ا ﷽ ا
🔸حجیت یا عدم حجیت
مرسلات مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر :
🔹تاریخچهی حجیت حدیث مرسل:
اولین کسی که به حجیت برخی از احادیث مرسل، تصریح کرده است نجاشی ابو العباس احمد بن علی احمد بن عباس (372 تا 450ق) است، ایشان عمل به مراسیل محمد بن ابی عمیر را در میان دانشمندان امامیه، از بدیهیات علم رجال دانسته است.
پس از ایشان بزرگانی نیز بدین نکته اشاره کردهاند. و مشهور در میان دانشمندان امامیه حجیت مرسلات اصحاب اجماع است.
🔹نظر فقها در مورد مرسلات «من لا یحضر»:
۱/ نظریه اول:
حجیت مطلق: یعنی تمام روایاتی که در این کتاب آمده از ابتدا تا انتها حجت بین انسان و خدا است و میتوان به همه آنها عمل نمود. این نظریه شیخ بهائی و برخی دیگر از فقها است.
۲/نظریه دوم:
عدم حجیت: «عدم حجیت مطلق» است. طبق این نظریه که نظریه آیت الله خویی و «من تبع» ایشان است، مرسلات شیخ صدوق با مرسلات دیگران تفاوتی ندارد، لذا اگر دلیل دیگری بر حجیت آن داشتیم میتوانیم عمل کنیم، و الا نمیتوان عمل نمود.
3) نظریه سوم :
«تفصیل میان مرسلاتی است که جزماً به معصوم نسبت داده شده و غیر آنها است». شیخ صدوق گاهی میگوید: «قال رسول الله (صَلَّیاللهُعَلَیْهِوَآلِهِ)» یا «قال الصادق (عَلَیْهِالسَّلامِ)» و مانند آن، مرسلات وی در این موارد حجت است؛ ولی گاهی میگوید: «رُوی عن الصادق(عَلَیْهِالسَّلامِ)» یا «روی فلان عن الصادق(عَلَیْهِالسَّلامِ)» که در این موارد حجت نیست. این نظریه میرداماد و فقهایی مثل حضرت امام و آیت الله فاضل است
🔹نظر مختار:
با توجه به نکاتی میتوان ادعا کرد، مرسلات صدوق، همچون روایت های مرسل مشایخ ثقات، به طور مطلق حجت است:
1) ایشان روایتهایی که میان خویش با خدا حجت بوده است را گرد آوری کرده است.
2) برخی از روایت هایی که در آن ارسال وجود داشته است، را کنار گذاشته است.
3) به روایتهای شاذ و یگانه اعتماد نمیکرده است.
4) به روایتهایی که از سوی عامه بازگو شده بوده، اهمیت نمیداده است.
5) روایتهایی که راویش غیر ثقه بوده را کنار گذاشته است. چون ایشان به وثوق صدوری اهمیت ویژهای داده است، و یکی از ملاکها برای وثوق صدوری، بررسی سند حدیث بوده است.
🔹البته در پایان لازم به یاد آوری است که با تلاش محمد تقی مجلسی در روضة المتقین، کمتر از ده روایت از کتاب من لا یحضره الفقیه، مرسل مانده است،
#حدیث_مرسل
#مرسَل
#درایه
#صدوق
#مرسلات_صدوق
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
27.74M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۱
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۱۵
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۲-AudioConverter.mp3
20.22M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۱
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۱ و ۲
صفحه:۵۷۹
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸معرفی یکی از اساتید مرحوم کلینی:
🔹محمد بن یحیى عطار قمی
از محدثان بزرگ شیعه اهل قم در قرن سوم هجری و از شاگردان ابراهیم بن هاشم قمی و عبدالله بن جعفر حمیرى است.
عالمان رجال او را به بزرگى یاد کرده و به وثاقت و صداقت و علم و تقوا ستوده اند.
ثقةالاسلام کلینى در کتاب شریف «الکافى»، روایات زیادی از محمد بن یحیى عطار نقل کرده است.
دو کتاب «مقتل الحسین علیهالسلام» و «النوادر» از آثار اوست.
شاگردان:
محمد بن یحیى عطار قمى پس از کسب فیض از استادان بسیار، خود نیز بر کرسى استادى نشست و شاگردان زیادى تربیت نمود؛ بعضى از آنها عبارتند از:
۱. محمد بن یعقوب کلینى:
او مؤلف کتاب «کافى» است. کلینى در جاى جاى کتاب «کافى» از استادش حدیث نقل کرده است.
۲. على بن الحسین بن بابویه قمى (پدر شیخ صدوق).
۳. محمد بن حسن بن احمد بن ولید (م ۳۴۳ ق): او در علوم گوناگون کتاب هاى زیادى دارد که از آن میان مى توان به «الجامع»، «التفسیر» اشاره کرد
#رجال
#کلینی
#مشایخ_کلینی
#محمدبن_یحیی_عطار
#ابن_ولید
#صدوق پدر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب و زیبا
از کلاس حدیث خوانی :
🔅حضرت امام صادق علیه السلام :
فإنّ الرّجل منکم : همانا مردی از شما
🔸 إذا ورع فی دینه :اگر در دینش ورع داشته باشد
🔸و صدق الحدیث: و راستگو باشد
🔸 و أدّی الأمانة : امانت را ادا نماید
🔸 و حسن خلقه مع النّاس: با مردم حُسن اخلاق داشته باشد
👌 قیل: هذا جعفریّ : گویند این مرد از شیعیان جعفر صادق است
☘ فیسرّنی ذلک : و این کار موجب خوشنودی من می شود
و یدخل علیّ منه السّرور : و در قلب من سرور و شادی وارد می شود .
☘ و قیل: هذا أدب جعفر
و مردم می گویند این ادب جعفر صادق است
🔸و إذا کان علی غیر ذلک
اما اگر اینگونه که گفتم رفتار ننمائید
☘دخل علیّ بلاؤه و عاره
در قلب من بلا و عیب وارد می شود
☘و قیل: هذا أدب جعفر
مردم از روی مذمت می گویند
این هم ادب جعفر صادق است.
☘🚨هشدار مهم🚨☘
با رفتار خود موجب خوشحالی
حضرات معصومین علیهم السلام و حضرت امام زمان علیه السلام باشیم
نه اینکه درد و بلا در قلب نازنین ایشان وارد نمائیم .
📚کتاب شریف کافی
باب ما یجب من المعاشره
#حدیث
#حدیث_منتخب
#عملگرایی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135