eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
27 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : چرا در مشعرالحرام وقوف می‌کنند ؟ حجاج هنگامیکه در برای شدند ، برای رسیدن به و کسب لیاقت برای ، مراحل تکامل مقامات معنوی را باید پشت سر بگذارند : در مرحله اول : در عرفات که بیرون از حرم است وقوف می کنند و با درخواست بخشش و توبه ، طهارت و پاکی معنوی را تحصیل نموده و خود را لایق حضور در حرم می سازند ، در مرحله دوم : وارد حرم شده و در ابتدای حرم در سرزمین مشعرالحرام وقوف می‌کنند و با ذکر و یاد خدا و مناجات و نیایش با او ، خود را به او نزدیک نموده و لیاقت حضور در مرتبه بالاتر را بدست می‌آورند ، تا اینکه در مرحله سوم وارد سرزمین منی می‌شوند و با پشت سر گذاشتن مراحل بعدی ، اجازه زیارت را بدست می‌آورند ، اینکه : علت وقوف مشعرالحرام ، رشد نمودن در مراتب معنوی و آماده شدن برای رسیدن به مدارج عالی تر و بدست آوردن لیاقت لازم برای زیارت الهی است در جواب کسی که سوال نمود ، چرا مشعرالحرام ( که ابتدای حرم است ) محل وقوف گردید ، اما خود حرم را مکان وقوف قرار ندادند ؟ علیه السلام فرمودند : زیرا ، است ، و حرم ، ( و ) حجابی برای کعبه است ، و ، به‌ حرم است ، پس هنگامیکه زائرین قصد دیدار کعبه می کنند ، خداوند آنان را نزد درب متوقف می‌سازد تا زمانی که خود به آنان اجازه ورود دهد ( اشاره به ) ، سپس خداوند آنان را در ( و ایستگاه ) دوم متوقف می سازد که همان یا سرزمین است، پس آنگاه که خداوند ( در وقوف مشعرالحرام ) تضرع طولانی آنان را نظاره فرمود ، به آنان دستور می‌دهد که قربانی خود را پیش آورند اشاره به قربانی کردن در سرزمین منی ، ج۲ ، ص۴۴۳ ، ح۱
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : هنگام وقوف مشعرالحرام ، وظیفه حجاج چیست ؟ تجدید عهد نمودن با خدا ، به خدا نزدیک شدن با رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند متعال ، و بدست آوردن مراتب رفیع معنوی علیه السلام فرمودند : جَدِّدْ عَهْدَكَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بِوَحْدَانِيَّتِهِ وَ تَقَرَّبْ إِلَيْهِ وَ اتَّقِهِ بِمُزْدَلِفَةَ وَ اصْعَدْ بِرُوحِكَ‏ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى بِصُعُودِكَ إِلَى الْجَبَل‏ فقط با خدای یگانه تجدید عهد کن ، و بسوی خدا تقرب بجوی ، و در برابر خدا تقوی پیشه کن در مزدلفه ، و با صعود به کوه مزدلفه ، روح خود را به عالم بالاتر ، بالا ببر ، ج۹۹ ، ص۱۲۵ ، ح۱
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : هنگام وقوف مشعرالحرام ، وظیفه حجاج چیست ؟ ذکر و یاد خدا نمودن ، خواندن خدا و دعا به درگاه او ، انس با خدا داشتن و خلوت نمودن با او سوره بقره آیه ۱۹۸ : لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ گناهي بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و از منافع اقتصادي در ايام حج) طلب كنيد ، و هنگامي كه از عرفات كوچ كرديد ، خدا را نزد مشعر الحرام ياد كنيد ، او را ياد كنيد همان طور كه شما را هدايت نمود و قطعا شما پيش از اين، از گمراهان بوديد (ع) فرمودند : خداوند به حجاج می فرماید : هنگامیکه از عرفات بسوی مشعرالحرام رفتید ، در مشعرالحرام خدا را یاد نمایید : با یاد کردن نعمت های الهی با صلوات بر ( حضرت ) محمد (ص) که سید پیامبران الهی است با صلوات بر ( حضرت ) علی (ع) که سید برگزیدگان الهی است ، ج۹۹ ، ص۲۵۷ ، ح۳۶
✨✨بسم الله✨✨ لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شریک لک لبیک ترجمه: خداوندا رو به سوی تو آورده‌ام و دعوت و ندای تو را اجابت میکنم اجابت کردنی پس از اجابت کردن شریک و یاوری نداری رو به سوی تو آوده و مقیم آستان بنده‌گی تو می‌شوم تمام حمد و ثنایم مخصوص تو است همه‌نعمت‌ها و پادشاهی عالم از آن‌توست هیچ شریکی‌نداری دعوتت را گویم
خداوند تبارک و تعالی فرمود: ای داوود! کسی را در خانهٔ خود ساکن می‌کنم و نماز او را قبول می‌کنم که در مقابل من کند از برای عظمتِ من، روز خود را با شب کند و خود را از خواهش‌های دنیا بازدارد و برای رضایِ من شکم را سیر کند و جای دهد را و بلا رسیده را کند چنین کسی نور او در آسمان چون خورشید تابان می‌درخشد و چون مرا بخواند در جواب او می‌گویم و چون از من سؤال کند عطایش می‌کنم مَثَل او در میان مردم، مانند بهشت است که هرگز نهرهای آن خشک نمی‌شود و میوه‌هایش نمی‌پوسد 🌸✨🌸✨🌸
🕊⚘ اَللَّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَي‌مُحَمَّدٍ وَآلِ‌مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🕊⚘
لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که دعوتم کرده‌ای، دعوتت را اجابت کرده‌ام لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که شریکی نداری اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ ستایش از آن توست، همان گونه که تمامی نعمتها و ملک و ملکوت تعلق به تو دارد لا شَریکَ لَکَ هیچ شریکی نداری ✨✨ 🕋 ✨✨ 🕋 ✨✨
✨ اَللّـهُمَّ ارْزُقْني حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ ✨
به نام اللله قرآن کریم درباره‌ی در یک جمله‌ی کوتاه تقریباً همه‌ی حکمت حج را بیان کرده که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم، استفاده کنیم از بیانات معصومین، از تدبّر در قرآن، از این یک کلمه خیلی چیزها میشود فهمید در همین سوره‌ی مائده میفرماید: جَعَلَ اللَهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قیاماً لِلنّاس [البتّه] فقط کعبه هم نیست دیگر؛ بعد [دارد] شهرالحرام، هَدْی و قلائد و امثال اینها ــ که مجموعه‌ی حج را میخواهد بیان کند، نه خصوص کعبه‌ی شریف را ــ همه‌ی اینها برای چیست؟ قیاماً للنّاس است در اینجا به معنای مصدری نیست قیام را اهل لغت و اهل تفسیر معنا کرده‌اند و میگویند قیام در اینجا به معنای؛ - ما یَقومُ به‌ الشّیء - است؛ [یعنی] ستون؛ یک بنائی تکیه به یک ستون میکند؛ به این میگویند قیام؛ آن ستون، قیام است اینجا خدای متعال میگوید که حج، ستون زندگی بشر است؛ این خیلی مهم است. قیاماً‌ للنّاس است؛ مال ناس است؛ مال من و شما و این و آن، چند نفر، تعداد یک نسل، یک جمعیّت، یک مجموعه نیست؛ مال ناس است، مال بشریّت است، قیام است برای بشر مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱
به نام الله ، یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی است. همه‌ی برنامه‌های الهی مدبّرانه است لکن این برنامه با زوایایی که دارد و خصوصیّاتی که دارد و گستره‌ای که دارد، با همه‌ی برنامه‌های دیگر فرق میکند. این، نشان‌دهنده‌ی احاطه‌ی علمی حضرت حق (جلّت عظمته) بر وجود انسان، بر دل انسان، بر نیازهای انسان و نه آن هم یک شخص انسان، [بلکه] جامعه‌ی بشری، آن هم نه در یک نسل، [بلکه] در طول نسلهای متمادی است. این احاطه‌ی علمی موجب شده است که خدای متعال به تناسب نیازهای بشر و زوایای گوناگون این نیازها این برنامه را در اختیار بشر قرار بدهد، این فرصت را به افراد بشر بدهد که از این استفاده کنند؛ حج یک چنین برنامه‌ای است لذا شما ملاحظه میکنید خدای متعال در سوره‌ی مائده بعد از آن که برخی از احکام حج را بیان میکند، بعد میفرماید: ذَلِکَ لِتَعلَموا اَنَّ اللَهَ یَعلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَما فِی الاَرضِ وَ اَنَّ اللَهَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیم؛(۲) این چیزهایی که بر شما واجب کردیم، این کعبه و این هَدْی(۳) و این قَلائِد(۴) و مانند اینها، برای این است که شما بفهمید، علم پیدا کنید به احاطه‌ی علمی پروردگار؛ بدانید خدای متعال چگونه با اسرار و جزئیّات زندگی شما آشنا است، بر اساس آنها برای شما حکم میگذارد. خب چه ‌جوری بفهمیم؟ با تدبّر؛ یعنی این‌ جور هم نیست که همین ‌جوری که انسان نگاه کند، همه چیز برایش روشن بشود؛ نه، باید فکر کند، تأمّل کند، تدبّر کند، از دانش و اندیشه بهره بگیرد تا بفهمد که این هَدْی‌‌ای‌ که آنجا قربانی میشود، این طوافی که انجام میگیرد، این وقوفی که در عرفات یا مشعر میشود و امثال اینها، چه تأثیری در زندگی بشر دارد. یعنی حج یک چنین برنامه‌ای است که خدای متعال با علم به زوایای نیازهای بشری، این برنامه را با این همه فروع و جزئیّات برای بشر معیّن کرده، آن هم به صورت مستمر؛ یعنی این‌جور نیست که یک سال باشد، یک سال نباشد؛ نه، این مستمرّاً در همه‌ی این سالها وجود دارد، این برنامه خواهد بود ان‌شاءالله تا ابدالدّهر و ادامه خواهد داشت. خب، اگر بتوانیم از تدبّر لازم برخوردار بشویم در این زمینه، آن وقت میفهمیم که بهره‌مندی‌های انسان از حج چقدر است، و این بهره‌مندی‌ها چه گستره‌ی عظیمی از زندگی بشر را شامل میشود. مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱۸