🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی
برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنتهای زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که در #سواد_رسانه_ای از آن ها بهعنوان #تکنیک_های_اقناعی نام برده میشود.
⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایکوکامنت میشود.
🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده میشود که به بعضی ازاین شگردها اشاره میشود :
💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق
💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، #مسابقه،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با
🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود...
💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود.
🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامیدارد.
⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی
💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحهدارنماید.
🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیبپذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمتکشو...
💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبیدفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت
⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه
💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود.
🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها
🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم
💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند.
💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند.
⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء
💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب میشود، در فضای مجازی معمولا در سطحیترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتادهای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان.
💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آنها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز همپوشانی دارد.
💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها
🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملیومذهبی
#سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹نه می توانیم از بمباران اطلاعاتی جلوگیری کنیم و نه فرزندانمان را به حال خود رها سازیم و شاهد پژمردگی روحی شان باشیم.
🔸به روز بودن یعنی غذای روحی و روانی فرزندانمان را که همان فیلمها, شبکه های اطلاعاتی و تلویزیونی, روزنامه, مجله و کتاب است, همراه فرزندانمان, با دقت انتخاب کنیم و شیوه ی استفاده از آنها را برنامه ریزی کنیم تا موجب رشد علمی, فرهنگی و اعتقادی ما شود, نه موجب سقوط معنوی ما.
🔹محیط خانه باید استریل باشد؛
در غیر اینصورت فضای اخلاقی و فرهنگی خانه میکروبی می شود و فرزندانی که در آن تربیت می شوند, افرادی ناکارآمد و از نظر روحی بیمار, مشوش و مضطرب خواهند بود.
کتاب:خطاهای تربیتی والدین/ سید مسعود راد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ آدما رو گریزون نکنیم
== ✍️ نازنین عابدین پور =====
💠 چند سالی می شه که اصطلاحی وارد تبلیغاتِ دیجیتال شده به اسمِ اینفلوئنسر مارکتینگ، اصطلاحی که معنایِ لُغویش می شه "بازاریابی به کمکِ افراد تاثیرگذار" چیزی که این روزا خیلی ها رو برده به سمتِ جنونِ اینفلوئنسر شدن، افزایش فالوور، از خود دراومدن و خیلی چیزهای دیگر برای گرفتنِ تبلیغ و بعضاً احساسِ قدرتِ کاذب!!
🔸این روزا که به واسطه ی کارم بیشتر با این قشرِ به قولِ خودشون اینفلوئنسر در ارتباطم احساس می کنم فضای مجازی شده جولانگاهِ آدم هایی که ظرف و ظروفِ قشنگ دارند، خونه هاشون رنگیه و از سیر تا پیاز زندگی شون جلویِ دوربین اتفاق میافته و تَهِش می رسن به تبلیغ و گرفتنِ هزینه های میلیونی برای یه پست ساده و تازه کلی هم منت سرت می ذارن که اگر خودشون تویِ تصویر باشن هزینه دو برابر می شه و این حرفها ...
🔸اینکه فضای مجازی برای اشتراک گذاری لحظه های زندگیه و آدما احساسات شون رو راحت تر اینجا نشون می دن درست، این که فضای مجازی برای خیلی ها شغل ایجاد کرده درست، اما اینکه افزایش فالوور تبدیل بشه به سوء استفاده و شخص در ازایِ گرفته پول، چیزایی رو تبلیغ کنه که شاید هیچوقت استفادش نکرده و ازش مطمئن نیست کارِ بِحقی نیست.
🔸اینکه تو فضای مجازی این حس ایجاد بشه که هرکی فالوور بیشتری داره پس قدرت دست اونه اتفاقِ قشنگی نیست.
🔸اینکه به همه ی این پروفایل های ساده که هرکدوم یه شخصیت مستقل دارن به چشمِ ابزار نگاه بشه حالِ قشنگی نداره.
🔸مسموم کردنِ فضای مجازی و دنیایِ عجیبِ اینستاگرام باعث می شه آدمای زیادی ازش گریزون بشن، آدما رو گریزون نکنیم و حواسمون باشه کیا رومون تاثیر می ذارن و کیا رو تبدیل به اینفلوئنسر می کنیم ...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔲چرا جهان مجازی مهم است؟
✍️حمید عبداللهیان
▪️فکرش را کنید که دیگر داستانهای جنگ ستارگان و مرد عنکبوتی و مرد خفاشی و تبدیل شوندگان (ترانسفورمرها) و... و بازیهای آنها فقط داستان یا بازی نیستند بلکه بخشی از زندگی عینی کاربرانشان شدهاند. فکرش را کنید که برای پیدا کردن دستورالعمل آشپزی یا آثار جانبی داروها و یافتن راهنماییهای پزشکی نیازی به رفتن به پزشک ندارید، چرا که همه آنها در نوک انگشتان شما قرار دارند و کافیست در محیط گوگل جستوجو کنید. فکرش را کنید که صحنه اجتماعی دیگر مربوط به وطنی که در آن زاده شدهاید، نیست و همه آدمها در همه جا در یک لحظه با شما در ارتباط قرار میگیرند. فکرش را کنید که سایتهای گوناگون چگونگی مرگ و کشته شدن انسانها را هم به تصویر کشیدهاند و فکرش را کنید که به قول کاستلز، کارگردان، همه اینها اگر خودتان نباشید، اما بخش عظیم آنها را خودتان به عنوان مخاطب و مصرفکننده تهیه میکنید و سازمانها و دولتها نقش چندانی در این فرآیندها ندارند.
▫️این یعنی اینکه صحنه اجتماعی همچون چند دهه پیش دیگر مربوط به یک محیط جغرافیایی نیست و کنشهای اجتماعی شما فقط در خانه انجام نمیگیرد بلکه در جهان مجازی صورت میپذیرد و شما این کنشها را در عین تنهایی و در تعامل با کامپیوتر انجام میدهید. این بدان معناست که یک جهان اجتماعی خارقالعاده، بینظیر و بیسابقه شکل گرفته که ربط چندانی به جهان واقعی ندارد. جهانی که در آن پدیده قدرت، ملیت و اقتصاد نیز در حال تغییر و دگرگونی است.
▪️برخی ورود کامپیوتر و اینترنت و جهان مجازی را به دوران ورود رادیو و تلویزیون یا سینما تشبیه میکنند و دغدغههای علمی دانشگاهیان که به این تحولات جدید مربوط میشود را مالیخولیایی میدانند. برخی نیز همچون ژیژک در شماره 2 از جلد 34 مجله «نقد کتاب لندن» که در ژانویه 2012 میلادی چاپ شد، در لفافه، این دوره را دوره جدید توسعه سرمایهداری میدانند و خیل شکست خورده ارتش کارگران دوره اولیه سرمایهداری را برخلاف نظر مارکس و لنین در حال اضمحلال میبینند و در عوض خیل عظیم تحصیلکردهها را میبینند که به دستمزد اضافی بهجای ارزش افزوده وابستهاند.
▫️چنین مینماید که ما باید با استدلال او عینیت را یکسره و همچنان ستون فقرات تحلیل دوران جدید در نظر بگیریم اما این هم جوابگوی نمادین بودن جهانی که ما از آن صحبت میکنیم، نیست چرا که جنس آن دیگر یکسره واقعی و عینی نیست؛ اگرچه با ابزار عینی کار میکند. به یک تعبیر جهان مجازی به این دلیل اهمیت دارد که نسبت خود را با واقعیت کاهش داده و قدرتمندانه انسانها را بهدنبال خود میکشد و در همین مسیر هم بدون توقف پیش میرود و چون مالکیت یا قدرت واحدی آن را نمیتواند کنترل کند، همه را به سوی خود کشانده و میکشاند. این جهانی است که همه مسائل اعم از اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ را از نو تعریف میکند و همه فهمیدهاند که اگر خود را با آن هماهنگ نکنند، در پشت شکافی قرار میگیرند که هرگز نخواهند توانست آن را پر کنند تا به دیگرانی برسند که از شکاف بین جهان واقعی و مجازی عبور کردهاند. اهمیت جهان مجازی در این واقعیت نهفته است.
🗞 گزیدهای از مقالهای به نام «چرا جهان مجازی اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟» که در شماره 25 #ماهنامه مدیریت ارتباطات، خرداد 1391 منتشر شده است
#جهان_عینی
#جهان_مجازی
#اینترنت
#شکاف
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#تلنگر
🚨دزدان زمان
اگه کمی منصف باشیم و یه حساب سرانگشتی بکنیم با احتساب تنها روزی ۲ تا ۳ ساعت استفاده از اینترنت= شبکه های اجتماعی حدود ۱۰ سال از عمرمان رو صرف این فضای مجازی میکنیم
به معنای ساده تر ۱۰ سال از عمر و جانمان رو فدای تلگرام و اینستاگرام می کنیم ...
بهتراست در مورد بخشندگی و بذل و بخشش در مورد با قیمت ترین سرمایه زندگی مان (زمان) کمی تجدیدنظر کنیم
اگرچه خساست خصلت خوبی نیست اما در این مورد لازم و واجب بنظر میرسد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#سواد_رسانه_ای را #بازی کنیم !
🔺 پیام کاغذی
کاغذهای کوچک سفید و هم اندازه ای را بردارید.
چشم هایتان را ببندید و به پیام های دبیر خوب گوش دهید.
کاغذ را از وسط تا کنید.
گوشۀ سمت راست کاغذ را با دست برش دهید.
دوباره کاغذ را از وسط تا کنید.
این بار گوشۀ سمت چپ را با دست برش دهید.
دوباره کاغذ را تا کنید و گوشۀ سمت راست را برش دهید.
چشم هایتان را باز کنید.
کاغذها را باز کنید و به یکدیگر نشان دهید.
قسمت دوم: فکر کنید.
موضوع چیست؟
چرا با اینکه یک #پیام برای همه صادر شد ولی شکل های متفاوت به دست آمد؟
در مورد پیام و نتیجه گیری کار با همدیگر گفتگو کنید
و به این موضوع که پیام ثابت و دریافت متفاوت می تواند چه #عواقبی داشته باشند؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ تدریس کنید و جایزه ببرید!
🔻 نسرا برگزار میکند:
🎯 جشنواره تدریس مجازی سواد رسانهای با محوریت شایعات کرونایی
📆 15 اردیبهشت تا 5 خرداد 99
🎁 5 جایزه 5,000,000 ریالی
📱از طریق لایو اینستاگرام تدریس کنید و با استفاده از نرم افزار از صفحه گوشی هنگام لایو ضبط بگیرید و آن را به آیدی زیر ارسال کنید:
@amoozesh_sazman
🔹 مدرس در ابتدای فیلم خود و شهر محل سکونت خود را معرفی کند.
🔹فیلم برداری باید بصورت افقی باشد و ترجیحا به شکل سلفی گرفته نشود.
🔹زمان فیلم ارسالی از ۲ تا ۵ دقیقه باشد
🔹محورهای تدریس مجازی با تاکید بر آموزش مفاهیم سواد رسانهای باشد، استفاده از شعار سال و شرایط کرونایی دارای امتیاز ویژه است.
🔹مدرسان در فضایی از منزل باشند که #درخانه_می_مانیم و تدریس می کنیم اجرایی شود.
🔹 داوری در خصوص شیوه تدریس و محتوای تدریس خواهد بود.
دانلود نرم افزار ضبط از صفحه گوشی:
yun.ir/bliwi
#جشنواره_مجازی
#شبکه_مدرسان
@nasraa_ir
⭕️مقابله با شایعهسازی دشمن هم از کارهایی است که مردم میتوانند انجام دهند.
🔹فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهان دشمنان!
🔺رهبرمعظم انقلاب:از جمله کارهایی که مردم میتوانند به بهترین نحو انجام دهند، حضور در صحنههای انقلاب است.
مقابله با شایعهسازی دشمن هم از کارهایی است که مردم میتوانند انجام دهند. امروز جوانان در فضای مجازی فعالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهان دشمنان.»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️راهکارهایی برای کم کردن میزان وابستگی به فضای مجازی
1⃣ ایجاد برنامهریزی در استفاده از اینترنت برای خود و فرزندان
2⃣ خرید اینترنت حجمی (عدم خرید اینترنت نامحدود به ایجاد برنامهریزی صحیح در استفاده از اینترنت کمک میکند.)
3⃣ عدم ثبت نام در شبکههای اجتماعی و پیام رسان بدون کاربرد (شبکههای اجتماعی و پیامرسانی که کاربردی ندارند فقط وقت را هدر میدهند.)
4⃣ عدم استفاده از اینترنت همراه (شما میتوانید فقط برای منزل و محل کار خود اینترنت تهیه کنید و از خرید اینترنت همراه برای کمکردن وابستگی به آن پرهیز کنید.)
5⃣ عدم نصب و استفاده از بازیهایی که مدل آنها به شکلی طراحی شده است که پایان ندارند. (مثل بازی کلشآفکلنز، ساکراستارز و ...)
6⃣ بجای پیامدادن به سایرین، با آنها تلفنی تماس بگیرید.
7⃣ برای خود سرگرمیهای خارج از اینترنت تعریف کنید. (ورزش، گردش و ...)
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️4 راه بسیار #طلایی برای حفظ تعادل در #مدیریت_رسانه_خانه
1. وضع قانون مشخص در استفاده از رسانه در خانه:
تعیین مقررات اصولی برای مدیریت زمان و مکان های استفاده از رسانه برای مثال عدم استفاده از موبایل و تبلت در حین غذاخوردن و یا ورود به اتاق خواب (بسیار ساده است برای مدیریت استفاده از سریال و برنامه های جذاب ضبط کردن برنامه و مشاهده بعد از شام می تواند بسیار مفید باشد همچنین تهیه یک دستگاه iptv که اخیرا توسط صداو سیما عرضه شده است)
2. از ابتدا مدل و عادت های خوب و صحیح از رسانه استفاده کنید:
میزان زمان استفاده از صفحه نمایشگرهای دیجیتال و همچنین برنامه زمانی رژیم مصرف رسانه ای روزانه خود را از ابتدا برای خودو فرزندان با کمک مشاورین تنظیم نموده و از ابتدا خود را با عادت های خوب رژیم رسانه ای همراه نمایید.
چرا که تک و تغییر عادات رسانه ای بد بسیار مشکل خواهد بود
3. رسانه ها را با هم استفاده کنیم:
استفاده و تماشای انیمیشن و بازی های دیجیتال را با فرزندان خود با هم تجربه کنیم و در حین مشاهده درباره محتوای آن با هم صحبت کنیم ، بهترین فرصت برای آموزش تفکر انتقادی و کشف تکنیک های اقناعی رسانه ها برای فرزندان مشاهده و استفاده از رسانه بصورت گروهی با اعضای خانواده می باشد.
4. در خانه موبایل و تبلت خود را خاموش نگه دارید:
بسیاری از والدین احساس می کنند باید بطور مداوم بجهت دغدغه های شغلی و یا علایق خبری و ... در دسترس باشند، اما مطمئن باشید این مسئله بسیار استرس زا بوده و خستگی را به خانه منتقل میکند و این دید به هیچ وجه واقع بینانه نمی باشد.پس میان استفاده از موبایل در خانه و محل کار مرز های زمانی و مکانی معین تعیین نمایید.
#صدیق
📱پژوهشگر رسانه های نوین
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📒 ویژگیهای #سواد_رسانه_ای (از نظر جیمز پاتر یکی از نظریه پردازان این حوزه) :
🚩1. سواد رسانهای یک فرآیند است نه هدف خاص.
📎سواد رسانهای اینگونه نیست که یکباره و برای همیشه به دست آید بلکه میتواند در طول فرآیندی هدفمند ادامه یابد و تقویت شود. بنابراین سواد رسانهای مهارتی است که ما وجود آن را مفروض میگیریم اما نظیر همه مهارتها شایان بهبود و توسعه خواهد بود.
🚩2. سواد رسانهای چندبعدی است.
📎 سواد رسانهای همزمان شامل ابعاد شناختی، عاطفی، اخلاقی و زیبا شناختی است. با شناخت کامل از این ابعاد میتوان ادعا کرد که یک فرد در زمینه رسانهها آگاهی لازم را کسب کرده است.
🚩3. هدف سواد رسانهای کنترل بیشتر بر تفاسیری است که ما از پیامهای رسانهای ارائه میدهیم.
📎هدف از سواد رسانهای صرفاً در باسواد شدن خلاصه نمیشود. سواد رسانهای بهویژه سواد اینترنتی قصد دارد تا مشارکت افراد در دنیای مجازی را بهتر و مفیدتر سازد. این امر زمانی محقق میشود که تفسیر و تحلیل مخاطبان از رسانهها تحلیلی منفعل و از روی تأثیرپذیری آنی نباشد.
🚩برخی معتقدند سواد رسانهای تنها این نیست که ما با نحوه تولید و خلق برنامهها و معانی توسط رسانهها آشنا باشیم. سواد رسانهای باید با دیدی انتقادی پیامهای رسانهای را مورد توجه قرار دهد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#تلنگر
♻️ملت بی سواد، زاده نمی شود، ساخته می شود!
بی سوادی یعنی؛
شبکه محبوب اجتماعی را که باز می کنی؛
تمام صفحات پر باشد از روزمرگی آدم معروف ها
و مسخره بازی معروف نماها...
نه از مطالب آموزشی خبری باشد،
نه از چهار کلام حرف حساب!
بی سوادی یعنی؛
مسیر تمام لباس فروشی و
آرایشگاه های شهر را از حفظ باشی،
اما حتی یک بار هم
گذرت به کتابفروشی نیفتاده باشد...
بی سوادی یعنی
برای یک وسیله تزیینی یا آرایشی فلان قدر پول بپردازی ولی برای روان ناآرامت خساست به خرج بدهی و گرانی را بهانه کنی!
این ها یعنی بی سوادی مدرن....
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
👨👩👧👦 شکاف نسلی را تشدید نکنید 👨👩👦👦
جوانترها، هم وقت و هم آمادگی بیشتری برای یادگیری دانش و مهارت استفاده از رسانههای جدید را دارند،
اما این دلیل نمیشود که اگر شخص دیگری مثل شما از چندوچون کارکردن با تلفن هوشمند یا رایانه آگاه نبود او را تحقیر یا مسخره کنید،
بلکه
با صبر و خوشرویی 😃مراحل کار را به وی توضیح دهید تا ترسش😰 از کارکردن با فناوریهای جدید (تکنوفوبیا) کاهش یابد و آرامآرام وارد گود شود.😌
کتاب 150هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای / فصل اخلاق رسانه ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴کُد رهبر انقلاب از آیندهی برنامه فضایی کشور...
🔹مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مجموعههای تولیدی به مناسبت هفتهی کارگر:
آن ذهن و فکری که میتواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدفگذاری کند، قطعاً چنین روحیه، ابتکار و خلاقیتی برای تولید خودرو با مصرف ۵ لیتر بنزین در یکصدکیلومتر و در دیگر بخشهای تولید نیز وجود دارد...(۹۹/۲/۱۷)
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 سواد رسانه را جدی بگیریم
⚠️منبع نماها
🔸 در شبکههای مجازی، بررسیِ دقیقِ منابعِ اخبارِ نقل شده، ضروری و دارای اهمیت بسیار است.
⛔️ منبعنما، مواردی است که منبع تلقی میشود اما منبع معتبری نیستند.
🔹صفحات غیر رسمی در اینترنت، موتورهای جستجوگر مانند گوگل، ویکیپدیا و مواردی از این دست، مهمترین منبعنماهای امروز هستند که گاها مطالب نامعتبر و غیردقیق در صفحات خود منتشر می کنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
دکتر طاهره جعفری/جامعه شناس
✅ #پروفایل چیست؟
پروفایل عبارت است از مجموعه ای از اطلاعات، نمادها، تصاویر و نشانه هایی که معرف هویت فردی و اجتماعی یک انسان است. هدف از ارائه پروفایل دسته بندی ویژگی های شخصی از قبیل جنس، سن ، تحصیلات و نیز جایگاه اجتماعی فرد است. بر این اساس احتمالا پروفایل یک مرد ۴۰ ساله با تحصیلات پایین و یک دختر ۱۶ ساله دبیرستانی و یک دانشجوی رشته علوم انسانی با هم تفاوتهای جدی باید داشته باشد. حال اگر همگی تصویر یک شخصیت کارتونی یا یک گربه را در قسمت تصویر بار گزاری کنند و نام خود را نیز با علائم عجیب و غریب معرفی کنند، مخاطب چه فهمی از هویت آنان خواهد داشت؟
آیا تفاوتی بین سن، تحصیلات و جنسیت آنها وجود ندارد؟ این روزها شاهد تشتت بالا و گسیختگی زیاد در ارائه هویت افراد از خودشان در شبکه های اجتماعی هستیم . افراد به چند دلیل نام خود را به علایم نا مشخص و نا مفهوم تعریف میکنند، یکی از ان دلایل عدم رضایت از نامشان است. دلیل دوم نوع شغل یا فعالیتشان است که یا با شأن شان هماهنگ نیست و یا با درونشان و سوم پنهان کردن عمدی هویتشان به دلیل تخطی آنها از هنجارهای معمول است. قابل درک نیست که دانشجویان محترم از علائمی به جز نام و نام خانوادگی در پروفایل خود استفاده می کنند، البته یک دلیل میتواند ارتباطات آنها با سایر اقشاری باشد که مورد اعتماد آنها نیست و یا نمی خواهند هویتشان برای آن افراد نمایان شود. حال سوال این است چرا فرد باید به عضویت گروهها و یا کانال های در بیاید که مورد وثوقش نیست و به این روش خود را پنهان کند. نکته دیگر اینکه برخی از زنان تحصیلکرده تصاویری از خود بازگذاری میکنند که مربوط به محیط شخصی است و نه شخصیت اجتماعی آنها. آیا میشود همانگونه که یک خانم در جشن عروسی لباس میپوشد در پروفایل خود عمل کند؟ این گونه فکر کردن و عمل کردن تنها ناشی از ضعف اعتقادات مذهبی نیست بلکه نشانه ناهنجاری های اجتماعی و غفلت از مهارتهای زندگی در اجتماع است. یک انسان بهنجار کسی نیست که در عزا و عروسی و دانشگاه و پارک و جنگل و کوه و استخر یک پوشش و یا رفتار واحد داشته باشد بلکه توجه به موقعیت اجتماعی و رعایت هنجارها و ارزشهای جامعه در هر مکان و موقعیت نشانه بهنجار بودن فرد است. حجم بالای آرایش صورت در خیابان، با پوشیدن ساپورت در دانشگاه و حرف زدن با موبایل در کلاس به اندازه شادی کردن در مراسم ختم یک متوفی نابهنجار است. علوم انسانی باید بیشتر مراقب ناهنجاریها باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#در_خدمت_و_خیانت_رسانه_ها
دکتر طاهره جعفری/جامعه شناس
✳️ نوجوانان و #فضای_مجازی
یکی از آسیبهای جدی وخطراتی که این روزها کودکان و نوجوانان را تهدید میکند، عبارت است از وابستگی شدید و یا اعتیاد به رسانه های جدید از جمله #اینترنت، #فضای_مجازی، #بازیهای_کامپیوتری و حتی #تلویزیون و #فیلم ها و #کارتون های اکشن و خیالی است.
