eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
دومین : کسی که در شهر مکه برای حج تمتع محرم شد ، واجب است از ظهر تا مغرب روز نهم ذی الحجه ( ) ، در سرزمین حضور داشته باشد واجبات وقوف عرفات : ۱ - : با نیت خالص و برای اطاعت خداوند متعال ؛ نیت، بنماید ۲ - : از ظهر تا مغرب روز نهم ذی الحجه ( عرفه ) به در سرزمین عرفات حضور داشته باشد
دعا در لحظات پایانی وقوف عرفات علیه السلام فرمودند : رسول خدا (ص) هنگام وقوف عرفات ، و نزدیک غروب آفتاب فرمودند : « اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ وَ مِنْ تَشَتُّتِ الْأَمْرِ وَ مِنْ شَرِّ مَا يَحْدُثُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ أَمْسَى ظُلْمِي مُسْتَجِيراً بِعَفْوِكَ وَ أَمْسَى خَوْفِي مُسْتَجِيراً بِأَمَانِكَ وَ أَمْسَى ذُلِّي مُسْتَجِيراً بِعِزِّكَ وَ أَمْسَى وَجْهِيَ‏ الْفَانِي مُسْتَجِيراً بِوَجْهِكَ الْبَاقِي يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى جَلِّلْنِي بِرَحْمَتِكَ وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ وَ اصْرِفْ عَنِّي شَرَّ جَمِيعِ خَلْقِكَ » الکافی ، ج۴ ، ص۴۶۴ ، ح۵ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
، در در شب ، است؛ حجاج از زمانی که به مشعر الحرام می‌رسند تا وقوف کنند ، و سپس از اذان صبح تا ، نیز در مشعر وقوف کنند علیه السلام فرمودند : در را نخوان ، تا اینکه هرگاه به‌سرزمین رسیدی ، نماز مغرب و عشا را با یک اذان و دو اقامه ، با هم در مشعر الحرام بخوان ، و در وسط بیابان و سمت راست مسیر ، نزدیک ( مسجد ) مشعر اقامت کن و بگو : اللَّهُمَّ هَذِهِ جَمْعٌ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْمَعَ لِي فِيهَا جَوَامِعَ الْخَيْرِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْيِسْنِي مِنَ الْخَيْرِ الَّذِي سَأَلْتُكَ أَنْ تَجْمَعَهُ لِي فِي قَلْبِي وَ أَطْلُبُ إِلَيْكَ أَنْ تُعَرِّفَنِي مَا عَرَّفْتَ أَوْلِيَاءَكَ فِي مَنْزِلِي هَذَا وَ أَنْ تَقِيَنِي جَوَامِعَ الشَّرِّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحْيِيَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ لَهُمْ دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي أَدَّيْتُمْ حَقِّي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ فَيَحُطُّ اللَّهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ ، ج۴ ، ص۴۶۸ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
و معارف ، : رحمت و مغفرت بی نهایت الهی در عرفات ، دربرگیرنده همه خطاها و لغزش ها است حجاج و مهمانان الهی برای انجام مناسک حج : باید از خانه و زندگی و تعلقات دنیوی خود جدا شوند و خود را به حرم الهی برسانند ، باید لباسها و زینت های دنیوی خود را کنار گذاشته و با لباس معنوی حج به انجام مناسک بپردازد ، باید اعمال و رفتار آلوده خویش را کنار گذاشته و دستورات الهی را جامه عمل بپوشاند ، اکنون که در سرزمین عرفات ، با شناخت و معرفت کافی به دستورات صاحبخانه عمل کرده اند ، او نیز مهمانان خود را دریای بیکران رحمت و مغفرت خویش قرار داده و هرگونه لغزشی از آنان دیده باشد را با بخشش خود جبران می کند بگونه ای که برای آنان رقم خواهد خورد (ص) فرمودند : هنگامیکه تا غروب آفتاب در نمودی ، حتی اگر گناهانت به تعداد شنها ، یا به تعداد ستارگان آسمان ، یا قطرات باران بودند ، ، ج۱۱ ، ص۲۱۹ علیه السلام فرمودند : همانا هنگامیکه بنده مؤمن به میرود ، و در وقوف می‌نماید ، اگر گناهان او به تعداد ذرات و سنگریزه های زمین باشد ، از عرفات باز می‌گردد همانگونه که از مادر یافته بود ، و خدا به او می‌فرماید : ، ج۹۹ ، ص۳۱۵ ، ح۶ (ص) فرمودند : از بین ، گناهانی هستند که فقط در بخشیده می‌شوند ، ج۹۹ ، ص۵۰ ، ح۴۶
اسرار و معارف ، سرزمین عرفات : حجاج و مهمانان الهی در سرزمین عرفات ، از جهت شناخت و معرفت فکری چیست ؟ از آنجا که رفتار و فعالیت های انسان ، نشأت گرفته از تفکرات و میزان شناخت و آگاهی فکری او می باشد ، در سرزمین عرفات حضور پیدا کرده و فرصت بی نظیر وقوف در عرفات نصیب او شده است ، موفقیت او در بهره‌برداری هر چه بیشتر از این موهبت معنوی ، به میزان شناخت و معرفت او بستگی دارد ، در نتیجه یکی از مهمترین وظائف او ، و به و میزبان خود در این ضیافت معنوی است که در بین توصیه های علیه السلام به « » برای وقوف عرفات دیده می شود : 🔹 ۱- به خدا معرفت پیدا کن 🔹 ۲- معارف و علوم الهی را بشناس 🔹 ۳- بدان نامه اعمالت بدست خدا است 🔹 ۴- بدان خدا از فکر و درونت آگاه است ( برگرفته از توصیه های امام سجاد (ع) به « شبلی » ، ، محدث نوری ، ج۱۰ ، ص۱۶۶ ) به رحمت الهی مهمترین عامل موفقیت معنوی در عرفات : امید داشتن به رحمت الهی ، مهمترین عامل موفقیت در دستیابی به مدارج رشد معنوی است و در مقابل ، ناامیدی مؤثرترین عامل در ناکامی و سقوط انسان در دستیابی به اهداف معنوی می‌باشد (ص) فرمودند : در بین اهل عرفات ، کسی گناهش از همه بزرگتر است که هنگام بازگشت از عرفات گمان کند ، خدا او را ، ج۹۹ ، ص۲۴۵ ، ح۱۰
و معارف ؛ سرزمین : هنگام مشعرالحرام ، حجاج چیست ؟ ذکر و یاد خدا نمودن ، خواندن خدا و دعا به درگاه او ، انس با خدا داشتن و خلوت نمودن با او آیه ۱۹۸ : لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ گناهي بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و از منافع اقتصادي در ايام حج) طلب كنيد ، و هنگامي كه از كوچ كرديد ، خدا را نزد الحرام ياد كنيد ، او را ياد كنيد همان طور كه شما را هدايت نمود و قطعا شما پيش از اين، از گمراهان بوديد (ع) فرمودند : خداوند به حجاج می فرماید : هنگامیکه از عرفات بسوی مشعرالحرام رفتید ، در مشعرالحرام خدا را یاد نمایید : با یاد کردن نعمت های الهی با صلوات بر ( حضرت ) محمد (ص) که سید پیامبران الهی است با صلوات بر ( حضرت ) علی (ع) که سید برگزیدگان الهی است ، ج۹۹ ، ص۲۵۷ ، ح۳۶
سرزمین ( ) ۱- سرزمین مشعرالحرام که با نامهای مُزدَلِفَة و » نیز نامیده می‌شود ، سرزمینی است با مساحت تقریبی ۹/۶۳ کیلومتر مربع ، که در شهر و حد فاصل قرار گرفته است ۲- سرزمین مشعرالحرام از دو سوی شرق و غرب بوسیله دو رشته کوه محصور شده است ، اما از سمت جنوب بوسیله منطقه ( سمت ) و از سمت شمال بوسیله منطقه ( سمت ) احاطه شده است طول سرزمین مشعرالحرام ، حدود چهار کیلومتر است ، ج۱۴ ، ص۱۷ ، ح۲ ۳- با عبور از مسافت شش کیلومتری بین عرفات تا مشعرالحرام ، اولین منطقه ای که به آن برخورد می شود حدود شرعی مشعرالحرام یعنی منطقه " مأزمین " می‌باشد ، به راه تنگ و باریک بین دو کوه ، گفته می‌شود و چون در ابتدای مشعرالحرام ، دو رشته کوه اطراف مشعر ، مسیر را احاطه کرده و مسیر به یک تنگه و راه باریک که خود از دو قسمت تشکیل شده ، محصور می شود ، اصطلاحا به آن " مأزمین " گفته می‌شود و در پایان نیز ، منطقه که بین مشعر و منی فاصله انداخته ، حد پایانی این سرزمین است امروزه حدود سرزمین مشعر با تابلوهایی به رنگ بنفش مشخص شده است که هنگام ورود بر آن نوشته : یعنی: اینجا ابتدای سرزمین مزدلفه است و هنگام خروج بر آن نوشته : یعنی: اینجا انتهای سرزمین مزدلفه است ۴- سرزمین مشعرالحرام در داخل قرار دارد ، و حجاج پس از اقامت در و دعا و نیایش و استغفار و توبه به درگاه خداوند ، با فرارسیدن مغرب روز عرفه بسوی حرکت می نمایند و با قدم نهادن بر حرم امن الهی ، وظیفه دارند از شب دهم ذی الحجه تا طلوع آفتاب روز دهم ذی الحجه ( عید قربان ) در مشعرالحرام نمایند ۵- یکی از زیباترین و نورانی ترین لحظات زندگی انسان در شب و در سرزمین مشعرالحرام تجلی پیدا میکند : هنگامی که پس از دعا و نیایش در عرفات ، به او می رسد که : ، زندگی را از ابتدا شروع کن ، حال در زندگی دیگر و تولدی دوباره ، اجازه یافته است که از عرفات و بیرون حرم ، به داخل حرم و مشعرالحرام قدم گذارد و از شب تا به صبح در کنار امام زمان (عج) خود به دعا و نیایش و شکر نعمتهای الهی مشغول باشد ۶- حجاج پس از طلوع آفتاب روز عید قربان ، وظیفه دارند از مشعرالحرام بسوی سرزمین منی حرکت کنند و بقیه مناسک حج را در منی انجام دهند ۷- علاوه بر وقوف واجب در مشعر ، انجام مستحبات نیز توصیه شده است : پس از مغرب روز عرفه ، با آرامش و متانت و وقار از عرفات بسوی مشعر حرکت نماید نماز مغرب و عشاء را در عرفات نخواند و پس از رسیدن به مشعر ، هر دو نماز را در مشعر با هم بخواند در مشعر با ذکر و یاد خدا ، حمد و ثنای الهی ، شکر نعمتهای خدا و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) مشغول باشد سنگهای رمی جمرات را از سرزمین مشعرالحرام بردارد هنگام حرکت از مشعر بسوی منی ، با آرامش و متانت حرکت کند ، اما وقتی به « وادی محسر » رسید با هروله از آن عبور کند
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : سرزمین مشعرالحرام ، مُزدَلِفَة نامیده شد ؟ معنای لغوی مُزدَلِفَة : کلمه به معنی نزدیک شدن و پیش رفتن است ، هنگامیکه ریشه زلف به باب افتعال می‌رود و طبق قاعده زبان عربی ، تاء باب افتعال به دال تبدیل می شود ، کلمه ازدلف به دست می آید ، سپس از این کلمه ، اسم مکان ساخته می‌شود که مُزدَلِفَة به معنی، نزدیک شدن می باشد به فرموده علیه السلام : هنگامیکه (ع) انجام می‌داد ، غروب روز عرفه و در پایان وقوف عرفات ، (ع) به حضرت ابراهیم (ع) گفت : یا ابراهیم ، ازدلف الی المشعر الحرام ای ابراهیم ، بسوی نزدیک شو پس از آن ، سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ، ج۲ ، ص۴۳۶ ، ح۱ علیه السلام فرمودند : همانا ( سرزمین مشعرالحرام ) ، مُزدَلِفَة نامیده شد زیرا مردم از عرفات بسوی آن نزدیک شدند ، ج۲ ، ص۴۳۶ ، ح۲ سرزمین مشعرالحرام از سمت جنوب شرقی کعبه ، در ابتدای مرز حرم امن الهی قرار دارد ، هنگامیکه حجاج روز عرفه در عرفات از خدا تقاضای بخشش می‌کنند ، با غروب آفتاب و تحقق آمرزش الهی ، با امید به رحمت و رضوان الهی بسوی حرم امن الهی حرکت نموده و بر سرزمین مشعرالحرام قدم می گذارند ، از این رو ، چون این سرزمین مقدس ، شاهد نزدیک شدن ضیوف الرحمن به رحمت و رضوان الهی است ، « مکان نزدیک شدن یعنی مُزدَلِفَة نام گرفته است
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : چرا سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ؟ هنگامیکه (ع) در سرزمین و بر روی فرود آمد ، بدستور الهی خانه را ساخت و ماموریت یافت تا مناسک را انجام دهد ، حضرت آدم (ع) پس از وقوف ، بسوی حرکت نمود و مغرب و عشاء را با هم در سرزمین مشعر بجا آورد چون حضرت آدم (ع) دو نماز را در این سرزمین ، جمع خواند ، این سرزمین را جمع نامیدند ( علل الشرائع ، ج۲ ، ص۴۳۷ ، ح۱ ) به فرموده علیه السلام : حضرت آدم (ع) در سرزمین مشعرالحرام با دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال ، عبادت نمود و توبه نمود ( بحارالانوار ، ج۹۹ ، ص۳۶ ، ح۱۴ ) برای حجاج نیز مستحب است که شام روز عرفه ، نماز مغرب و عشاء را در سرزمین مشعرالحرام با هم بصورت جمع بخوانند
اماکن مشاعر حج مسجد کبش به معنی یا مسجدی بوده که در گذشته در انتهای و در نزدیکی ، بر روی کوهی که سمت راست منی و مقابل و جمرات واقع شده ، قرار داشته است ، گر چه امروزه این مسجد تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده ، اما در قرون اولیه اسلام ، بیاد آزمون الهی (ع) در ذبح فرزندش (ع) و ظاهر شدن گوسفند قربانی بر روی این کوه ، مسجدی بنا شد و منابع اسلامی هم از آن یاد کرده اند هنگامیکه حضرت ابراهیم (ع) به دستور الهی فرزندش اسماعیل (ع) را برای ذبح در راه خدا آماده نمود ، در نزدیکی ، او را بر روی زمین قرار داد و کارد را به گلوی او گذاشت اما کارد گلوی اسماعیل (ع) را نبرید و در همان موقع از طرف خداوند متعال خطاب آمد : (ع) ، به وظیفه عمل نمودی و از تو پذیرفته شد ، سپس گوسفندی در نزدیک او بر روی کوه ظاهر شد و حضرت ابراهیم (ع) با کردن گوسفند به وظیفه خود عمل کرد ، ج۴ ، ص۲۰۷ ، ح۹ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم ، شیعه ) محمد بن مسلم گفت : از (ع) سوال کردم : ابراهیم (ع) کجا قصد داشت فرزندش را ذبح کند ؟ حضرت فرمودند : نزدیک جمرة الوسطی از حضرت سوال کردم : گوسفندی که ابراهیم (ع) قربانی نمود ، چگونه بود ؟ حضرت فرمودند : گوسفندی بود به رنگ سفید و سیاه به هم آمیخته ، و همراه با دو شاخ ، که در سمت راست فرود آمد ، ج۴ ، ص۲۰۹ ، ح۱۰ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم ، شیعه ) تاریخ نویسان و سیاحان و سفرنامه نویس‌هایی که خود را مشاهده کرده بودند ، از این مسجد یاد کرده اند : ، ج۲ ، ص۱۷۵ ، أزرقی ، قرن سوم هجری ، ص۱۲۲ ، إبن جبیر سیاح مشهور آندلسی ( اسپانیا ) قرن ششم ، ص۳۱ ، کاتب مراکشی ، قرن ششم ، ج۵ ، ص۱۹۸ ، یاقوت حموی ، قرن هفتم و ، ص۱۷۶ ، زکریا قزوینی ، قرن هفتم
۱- امروزه در میانه سرزمین ، مسجدی قرار دارد که بنام نامیده می شود حجاج در شب عید قربان برای نماز و عبادت از آن استفاده می کنند ۲- گرچه در صدر از این یادی نشده است اما نقل شده از قرن سوم هجری این مسجد بنا شده و در طول تاریخ ، متناسب با نیاز تجدید بنا و توسعه داده شده است ، سیاح مشهور قرن ششم در سفرنامه خود از این مسجد یاد کرده و در سفر خود با آن روبرو شده است ، کاتب مراکشی در قرن ششم هجری نیز در کتاب خود « الاستبصار فی عجائب الامصار » ، خصوصیات دقیق مسجد مشعر را بیان کرده ، یاقوت حموی در قرن هفتم هجری در کتاب مشهور خود « معجم البلدان » از مسجد مشعر و خصوصیات آن یاد کرده است ( رحله ابن جبیر ، ص۱۳۴ ) ( معجم البلدان ، ج۵ ، ص۱۲۰ ) ۳- این مسجد اکنون با ۹۰ متر طول و ۵۶ متر عرض ، دارای دو مناره به ارتفاع ۳۲ متر است و با دربهای متعدد اطراف آن در شب ، یکی از مکان های پر ازدحام مشعرالحرام است ۴- یکی از وقایع مهم تاریخی که در سرزمین مشعرالحرام انجام شده است ، سخنرانی حضرت علیه السلام در موسم حج است ، گرچه در منابع تاریخی مکان دقیقی برای محل این سخنرانی نقل نشده اما می‌توان حدس زد که چنین سخنان مهمی باید در میانه و در پر ازدحام ترین قسمت آن ، به مردم ابلاغ شده باشد : هنگام در سال هشتم هجری ، (ص) برای پرهیز از جنگ و خونریزی در الهی دستور دادند اگر کسی ، ( حتی اگر مسلمان نشود ) در خانه خود بماند مورد عفو عمومی قرار می گیرد ، بدین ترتیب بدون فتح شد ولی عده ای غیر مسلمان در مکه باقی ماندند ، ، آیات اولیه بر پیامبر (ص) نازل شد و برای مکه ضرب الاجل تعیین نمود که یا مسلمان شوند و یا حرم امن الهی را ترک کنند ، در سال نهم هجری ، بدون اینکه پیامبر (ص) در شرکت کنند ، حضرت علی (ع) از سوی رسول خدا (ص) ماموریت یافتند در مراسم حج ( که از گذشته انجام می شد ) شرکت کنند و آیات سوره توبه را بر مردم بخوانند و مهلت تعیین شده را ابلاغ کنند ، حضرت علاوه بر ابلاغ آیات در در روز ، در سرزمین و همچنین در سرزمین هم ، برای مردم سخنرانی کردند و آیات سوره توبه را ابلاغ نمودند ، ج۱۳ ، ص۴۰۰ ، ح۳
اسرار و معارف سرزمین چرا سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ؟ ۱- چون سرزمین مشعر ، داخل محدوده الهی قرار دارد ، با لفظ استفاده می شود تا دانسته شود که این سرزمین همانند حرم ، دارای حرمت است و رعایت حدود و حرمت آن بر همگان لازم است ۲- ، بوده و است ۳- مشعر بر وزن ( با میم و عین مفتوح ) ، اسم مکان است که ریشه آن از مصدر ، گرفته شده و دارای معانی متعددی است : ۱- اگر از » ( با شین مفتوح ) به معنی ، باشد ، یعنی ؛ : پس مشعر مکانی است که حجاج و مهمانان الهی بر آن قدم می گذارند تا علامت ها و نشانه های الهی را ببینند و این دیدن نشانه ها سبب افزایش و معرفت آنان بگردد ۲- اگر از ( با شین مکسور ) به معنی و آگاهی باشد ، یعنی ؛ ، پس « مشعر » مکانی است تا حجاج و مهمانان الهی وارد آن می شوند تا با اطاعت از دستورات الهی ، بر علم و آگاهی و معرفت آنان افزوده شود ۳- اگر از به معنی ؛ داشتن از چیزی بیاید ، یعنی ؛ و درک عمیق داشتن از و ، البته باید توجه داشت که معنایی دقیق تر و عمیق تر از دارد ، زیرا انسان در مرحله اول با دانستن ، علم و آگاهی پیدا می کند و سپس در مرحله بعدی ، با دقت زیاد و احساس عمیق ، به عمق حقیقت چیزی پی می‌برد ، ، ؛ مکانی که حجاج و مهمانان الهی با حضور در آن ، بدنبال بالا بردن درک و احساس خود و عمیق تر نمودن آگاهی و معرفت خود از معارف الهی هستند باید توجه داشت که سه معنای بالا بلکه به ترتیب همدیگر هستند : را مشعر نامیده اند زیرا در این سرزمین : علامت‌ها و نشانه های الهی را می‌بینند با دیدن نشانه ها ، علم و آگاهی پیدا می کنند با دقت و تعمق در نشانه ها ، شعور و درک خود از معارف الهی را بالا می‌برند و این مهم زمانی بدست خواهد آمد که ؛ ابتدا در و ، با و ، وجود خویش را از آلودگی ها پاک نماید تا ظرف وجودش قابلیت دریافت را پیدا نماید ، سپس و سرزمین مشعرالحرام قدم نهاده و بدنبال نشانه های الهی و آگاهی از حقایق و درک عمیق تر معارف الهی باشد