💢تصور مخاطب واحد
رضا بابایی
نویسندهای كه هنگام نوشتن، مخاطبی آشنا را تصور میكند و گویی فقط برای او مینویسد، خودبهخود قلمش ساده و مهربان میشود؛ همچنانكه هر یك از ما در گفتوگوهای دوستانه با هر یك از اطرافیان خود، زبانی ساده و مهرآمیز داریم. نمونۀ تاریخی و بسیار شكوهمند اینگونه سخنوری و اثرآفرینی، مثنوی معنوی و دیوان غزلیات شمس تبریزی است كه مخاطب اثر نخست، حسامالدین چلبی و مخاطب دومین، شمس تبریزی است.
برگرفته از کتاب «آیین قلم»
۱۴۰۳/۰۵/۳۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢سفر شگفتانگیز به کربلا؛ هدیهای ادبی برای کودکان در اربعین
در اقدامی فرهنگی و ارزشمند، کتاب «سفر شگفتانگیز» که به همت آقای عرفان عسگری و «خانم زهرا صباغی» یکی از اعضای انجمن داستان کانون نویسندگان قم، نگارش شده است، در موکبهای اربعین در کشور عراق توزیع شد. این کتاب که به دو زبان فارسی و عربی نگاشته شده است، با روایتی جذاب و کودکانه، کودکان را به سفری دلنشین به کربلای معلا میبرد.
بخش دوم این کتاب به طور کامل به زندگانی حضرت امام حسین (علیهالسلام) اختصاص یافته است که نگارش چهار داستان آن بر عهده خانم زهرا صباغی، یکی از نویسندگان توانای قم، بوده است. قلم شیوا و روان ایشان، داستانهای این بخش را به اثری ماندگار برای کودکان تبدیل کرده است.
توزیع این کتاب در موکبهای اربعین، فرصتی ارزشمند برای آشنایی کودکان با فرهنگ عاشورا و سیره ائمه معصومین (علیهمالسلام) فراهم کرده است. همچنین، این اقدام فرهنگی نشان از اهمیت توجه به ادبیات کودک و نوجوان و نقش آن در تربیت نسل آینده دارد.
۱۴۰۳/۰۶/۰۶
#کتاب_آثار
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢انیمیشن «شهر من» با نویسندگی فاطمه کیمیا مهمان خانههای ایرانی شد
انیمیشن جذاب و آموزنده «شهر من» با نویسندگی «خانم فاطمه کیمیا»، عضو انجمن داستان کانون نویسندگان قم، هر روز صبح ساعت ۹:۴۵ از شبکه پویا پخش میشود. این انیمیشن که با روایتی شیرین و داستانی، کودکان را به دنیای تخیل میبرد، توانسته است توجه بسیاری از خانوادههای ایرانی را به خود جلب کند.
خانم فاطمه کیمیا با قلم شیوا و روان خود، داستانهایی جذاب و آموزنده را برای کودکان خلق کرده است که در این انیمیشن به تصویر کشیده شده است. این انیمیشن علاوه بر سرگرم کردن کودکان، به آنها مفاهیم ارزشمندی را نیز آموزش میدهد.
موفقیت انیمیشن «شهر من» نشان از آن دارد که اعضای انجمن داستان کانون نویسندگان قم به جایگاهی رسیدهاند که آثارشان در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته است. این دستاوردهای ارزشمند، حاصل تلاشهای مستمر استادان، هنرجویان و دستاندرکاران کانون نویسندگان قم است.
۱۴۰۳/۰۶/۰۷
#انیمیشن_آثار
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
🔹خواهران برادران
🔸کارگاه نویسندگی
🔸مدرس: استاد علی اصغر کاویانی
🔹 زمان برگزاری:
یکشنبهها ساعت۱۶ تا ۱۷:۳۰
چهارشنبهها ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰
برای ثبتنام با دفتر مهارتافزایی طلوعمهر تماس بگیرید
🔸تلفن:
کانون نویسندگان قم ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدی ارتباط:
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
💢زبان علمی
رضا بابایی
زبان نوشتاری را به زبانهای علمی، ادبی، محاورهای و طنز تقسیم میکنند. مناسبترین زبان برای مقالات و آثار محققانه، زبان علمی است. در این نوع نگارش، الفاظ باید گویا، کوتاه و آسانیاب باشند. بنابراین لفظ نباید چندان خودنمایی کند و بیش از مجرایی برای عبور آسانتر معانی باشد. از ویژگیهای زبان علمی آن است که در آن از کنایات دور و تشبیهات ادیبانه و نازکخیالیهای شاعرانه پرهیز میشود و معانی با مأنوسترین کلمات خود میآیند. نویسنده وقتی با چنین زبانی سخنی میگوید، از امثال عبارات زیر میپرهیزد:
عرصۀ خاکی را به نور افلاکی خود روشن کرد؛ به جای «به دنیا آمد».
اسب حکومت را به زیر ران گرفت؛ به جای «به حکومت رسید».
شاهد مقصود را در آغوش گرفت؛ به جای «به مقصود رسید».
حضور به هم رسانید؛ به جای «آمد».
زیبایی و شیوایی در هر زبانی، معنایی دارد که باید بدان پایبند بود. شیوایی در همۀ انواع نثر پسندیده، و بلکه لازم، است. میتوان علمی نوشت و زبان را به عبارات عاطفی و احساساتی نیاراست، و در عین حال از چاشنی ذوق سود برد. آنچه در زبان علمی ممنوع است، تعابیر شاعرانه و نثرهای ادبی است، نه زیبایی و استواری که در هر زبانی، معنا و خصلتهای مربوط به خود را دارد. به نمونۀ زیر توجه شود:
زبان ادبی:
چهل سال از هجرت پیامبر (ص) به مدینه میگذشت که فرشتۀ شهادت، درهای بهشت وصال را به پاداش عمری عشق و جانبازی در راه معشوق ازلی، در وعدهگاه همیشگی، به روی عاشق دلسوخته کوفه، مولای خوبان، گشود.
زبان علمی، همراه با شیوایی:
در سال چهلم هجری، آن امام گرامی، پاداش عمری فداکاری را در راه حق و حقیقت در محراب نماز گرفت.
۱۴۰۳/۰۶/۰۸
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو هفتم: شنبه،۱۰شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۸
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🏴 سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (صلّیالله علیه و آله وسلّم) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) در ۲۸ صفر و نیز سالروز شهادت حضرت امام رضا (علیهالسلام) در ۳۰ صفر را تسلیت میگوییم.
🔹 پیامبر اکرم (صلّیالله علیه و آله و سلّم) میفرمایند:
🔹 "اطْلُبُوا الْعِلْمَ، فَإنّهُ السَّبَبُ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ."
🔸 "پس علم را فرا گیرید، زیرا علم وسیله قرب و نزدیکی شما به خداوند است."
(بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۷۲، ح ۲۵)
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
ایجاد زیرساخت توسعه در صنایع پاییندستی نفت، میتواند یک اولویت و اهمیت مضاعف پیدا کند.
🔹 نظر ویراستار
در این متن، چنان که من عبارتهای قبل را هم خواندهام، سخن از اهمیتداشتن یک موضوع است، نه این که میتواند دارای اهمیت شود.
این «میتواند اهمیت پیدا کند» برای وقتی است که ما یک شرط میگذاریم و میگوییم اگر این اتفاق بیفتد، میتواند آن اتفاق دیگر بیفتد. ولی اینجا قضیه صراحت دارد. مثل این است که بگوییم «حفظ سلامتی مهم است» اینجا دیگر لازم نیست بگوییم «حفظ سلامتی میتواند اهمیت پیدا کند.»
✅ حاصل ویرایش
ایجاد زیرساخت توسعه در صنایع پاییندستی نفت، اولویت و اهمیت دارد.
۱۴۰۳/۰۶/۱۳
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت وهفتم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 به دنیای ادبیات فارسی وارد شوید!
آیا میخواهید در دنیای شاهکارهای ادبی غرق شوید و جادوی واژهها را کشف کنید؟
🎓 رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه طلوع مهر، جایی که داستانها جان میگیرند و شعرها زنده میشوند!
✨ با اساتید برجسته همراه شوید و به عمق میراث ادبی ایران نفوذ کنید
🚀 آیندهای پر از فرصتهای بینظیر در انتظار شماست!
🎥 همین حالا ویدیو را تماشا کنید و اولین قدم را به سوی یک مسیر علمی و هنری متفاوت بردارید!
✅ معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی
⭕️ دانشگاه #طلوع_مهر
👤 توسط دکتر منصوره رضایی
⏱ برای دیدن قسمتهای مختلف این ویدیو، بر روی زمان هر بخش کلیک کنید
معرفی دروس 0:13 ▶️
گرایشهای ارشد 0:52 ▶️
بازار کار 1:47 ▶️
ویژگیهای دانشگاه طلوع مهر 3:34 ▶️
کانون نویسندگان قم 4:47 ▶️
⁉️ ارتباط با کارشناسان در ایتا (کلیک کنید)
🆔 @tolouemehrqom
#معرفی_رشته #زبان_فارسی
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو هشتم: شنبه،۱۷شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 آیا نویسندۀ غیرطنزنویس داریم؟
محمدرضا آتشین صدف
یکی از گونههای نویسندگی که خیلیها آرزو دارند در آن مهارت داشته باشند، طنزنویسی است؛ اما همین خیلیها را اگر حتی یارانۀ دو برابر بدهی حاضر نیستند طنز یاد بگیرند! میگویند من که داستاننویسم، من که مقالهنویسم، من که یادداشتنویسم و ... . خلاصه اینکه من که نمیخواهم طنزنویس شوم.
این دوستان فکر میکنند ما دو جور نویسنده داریم: طنزنویس، غیرطنزنویس و حالا که من غیرطنزنویسم پس لازم نیست طنزنویسی یاد بگیرم. در پاسخ عرض میکنم: شرمنده، اشتباه به عرض رساندهاند: ما دو جور نویسنده داریم:
۱. نویسندهای که فقط طنز مینویسد؛
۲. نویسندهای که طنزنویسی نیز از ابزار کار او است.
۱۴۰۳/۰۶/۱۷
#نویسندگی_طنزنویسی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه دهم: یکشنبه۱۸شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت وهشتم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢بازی با اعصاب خواننده
رضا بابایی
بند زیر، حدود ۵۰ کلمه دارد و هشت غلط و چند مشکل بلاغی و ویرایشی و یک عیب بزرگ که من آن را «بازی با اعصاب خواننده» مینامم:
«جنبه های بسیار حائز اهمیتی از دین، جدای از محتوای گزاره ای باور های دینی، در دسترس درک و فهم ما قرار دارند. بنابراین مطالعه دین می تواند از اتخاذ یک رویکرد پراگماتیکی در باره معنا بهره مند گردد، در حالی که همزمان به این نکته نیز توجه دارد که این دیدگاه پیشاپیش متکی به مفروضات معناشناسانه خاص خود است .»
از غلطهای تایپی و ویرایشی آن میگذرم که چندان مهم نیست. به مشکلات بلاغی و بیانی آن(مانند گرتهبرداری و تتابع اضافات در برخی عبارات) هم کاری ندارم. مشکل اصلی این بند که در قلم نویسندگان دیگر نیز کموبیش به چشم میخورد، «ابهام ساختگی» است؛ یعنی ابهامی که دلیلی ندارد جز اعتیاد برخی نویسندگان به خوانندهآزاری و پیچاندن مطلب. آنان گمان میکنند اگر بگویند «فلان شخص، پسر زنی است که او مادر من است و نیز همسر پدرم»، علمیتر و باکلاستر از آن است که بگویند او برادر من است. سرراست نوشتن و سادهگویی را در شأن خود نمیدانند؛ وجاهت علمی را در گرهافکنی بر مفاهیم ساده میبینند، و آب را گلآلود میکنند تا به نظر عمیقتر بیاید. این گروه از نویسندگان را که متأسفانه شمارشان هم کم نیست، باید از مهمترین عوامل بیرغبتی جوانان به مطالعۀ آثار فلسفی و علمی شمرد.
من سعی کردم پاراگراف بالا را بازنویسی کنم؛ اما نتوانستم؛ چون ارتباط جملات بسیار سست و مبهم است و دقیقا معلوم نیست که نویسنده چگونه از برخی جنبههای حائز اهمیت در دین، به این نتیجه رسیده است که «بنابراین مطالعه دین میتواند از اتخاذ یک رویکرد پراگماتیکی درباره معنا بهرهمند گردد.» باقی عبارات نیز بر دامنۀ ابهامات میافزاید. خوانندگان، معمولا با مطالعۀ این دست نوشتارها، خود را متهم به بیسوادی یا نداشتن تمرکز میکنند؛ اما بهواقع مشکل در فرستنده است، نه گیرنده. اگر نویسندگان ما بپذیرند که اهمیت و ارزش آنان در گرهگشایی است، نه در زحمتی که برای فهم مطلب به خواننده میدهند، خدمتی بزرگ به رشد علمی جامعه کردهاند.
۱۴۰۳/۰۶/۱۹
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 به دنیای ادبیات فارسی وارد شوید!
آیا میخواهید در دنیای شاهکارهای ادبی غرق شوید و جادوی واژهها را کشف کنید؟
🎓 رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه طلوع مهر، جایی که داستانها جان میگیرند و شعرها زنده میشوند!
✨ با اساتید برجسته همراه شوید و به عمق میراث ادبی ایران نفوذ کنید
🚀 آیندهای پر از فرصتهای بینظیر در انتظار شماست!
🎥 همین حالا ویدیو را تماشا کنید و اولین قدم را به سوی یک مسیر علمی و هنری متفاوت بردارید!
✅ معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی
⭕️ دانشگاه #طلوع_مهر
👤 توسط دکتر علی حیدری یساولی
⏱ برای دیدن قسمتهای مختلف این ویدیو، بر روی زمان هر بخش کلیک کنید
معرفی رشته 1:44 ▶️
ویژگی های رشته 2:49 ▶️
بازار کار 5:05 ▶️
چرا دانشگاه طلوع مهر؟ 6:16 ▶️
⁉️ ارتباط با کارشناسان در ایتا (کلیک کنید)
🆔 @tolouemehrqom
#معرفی_رشته #زبان_فارسی
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
توانایی دولتهای کشورهای جهان سوم در تنظیم عرضهی پول در سطح کشور به دلایلی چون باز بودن درهای اقتصادیشان، ضعف نظام اجرایی اداری بخش پولی، برخورد تبعیضآمیز و اعطای اعتبارات با شیوهی بسیار نابرابر در نظام پولی این کشورها در مواردی زیاد، اجبار در افزایش حجم پول از طریق استقراض از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت و... بسیار محدود است.
🔹نظر ویراستار
میخواهد بگوید که توانایی دولتها در تنظیم عرضهی پول محدود است. ولی تا وقتی به «محدود است» میرسیم، آن قدر دلیل در وسط میآید که اصل حرف گم میشود. در اینگونه موارد باید اول آن سخن کلیدی را گفت، سپس دلایل آن را آورد.
✅حاصل ویرایش
توانایی دولتهای کشورهای جهان سوم در تنظیم عرضهی پول در سطح کشور محدود است. از دلایل این محدودیت میتوان باز بودن درهای اقتصادی، ضعف نظام اداری بخش پولی، برخورد تبعیضآمیز و اعطای اعتبارات با شیوهی بسیار نابرابر در نظام پولی این کشورها در مواردی زیاد، اجبار در افزایش حجم پول از طریق استقراض از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت و... را ذکر کرد.
🔸بازنویسی خانم فاطمه شکوری:
در کشورهای جهان سوم، دولتها برای تنظیم عرضه پول، توانایی محدودی دارند. دلایلی چون باز بودن درهای اقتصادی، ضعف نظام اجرایی، تبعیض در اعطای اعتبارات و افزایش وام های دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه در این امر موثر است.
🔹بازنویسی من:
در کشورهای جهان سوم، دولتها برای تنظیم عرضۀ پول، توانایی محدودی دارند. ضعف نظام اجرایی، تبعیض در اعطای اعتبارات و سنگینی وامهای دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، از دلایل این ناتوانی است.
🔹توضیح:
«افزایش وامهای دولت از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه» غلط است؛ چون دولتها از بانک مرکزی وام میگیرند که کسری بودجه را «جبران» کنند، نه تأمین!
«تأمین بودجه» معنا دارد؛ اما «تأمین کسری بودجه» یعنی کسری بودجه را فراهم کند!
۱۴۰۳/۰۶/۲۰
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🔸استاد زبان و ادبیات فارسی:
🔸ادبیات فارسی، یک تصفیهخانۀ بزرگ معنوی است
حوزه/ رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست.
به گزارش خبرگزاری حوزه، یساولی استاد زبان و ادبیات فارسی در حاشیه نشست شرح مثنوی کانون نویسندگان قم، به راهاندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه طلوع مهر اشاره کرد و با قرائت چند بیت از سرودههای خود، اهمیت و جایگاه والای ادبیات فارسی را یادآور شد و آغاز به کار این رشته را مایه خرسندی و خوشنودی دانست.
وی تأکید کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست.
استاد یساولی این رشته را یکی از مهمترین رشتههایی توصیف کرد که هر ایرانی وطندوستی میتواند به آن گرایش پیدا کند. او بیان داشت: رشته زبان و ادبیات فارسی شرافت ذاتی دارد و من همیشه از آن به عنوان یک تصفیهخانه بزرگ معنوی تعبیر میکنم. با ورود به این رشته، انسان به لحاظ معنوی تصفیه میشود و ارتقا مییابد و با بزرگان عرفان و ادبیات همچون سنایی، عطار، مولانا، فردوسی، سعدی و حافظ آشنا میشود؛ این آشنایی زندگی افراد را دگرگون کرده و به آن رنگ و بوی دیگری میبخشد.
ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇
http://qomqalam.ir/1403-%db%b6%db%b8-%db%b2/
#ادبیات_زبان_فارسی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
قال َالإمامالحَسن العَسكري (علیهالسلام):
كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ؛
امام حسن عسكرى عليهالسلام:
براى ادب تو همين بس كه آنچه را از ديگران نمىپسندى، از آن دورى كنى. [بحارالأنوار، ج ۷۸، ص۳۷۷]
🏴سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو نهم: شنبه،۲۴شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستویکم: یکشنبه۲۵شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کمالگرایی در نوشتن
حسین حسینینژاد
کمالگرایی در نوشتن، عامل دیگری است برای به تعويق انداختن نوشتن.
نگاه شما به کمالگرایی چگونه است؟ چقدر درگیر آن هستید و چقدر از آن فاصله گرفتهاید؟ دوستی دارم که سالهاست تصمیم به نوشتن کتابی گرفته است، هر وقت او را میبینم و از پیشرفت کارش میپرسم میگوید دارم راجع به چگونگی نوشتن آن فکر میکنم. میخواهم کارم بیعیب باشد.
دوست دیگری مدتهاست کتاب شعرش را آماده کرده سالهاست منتظر است تا وقتی کامل شد آنرا منتشر کند. البته کمالگرایی صرفا در نوشتن مطرح نیست، در خرید و فروش در دید و بازدید، در ساخت و ساز و... هم مطرح است. در نگاه اول اینکه انسان بخواهد اثر کاملی بیرون بدهد، جنس کاملی بخرد، مجموعه بینقصی بسازد البته کار پسندیده ایست. منتهی اگر به وسواس بدل شود و شهامت کار را از فرد بگیرد دیگر نه تنها کارآیی خود را از دست داده، بلکه مانع رشد وی هم میشود. کمالگرایی مثل شمشیر دولبه عمل میکند. یک طرفش پیشرفت و طرف دیگرش درجا زدن است. با این حال وجودش به اندازه، ضروری است تا کارهای قویتری ارائه دهیم. تجربه نشان داده کسانی که انتظار از خود را به زمان محول میکنند، در کارشان موفقتر میشوند نسبت به افرادی که میخواهند یکباره در هر کار و برنامهای بهترين باشند.
عالم نوشتن نیز از این قاعده جدا نیست. بهبود نوشتاری ما یکباره اتفاق نمیافتد. در طول زمان ممکن میشود. آن هم به شرطی که نوشتههایمان را عرضه کنیم و به خود فرصت اشتباه کردن و نقد شدن بدهیم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۵
#کمالگرایی_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت ونهم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢سودمندی و خوشایندی نوشتار
رضا بابایی
هر نوشتهای با دو ویژگی، «خواندنی» میشود: سودمندی و خوشایندی.
یک. سودمندی
نوشتۀ سودمند، همه يا بيشتر ویژگیهای زیر را دارا است:
۱. از مضمون و معنایی تازه و بکر برخوردار است؛ یا در مقدمات، یا در نتیجه. اگر نویسندهای نه مقدمات و استدلالی تازه دارد و نه به نتیجهای جدید رسیده است، به هیچ وجه صلاح نیست که دست به قلم ببرد؛ وگرنه عرض خود برده و به دیگران زحمت داده است.
۲. به سمت کلیگویی نمیرود. کلیگویی، متن را به انشا تبدیل میکند. انشانویسی، خطری مهلک برای هر نوشتهای است. انشا مانند فشار دادن پا بر پدال گاز خودرو است، در حالی که خلاص است. گاز بدون دنده، سر و صدای بیهوده تولید میکند و آزاردهنده است. خطر انشانویسی را از راههای مختلف میتوان از پیش پای نوشتار برداشت؛ مانند ورود به جزئیات و مصادیق، غنیسازی علمی متن، هدفمندی و ارجاع به منابع لازم یا مفید.
۳. ذهن خواننده را یا قانع میکند یا درگیر.
۴. افقی جدید پیش روی خواننده میگشاید.
۵. بیش از استدلال یا اطلاعاتی که ارائه میدهد، مدعایی ندارد.
دو. خوشایندی
خوشایندی یا لذتبخشی متن، به اندازۀ سودمندی آن، مهم و کارساز است؛ اما اکثر نویسندگان ما به آن نمیاندیشند یا برای رسیدن به آن، ناشیگری میکنند. خواندن، بهخودیخود کاری سخت و ریاضتگونه است و نویسندۀ ناشی، بر سختی کار و زحمت خواننده میافزاید. زبان فارسی نیز چالاکی و توانمندی زبانهای اصلی دنیا را ندارد. به همین دلیل، متأسفانه بیشتر نوشتههای فارسیزبانان خوانندهآزار است. لذتبخشی، صفت اختیاری برای متن نیست؛ بلکه ضروری است و اگر کسی از عهدۀ آن برنمیآید، بهتر است کار و باری دیگر برگزیند یا جز بهضرورت دست به قلم نبرد.
لذتبخشی متن در گرو طیفی از مهارتهای قلمی و آرایههای زبانی است؛ از تایپ پاکیزه تا تصویرسازیهای هنرمندانه و مهندسی ماهرانۀ متن و تنوع در تعبیر و زاویۀ دید. برخی از مهمترین مهارتها و آرایههایی که ممکن است متنی را «خواندنی» کند، به این شرح است:
۱. پاکیزگی.
۲. سادگی.
۳. برابری کمّی و کیفی لفظ با معنا.
۴. صمیمت.
۵. ابتکار در تعبیر و اعتدال در استفاده از کلیشهها.
۶. طنر ملیح، ملایم و پراکنده.
۷. تدوین و چیدمان منطقی.
۸. استفاده از آرایههای زیرپوستی.
۹. مراعات شعور خواننده.
۱۰. غنای واژگانی.
۱۱. مناعت طبع و پرهیز از شیوههای دستمالیشده در بیان.
۱۲. اهتمام به تغییر ذائقۀ خواننده در ایستگاههای بینراهی.
۱۳. تبدیل مطلب به نکته و نکته به مطلب در برخی پاراگرافها.
۱۴. استفاده از شگردهای روایت در داستان و سینما، مانند بازگشت(فلشبک) و پایان باز در آخر متن.
۱۵. ظهور حالات روحی نویسنده(مانند خشم، شادی، غم و هیجان) در متن؛ آن مقدار که به فضای علمی بحث لطمه نزند و بیش از حد آن را شخصی نکند.
۱۶. برخی آرایههای سنتی، مانند تناسب و تلمیح و حسن مطلع.
خوشایندی نوشتار، بر پایههای دیگری نیز استوار است. شرح اصول نامبرده و غیر آن را به فرصتی دیگر میسپارم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|