eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
383 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
تطبیقات ج۲.ogg
8.67M
📌📌📌⬇️⬇️⬇️ ثمره فقهی تقسیمات وضع به حسب‌ مقام تصور جلسه ۲ https://eitaa.com/ostadabasalipoor
معرفی کتاب 👇👇👇👇
✳️⬇️ . ⬇️✳️ 📚📚مبتدیان و گاه متخصصان به دلیل آشنایی کم با پاره ای از روش های علما و محدثان در تدوین، و نیز روش کاتبان در استنساخ، با مشکلاتی مواجه هستند. کسانی که عهده دار تحقیق و احیاء نسخه های خطی هستند، لازم است با فنون متعدد از قبیل علم خطوط، منبع شناسی، اصطلاحات ناسخان، رموز و... آشنا باشند و الا خواننده را به اشتباه می اندازند. از آنجا که نویسنده ی «معجم الرموز و الاشارات» متوجه اشتباهات فراوان محققان در این زمینه شده، اقدام به تألیف این کتاب، با رعایت ترتیب الفبا کرده است. وی به رموز رایج میان اهل سنت و زیدیه در کتاب های رجالی و حدیثی نیز پرداخته است. بعضی رمزها مخصوص کتابی خاص اند اما برخی پژوهشگران با این تصور که این رموز عمومیت دارند، به اشتباه افتاده اند. مثلا محدث نوری در مستدرک الوسائل در پایان فایده ی پنجم خاتمه، تعداد ۴۲۵ رمز را برای عده ای از راویان در کتاب خویش قرار داده است اما نمی توان این رموز را به دیگر کتاب ها سرایت داد. مطالب کتاب در دو بخش «رموز» و «اشارات» تنظیم شده اند. غرض از «رموز» یک یا چند حرف است که برای کلمه یا جمله ای خاص قرار داده شده اند. رموز نیز در دو قسمت سامان یافته اند. در قسمت «حروف رمزی»، حرف ها به ترتیب الفبا ذکر و توضیح لازم ارائه شده است. مثلا «بخ» رمز بخاری و صحیح اوست. در قسمت «علامات رمزی» به بیان علامت ها پرداخته شده است. علامت هایی چون: * ^ : – • O — ( ) ؟ اعداد. مثلا عدد ۳ برای اشاره به ابوداود، ترمذی و نسائی است. گاهی برای برخی عالمان بزرگ که نامشان در کتاب ها فراوان تکرار می شود، به کنیه یا لقب یا اسمی خاص شهرت پیدا می کنند. مثلا «الفارسی» به ابوعلی محمد فتال نیشابوری اشاره داردکه در این به آنها نیز اشاره ای شده است. نویسنده پیش از آنکه وارد دو بخش اصلی کتاب شود، تحت عنوان «الفوائد» تعداد ۵۳ نکته و مطلب در خور توجه را که به موضوع کتاب مربوط می شوند، ذکر کرده است. 1️⃣ https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
معرفی کتاب 👇👇👇👇
اینکه برخی سوال می‌کنند متقدمین چه کسانی هستند متاخرین کیانند؟ جواب این نوع سوال ها در این کتاب شریف مفصلا آمده است. 2️⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: حوزه‌های علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید و مختلفی همچون مسائل پولی و اقتصادی و رمزارزها نظر بدهند.
📌⬇️. ⬇️📌 📜اصطلاحات قبل الاجماع و بعد الاجماع در کتب فقهی؛ وقتی عبارت به این صورت باشد (یدل علیه قبل الاجماع روایة ...) مشخص می شود اجماع مدرکی است و حجیت ندارد؛ زیرا از این عبارت استفاده می شود که به نظر نویسنده مدرک مجمعین همین دلیلی است که به دست او رسیده است. اما اگر عبارت به این صورت باشد (یدل علیه بعد الاجماع روایة ....) مشخص می شود طبق نظر نویسنده این اجماع حجت است. یعنی هر چند روایت وجود دارد، اما به دلایلی قطعا این روایت نمی توانسته مدرک مجمعین باشد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
✴️⬇️. . ⬇️✴️ 📃اصطلات حکم -موضوع -متعلق در کتب فقهی واصولى حکم: آنچه شارع آن‌ را جعل کرده باشد؛ چه حکم تکلیفى (مانند وجوب) و چه حکم وضعى (مانند طهارت) موضوع حکم: آن چیزی که حکم روی آن رفته است، که گاهی به آن «متعلق المتعلق» نیز اطلاق می‌شود. متعلق حکم: فعل اختیاری مکلف که مولی انجام یا ترک آن را ازمکلف خواسته است. به همین جهت متعلق حکم مختص احکام تکلیفیه است، ولی در احکام وضعیه -که بر افعال اختیاری عبد تعلق نمی گیرد- متعلق حکم وجود ندارد. متعلق موضوع: وصف یا قیدی که مربوط به موضوع حکم است. مثال اول: در جمله «اکرم العالم العادل»: وجوب که از فعل امر «اکرم» فهمیده می‌شود، «حکم» است. اکرام کردن که فعل مکلف است، «متعلق حکم» می‌باشد. عالم که وجوب اکرام روی آن رفته است، موضوع حکم است و العادل که قید موضوع است، متعلق موضوع می‌باشد. مثال دوم: «الخمر نجس». نجاست که حکم وضعی است، «حکم» است و خمر که نجاست روی آن رفته، موضوع حکم است. اما از آنجائی که نجاست خمر، حکم وضعی است، متعلق حکم در اینجا وجود ندارد و از آنجایی که خمر قیدی ندارد، متعلق موضوع نیز وجود ندارد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علّامه امینی صاحب کتاب الغدیر: اگر تحقیقاً کار نداشتم والله شب و روز پیش قبرش می‌نشستم و گریه می‌کردم... https://eitaa.com/ostadabasalipoor
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه امینی(ره) : علی عزت ما است، علی ناموس ما است ...
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان مهم رهبری معظم در مورد مدارک حوزوی
✳️⬇️. . ⬇️✳️ 📚📚معرفی کتاب هایی در نقد صوفیه و فلاسفه(كتاب های چاپ شده)؛ ۱- آثار علمای سلف (رحمهم الله)؛ 💠حديقة الشيعه مقدس اردبيلي 💠رد صوفیه ملا محمدطاهر قمی 💠تحفة الاخیار ملا محمدطاهر قمی 💠رسالة الانصاف فيض كاشاني 💠اثنا عشریه در رد صوفیه شیخ حر عاملی 💠عین الحیاة علامه مجلسي 💠رساله عقائد علامه مجلسي 💠حق اليقين علامه مجلسي 💠بحار الانوار و مرآة العقول و بسياری از آثار علامه مجلسی مملو از نقدهای متعدد بر عقائد صوفيه و فلاسفه می باشد. 💠الانوار النعمانية سيد نعمة الله جزائري 💠رد صوفيه علم الهدى پسر فیض 💠رد صوفية ملا اسماعيل خواجويي 💠خیراتیه محمدعلی بهبهانی 💠سه رساله در نقد عرفان از میرزای قمی 💠فضایح الصوفیه محمدجعفر بهبهانی 💠منهاج البراعه (شرح نهج البلاغه) هاشمی خوئی جلد چهاردهم 💠رسالة التوحيد شيخ هادي تهراني 💠کفایة الموحدين سيد اسماعيل طبرسي ۲- آثار معاصرين؛ 💠ابواب الهدی میرزا مهدی اصفهانی 💠حکمت بوعلی محمدصالح حائری سمنانی 💠التوحید الفائق سید علی بهبهانی رامهرمزی 💠بيان الفرقان شيخ مجتبى قزوينى 💠عارف و صوفی چه میگویند میرزا جواد تهرانی 💠ميزان المطالب ميرزا جواد تهراني 💠توحید الامامیة ميانجي 💠هداية الامة شيخ جواد خراساني 💠البدعة و التحرف شيخ جواد خراساني 💠محاضرات في اصول الفقه ج٢ (جبر و تفويض) سيد ابوالقاسم خوئي 💠تنبيهات علامه مرواريد 💠تاريخ تصوف نمازي شاهرودى 💠توضیح المراد سید هاشم حسینی تهرانی 💠نگرشی به فلسفه و عرفان صافی گلپایگانی 💠شرح حديث عرضه دين صافي گلپایگانی 💠معارف دین صافی گلپایگانی 💠مبدأ اعلى محمدتقى جعفرى 💠آيات العقائد سيد جعفر سيدان 💠بينونت يا سنخيت سيد جعفر سيدان 💠ابن عربی سنی متعصب سيد جعفر مرتضى عاملي 💠الامر بين الامرين سيد حسين شمس خراساني 💠عرفان اسلامی محمدتقی مدرسی 💠تزكية النفس سيد كاظم حائري 💠سد المفر شيخ باقر علم الهدى 💠الهيات الهي و الهیات بشری محمد رضا حکیمی https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
✳️⬇️. #کتاب_شناسی. ⬇️✳️ 📚📚معرفی کتاب هایی در نقد صوفیه و فلاسفه(كتاب های چاپ شده)؛ ۱- آثا
🪧 . 🪧 باید عرض کنم که آوردن اسامی این کتب در اینجا به معنی قبول وپذیرش محتوای آنها نیست از آنجایی که بنده برخی از این کتب را دیده ومطالعه کرده ام لذا باید بگویم که تعدادی از این کتب، در نقد فقط ابن عربی است وتعداد زیادی در نقد جریان صوفیه و تعداد قابل توجهی از این کتاب‌ها از طرف علمای معظم مکتب تفکیک می باشد بنابراین به ذهن عزیزان نبایدخطور کند که با وجود این همه نقد بر فلسفه، چرا باید فلسفه خوانده شود چون تعداد بسیار کمی از این کتب حاوی اشکالات جدی بر فلسفه صدرایی می باشند. خلاصه فلسفه با این به قول بعضی، علم بشری است ولی حقا وانصافا الهيات فلسفه، موحد ساز است. 🌹🌹🌹🌹تقدیم به همه دوستان، چه فلسفه دوستان وچه غیر ایشان https://eitaa.com/ostadabasalipoor
⬇️❇️ . ❇️⬇️ سخنی که برای من تازگی داشت! دوستی می گفت: ابن جنی در کتاب خصائص می گوید: یک نظر این است که در دوران قبل از جاهلیت، اعلال در زبان عربی نبوده و پس از قرن ها در اثر تغییر و پیشرفت زبان، اعلال به این زبان راه یافته است. 1️⃣ https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
⬇️❇️ #نکات_ادبی. ❇️⬇️ سخنی که برای من تازگی داشت! دوستی می گفت: ابن جنی در کتاب خصائص م
سلام علیکم شیخنا. بله و گویا معتقدند که آنها أعرابِ قبل از حضرت إسماعیل بودند (قحطانیان، یا همان عربِ عریب) که قَوَلَ یَقْوُلُ می‌گفته‌اند لذا گویا روایاتی که اولین‌عرب را حضرت إسماعیل دانسته‌اند ناظر به أعرابِ مستعربه، یا همان عدنانیان، هستند که زبان‌شان نرم‌تر بود و از ثقل فراری بودند. 👆👆👆👆 تعلیقه استاد عاملی(حفظه الله) بر مطلب پیشین. 2️⃣
⬅️⬅️ آیت الله مجتهدی تهرانی اگر تشنه علم و دانش هستی باید گفت طلبه ای؛ و الّا، بَطَله هستی[علّاف]! بیخود دلت را خوش نکن. امروز اگر درس نخوانی و مطالعه نداشته باشی و سعی و تلاش نکنی، طلبگی برای تو هیچ فایده ای ندارد. بعضی طلبه ها خوردن و خوابیدن را خوب بلدند اما درس خواندن را خیر... فقط می آیند و می روند و لباس روحانی بر تن دارند. آداب الطلّاب/ص۲۱۰
⬇️❇️ ❇️⬇️ اصطلاحات شاذ - نادر- ضعیف در ادبیات عرب: در اصطلاح ادباء : شاذ:به معنای چیزی است که خلاف قیاس است و نظر به قلة یا کثرت وجود آن نمی شود.مثل استحوذ‌. نادر:یعنی چیزی که وجود آن کم است هرچند خلاف قیاس نیست. ضعیف:یعنی آنچه که حکم آن به ثبوت نرسیده است. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
گفتگو با بعضی از دوستان عزیز در مورد اموری که ممکن است به عنوان مساله، در بحث از مرجح بودن موافقت کتاب در باب تعارض ادله، مطرح شود گفتگویی کرده بودیم که برخی از آن امور مبحوث عنه عبارت بودند از؛ ۱- معنا و مدلول مجموع اخبار ترجیح به موافقت کتاب، چیست؟ ۲- آیا اختلافی بین اصولی ها در مورد اخبار ترجیح به موافقت کتاب،هست یا نه؟(آیا این اخبار دلالت بر ترجیح احد الحجتین علی الاخر می کنند یا موجب تمییز الحجة عن لا حجة می شوند یا اینکه برخی بر ترجیح احد الحجتین دلالت کنند و برخی بر تمییز الحجة عن لاحجة دلالت می کنند) ٣- مراد از موافقت و مخالفت در اخبار ترجیح چیست؟ ۴- مرجح بودن موافقت کتاب دارای چه خصوصیاتی است؟ (مثل وجودی بودن موافقت یا عدمی بودن آن- مرجحیت قرآن یا مرجعیت قرآن) ۵- موافقت یا مخالفت با کتاب چه اقسامی دارند؟ و کدام قسم در باب تعارض ادله مقصود است؟ ۶-آیا برای امور مذکور بر فرض اختلافی بودن ثمره عملی وفقهی مترتب هست یا نه؟ (مثلا اختلاف در مرجحیت قرآن یا مرجعیت آن دارای ثمره هست یا نه؟) و......