eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💌 برای علاقمند شدن به خدا https://eitaa.com/quraanalkarim/4616
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما هر جور دلمون می‌خواد میریم بیرون مردا نگاه نکنن❌👀 تمثیل جالبی بود👌 https://eitaa.com/quraanalkarim/4616 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از فرمول‌هایی که در دعای ندبه آمده می‌تونی حدس بزنی، «چقدر بد» یا «چقدر خوب» داری زندگی می‌کنی! https://eitaa.com/quraanalkarim/4616
💠 نماز مقبول
 
🔹 نماز درجاتی دارد؛ بر درجه نازله ‌اش یك نحو فضیلت بار است، بر درجه وسطایش یك نحو فضیلت و بر درجه عالیه ‌اش یك نحو فضیلت. 

🔹 حقیقت نماز آن است كه «قُربانُ كُلِّ تَقِی» است، ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾ است. 
اگر كسی نماز خوانده مثلاً نماز ظهرین را خوانده، می‌ خواهد ببیند  یا نشد _ البته اصل این مطلب در قیامت معلوم می ‌شود ولی در دنیا هم  _ اگر تا غروب موفق شد خودش را حفظ بكند و هیچ گناهی نكند، این خوشحال باشد كه نماز ظهرینش قبول شده است، چون نماز آن است كه ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾. 

🔹 اگر گفتند: «الصلاة ما هی»، مثل اینكه بگویند: «الماء ما هو»؛ آب چیست، خب آب آن است كه رفع عطش بكند؛ اگر گفتند: «الصلاة ما هی؟»، در پاسخ می گویند: ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾. 

🔹 خب اگر كسی نماز خواند و بعد از اینكه از مسجد یا محلّ نماز بیرون آمد، مبتلا به گناهی شد، معلوم می‌ شود که او نماز نخوانده است! البته صحیح است یعنی قضا ندارد؛ ولی  است. قبول، یك حكم فقهی نیست، یك حكم كلامی است؛ صحّت، یك حكم فقهی است. این نماز, قضا ندارد چون در ظاهر خوانده شده است؛ اما چون ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ﴾ نیست، قبول نشده است.
 آدم می ‌تواند خودش تشخیص بدهد! 




📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 25
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠بسم الله الرحمن الرحیم (۱۷/آل عمران) ✅️منظور ‌از‌ «جهالت‌» ‌در‌ آیه فوق‌ طغیان‌ غرایز و تسلط هوسهای‌ سرکش‌ و چیره‌ شدن‌ ‌آنها‌ ‌بر‌ نیروی‌ عقل‌ و ایمان‌ ‌است‌، و ‌در‌ ‌این‌ حالت‌، علم‌ و دانش‌ انسان‌ ‌به‌ گناه‌ گر چه‌ ‌از‌ ‌بین‌ نمی‌رود اما تحت‌ تأثیر ‌آن‌ غرایز سرکش‌ قرار گرفته‌ و عملا بی‌اثر می‌گردد، و هنگامی‌ ‌که‌ علم‌ اثر ‌خود‌ ‌را‌ ‌از‌ دست‌ داد، عملا ‌با‌ جهل‌ و نادانی‌ برابر خواهد ‌بود‌. ✅️نکات آیه؛ ۱_وعده الهى به پذیرش توبه گنهکاران ۲- پذیرش حتمى توبه، مشروط به تأخیر نینداختن آن از سوى گنهکاران . ۳- جهل، منشأ ارتکاب گناه، در برداشت فوق کلمه «بجهالة» قید توضیحى گرفته شده است ; یعنى هر «سوء» و گناهى ناشى از نوعى جهل و نادانى است. ۴- تائبان، داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند هستند.کلمه «اولئک» که براى اشاره به دور است بیانگر عظمت و ارجمندى توبه کنندگان مى باشد. ۵- توجه به علم گسترده خداوند، بازدارنده آدمى از توبه هاى غیر واقعی و یادآورى علم گسترده خداوند پس از بیان توبه و شرایط آن، مى تواند بیانگر مطلب فوق باشد. ۶- علم و حکمت الهى، اساس پذیرش توبه گنهکاران ◀️توبه ی کامل آن است که آثار و رسوبات گناه را بطور کلی از روح و جان انسان بشوید. https://eitaa.com/quraanalkarim
.... 🍀اگـر امـروز مواظب لقمه غذایت نباشی 🍀فردا مجبوری مواظب حجاب دخترت با... غیرت پسرت یا... و حیای همسرت باشی 🍀زیرا: لُـقـمـه حـرام شروع کننده همه مصیبت هاست https://eitaa.com/quraanalkarim
آیه 83🌹ازسوره بقره 🌹 وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ‌ و (بياد آريد) زمانى كه از بنى‌اسرائيل پيمان گرفتيم، جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و بينوايان، احسان كنيد و با مردم، به زبان خوش سخن بگوييد و نماز را برپاى داريد و زكات بدهيد. امّا شما (با اينكه پيمان بسته بوديد،) جز عدّه‌ى كمى، سرپيچى كرديد و روى گردان شديد. https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 167 🔖 آیات: ۸۳ 📚 1⃣ در شمارش نعمتهای الهی که خدا به بنی اسراییل داد و آنها کفر ورزیدند و خدا نیز مکرر از آنها گذشت «مساله تعلیم و » است شامل توحید، احسان به والدین و یتامی و مساکین و اقامه صلاة و پرداخت زکات. هر یک از این موارد بطور جداگانه، موضوع حکم قرار میگیرد لذا احسان به والدین یا یتیمان، مستلزم این نیست که این دو مسکین هم باشند. 2⃣در این آیه، ارکان خانواده را ذکر کرد اما احسان به فرزندان در قرآن نیامده است، اما خدا به آنچه در این آیه دستور مؤکد می دهد، است اگرچه در مورد همسر هم امر به معاشرت داده «و عاشروهنً بالمعروف» اما مستقیم امر به احسان نکرده است. 3⃣خدا برای احسان به همسر و فرزند خیلی تاکید نکرده زیرا طبیعتا هر کسی به این دو خصوصا فرزند محبت میکند. خدا به اندازه کافی، محبت در دل والدین نسبت به فرزند قرار داده است. لذا گاهی به همین جهت، والدین از مسیر دین منحرف میشوند لذا خداوند فرمود زن و فرزند، و آزمایشند! و حتی گفته گاهی این دو انسانند. 4⃣در مورد والدین، چون پدر و مادر در دوران کهنسالی هستند و فرزند، جوان است فرزند هیچ نیازی به والدین خود ندارد حال آنکه والدینش شدیدا به رسیدگی و حمایت نیاز دارند پس بارها در قرآن، امر به شده است. 5⃣ مهمترین راز احترام به پدر و مادر، در آیه ۲۴ اسراء آمده که است نه تولید، چون تولید میتواند از روی شهوت باشد. ( و قل رب الرحمهما کما ربّیانی صغیراً) نه اینکه «کما ولّدانی». کما به معنای چون است. اساس انسان، انسان معنوی است نه مادی، لذا والدینی که منحرفند و کافر، دعای فرزند تاثیر ندارد بلکه باید احترام مادی بکند. 6⃣ وقتی فرزند در برابر محبت مادر، میخندد مادر فکر می‌کند که پیشش عزیز است در حالیکه این خنده، در خداوند مزد کارها و سختیهای مادر است. مادر فکر می‌کند این خنده، هدف است در حالیکه «مزد» است. چنانکه تحصیل غذا، سخت است و خدا مزد آنرا، ذائقه انسان قرار داده تا انسان فکر کند که که بخاطر لذت میخورد درحالیکه میخورد تا قوت بگیرد. 7⃣کسی که در برابر خدا میکند ممکن نیست یک معتقدِ به قیامت، به چنین کسی علاقه داشته باشد لذا قرآن گوید اگر پدر و مادر، در برابر خدا ایستادند از آنها اطاعت نکن.(مجادله/۲۲) اما در هر صورت، را اصل قرار داد و عدم اطاعت را در صورت دشمنیشان با خدا، یک استثنا. زیرا والدین به فرزندان نیاز دارند بهمین جهت هم ، از معاصی کبیره است. 8⃣به انسان دستور نرسیده که به اموال و فرزندت دل ببند چون محبت به این دو را به اندازه کافی در دل انسان قرار داده است. اما به فرزند گوید به والدینت دل ببند اما به اندازه تربیتی که والدین برایشان کرده اند لذا به والدین هم دستور داده که فرزندان را تربیت کنند. همچنین به فرزند نمی‌گوید که والدین، فتنه اند! زیرا فرزند به والدینش چنان علاقه ندارد که سبب انحرافش شود. 9⃣ حرف یحیای شهید نیز در قران همین است که او نسبت به پدر و مادر، نیک رفتار بود چنانکه قرآن، همین را در مورد نوح و عیسی و ابراهیم نیز گفته است! پس این از رفتارهای عالی انبیا است. 0⃣1⃣ قرآن در کنار احسان به والدین، احسان به ذی القربی و خویشاوندان را آورده است، چه فقیر باشند چه نباشند. حال اگر نیازمند بود رسیدگی لازمتر است (فلا اقتحم العقبه...) 1⃣1⃣به به این جهت باید رسید که بی سرپرست هستند و یاوری جز خدا ندارد و اگرچه قرآن گفت که مال حرام را نخورید در مورد یتیمان بصورت خاص گفت که مالشان را نخورید وگرنه شکمتان پر از آتش میشود. 2⃣1⃣در مورد هم فرمود که چیزی که نیک و حُسن است در برابرشان بگویید نه چیزی که خوششان بیاید. چون برخی کارها را خدا قبیح میداند اگرچه مردم دوست دارند پس باید مصلحت را گفت و امر به معروف و نهی از منکر کرد. 3⃣1⃣سپس فرمود که شما بنی اسراییل در برابر همه این اوامر مکررا اعراض کردید و درحالیکه اعراض میکردید دوباره تولی و رویگردانی کردید. ادامه https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا