eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
384 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال : چرا طبق قاعده کتابت، اگر (ما) ، حرفیه باشد به صورت اتصالی نوشته می شودمثل ؛أنَّما إلهكم إلهٌ واحدٌ و اگر اسمیه مثل؛كلُّ ما عندي حَسَنٌ ویا مصدریه مثل: إنَّ ما صَنَعتَ عجبٌ باشد باید به صورت انفصالی نوشته شود؟ جواب: در (ما حرفیّه) به خاطر اینکه (ما) حرف است و حرف نیز بنفسه مستقل نیست،لذا به منزله ی تتمه ی ماقبلش قرار داده شده و این عدم استقلال در کتابت نیز رعایت شده و به صورت متصل به کلمه ی ماقبلش نوشته میشود. اما در (ما اسمیّه) به خاطر اینکه (ما) اسم است و بنفسه مستقل است ، این استقلال درکتابت نیز رعایت شده و به صورت منفصل و منفکّ از ماقبلش نوشته میشود. در (ما مصدریّه) _ با اینکه طبق نظر برخی از ادباء حرف میباشد _ به خاطر اینکه مابعدش را تأویل به مصدر میبرد ، پس با مابعدش به منزله اسم واحد لحاظ میشود و اسم نیز بنفسه مستقل است و این استقلال در کتابت نیز رعایت میشود و به صورت منفصل و منفکّ از ماقبلش نوشته میشود. 1️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_ادبی سوال : چرا طبق قاعده کتابت، اگر (ما) ، حرفیه باشد به صورت اتصالی نوشته می شودمثل ؛أنَّما
برخی می گویند ما در انّما، ما حرفیه کافه نافیه است حرفیه یعنی اسمیه نیست کافه یعنی مانع عمل انّ ما قبل است نافیه یعنی معنای نفی دارد حال اگر انّ در انّما معنای ثبوت داشته باشد وما معنای نفی،ترجمه انّما می‌شود:<< این است جز این نیست>> لذا قالوا: من ادوات الحصر، لفظ انّما 2️⃣
✳️🔥🔥قابل توجه طلاب و اعضای محترم کانال،جزوه تنبیهات استصحاب به دست خط استاد حفظه الله در کانال بارگزاری میشود. 📌تنبیهات استصحاب از مباحث مهم علم اصول و از محدوده های مهم در امتحان شفاهی سطح ۳ میباشد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_اصولی نکته مهم و پرکاربرد اصولی؛ به دو مثال زیر دقت کنید؛ ۱- گفته شده مقصود در آیه «والّذين
✳️✳️⬇️⬇️ادامه ی بحث تناسب حکم و موضوع شرط تاثیر قرینه مناسبت حکم و موضوع ؛ این قرینه در جایی موثر است که نص صریح‌بر خلافش نباشد مثلا: عرف با تناسبی که میان صلاة ومطلوبیت شرعی آن می‌بیند از امر اقیموا الصلاة ظهوری را اخذ می‌کند که هرگونه نمازی مطلوب شارع است اما با آمدن نص لا صلاة الا بفاتحة الكتاب دیگر ظهور مستفاد از مناسبت‌ حکم وموضوع از اعتبار می افتد. 1️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_اصولی نکته مهم و پرکاربرد اصولی؛ به دو مثال زیر دقت کنید؛ ۱- گفته شده مقصود در آیه «والّذين
ملاک ومنشاء مناسبت‌ حکم وموضوع ملاک این قرینه تشخیص ملائمت وسازگاری میان حکم وموضوع توسط عرف است پس ملاک در اینجا دو چیز است: ۱-ملائمت ۲-تشخیص عرف (عقلا) 2️⃣
ارتش مومن انقلابی قهرمان مقتدر آماده🌹🌹 ارتش افتخار سرزمین🌷🌷🌷🌷
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_اصولی نکته مهم و پرکاربرد اصولی؛ به دو مثال زیر دقت کنید؛ ۱- گفته شده مقصود در آیه «والّذين
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و توسعه حکم وموضوع ذکر شده‌اند مثل: الغاء خصوصیت- تنقیح مناط - قیاس اولویت - مذاق الشرع- مقاصد الشریعه و.... باید توجه داشت که هریک از این اسباب مجرای خاص خود را دارند لذا بنا داریم به توفیق الهی فرق میان مناسبت حکم‌ و موضوع را با هریک از اسباب مذکور بیان کنیم تا مجاری هر کدام مشخص گردد. 3️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
۱- فرق بین الغاء خصوصیت با مناسبت حکم وموضوع : الغاى خصوصيّت، حذف اوصاف و ويژگيهايى است كه در دلیل حکم، همراه موضوع است، امّا نزد عرف يا به قراينى دخالتى در ثبوت حکم براى آن موضوع ندارد و نتیجه آن، شمول حکم نسبت به موضوعاتى است كه فاقد آن اوصاف است. مثال: آیه وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الُمحْصَنَـتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَـنِينَ جَلْدَةً حدّ قذف كننده زنان محصنه را بيان مى‌كند و نسبت به قذف كننده مردان محصن ساكت است؛ امّا با الغاى خصوصيّتِ زن بودن، حدّ ياد شده نسبت به قذف كننده مردان نيز جارى مى‌شود. با توجه به بیان بالا، اثر الغاء خصوصیت فقط تعمیم است بر خلاف مناسبت حکم وموضوع که هم معمم وموسع وهم مضیق وهم ترکیب تعمیم وتضییق و.....می باشد به تعبیر دیگر الغاء خصوصیت فقط موجب تعمیم است ولی مناسبت حکم و موضوع،دهها نوع مدلول را سوار بر لفظ می کنند در باب الغاء خصوصیت، سبب تعدیه، این است که اولاً نفی می‌شود دخیل در حکم بودن خصوصیاتی که ویژه اصل است و در اصل موجود است، و در فرع وجود ندارد، ثانیا عدم مانعیت خصوصیات خاصه فرع در حکم،بعد بقیه مقدمات هم ضمیمه می‌شود، آن وقت تعدیه احراز می‌شود که این حکم در مورد فرع هم وجود دارد. اما در باب تناسب حکم و موضوع تنها منشأ برای تعدیه همان تناسب وسازگاری هست و ما از رهگذر نفی خصوصیات، و عدم مانعیت پیش نمی‌آییم،بلکه از تلائم پیش می‌آییم یعنی در مقام اثبات تعدیه در ذهن عرف و این ظهور پیدا شدن، صرفاً به تلائم توجه می‌شود. 4️⃣
از راست به چپ ۱.حجت الاسلام سید جمال الدین ملایری ۲.آیت الله سید محمد حسین علوی بروجردی ۳.آیت الله حاج آقا حسن طباطبایی قمی ۴.آیت الله سید محمد علی خوانساری ۵.آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی ۶.آیت الله سید علی خامنه ای(مقام معظم رهبری) ۷.حجت الاسلام شیخ حسن کافی ۸.حجت الاسلام شیخ محمد تقی مجتهد زاده ۹.آیت الله سیّد محمّد علم الهدی
♨️ 🇮🇷 پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پیام رسان ایرانی راه اندازی شد ...... لینک عضویت👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/115539997Ccd99c81e54
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
در بیان تفاوت قرینه مناسبت وتنقیح مناط می توان گفت: اولا:ایندو در تغییر وعدم تغییر موضوع با هم متفاوتند. یعنی در تنقیح مناط،حکم در موضوع دیگر جریان پیدا می‌کند بدون اینکه موضوع دلیل شرعی وموضوعی که حکم به آن تسری داده شده تغییر کنند بلکه مساوی بودن از هر جهتی باعث سرایت حکم شده است در حالیکه با قرینه مناسبت،دامنه موضوع تغییر می‌کند. مثال: در برخی روایات ملاک تشخیص عدالت شاهد << ان یکون ساترا لجمیع عیوبه >> آمده فرضا شک می کنیم که دلیل ،عیوب عرفی را هم شامل می شود یا فقط مراد عیوب شرعی است برخی مثل آقای خویی با استفاده از قرینه مناسبت دامنه موضوع را تغییر داده وگفته اند:هرچند این روایت فی نفسه عام است وشامل همه عیوب می‌شود(عرفی-شرعی) اما با مناسبت حکم وموضوع،عیوب شرعی متعین می‌شوند. ثانیا: در تنقیح مناط،توسعه وتضییق با توجه به علت حکم واحراز آن حاصل می‌شود در حالیکه در قرینه مناسبت، صرف تلائم کفایت می‌کند ونیازی به احراز علت نیست . 6️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع وقیاس اولویت؛ اولویت یعنی موضوع فرع،نسبت به حکم، اولی از موضوع اصل است به تعبیر دیگر علت حکم در موضوع فرع،از قوت بیشتری برخوردار است. اولویت وقرینه مناسبت هر دو بوسیله عقل وعرف کشف می‌شوند اما فرقهایی هم با هم دارند که عبارتند از: ۱-موضوع در اصل وفرع حین اجرای اولویت تغییری نمی کنند اما در تناسب،موضوع تغییر می کند ۲-ملاک در تناسب سازگاری بین حکم وموضوع است اما در اولویت، ملاک قوی بودن علت و اولی بودن به حکم می باشد. ۳- فهم اولویت نیازمند ضمیمه کردن مقدماتی می باشد مثلا: وقتی شارع میگوید: <<سب الامام کفر>>ما ازاین عبارت اولی به کفر بودن ساب الله را استظهار میکنیم البته با ضمیمه کردن این مقدمه که دلیل کفر ساب، حرمت ومقام امام است نه بشر بودن امام، بخلاف قرینه مناسبت که نیاز به ضمیمه مقدمه یا مقدمات ندارد. 7️⃣
نكتة مفیدة حضرت آیت الله موسوی تهرانی (مدرس مشهور مدرسه گلپایگانی قم) رحمةالله علیه در مقدمه مجمع الفوائد(شرح رسائل)می فرماید: چند چیز در طلبگی و توفیقات آن موثر است: از لحاظ معنوی؛ خواندن روزانه حداقل دو یا سه صفحه قرآن زیارت عاشورا نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام. از بعد ظاهری؛ پیش مطالعه. من تقریبا متعهد می شوم اگر کسی این رویه را داشته باشد، حتما موفق خواهد بود.
مساله مبتلابه؛ حکم گفتن «و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز چیست؟ مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای: با توجه به اينکه صلوات در تشهّد نماز، جزء ذکرهای واجب نماز است، نبايد چيزی بر آن اضافه شود. گفتن «و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز به قصد ورود، جايز نيست؛ اما به قصد ذکر، اشکال ندارد. آیت‌الله العظمی سیستانی: فرستادن صلوات به همراه (وَ عَجِّل فرجهم) در تشهّد، مانعی ندارد ولی مستحب است بعد از صلوات بگوید: وتقبّل شفاعته و ارفع درجته. آیت‌الله العظمی مکارم: اشکالى ندارد، ولى گاه ترک شود تا تصوّر نشود جزء نماز است.
حضرت آیت‌الله سید احمد مددی (حفظه‌الله‌تعالی) کتابِ فوائد {یعنی فوائد الاصول - تقریرات درسِ مرحوم نائینی} واقعاً کتاب بسیار خوبی است و اگر موجز بشود، به نظر من به خوبی می‌تواند به جای کفایه قرار بگیرد. 1️⃣
این کتاب درعلم اصول فقه و در واقع تقریرات درس مرحوم میرزا محمد حسین غروی نائینی است که به وسیله شاگرد وی شیخ محمدعلی کاظمی خراسانی نوشته و تدوین شده است. این کتاب مهم و معتبر، مورد توجه علمای متأخر در حوزه های علمیه شیعه بوده است و به همت انتشارات مؤسسه نشر اسلامی، در قم در ۴ جلد چاپ و منتشر شده است. 2️⃣
کاملترین کانال آموزش،فروش و خدمات عمّامه استان آذربایجان غربی لطفا عضو شوید👇 https://eitaa.com/Ammameh_Azarbayjangharbi