♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹پیام های آیات ۲۲-۱۷ سوره دخان از تفسیر نور
۱- آمدن انبیا برای مردم نوعی آزمایش است تا مشخص شود چه کسانی حقّ را می پذیرند و چه کسانی لجاجت می کنند. وَ لَقَدْ فَتَنّا ... جاءَهُمْ رَسُولٌ (شاید مراد این باشد که آزاد سازی مردم و ترک بهره کشی و تحقیر یکی از آزمایشات الهی نسبت به فرعونیان است.)
۲- آزمایش الهی سنّتی مستمرّ و حتمی است. لَقَدْ فَتَنّا ...
۳- عبرت های تاریخ،هم دلداری برای پیامبر است و هم تهدید برای کفّار. «قَبْلَهُمْ»
۴- کسی را که خداوند انتخاب می کند،باید از قبل لیاقت و شایستگی لازم را داشته باشد. «کَرِیمٌ»
۵- نجات مستضعفان از دست ستمگران،از وظایف انبیاست. «أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللّهِ» (آری استثمار و بهره کشی از طبقه محروم،بزرگ ترین فساد اجتماعی و اقتصادی است که مبارزه با آن در رأس وظیفه انبیاست.)
۶- دست بندگان خدا باید در دست اولیاء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللّهِ»
۷- مردم بنده خدایند،چرا فرعون آنان را به بندگی می کشاند. «أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللّهِ»
۸- رهبری انبیا در راستای منافع بشر است. «إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ»
۹- در مواردی انسان باید کمالات خود را مطرح کند. «إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ»
۱۰- رمز موفقیّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ»
۱۱- امانت داری در گرفتن وحی و رساندن آن از صفات ضروری انبیاست.
«رَسُولٌ أَمِینٌ»
۱۲- درخواست رهایی بنی اسرائیل از سوی موسی به خاطر وظیفه رسالت اوست نه به خاطر حمایت از قوم و قبیله خود. «أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللّهِ إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ»
۱۳- مخالفت با انبیا و بهره کشی ظالمانه از مردم،برتری جویی بر خداست.(موسی به مخالفان خود که مردم را استثمار می کردند فرمود:بر خدا برتری نجویید.) «أَنْ لا تَعْلُوا عَلَی اللّهِ»
۱۴- همه ی هستی در برابر خداوند تواضع دارد. «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» این انسان است که به او سفارش می شود که برای خدا تکبّر نکن. أَنْ لا تَعْلُوا ...
۱۵- برای تبلیغ علاوه بر کمالات روحی کَرِیمٌ ... أَمِینٌ که در آیه قبل آمد،منطق و استدلال نیز لازم است. «بِسُلْطانٍ مُبِینٍ» (کسی که معجزه و دلیل روشن دارد، جرأت برخورد با فرعون ها را پیدا می کند.) أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللّهِ ... بِسُلْطانٍ مُبِینٍ
۱۶- اگر لجاجت در میان باشد،حتّی جان و آبروی انبیایی که کریم،امین و همراه با منطق و استدلال هستند در خطر است. «أَنْ تَرْجُمُونِ»
۱۷- تهمت و شکنجه نباید مانع کار شود. إِنِّی عُذْتُ ... أَنْ تَرْجُمُونِ (مراد از رجم،یا تهمت زدن است و یا پرتاب سنگ)
۱۸- تا انسان به خدا تکیه نکند و او را پناه خود نداند،نمی تواند در برابر ستمگران مقاومت کند. «إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ»
۱۹- گاهی گوشه گیری و عزلت لازم است. «فَاعْتَزِلُونِ» (یکی از موارد نهی از منکر فاصله گرفتن از مجرمان است.)
۲۰- موسی با داشتن معجزه خواهان درگیری با مخالفان نیست،بلکه برنامه او پیشبرد اهداف با منطق است نه درگیری. «فَاعْتَزِلُونِ»
۲۱- بعد از طی چندین مرحله ی دعوت و هدایت،نفرین جایز است. فَدَعا ...
۲۲- اگر گناه و فساد در انسان رسوخ کرد،دیگر دعوت انبیا اثری نخواهد داشت.
«أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
زندگي_قرآني
شماره 177
سوره #ال_عمران صفحه_66
🟨 #افعال زيادي كه در #قران با عبارت" #لِـمن_يَشَاءُ" امده، به چه معناست؟
مگر خدا دل بخواهي و بدون #ضابطه عمل ميكند؟
🔸وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِـمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ال عمران/129
🌱هرآنچه در آسمانها و زمين است تنها متعلق به خداست، هر كه را بخواهد [=شايسته بداند] ميآمرزد و هر كه را بخواهد [=مستحق بداند] عذاب ميكند و خدا بس آمرزندة مهربان است.
💫معناي «من يشاء» كه «به هر كه خواهد» ترجمه ميشود، ممكن است با «دلبخواهِ» مصطلح در زبان فارسي اشتباه گرفته شود، اما #مشيّت_خدا همان نظامات و قوانين اوست كه هر كس خود را با آن #هماهنگ سازد سود ميبرد. در مدرسه نيز معلمان هر كس را بخواهند قبول يا ردّ ميكنند، اما نه به دلخواه، بلكه بر اساس لياقتها نمره ميدهند.
💫تفسير بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️جایگاه ضعیف #عقل در فقه کنونی
🛑قسمت سوم
ما نیازمند #فقیهان_شجاع، #خلاق و با نبوغ هستیم نه #فقیهان_محافظهکار، ترسو و کم هوش
نگراني و مقاومت در #حوزهها در برابر گسترش كاربرد عقل در فقه
♦ امروز همچنان فقهایی در حوزههای علمیه زیست میکنند که عقل در فقه را همچون #اکل_میته تلقی میکنند و تا میتوانند از خیزش آن در فقه جلوگیری میکنند. 😔
به نظر میرسد مخالفان توسعه محدوده عقل در فقه نگرانیهایی دارند که جا دارد به آنها توجه نمود و نگرانیهای منطقی را رفع کرد.
برای نمونه قصد دارم به چند نگرانی عمده اشاره کنم:
⬅️یک، نقش #قرآن و #سنت در فقه کمرنگ می شود که به نظر من نمیشود.
⬅️دو، از #خلوص دین کم میشود که میتوان با تلاشهای روشمند جلوی ورود ناخالصیها به دین را گرفت.
⬅️سه، باب #تفسیر_به_رأی باز میشود. به نظر من، در هر شرایطی باب تفسیر به رأی بسته نمیشود
اما لازمه آنکه باب تفسیر به رأی بسته شود:
🔻 یکی نجات فقه از #سیاستزدگی و کممایگی
🔻 دوم، سرمایهگذاری مضاعف بر روی روش شناسی
🔻سوم، بها دادن به #نقد به معنای دقیق کلمه.
یعنی از نقد عالمانه و مؤدبانه ناراحت نشویم،
خودمان را مقدس نکنیم،
اجازه دهیم به چالش کشیده شویم
و از مزایای فراوان و بینظیر نقد بهره ببریم.
⬅چهار، عرفیگرایی رواج مییابد که من موافق این سخن نیستم هرچند امکان آنکه بر اثر ناهوشمندیها و خلأها، این اتفاق بیفتد منتفی نیست.
🛑#فقه_تمدنی با فقه جواهری منافاتی ندارد
ما امروز اگر قبول داریم که در مسیر احیاء تمدن اسلامی گام بر میداریم، باید از #توهم خارج شویم.
تمدنسازی شوخی نیست. شکلدهی به یک تمدن تازه اسلامی آن هم در عصر حاضر و در رقابت با تمدن مدرن غرب که از پایان تاریخ دم میزند، لوازم فراوانی دارد که باید آنها را دقیقاً شناخت و به یک یک آنها تن داد.
↩️یکی از این لوازم آغاز خیزش جدید برای تحول در فقه است. من از تحولی صحبت میکنم که هیچ منافاتی با اصول فقه جواهری ندارد و اگر هم داشت ممنوعیتی متوجه آن نبود.
#صاحب_جواهر که از مقام عصمت برخوردار نبود و لذا میتوان از صاحب جواهر عبور کرد.
با این حال، ایده من با فقه جواهری سازگار است. هدفم در اینجا این است که مسلماً نه فقه حاضر قدرت تمدنسازی دارد و نه #فقیهان_محافظهکار، ترسو و کم هوش از عهده تحول و ارتقاء در فقه بر میآیند.
♦♦ما نیازمند #فقیهان_شجاع، #خلاق و با نبوغ هستیم تا بتوانیم به رسالت تاریخی خودمان در عصر حاضر جامه عمل بپوشانیم.
⭕️ممکن است کسی بگوید نه میخواهیم #تمدنسازی کنیم و نه به #فقه_تمدنی نیاز داریم!
در پاسخ عرض میکنم که دیگر برای انصراف دیر شده است! اگر حرکت مبتکرانه و پیشگویی برای احیاء تمدن اسلامی آغاز نکنید، تمدن غرب با وجه جدیدش یعنی #فضای_مجازی و #هوش_مصنوعی ضمیمه شده به آن، ما را در درون خود هضم خواهد کرد و دیگر نه از #اسلام خبری خواهد بود و نه به طریق اولی از فقه سنتیای که شما علاقهمند به حفظ به تمامه آن میباشید.
پايان
🖋حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی،
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
💻نقل از سايت انديشه ما
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
🔸و مرا سپاسگزاری کنید، و به کفران [نعمت] روی نیاورید
📗سوره بقره، آیه ۱۵۲
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نمل آیات 64 تا 76
📄#صفحه_383
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا