eitaa logo
نشر آثار استاد حسین عشاقی
650 دنبال‌کننده
29 عکس
3 ویدیو
79 فایل
📚 پایگاه اطلاع رسانی آثار استاد حسین عشاقی ✅ ارائه کتاب ها، مقالات، دروس و يادداشت هاي جناب حجت الاسلام والمسلمين استاد حسين عشاقي زيد عزه 🔸 متخصص در فلسفه و عرفان اسلامي 🔸 مدرس اسفار و فصوص الحكم @oshaghierfan
مشاهده در ایتا
دانلود
010 P 30 - S 3.mp3
30.36M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه دهم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص30 س 3 http://eitaa.com//oshaghierfan @oshaghierfan
هدایت شده از Ja.javad
011 P 31 - S 4.mp3
25.92M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه يازدهم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص31 س 4 http://eitaa.com//oshaghierfan @oshaghierfan
012 P 32 -S 6.mp3
23.78M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه دوازدهم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص32 س 6 http://eitaa.com//oshaghierfan @oshaghierfan
📌 نقد حكمت متعاليه صدرائي (20) 🔵 موضوع : بطلان اصالت وجودات خاص گرچه نظرية اصالت وجود نظريه درستي است و پذيرش و تأييد آن توسط صدرالمتألهين يكي از امتيازات فلسفه آن فيلسوف صاحب مكتب است، ولي با اين وجود، طرح اين ديدگاه در فلسفه او و پيروانش به‌گونه‌اي مطرح گرديده كه خالي از اشكال نيست؛ زيرا در فلسفه او اصالت وجود در دو مورد مطرح گرديده است يكي در مورد «حقيقت وجود» كه لابشرط از هر قيدي است (اسفار ج 1، ص 259) و ديگر در مورد «وجودهاي خاص» كه همان أفراد حقيقت وجود هستند (اسفار ج 6، ص 81). مورد اول مشكلي ندارد، و با براهين فراواني اين إدعا قابل إثبات است، 🔻(اشكال اصالت وجود در وجودات خاص) اما مورد دوم، هم به‌لحاظ مدعا و هم به‌لحاظ برهانهاي آن مشكل دارد، و سخن قابل قبولي نيست. چرا كه امكان ندارد وجودهاي خاص كه در فلسفه صدرائي به‌عنوان أفراد «حقيقت وجود» مطرح و معرفي مي‌شوند، موجود بالذات و أصيل باشند. 🔸زيرا؛ براي اين كه وجود خاص داشته باشيم افزون بر طبيعت وجود كه مابه‌الاشتراك بين وجودات است، يك مابه‌الامتيازي كه اين وجود خاص را از ساير وجودات ممتاز ‌كند لازم است، 🔸 در اين صورت، اين مابه‌الامتياز اگر از سنخ مابه‌الاشتراك باشد، آن گونه كه در تشكيك خاصي مطرح است، بطلانش در مباحث قبل روشن شد، و ثابت شد كه طبيعت وجود، إمكان ندارد كه به‌ شيوة تشكيك خاصي، افرادي و مراتبي داشته باشد؛ (زيرا مراتب تنزل يافته وجود، به‌حسب مرتبه، همان مرتبه واجب الوجودي‌ نيستند بنابراين بايد آنها مصداق نقيضِ «واجب بالذات» باشند؛ اما نقيض «واجب بالذات» ممتنع الوجود بالذات است؛ بنابراين مراتب امكاني بايد مصداقِ «ممتنع الوجود بالذات» باشند و روشن است مصداقِ «ممتنع الوجود بالذات» امكان ندارد كه نحوه‌اي وجود باشد). 🔸و اگر از سنخ مابه‌الاشتراك نباشد، لازم مي‌آيد كه آن وجودات خاصه، موجود بالذات و أصيل نباشد؛ زيرا در اين صورت، بخشي از هويت هر وجود خاصي از سنخ وجود نيست؛ و بنابراين وضع و فرض ذات هر وجود خاصي، همان وضع موجوديت نيست، بلكه فقط وضع بخشي از ذات او همان وضع موجوديت است؛ اما بخش ديگرش نيازمند به عروض واسطه‌اي است تا به موجوديت متصف گردد؛ چون هر چه غير «وجود» است در موجوديتش نيازمند به وجود است؛ بنابراين به‌حسب خودش موجود نيست، بلكه نياز به واسطه در عروض دارد؛ 🔸حاصل آن كه : فرض مجموعه «وجود خاص» عينا فرض موجوديت نيست؛ پس وجود خاص، موجود بالذات و أصيل نيست، بلكه در اتصاف به موجوديت به واسطه‌اي در عروض نيازمند است.🌺 (20) (1) http://eitaa.com//oshaghierfan @oshaghierfan
001 P12 S 1 .mp3
14.18M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه اول 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه ۱۲ سطر اول @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
📌نكته هايي درباره برهانهاي صديقين (25) 🔵 موضوع : اثبات وجود از راه اثبات حمل عدم واجب بالذات بر هر ممكن العدم 🔶مقدمه اول : واجب الوجود بالذات، عدم «واجب الوجود بالذات» نيست. 🔻زيرا عدم «واجب الوجود بالذات»، همان نقيض «واجب الوجود بالذات» است، و هيچ نقيضي بر نقيض خود قابل حمل نيست؛ و گرنه تناقض لازم ‌مي‌آيد؛ پس بايد عدم «واجب الوجود بالذات» از واجب الوجود سلب گردد. 🔶 مقدمه دوم : هر ممكن العدمي، عدم «واجب الوجود بالذات» است؛ 🔻زيرا اگر اين گزاره درست نباشد، بايد بپذيريم كه «برخي ممكن العدم‌ها، واجب الوجود بالذات‌اند»؛ و گرنه ارتفاع نقيضين لازم مي‌آيد؛ حال آن كه چيزي كه امكان عدم دارد نمي‌تواند واجب الوجود بالذات باشد؛ و گرنه هم به‌خاطر امكان عدم، بايد وجود برايش ضروري نباشد، و هم به‌خاطر صدق واجب الوجود بالذات بر او بايد او ضروري الوجود باشد؛ و اين تناقض است و باطل؛ بنابراين بايد درست باشد كه (هر ممكن العدمي، عدم «واجب الوجود بالذات» است). ⚪️ حال از دو گزاره فوق يك قياس اقتراني شكل دوم ترتيب مي‌دهيم: (1) واجب الوجود بالذات، عدم «واجب الوجود بالذات» نيست (2) هر ممكن العدمي، عدم «واجب الوجود بالذات» است. (نتيجه): «واجب الوجود بالذات»، ممكن العدم نيست». 🔷 ممكن العدم نبودن واجب الوجود اين نتيجه را مي‌دهد كه واجب الوجود بالذات معدوم نيست. و چون معدوم نيست پس بايد موجود باشد و گرنه ارتفاع نقيضين لازم مي‌‌‌‌آيد؛ پس موجود است .🌸 (25) @oshaghierfan &
013 P 33 S 13.mp3
27.48M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سيزدهم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص33 س 13 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
002 P14 S 5.mp3
12.93M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه دوم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 14 سطر 5 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
📌 دروس استاد گرانقدر: حجت الاسلام والمسلمين زيد عزه 📕 الحكمة المتعالية (جلد 8) ⏱ شنبه تا سه شنبه (7:15 تا 8) 🏫 مدرسه صاحب الزمان (عج) ميدان روح الله 📘 خارج فلسفه ⏱چهارشنبه ها (7:15 تا 8) 🏫 مدرسه صاحب الزمان (عج) - ميدان روح الله 📔النصوص (قونوي) ⏱شنبه تا چهارشنبه (8 تا 8:45) 🏫 مدرسه علم الهدي ميدان روح الله به استحضار دوستان مي‌رساند درس هاي استاد به مرور در آدرس ذيل در ايتا و تلگرام بارگذاري مي‌شود. @oshaghierfan &
#رهبرمعظم انقلاب: امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃🌸 فرا رسیدن ماه رجب مبارک 🌸🍃 ‌ 🍃..و حتے به آنڪه نافرمانیت ڪند،‌ (از روے محبت) روزے مے دهی...🌹 ‌