eitaa logo
پرفسور مهدی گلشنی
294 دنبال‌کننده
25 عکس
10 ویدیو
11 فایل
📰استاد فیزیک و پدر فلسفه علم ایران جزؤ ۱۰۰فیزیکدان کوانتومی مطرح جهان . 📌 Mehdi Golshani. Professor of Physics 🌐سایت شخصی استاد: http://mgolshani.ir 📱صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/dr_golshani_fans?igshid=dkosufjf8yli
مشاهده در ایتا
دانلود
📸دیدار دکتر و استاد غلامرضا اعوانی با علامه حسن زاده آملی 🔴 @prof_golshani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیزیکدان‌ها فهمیدند که چگونه نیازمند دین و فلسفه هستند! 🔻سخنرانی درباره «ضرورت توجه علوم پایه به دین و فلسفه» 📜متن کامل سخنرانی👇 https://b2n.ir/065796 ✅کانال دوستداران استاد گلشنی🔻 @prof_golshani
🔺سخنان درباره شخصیت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر 🗓 نوزدهم فروردین روز شهادت 📜متن کامل در کانال👇 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺سخنان #پرفسور_مهدی_گلشنی درباره شخصیت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر 🗓 نوزدهم فروردین روز شهادت #ش
🔻شهید محمد باقر صدر جزو استثنائات زمان خود بودند. (ره) در پیامی که به مناسبت شهادت ایشان صادر کردند، ایشان را مغز متفکر اسلام نامیدند. شهید صدر چند ویژگی بارز داشتند که این ویژگی‌‌ها کمتر در یک نفر به طور همزمان وجود دارند. نبوغ، شهامت، رفتار اخلاقی، جامع نگری و آگاهی به مقتضیات زمان از ابعاد شخصیتی ایشان بود. مشکل حوزه‌‌‌های علمیه ما در حال حاضر این است که به مقتضیات زمان آگاه نیستند. 🔸علامه طباطبایی، علامه جعفری و و همچنین شهید صدر (که فراتر از یک بعد شخصیتی داشتند) متوجه بودند. شهید صدر در سن ۲۰ سالگی به اجتهاد رسیدند و در ۲۴ سالگی کتاب «فلسفتنا» را نوشتند. در زمان ایشان دو مشکل اصلی وجود داشت؛ یکی و دیگری پوزیتیویسم که در آن زمان کمتر کسی به مشکل پوزیتیویسم واقف بود. به عنوان مثال سید جمال در مناظره با ارنست رنان وقتی رنان‌ می‌گوید من پوزیتیویست هستم اهمیت این نکته را متوجه نشد و جواب او را به خوبی نداد. 🔹نکته مهم دیگر جاذبه شهید صدر بود. الان نه در حوزه‌‌ها و نه در دانشگاه‌‌‌های ما جاذبه نیست. در سوئد با یک شخص لیبیایی ملاقات داشتم که‌ می‌گفت در عراق با آیت‌الله صدر ملاقات و مباحثه داشتم. این شخص آن قدر تحت تأثیر شهید صدر در آن ملاقات قرار‌ می‌گیرد و فی المجلس شیعه‌ می‌شود. آن قدر تحول در این فرد حاصل شده بود که در سوئد به جنگ با مجاهدین خلق پرداخته بود به طوری که روزی حمله کردند و خانه اش را غارت کردند. 💥یک مورد دیگر را‌ می‌شناسم که فردی آفریقایی و سنی بود. او‌ می‌گفت در اولین صحبت با شهید صدر به قدری آرامش پیدا کردم که گویی از قبل او را‌ می‌شناختم. ابتدا فکر کردم رفتار ایشان برای ظاهرسازی است اما آن قدر با من خوش رفتاری کرد که فکر‌ می‌کردم اگر یک ماه با او بمانم شیعه خواهم شد. بسیار متواضع و همیشه متبسم بود. 🔸جامع نگری و زمان آگاهی در شهید صدر بسیار مهم است. در جهان اسلام یک عالمی کتابی نوشت و صریحاً از دفاع کرد که شهید صدر کتاب و را در جواب این‌‌ها نوشتند. همچنین برای دولت پاکستان کتابی درباره در بانک نوشتند. مسأله علیت در کتاب فلسفتنا قابل توجه است. پوزیتیویسم از ابتدای تکون علم جدید رواج یافت و آگوست کنت صریحاً گفت دو دوره را گذرانده ایم و وارد دوره تجربه گرایی شده ایم. 🔹شهید صدر معتقد بود که اگر بر اساس حس بخواهیم مبدأ علیت را بشناسیم اشتباه کرده ایم. چون حس و تجربه‌ نمی‌تواند تعاقب دو امر که محسوس هستند را به دست آورد. البته ابن سینا قبلاً این نکته را گفته بود. شهید صدر معتقد بود اگر فکر در حدود تجربه اسیر باشد‌ نمی‌تواند به عدم امکان اشیا از چیزی به طور کلی حکم کند. اگر اصل علیت را نپذیریم هیچ نظریه‌ای را‌ نمی‌توان تثبیت کرد. شهید صدر به اصول ما تقدم متوسل‌ می‌شد. 🔸مشکل اینجاست که در زمان ما در فیزیک ذرات به این نتیجه رسیده‌‌‌‌اند که‌ نمی‌توانند مسایل مربوط به ابعاد کوچک اتم‌‌ها و … را تبیین کنند. در نتیجه گفتند در این ابعاد شانس حاکم است. شهید صدر در کتاب فلسفتنا این مسأله را رد‌ می‌کند. البته بعدها در کتاب «مبانی منطقی استقراء» نظرشان متفاوت شد. انیشتین و پلانک هم این مسأله را قبول نداشتند. در بحث استقراء شهید صدر معتقد بود با استفاده از حساب و احتمالات به یقین موضوعی‌ می‌رسیم. ایشان سعی کردند خود اصل علیت را از طریق استقراء ثابت کنند. روش قیاسی را قبول داشتند ولی‌ می‌گفتند کافی نیست. احکام ما تقدم را هم قبول داشتند و‌ می‌گفتند بسیاری از احکام دینی مثل وجود خدا را‌ می‌توان از طریق استقرا ثابت کرد. 🔹شهید صدر معتقد بود خلأیی که برای ۲۰۰۰ سال در فلسفه وجود داشت را حل کرده است. من معتقدم اگر ایشان زنده‌ می‌ماندند و برخی تحولات فکری امروز را‌ می‌دیدند نظرشان را قدری تعدیل‌ می‌کردند. یک نکته بسیار مهم که اکثریت در ایران از آن غافل‌‌‌‌اند این است که‌ می‌گویند هیچ وقت از طریق تجربه به قطعیت‌ نمی‌رسیم. پلانک معتقد بود در هیچ موردی ما‌ نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آن چه امروز در علم قطعی است برای همیشه قطعی‌ می‌ماند. قطعی برای پژوهشگر هیچ گاه ممکن نیست. بلکه ایده آلی است که همواره در مقابل چشم پژوهشگر وجود دارد. دایسون از فیزیک دانان معاصر‌ می‌گوید طبیعت همواره با تازگی هایش ما را غافلگیر کرده است. ✅بحثی که شهید صدر برای احتمالات مطرح کرد را امروز برخی فیلسوفان دارند دنبال‌ می‌کنند. 🔴 @prof_golshani
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی ⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه!علم دینی معنا ندارد!! ✅پاسخ دکتر : 🔸استدلال می شود که کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه. ما این مطلب را نه تنها از مخالفان دین می شنویم، بلکه بعضی از متدیّنان نیز به آن معتقد هستند و لذا هر دو گروه صحبت کردن از علم اسلامی یا اسلامی کردن دانشگاه ها را فاقد معنا و یا اصولاً امری بی فایده می دانند. 🔹به نظر ما این برداشت ها درباره رابطه و علم دینی(اسلامی) ناشی از محدود کردن معنای دین و غفلت از محدودیت های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همه آن چیزهایی است که به نام علم تعلیم داده می شود. آنهایی که از نزدیک ناظر یا دست اندر کار امور علمی نیستند، همه آنچه را که در کتاب های علمی آمده است یا دانشمندان از آنها صحبت می کنند، واقعاً یافته های علم می دانند و قطعی تلقّی می نمایند و از نقشی که ایدئولوژی ها و گرایش های فلسفی در کاوش های علمی و تفسیر داده های تجربی ایفا کرده و می کنند غفلت دارند. اگر علما صرفاً دنبال توضیح یافته های تجربی می بودند مشکلی از جهت مطلب مذکور در کار نمی بود، و تمایز دینی و غیر دینی یا شرقی و غربی نیز منتفی می بود. 💢ولی مسئله این است که دانشمندان بزرگ همواره در مقام توضیح همه جهان طبیعت بوده و کوشیده اند از تعمیم یافته های محدود خود، نظریه های جهان شمول بسازند، نظریه هایی که بسیار فراتر از حوزه قابل دسترس آنها بوده است و اینجا بوده که پای تعصبات و گرایش های دینی و فلسفی به میان آمده است. 📚 از علم سکولار تا ، مهدی گلشنی،ص1و 2 ادامه دارد... 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی ⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم
🔺ضرورت حرکت به سمت 🔸ما معتقدیم که هم با بینش سکولار می توان در کار علمی موفق شد و هم با بینش الهی. امّا تفاوت این دو گونه علم در دو جا ظاهر می شود: الف)به هنگام ساختن نظریه های جهان شمول(با استفاده از مفروضات متافیزیکی مختلف) ب)در جهت گیری های کاربردی علم (ایدئولوژی ها و بینش های مختلف فلسفی می توانند روی کاربردهای علم محدودیت بگذارند، یا آن را به جهات معیّنی سوق دهند) ✅بر این مبنا نظر ما این است که علم دینی و از لحاظ ثمرات بسیار از علم سکولار است. زیرا نه تنها نیازهای مادی انسان را برطرف می سازد، بلکه جهان را برای او معنادار می کند. ⚠️البته در اینجا تصریح می کنیم که منظورمان از «علم دینی»، یا به طور خاص علم اسلامی، این نیست که کاوش های علمی به صورتی نوین انجام شود یا آنکه برای انجام پژوهش های فیزیکی، شیمیایی، و زیستی، به قرآن و حدیث رجوع گردد، یا آنکه یافتن معجزات علمی قرآن مورد تأکید قرار گیرد، یا فی المثل کارهای علمی با ابزارهای هزارسال پیش صورت پذیرد و بالاخره آنکه در چند قرن گذشته، در ابعاد نظری و عملی، به کناری گذاشته شود(که البته نه امری است مقدور و نه مطلوب) 🔸بلکه غرض این است که برای پرهیز از آفات علم و برای هرچه غنی تر کردن آن، باید که بینش الهی بر عالِم حاکم باشد، بینشی که خدا را خالق و نگهدارنده جهان می داند، عالَم وجود را منحصر به عالم مادّی نمی کند، برای جهان هدف قائل است و اعتقاد به یک نظام اخلاقی دارد. 📚از علم سکولار تا علم دینی، مهدی گلشنی، ص2 و 3 🔴 @prof_golshani
🔺گفتگو دکتر با سایت مباحثات جامعۀ دینی باید به یافته‌های علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند/نباید اینقدر نگاه‌ها به غرب باشد، بلکه نگاه‌ها باید به ظرفیت‌های داخلی باشد، نگاه روشنفکران ما به غرب است/غرب که اینقدر ادعای برتری می‌کرد، در موضوع ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بی‌اندازۀ غرب به ثروت‌اندوزی و غفلت از معنویات و ارزش‌ها چقدر خسارت‌بار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است. 📜متن کامل در کانال 👇👇 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺گفتگو دکتر #مهدی_گلشنی با سایت مباحثات جامعۀ دینی باید به یافته‌های علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسل
⚡ دکتر مهدی گلشنی در گفت‌ؤگو با مباحثات تبیین کرد: جامعۀ دینی باید به یافته‌های علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند/نباید اینقدر نگاه‌ها به غرب باشد، بلکه نگاه‌ها باید به ظرفیت‌های داخلی باشد، نگاه روشنفکران ما به غرب است/غرب که اینقدر ادعای برتری می‌کرد، در موضوع ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بی‌اندازۀ غرب به ثروت‌اندوزی و غفلت از معنویات و ارزش‌ها چقدر خسارت‌بار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است. 🔸 مقدمه:حواشی پیش آمده در خصوص عمل به دستورات پزشکی توسط برخی از اساتید حوزه و حامیان طب سنتی این سوال جدی را مطرح کرده‌است که آیا اساسا بین آموزه‌های دینی و علمی تقابل و تضادی وجود دارد؟ در این بین نقش حاکمیت و نظام چگونه می‌تواند باشد؟ دکتر مهدی گلشنی در گفت‌وگوی اختصاصی با مباحثات به این سوالات پاسخ داده‌است. 🔹 بنده کار علمی را بخشی از دین می‌دانم، اما با ابزار خودش. نماز و روزه به روش خاص خود هستند. کار علمی هم با کاوش علمی و تجربه و نظریه‎پردازی وغیره همراه است. اما همان‌طور که وقتی شما در خیابان می‌روید، مجاز هستید که بین خطوط حرکت کنید و نباید تخلف کنید، و باید یک‌سری قواعد را رعایت کنید. در مورد علم هم گروهی از اصول حاکم است و این اصول از خود علم گرفته نشده‌اند. مثلا، اینکه ما می‌توانیم جهان را بفهمیم، یا می‌توانیم جهان را به زبان ریاضی توضیح دهیم. اینها را نمی‌توانیم با تجربه ثابت کنیم. دین هم گروهی از اصول را مطرح کرده است که در علم تاثیر دارد. یکی از آنها همین است که ما می‌توانیم جهان را بفهمیم. اتفاقا سخن انیشتین این بود: اینکه ما می‌توانیم جهان را بفهمیم، از دین گرفته شده است.دین با ابزارهای خودش علم را در بر دارد و باید مراعات یافته‌های علم را کرد. جامعۀ دینی هم باید به یافته‌های علم احترام بگذارد. 🔹 منطق این است که اسلام به ما دائرة المعارف پزشکی تحویل نداده است. کار اسلام هدایت است. اتفاقا از ما خواسته است که خودمان برویم و کشف کنیم که چه کارهایی را به چه طریقی می‌توان انجام داد. یک مرد عربی در حضور پیامبر(ص) شتر خود را رها کرد و گفت: «توکلت علی ﷲ» پیامبر اکرم(ص) به او فرمود: «اعقل و توکَل»، یعنی شتر را پایبند بزن و توکل بر خدا کن. پس توکل، دعا به درگاه الهی و غیره باید باشد، اما سایر ابزارها همچون عقلانیت و محکم‌کاری و تدبیر نیز باید وجود داشته باشد. بنابراین، وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند. در دورۀ تمدن اسلامی دقیقا این برداشت وجود داشت. پس دستور و کار علمی سر جای خودش است و باید دستوراتش را عمل کرد، ولی ضمنا دعا هم باید کرد، چون هر دو موثر است. 🔹 یکی از کارهای خیلی خوبی که در بحث کرونا اتفاق افتاد، هشدارهای سریع وزارت بهداشت بود. متاسفانه بعضی از دولت‌مردان خیلی به آنها توجه نکردند. دستورات وزارت بهداشت خیلی عاقلانه بود. اگر همان اول اقدام می‌شد، و در همان ده پانزده روز اول کشور به کلی قرنطینه شده بود و جلوی مسافرت‌ها را می‌گرفتند، الان مشکلات ما خیلی کم‌تر بود. به نظر من جهالت، غرور در بعضی از حاکمان و عدم توجه به نصایح نخبگان باعث شد که ما این موضوع را خیلی جدی نگیریم. بنابراین، بسیاری از امکانات از دست ما خارج شد. اما با این وجود، هیچ‌گاه دیر نیست. 🔹 ما با حادثه‌ای مواجه شدیم که در دهه‌های گذشته بسیار کم‌سابقه بوده است. این حادثه تمام جهان را فراگرفته و مصیبت‌های زیادی به بار آورده است. به نظر من مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که در جهت خوداتکایی کشور درس بگیریم، و برای حوادثی این‌چنین آمادگی خود را زیاد کنیم. برخی از کشورها یاد گرفته‌اند که این کار را انجام دهند. باید در جهت استفادۀ از دین و عقل و علم نیز هشیارانه عمل کنیم. به نظر من اگر جامعۀ ما آگاه شود که جای هر چیزی کجا است، آن وقت خسارات ما در این گروه از حوادث بسیار کمتر خواهد بود.به طور خلاصه، بنده در دراز مدت این شری را که اتفاق افتاد، وسیله خیر کثیر برای آینده می‌بینم. امیدوارم که عاجلاً از آن استفاده عقلانی شود. 🔻جامعۀ تحصیل‌کردۀ ما و حوزه‌های علمیۀ ما باید این مباحث را روشنگری کنند. غرب که اینقدر ادعای برتری می‌کرد، در موضوع کرونا ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بی‌اندازۀ غرب به ثروت‌اندوزی و غفلت از معنویات و ارزش‌ها چقدر خسارت‌بار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است. روشن شد که نباید اینقدر نگاه‌ها به باشد، بلکه نگاه‌ها باید به داخل و باشد. نگاه ما به غرب است. ✅مشاهده متن کامل گفت‌وگو: http://mobahesat.ir/22801 🔴 @prof_golshani
4_6035275468674958105.pdf
994.2K
📕 فیزیکدانان غربی و مسأله خداباوری ✍ دکتر در این مقاله به بررسی اعتقاد فیزیکدانهای مشهور در مورد خدا پرداخته شده و همچنین به بعضی از شبهات مشهور منکرین وجود خدا پاسخ داده شده است. 🔴 @prof_golshani
🔺بخش هایی از مصاحبه دکتر در مورد استاد 1️⃣شهید مطهری می ‌دانست که مسائل مهمی که در علم زیست شناسی یا فیزیک و این علوم جدید مطرح می شود چیست؟ ایشان مشکلات فقهی را می دانست و پیشنهادهایی هم که می داد خیلی انقلابی بود. ایشان می گفت برای حل مشکلات شورایی فقهی بنشینند و مسائل را بررسی کنند و برای آنها پاسخ بیابند. 2️⃣شهید مطهری از زمان خودش جلوتر بود، حرف هایی را که ایشان در دهه 40 و 50 مطرح کرده بودند در غرب در دهه 80-90 مطرح شد. ایشان حتی در فیزیک، با اینکه فیزیکدان حرفه ای نبود ولی فهمیده بود که چه مسائلی، مسائل جدی است. مجموعه یادداشت‌های شهید مطهری هنوز هم نکات نویی دارد. 3️⃣روش کار ایشان خیلی هرمندانه بود، ایشان آمدند و با دانشگاهیان جلسه گذاشتند و منظومه مرحوم سبزواری را شرح دادند و در این جلسات از همه گروه ها بودند چون این جلسات فرق داشت، مرحوم دکتر حمید عنایت می آمد، مرحوم منوچهر بزرگمهر می آمد و بین اندیشه های حوزه و دانشگاه بده بستان رخ می داد. 4️⃣مرحوم استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان {آن زمان بحث} معاد را مطرح می کنند [و به آقای روزبه] می‌گویند: «آقای روزبه، شما برو برای جلسه بعد بیا راجع به بقای و صحبت کن.» [این یعنی]ایشان می‌دانستند مسائل چیست. 5️⃣مرحوم مطهری روحیه سید مرتضی را داشتند که در آن دوره (همه گروه‌ها اعم از معتزله و اشاعره و... مناظره داشتند). ایشان می گفتند که اشکال ندارد آریان‌پور در [دانشگاه] باشد اما این نباشد که تک‌نفره حرفش را بزند و طرف مقابل شنیده نشود! من بارها در [بحث‌های] اسلامی‌سازی علوم انسانی پیشنهاد کردم که بالاخره غرب هم چیزهایی که در این زمینه یافته، تجربه انسانی است. 6️⃣ باید بین علمای حوزوی و علمای دانشگاهی جلساتی باشد و بیایند بررسی کنند کدام‌یک از چیزهایی که [مثلا] جامعه‌شناسان[غربی] استنتاج کرده‌اند خلاف برداشت خیلی صریح و واضح از قرآن است؛ صریح و واضح؛ نه در جایی که شک است. اگر این کار را بکنند این راهی است که مرحوم مطهری طی کرده‌اند. 🎥گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | برنامه 🔴 @prof_golshani
هدایت شده از فکرت
