جلسه۲۰_شناخت خداوند.m4a
2.56M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیستم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5764815339321824150.mp3
8.31M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🎙 فایل صوتی
🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان
شبهه قائم بالغیر بودن خلق
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در این روایت از دو طینت سخن به میان آمده که بر اساس روایات این دو نیز بر اثر امتحان از هم جدا شده اند [۱] .
آنگاه خداوند این دو گروه را بار دیگر امتحان میکند و اصحاب یمین از این آزمون سر بلند بیرون میآیند.
بنابر روایت فوق، خداوند جهت آزمایش مجدد خلايق در این دنیا طینتهای دو گروه مذکور را با هم مخلوط کرده است. این خلط و مزجها در صفات و خلق و خوی انسانها تأثیراتی دارد. در برخی روایات، ارتباط بین طینتها به عنوان علت غم و شادی برخی افراد - که ظاهراً سببی ندارد - ذکر شده است.
یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان می پرسد: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، همانا گاهی من محزون و مغموم میشوم، بدون این که سببی برای آن بیابم.
حضرت فرمود: این غم و شادی از ناحیه ما به شما میرسد؛ زیرا حزن یا سروری که به ما میرسد، بر شما هم وارد میشود؛ چون که ما و شما از نور خداییم. خدای تعالی طینت ما و شما را یکی قرار داده است. و اگر طینت شما همان طور که بود باقی میماند، شما و ما مساوی میشدیم، ولی طینت شما با طینت دشمنانتان مخلوط شده است. و اگر این امر واقع نمی شد شما هیچ گاه گناه نمی کردید. [۲]
📚[۱]: ر. ک: تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۶؛ تفسیر قمی، ج ۲، ص ۶۹.
📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۹۳.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۱ ، ۱۱۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۱_شناخت خداوند.m4a
2.59M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_یکم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در روایاتی دیگر انس و الفت و نیز نفرت انسانها از همدیگر به انس و الفت و نفرت در عوالم قبل پیوند زده شده است. بر اساس برخی روایات مؤمنان از طینت بهشت آفریده شده اند و با یکدیگر در ارتباط هستند.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
همانا خداوند متعال مؤمنان را از طینت بهشت آفرید و از عطر روح خویش بر آنان جاری ساخت. به همین جهت است که مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است. پس اگر روحی از آن ارواح را در شهری از شهرها غم و اندوهی برسد، ارواح دیگر نیز محزون میشوند؛ زیرا که اینها از آنها هستند. [۱]
و از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند:
دو برادر مؤمن مانند یک بدن هستند. اگر عضوی از آن به درد آید در بقیهء اعضا هم درد پیدا میشود. و ارواح آنها نیز از یک روح اند. [۲]
در این دسته از روایات، خدمت به همدیگر، عدم خیانت و غیبت و غش و مخذول و سرشکسته نکردن یکدیگر از آثار این اخوت و برادری شمرده شده است. [۳]
📚[۱]: همان
📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۱۶۶.
📚[۳]: همان، ص ۱۶۷.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۲ ، ۱۱۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۲_شناخت خداوند.m4a
2.51M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_دوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در حدیثی که از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده، اختلاف اخلاق و رنگهای آدمیان به خاطر اختلاف خاکهایی شمرده شده است که هنگام خلقت حضرت آدم از زمین گرفته شده است. [۲]
در حدیثی دیگر آمده است:
فَمَا كَانَ مِنَ النَّاسِ مِنْ جَمَالٍ وَ حُسْنِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنَ الْحَوْرَاءِ وَ مَا كَانَ فِيهِمْ مِنْ سُوءِ الْخُلُقِ فَمِنْ بِنْتِ الْجَانِّ [۳] ؛
آنچه از زیبایی و حسن خلق در انسانها یافت میشود از ناحیه حوریهای است (که یکی از فرزندان حضرت آدم با او ازدواج کرد) و آنچه از سوء خلق دیده میشود، از ناحیه دختر جتی است (که فرزند دیگر حضرت آدم با او ازدواج کرد).
در نهج البلاغه از امير المؤمنین علیه السلام درباره اختلاف مردم چنین آمده است:
إِنَّمَا فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبَادِئُ طِينِهِمْ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ كَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا؛ فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ أَرْضِهِمْ يَتَقَارَبُونَ وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلَافِهَا يَتَفَاوَتُونَ؛ فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ، وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ، وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ [۴] ؛
اختلاف انسانها از مبادی طينتشان است؛ زیرا طینت همه از قطعه ای از زمین شور و شیرین و سخت و سست ترکیب یافته است و آنان بر حسب نزدیک بودن خاکشان با هم نزدیک اند و به دوری خاکشان از هم تفاوت پیدا میکنند. آدمهای خوش منظر کم خردند و بلند قامتان کم همت و پاکیزه عملان بد منظرند و کوتاه قدان خوش فکرند. آنان که طبیعتی خوب دارند، کارهای بدی دارند و کسانی که قلبشان حیران است، افکارشان پراکنده است و سخنوران، قلبشان قوی است.
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۱۵، ص ۳۲ و ر. ک: بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۳۹.
📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۰۳؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۳۶۲؛ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۲۳۶.
📚[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۲۳۴؛ بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۹۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۳ ، ۱۱۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️سالروز شهادت امام محمد الباقر علیه السلام را به محضر مبارک آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم.
حضرت امام باقر سلام الله علیه فرمودند:
ای شیعیان آل محمد صلیاللهعلیهوآله یقیناً برای پاک شدن مورد آزمایش سخت قرار میگیرید ؛ همچون پاک شدن سرمه در چشم، که صاحب چشم میفهمد چه موقع سرمه وارد چشمش گردید، ولی خارج شدنش را از چشم متوجه نمیشود! و به همین شکل انسان بامداد اعتقاد به شریعتی از امر ما (امامت ما) دارد ولی شام میکند در حالی که از آن خارج شده؛ و نیز شام میکند بر شریعتی از امر ما (امامت ما) ولی صبح میکند در حالی که از آن (عقیده) خارج شده.
📚الغيبةللنعمانی ص۲۰۶ باب۱۲ حدیث۱۲
جلسه۲۳_شناخت خداوند.m4a
2.53M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_سوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴تأثیر طینت و خمیر مایه خلقت و آفرینش انسانها در صفات ظاهری و باطنی و اعمال و کردارشان از نظر روایات اهل بیت علیهم السلام امری مسلم است. بسیاری از امور ظاهری وباطنی انسانها در عوالم پیشین قبل از آن که قدم به این دنیا بگذارند به دست خود آنها رقم خورده است و هر انسانی با کوله باری پر به این دنیا قدم گذاشته و ریشههای اعمال و کردار و صفات ظاهری و باطنی خویش را در آن عوالم درست کرده است.
این حقیقت به معنای بسته شدن پرونده انسانها در عوالم قبل و پایان تکلیف و امتحان نیست، بلکه مسلم است که در این دنیا نیز ابتلا و امتحان وجود دارد و تا هنگامی که تکلیف و امتحان بر قرار باشد، پرونده باز است و تغییر و تبدیل در آن راه دارد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هر عملی آثاری دارد که در آینده انسان مؤثر است. اعمال و رفتارهای سابق از این عالم نیز مستثنی نیست و خداوند متعال طینت انسانها را بر اساس اعمال و کردار او سرشته است؛ اما تداوم تکلیف و امتحان و حریت و آزادی در انتخاب موجب میشود که انسان بتواند سابقه بد خود را اصلاح و سوابق خویش را حفظ کند.
آنکه سابقهء خوبی نداشته و سرشتش خوب نهاده نشده است و نیز کسی که اعمال بد او را احاطه نموده و تاریکی بر او غلبه کرده است، باید زحمت بیشتری بکشد و با تلاش و کوشش فراوان علاوه بر این که پردههای معاصی و تاریکی های گناهان را کنار میزند، به تدریج نور و روشنایی را در خود افزایش دهد تا بتواند در سایه آن راه راست را بر خود روشن سازد و ادامه مسیر برای او سهل و آسان گردد؛ البته هر کس اراده کند، میتواند.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۴ ، ۱۱۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۴_شناخت خداوند.m4a
2.37M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیست_و_چهارم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a