه بگير و برگرد. و نامه اى هم براى حضرت آقاى يا برخى رفقايشان داده بود كه رفقاى ايشان در اين مدّت از او پذيرائى كنند. آن شخص به عتبات عاليات آمد و اقامت او در غربت طول كشيد ولى مشكلش كماكان لاينحلّ باقى بود. يكبار مرحوم به يكى از رفقا فرمودند: اگر فلانى شاگرد من بود همانجا در شهر خودش مشكلش را حلّ كرده بودم. (كنايه از آنكه اگر كسى توان تربيت نفوس را ندارد نبايد امر ايشان را به عهده بگيرد و نفوس را چنين به مشقّت بياندازد.) اين مطلب به گوش آن شخص محترم رسيد و ايشان پس از چندى شاگرد خود را از عتبات به ايران فراخواند. اين شخص محترم از كسانى بودند كه هم مرحوم آقاى و هم مرحوم علّامه و هم ، از اينكه ايشان شاگرد پذيرفته بوده و نسبت به وى مى نمودند و مرحوم علّامه والد نسبت به دو نفر كه اهل خلوص و ايثار بودند به بنده مي فرمودند كه: اميد است اينها برگردند. يكى از آنها همين شخص محترم بود. ادامه دارد... @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 3 آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی): خامساً: توسّط گاهى موجب مى شود كه سالك خراب شده و راه بر او شود و پس از آن اگر به استاد كاملى هم برسد از وى استفاده نمايد. بارى علّامه والد با رفقائى كه بدون داشتن شرائط شاگرد مي پذيرفتند، به مقتضاى حقّ رفاقت در حدّ توان مماشات نموده و سعى مى كردند ايشان را بر خطايشان واقف كنند، ولى اگر موفّق نمى شدند، به تدريج ارتباط خود را با ايشان كم مى نمودند. هر مرحله از مراحل سلوك إلى الله شرائط و آدابى دارد كه سالك بايد در مراعات آن نهايت مراقبه را داشته باشد، چه اينكه ترك آن موجب يا مى شود. هرچه درجه سالك عالى تر گردد بايد مراقبه اش در اين باب بيشتر شود و اگر كوچك ترين لغزش و خطائى از وى سر بزند، چون در اوج قلّه ايستاده در درّه هلاكت سقوط مى كند و از راه خدا بيرون مى رود. @naghdeghaffari
نقد غفاری
#روش_شناسی قسمت سوم یکی از روش های آقای غفاری در جذب مخاطب، غلبه دادن "#تبشیر" بر "#انذار" است.
📛 خطر بشارت به مبتدی حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری (حفظه الله) از اساتید اخلاق حوزه: http://Instagram.com/nasery_ir 🔹انذار بر تبشیر مقدم است. اما انذار دادن، كار هر كسي نيست، انسان بايد انذار شده باشد تا بتواند انذار كند. 🔹انذار، يكي از موضوعات قرآني و كار انبيا بوده است. بشارت، آسانتر از انذار است. در قرآن، بشارت به همراه انذار آمده است؛ اما انذار به حسب اهميتش بدون بشارت هم آمده است... 🔹بشارت، مخصوص سالکي است که حرکت کرده است. اگر به سالك مبتدي، بشارت داده شود، متوقّف مي گردد. تجربه نشان داده است كه بشارت و دل‌خوشي زياد، حركتي ايجاد نمي كند؛ بلکه فقط دل را خوش مي كند؛ آن هم دل‌خوشي تخيلي که بعد از بيست يا سي سال، انسان متوجه شود که حرکتي نکرده است. 🔹اين بشارت و دل‌خوشي براي نفس، شيرين، گوارا و طبيعي است؛ اما آن‌چه باعث حركت در خود انسان يا ديگري مي شود، انذار است. شيوه انبيا هم همين‌طور بوده است... 🔹بشارت، اگر در طول راه و به همراه محبت باشد، خيلي اثر دارد؛ يعني شخص انذارهايش را ديده باشد؛ نه اين‌که بشارت براي مبتدي باشد. بشارت براي مبتدي، داعي حرکت نمي‌شود. @naghdeghaffari
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام شیخ #عارف_محمدی از استان ایلام نتایج تحقیقاتش درباره آقای غفاری را بیان می کند. #اهل_تحقیق #جدا_شده @naghdeghaffari