اگر بخواهیم نگاهی جامع به همه ابعاد این امر بیندازیم، باید به سه بخش: دلایل گرایش ،آسیب های گرایش و راهکارهای مقابله توجه کنیم.
✅در ابتدا به دلایل این گرایش، در زندگی روزمره، نگاهی بیندازیم.
۱- فرار از کودکان و نیازهای واقعی آنها
به تکرار دیده ام تبلت و یا گوشی در اختیار کودکی قرار دارد و زمانی که از والدینش پرسیده ام که آیا میدانند این پدیده چه مضراتی دارد؟ گاها خندیده اند که بزارید از شرش برای چند ساعت خلاص بشم.
چند روز پیش از مادر جوانی که در یک آرایشگاه زنانه، مزون فروش لباس داشت، این سوال را پرسیدم و گفت خدا خیر بدهد به کسانی که این گوشی و تبلت را اختراع کردند. حداقل این بچه زمین میشینه من بتونم کار کنم. برایش گفتم زیاد زمان نمیبرد که نتوانید این تبلت را از این کودک بگیرید و آن روز است ناچار می شوید از این مرکز مشاوره به آن یکی بروید و افسوس امروز را بخورید که میتوانستید به جای این تبلت، از خاموش کردن کودکتان با بازی و گفتگو و سایر سرگرمی ها استفاده کنید.
البته در این مواقع، خانواده ها در صدد توجیه اشتباهشان بر می آیند و اغلب میگویند نه بچه من زیاد کاری به تبلت و گوشی ندارد مگر بعضی مواقع و آنهم چند دقیقه، در حالیکه ممکن است از ابتدا تا انتهای یک جلسه، انتظار یک نوبت پزشکی و یا آرایشگاه و ... کودک سرش را از تبلت بلند نکند.
البته ما ایرانی ها متاسفانه همیشه از خطاهای خود و فرزندانمان حمایت کرده ایم غافل از اینکه دود هر تربیتی ابتدا به چشم والدین می رود نه دیگران که دورتر ایستاده اند.
۲- قدرت طلبی کودکان
دلیل دوم گرایش کودکان به این ابزار ، عدم موفقیت و رضایتمندی از ارتباط بین فردی با انسانهاست، کودکان هر چقدر از بودن با انسان ها و اطرافیان، که در راس همه والدین و خواهر و برادر می باشند، احساس خرسندی کنند ، کمتر به این ابزار گرایش دارند. شاخصه ای که سبب جلب نظر کودکان در این ابزار می شود؛ عبارت است از توانایی کنترل آنها توسط کودک، به عبارت ساده تر کودکان به راحتی میتوانند به گوشی و تبلت، هر چه را که میخواهند ، دیکته کنند و با یک کلیک برنامه ای باز و بسته و یا شروع و پایان می یابد و این اوج قدرت کودک را نشان می دهد . در ضمن لازم نیست کودک به حرف و یا نصایح گوشی و تبلت گوش فرا دهد و هر زمان احساس کند، برنامه و فیلم و بازی را دوست ندارد، صفحه را میبندد و از شرش خلاص میشود. پس توانایی کنترل و قدرت طلبی نسبت به ابزار یکی از دلایل محبوبیت آنهاست. کودکان در بازی واقعی گاهی مجبورند از طرفبن بازی اطاعت کنند و یا بازی را واگذار کنند و این مطلوب شخصیت های قدرت نگر نیست.
۳- نزاع ها و جدل های خانوادگی
اختلاف و بگو مگوهای خانوادگی، گاه سبب میشود، کودک به گوشه امنی پناه ببرد و انتقام اطرافیان را از ابزار در اختیار خود بگیرد. شاید دیده باشید کودکانی که وقتی فریاد میزنند، گوشهای خود را میگیرند و حاضر به شنیدن سخنان طرف مقابل نیستند. این کودکان در حال فرار از موقعیتی دوست نداشتنی هستند. البته این موقعیت ها با توجه به درجه حساسیت کودکان بستگی دارد. به عبارت دیگر ممکن است در یک خانواده، نزاع والدین به کتک کاری برسد تا کودک در صدد ترک موقعیت برآید و در خانواده دیگری گفتگوی بلندتر والدین با هم، برای این احساس کافی باشد.
۴- ناهماهنگی والدین در تربیت
همانطور که بارها پیش از این عرض کرده ام یکی از مهمترین دلایل موفقیت والدین در تربیت صحیح کودک، هماهنگی هر دو در دستورالعمل های رشد کودک است. بعنوان مثال مادر به کودک میگوید فلان لباس را بپوشد و پدر همان لحظه میگوید، لازم نیست، هر چه دوست داری بپوش عزیزم و یا برعکس. به محض نمایان شدن اختلاف و شکل گیری لشکر های دو گانه، نوبت به یارکشی می رسد و فرزند در هر موقعیتی که به نفعش باشد ، یار پدر یا مادر می شود. و تبلت و گوشی تبدیل می شود به یار دائمی که همیشه باب میل کودک عمل میکند.
۵- جذابیت محتوا
نمیتوانیم جذابیت و کشش های محتوایی این ابزار را ندید بگیریم. چه بسا که هیچ یک از عوامل بالا در مورد کودکی صدق نکند ولی دچار اعتیاد اینترنتی شده است. محتوای غیر تکراری، تمام نشدنی و خیال بر انگیز این ابزار نقش مهمی در محبوبیت آنها برای مخاطب دارد.
اگر بخواهم به دلایل کامل گرایش کوکان و نوجوانان به این ابزار بپردازم شاید روزها، زمان لازم باشد.اما به این چند مورد که اولویت بالاتری دارند اکتفا میکنم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
♨️یک تکنیک مهم رسانهای
🔅#عقاید_اکثریت
این تکنیک مشابه تکنیک «همراهی با جماعت» کار میکند. فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام میدهند یا به چیزی اعتقاد دارند، آن کار یا عقیده حتماً درست است. ما اغلب بهطور ناخودآگاه تحت تأثیر این موضوع قرار داریم.
استفاده از نظرسنجیها در پیامهای رسانهای هم دقیقا به همین منظور صورت میگیرد. سازندگان پیامهای رسانهای میخواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال میکنند، پس شما همچنین باشید.
این روش یکی از روشهای رایج برای #تغییر_سبک_ زندگی است. همه اینطور لباس میپوشند، همه اینطور حرف میزنند، همه اینطور رفتار میکنند و ......
🌀مراقب این روش باشید؛ "همه اینطور هستند" ها را هم باور نکنید. گاهی همه اینطور هستندها #ساختگیاند برای اینکه شما در اقلیت قرار گرفته و مجبور به تبعیت از همه شوید.
❇️❇️و حالا مارپیچ سکوت و #موجی که ما را برده است!
این روزها و در فضای غلبه رسانهها، دو مسئله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجهگیری خودمان تحلیل کنیم و درواقع صاحب #تحلیل باشیم و نکته دیگر اینکه #کار_درست را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند.
.
نکته دیگر اینکه رسانهها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه میتوانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آنها علاقهای نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم میتوانند دستوپایتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند.
🌀نظريه #مارپيچ_سكوت چنين ادعايي دارد و میگوید حاكمان رسانهها با حذف تدريجي مخالفان خود، میتوانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش میبخشند.
در این سیطره رسانهای، فرهنگها تغییر میکنند، ارزشها به ضد ارزش تبدیل میشوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعهای تهی از صداقت و دانش و سرشار ازآنچه رسانهها تزریق کردند، باقی خواهد ماند.
رسانه به ما میگوید ایران عصبانیترین کشور دنیاست و همه متأثر از آن، باور میکنند اما همین رسانه به ما نمیگوید مثلاً در صد روز گذشته 52 نفر در لندن با چاقو کشته شدهاند. چرا؟ چون تصمیم بر این است ما خودمان را عصبیترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد؛ جایی که مهد خوشبختی و آرامش و ... است.
این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانهها با #تکرار و #تداعی_معانی و #کلیشه_سازی و #بزرگنمایی و جدیداً با #محونمایی، فرصت تأمل روی مسائل را از ما میگیرند. درواقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساساً فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ میدهد، نداریم.
✅حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور میکنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تأکید بر مهمترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامهریزی میکند، شما هم دروازهبانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دودستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست.
#معصومه_نصیری
#قائم_مقام_انجمن_سواد_سواد_رسانهای_ایران
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔵 ما در دههاي زندگي ميكنيم که اتحاديه اروپا، آن را دهه ی سواد رسانهاي ناميده است.
🔵 امروزه، ده سال پيش نيست که رسانهها بخشي از دنياي ما باشند؛ بلکه زندگي ما بخشي از دنياي رسانهها شده است و به همين دليل است که بايد ببينيم:
💡 ما مالک رسانههاییم يا رسانهها مالک ما؟!
💡آنها ابزار ما هستند، يا ما ابزار آنها؟!
💡 آنها ما را مديريت ميكنند، يا ما آنها را؟!
📌 آيا با توهمِ بدبيني و زيرآبزني و بزرگ جلوه دادنِ سياستهاي دشمن و مرگبار توصیف کردن رسانهها، به سمتِ پيشرفت و تعالي و آيندهسازي حرکت ميكنيم، يا آینده سوزی و ناامیدی و شکاف عمیقتر نسلی و فاصلۀ بیشتر آگاهی نصيبمان خواهد شد؟ اگر بدبين باشيم و کنار بکشيم، عقب ميافتيم و عقدهاي ميشويم و آينده را میبازیم!
📌 آيا با تصورِ خوشبيني و سادهانگاري و بيخيالي و بيخطر پنداريِ رسانهها، واقعاً مشکلاتِ سرِ راه جوانانمان حل ميشود؟ اگر خوشبين باشيم و بازي بخوريم و بيتدبير و شتابزده وارد گود عمل شويم، ليز میخوریم و سر از ناکجاآباد درمیآوریم؟
⚡️ تنها راه درست و عاقلانه و عالمانه اين است که واقعبين باشيم تا توانمند شويم.
فرزند زمان خويش باشيم و با قوت (نه ضعف) و خوشبيني (نه خوشخيالي) و استحکام (نه ترديد) به فکر برنامهريزي و رشد باشيم تا بتوانيم از مزاياي رسانهها بهترين بهره را برده تا از شر رسانهها به خیرشان پناه برده
و در یککلام:
🌀سواد رسانهاي خود را بالا ببريم🌀
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🍽 چلوکباب، حتي اگر با بهترين گوشت و به بهترين شکل هم پختهشده باشد، زيادي خوردنش دلدرد میآورد!
يعني در رژيم مصرف مواد غذايي، هم بايد مشروط و هم محدود عمل کرد.
مشروط به سالم بودن و محدود به ميزان موردنیاز.
همين فرمول را براي سواد رسانهاي نيز به کار ميبنديم.
🔑🔑دو قاعده طلايي در استفاده صحيح از رسانهها:
1 - استفاده ی مشروط به:
📌حيطه ديني- مذهبي
📌اولويت بندي
📌تکليفمحوري
📌رشد، اعتلا و ارتقا
2 – استفاده ی محدود به:
📌مکان
📌زمان
📌قيمت
📌قوانين
برای مطالعه ی جزئیات شروط و محدودیت ها به صفحه ی 14 کتاب مراجعه کنید.
#نهضت_سواد_رسانه_ای
#رژیم_مصرف_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢اعتیاد اینترنتی
🔹 اعتیاد اینترنتی یکی از آسیبهای مهم فردی است. اگر فردی در #استفاده_دائم از این فضا، به لحاظ روانی چنان به آن وابسته شود که این #وابستگی به تدریج بخش عمدهای اززندگی او را تحت تأثیر قرار دهد و به حیات او در اجتماع واقعی لطمه وارد کند، این حالت را اصطلاحاً «#اعتیاد_اینترنتی» مینامند.
🔸 اصطلاح اعتیاد به #اینترنت، نخستین بار توسط یانگ مطرح شد و بعد از آن مورد توجه جامعه شناسان، روان شناسان، روان پزشکان و به خصوص #کاربران اینترنت قرار گرفت.
🔹 لفظ #اعتیاد بیشتر یادآور اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل، نیکوتین، مواد مخدر و قمار است اما اعتیاد به اینترنت، نوع جدیدی از اعتیاد است که ارمغان ناخواسته عصر #تکنولوژی و ارتباطات به شمار میآید.
🔸 گسترش #رایانههای_شخصی و افزایش اتصال به اینترنت از خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتیاد #آنلاین شده است. اعتیاد یا وابستگی به اینترنت را میتوان نوعی استفاده از اینترنت دانست که به ایجاد مشکلات روانشناختی، اجتماعی، تحصیلی و حرفهای در زندگی افراد انجامیده است.
✏️ منبع: مقاله "آسیبهای اعتیاد به اینترنت در خانواده و انواع آن" به اهتمام معصومه محمدی سیف، قاسم محمدی سیف و سعید نریمانی
#دانش_فناوری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 #دیپلماسی_رسانهای
🔻قسمت اول
🔹 امروزه مقام و موقعیت یک کشور در جامعه جهانی و جایگاه آن در سلسله مراتب جهانی با قابلیت #دیپلماسی_رسانهای آن کشور گره خورده است. اگر یک کشور بخواهد در عرصه بین المللی به جایگاهی رفیع دست یابد و نقش مؤثری ایفا نماید، باید بتواند دیپلماسی رسانهای هماهنگ و مؤثری را به اجرا در آورد.
🔸 به اعتقاد «یوهان گالتونگ» امروزه دیپلماسی رسانهای یک جزو پیوسته از ساختار قدرت جهانی در سیاست خارجی معاصر است، زیرا اصولاً وجود سلسله مراتب در روابط بین الملل حاکی از وجود برتری رسانهای است. برتری نظامی نیز هنوز نقش مهمی را در ساختار قدرت جهان ایفا میکند، اما به همان اندازه تفوق در #تکنولوژی_ارتباطات نیز بر روی هویت ملی و تصویر بین المللی یک کشور تأثیر میگذارد.
🔹 توانایی یک کشور در به کار گیری رسانههای بین المللی به منظور نشان دادن موقعیت و منزلت «#قدرت» خود و یافتن جایگاهی مناسب در سلسله مراتب سیاسی جهان و در واقع ایجاد تصویر بین المللی مطلوب که حاکی از هویت ملی برتر آن کشور است، اهمیت بسیاری دارد. اساساً جهت گیری سیاسی مسلط در یک جامعه بر روابط میان رسانهها، دولت و ویژگیهای #دیپلماسی_رسانهای تأثیر میگذارد. مؤسسات رسانهای در چارچوب پارامترهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عمل میکنند و بدین ترتیب بازتاب سمبلیک عقاید فلسفی جامعه هستند.
ادامه دارد...
✏️منبع: "جنگ نرم- ویژه جنگ رسانه ای" به اهتمام حمید ضیایی پرور
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ #شخصیت_پردازی مجازی.
🔺حدود زمانی که از زندگی شما میکُشد: ۱۰ دقیقه.
شما برای معرفی خود در دنیای واقعی، احتیاج به نام و نام خانوادگی و در صورت لزوم ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی دارید.
🔹در جمع دوستان خود، کار با معرفی یک اسم هم راه میوفتد، اما وقتی کارهای مهمتری مثل امور بانکی، ثبت نام در دانشگاه و یا رای دادن دارید، حتما باید شناسنامه خود را همراه داشته باشید.
🔸محتویات این شناسنامه میتواند شخصیت شما را در ذهن مخاطب یا شرکت مورد نظر، دستخوش تغییرات اساسی بکند.
🔹برای مثال این مهم است که شما متولد دهه شصت هستید یا هشتاد، بی اهمیت نیست که شما در رشت به دنیا آمدهاید یا تبریز. مجرد هستید یا متاهل؟
🔸در یک تعریف قراردادی، بیراه نیست که شناسنامه را معرف شخصیت اولیهی شکل گرفته از شما در ذهن مخاطب تان در نظر بگیریم. البته که این کمترین میزان از شناخت یک فرد از شخصیت فردی دیگر است.
🔹این تعریف را، گام اول معرفی شخصیت شما میدانم. پس گام اول، همان اطلاعات اولیهای است که شما در اولین دیدار به طرف مقابل میدهید.
🔸بیاید از یک زاویه دیگر هم به گام اول معرفی شخصیت نگاه کنیم. یک مهمانی را فرض کنید، افراد زیادی به این مهمانی دعوت میشوند، بسیاری از این افراد را شما برای اولین بار مشاهده میکنید.
💥چه نکاتی در اولین دیدار بیشتر به چشم شما میآیند؟
ظاهر طرف؟ تیپ و لباسش؟ بوی ادکلنی که استفاده کرده است؟ صحبتها و شیوه بیان او؟
👌تمامی این موارد، همان گام اولیه معرفی یک شخصیت در ذهن شما میباشد.
ادامه دارد...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️خودتان را برای اشتباهات مجازی فرزندتان آماده کرده اید؟
🔹هیچگاه این نکته را فراموش نکنید با وجود تمام اقداماتی که برای تامین #امنیت فرزندان خود در #فضای_مجازی انجام می دهید امکان ارتکاب اشتباه از سوی آنها وجود دارد. باید همواره انتظار چنین روزی را داشته باشید و برای کمک به او خود را آماده کنید.
🔸قول دهید و سر قولتان بمانید که در صورت بروز مشکل #عصبانی نمی شوید؛ عصبانیت مساوی است با #پنهان_کاری و عدم اطمینان فرزندتان به شما.
🔹خودتان را مرجع حل مسائل فرزندانتان نگه دارید تا برای حل مشکلش به دامن مشکلی دیگر نیوفتد.
💥یادگیری سواد رسانه ای را از خانواده آغاز کنیم.
#معصومه_نصیری
#کتاب_سواد_رسانه_ای_و_خانواده
#نکته_ای_برای_والدین
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
نسرا گیلان
💢 #دیپلماسی_رسانهای 🔻قسمت اول 🔹 امروزه مقام و موقعیت یک کشور در جامعه جهانی و جایگاه آن در سلسله م
💢 #دیپلماسی_رسانهای
🔻قسمت دوم
🔹 در نظامهای سیاسی اقتدارگرا، مانند برخی از نظامهای سیاسی در آفریقا و خاورمیانه، دولتها گرایش دارند تا رسانهها را تحت تملک بگیرند یا حداقل #مؤسسات_رسانهای را مستقیماً کنترل نمایند. البته در چنین نظامهایی غیر طبیعی نیست که دولتها رسانهها را برای طبقه بندی و ارتقای سیاست خارجی به صورت باز مورد استفاده قرار دهند.
🔸 چنین دولتهایی معتقدند که #رسانههای_خبری باید به طور باز و مستقیم به منافع کشور خدمت کنند، زیرا آنها محلهای رسمی برای توسعه و ارتقای سیاست خارجی هستند. بحث کشورهای جهان سوم این است که عدم ثبات سیاسی و گسستگی اجتماعی که مشخصه آن شیوههای آمرانه است، ارثیه دوران استعمار میباشد.
🔹 از طرف دیگر، در نظامهای سیاسی آزاد، فرض بر این است که رابطه میان رسانهها و دولت با گرایشهای متخاصمانه همراه میباشد. در این نظامها، رسانهها از نظر تئوریک به عنوان ناظر و رکن چهارم دموکراسی هستند و انتظار میرود که به نفع عموم بر فعالیتهای دولت نظارت نمایند، بنابراین برای حفظ پیوستگی رسانهها، #دیپلماسی_رسانهای ماهیتاً احتیاط آمیز است.
🔸 بسیاری از فعالان امور رسانهای و متخصصان سیاست خارجی معتقدند که غالباً توزیع قدرت مانع هدایت مؤثر دیپلماسی توسط دولتهای غربی میشود. این ویژگی البته در اغلب ساختارهای دموکراتیک و باز و همچنین در دورههای خاص تاریخی در کشورهای جهان سوم دیده میشود. در واقع این نتیجه تجزیه #قدرت و عدم تمرکز قدرت در سیستم سیاسی است.
✏️منبع: "جنگ نرم- ویژه جنگ رسانه ای" به اهتمام حمید ضیایی پرور
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️اگر مخاطب پر و پا قرص #رسانه_ها هستید، حتما بخوانید
💥درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید:
#کاشت: مخاطبان در دريافت پيامهاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت.
#برجستهسازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي شود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت سادهتر رسانهها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند.
1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
#الگوبرداري: در این روش رسانه هاي جمعي بهخصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ مهمترين رسانه ها
◾️ رسانه هاي تصويري، مجازي، شنيداري و چاپي از جمله مهمترين نوع رسانه ها هستند.
◾️ انسان ها در طول هفته ، حداقل به مدت ١٥ ساعت مقابل تلويزيون قرار مي گيرند و بيش از ٢٠ ساعت در فضاي مجازي مشغول هستند، اما رغبت زيادي نسبت به مطالعه اخبار و اطلاعات چاپي ندارند.
◾️ در نتيجه رسانه هاي مجازي و تصويري ، تاثير بيشتري بر مخاطبان و افراد جامعه دارند. / درس رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️روشنفکر و #سلبریتی
🔸هر کدام از سلبریتیهایی که در ایران مرجعیت پیدا کرده اند در فضاهای موقتی به وجود می آیند و در دوره موقتی کار خودشان را می کنند و سیاست به معنای کنش پیگیر و ادامه دار جایش را به فضاها و هنجارهای موقت داده است و از اینجاست که چهره ها به جای کنشگرها آمده اند.
🔸زمانی کنشگرهایی بودند که منتقدان جدی بودند الان به جایشان چهره ها آمده اند، به جای اندیشه های والا، شاهد انبوه و غوغا هستیم. همان بحث انبوهگی و غلبه فرهنگ پاپ بر فرهنگ والا.
🔸به نظرم نتیجه این شده که الان به جای اینکه شاهد کنش های روشنفکرانه وعمیق سیاسی باشید شاهد سلبریتیزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی درمیآورند و ادا و اطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان میدهند و در روزنامه ها و محافل و شبکه ها دست و پا می زنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند.
هفته نامه صدا، شماره 130 /فرهنگ شهرت
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan