eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
383 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدللّه رب العالمین والصلوه والسلام علی سیدنا محمد واله الطاهرین این کانال بنا درخواست مدرسه علمیه امام خمینی ره ارومیه وبرخی از طلاب به جهت دسترسی به دروس استاد حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا مهدی عباسعلی پور باروق در ایتا، راه اندازی گردید و به امید خدا به مرور صوت و گاه متن دروس استاد بارگذاری خواهد شد. همچنین گاه نکاتی علمی از استاد در زمینه های مختلف ادبیاتی وفقهی واصولی وتفسیری و....‌نیز گزارش برخی از نشست های علمی به اطلاع اعزه محترم خواهد رسید. ✅ به کانال دروس استاد عباسعلی پور بپیوندید: 👇 دروس و بیانات استاد عباسعلی پور https://eitaa.com/ostadabasalipoor
📣 سلسله نشست های شرح و تفسیر نهج البلاغه 🎙 با بیان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی ⏱ چهارشنبه ها ساعت 20:30 🔷 سالن آمفی‌تئاتر مدرسه امام خامنه ای واقع در جنب مصلی امام خمینی(ره) 🆔 @QOREYSHI_IR
✳️ احترام اخباریون و اصولیون به یکدیگر : 🔸 ( یعنی ) در ۷۹ سالگی از دنیا رفت . مطابق وصیت او ، بر جنازه او خواند . سپس در حرم سیدالشهدا دفن شد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
✅ استاد علیدوست می فرمودند: 🔹، در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات ـ به‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیم‌نگاهی دارد؛ داده‌های دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار می‌دهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه می‌کند؛ کم‌تر به‌صورت ریاضی فکر می‌کند؛ در استنباطاتش را در نظر می‌گیرد (آن‌ها را در یک نظامی تنظیم می‌کند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و توجه می‌کند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شده‌اند گاه می‌تواند به یک قاعده کلان برسد؛ را در نظر می‌گیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت می‌انگارد، رویکرد خاصی به دانش فقه را که مشتمل بر این عناصر باشد، من «مکتب قم» می‌نامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیت‌الله و شاگردان ایشان ایستاده‌اند. 🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار می‌گیرد که می‌توان آن را نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه‌ی مقابل قرار دارد؛ نص‌بسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار فکر می‌کند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربه‌تر شده است و فقهِ آن، در مواردی فقهِ کشف نیست؛ بلکه فقهِ عذر است (ابتنای بیش‌تری بر اصول عملیه دارد). https://eitaa.com/ostadabasalipoor
حضرت آیت الله استاد سید احمدمددی حفظه‌الله میفرمودند: در مورد سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ و هست. بعضی میگویند که الامر فی السهل سهل. در حالی که اون قدر هم سهل نیست و از طرفی عده ای میگویند کذاب و وضاع و .. است! نه این طور هم نیست. ولی ایشان مؤسس نیست و ناقل آثار است و لذا شناسایی صحیح و سقیم روایاتش سخت نیست . https://eitaa.com/ostadabasalipoor
✅ آیت الله العظمی وحیدخراسانی حفظه الله فرموده اند: 🔸 شیخ_انصاری کیست؟ همه شما اهل فضلید . رسائل را باز کنید ، اول: «اعلم أن المکلف إذا التفت إلی حکم شرعي»؛ بعد الالتفات حالات نفسانی را ذکر می کند. هیچ فکر کردید چرا این جا می گوید: «اعلم ان المکلف…» خود او باز قائل است به شرعیت عبادات صبی ؟! حل این معما آیا چه جور است؟ این رسائلش، آن هم مکاسب شیخ. درس خارج شیخ برای میرزای_شیرازی است. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
CamScanner ۱۰-۰۳-۲۰۲۴ ۱۱.۵۵.pdf
203K
تقریر درس کفایه_برائت_تقریر مرحوم آخوند
CamScanner ۱۰-۰۳-۲۰۲۴ ۱۱.۵۶.pdf
208.2K
تقریر درس کفایه_برائت_اشکال و جواب تقریر مرحوم آخوند
خلاصه مکتوب تقریبات آخوند وشیخ از حدیث رفع👆👆👆👆👆
✳️‍ من_النشویة ۱- فرق من_نشویة با من_ابتداء آن است که من ابتدائیه در مقابلش (الی، انتهائیه) معنا می دهد،مثل: (ذهب من البصره الی الکوفه) اما من نشویه در مقابلش الی قرار نمی گیرد(زید ولد من عمرو). ۲- اصطلاح نشویه توسط متأخرین از ادباء ساخته شده است اما قدماء بر این (من) ،همان عنوان ابتدائیه را اطلاق کرده اند و آن را از اقسام (من ابتدای غایت) می دانسته اند. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_ادبی ✳️‍ من_النشویة ۱- فرق من_نشویة با من_ابتداء آن است که من ابتدائیه در مقابلش (الی، انته
یکی از دوستان ما واز نزدیکان استاد علیدوست می‌گفتند: استاد علیدوست سر درس می فرمودند من نشویه را قمی ها ساخته اند🌹🌹🌹🤌🤌
میرزای نائینی تعبیر زیبایی دارد. می فرماید : ما یک حجیت جعلیه داریم و یک حجیت منجعله داریم. حجیت منجعله قطع است که لا تناله ید الجعل لا اثباتا و لا نفیا و یک حجیت جعلیه داریم شبیه قول قاضی یا خبر_واحد یا ... https://eitaa.com/ostadabasalipoor
✳️ اهمیت مباحثه در دروس ☑️ آیت الله خامنه ای : 🔸 مباحثه يعنی تمرين استادی. 🔹وقتی استاد درس می‌گويد آدم کتاب را که نگاه می‌کند خيال می‌کند مطلب را فهميده است، اما وقتی می‌خواهد به زبان بياورد می‌بيند لنگِ لنگ است. 🔹مباحثه شما را به لنگيتان آشنا می‌کند و شجاعت و گستاخی تعليم دادن می‌دهد چون هم‌مباحثه‌تان امروز شاگرد شماست و فردا هم شما شاگرد اوييد و قشنگ گوش می‌دهيد تا او برای شما خوب بيان کند. ☑️ آیت الله شبیری زنجانی : 🔹عامل موفقیت افراد در مباحثه هم سطح بودن افراد مباحثه کننده است. 🔸اگر کسی که با او مباحثه می‌کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی‌توانید استفاده لازم را ببرید 🔹 و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می‌شود. ☑️ آیت الله مظاهری : 🔸 درس بدون مباحثه مانند مال بی تجارت و بدون سود است https://eitaa.com/ostadabasalipoor
شرط حمل بر تقیه این است که فتوای مشهور فقها وعلما اهل سنت بر طبق آن روایت باشد لذا حمل الحدیث بر تقیه به سبب توافق حدیث با قول بعض العامه محل اشکال است (۱) https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#حدیث_شناسی #شرط_حمل_الحدیث_علی_التقیه شرط حمل بر تقیه این است که فتوای مشهور فقها وعلما اهل سنت بر
متوجه این نکته باشیم که بیشتر فقهای اهل‌سنت نیز تقیه را در جایی که ترس از وارد آمدن ضرر جانی و حتی مالی وجود داشته باشد، به‌مقدار دفع ضرر، جایز می‌دانند. و از میان مذاهب اسلامی، زیدیه و وهابیت مخالف تقیه هستند. (۲)
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#حدیث_شناسی #شرط_حمل_الحدیث_علی_التقیه شرط حمل بر تقیه این است که فتوای مشهور فقها وعلما اهل سنت بر
یکی از وقایعی که پیرامون آن می‌شود نظریات علمای اهل‌سنت را در مورد تقیه بررسی کرد فتنه‌ای است که تاریخ‌نویسان اهل‌سنت از آن به «محنة خلق القرآن» یاد می‌کنند. در این موضوع علمای اهل‌سنت تقیه کردن مردم را تأیید و به آن مشروعیت بخشیده‌اند. (۴)
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
یکی از وقایعی که پیرامون آن می‌شود نظریات علمای اهل‌سنت را در مورد تقیه بررسی کرد فتنه‌ای است که تار
مذهب اعتزال در زمان خلفای عباسی به اوج خود رسیده بود و خلفای عباسی مردم را مجبور به پذیرش اعتقادات کلامی معتزله می‌کردند؛ ‌به‌طوری که هرکس معتقد به خلق قرآن بود، کشته می‌شد، بسیاری از علما و تقریباً تمام مردم اهل‌سنت، دعوت سلاطین را اجابت کرده و به عدم خلق قرآن اقرار می‌کردند؛ با این که اعتقاد قلبی آنها عکس آن بود. تاریخ‌نویسان اهل‌سنت از این فتنه به «محنة خلق القرآن» یاد می‌کنند و تقیه کردن مردم را تایید و به آن مشروعیت می‌بخشیدند. (۵)