#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۹:(۱)
🌸أمیرالمومنین ( عَن الْحُسَیْنُبْنُعَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (قَالَ قَالَ الْیَهُودِیُّ فَإِنَّ إِبْرَاهِیمَ (حُجِبَ عَنْ نُمْرُودَ بِحُجُبٍ ثَلَاثَهًٍْ فَقَالَ عَلِیٌّ (لَقَدْ کَانَ کَذَلِکَ وَ مُحَمَّدٌ (حُجِبَ عَمَّنْ أَرَادَ قَتْلَهُ بِحُجُبٍ خَمْسَهًٍْ فَثَلَاثَهًٌْ بِثَلَاثَهًٍْ وَ اثْنَانِ فَضْلٌ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ یَصِفُ أَمْرَ مُحَمَّدٍ (فَقَالَ وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا فَهَذَا الْحِجَابُ الْأَوَّلُ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَهَذَا الْحِجَابُ الثَّانِی فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ فَهَذَا الْحِجَابُ الثَّالِثُ.
🌸امام علی ( امام حسین (از امام علی (نقل میکند که فرمود: آن یهودی به حضرت گفت: «ابراهیم (با سه حجاب و پوشش از مقابل نمرود پنهان شد». علی (فرمود: «بله، چنین بود و محمّد (با پنج حجاب از مقابل دیدگان کسانی که قصد کشتن او را داشتند پنهان شد. سه حجاب آنکه مانند ابراهیم (است و ایشان دو حجاب، بیشتر داشته است. خداوند تبارکوتعالی ماجرای حضرت محمّد (را این چنین توصیف میکند؛ وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا این حجاب اوّل است، وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا این حجاب دوّم است، فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ این حجاب سوّم است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۸
🍃 بحار الأنوار، ج۱۷، ص۲۷۸/ بحار الأنوار، ج۱۰، ص۳۲/ نورالثقلین/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۱۳/ البرهان
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۹:(۲)
🌸الباقر ( عن أبیالجارود عَنْ أَبِیجَعْفَر (فِی قَوْلِهِ وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ یَقُولُ فَأَعْمَیْنَاهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ الْهُدَی أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَهُمْ وَ أَبْصَارَهُمْ وَ قُلُوبَهُمْ فَأَعْمَاهُمْ عَنِ الْهُدَی.
🌸امام باقر ( ابوالجارود گوید: امام باقر (دربارهی این فرمودهی خداوند متعال: وَ جَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فرمود: «یعنی آنان را کور کردیم؛ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ یعنی هدایت را نمیبینند. خداوند، گوشها، چشمها و قلبهایشان را سلب کرد و آنها را از راه هدایت گمراه کرد».
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۸
🍃بحار الأنوار، ج۱۸، ص۵۲/ نورالثقلین/ البرهان/ القمی، ج۲، ص۲۱۲
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۹:(۳)
🌸الصّادق ( وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ عُقُوبَهًًْ مِنْهُ لَهُمْ حَیْثُ أَنْکَرُوا وَلَایَهًَْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (وَ الْأَئِمَّهًِْ (مِنْ بَعْدِهِ هَذَا فِی الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَهًِْ فِی نَارِ جَهَنَّمَ مُقْمَحُونَ.
🌸امام صادق ( وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ این عقوبتی است برای آنها در دنیا؛ چون منکر ولایت امیرالمؤمنین و ائمّه (بعد از او شدهاند. و در آخرت در آتش جهنّم به طوری که سرهایشان بالا نگاه داشته شده است، میباشند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰
🍃الکافی، ج۴۳۱، ص۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲
# انگیزشی_تلنگر
📚موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
💠گروه معارفی سفر به دیگر سو
🌐واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv
🌐کانال تلگرام:
https://t.me/safar_be_digar_soo
💠یادآوری
🔸علامه مجلسی فرمودند :
شب جمعه مشغول مطالعه بودم، به این دعا رسیدم
بسم الله الرحمن الرحیم،
🔸اَلْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها
وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها, اَلْحَمْدُللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه، اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ
🔸بعد یک هفته مجدد خواستم ، آنرا بخوانم، که در حالت مکاشفه از ملائکه ندایی شنیدم ، که ما هنوز از نوشتن ثواب قرائت قبلی فارغ نشده ایم...
📚قصص العلماء، ص 80
💠گروه معارفی سفر به دیگر سو
🌐واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv
🌐کانال تلگرام:
https://t.me/safar_be_digar_soo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی الله علیکَ یا اباعبدالله✋🏻
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿
شب جمعست هوایت نکنم میمیرم..
یادی از کربلایت نکنم میمیرم..
ناله و شِکوه بر عشاق حرامست ولی...
از فراق توشکایت نکنم میمیرم..
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
©️ 📚موسسه قرآنی آصال
🏴 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🏴 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمالَهُمْ فِيها وَ هُمْ فِيها لا يُبْخَسُونَ
توضيح اينكه، عمل آدمی هر طور كه باشد تنها آن نتيجهای را كه منظور آدمی از آن عمل است به او میدهد، اگر منظورش نتيجهای دنيوی باشد نتيجهای كه شانی از شؤون زندگی دنيای او را اصلاح میكند، از مال و جمال و جاه، و يا بهتر شدن وضعش، عملش آن نتيجه را میدهد، البته در صورتی آن نتيجه را میدهد كه ساير اسبابی كه در حصول اين نتيجه مؤثرند مساعدت بكنند، و عملی كه به اين منظور انجام شده نتايج أخروی را ببار نمیآورد، زيرا فاعل آن، قصد آن نتايج را نداشته تا آن نتايج به دستش بيايد، و صرف اينكه عملی ممكن است و صلاحيت دارد كه در طريق آخرت واقع شود كافی نيست و رستگاری آخرت و نعيم آن را نتيجه نمیدهد، مثلا احسان به خلق و حسن خلق (هم میتواند به نيت دوستيابی و جاهطلبی و نان قرض دادن انجام شود، و هم به نيت پاداش اخروی و تحصيل خوشنودی خدای تعالی) اگر به نيت خوشنودی خدا انجام نشود باعث اجر و پاداش اخروی و بلندی درجات نمیشود.
📚ترجمه تفسیر المیزان، جلد ۱۰، صفحه۲۶۰
المیزان مدیا؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ 📚موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌌 #ندای_آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش بخش آیات ۱ تا ۷ سوره #مزمل با صدای #عبدالرحمن_مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج🤲
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
©️ 📚موسسه قرآنی آصال
🏴 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🏴 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 استاد آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی(حفظه الله)
📚 موسسه قرآنی آصال 👇
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسیر-جامع
#سوره-یس
#آیه-10
🍃وَ سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (10)
براى آنان يكسان است: چه انذارشان كنى يا نكنى، ايمان نمىآورند! (10)🍃
■در آخرين آيه مورد بحث خطاب به پیامبر ص مىگويد:" براى آنها يكسان است، چه آنها را انذار كنى، يا نكنى، ايمان نمىآورند"!
■گفتار تو هر قدر نافذ، و وحى آسمانى هر قدر مؤثر باشد، تا در زمينه آماده وارد نشود تاثير نخواهد گذاشت، اگر هزاران سال آفتاب عالمتاب بر شورهزار بتابد، و بارانهاى پر بركت بر آن نازل شود و نسيم بهارى مرتبا از آن بگذرد محصولى جز خس و خاشاك نخواهد داشت كه قابليت قابل در كنار فاعليت فاعل شرط است.
تفسير نمونه، ج18، ص: 324
ترجمه تفسير الميزان، ج17، ص: 95
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۱۰:
🌸الصّادق ( وَ سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (وَ مَنْ بَعْدَهُ.
🌸امام صادق ( وَ سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ به خدا و به ولایت علی (و امامانی که بعد از او خواهند بود.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰
ا🍃لکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲/ نورالثقلین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه :۱۱
🌸الصّادق ( إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ یَعْنِی أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (وَ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ یَا مُحَمَّدُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ کَرِیم.
🌸امام صادق ( إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ یعنی امیرالمؤمنین (و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ ای محمّد! او را به آمرزش و پاداشی پرارزش بشارت ده.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰
🍃 الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عسسسل خانوم ایشونن😂😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسیر-جامع
#سوره-یس
#آیه-11
🍃إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَريمٍ (11)
تو فقط كسى را انذار مىكنى كه از اين يادآورى (الهى) پيروى كند و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ چنين كسى را به آمرزش و پاداشى پرارزش بشارت ده! (11)🍃
■در آيات گذشته سخن از گروهى در ميان بود كه به هيچوجه آمادگى پذيرش انذارهاى الهى را ندارند و انذار و عدم انذار در برابر آنها يكسان است، اما آيات مورد بحث از گروه ديگرى كه درست در نقطه مقابل آنها قرار گرفتهاند سخن مىگويد، تا با مقايسه با يكديگر- همانگونه كه روش قرآن در بحث است- مساله روشنتر شود.
■مىفرمايد: تو تنها كسى را انذار مىكنى، يعنى انذارت تنها در كسى نافع و مؤثر است كه تابع قرآن باشد، و چون آيات قرآن تلاوت مىشود، دلش متمايل بدان مىشود، و از رحمان خشيتى دارد آميخته با رجاء، پس تو او را به آمرزشى عظيم، و اجرى كريم بشارت ده كه با هيچ مقياسى اندازهگيرى نمىشود.
در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:
■1- در اين آيه دو وصف براى كسانى كه" انذار" و" اندرز" پيامبر ص در آنها مؤثر است ذكر شده: پيروى از ذكر، و خشيت از خداوند در پنهان، يعنى انذار تنها در كسانى مؤثر واقع مىشود كه گوش شنوا و قلب آماده دارند، انذار در آنها دو اثر مىگذارد: نخست پيروى از ذكر و قرآن، و ديگر احساس ترس در برابر پروردگار و مسئوليتها.
■2- منظور از" ذكر" به عقيده بسيارى از مفسران قرآن مجيد است، زيرا اين كلمه به همين صورت كرارا در قرآن در همين معنى به كار رفته است ،ولى مانعى ندارد كه منظور معنى لغوى آن يعنى هر گونه يادآورى بوده باشد، كه شامل آيات قرآن و ساير انذارهاى پيامبر ص و رهبران الهى مىشود.
■3- مراد از خشيت رحمان به غيب" خشيت از خدا در عالم ماده، يعنى در پس پرده ماديت است قبل از آنكه با مرگ يا قيامت حقيقت مكشوف گردد.
■ خشيت"، چنان كه در گذشته نيز گفتهايم، به معنى ترسى است كه آميخته با احساس عظمت باشد، و تعبير به" رحمان" كه مظهر رحمت عامه خداوند است در اينجا نكته لطيفى در بر دارد، و آن اينكه: در عين ترس از عظمت خداوند بايد اميد به رحمت او نيز داشته باشند، تا دو كفه" خوف" و" رجا" كه عامل حركت مستمر تكاملى است متوازن گردد
.
■4- تعبير" بالغيب" در اينجا اشاره به شناخت خداوند از طريق استدلال و برهان است، چرا كه ذات پاك او از حواس انسان پنهان مىباشد، تنها با چشم دل و از لابلاى آثارش مىتوان جمال و جلال او را مشاهده كرد.
■5- جمله" فبشره" در حقيقت تكميل" انذار" است، اما به چه چيز بشارت مىدهد؟ نخست به چيزى كه بيشتر از هر موضوع ديگر فكر انسان را به خود مشغول مىدارد، و آن لغزشهايى است كه احيانا از او سر زده، به او بشارت مىدهد كه خداى بزرگ همه آنها را بخشوده است، سپس به اجر كريم و پاداش پر ارزش كه هيچكس جز خداوند ابعاد آن را نمىداند.
تفسير نمونه، ج18، ص: 331-329
ترجمه تفسير الميزان، ج17، ص: 96-95