📍 📋 ♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🎙گفتگو با دکتر 🔹«جرج سارتن» تقسیم‌بندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر می‌رسد. 🔹وی می‌گوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیم‌بندی می‌کند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص می‌کند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 📋 ♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🎙گفتگو با دکتر 🔹دانشگاه جندی شاپور، فعالیت‌های علمی خوبی قبل از اسلام داشته است، البته عمدتا هم در رشته‌های پزشکی بوده است. 🔹اگر بخواهیم تاریخ علم به مفهوم امروزی آن را در ایران بررسی کنیم، واقعا باید به دوره بعد از اسلام توجه کنیم که حدود ۱۵۰ سال بعد از هجرت با ترجمه متون یونانی شروع شد. 🔹«جرج سارتن» تقسیم‌بندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر می‌رسد. 🔹وی می‌گوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیم‌بندی می‌کند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص می‌کند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است. 🔹پنجاه سال اول با جابر بن حیان، شاگرد امام جعفر صادق(ع)، شروع می‌شود و پنجاه سال آخر هم به حکیم عمر خیام ختم می‌شود. 🔹بعد از ۳۵۰ سال از قرن دوم هجری به آخر قرن پنجم هجری می‌رسیم که سارتن معتقد است برای مدت ۲۵۰ سال بعد مسلمانان با مسیحیان در حاکم بودن درعلم شریک بودند. 🔹دوره‌هایی در این مدت ۳۵۰ سال وجود داشت که علومی مانند ریاضیات، نجوم، بخش‌هایی از فیزیک مثل نور و طب درخشش داشته است. 🔹قله‌های این دوران‌ها به زمان‌هایی برمی‌گردد که تضارب آرا و آزادی بحث وجود داشت، مثل دوران سامانیان، دوران دیالمه، و …. این دوران‌ها دوره های بسیار درخشانی بود. 🔻متن کامل: 🌐 http://fekrat.net/?p=946 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✂️برشی از برنامه ثریا آسیب شناسی عملکرد دانشگاه ها با حضور دکتر گلشنی 💢دانشگاه؛ از مقاله گرایی تا حل مسائل کشور ⁉️ آیا آموزش عالی دانشجویان را برای زندگی و اشتغال آماده می کند؟ 🗓 ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ 📺مشاهده و دانلود برنامه کامل 🔻 http://www.telewebion.com/episode/1871680 🔴 @prof_golshani
📚علم ، دین و فلسفه علم، دین و فلسفه حاصل گفت و گوی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با دکتر درباره علم و فلسفه، فلسفه علم، ، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور است. . در بخشی از مقدمه این اثر نوشته است: در بهار 1382 تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد کردند گفت و گوهایی در مورد بعضی مسائل مربوط به توسعه علم و فناوری در ایران معاصر داشته باشیم. . این گفت و گوها طی چندین جلسه بحث حول و حوش علم و ، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور صورت گرفت و اکنون به صورت این مجموعه درآمده است. . این کتاب دارای هفت فصل که عبارتند از: فصل اول: علم و فلسفه فصل دوم: فلسفه علم فصل سوم: علم و دین فصل چهارم: فصل پنجم: تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی فصل ششم: وضعیت کنونی علم در کشور فصل هفتم: جهانی شدن 📇 کانون اندیشه جوان 🔴 @prof_golshani
📚 آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ به اهتمام دکتر مترجم: بتول نجفی 🗃ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📖مشخصات کتاب :  ۵۱۴ صفحه - وزیری (گالینگور) 📌معرفی مختصر كتاب: در دوره‌های مختلف زندگی انسان‌ها و در قرون مختلف، برخی از دانشمندان متدین کوشیده‌اند که در حوزه‌های مختلف علوم جدید متخصص شوند و زمینه‌های مشترک را کشف کنند. این افراد با رغبت بسیار با فلاسفه و الهیون به گفت‌وگو نشسته و به درک مناسبی از موضع یک‌دیگر و نیز به اشتراکاتی دست یافته‌اند. از سوی دیگر عده‌ای از دانشمندان به عقل انسانی تاکید دارند و نقش دین را به مسائل اخلاقی محدود می‌کنند. این افراد مدعی هستند که علم با پیشرفت خود قادر است همه‌ چیز را توضیح دهد و هیچ‌ نیاز در به میان کشیدن خداوند در امور نیست. دکتر مهدی گلشنی در سال 1375 تعدادی سوال دربارۀ ابعاد مختلف رابطۀ علم و دین برای تعدادی از فیلسوفان، متکلمان و دانشمندان علوم تجربی در جهان غرب و جهان اسلام فرستاد. 🔺مجموعۀ حاضر حاوی پاسخ 62 تن از دانشمندانی است که عقیده دارند هم علم و هم دین جنبه‌های مهم زندگی انسان‌ها هستند و هیچ‌یک نباید فدای دیگری شود. برخی افراد پاسخ‌گو عبارت‌اند از: محمد کمال حسین، سرگی گریب، رضا داوری اردکانی، انور نسیم، جورج ال مورفی، و ابراهیم کالین و آیت الله حسن زاده آملی و سید حسین نصر . در هر مورد نخست دانشمند مورد نظر معرفی و سپس آثار، فعالیت‌ها و شغل وی بیان شده است. 🔴 @prof_golshani
۲۰ صفحه اول کتاب آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ .pdf
253.3K
📚۲۰ صفحه اول آیا علم می تواند دین را نادیده بگیرد؟ 🔷کانال دکتر مهدی گلشنی👇 @prof_golshani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️برشی از برنامه گستره شریعت 🔸 موضوع : ضرورت علوم انسانی اسلامی 🎤اجرا و کارشناسی: دکتر قاسم پورحسن 🔺اساتید : دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر ، دکتر صادق زیباکلام 🎞 قسمت اول🔻 https://m.aparat.com/v/MYf3D 🎞 قسمت دوم🔻 https://m.aparat.com/v/sewJM 🎞 قسمت سوم🔻 https://m.aparat.com/v/oqTxu 🔴 @prof_golshani
💢موانع تحقق علم دینی/ تلاش نفوذی‌ها برای تضعیف جامعه دینی ✍️ دکتر در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد؛ 🔺 علوم توسط دانشمندان مسلمان با یک بینش اسلامی پذیرفته شده بود و این دانشمندان مسلمان برداشت‌شان این بود که کار علمی آن‌ها یک نوع عبادت است. 💠 در محیط‌های علمی ما متأسفانه خودبینی‌ها وسیع شده و غرور در همه محیط‌های علمی زیاد شده است و هر کس فکر می‌کند که دارد حرف آخر را می‌زند. 🔻 بین عالمان معتقد به علم دینی مکالمه و هم‌نشینی نبوده است و نیست و آن گونه همکاری که بین دانشمندان خداباور در آمریکا وجود دارد در ایران اخیر وجود نداشته است. 💠 اغلب کارهای علمی که در ایران انجام شده، متفرّق بوده و افراد هم نخواسته‌اند که با هم هم‌نشینی علمی داشته باشند. 🔺 علم دینی تنها در ایران مطرح نیست، بلکه در غرب هم مطرح شده است، اما متأسفانه این تحولات در فضای علمی غرب به جامعه دانشگاهی ایران منتقل نشده است ⚠️ دست نفوذ غرب در کشور مانع از ترجمه و انتشار کتب علمی خداباورانه است، چرا که عوامل غرب در داخل کشور قصد دارند جامعه علمی ما را بی‌اطلاع نگهدارند تا دین و جامعه دینی را تضعیف کنند. 📜متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17156 @meftaah_com 🔴 @prof_golshani