eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
384 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌ اللّه‌ حاج سید محمود شاهرودی: من هر وقت کارد به استخوانم می‌رسید و مشکلات بر من غلبه می‌کرد، صد مرتبه صلوات تقدیم مادر حضرت عباس (علیه‌السلام)، ام‌البنین (علیهاالسلام) می‌فرستادم و حاجت می‎گرفتم.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
به این کار،اصطلاحا، قاعدۀ انقلاب نسبت می گویند که از قواعد اصولی کاربردی در فقه است معنای قاعده؛ ملا
یکی از اصطلاحات علم اصول در باب تعادل وتراجیح که شباهت زیادی به انقلاب نسبت دارد عنوان <<شاهد جمع>> است که انشاالله فردا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. 5️⃣
17.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لَقَد خَلَقنَا ٱلإِنسَٰنَ فِي كَبَدٍ ما انسان را در رنج آفریدیم! (بلد/۴) https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
یکی از اصطلاحات علم اصول در باب تعادل وتراجیح که شباهت زیادی به انقلاب نسبت دارد عنوان <<شاهد جمع>>
برای روشن شدن معنای شاهد جمع، دوباره از انقلاب نسبت مثالی می آوریم ومی گوییم :اگر ما سه دلیل داشته باشیم به ترتیب زیر؛ ۱- یجب اکرام العلما ۲- لا یجب اکرام العلما ۳- لا یجب اکرام العالم فاسق حال با وجود این سه دلیل انقلاب نسبت صحیح است با این بیان که دلیل اول (یجب اکرام العلما) با دلیل سوم (لا یجب اکرام العالم الفاسق) تخصیص می خورد یعنی می شود یجب اکرام العالم العادل اکنون این دلیل اول که قبلا با دلیل دوم نسبت تباین داشت الان دیگر نسبت تباین ندارد به این انقلاب نسبت می گویند. اکنون اگر علاوه بر آن دلیل سوم که مخصص دلیل اول بود دلیل چهارمی هم بیاید و بگوید یجب اکرام العالم العادل که این دلیل چهارم مخصص دلیل دوم خواهد بود در این صورت دیگر انقلاب نسبت پیش نمی آید و به این مورد شاهد جمع می گویند در شاهد جمع هر دو خطاب (۱و۲)، یک مخصص دارند به طوری که با این دو مخصص دیگر تعارضی بین خطاب ها دیده نمی شود. 6️⃣
بارها در جلسات امتحان شفاهی از طلاب محترم از اطلاق مقامی پرسیده ایم لکن جواب واضحی بیان نشده، لذا برای روشن شدن مساله، فرق های اطلاق مقامی با اطلاق لفظی را در زیر میاوریم؛ 👇👇👇👇 ۱- اطلاق لفظی، «عدم القید» است و این عدم القید باعث می شود که لفظ شامل همه ی افراد خودش بشود. به خلاف اطلاق مقامی که لفظ در آن ملاک نیست تا از نوع «عدم القید» باشد، بلکه عقل از سکوت و در مقام بیان بودن مولا، عدم دخالت جزء یا شرط زائد را درک می کند. ۲- استناد اطلاق در اطلاق لفظی، به خود لفظ است، به این معنا که لفظی وجود دارد که دارای حصص است و از اینکه مولا در مقام بیان است و قیدی نیاورده، معلوم می شود تمام حصص را اراده کرده است. اما استناد اطلاق در اطلاق مقامی، غیر لفظ است، به این معنا که اگر لفظی هم وجود داشته باشد، صرفا دال بر این است که فقط این اجزاء و شرایط واجب است؛ اما عقل از اینکه مولا در مقام بیان بوده و قیدی نیاورده، نفی جزء یا شرط زائد می کند. ۳- مدرک در اطلاق لفظی، عقل نظری است؛ زیرا به ظهور لفظی استناد می کند. ولی مدرک در اطلاق مقامی عقل عملی است؛ زیرا عقلی که از سکوت و در مقام بیان بودن همه اجزاء و شرایط از سوی مولا، نفی جزء ثالث را درک می کند، عقل عملی حاکم به حسن و قبح است و استناد این ظهور به درک عقل عملی است یعنی عقل می گوید اگر اینجا چیزی جزء یا شرط بود قبیح است که مولا ذکر نکند ویا سکوت کند. 1️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_اصولی بارها در جلسات امتحان شفاهی از طلاب محترم از اطلاق مقامی پرسیده ایم لکن جواب واضحی بیان
بیان فرق اطلاق لفظی و مقامی در قالب مثال؛ اطلاق لفظی: مولا می گوید: «اعتق رقبه»؛ از اینکه مولا در مقام بیان است و قید دیگری نیاورده، کشف می شود رقبه خاصی مراد نیست و اطلاق لفظی رقبه، شامل رقبه مومن و کافر می شود. اطلاق مقامی: نبی مکرم اسلام «صلی الله علیه و آله» در مقام تعلیم نماز به مسلمانان فرمود: «صَلوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلی»؛ همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید. از اینکه آن حضرت در مقام بیان تمام اجزاء و شرایط بوده و جزء یا شرط زائدی را اتیان نکرده است، یا نسبت به جزء یا شرط خاصی سکوت کرده است، عقل نفی آن جزء یا شرط را درک می کند. 2️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_اصولی بارها در جلسات امتحان شفاهی از طلاب محترم از اطلاق مقامی پرسیده ایم لکن جواب واضحی بیان
استاد گنجی در درس خارج اصول می فرمودند: با تتبع در کلمات مرحوم آخوند(ره) این مطلب به دست میاید که ایشان اطلاق مقامی را در دو جا جاری میداند؛ ۱- جایی که مولا در بیان تمام غرضش باشد. مثلا در مقام تعلیم باشد. مثلا شارع کیفیت وضو را گفت و همه ی خصوصیات را بیان کرد ولی وقتی به ترتیب مسح دو پا رسید نگفت اول مسح پای راست بعد مسح پای چپ. در این جا با اطلاق مقامی وجوب ترتیب بین مسح پای راست و چپ نفی می شود. ۲- آنجایی که قیود مغفول عنها داریم یعنی اگر قیدی به گونه ای بود که مردم از آن غافل بودند و شارع هم ان را بیان نکرد معلوم میشود که معتبر نیست. مثل قصد وجه و تمییز که مردم از آنها غافل هستند. 3️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_اصولی بارها در جلسات امتحان شفاهی از طلاب محترم از اطلاق مقامی پرسیده ایم لکن جواب واضحی بیان
فائدة مهمة اصولية؛ در برخی از عبارات علمای محترم آمده که؛اطلاق لفظی، مقابل تقیید لفظی است، اما اطلاق مقامی مقابل تقیید به وسیله متمم جعل (نتیجة التقیید) می‌باشد. در روزهای آتی راجع به این مطلب، مباحثه‌ای با دوستان عزیر اعضای کانال خواهیم داشت. انشاءالله 4️⃣ 🌹🌹🌹 https://eitaa.com/ostadabasalipoor
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: شهیدین رحمهما‌الله عمر کم و کوتاهی داشتند و مع‌ذلک چقدر عمرشان برکات داشت و چه تألیفات نافع و سودمندی از خود به‌جا گذاشتند. آنها برای ما حجتند، تا عمر خود را به غفلت و بطالت نگذرانیم. البته توفیق، چیز دیگری است که خداوند متعال نصیب هر کس نمی‌کند. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
وجه تسمیه حروف مشبهة بالفعل تُسَمّی(أی: إنّ - أنّ-لعلّ ....)الحروفَ المشبهةَ بالفعل ؛ ١- لكونها مشتملة علي ثلاثةِ أحرفٍ فصاعداً كالفعل ٢- لفتحِ آخِرها كالماضي ٣- لوجودِ معني الفعلِ فيها ٤- لأنَّها ترفع و تنصب ، كالافعال بیان وجود معني الفعل فيها؛ فإنَّ و أنَّ" بمعني : حَقَّقْتُ و اَکَّدْتُ وكََأنَّ بمعني : شَبَّهْتُ ولكِنَّ بمعني : إسْتَدْرَكتُ ولَيْتَ بمعني : تَمَنَّيْتُ و لَعَلَّ بمعني : تَرَجَّيتُ 1️⃣
سه کلام نورانی از أمير البيان علی (علیه السلام) از کتاب شریف غرر الحکم ودرر الکلم: ۱- العلمُ یُنجیك ، الجهلُ یُردیك دانش نجاتت میدهد ، نادانی تباهت میکند. ۲- العلمُ جلالةٌ ، الجهالةُ ضلالةٌ دانایی بزرگی و نادانی گمراهیست. ۳- يُنبِئُ عن قيمةِ كلِّ امرئٍ علمُه و عقلُه علم و عقل آدمی ، نشان دهنده ارزش اوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت حضرت آیت الله خامنه‌ای از تنظیم شجره‌نامه ایشان توسط حضرت علامه طباطبایی https://eitaa.com/ostadabasalipoor