#زندگي_قرآني
شماره 166
سوره #ال_عمران صفحه_65
🔻نكاتی از #جنگ_احد
🟧قسمت دوم :
#توكل بر خدا دور كننده #سستي
💠إِذْ هَمَّتْ طائِفَتانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 122/ ال عمران
آنگاه كه دو گروه از شما بر آن شدند كه (در جنگ) سستى كنند، امّا خداوند ولىّ آنان بود (و به آنان كمك كرد كه از اين فكر باز گردند،) پس مؤمنان تنها به خدا توكّل كنند.
👈« تَفْشَلاَ » از ريشه «فَشَلَ»، #احساس_ضعفي است که منجر به ترس از دشمن ميگردد. اين واژه 4 بار در قرآن تکرار شده که در همه موارد سخن از ضعف و ترسي است که در جنگ پيش ميآيد. در سه مورد همراه تنازع آمده انفال 43 و 46 ، آلعمران 152 كه نشان ميدهد اولين نتيجه اختلاف و تنازع، تفرقه و احساس تنهايي و ترس است.
⬅️دو گروه از مسلمانان به نامهاى «بنوسلمه» از قبيلهى اوس و «بنوحارثه» از قبيلهى خزرج، تصميم گرفتند كه از شركت در جنگ احد خوددارى كنند. دليل سستى اين دو گروه را عواملمتعدّدى ذكر كردهاند:
⭕️ #ترس از دشمن كه بيش از مسلمانان بودند.
🔻ناراحتى از اينكه چرا در مقام مشورت به رأى ما توجّه نشد و در شهر سنگر نگرفتند.
⬅️ايراد به اينكه چرا پيامبر اجازه نداد يهوديانِ هم پيمان، به آنان كمك كنند.
ولى خداوند با لطف خود اين دو گروه را از افتادن به دام گناه و فرار از ميدان جنگ درامان نگه داشت و به جز عدّه اندكى، همگى از تصميم خود برگشته و همراه سپاهيان اسلام به ميدان احد آمدند.
⬅️وجود عناصر سست بنياد در جبههها، عامل شكست و خطر است. «تَفْشَلا»
⬅️اگر انسان تحت ولايت خدا نباشد، سست مىشود. «أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما»
⬅️خداوند #مؤمنان را به حال خود رها نمىكند و در مواقع حساس دست آنان را مىگيرد. «وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما»
⬅️فكر گناه، اگر به مرحلهى عمل نرسد، انسان را از تحت ولايت الهى خارج نمىكند. «هَمَّتْ ... وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما»
👌يگانه داروى سستى، #توكّل بر خداست كه اين دارو تنها در دست مؤمنان است. «وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
⬅️ #ايمان و #توكّل بر #خداوند، عامل #پيروزى است. «هَمَّتْ ... أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ #اصول و #مبانی رویکرد #تربیتی و تکاملی به #دین
🔺برای اینکه #دین بتواند وجهه تربیتی، معنوی و اخلاقی خویش را به دینداران بنماید:
1⃣دین را باید به عنوان راهنمایی در کنار جامعه دانست و باور به مداخله حداکثری آن در همه شئون زندگی انسان نداشت.
2⃣باید توجه کرد که ترساندن دینداران از عذاب و جهنم و نیز برانگیختن حرص نسبت به پاداش و بهشت هرچند کارکردهایی را دارد اما موانع بزرگی در راه تربیت و انسانیت است و حریت انسان را از او میستاند و اجازه نمیدهد انسان راه تکامل را پیش بگیرد. بندگی به شرط مزد و به داعی ترس و سود به تعبیر روایت مشهور:
🔻 بندگی بردگان و تاجران است و نه بندگی احرار و آزادگان.
انسان آزاده می خواهد با #خویشتنشناسی #خداشناسی و #خداخویی را نصیب برد.
3⃣تمام اوامر و نواهی دین #ارشادی است و جهتش بهبود وضعیت معنوی انسان است و خود انسان کارآمدی آن را بهتر از هر کسی در می یابد. دقیقاً مثل شخصی که نزد پزشک میرود و نسخه ای دریافت میکند و درستی و نادرستی نسخه را از طریق کارآمدی آن و بهبود و عدم بهبود خود تحقیق میکند.
همه اوامر و نواهی دین چون به قصد بهبود وضعیت شخص انسانی است و نه هدفی دیگر به اصطلاح "امر و نهی ارشادی" است و نه "امر و نهی #مولوی".
5⃣آموزهها و اوامر و نواهی دینی اگر قرار باشد به تربیت دیندار بیانجامد، باید هدف دیندار تربیت و تکامل معنوی باشد و نه انجام صرف پاره ای اعمال و #مناسک به نحو #تقليدى.
اگر کسی پنجاه سال نماز بگزارد و اندکی بر رحم و گرم وی افزوده نشود و از غش و غلش کاسته نگردد آیا چنین عبادتی در طریق تربیت بوده است؟ کسانی چون معاویه و عمر سعد و شمر و نیز اعمال دینی را به جا میآوردند اما چون عملشان جهت و هدف نداشت و تقلیدی صرف بود هیچ بهرهای برایشان در بر نداشت.
6⃣در اوامر و نواهی دینی باید به روح حاکم بر عمل توجه شود و نه صورت عمل، زیرا پرداختن به صورت موجب میشود که پای #ظاهرگرایی و آنچه اصطلاحاً حیله شرعی شود باز شود. هرگاه تنها به خود عمل توجه شود و هدفی از انجام اعمال در نظر گرفته نشود؛ گرفتار بحثهای بیهوده درباره جزئیات عمل می شویم و در مواقع خطا از گریزگاههایی صوری استفاده میکنیم. این در حالی است که مراد از تدین صرف انجام مجموعهای از اعمال نبوده و اعمال روی در هدف یا اهدافی عالی داشتهاند.
7⃣به جهت اینکه کارکرد اصلی دین #تربیت است باید توجه داشت که روشهای منتهی به تربیت افراد مختلف بسیار با هم فرق میکند و نمیتوان از روشی واحد برای همگان استفاده کرد.
شیوه های تربیتی هرگز نمی تواند حالت یکنواختی داشته باشند حتی نسبت به یک فرد در حالات مختلف تا چه رسد به اشخاص مختلف در احوال مختلف و حتی نمیتواند یکنواخت باشد نسبت به فرد واحد در یک حال نسبت به زمان و ایام مختلف زندگی او و اگر حالت یکنواختی در امور تربیتی اعمال شد خاصیت خود را در مرود زمان از دست خواهد داد که
👈اگر #عبادت، #عادت شود بیاثر هم خواهد شد...
🖊درسگفتارِ نقد مبانی فقه
مرحوم سیدمرتضی جزایری
سال ۱۳۷۳
🌐منبع: کانال اندیشه معاصر
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
🔸هرکس از یاد خداوند رحمان رویگردان شود برای او شیطانی قرار میدهیم که همواره همدمش باشد
📗سوره زخرف، آیه ۳۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 84 تا 111
📄#صفحه_371
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_371
❇️#قلب_سلیم تنها سرمایه نجات بخش
💠يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ (۸۸) إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (۸۹/شعراء)
🌱روزی که هیچ(گونه) مالی و هیچ فرزندی به انسان سودی نمیرساند؛ (۸۸) البته کسی که دلی (پاک و) سالم برای خدا آورد (، از آن سود خواهد برد).» (۸۹)
شعراء [۸۸-۸۹]
🔷روز رستاخيز روزی است كه هيچ مال و فرزندی سودی نمیدهد" (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ).
در حقيقت اين دو سرمايه مهم زندگی دنيا، اموال و نيروهای انسانی در آنجا كمترين نتيجهای برای صاحبانش نخواهد داشت، و به طريق اولی ساير سرمايههای اين جهان كه در رتبههای بعد از اين دو قرار دارند سودی نخواهد بخشيد.
🔷بديهی است منظور در اينجا از مال و فرزندان، مال و فرزندانی نيست كه در طريق جلب رضای خدا به كار گرفته شده باشند، بلكه تكيه روی جنبههای مادی مساله است، منظور اين است كه سرمايههای مادی در آن روز مشكلی را حل نمیكند، اما در صورتی كه در طريق اطاعت فرمان پروردگار قرار گيرند سرمايه مادی نخواهند بود، رنگ الهی و صبغه اللَّه به خود میگيرند و" الباقيات الصالحات" محسوب میشوند.
🔷سپس به عنوان استثناء بر اين سخن میافزايد:" مگر كسی كه به حضور خدا بيايد در حالی كه قلب سليم (سالم از هر گونه شرك و كفر و آلودگی به گناه) داشته باشد" (إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ).
👈و به اين ترتيب تنها سرمايه نجاتبخش در قيامت، قلب سليم است، چه تعبير جامع و جالبی؟ تعبيری كه هم ايمان خالص و نيت پاك در آن وجود دارد، و هم هر گونه عمل صالح، چرا كه چنين قلب پاكی، ثمرهای جز عمل پاك نخواهد داشت، و به تعبير ديگر همانگونه كه قلب و روح انسان در اعمال انسان مؤثر است اعمال او نيز بازتاب وسيعی در قلب و جان دارد و آن را به رنگ خود- خواه رحمانی يا شيطانی- درمیآورند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_371
❇️انسان حتّی در قيامت به #دوست_خوب نيازمند است!
💠فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ (۱۰۰) وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ (۱۰۱) فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۱۰۲) إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۰۳) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۰۴/شعراء)
🌱در نتيجه (امروز) برای ما نه شفيعانی وجود دارد و نه حتّی يك دوست صميمی. پس اگر برای ما بازگشتی (به دنيا) بود، از مؤمنان میشديم.
حقّاً كه در اين (سرگذشت) درس عبرت و نشانهای است، ولی بيشترشان ايمانآورنده نبودند. البتّه، پروردگار تو همان توانای مهربان است.
🔹در قيامت شفاعت قطعی است، امّا گروهی از جمله مشركان از آن بهرهمند نمیشوند. إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ ... فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ
🔹دوستی با گنهكاران در دنيا، در قيامت حاصلی ندارد. «وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ»
🔹انسان حتّی در قيامت به دوست خوب نيازمند است. «وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ»
🔹شرط دريافت شفاعت، ايمان است. «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ- فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
🔹روز قيامت، روز حسرت است. «فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً»
🔹اگر مردم نخواهند و لجاجت كنند، نشانهی بزرگ الهی نيز برای هدايت آنان كارساز نيست. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔹مهربانی در عين قدرت، يك صفت الهی است. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
🔹ای پيامبر! نگران انحراف اكثريّت مباش، زيرا تو تحت حمايت مخصوص ما هستی. «وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
🔹مهلتی كه خداوند به منحرفان میدهد به خاطر عجز و ناتوانی نيست، بلكه به خاطر رحمت و لطف است تا شايد برگردند. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan