eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 14 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ما برای خدا چه سود و زيانی دارد؟ 💠‏مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها ثُمَّ إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (۱۵/جاثیه) 🌱‏هر كس كار شايسته‌ای انجام دهد، پس به سود خود اوست و هر كس عمل بدی مرتكب شود، پس به زيان خود اوست، سپس به سوی پروردگارتان بازگشت داده می‌شويد. 🔷‏قرآن بارها با بيانات گوناگون به اين اصل اشاره فرموده است كه نتيجه عمل به خود انسان بر می‌گردد، چنانكه می‌فرمايد: ‏«وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»هر كس شكر كند، پس برای خويش شكر كرده و هر كس كفران ورزد به زيان خويش است. ‏«فَمَنِ اهْتَدی‌ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها» هر كس هدايت پذيرفت، به نفع خود اوست و هر كس گمراه شد، به ضرر خود اوست. ‏🔹 نظام كيفر و پاداش الهی عادلانه و بر اساس عملكرد نيك و بد خود انسان است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... وَ مَنْ أَساءَ 🔹 خداوند، به كار خير انسان نيازی ندارد. «عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ» ‏🔹 انسان‌ها در برابر قانون الهی مساوی هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كيفر وپاداش قرار می‌گيرد.) مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها ‏🔹 خدا انسان را آزاد آفريده است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... مَنْ أَساءَ ‏🔹 دليل معاد، عدل الهی است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً ... مَنْ أَساءَ ... إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ‌ ‏🔹 معاد، اميدی به صالحان و هشداری به خلافكاران است. «إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» ‏🔹 قيامت قهری است و به اختيار انسان نيست. «تُرْجَعُونَ» ‏🔹 پاداش و كيفر الهی، اقتضای ربوبيّت اوست. «إِلی‌ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ عين و عين و است 💠هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ 🌱این (قرآن)، برای مردم، دلایلی روشن، و برای اهل یقین، هدایت و رحمت است. جاثیه - ۲۰ 🔷درآيه مورد بحث به عنوان تاكيد بر آنچه گذشت و دعوت به پيروی از اين آئين الهی می‌گويد:" اين قرآن و شريعت وسيله بينايی و مايه هدايت و رحمت برای مردمی است كه اهل يقين هستند" (هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‌). 🔷‏" بصائر" جمع" بصيرت" به معنی بينايی است، هر چند اين واژه بيشتر در مورد بينشهای فكری و عقلی استعمال می‌شود، ولی گاه به تمام اموری كه مايه درك و فهم مطلب است اطلاق می‌گردد. ‏جالب اينكه می‌گويد" اين قرآن و شريعت بيناييهايی است" يعنی عين بينايی است، آنهم نه يك بينايی كه بينائيها، نه در يك بعد كه در همه ابعاد زندگی به انسان بينش صحيح می‌دهد. ‏نظير همين تعبير در آيات ديگر قرآن از جمله آيه ۱۰۴ سوره انعام آمده است‌ قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ‌:" بيناييهايی از سوی پروردگارتان برای شما آمد". 👈‏در اينجا سه موضوع در آيه مطرح شده:" بصائر"،" هدايت" و" رحمت" كه به ترتيب علت و معلول يكديگرند، آيات روشنگر و شريعت بينا كننده انسان را به سوی هدايت می‌برد، و هدايت نيز مايه رحمت پروردگار است. ‏جالب اينكه" بصائر" را برای عموم مردم ذكر می‌كند، اما هدايت و رحمت را مخصوص كسانی كه اهل يقينند، و بايد چنين باشد زيرا آيات قرآن مخصوص قوم و گروهی نيست، بلكه تمام انسانها كه در مفهوم" الناس" جمعند در آن شريكند، بی‌هيچگونه محدوديتی از نظر زمان و مكان، ولی طبيعی است هدايت فرع بر يقين، و رحمت الهی نيز مولود آن است، و شامل حال همه نمی‌شود. 👌‏به هر حال اينكه می‌گويد: قرآن عين بصيرت و عين هدايت و رحمت است تعبير زيبايی است كه از عظمت و تاثير و عمق اين كتاب آسمانی حكايت می‌كند برای آنها كه رهرو راهند و جستجوگر حقند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۱۱۰ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ   ـ [منکران آنقدر ميدان را براي مؤمنين تنگ کردند] تا رسولان [از ايمان مردم] نوميد گشتند و پنداشتند [در مورد نصرت مؤمنين و عذاب کافران] به آنان دروغ گفته شده است ۱۰۴ [آنگاه] ياري ما فرا رسيد، پس ما هر کس را بخواهيم [=شايسته بدانيم] نجات مي‌دهيم ۱۰۵ و يورش [عذاب] ما بر مجرمان [به هيچ نيرويي] بازگردانده نمي‌شود.  __ ۱۰۴- انسان‌هاي عادي معمولا باوري به نصرت الهي در مشکلات ندارند و به همين اسباب ظاهري دنيا دلبسته و اميدوارند، پيامبران اما، همه اميدشان به نصرت خدا در برابر دشمنان و توکل به او بوده است. اشاره اين آيه به موارد نادري است که وقتي شکست ظاهري و قلع و قمع و کشتار مؤمنين را مي‌ديدند، بعضاً بي‌تاب شده و تعجيل در ياري رساني خدا را طلب مي‌کردند و احياناً لحظاتي مي‌پنداشتند کارد به استخوان رسيده و کار تمام است! چنين فضائي را مي‌توانيد در آيه ۲۱۴ سوره بقره (۲:۲۱۴) احساس کنيد [...مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ]. ۱۰۵- وقتی تلاش و توکل به نهایتِ ممکن و مقدورِ شخص یا ملت برسد و به اصطلاح سرمايه‌هاي موجود، مصرف شده و استعدادهاي بالقوه به فعليت رسيده باشد و همچنان تاريکي ظلم مسلط باشد، نصرت و نجات همچون طلوع فجر فرا مي‌رسد و صحنه را تغيير مي‌دهد، نجات بني‌اسرائيل از رود نيل و غرق شدن فرعون و لشگريانش نمونه‌اي از اين نصرت است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌻پاسخ امام رضا ع به كه كمال حاكم را در ديدند : مهمترين چيزي كه از حاكم جامعه بايد خواست، ايجاد و است ❌جمعي از صوفيان بر امام رضا ع وارد شدند. به حضرت عرض كردند: اميرالمؤمنين مأمون در زمينه حكومت داري به اين نتيجه رسيده است كه شايسته ترين افرادي كه لايق اين حكومتي كه خداوند به ايشان عطا كرده، اهل بيت پيامبر ص هستند. و از بين اهل بيت پيامبر، شما از همه شايسته تر هستيد و تصميم دارد حكومت را به شما واگذار كند. اما شما بايد بدانيد كه مردم به امام و رهبري نياز دارند كه طعامش ، لباسش خشن، مركبش حمار بوده و خود به عيادت بيماران رفته و خلاصه ، مشي و مرامش و بي آلايشي باشد. حضرت كه تا كنون به بالشي تكيه داده و به سخنانشان گوش مي دادند برخاسته و صاف و مستقيم نشسته و اينطور پاسخشان را دادند: يوسف ع پيامبري از صالحان بود، لباسي از ديبا و زربفت مي پوشيد و بر بالشهاي نرم و حرير آل فرعون تكيه مي زد. ♦♦مهمترين چيزي كه از حاكم و رهبر جامعه بايد انتظار داشت:ايجاد قسط و عدالت است ↩️سخنش با ، ↩️حكمش با توأم بوده ↩️و به ، وفادار باشد. 🌸خداوند پوشيدن لباس زيبا و نرم و طعام چرب و شيريني را حرام نكرده است و اين آيه را تلاوت كردند: 🔸🎊"قل من حرّم زينة الله التي أخرج لعباده و الطيبات من الرزق" 🖊قال الآبي في كتاب نثر الدر: دخل على الرضا بخراسان قوم من الصوفية فقالوا له: إن أمير المؤمنين المأمون نظر فيما ولاه الله تعالى من الامر فرآكم أهل البيت أولى الناس بأن تؤموا الناس، ونظر فيكم أهل البيت فرآك أولى الناس بالناس، فرأى أن يرد هذا الامر إليك والأمة تحتاج إلى من يأكل الجشب ويلبس الخشن، ويركب الحمار، ويعود المريض، قال: وكان الرضا عليه السلام متكئا فاستوى جالسا ثم قال: كان يوسف عليه السلام نبيا يلبس أقبية الديباج المزورة بالذهب ويجلس على متكئات آل فرعون ويحكم، إنما يراد من الامام قسطه وعدله: إذا قال صدق، إذا حكم عدل، وإذا وعد أنجز، إن الله لم يحرم لبوسا ولا مطعما، وتلا " قل من حرم زينة الله التي أخرج لعباده والطيبات من الرزق 📚بحار الانوار ج ٤٩ ص ٢٧٥ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❇️ عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمی‌شود: 🔸مردم به خيرش اميدوار باشند؛ 🔸همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛ 🔸خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛ 🔸نيكى بسيار خود را اندک به‌حساب آورد؛ 🔸از درخواست‌‌های نیازمندان به او ملول نشود؛ 🔸تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛ 🔸فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست‏ بدارد؛ 🔸ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛ 🔸به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛ ❇️ سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود: 🔸هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است‏. امام رضا (ع) 📚 تحف‌العقول، ص ۴۴۳ ✨✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨✨ @quranpuyan