eitaa logo
📚 موسسه قرآنی آصال
128 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2هزار ویدیو
18 فایل
1️⃣ #ندای_آسمانی(روزانه) 2️⃣ #حفظ سوَر حوامیم همراه با تفسیر جامع و روایی (شنبه،دوشنبه،چهارشنبه) 3️⃣ بیان سیره و اندیشه بزرگان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 استاد آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی(حفظه الله) 📚 موسسه قرآنی آصال 👇 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و آنان را چه بيم دهى [و] چه بيم ندهى، به حالشان تفاوت نمى‌كند: نخواهند گرويد.
-جامع -یس -10 🍃وَ سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (10) براى آنان يكسان است: چه انذارشان كنى يا نكنى، ايمان نمى‏آورند! (10)🍃 ■در آخرين آيه مورد بحث خطاب به پیامبر ص مى‏گويد:" براى آنها يكسان است، چه آنها را انذار كنى، يا نكنى، ايمان نمى‏آورند"! ■گفتار تو هر قدر نافذ، و وحى آسمانى هر قدر مؤثر باشد، تا در زمينه آماده وارد نشود تاثير نخواهد گذاشت، اگر هزاران سال آفتاب عالمتاب بر شوره‏زار بتابد، و بارانهاى پر بركت بر آن نازل شود و نسيم بهارى مرتبا از آن بگذرد محصولى جز خس و خاشاك نخواهد داشت كه قابليت قابل در كنار فاعليت فاعل شرط است. تفسير نمونه، ج‏18، ص: 324 ترجمه تفسير الميزان، ج‏17، ص: 95
۱۰: 🌸الصّادق ( وَ سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (وَ مَنْ بَعْدَهُ. 🌸امام صادق ( وَ سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ به خدا و به ولایت علی (و امامانی که بعد از او خواهند بود. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰  ا🍃لکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲/ نورالثقلین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴 🌌 ندای آسمانی 🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد 📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
بيم دادن تو، تنها كسى را [سودمند] است كه كتاب حق را پيروى كند و از [خداى‌] رحمان در نهان بترسد. [چنين كسى را] به آمرزش و پاداشى پر ارزش مژده ده.
:۱۱ 🌸الصّادق ( إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ یَعْنِی أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (وَ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ یَا مُحَمَّدُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ کَرِیم. 🌸امام صادق ( إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ یعنی امیرالمؤمنین (و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ ای محمّد! او را به آمرزش و پاداشی پرارزش بشارت ده. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰ 🍃 الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴 🌌 ندای آسمانی 🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد 📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
-جامع -یس -11 🍃إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَريمٍ (11) تو فقط كسى را انذار مى‏كنى كه از اين يادآورى (الهى) پيروى كند و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ چنين كسى را به آمرزش و پاداشى پرارزش بشارت ده! (11)🍃 ■در آيات گذشته سخن از گروهى در ميان بود كه به هيچوجه آمادگى پذيرش انذارهاى الهى را ندارند و انذار و عدم انذار در برابر آنها يكسان است، اما آيات مورد بحث از گروه ديگرى كه درست در نقطه مقابل آنها قرار گرفته‏اند سخن مى‏گويد، تا با مقايسه با يكديگر- همانگونه كه روش قرآن در بحث است- مساله روشنتر شود. ■مى‏فرمايد: تو تنها كسى را انذار مى‏كنى، يعنى انذارت تنها در كسى‏ نافع و مؤثر است كه تابع قرآن باشد، و چون آيات قرآن تلاوت مى‏شود، دلش متمايل بدان مى‏شود، و از رحمان خشيتى دارد آميخته با رجاء، پس تو او را به آمرزشى عظيم، و اجرى كريم بشارت ده كه با هيچ مقياسى اندازه‏گيرى نمى‏شود. در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت: ■1- در اين آيه دو وصف براى كسانى كه" انذار" و" اندرز" پيامبر ص در آنها مؤثر است ذكر شده: پيروى از ذكر، و خشيت از خداوند در پنهان، يعنى انذار تنها در كسانى مؤثر واقع مى‏شود كه گوش شنوا و قلب آماده دارند، انذار در آنها دو اثر مى‏گذارد: نخست پيروى از ذكر و قرآن، و ديگر احساس ترس در برابر پروردگار و مسئوليتها. ■2- منظور از" ذكر" به عقيده بسيارى از مفسران قرآن مجيد است، زيرا اين كلمه به همين صورت كرارا در قرآن در همين معنى به كار رفته است‏ ،ولى مانعى ندارد كه منظور معنى لغوى آن يعنى هر گونه يادآورى بوده‏ باشد، كه شامل آيات قرآن و ساير انذارهاى پيامبر ص و رهبران الهى مى‏شود. ■3- مراد از خشيت رحمان به غيب" خشيت از خدا در عالم ماده، يعنى در پس پرده ماديت است قبل از آنكه با مرگ يا قيامت حقيقت مكشوف گردد. ■ خشيت"، چنان كه در گذشته نيز گفته‏ايم، به معنى ترسى است كه آميخته با احساس عظمت باشد، و تعبير به" رحمان" كه مظهر رحمت عامه خداوند است در اينجا نكته لطيفى در بر دارد، و آن اينكه: در عين ترس از عظمت خداوند بايد اميد به رحمت او نيز داشته باشند، تا دو كفه" خوف" و" رجا" كه عامل حركت مستمر تكاملى است متوازن گردد . ■4- تعبير" بالغيب" در اينجا اشاره به شناخت خداوند از طريق استدلال و برهان است، چرا كه ذات پاك او از حواس انسان پنهان مى‏باشد، تنها با چشم دل و از لابلاى آثارش مى‏توان جمال و جلال او را مشاهده كرد. ■5- جمله" فبشره" در حقيقت تكميل" انذار" است، اما به چه چيز بشارت مى‏دهد؟ نخست به چيزى كه بيشتر از هر موضوع ديگر فكر انسان را به خود مشغول مى‏دارد، و آن لغزشهايى است كه احيانا از او سر زده، به او بشارت مى‏دهد كه خداى بزرگ همه آنها را بخشوده است، سپس به اجر كريم و پاداش پر ارزش كه هيچكس جز خداوند ابعاد آن را نمى‏داند. تفسير نمونه، ج‏18، ص: 331-329 ترجمه تفسير الميزان، ج‏17، ص: 96-95
پوزش بابت تاخیر در ارسال👆
# انگیزشی_تلنگر اعمال روز اربعین 📚موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
ما مردگان را باز زنده می‌گردانیم و کردار گذشته و آثار وجودی آینده‌شان همه را ثبت خواهیم کرد، و در لوح محفوظ و روشن خدا (یا قلب امام خلیفة اللّه) همه چیز را به شماره آورده‌ایم.
-جامع -یس -12 🍃إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ (12) به يقين ما مردگان را زنده مى‏كنيم و آنچه را از پيش فرستاده‏اند و تمام آثار آنها را مى نويسيم؛ و همه چيز را در كتاب آشكار كننده‏اى برشمرده‏ايم! (12)🍃 ■آنچه از اوصاف کسانی که عذاب برای آنها حتمی شده و از آنها که پذیرای حق و اهل خشیت هستند گفتیم همه بخاطر اینست که زمامِ حیات کاملاً بدست ماست و از اعمال و آثار آنها اطلاع داریم ما همۀ مردگان را برای جزا دادن زنده میکنیم و علاوه بر این تمام اعمالی را که قبل از مرگ برای روز جزای خود فرستادند مینویسیم و به همین نیز اکتفا نمیکنیم بلکه آثار آنها را نیز ثبت میکنیم یعنی اگر سنتی بجا گذارده اند که مردم طبق آن سنت عمل میکنند یا علمی از خود بجا گذاشته اند که مردم به آن علم عمل میکنند و صدقات جاریه ای که از خود باقی گذارده اند مانند مسجد یا مدرسه پس تمام آنها در کتاب مخصوص او ثبت میشود. چنانچه آیه ۱۳ اسری فرمود و علاوه بر این کتاب، کتاب دیگریست به نام لوح محفوظ که گاه ام الکتاب و گاه مبین و زمانی امام مبین خوانده می شود. ■ در این کتاب نه تنها اعمال همه انسانها از اولین و آخرین بلکه حوادث جهان بطور کامل ثبت است و همانطور که در آیه ۲۹ جائیه ذکر شده نامۀ اعمال هر فرد از این کتاب استنساخ می شود. ■ علاوه بر این دو کتاب کتاب سومی نیز وجود دارد که مخصوص هر امت است و آیه ۲۸ جائیه به ان اشاره دارد. ■ اینکه لوح محفوظ در اینجا به امام مبین تعبیر شده به دو احتمال است: ▪️1.این کتاب برای ماموران ثواب و عقاب رهبر و معیاری برای سنجش اعمال انسانهاست. ▪️ 2. چون مشتمل بر احکام حتمی است و مردم تابع این احکام هستند پس به "امام مبین تعبیر شد. تفسير نمونه، ج‏18، ص: 332 ترجمه تفسير الميزان، ج‏17، ص: 96
۱۲:(۱) 🌸الرّسول ( قال أبوعبدالله (إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (نَزَلَ بِأَرْضٍ قَرْعَاءَ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ ائْتُوا بِحَطَبٍ فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ (نَحْنُ بِأَرْضٍ قَرْعَاءَ مَا بِهَا مِنْ حَطَبٍ قَالَ فَلْیَأْتِ کُلُّ إِنْسَانٌ بِمَا قَدَرَ عَلَیْهِ فَجَاءُوا بِهِ حَتَّی رَمَوْا بَیْنَ یَدَیْهِ بَعْضَهُ عَلَی بَعْضٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (هَکَذَا تَجْتَمِعُ الذُّنُوبُ ثُمَّ قَالَ إِیَّاکُمْ وَ الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لِکُلِّ شَیْءٍ طَالِباً أَلَا وَ إِنَّ طَالِبَهَا یَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ. 🌸پیامبر ( امام صادق (فرمود: رسول خدا (در مکانی فرود آمد که خالی از علف و درخت بود و به اصحابش دستور داد که هیزم جمع کنند. صحابه گفتند: «ای رسول خدا (! ما بر جایی فرود آمدیم که در آن چوب و هیزم پیدا نمی‌شود». پیامبر (فرمود: «هرکس هر اندازه که می‌تواند جمع کند». آنان هرچه توانستند جمع کردند و به حضور پیامبر (آورده و بر روی هم ریختند. آنگاه رسول خدا (فرمود: «گناهان این چنین بر روی هم انباشته می‌شوند». سپس فرمود: «از گناهان صغیره بپرهیزید؛ پس هر چیزی خواهانی دارد. آگاه باشید که خواهان آن، آنچه را که پیش فرستادند با آثار و اعمالشان می‌نگارد و همه چیز را در کتاب روشنگری احصا کرده‌ایم». 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰ 🍃 الکافی، ج۲، ص۲۸۸/ بحار الأنوار، ج۷۰، ص۳۴۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۵، ص۳۱۰/ نورالثقلین/ البرهان
۱۲:(۲) 🌸الرّسول ( یَا ابْنَ مَسْعُودٍ إِیَّاکَ أَنْ تَسُنَّ سُنَّهًًْ بِدْعَهًًْ فَإِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَنَّ سُنَّهًَْ سَیِّئَهًًْ لَحِقَهُ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ قَالَ سُبْحَانَهُ یُنَبَّؤُا الْإِنْسانُ یَوْمَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّر. 🌸پیامبر ( ای پسر مسعود! مبادا اینکه بدعتی در دین گذاری زیرا که بنده هرگاه سنّت بدی ایجاد کند گناهش و گناه کسی که به آن عمل کرده به او می‌پیوندد خدای تعالی فرموده است: وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ و نیز فرموده: و در آن روز انسان را از تمام کارهایی که از پیش یا پس فرستاده آگاه می‌کنند!. (قیامت/۱۳). 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۲  🍃بحار الأنوار، ج۷۴، ص۱۰۵/ مکارم الأخلاق، ص۴۵۳
۱۲:(۳) 🌸الصّادق ( عَنْ رِجَالِهِ مَرْفُوعاً إِلَی الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ (ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ لِی یَا مُفَضَّلُ هَلْ عَرَفْتَ مُحَمَّداً (وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ قُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَا کُنْهُ مَعْرِفَتِهِمْ قَالَ یَا مُفَضَّلُ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ فِی طَرَفٍ عَنِ الْخَلَائِقِ بِجَنْبِ الرَّوْضَهًِْ الْخَضِرَهًِْ فَمَنْ عَرَفَهُمْ کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ کَانَ مُؤْمِناً فِی السَّنَامِ الْأَعْلَی قَالَ قُلْتُ عَرِّفْنِی ذَلِکَ یَا سَیِّدِی قَالَ یَا مُفَضَّلُ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ عَلِمُوا مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ ذَرَأَهُ وَ بَرَأَهُ وَ أَنَّهُمْ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی وَ خُزَنَاءُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ الْجِبَالَ وَ الرِّمَالَ وَ الْبِحَارَ وَ عَرَفُوا کَمْ فِی السَّمَاءِ نَجْمٌ وَ مَلَکٌ وَ وَزْنَ الْجِبَالِ وَ کَیْلَ مَاءِ الْبِحَارِ وَ أَنْهَارِهَا وَ عُیُونَهَا وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهًٍْ إِلَّا عَلِمُوهَا وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ وَ هُوَ فِی عِلْمِهِمْ وَ قَدْ عَلِمُوا ذَلِکَ فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ وَ أَقْرَرْتُ بِهِ وَ آمَنْتُ قَالَ نَعَمْ یَا مُفَضَّلُ نَعَمْ یَا مُکْرَمٍ نَعَمْ یَا مَحْبُورُ نَعَمْ یَا طَیِّبُّ طِبْتَ وَ طَابَتْ لَکَ الْجَنَّهًُْ وَ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ بِهَا. 🌸امام صادق ( در حدیثی مرفوع از مفضل‌بن‌عمر نقل است: «روزی امام صادق (را ملاقات کردم و ایشان به من فرمود: «ای مفضّل! حقیقت محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین (را شناختی و به حق آنان چنان‌که باید و شاید پی بردی»؟ عرض کردم: «سرورم! حقیقت معرفت آنان چیست»؟ حضرت فرمود: «ای مفضّل! آنان بسیار دور از خلایق و در کنار روضهًْ‌الخَضراء قرار دارند. هرکس که به ذات حقیقت آن‌ها پی ببرد، همراه ما در والاترین مقام جای خواهد گرفت». به امام صادق (گفتم: «ای سرور من! ذات حقیقت آن‌ها را به من بشناسان». امام صادق (فرمود: «ای مفضّل! تو می‌دانی که آن‌ها از تمام موجوداتی که خداوند عزّوجلّ آن‌ها را خلق کرده است، آگاهی دارند. آن‌ها کلمه‌ی تقوا و خزانه‌داران (صاحبان) آسمان‌ها، زمین‌ها، کوه‌ها، شن‌ها و دریاها هستند و آن‌ها تعداد ستاره‌ها و فرشتگان آسمان و وزن کوه‌ها را می‌دانند و نیز می‌دانند که آب دریاها و رودخانه‌ها و چشمه‌ها چند پیمانه است. هیچ برگ و دانه‌ای بر زمین نمی‌افتد، مگر اینکه آن‌ها از آن باخبر هستند و تمام خشک و تری (همه چیز) که در قرآن آمده است، آن‌ها نسبت به آن آگاهی دارند. (انعام/۵۹) سپس گفتم: «ای سرور من! من به ذات حقیقت آن‌ها پی بردم و به آن اقرار کرده و ایمان آوردم». امام صادق (فرمود: «آری ای مفضّل! ای گرامی، ای نیکو و محبوب! تو پسندیده و نیکو شدی و بهشت برای تو و برای کسی که به آن ایمان دارد، گوارا باد». 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۶ 🍃 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۷۸/ البرهان
🥀شرح مختصر زیارت اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای اربعینی 🎥آیت الله العظمی جوادی آملی: امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد فرد واکس زنان، به فرد فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 📚 فرازی از پیام به دومین همایش ملی «اربعین حسینی تجلی ‌گاه ارزش‌ های آسمانی و بشری» ۱۴۰۰/٧/٨ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا