♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹مرور عصاره فرازها
◀️عصاره فراز آیات ۶-۱ : ای پیامبر این قرآن نشانه هایی روشنگر است.اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو برمی گردانند (و درخواست نشانه جدید بهانه است) خودت را بخاطر ایمان نیاوردن انها اذیت نکن.
◀️عصاره فراز آیات ۹-۷ : آفرینش زوجهای مختلف در زمین،نشانه و ایتی از پرودگار است .اما اکثرشان ایمان نمی اورند.
◀️عصاره فراز آیات ۶۸-۱۰ : موسی هم، بامر رب العالمین رسالتش را ابلاغ و فرعون را به توحید و رها نمودن بنی اسراییل دعوت کرد اما علیرغم اتیان معجزات، او را ساحر و مجنون خواندند و ایمان نیاوردند و سرانجام، پرودگار عزیز رحیم،فرعون و سپاهش را در حال تعقیب موسی و پیروانش، غرق کرد.. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند.
◀️عصاره فراز آیات ۱۰۴-۶۹ : قوم ابراهیم هم دعوت و استدلال ابراهیم برای ترک پرستش بتان بی خاصیت بجای رب العالمین را به بهانه تبعیت از اجدادشان نپذیرفتند.آنها در قیامت به همراه معبودان بی قدرت خود و سایر گمراهان ،محکوم به افکندن در اتش هستند . این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند
◀️سیاق آیات ۱۰۵-۹۱ : سرنوشت تک تک اقوام قبلی که رسولانشان را تکذیب کرده و دعوت انها به پروا از خداوند رانادیده گرفته و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند،نشانه و عبرت است. اما اینها(مخاطبان پیامبر) اکثرشان بازهم ایمان نمی اورند.
◀️عصاره فراز آیات ۱۹۹-۱۹۲ : قرآن نازل شده از جانب رب العالمین و به زبان اینها یعنی عربی است.ذکر خبر قران در کتب پیشین و شناخت علمای بنی اسراییل از ان هم ایه و نشانه ای است . اما باز هم ایمان نمی آورند.
◀️عصاره فراز آیات ۲۰۹-۲۰۰ : علیرغم ارسال منذر و ارایه تذکرات، مجرمین ایمان نمی آورند اما هنگام مشاهده عذاب ، پشیمان شده و خواستار مهلت دوباره هستند.
◀️عصاره فراز آیات ۲۲۷-۲۱۰ : قرآن توسط شیاطین نازل نشده و محمد ص نیز شاعر و مرتبط با جنیان نیست. ای پیامبر با توکل بر خدای عزیز رحیم خویشاوندان خود را هم انذار کن
✅ درس سوره شعرا :
ای پیامبر این قران که از جانب رب العالمین برتو نازل شده،نشانه هایی روشن است. سرنوشت اقوام قبلی که رسولانشان را تکذیب کرده و دعوت انها به پروا از الله رانادیده گرفته و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند،نیز نشانه و عبرت است. اما اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو برمیگردانند .خودت را از ایمان نیاوردن انها اذیت نکن.و با توکل برخدا خویشانت را هم انذار کن.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦️مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت ششم :
👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد:
1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛
2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛
3⃣. زندان اخروى.
↩️3. #مجازات_اخروى:
#جهنم، #جزاى_اخروى_مجرمان است.
🌐👈 خداوند در دو موضع از قرآن کریم از جهنم به حصیر و سجین تعبیر کرده است.
♦️کَلَّا إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِی سِجّینٍ *
وَمَا أَدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ *
کِتَابٌ مَرْقُومٌ *
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (مطففین: 7 - 10)؛
♦️ وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْکَافِرِینَ حَصِیراً(اسراء: 8).
#حصیر از ماده حصر به معناى حبس است.
⭕️سجین مبالغه ازسجن است به معناى #حبس.
♦️#سِجّين چيزي است كه هر كه داخل آن ميشود #جاودانه يا بسيار طولاني در آن محبوس ميشود. كتاب مورد اشاره آيه قضاي محتوم است. اين مقتضاي تدبر در آيات چهارگانه با مقايسه با ديگر آيات است.
👈هرچند اقوال ديگري نيز در مورد آيات مورد بحث در كتب تفسير ديده ميشود ازجمله: #سِجّين كتاب جامعي است كه نامه عمل بدكاران در آن گرد آمده و محتويات آن سبب زندانيشدن فاجران در جهنم ميشود، ديگر اينكه مراد از سِجّين طبقه هفتم زمين و محلّي در جهنّم است. از بهشت اخروي كسي نميگريزد، ابواب بهشت براي اين است كه غير مستحقين به آن داخل نشوند. اما جهنم زنداني است كه جزاي اعمال بدكاران در آخرت است
💢نتیجه بحث
💢👈اكنون با توجه به بررسي فوق ميتوان سؤالات آغاز مقاله را به اجمال چنين پاسخ گفت:
↩️۱. زندان بهعنوان #مجازات_شرعي مستند قرآني ندارد. جرايمي كه بهلحاظ ديني مجازاتشان زندان تعيين شده است، مستفاد از روايات است (كه خارج از بحث اين مقاله و موضوع مقالهاي مستقل است).از چهار آيهاي كه به بحث زندان مرتبط است، #مجازات_محاربي كه مرتكب قتل و سرقت نشدهاست به نظر مشهور تبعيد است نه حبس، #حبس_زانيه در خانه به آيه جَلد منسوخ شده است، مراد از حبس شهود تا وقت نماز عصر به زندانافكندن نيست، نگهداشتن است، ازجمله مجازاتهاي كافر حربي اسارت است كه با زندان بهلحاظ حقوقي و شرعي متفاوت است.
↩️۲. قرآن كريم تنها در دو موضع بحث زندان در دنيا را مطرح كرده است: يكي تهديد موسي(ع) از جانب فرعون، و ديگري قصه حضرت يوسف(ع). يوسف صديق زنداني #اسوه_قرآني است.
↩️۳. در قرآن، زندان #حربه_مستبدان و #طواغيت عليه #مصلحان معرفي شده است. زندانيان و تهديدشدههاي به زندان در قرآن دو پيامبرند و هر دو در مصر، آنكه به زندان تهديد ميكند فرعون است و آن كه به زندان ميافكند عزيز مصر است.
↩️۴. زنداني اسوه قرآني بيگناه است و با آگاهي و اختيار زندان را بر ارتكاب معصيت و اطاعت از حاكميت منحرف برگزيده است. او بهخاطر دين خدا و احياي حقّ رنج زندان را به جان خريد و آزادياش از بند را نيز احسان الهي ميداند.
↩️۵. يوسف(ع) زندان را «قبرستان زندگان» ميخواند. بدخواهان، با به زندانافكندن يوسف خواستند كه نام او از يادها برود و راه او فراموش شود، اما خداوند بلاي زندان را وسيلۀ نيل او به عزّت و اقتدار در دنيا و اجر و ثواب در آخرت قرار داد.
↩️۶. #زندان_جزاي_بدكارانِ بدخواه در #آخرت است.
🖋محسن کدیور
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
💞السَّلامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ،
🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،
🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ،
🌱 السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ،
🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،
🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،
🌱السَّلامُ عَلَيْكَ حِين تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ
💫سلام بر تو هنگامیکه بر میخیزی،
💫سلام بر تو زمانی که مینشینی،
💫سلام بر تو وقتی که میخوانی و بیان میکنی، سلام بر تو هنگامیکه نماز میخوانی و قنوت بجا میآوری،
💫سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود مینمایی، سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر میگویی
💫سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار مینمایی
📜زیارت آل یس
کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5792055151489453275.mp3
3.18M
🔶🔸عاقبت بسيار درسآموز و كاربردى ابراهيم براى انسانها در طوفانهاى زندگى
🔷٤٦-سوره مباركه عنكبوت، جلسه ١٠
آيه ٢٤
🎙محمدعلى انصارى
زمان: ١٣:٤٠ حجم: ٣ MB
#تفسیرقرآن
#عنكبوت
@quranpuyan
بنام خدا
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸تدبر و فهم سوره زمر: دين خالص: يعني پرستش و عبوديت فقط براي خدا. بيان مصاديقي از شرك .👇
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5356findlastpost_tdbr-w-fhm-swrh-zmr--dyn-khlS--yny-prstsh-w-bwdyt-fqT-bry-khd--byn-mSdyqy-z-shrk.aspx#post16824
🌸تاريخچه و عوامل جعل حديث: نمونه هایی از روایات جعلی،آیا جعل حدیث تمام شده یا ادامه دارد؟ 👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5357_trykhchh-w-wml-jl-Hdyth--nmwnh-hyy-z-rwyt-jly-y-jl-Hdyth-tmm-shdh-y-dmh-drd.aspx
🌸ايا كشف جديد باستان شناسان مبني بر ویرانی شهر قوم لوط با انفجار شهابسنگ،مطابق قران است؟👇
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5363&=
🌸پديده ارجاع به كتب خيالي و ساختگي : 👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5359findlastpost_pdydh-rj-bh-ktb-khyly-w-skhtgy.aspx#post14741
✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ
نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد
🌸 سوره ابراهیم ، آیه ۶
کانال قرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 80 تا 86
📄#صفحـہ_91
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_91
❇️#سنت_پيامبر همچون #وحی الهی است
💠مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً
🌱هر کس از پیامبر اطاعت کند، بیشک از خدا اطاعت کرده است، و هر کس پشت کند، (اندوهگین مشو؛ چرا که) ما تو را مسئول و مراقب (اعمال و رفتار)آنان نفرستادیم و بر آنان مسلط نکردیم(؛ بلکه وظیفهی تو، هشدار دادن به آنان بود، و حساب اعمالشان با ماست).
نساء - ۸۰
🔷✨در اين آيه موقعيت رسول ص در برابر مردم و" حسنات" و" سيئات" آنان، بيان شده است، نخست میفرمايد:" هر كس اطاعت پيامبر ص كند اطاعت خدا كرده است".
(مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ).
بنا بر اين اطاعت خدا از اطاعت پيامبر ص نمیتواند جدا باشد، زيرا پيامبر ص هيچ گامی بر خلاف خواست خداوند بر نمیدارد، سخنان و كردار و رفتار او همه مطابق فرمان خدا است.
🔷✨ سپس میفرمايد:" اگر كسانی سرپيچی كنند و با دستورات تو به مخالفت برخيزند مسئوليتی در برابر اعمال آنها نداری و موظف نيستی كه به حكم اجبار آنها را از هر خلافكاری باز داری، وظيفه تو تبليغ رسالت و امر بمعروف و نهی از منكر و راهنمايی افراد گمراه و بی خبر است".
(وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً) بايد توجه داشت كه" حفيظ" از نظر اينكه صفت مشبهه است و معنی ثبات و دوام را میرساند با" حافظ" كه اسم فاعل است تفاوت دارد بنا بر اين" حفيظ" به معنی كسی است كه به طور مداوم مراقب حفظ چيزی میباشد، در نتيجه مفهوم آيه چنين میشود مسئوليت پيامبر ص مسئوليت رهبری و هدايت و دعوت به سوی حق و مبارزه با فساد است ولی اگر افرادی اصرار در پيمودن راه خلاف داشته باشند، نه پيامبر ص در مقابل انحرافهای آنها مسئوليتی دارد كه در همه جا حاضر و ناظر باشد، و جلو هر گونه گناه و معصيتی را با زور و اجبار بگيرد، نه او از طرق عادی قدرت بر چنين چيزی را میتواند داشته باشد.
👈 بنا بر اين در حوادثی مانند جنگ احد كه شايد آيه ناظر به آن هم باشد پيامبر ص وظيفه داشته است كه از نظر فنون جنگی حد اكثر دقت و مراقبت را در طرح نقشه جنگ و حفاظت مسلمانان از شر دشمن به خرج دهد، و مسلما اطاعت از پيامبر ص در اين دستورات اطاعت خدا بوده، ولی اگر كسانی دستور پيامبر ص را زير پا گذاشتند و به همان دليل گرفتار شكست شدند، مسئوليت آن متوجه خود آنها است نه پيامبر ص.
بايد توجه داشت كه اين آيه يكی از روشنترين آيات قرآن است كه دليل بر حجيت سنت پيامبر ص و قبول احاديث او میباشد، بنا بر اين كسی نمیتواند بگويد قرآن را قبول دارم ولی حديث و سنت پيغمبر ص را قبول ندارم، زيرا آيه فوق صريحا میگويد:" اطاعت از حديث و سنت پيامبر ص اطاعت فرمان خدا است".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_91
❇️#آیه86نساء
💠وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ حَسِيباً
🌱و هرگاه شما را به درودی ستايش گفتند، پس شما به بهتر از آن تحيّت گوييد يا (لااقّل) همانند آن را (در پاسخ) باز گوييد كه خداوند همواره بر هر چيزی حسابرس است.
💬نكتهها🔻
🔷✨مراد از «تحيّت»، سلام كردن به ديگران، يا هر امر ديگری است كه با آرزوی حيات و سلامتی و شادی ديگران همراه باشد، همچون هديه دادن. چنانكه وقتی كنيزی به امام حسن عليه السلام دسته گلی هديه داد، امام او را آزاد كرد و اين آيه را قرائت فرمود.
🔷✨در اسلام، تشويق به سلام به ديگران شده، چه آنان را بشناسيم يا نشناسيم. و بخيل كسی شمرده شده كه در سلام بخل ورزد. و پيامبر به هر كس میرسيد حتّی به كودكان، سلام میداد.
در نظام تربيتی اسلام، تحيّت تنها از كوچك نسبت به بزرگ نيست، خدا، پيامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام میدهند.
سلام خدا. «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ»
سلام پيامبر. «إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ»
سلام فرشتگان. «تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ»
💬پيامها🔻
🔹 رابطهی عاطفی خود را با يكديگر گرمتر كنيد. «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ»
🔹 ردّ احسانِ مردم نارواست، بايد آن را پذيرفت و به نحوی جبران كرد. «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها»
🔹 پاسخ محبّتها و هدايا را نبايد تأخير انداخت. حرف فاء در كلمه «فَحَيُّوا» نسانه تسريع است.
🔹 پاداش بهتر در اسلام استحباب دارد. «فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها»
🔹 در پاسخ نيكیهای ديگران، ابتدا به سراغ پاسخ بهتر رويد، اگر نشد، پاسخی مشابه. «بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها»
🔹 از تحيّتهای بیجواب نگران باشيد، كه اگر مردم پاسخ ندهند، خداوند حساب آن را دارد و نه عواطف مردم را بیجواب گذاريد، كه خداوند به حساب شما میرسد. «إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ حَسِيباً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۲۰۹
ذِكْرَى وَمَا كُنَّا ظَالِـمِينَ
[به همراه] يادآوری کنندهای [نسبت به فراموشی فطرت خدائيشان] ۹۹ و ما هرگز ستمکار نبودهايم [=عذاب نتيجة طبيعی عمل خودشان است]. ۱۰۰
__
۹۹- ذکر، مقابل نسيان [فراموشی]، بيانگر حالتی از هوشياري، بيداری و خودآگاهی است. واژة «ذکری» که ۲۱ مرتبه در قرآن تکرار شده، تذکر و تلنگر و تکان دادنی به خواب رفتگان غفلت است. قرآن، و تورات نيز، به طور کلی يا آيات و اجزاءاش «ذکری» محسوب ميشوند [انعام 90 (6:90) ، غافر 54 (40:54) و...]
ذکري، مفهوم تذکر و پند گرفتن از هر پيام و تجربهای را هم دارد، آيه ۲۰۹ اين سوره (26:209) اين تذکر نسبت به عملکرد عذابآور اُمتهای پيشين تعلق گرفته است.
۱۰۰- تأکيد بر اينکه در ماجرای هلاک اقوام مجرم، خدا بيتقصير است و او هرگز ظالم نسبت به بندگان نيست، بلکه آنها به خودشان ظلم کردهاند، بارها در قرآن تکرار شده است [از جمله: هود 101 (11:101) ، نحل 33 (16:33) و 118 (16:118) ، زخرف 76 (43:76) ، آلعمران 117 (3:117) و 182 (3:182) ، انفال 51 (8:51) ، حج 10 (22:10) ، فصلت 46 (41:46) ، ق 29 (50:29) ، و اسراء 33 (17:33) ].
شعراء : ۲۱۵
وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
و بال [مهربانی و حمايت] خود را بر مؤمنينی که پيرويات ميکنند بگستران. ۱۰۳
__
۱۰۳- «خفِضْ جَنَاحَ» [بال فرو نشاندن] اظهار محبت و حمايتی است در تشبيه به مرغ، که جوجههای خود را زير پر و بال حمايت خويش حفظ و نگهداری ميکند. اين تمثيل در مورد احسان به والدين و زير بال تواضع و محبت گرفتن آنها در سنين پيری در قرآن به مسلمانان توصيه مؤکد شده است [شعراء ۲۱۵ (26:215) ].
شعراء : ۲۱۷
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ
و بر [خداوند] شکست ناپذير مهربان توکل کن. ۱۰۵
__
۱۰۵- توصية توکل به خدا، هنگامی مطرح ميگردد که شخص نگران عواقب خطرناک و خسرانآور مخالفتش با اهل باطل و ستمکاران باشد، در اين حالت آرامبخشترين شيوه، انجام وظيفه، ترک نگرانی و اضطراب و سپردن نتيجه کار به پروردگار عالمين است.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦️مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت هفتم:
💢💮 #مشروعيت_زندان از نظر #سنت_معصومين (ع):
👈رواياتي كه في الجمله بر مشروعيت زندان دلالت دارند، فراوان هستند (تعدادشان مستفيض است) در اينجا چند نمونه از آنها را ذكر ميكنيم.👇
1⃣1. در حديث صيح (1) عبد ابن سنان از امام صادق (ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: (مردي به حضور پيامبر آمد و گفت: من مادري دارم كه هر كس به سوي او دست دراز كند، آن شخص را به خود ميپذيرد و فرمود: او را زنداني كن، آن شخص گفت او را زنداني كردم ولي موثر واقع نشد حضرت فرمود: او را از ديدار ديگران باز دار و نگذار كسي بر او وارد شود آن شخص جواب داد اين كار را كردم، اثري نداشته است حضرت فرمود: او را ببند چرا كه تو نمي تواني اعمال نيك بالاتر از اين در حق مادرت انجام بدهي كه او را از محارم خدا باز بداري)
به نقل از وساتيل ج 18 ص 14 ع باب 48 از ابواب الزنا حديث 1
2⃣2. در #روايت غياث ابن ابراهيم از امام جعفر صادق (ع) از پدرش نقل شده كه آن (1) منظور از حديث (صيصح) حديثي است كه زنجيره سند آن بدون انقطاع به شخص معصوم از روايت نقل افراد امام عادل پيوند بخورد. مباني صوع حضرت فرمود: علي (ع) كساني كه #بدهي خود پرداخت نمي كردند، #زنداني مي كرد آنگاه كه تهيدستي و ورشكستگي بودن آن شخص، مشخص ميشد، او را آزاد مي كرد. تا برود و مالي بدست آوردت.
3⃣3. در حديث موثقه عمار از امام صادق (ع) نقل شده كه آن حضرت فرمود: مردي را به پيش امير المومنين (ع) آوردند كه #كفيل مرد ديگري شده بود، آن
💢👈حضرت او را #زنداني كرد و فرمود: رفيقت را بيار. اين اخبار و احاديث از باب نمونه ذكر شده است و اين نوع روايات فراوان است و براي اطلاع از آنها ميتوان به آدرس ذيل مراجعه كرد: كتاب مباني فقهي حكومت اسلامي جلد 4 بحث يازدهم ص 141 مراجعه و نيز كتاب احكام زندان در اسلام ص 96-116
🖋زندان در اسلام و سير تحول آن
سیداحمد دلفروز
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ
هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
🌸 بخشی از دعای هفتم صحیفه سجادیه
کانال قرآن پویان
🆔@quranpuyan