eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6048681277081523998.mp3
3.3M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ريشه‌ی گاهی است 💠‏وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ قالَ أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً (۶۱/إسراء) 🌱‏وبه يادآور زمانی كه به‌فرشتگان گفتيم: برای آدم سجده كنيد. پس سجده كردند، مگر ابليس كه گفت: آيا برای كسی سجده كنم كه از گل آفريده‌ای؟! 🔹‏در قرآن بارها به مسأله‌ی سجود فرشتگان و سرپيچی ابليس اشاره شده است. ‏ابليس، از جنّ است، «كانَ مِنَ الْجِنِّ»ولشكريانی دارد، «وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ»و سپاه او پياده و سواره، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»و عامل انحراف و سجده نكردنش نيز قياس خاك و آتش بود. خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ* ‏🔹سجده برای غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعی ندارد. قُلْنا ... اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ 🔹انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. «اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا» 🔹فرشتگان، تسليم فرمان خدايند. اسْجُدُوا ... فَسَجَدُوا 🔹اعتقاد به برتری‌های موهوم، شيطانی است، زيرا شيطان، به برتری نوع خود عقيده داشت. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹اعتراض به حكمت، عدل وامر خدا، بدتر از سجده نكردن است. أَ أَسْجُدُ ... 🔹ابليس موجودی سنجش‌گر و دارای اختيار است. إِلَّا إِبْلِيسَ‌ أَ أَسْجُدُ ... 🔹اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابليس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد كرد) قُلْنا ... اسْجُدُوا ... أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً 🔹ريشه‌ی معصيت گاهی خودبرتربينی است. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹حسد ابليس، چشم حقيقت بين او را بست، خاك و گل بودن آدم را ديد، ولی روح الهی‌ «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»او را نديد. أَ أَسْجُدُ ... طِيناً 🔹ابليس ملاك ارزش را عناصر مادّی می‌پندارد. «طِيناً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (۶۴/إسراء) 🌱‏و (ای شيطان!) هر كس از مردم را می‌توانی با صدای خود بلغزان و نيروهای سواره و پياده‌ات را بر ضدّ آنان گسيل‌دار و در اموال وفرزندان با آنان شريك شو و به آنان وعده بده، و شيطان جز فريب، وعده‌ای به آنان نمی‌دهد. 🔷در این آیه طرق نفوذ شیطان و اسباب و وسائلى را که در وسوسه‏هاى خود به آن متوسل مى‏شود به شکل جالب و گویایى چنین شرح مى‏دهد: «و هر کدام از آنها را مى‏توانى با صدایت تحریک کن» (وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ). «و لشکر سواره و پیاده‏ات را بر آنها گسیل دار»! (وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ). 🔷شیطان دستیاران فراوانى از جنس خود و از جنس آدمیان دارد که براى اغواى مردم به او کمک مى‏دهند، بعضى سریعتر و نیرومندتر همچون لشکر سواره‏اند، و بعضى آرامتر و ضعیفتر همچون لشکر پیاده! «و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوى»! (وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ). «و آنها را با وعده‏ها سرگرم کن»! (وَ عِدْهُمْ). سپس هشدار مى‏دهد که: «ولى شیطان جز فریب و دروغ وعده‏اى به آنها نمى‏دهد» (وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۹-۸۸ سوره هود از تفسیر نور ۱- نبوّت بر اساس معجزه وبیّنه است. «کُنْتُ عَلی بَیِّنَهٍ» (قوانین بر پایه دلیل است) ۲- انبیا علیهم السلام همه چیز را از خدا می دانند. «رَبِّی، رَزَقَنِی» ۳- گمان نکنیم زندگیِ خوب،با کم فروشی وحرام خواری بدست می آید،زیرا انبیا و اولیای الهی بدون آلودگی به این گناهان،روزیِ نیکو داشته اند. «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» (روزی نیکو آن است که بر اساس کم فروشی وظلم نباشد) ۴- روزی انسان از خدا وبه لطف اوست،نه به زرنگی. «رَزَقَنِی مِنْهُ» ۵- در مقابل کفّار که می گفتند: «أَمْوالِنا» حضرت شعیب علیه السلام فرمود: «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» یعنی گمان نکنید که من مشکل مالی دارم. ۶- آمر به معروف و ناهی از منکر باید قبل از دیگران،خودش اهل عمل باشد. انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند،بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار می رفتند. «وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ» ۷- انبیا علیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهای الهی عمل نمی کردند،بلکه حتّی به فکر خلاف هم نبودند. وَ ما أُرِیدُ أَنْ ... ۸- هدف انبیا علیهم السلام اصلاح انسان ها و جوامع بشری است. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ» ۹- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست،نه ساعت،روز،ماه وسال. «مَا اسْتَطَعْتُ» ۱۰- اراده ی کارها از ما،ولی میزان توفیق از خداست. «إِنْ أُرِیدُ ،ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ» ۱۱- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم،ولی بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِیقِی ... ۱۲- توکّل زمانی نتیجه بخش است که در کنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، تَوَکَّلْتُ» ۱۳- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان،توکّل،انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ» ۱۴- در این آیه برای آمر به معروف و ناهی از منکر این سفارها شده است: الف:شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ» ب:هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ» ج:توفیق کارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ» د:همیشه بر او توکّل نماید. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ» ه:در مشکلات به او پناه ببرد. «إِلَیْهِ أُنِیبُ» ۱۵- حتّی با مخالفان نیز با لحن خوب سخن بگوییم. «یا قَوْمِ» ۱۶- به خاطر دشمنی با یک فرد،سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نکشیم. «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شِقاقِی» ۱۷- تاریخ اقوام بشری،به یکدیگر شباهت و پیوند دارد،و بازگو کردن آن،درس عبرت است. «مِثْلُ ما أَصابَ» ۱۸- سرنوشت تلخ پیشینیان را ساده،شوخی،موسمی،موضعی،فردی و تصادفی نگیریم. مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ ...(حضرت نوح،هود،صالح و لوط،قبل از حضرت شعیب بوده اند) ۱۹- دست خدا برای قهر و عذاب باز است.او هر قومی را به هر شکل و در هر منطقه و در هر زمانی که بخواهد می تواند هلاک کند.همانطور که قوم حضرت نوح علیه السلام را با غرق کردن،قوم حضرت هود را با طوفان،قوم حضرت صالح علیه السلام را با صیحه ی آسمانی و قوم حضرت لوط علیه السلام را با ویرانی به قهر خود مبتلا نمود. «مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صالِحٍ» ۲۰- بهترین جریان تاریخی برای عبرت آموزی،نزدیک ترین آنهاست.قوم شعیب با قوم لوط،هم از لحاظ مکانی نزدیک بودند و هم از جنبه ی زمانی. «وَ ما قَوْمُ لُوطٍ مِنْکُمْ بِبَعِیدٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫یک چگونه باید باشد 🔸"اَلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللهِ" (کسانی که رسالات الهی را تبلیغ میکنند!) احزاب : ۳۹ □ مجموعه هستی‌اند ، و به هر کس داده شود ، از آن برخوردار شده است. مبلّغ الفاظ، مبلّغ الهی نیست. آن که دریافتی از حقیقت ندارد را نمی‌توان مبلّغ الهی قلمداد کرد. چنین کسی کارخرابی ببار می‌آورد و بجای وحدت، تفرقه ایجاد می‌کند. آن که آگاه به آن چیزی که تبلیغ می‌کند ، نیست ، کارش شبیه دروغ است. ⭕️چه در حال تبلیغِ "نمی‌دانم" ، در لباس "می‌دانم" است. □↩️ حال آنکه یک مبلّغِ الهی ، یک است زیرا ابلاغ کننده‌ی و روشنایی است. او مأذون است ، چه بی‌اذن و پشتیبانی خداوند ، این کار شدنی نیست. او خود عامل است ، چه عالِم بی‌عمل ، کارش ضد تبلیغ است. خداترس است ، پس خالی از ترس از دیگران است ، لذا به تحریف حقایق کشیده نمی‌شود. او بدنبال سود خود نیست و منفعت طلبی ندارد ، چه اجر و پاداشش را جز از پروردگار جهانیان طالب نیست. شجاع است زیرا تحت امر و حفاظت "ملیک مقتدر" قرار دارد، پس مقهور قدرتهای مادی نمی‌گردد. او مهربان ، مؤدب ، متواضع ، و برخوردار از کلامی نیک و دلنشین است. و آزادپرور است. پس کارش را با زور به پیش نمی‌برَد ، بلکه با عشق و همدلی است که رسالات الهی را می‌رساند. مدارا کننده و آسانگیر است ، "غلیظ القلب" نیست ، زیرا خوب می‌داند که جز این باشد مردمان از دورش پراکنده می‌شوند. □ یک مبلّغ الهی ، نیست ، چه او پیش از این خود را به خداوند بزرگ فروخته است. پس از آنِ آن بزرگ نادیدنی است. یک ، کارش اقلیمی نیست ، است ، به همه‌ی جهانیان سود می‌رساند و همه را بسوی کلمه‌ی واحده میخواند زیرا کارفرمای او ، خالق همه جهانیان است. 🖊برگرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💫 .🌸💞 سَلامٌ عَلَىٰ آلِ يس، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَرَبَّانِيَّ آياتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ، 🌸سلام بر خاندان یس، سلام بر تو ای دعوت‌کننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش، سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش، سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی اراده‌اش، سلام بر تو ای تلاوت‌کننده کتاب خدا و تفسیرکننده‌اش، 💫فرازی از زیارت آل یس قرآن پویان ┏━━━🍃═🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸═🍃━━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5952064308425790688.mp3
41.59M
🔹 موضوع: «حقیقت قرآن» 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✅ منظور از اینکه آیات قرآن سلسله مراتب دارد چیست؟ ⏱ 0:43 ⏱ 1:03:40 ✅ صحبت پیرامون دو ساحت از قرآن 1⃣ ساحت و حقیقت قرآن / / / / ⏱ 2:22 ⏱ 13:26 2⃣ ساحت فهم کلمات قرآن ⏱ 18:02 ⏱ 28:12 ✅ مصادیق قرآنی و چگونگی هدایت‌گری آن‌ها در معنا 🔸 آیه ۱۷۹ وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ⏱ 43:10 🔸 آیه ۳۹ وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ⏱ 52:30 ✅ گفتارهایی از استاد علی بزازی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران پویان
⭕رفتار پیامبر با #دشمنان و مخالفان چگونه بوده است؟ بهترین منبع شناخت سنت پیامبر، قران است .قران، در
⁉شما چرا آیات را نمی خوانید؟ پيرو ارسال دو سخنراني از استاد سروش محلاتی با عنوان های "رفتار پیامبر با و مخالفان چگونه بوده است؟" https://eitaa.com/quranpuyan/27720 و "گستره پیامبر(ص) https://eitaa.com/quranpuyan/27833" در دو هفته قبل بمناسبت میلاد پیامبر اکرم ص در کانال قرآن پویان و بازنشر آن در گروههای مختلف ، در يكي از گروهها، سئوالات و اظهارنظرهايي توسط برخي دوستان ارايه شد بشرح زير: 1-آیات جنگ و جهاد و ....چی میشه؟ واقتلوهم حیث ثقفتموهم ...هر جا پیداشون کردید بکشیدشون... واقتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله ...بکشیدشون تا وقتی فتنه بخوابه .... یعد ایشون میگه یهودیان را ببخش ؟ 2-سوره فتح مُّحَمَّدࣱ رَّسُولُ ٱللَّهِۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَينَهُمۡۖ همه قرآن را باید خواند و صد ها آیه دیگر که دستور قتال با مشرکین و منافقین و کفار می دهد. 3-همچنين كليپي از بخشی از سخنراني امام در سال 1364 منتشر كردند كه "شما سوره برائت را برای مردم چرا نمی‌خوانید؟ شما آیات قتال را چرا نمی‌خوانید؟ هی آیات رحمت را می‌خوانید! آن قتال هم رحمت است برای این که می‌خواهد آدم درست کند. آدم گاهی درست نمی‌شود باید ببرند، داغ کنند تا درست بشود جامعه. باید آنهایی که فاسد هستند، از آن بیرون ریخته بشوند. آقایان، بعضی‌ها خیال می‌کنند که همان رحمت این است که به آن مهلت بدهند تا بکشد آدم‌ها را. این رحمت است؟ از حبس‌ها بیرونشان کنید تا بریزند مردم را بکشند، این رحمت است؟" براین اساس لازم بنظر رسید توضیحاتی برای رفع ابهام و سئوال برخی دوستان ارایه شود که در دوقسمت در اینجا نیز ارسال خواهد شد: ✳قسمت اول در خصوص اين كليپ و نظرات برخي دوستان كه اصرار دارند بر ايات و هم تاكيد شود، توضيحات زير به همراه بخشهایی از متن صحبتهاي كليپ ارايه ميگردد. 🔸 متن اين قسمت از سخنراني ارسالي ناظر به عده اي خاص و يك حادثه بيروني است، و براي تعميم ان و استفاده كلي از اين جملات، محذوريتهايي وجود دارد كه در ذيل ارايه ميشود: 1-"شما سوره برائت را برای مردم چرا نمی‌خوانید؟ شما آیات قتال را چرا نمی‌خوانید؟ هی آیات رحمت را می‌خوانید! آن قتال هم رحمت است برای این که می‌خواهد آدم درست کند. آدم گاهی درست نمی‌شود باید ببرند، داغ کنند تا درست بشود جامعه. باید آنهایی که فاسد هستند، از آن بیرون ریخته بشوند. *" توضيح: الف-ايات قران بايد متناسب با موضوع و سياقي كه در ان قرار دارند، فهميده و عمل شوند و هريك بجاي خود بكار برده شوند. در صحنه جنگ بايد ايات قتال خوانده شود . اما حالت طبيعي و نرمال ملتها ، صلح است و جنگ، استثناست. در موضوع مجازات مجرمان هم بايد به ايات مربوطه استناد شود. و در هنگام عهدشكني دشمنان هم بايد به ايات سوره برائت استناد شود. اما در داخل جامعه و براي مردمي كه مجرم و فاسد نيستند و براي مردمي كه در حال جنگ نيستند استناد و تكرار اين ايات وجهي ندارد و بايد به ساير ايات مرتبط استناد شود. 🔸(بعنوان نمونه توضيح تفسير الميزان در ايه 1 سوره را مرور كنيم: مشركين، مجوز مقابله به مثل به آنان بوده است. ، منظور از آيه اين است كه: خداوند قضا رانده به اينكه از مشركين كه شما با آنان معاهده بسته‌ايد امان برداشته شود، و اين برداشته شدن امان و عهدشكنى بدون دليل نيست، چون خداوند بعد از چند آيه مجوز آن را بيان نموده و مى‌فرمايد كه: هيچ وثوقى به عهد مشركين نيست، چون اكثرشان فاسق گشته و مراعات حرمت عهد را نكرده و آن را شكستند، به همين جهت خداوند مقابله به مثل يعنى لغو كردن عهد را براى مسلمين نيز تجويز كرده) ب-انهايي كه فاسد و مجرم هستند بايد به جرمشان عادلانه و قانوني رسيدگي و حكم صادر شود نه اينكه از جامعه بيرون ريخته شوند يا داغ شوند (هرچند كه ممكن است در بيان منظور مبالغه شده باشد و واقعا اين منظور ايشان نبوده است) 2- "آقایان، بعضی‌ها خیال می‌کنند که همان رحمت این است که به آن مهلت بدهند تا بکشد آدم‌ها را. این رحمت است؟ از حبس‌ها بیرونشان کنید تا بریزند مردم را بکشند، این رحمت است؟"* توضيح: الف-انتظار رها كردن مجرماني كه بطور منصفانه و عادلانه در دادگاه محكوم به حبس شده اند و شرايط عفو ندارند، بلاوجه و غير منطقي است و اگر هم كسي چنين درخواستي كرده، ربطي به اسلام و رحمتش ندارد. ادامه دارد *منبع :صحیفه امام خمینی جلد 19 صفحه 138 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید ، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست. 🔸️سوره حديد ، آیه ۲۳ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 67 تا 75 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5764701539868349595.mp3
2.74M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan