eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
199 دنبال‌کننده
238 عکس
60 ویدیو
69 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
(اطلاعیه شماره 2) ✅جدول محاسبه اعطای وام حمایتی چاپ کتاب را مشاهده نمایید. نظر به اعتبار صندوق (حمایت از پژوهشگران) نسبت به اعطای وام حمایتی آثار و با توجه به هزینه های چاپ کتاب، و تعداد درخواست کنندگان وام حمایتی چاپ کتاب بیشتر شده است،جدول محاسباتی اعطایی وام حمایتی فوق تعیین گردیده است، در موراد خاص که هزینه های چاپ آن بیش از جدول محاسباتی باشد، می تواند با تایید معاونت پژوهش حوزه، نسبت به قیمت پایه افزایش یابد، با این قید که از سقف مبلغ حمایتی بیشتر نباشد. 🕌آدرس انتشارات: مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان-طبقه2-اتاق 310/2 ☎️تلفن: 05132008165 و همراه 09355032116 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh 📚لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
1 محقق: استاد مشاور: طلاب مشارکت کننده در بحث: ملایی، زارعی و فاطمی‌نسب. 🔻 آیا متجری مستحق عقاب است؟ (متجری کسی است که علی‌رغم قطع به تکلیف، به تکلیف عمل نکرده و در واقع هم تکلیفی نبوده) 🔶 «پاسخ تفصیلی» ✅ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینیم گستره حق طاعت مولی چه مقدار است و آیا رفتار متجری را دربرمی‌گیرد یا خیر؟ ✅ (فرضیات در موضوع حق‌الطاعه) در موضوع حق‌الطاعه دو احتمال وجود دارد: ۱. تکلیفی که واقعا وجود دارد و مکلف آن‌را کشف کرده است. ۲. انکشافی که برای مکلف حاصل شده است (مطابق با واقع باشد یا نباشد).‌ ✅ (تطبیق فرضیه بر مورد) براساس فرضیه اول، موضوع حق‌الطاعه وجود ندارد، پس دلیلی برای عقاب متجری نیست. براساس فرضیه دوم، چون مکلف یقین به تکلیف داشته و تکلیف برای او منکشف بوده و فرض بر این است که صرف انکشاف و قطع به تکلیف، موضوع حق طاعت را به وجود می‌آورد و لذا مولی می‌تواند شخص را به خاطر عمل نکردن به تکلیف منکشف عقاب کند (ولو که در واقع تکلیفی نبوده باشد) ✅ (انتخاب فرضیه درست) از آنجا که حق‌الطاعه از حکم عقلی لزوم احترام مولی نشات گرفته و عقل از این جهت تفاوتی بین شکستن مرز احترام مولی توسط عاصی با شکستن مرز احترام مولی توسط متجری نمی‌بیند، فرضیه دوم صحیح است. ✅ (نتیجه) متجری مستحق عقاب است. 🔶 «پاسخ اجمالی» متجری مستحق عقاب است زیرا رفتار او در گستره حق طاعت مولی بوده است، زیرا موضوع حق‌الطاعه، انکشاف تکلیف است و نه تکلیف. ۱ @pajohesh110 @howzehpajohesh
چرا ایتالیا رکورددار آمار جان‌باختگان کروناست؟ استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد می‌کند. دلیل اینکه ایتالیا بیشترین میزان فوتی‌های کرونا را در جهان دارد، می‌تواند به مصرف بیش از حد و اعتیادگونه آنتی‌بیوتیک‌ها برگردد. مردم ایتالیا دوزهای زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف می‌کنند و این مسئله نتیجه منفی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد. پزشکان اروپا تقریبا همه بیماری‌ها را با آنتی‌بوتیک‌ها درمان می‌کنند حتی التهاب‌های تنفسی ساده را. این داروها باکتری‌های موجود در معده انسان و در نتیجه ۷۰ درصد سلول‌های ایمنی بدن را نابود می‌کند. هرگاه فردی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها حتی ساده‌ترین نوع آن‌ها را آغاز می‌کند، سیستم ایمنی بدن به صورت جزئی یا کلی از کار می‌افتد و در نتیجه، نقاط ضعفی در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. به مروز زمان و با افزایش سن انسان، شمار سلول‌هایی که می‌توانند مواد ضد ویروس تولید کنند کمتر می‌شود و این مسئله باعث کاهش توان سیستم دفاعی انسان در برابر ویروس‌های جدید می‌شود. 1 منبع: http://fna.ir/ewguxi @pajohesh110 @howzehpajohesh
✍ کرونا و برداشتی آزاد از قرآن کریم گفتمش: این ویروس تا کی در کشور ما می‌ماند⁉️ گفت: أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ چند روزی بیش نیست. (بقره آیه ١٨٤) گفتمش: خدا روشکر که میزان ابتلاء به این بیماری بسیار زیاد نیست و از بین مبتلایان میزان مرگ و میر اندک است‼️ گفت:الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﺩﺍﺩ چرا که می‌دانست ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎ ﺿﻌف وسستی ﻫﺴﺖ.(انفال آیه٦٦) گفتمش: مسئولین بهداشتی کشور برای مقابله با این بیماریِ فراگیر؛ توصیه هاو دستورات ویژه ای دارند‼️ گفت: وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ . ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻣﺎﻧﻨﺪ خداوند ﺁﮔﺎﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﺒﺮﺩﺍﺭ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ .(فاطر آیه ١٤) گفتم: در برابر سخنان و توصیه های بهداشتی پزشکان چه کنیم⁉️ گفت:وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا ﺑﺸﻨﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ (تغابن آیه ١٦) گفتمش: برای در امان ماندن از آسیب کرونا چه باید کنیم⁉️ گفت: وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻳﺘﺎﻥ بمانید ﻭ ﺁﺭﺍم ﮔﻴﺮﻳﺪ ، (احزاب آیه٣٣) بُيُوتًا آمِنِينَ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎی امن و ﺍﻳﻤﻦ (حجر آیه ٨٢) گفتم: گویا راه پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت است برای رعایت بهداشت فردی چه کنیم⁉️ گفت: فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﻳﻴﺪ (مائده آیه ٦) گفتم: لباسهایمان هم می‌تواند ناقل بیماری باشد آن را چه کنیم⁉️ گفت: وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ وتمیزﻛﻦ،(مدثر آیه٤) گفتمش: آیا بیرون آمدن بی مورد از منزل را جایز می دانی⁉️ گفت: وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ. ﺧﻮﺩ ﺭﺍ با دستان خود ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻧﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ.(بقره آیه١٩٥) گفتمش: اگر کسی را دیدیم که تب و لرز و مشکل تنفسی دارد نشانه چیست⁉️ گفت: وَهُوَ سَقِيمٌ او بیمار است. (صافات١٤٥) گفتم: در این صورت ما چه کنیم⁉️ گفت: فَلَا تَقْرَبُوهَا به او‌نزدیک نشوید (بقره آیه١٨٧) گفتم: مگر این ویروس چگونه از افراد بیمار به ما منتقل می‌شود⁉️ گفت: تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰﺁﻳﺪ.(کهف آیه٥) گفتمش: آیا در این ایام می‌توانیم به خانه‌ دوستان و خویشان سری بزنیم و وارد شویم⁉️ گفت: لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ. ﺑﻪ ﺧﺎﻧ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﻮﻳﺪ.(نور آیه ٢٧) گفتم: آیا در ایام قرنطینه می‌توانیم با خانواده برای خرید از خانه خارج شویم⁉️ گفت: فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻬﺮ ] ﻏﺬﺍﻳﺶ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ؟ ﭘﺲ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ.(کهف آیه ١٩) گفتمش: چرا برخی از افراد توصیه های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند⁉️ گفت: ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ گروهی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﻰﻓﻬﻤﻨﺪ.(حشر آیه١٣) گفتم: ما چه کنیم⁉️ گفت: وَلَا تَمَسُّوهَا او را مس و لمس نکنید. (اعراف ایه ٧٣) فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻨﺸﻴﻨﻴﺪ.(نساء١٤٠) گفتم: آیا در رعایت قرنطینه و نکات بهداشتی مشکل این روزهای ما حل می‌شود⁉️ گفت: فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.(نحل آیه ٦٩) گفتمش: این خانه نشینی و قرنطینه کسب و کار برخی از ماها را تحت تاثیر قرار داده و برایمان مشکلات اقتصادی شدیدی ایجاد نموده‼️ گفت:وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ. ﻭ ﺍﮔﺮﺍﺯ فقر ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﻲ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪ ، ﺧﺪﺍوند ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻧﺶ بی ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻰﻛﻨﺪ (توبه آیه٢٨) گفتمش: گروهی در این موقعیت با پخش خبرهای دروغ در فضای حقیقی و مجازی موجب نشر اکاذیب و ترویج روحیه ترس در مردم می شوند؛ اینان کیانند⁉️ گفت: الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ شهر ﺷﺎﻳﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺁﻭﺭ ﭘﺨﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.(احزاب آیه ٦٠) گفتم: برخی می گویند ساخت و اشاعه ی این ویروس در جهان کار جهان خواران و دشمنان قسم خورده ی ماست تا با این کید و حیله به ما ضربه بزنند‼️ گفت: وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ، ﻧﻴﺮﻧﮕﺸﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰﺭﺳﺎﻧﺪ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﻫﻨﺪ، ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ .(آل عمران آیه١٢٠) ۲ @pajohesh110 @pajohesh110
۲ محقق: استاد مشاور: محدث اردبیلی 🔻 تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی؟ 🔶 «پاسخ تفصیلی» ۱. نتیجه قاعده فقهی در مقام تطبیق حکمی شخصی و نتیجه قاعده اصولی در مقام تطبیق، حکمی کلی و عام است و اساسا در رابطه با قاعده فقهی تطبیق رخ می‌دهد و در رابطه قاعده اصولی استنباط. ۲. حکم منتج از قاعده فقهی در مقام تطبیق، از سنخ حکم کلی‌ای است که از آن تعبیر به قاعده فقهی می‌کنیم، اما حکم منتج از قاعده اصولی در مقام تطبیق، بیگانه با حکم کلی‌ای است که از آن تعبیر به قاعده اصولی می‌کنیم. ۳. مکلف قاعده فقهی را تطبیق می‌دهد و به حکم جزئی می‌رسد و نیاز به اجتهاد ندارد، مانند: تطبیق قاعده لاضرر در جایی که روزه برای مکلف ضرر داشته و مکلف پی به عدم وجوب روزه می‌برد (البته بعد از اینکه مجتهد قاعده را استنباط کرد و قاعده فقهی را بسان کبرایی کلی به مکلف ارایه نمود)، اما تنها مجتهد می‌تواند قاعده اصولی را تطبیق دهد و این کار از عهده مکلف بر نمی‌آید، مانند: استفاده از حجیت خبر ثقه برای استنباط حکم عام "حرمت نوشیدن شراب". ۴. قاعده فقهی به افعال مکلفین تعلق گرفته ولی قاعده اصولی مستقیم به فعل مکلف تعلق نگرفته است. ✅ توضیح و مثال: نتیجه تطبیق قاعده فقهی در تطبیق بر مصداقش، حکمی شخصی و از سنخ همان قاعده است، مانند قاعده اصالت‌طهارت که در تطبیق بر موبایلی که شما در دست گرفته‌اید و احتمال نجاست آن‌را می‌دهید، طهارت این موبایل را نتیجه می‌دهد (حکمی که هم شخصی است و هم از سنخ همان قاعده طهارت کلی است قاعده‌ای که تطبیق آن بر گوشی موبایل بر عهده خود مکلف است). در حالی که قاعده اصولی در تطبیق بر مصداقش، حکمی عام و در عین حال غیر متجانس با قاعده اصولی را نتیجه می‌دهد، مانند قاعده اصولی حجیت خبر ثقه که در تطبیق بر خبر ثقه‌ای که گفته شراب حرام است، حرمت شراب را نتیجه می‌هد. (حکمی که هم عام است -حرمت شرب خمر- و هم بیگانه با قاعده اصولی حجیت خبر ثقه است، قاعده‌ای که تطبیق آن بر خبر ثقه بر عهده مجتهد است و نیازمند استنباط است) 🔶 «پاسخ اجمالی» تفاوت جوهری بین قاعده فقهی با قاعده اصولی این است که قاعده فقهى، يک حکم شرعى کلى است که از راه تطبيق، بر مصاديق خود بار مى‌شود، اما قاعده اصولى از راه استنباط، ما را به حکم شرعى مى‌رساند. ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
مجله الاستنباط.خریف و شتاء1441هـ-2020م.pdf
5.33M
1 🖋 أصالة الجد في أصول الفقه الإسلامي (القسم الأول) سماحة السيد علاء المشايخي (ص: 291) خلاصة البحث: 🔸 استعرض الباحث في القسم الأول من المقالة: الأقسام الثلاثة للدلالة الوضعية اللفظية: وهي: الدلالتان التصورية والتصديقية الأولى والثانية، وبحث مدى تبعية الدلالة للإرادة سواء في مرحلة المدلول التصوّري والتصديقي، ثم تناول الباحث تعريف أصالة الجِدّ، وما هو منشأها، وما هي أركانها، بعد ذلك بحث مدى أثر القرينة على المعنى الظاهر التصوري والتصديقي تارة مع القرينة المتصلة وتارة أخرى مع القرينة المنفصلة. في باب تنقيح الموضوعات:🔻 🖋 تنقيح وقت صلاة المغرب (القسم الثاني) د. عماد علي الهلالي (ص: 319) أهم نتائج البحث 🔸في تنقيح موضوع مسألة توقيت صلاة المغرب: 1- إن الفحمة القادمة من المشرق (أو الليل أو الظلام) يمكن هندسياً وخارجياً أن تظهر عند غياب قرص الشمس ونزوله تحت الأفق. 2- إن الحمرة المشرقية تغيب بعد وقت قصير بعد سقوط القرص لا يزيد عن 6 دقائق. ٣- إن الحمرة المشرقية قد لا تبقى في الأجواء الصافية بعد سقوط القرص، بل قد لا تظهر في بعض الأجواء الرطبة، ممّا يفتح احتمال لرفع التعارض بين الروايات التي جعلت وقت المغرب هو غياب القرص والروايات التي جعلته غياب الحمرة بأنهما وقت واحد، وهو ظاهر من بعض الروايات. خریف و شتاء1441ه-2020م @pajohesh110 @howzehpajohesh
🌹 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به پویش پیوست 🔸 تمامی محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در راستای حمایت از پژوهشگران گرامی در شرایط ویژه کنونی، تا اطلاع ثانوی با تخفیف 40% تا 70% درصدی ارائه می‌شود. 🔸 به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی محصولات نورشاپ صرفا بصورت دانلودی عرضه می گردد. 🔸 نرم‌افزار جامع فقه 3 (متن 1638 عنوان کتاب و رساله در 2858 جلد از منابع مهم در زمينه فقه) که با امکانات منحصر به فرد پژوهشی و امکان افزایش کتاب، به تازگی عرضه شده است را فقط با قیمت 21900 تومان دانلود نمایید. @pajohesh110 @howzehpajohesh
🌱 یا من إسمه دواء وذکره شفاء☘️ ضمن عرض سلام و تبریک اعیاد و ایام مبارک شعبانیه 💐مژده: ان‌شاءالله از روز یکشنبه 17 فروردین، مدیر محترم مدرسه به گروه‌های تحقیق دعوت شده و از نزدیک شاهد فعالیت پژوهشی دانش‌پژوهان و راهنمایی اساتید گرامی خواهند بود. جدول زمابندی دعوت از مدیر محترم مدرسه حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب‌زیدعزه در گروه‌های تحقیقی: از روز یکشنبه 17 فروردین هر روز در یکی از 14 گروه تحقیقی به ترتیب: گروه تحقیق اصول‌فقه۱، اصول‌فقه۲، فقه۱، فقه۲، فقه۳، فقه۴، گروه تحقیقی متوسطه اول، ادبیات عرب۱ صرف، ادبیات عرب۲ نحو، ادبیات عرب۳ سیوطی، ادبیات عرب۴ کافی، ادبیات عرب۵ جواهر، منطق۱، منطق۲. (روزهای تعطیل رسمی هم این دعوت ادامه دارد) 🔻 با توجه به تعطیلی موقت مراکز عالی و مدارس و بخاطر تسهیل در تهیه آرشیو مجازی و ثبت نتایج تحقیق و مشاوره دانش‌پژوهان، از مورخه جمعه 9 اسفند برای هر درس اصلی در ایتا گروه تحقیقی ایجاد شد. 🔸 اساتید محترم هر درس و همه عزیزانی که آن‌ درس را انتخاب کرده‌اند در گروه مربوطه عضو هستند. ✅ هرکدام از دانش‌پژوهان گرامی مجموعا سه پرسش را به همراه اصل پاسخ، در گروه مربوطه مطرح می‌نماید. ✅ مطالب به صورت تایپی ارایه می‌شود تا امکان ویرایش، تکمیل و ارایه نظر، توسط دیگران وجود داشته باشد. ✅ پرسش‌ها با فاصله زمانی حداقل چند ساعته در گروه به اشتراک گذاشته می‌شوند تا امکان بررسی و ارایه نظر برای دوستان و اساتید گرامی فراهم شود. ⭕️ کسانی که پرسش‌های تحقیق را قبل از تعطیلات کرونایی نوشته و حتی به استاد و مسئول پژوهش هم نشان داده‌اند، با توجه به شرایط پیش آمده، لازم است هرچه سریعتر تحقیق خود را در گروه تحقیق ایتایی ارسال نمایند. ✋ گروه‌های تحقیق ایتایی که به معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان نیز معرفی شده است تنها محل ارایه و رسیدگی به تحقیقات است و مبنای ارزیابی و نمره‌دهی پژوهشی خواهد بود. 🔸 ان‌شاءالله فعالیت گروه‌های تحقیق تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت و بعد از بررسی تحقیقات عزیزان نیز شاهد حضور فعال اساتید و دانش‌پژوهان گرامی در مباحثات و برنامه‌های متنوع علمی خواهیم بود. @pajohesh110 @howzehpajohesh
🔻بخشی از خلاصه مقاله‌ای با نام "اختراعات" که به سال 1329 در چهار صفحه در نشریه "اخگر" به چاپ رسیده است و به دلیل جذابیت ادبیات آن زمان، بدون ویرایش تقدیم می‌گردد: 🔸یکنفر مخترع روسی مقیم امریکا آسانسوری اختراع کرده است که بوسیله صدا صعود میکند و محض آنکه سکوت برقرار شود پائین خواهد آمد. 🔸هواپیمای جدیدی بنام 91- XF ساخته شده که 1150 کیلومتر در ساعت سرعت دارد. 🔸مخترعین ایتالیا موفق شدند بوسیلهء دستگاهی که مجهز لوله‌های طویلی است و در زمین‌ فرو میرود از حرارت اعماق زمین برای بکار انداختن ماشینها استفاده نمایند. 🔸لولس فاساد از اهالی مجارستان که ساکن امریکا است دستگاهی اختراع نموده که‌ خودبخود دانش‌آموزان را درس داده و احتیاج آنها را بمعلم مرتفع میسازد. 🔸یکنفر از اهالی یوگسلاوی بنام اسلاو کوکوا چوبچ کبریتی اختراع نموده که‌ هر دانهء آن با یک مرتبه آتش زدن تمام نشده بلکه هر دانه صد بار قابل استعمال می‌باشد و بهای آن فوق‌العاده ارزان است. 🔸در انگلستان فندکی اختراع شده که فتیله و سنگ ندارد بلکه ماده‌ئی شیمیائی در داخل آن‌ ریخته شده و میتواند چهار صد سیگار را روشن نماید بدون آنکه باد یا باران آنرا خاموش کند. 🔸دستگاهی بنام بتیوترون در امریکا اختراع شده که بوسیلهء آن هر نوع هوائی میتوان‌ ایجاد نمود و بالنتیجه محصولات هر منطقه را پرورش داده و ببار آورد. 🔸در انگلستان دستگاهی اختراع شده که میتوان در طی چند دقیقه عکسها را از محلی‌ به محل دیگر انتقال داد این دستگاه مخصوصا برای جراید فوق‌العاده مورد استفاده میباشد. 😇 (می‌توانید حدس بزنید که این اختراعات چه هستند؟) @pajohesh110 @howzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر پذیرش مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام برای سال تحصیلی1399_1400 🔸 نمایی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی مدرسه امام علی علیه‌السلام در 3دقیقه 💢مشهدمقدس.میدان شهدا.خ توحید. رضویها7 🆔@hozeh_man 📞09157070682 📞09151097248 🔸لینک ثبت‌نام اینترنتی سایت حوزه خراسان http://hozehkh.com/Reception/default.aspx @pajohesh110 @howzehpajohesh
♨️پذیرش سال تحصیلی1399_1400 2مقطع پایه "نهم و دیپلم" 🌐مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام 💢مشهدمقدس.میدان شهدا.خ توحید. رضویها7 📆جدول زمانبندي پذيرش نخبگاني 🔸مهلت ثبت نام 99/01/31 🔸آزمون کتبی 99/02/12 🔸مصاحبه 99/03/25 🔸دوره تثبيتي 99/04/21 📌اطلاعات بیشتر درباره مدرسه👇 🆔@hozeh_man 📞09157070682 📞09151097248 🔸لینک ثبت نام اینترنتی سایت حوزه خراسان http://hozehkh.com/Reception/default.aspx @pajohesh110 @howzehpajohesh
💌 کارت پستال دیجیتال دعوت به حوزه علمیه خراسان ⏳ به همراه تایمر زمان باقیمانده تا پایان ثبت نام 👈 نامه را باز کنید https://digipostal.ir/ckmfd7x @pajohesh110 @howzehpajohesh
اطلاعیه شماره 4 💪 🌹 با تشکر از حجت‌الاسلام حسین دهقان، مجری محترم مسابقه مجازی تولید فیلم کوتاه و اساتید مشاور و داور و همه عزیزانی که در این مسابقه شرکت کردند، گزارش ارزیابی 16 اثر ارسالی اعلام می‌گردد: 💠 آثار برتر در بخش‌های رقابتی (موضوعات دارای بیش از یک اثر) به ترتیب امتیاز: 1. تفاوت استصحاب با همانندهای آن (قاعده یقین و مقتضی و مانع)، اثر محمدمهدی مرتضوی در بخش اصول فقه با 87.7 امتیاز 2. سمیع بودن خداوند، اثر سجاد بقیعی در بخش اخلاق با 82 امتیاز 3. قاعده 6 وزن به بیانی دیگر، اثر هادی روحی در بخش ادبیات عرب با 77 امتیاز 💎 آثار در بخش‌های غیر رقابتی (موضوعات دارای یک اثر) به ترتیب امتیاز: 1. ویروس کرونا و رمضان، اثر ابوالفضل صوفی، در بخش مکالمه عربی با 76.7 امتیاز 2. اثبات خدا با ریاضی، اثر سید امیر سید حیدریان در بخش عقاید با 76 امتیاز 3. آداب سفر، اثر محمد رضا احمدی در بخش فقه با 75 امتیاز 4. تلفظ‌هایی که موجب تفاوت معنا می‌شود، اثر محمد مهدی رستمی در بخش تجوید با 73 امتیاز @pajohesh110 @howzehpajohesh
https://www.instagram.com/tv/B_t2oudnlQv/?igshid=dkb1pjf5xz74 ❤ عاشقانه‌ حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها برای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 💎 تشرف؛ اثر حمیدرضا برقعی 💐 به آستان ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها
3 محقق: استاد مشاور: طلاب مشارکت کننده در بحث: 🔻 ❓ پرسش: دلیل کفایت حج از حجة‌الاسلام در فرض تزاحم با أهم چیست؟ ✅ پاسخ: برای این پرسش دو صورت وجود دارد: 1. حصول استطاعت قبل از تزاحم بوده است 2. حصول استطاعت بعد از تزاحم بوده است (محل نزاع و مقصود از آنچه در کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی مطرح شده این صورت دوم است) 🔶 در صورت اول امر به حج بر عهده مکلف آمده است و اگر قائل به ترتب (بقاء امر به مهم در فرض عصیان امر به اهم) باشیم، در فرض ترک اهم، امر به حج فعلی می‌باشد و متوجه مکلف است و در صورت انجام اهم و ترک حج نیز، حج بر عهده مکلف هست و سال بعد باید حج را بجا آورد. 🔷 در صورت دوم اگر بر این مبنا باشیم که استطاعت با وجود تزاحم نیز محقق می‌شود، امر به حج بر عهده مکلف آمده است و اگر قائل به ترتب (بقاء امر به مهم در فرض عصیان امر به اهم) باشیم، در فرض ترک اهم، امر به حج فعلی می‌باشد و متوجه مکلف است و در صورت انجام اهم و ترک حج نیز، حج بر عهده مکلف هست و سال بعد باید حج را بجا آورد. 🔶 و اگر بر این مبنا باشیم که استطاعت در فرض تزاحم محقق نمی‌شود، این صورت از محل بحث موضوعا خارج است، زیرا مکلف مستطیع نمی‌باشد و اصلا استطاعتی نیست که بخواهد با امر به اهم تزاحم کند. 🌺 توضیح استاد مرتضی‌نیا: 💠 الف. در بحث حج یک حصول استطاعت داریم و یک بقاﺀ استطاعت، آنچه شرط وجوب است اولی است، ونوعا محور بحثها همین "حصول" استطاعت است، ولو در عبارت کلمه حصول نیاید، حال این عبارت مصنف را دقت کنید: "هذا و هناک رای (و لعله المشهور) یری أن عدم المزاحمة بواجب آخر (وام لم یکن أهم) دخیل فی الاستطاعة الشرعیه…" همین جا آن کلمه‌ حصول را اظهار کنید: دخیل فی حصول الاستطاعة الشرعیة… 💠 ب. با آمدن استطاعت واجب می‌آید ولی با رفتن استطاعت واجب نمی‌رود بلکه مستقر میماند. 🔻ملاحظات: اگرچه تمرکز این تحقیق بر روی استطاعت است و عناصر احتمالی دخیل دیگر در استقرار حج را مفروض الوجود گرفته است، اما عنصر تعیین کننده "استقرار حج" است که قبل از آمدن واجب دیگر محقق شده یا بعد از آن؟ @pajohesh110 @howzehpajohesh
4 محقق: 🔻 ❓ پرسش: تفاوت معنای شک در "إما" با معنای ابهام در "إما" چیست؟ 😇 چالش‌زدایی از مسئله: 🔻 پرسشی که ابتدا مرتبط به نظر می‌رسد این است که تفاوت شک با ابهام چیست؟ و حال آنکه: 🤔 تفاوت شک و ابهام در این مسئله نقشی ندارد، زیرا منظور از ابهام، ابهام نیست، بلکه ایجاد تردید و ابهام در مخاطب است 😉 اساسا بحث در تفاوت شک و ابهام نیست، بحث در تفاوت (معنای شک در "إما") با (معنای ابهام در "إما") است. ✅ پاسخ: 🔻 🔸 به هنگام استعمال إما در معنای شک، متکلم نمی‌داند که کدام یک از دو طرف إما متعیّن است (مانند: "جاءنی إما محمد واما علی" که متکلم نمی‌داند محمد آمده یا علی) 🔹 ولی به هنگام استعمال إما در معنای ابهام، متکلم می‌خواهد طرف مقابل را در نوعی ابهام فروبرد و در دل او نسبت به چیزی شک و تردید ایجاد کند (مانند: "وآخرون مرجون لامرالله اما یعذبهم واما یتوب علیهم والله علیم حکیم" که خداوند مخاطب را در ابهام فروبرده است که افرادی که از آنان سخن به میان آمد، یا مورد عذاب قرار می‌گیرند یا مورد بخشش خداوند -پس باید در رفتار خود دقت داشته باشند و هیچگاه از یاد او غافل نشوند_) 💪 @pajohesh110 @howzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 ای خانه زادِ حرم یا علی 📽 کاری از مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی 🔺 به امید تداوم این آثار و بهره‌گیری بیش از پیش این مرکز از همه ظرفیت‌های نخبگانی @pajohesh110 @howzehpajohesh
💪 🌹 15 گروه‌ تحقیقی، محلی برای "مذاکرة العلم" 🔸 اساتید گرامی ضمن راهنمایی طلاب به سمت تحقیق و حل مسئله، نسبت به این موارد نیز اهتمام داشته باشند: 🔻 الف. نسبت به تحقیقاتی که در گروه‌های تحقیقی ارایه شده است در این محورها می‌توانید پست بگذارید: 1. طرح چالش در سوال تحقیقی 2. طرح چالش در پاسخ تحقیقی 3. ارایه راهنمایی در رابطه با چگونگی بهترشدن طرح مسئله 4. ارایه راهنمایی در رابطه با چگونگی بهترشدن پاسخ مسئله 🔻 ب. برای راهنمایی طلابی که هنوز تحقیق خود را ارسال نکرده‌اند می‌توانید موارد زیر را به عنوان موضوعات قابل تحقیق در گروه تحقیق مربوطه یا در خصوصی برای پژوهش مدرسه ارسال فرمایید: 1) برخی چالش‌ها و مسئله‌هایی که احساس می‌کنید پاسخ صریح آن در کتاب نیست؛ 2) مسائلی که دارای پیچیدگی معرفتی است؛ 3) مسائلی که مبتنی بر پیش فرض‌هایی است که در محتوای آموزشی به آن‌ها اشاره نشده است؛ 4) مسائلی که دارای ثمرات و افق‌هایی است که در محتوای آموزشی به وضوح بیان نشده است. 📲 آیدی مسئول پژوهش مدرسه امام علی علیه‌السلام🔻 @M_v_110 @pajohesh110 @howzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نان سال‌های جنگ؛ کتابی با طعم نان و عطر مادر؛ روایتی متفاوت از جنگ تحمیلی خانه؛ زندان یا قلب استراتژیک نبرد تمدن‌ها! کتابی برای آشنایی با سنگری به نام «خانه» و فرمانده‌ای به نام «زن» آیا براستی و درستی، دخترانمان را برای فرماندهی سنگر خانه تربیت کرده‌ایم؟ سنگری که هر روز جایگاهش در جنگ‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی، پر اهمیت‌تر جلوه‌نمایی می‌کند. روز دختر بر فرماندهان فرداها مبارک🌺 📲 آیدی مرتضی ولیان‌پور پژوهش مدرسه امام علی علیه‌السلام🔻 @M_v_110 @pajohesh110 @howzehpajohesh
هدایت شده از حوزه من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر پذیرش مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب علیهما السلام 🔸نمایی از امتیازات ویژه مدرسه/3دقیقه 📆سال تحصیلی1399_1400 💢مشهدمقدس.میدان شهدا.خ توحید. رضویها7 🔺مهلت ثبت نام 1399/04/06 📌اطلاعات بیشتر درباره مدرسه👇 🆔@hozeh_man 📞09157070682 📞09151097248 🔸لینک ثبت‌نام اینترنتی سایت حوزه خراسان http://hozehkh.com/Reception/default.aspx
هدایت شده از حوزه من
♨️پذیرش سال تحصیلی1399_1400 2مقطع پایه "نهم و دیپلم" 🌐مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام 💢مشهدمقدس.میدان شهدا.خ توحید. رضویها7 📆جدول زمانبندي پذيرش نخبگاني 🔸مهلت ثبت نام 99/04/06 🔸آزمون کتبی 🔸مصاحبه 🔸دوره تثبيتي 📌اطلاعات بیشتر درباره مدرسه👇 🆔@hozeh_man 📞09157070682 📞09151097248 🔸لینک ثبت نام اینترنتی سایت حوزه خراسان http://hozehkh.com/Reception/default.aspx