eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
تخریب چهره‌ی علی(ع).mp3
22.07M
🎧 پادکست دوم: تخریب چهره‌ی علی (علیه‌السلام) 🎙چگونه دو جریان "دشمنان علی" و "رقیبان علی" روایتی وارونه از فداکاری‌ها و جنگاوری‌های ارزشمند علی ترویج کردند؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ علی؛ تندرو و خشن 2⃣ علی؛ منفور قریش و مردم 3⃣ عقب راندن پیامبر به نفع منافقان 🆔 @Qasas_school
تصور اشتباه از حاکمیت پیامبر(ص).mp3
23.02M
🎧 پادکست سوم: گلایه از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🎙آیا پیامبر نسبت به زمینه‌سازی برای ولایت اميرالمؤمنين کم‌کاری کرد؟ چرا حضرت با متخلفان و مخالفان برخورد قهری نکرد؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ تفاوت ولایت با سلطه 2⃣ لحظات آخر عمر پیامبر 🆔 @Qasas_school
سقیفه؛_جغرافیایی_که_تاریخ_را_تغییر_داد!.mp3
16.05M
🎧 پادکست چهارم: سقیفه؛ جغرافیایی که تاریخ را تغییر داد! 🎙عمر‌بن‌خطاب از انکار رحلت پیامبر چه هدفی را دنبال می‌کرد؟ هارون امت چه کسی بود تا در فقدان موسی، مردم به سامری و گوساله‌ی طلایی دچار نشوند؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ وقت‌کُشی عمر با انکار رحلت پیامبر 2⃣ سقیفه و بدعت شرارت‌بار انصار 🆔 @Qasas_school
ناگهان بیعت!.mp3
20.84M
🎧 پادکست پنجم: ناگهان بیعت 🎙چگونه اختلافات اوس و خزرج و رأی‌های منفی توانست به نفع یک تیم سیاسی خاص تمام شود؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ بدعت انصار که هرگز از آن خلاصی نیافتند! 2⃣ بازگشت به جاهلیت 3⃣ جوانی، نقطه ضعف علی!! 🆔 @Qasas_school
چه کسی ویژه‌خوار است و چه کسی عدالت‌خواه؟.mp3
19.85M
🎧 پادکست ششم: کودتای شبه‌نظامی 🎙چه کسی ویژه‌خوار است و چه کسی عدالت‌خواه؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ سواستفاده از قبیله‌ی بنی‌اسلم! 2⃣ پول‌پاشی! 3⃣ غصب فدک! 🆔 @Qasas_school
حمله به خانه‌ی وحی.mp3
16.88M
🎧 پادکست هفتم/پایانی: حمله به خانه‌ی وحی 🎙چه شد که اربابان سقیفه به ضرورت بیعت علی رسیدند؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ بازگشت سپاه اسامه و آغاز اعتراضات علیه خلیفه‌ی خودخوانده! 2⃣ سه روز قهر و سپس تکمیل کودتا! 3⃣ محاصره و حمله به خانه‌ی حضرت زهرا! 4⃣ مردم؛ مهم و اثرگذار! 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 قصه‌ی روز دانشجو | به مناسبت ۱۶ آذرماه 🔵 چهار ماه بعد از کودتای 28 مرداد علیه دولت مصدق، ایران و انگلیس دوباره روابط را از سر گرفتند(روابطی که در دولت مصدق قطع شده بود). در همین بحبوحه اعلام کردند ریچارد نیکسون به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا (اصلی‌ترین حامی کودتای 28 مرداد) به ایران خواهد آمد. جو کشور متشنج شد و اعتصابات و تظاهرات مختلفی رخ داد. 🔴 دانشجویان در ۱۶ آذر درحالیکه دانشگاه تعطیل شده بود، به دانشگاه وارد شده و به روشنگری پرداختند. تصمیم دولت و حکومت پهلوی در برابر این وضعیت ملتهب یک چیز بود: سرکوب! 🔵 دکتر شهید مصطفی چمران، که یکی از شاهدان واقعه ۱۶ آذر ۳۲ است می‌گوید: «روز ‌۱۴ آذر یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می‌رسد که باید دانشجویی را شقه کرد و جلوی در بزرگ دانشگاه آویخت که عبرت همه شود و هنگام ورود نیکسون صداها خفه گردد و جنبنده‌ای نجبند». 🔴 سپس سربازان و نیروهای ویژه ارتشی به دانشجویان حمله کردند و نتیجه این توحش، بازداشت و زخمی شدن صدها دانشجو شد. اما وضعیت در دانشکده فنی بغرنج‌تر بود. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک مستقیم تیر کردند که کشتن سه دانشجو را در پی داشت: احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد. 🔵 "آذر شریعت رضوی" برادر پوران بود؛ همسر دکتر علی شریعتی. شریعتی در وصیت‌نامه‌اش می‌گوید «کاش می‌توانستم خود را در برابر دانشگاه آتش بزنم آنجا که ۲۲ سال پیش آذرمان در آتش بیداد سوخت! او را در مقابل پای نیکسون قربانی کردند.» 🔴 فردای ۱۶ آذر، نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد. 🔵 البته مواجهه خشن و خون‌بار پهلوی با دانشجو و دانشگاه به همین مورد ختم نمی‌شود. مورد دیگر مربوط به اعتراضات اول بهمن ۱۳۴۰ می‌شود. حادثه‌ای که احمد فرهاد رئیس وقت دانشگاه تهران در توضیح فجایع به بار آمده طی نامه‌ای به امینی نخست وزیر وقت می‌نویسد: 📖 پیرو مذاکرات امروز صبح ما، در ساعت۱۱ سربازان و چتربازان دانشگاه تهران را اشغال کردند. هیچ دلیلی در بین نبود که نظامات و آئین دانشگاهی نقض شود. پس از حمله به دانشگاه، سربازان و چتربازان بدون فرق و تفاوت، یکسان به دانشجویان پسر و دختر حمله کردند، دانشجویان بسیاری را به قصد کشت مضروب نمودند. من هیچ گاه ندیده و نشنیده‌ام تا این حد بی‌رحمی، سادیسم، خشونت و خرابکاری از ناحیه قوای دولتی اعمال شود. بعضی از دختران را سربازان در تالارهای درس دانشگاه ازاله بکارت کردند. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قذافی: نوبت همه می‌رسد! ✍🏻 صابر گلعنبری 🔹سرهنگ قذافی مانند دیگر رهبران عرب محافظه‌کار و چندان پایبند به آداب دیپلماتیک هم نبود. فارغ از استبداد و خودکامگی‌اش، اما گاهی وقت‌ها حرف‌هایی می‌زد که به ظاهر ساده‌اندیشانه بود، اما از سر صداقت و درست بود. 🔸سال ۲۰۰۸ در نشست سران عرب در دمشق ضمن اشاره به اعدام صدام می‌گوید که دارند رهبران عرب را اعدام می‌کنند و می‌کشند، چرا؟ سپس خطاب به سران عرب نشسته در سالن می‌گوید نوبت همه شما می‌رسد. 🔹در این حین رهبرانی چون اسد، مبارک و بوتفلیقه می‌خندند. اما نه خود قذافی دنبال چرایی پرسش خود رفت -که اگر دنبالش را گرفته بود، به آن روز نمی‌افتاد - و نه همتایانش نیز که ‌خندیدند - نه آن روز و نه بعد از کشتن قذافی- فکر می‌کردند که چنین سرنوشتی پیدا خواهند کرد. 🔸کما این که با اعدام صدام هم درس نگرفته بودند. البته صدام روزی اعدام شد که ملتش از او بریدند و به ستوه آمدند. این مقامات هم روزی رفتنی شدند که فاقد پشتوانه مردمی شدند. 🔹واقعیت این که قدرت چنان کور و کر می‌کند که مستبدان چشم دیدن واقعیت‌ها را ندارند و زمانی آن‌ها را درک می‌کنند که دیر شده و زمان سقوط است. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪نامش فاطمه بود. ثمره‌ی ازدواج حزام و لیلا. از قبیله‌ی بنی‌کلاب که به شجاعت و مردانگی شهره‌ی عرب است. حتمی شنیده‌اید امیرالمومنین برادرش عقیل را بابت خبرگی در نسب‌شناسی مامور کرد برای او همسری بیابد که در دلیری بی‌مانند باشد تا از نسل او شیرانی قوی‌دل متولد شوند. عقیل هم دختر حزام را معرفی کرد. فاطمه را...فاطمه‌ای دیگر برای علی. ▪نقل‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پیش از آمدن خواستگار، فاطمه در رویا می‌بیند ماه و سه ستاره‌ی دیگر از آسمان پایین آمده و در دامن او می‌نشینند. رویا را که برای پدر و مادر بازگو می‌کند، پدرش این رویا را نویدی از جانب خدا تعبیر می‌کند و به دختر وعده می‌دهد از دامانش، قمری متولد خواهد شد که آوازه‌ی جوانمردی‌اش در روزگار بی‌وفایی، چون ماه در سیاهی آسمان خواهد درخشید. همین هم شد. فاطمه کلابیه به خانه‌ی علی‌بن‌ابی‌طالب آمد. عباس، عبدالله، عثمان و جعفر را خداوند به او داد و شد ام‌البنین: مادرِ پسرها و مادر ماه. ▪در روایتی آمده روزگاری فاطمه کلابیه از امیرالمونین خواست در منزل او را فاطمه صدا نزند. چرا که این نام برای حسنین تداعی‌گر یاد مادرشان و تلخی‌های فقدان اوست. سپس فاطمه‌ای که در رسم ام‌البنین و مادر پسران بود، در اسم هم شد ام‌البنین. ◾اما این فرآیند «شدن» و این مسیر «تحول» از فاطمه‌ی کلابیه به ام‌البنینی متوقف نشد. فاطمه به رشد هویت خود ادامه داد و کربلا، ظهور و تجلی تربیت او و به بار نشستن زحمات و بارور شدن تلاش‌های خالصانه‌اش بود وقتی که چهار فرزند رشیدش فدای حسینِ فاطمه شدند. از این مرحله به بعد، فاطمه ام‌الشهداست و ام‌البصیره. همو که روزی خودش خواست ام‌البنین بنامندش، حالا در سوگ امام خود حضرت سیدالشهدا با زبان شعر می‌خواهد او را دیگر ام‌البنین صدا نزنند. چون هر تعلقی که از آن برای خویش رسم و اسم و هویتی ساخته بود را حالا برای رسیدن به یک هویت تاریخی فدا کرده است. و این استعاره‌ای است از فدا کردن تعلقات و محبوب‌های کوچک‌تر برای رسیدن به محبوب بزرگ‌تر.
🔺فاطمه‌ای که در جایگاه دختری، نهایتا می‌توانست یک انسان صالح باشد، در جایگاه همسری و مادری این هویت صالحه‌ی خود را توسعه داد و شد بستر تولد انسان‌های صالحی در مقیاس حضرت ابالفضل که امام معصوم هنگام سلام دادن به او می‌فرماید: اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ. ▪این سیر تحول و توسعه، برای امروز ما درس‌آموز است وقتی دختران سرزمین‌مان شکوائیه دارند از اینکه ساختارهای رسمی و غیررسمی مونث بودن را خلاصه می‌کنند در مادری و همسری و گویی دختر اگر مجرد باشد، بی‌هویت است و جامعه او را به رسمیت نمی‌شناسد. سپس پرسش می‌کنند: آیا این چیزی جز وابسته‌سازی زن به مرد است؟ چیزی جز جنس دوم قلمداد کردن زن است؟ چیزی جز محوریت‌بخشی به مرد است؟ چیزی جز تحقیر دختران است؟ ▪هرچند این شکوائیه در جای خود محترم است و باید به حال آن فکری نمود تا دختر به صرف مجرد بودن، احساس بی‌هویتی نکند، اما می‌توان قضیه را از سوی دیگری به تماشا نشست. سخن از جایگاه همسری و مادری، به ما مسیر تحول و توسعه و رشد انسانی را نشان می‌دهد تا مبادا به دام اصالت تجرد و تفرد بیافتیم و مسیر خانواده‌سازی و طریق تعالی بشر را بی‌ارج و قرب کنیم. مبادا فراموش کنیم انسان بدون حضور در روابط اجتماعی و بدون بر شانه گرفتن مسئولیت‌های متعدد از جمله انسان‌سازی و انسان‌پروری، نمی‌تواند هویت فردی خود را توسعه داده و به هویت اجتماعی و تاریخی مبدل سازد. ▪بلی حتما برای دخترانی که مسیر همسری و مادری کردن مسدود شده، خداوند جبار، جبران مافات کرده و راهی دیگر به سوی رشد و توسعه هویت می‌گشاید که این همان حسن‌القضای خداست؛ اما نشود که با اصالت دادن به تجرد و تفرد، میل به مادری و همسری را در جامعه و آحاد انسان‌ها کاهش داده و مسئولیت عظیم مدیریت و تربیت انسان را از جایگاه والای خود چنان تنزل دهیم که آدم‌ها دیگر آن را به عنوان مسیر موفقیت خود نبینند و درنهایت آن را انتخاب نکنند. 📌بزرگداشت «ام‌البنین» صرفا بزرگداشت فردی بزرگ که نامش بر صفحات تاریخ حک شده؛ نیست. بلکه بزرگ داشتن مسیر تحول و شدن است. یادآوری کردن طریق رشد و تعالی است. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school