eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5764701539868349595.mp3
2.74M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ گل سر سبد موجوادت! 💠وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً (۷۰/إسراء) 🌱‏وهمانا فرزندان آدم را گرامی داشتيم و آنان را در خشكی و دريا (بر مركب‌ها) حمل كرديم و از چيزهای پاكيزه روزی‌شان داديم و آنان را بر بسياری از آفريده‌های خود برتری كامل داديم. 🔷از آنجا که یکی از طرق تربیت و هدایت، همان دادن شخصیت به افراد است، قرآن مجید به دنبال بحثهایی که در باره مشرکان و منحرفان در آیات گذشته داشت، در اینجا به بیان شخصیت والای نوع بشر و مواهب الهی نسبت به او می‌پردازد، تا با توجه به این ارزش فوق العاده به آسانی گوهر خود را نیالاید و خویش را به بهای ناچیزی نفروشد، می‌فرماید: «و ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم» (وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ). 👈سپس به سه قسمت از مواهب الهی، نسبت به انسانها اشاره کرده، می‌گوید: 🔹«و ما آنها را (با مرکبهای مختلفی که در اختیارشان قرار داده‌ایم) در خشکی و دریاحمل کردیم» (وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ). 🔹دیگر این که: «آنها را از طیبات روزی دادیم» (وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ). 🔹سوم این که: «ما آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود فضیلت و برتری دادیم» (وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا). ❓چرا انسان برترین مخلوق خداست؟ ✅پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست، زیرا می‌دانیم تنها موجودی که از نیروهای مختلف، مادی و معنوی، جسمانی و روحانی تشکیل شده، و در لابلای تضادها می‌تواند پرورش پیدا کند، و استعداد تکامل و پیشروی نامحدود دارد، انسان است. 🔰حدیث معروفی که از امیر مؤمنان علی علیه السّلام نقل شده نیز شاهد روشنی بر این مدعاست، آنجا که می‌فرماید: «خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفرید: فرشتگان و حیوانات و انسان، فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حیوانات مجموعه‌ای از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه‌ای است از هر دو تا کدامین غالب آید، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چیره گردد، از حیوانات پست‌تر». 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كيفر كمترين لغزش ، دو برابر ديگران است!! 💠‏إِذاً لَأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَياةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنا نَصِيراً (۷۵/إسراء) 🌱‏آنگاه دو برابر (كيفر مشركان) در زندگی و دو برابر در مرگ، عذابت می‌چشانديم و برای خويش در برابر قهر ما ياوری نمی‌يافتی. 👌‏پس از نزول اين آيه، رسول خدا صلی الله عليه و آله اين دعا را می‌خواندند: ‏«اللهم لا تكلنی الی نفسی طرفة عين» ‏، خدايا! به اندازه‌ی چشم برهم زدنی مرا به خود وامگذار! ‏🔹خداوند، هم لطف دارد، هم قهر. «ثَبَّتْناكَ‌ لَأَذَقْناكَ» ‏🔹ركون، (گرايش و اعتماد) به كفّار، از گناهان كبيره است، چون وعده‌ی عذاب درباره‌اش داده شده است. تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ‌ ... لَأَذَقْناكَ‌ 🔹كيفر كمترين لغزش رهبران، دو برابر ديگران است. هرچه مقام علمی و موقعيّت اجتماعی و معنوی انسان بيشتر باشد، مسئوليّت و خطر هم بيشتر است. شَيْئاً قَلِيلًا ... ضِعْفَ الْحَياةِ 🔹اگر در قوانين كيفری، برای مسئولين جريمه‌ی سنگين‌تری وضع شود، خلاف عدالت نيست. «لَأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَياةِ» ‏🔹در برابر قهر الهی حتّی برای پيامبر نيز هيچ قدرت و مقامی نمی‌تواند مانع ايجاد كند. «لا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنا نَصِيراً» 🔹تمايل به كفّار، سبب تنها ماندن انسان و محروم شدن از نصرت خداوند است. ‏تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ‌ ... لا تَجِدُ ... نَصِيراً ‏ 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹۴-۹۰ سوره هود از تفسیر نور ۱- باید در کنار هشدار واخطار به مخالفان،راه بازگشت و اصلاح را نیز به آنها ارائه داد. اِسْتَغْفِرُوا ... ۲- طلب آمرزش و دوری از گناه،مقدّمه ی بازگشت به راه حقّ است. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ» ۳- اگر استغفار وتوبه کنیم،از جانب پروردگارمان جواب مثبت می شنویم. اِسْتَغْفِرُوا ... إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ ۴- خداوند را آن گونه معرّفی کنیم که عشق بازگشت به سوی او آسان شود. «إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ» ۵- رحمت خدا لحظه ای نیست،بلکه استمرار دارد و دارای آثار وبرکات زیادی است. «إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ» (علاوه بر جمله ی اسمیّه، «رَحِیمٌ» صیغه ی مبالغه است) ۶- خداوند نه تنها توبه پذیر است،بلکه توبه کننده را دوست دارد. «وَدُودٌ» ۷- گاهی انبیا از تأثیر کلام خود مأیوس می شدند. «اعْمَلُوا عَلی مَکانَتِکُمْ» ۸- ما به وظیفه ی خود عمل کنیم،آنگاه در انتظار امدادهای اوباشیم. «إِنِّی عامِلٌ، اِرْتَقِبُوا» ۹- قهر خداوند بر ستمگران،دیر وزود دارد،ولی سوخت وسوز ندارد. وَ لَمّا جاءَ أَمْرُنا ... ۱۰- صاعقه های آسمان تصادفی نیست،بلکه به فرمان الهی نازل می شود. «أَمْرُنا» ۱۱- خداوند،ناجی و پشتیبان اهل ایمان است. «نَجَّیْنا» ۱۲- ایمان به انبیا باید همراه حمایت از آنان باشد. «آمَنُوا مَعَهُ» بجای «آمَنُوا مَعَهُ» ۱۳- ایمان،رمز نجات است. «نَجَّیْنا شُعَیْباً وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ» ۱۴- بی توجّهی به دعوت انبیا،ظلم است. «أَخَذَتِ الَّذِینَ ظَلَمُوا» ۱۵- سرانجام ظلم و ظالم،نابودی است. «أَخَذَتِ الَّذِینَ ظَلَمُوا» ۱۶- عذاب الهی بر آنان به قدری سریع وعظیم بود که توان بیرون آمدن از خانه های خود را نداشتند. «دِیارِهِمْ» (ظاهراً عذاب در شب نازل شده است) ۱۷- قهر الهی چنان می رسد که هرگونه قدرت فرار را از ظالمین می گیرد. «جاثِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 89 سوره صفحه_47 🔵 نکاتی دیگر از : بگیرید . از شهادت دادن طفره نروید . به شاهد ضرری نرسد 🔶وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلَّا تَرْتَابُوا بقره 282 ، و [نيز] دو شاهد از ميان مردانتان گواه بگيريد، و اگر دو مرد نبود، پس يك مرد و دو زن از ميان شاهداني كه [از نظر عدالت و انصاف] مورد پسندتان باشد [برگزينيد] تا اگر يكي از آن دو زن اشتباه كرد، زن ديگر او را يادآوري نمايد. و هرگاه شاهدان [براي اداي شهادت] دعوت شدند، نبايد سر باز زنند و از نوشتن آن [بدهي] تا سرآمدش، چه خُرد، چه كلان، احساس ملالت و خستگي كنند. اين [شيوة عمل] نزد خدا عادلانه‌تر و براي شهادت استوارتر و براي اين كه به شك و ترديد [در مقدار و موقع بدهي] نيفتيد مؤثرتر است. 1⃣- مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مى‌باشند. «شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ» 2⃣- گواهان بايد عادل ومورد اطمينان و رضايت طرفين باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ» 3⃣- هر كدام از مردها به تنهايى مى‌توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد يك مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر يكى لغزش يا اشتباه كرد، نفر دوّم يادآورى كند. «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا» 👈دو زن به جاى يك مرد در گواهى، يا به خاطر روحيّه‌ى ظريف و عاطفى آنهاست و يا به جهت آن است كه معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنايى آنها با نحوه‌ى معاملات كمتر است. 🔶" از آنجايي كه موضوع مورد بحث، كردن است و در روزگار نزول اين آيات، زنان علاقه‌اي به مشاركت در امور مالي و آشنايي و اطلاعي از آن نداشتند، دو زن را به جاي يك مرد قرار داده است تا اگر يكي از آن دو اشتباه يا فراموش كرد ديگري به يادش آورد. بديهي است كه زنان حافظة ضعيف‌تري از مردان ندارند، اما از آنجايي كه حافظه و حكّ حوادث در مغز تابع تعلق خاطر و توجه به موضوع است، زن و مرد در زمينه‌هاي متناسب با وظايف طبيعي و كار و اشتغال خود برتري پيدا مي‌كنند. اين امر البته ثابت و يكنواخت نبوده و برحسب زمان و مكان و شرايط اجتماعي تغيير مي‌كند." 4⃣- اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنيد، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نيست. «وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا» هرگاه انسان فراخوانده شود تا براى اثبات حق و يا دينى شهادت دهد، بر او واجب كفايى است كه بپذيرد و شهادت دهد، بدين معنا كه اگر ديگرى اقدام كند از عهدۀ او ساقط مى‌شود و در غير اين صورت، انسان در پيشگاه خدا مسئول خواهد بود. دليل بر وجوب شهادت، آيۀ فوق و نيز حديث شريف است: «هرگاه كسى تو را فراخواند تا بر اثبات حق و يا دينى شهادت دهى، نبايد از آن خوددارى كنى». 5⃣- مبلغ قرارداد مهم نيست، حفظ اطمينان و حقّ‌الناس مهم است. 6⃣- ثبتِ سند به صورت دقيق و عادلانه سه فايده دارد 🔺الف: ضامن اجراى عدالت است. «أَقْسَطُ» 🔻ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» 🔻ج: مانع ايجاد بدبينى در جامعه است. «أَدْنى‌ أَلَّا تَرْتابُوا» 7⃣- معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست.«أَدْنى‌ أَلَّا تَرْتابُوا 8⃣«وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ» لا يضار، شايد كه فعل معلوم و نهى از زيان رساندن كاتب و يا گواه بديگران باشد و نكره آمدن كاتب و شهيد در سياق نفى، تعميم را ميرساند: هيچ كاتب شاهدى، با امتناع از كتابت و شهادت و يا تغيير و تبديل آن، نبايد بكسى زيان رسانند. و شايد كه لا يضار، فعل مجهول و نهى از زيان رساندن ديگران به كاتب و شاهد باشد: نبايد به هيچ كاتب و شاهدى زيان رسد - از اين جهت كه آنها مسئول و مأمورند، چون هيئت فعل يضار، دلالت بر مشاركت دارد، شركت زيان‌رسان را در زيان بردن ميرساند. اگر اداى شهادت و يا نوشتن قرارداد، نيازمند زمان يا تحمّل زحمتى بود، بايد شاهد و كاتب به نحوى تأمين مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد 9⃣فقها وحدت نظر دارند بر اينكه گرفتن شاهد براى معامله است نه واجب. ظاهر اوامر اين دو ايه ارشادى است نه مولوى، ارشاد باين است كه مسلمانان با ايمان و بصير در هر موردى كه لزوم و ضرورت اين احكام را تشخيص دهند آنها را اجراء كنند و چون امانت و امنيت در ميان خود يافتند ديگر ثبت و اشهاد لازم نيست و بايد اداء امانت كنند. 💫📚تفسیر نور و بازرگان ، كاشف و پرتوي از قران ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉شما چرا آیات را نمی خوانید؟ قسمت دوم 2- "آقایان، بعضی‌ها خیال می‌کنند که همان رحمت این است که به آن مهلت بدهند تا بکشد آدم‌ها را. این رحمت است؟ از حبس‌ها بیرونشان کنید تا بریزند مردم را بکشند، این رحمت است؟"* ب-جمله "مهلت دادن تا ادم ها را بكشد"، مبهم است. اما اگر منظور،اقدام عليه افراد قبل از اينكه دست به اقدام عملي زده باشند، باشد،خلاف قانون و شرع است. نمونه بارز ان رفتار حضرت علي ع با و زبير براي اغاز جنگ جمل است:👇 🔸 قبل از اظهار مخالفت طلحه و زبیر ، به بهانه انجام عمره از حضرت علی علیه السلام اجازه خروج از مدینه را درخواست کردند. امام علیه السلام به ایشان خبر داد که آنان انگیزه ای جز فتنه و آشوب علیه حکومت آن حضرت ندارند و انجام عمره بهانه ای بیش نیست و هنگامی که با انکار طلحه و زبیرمواجه شد، پس از تجدید بیعت و گرفتن پیمان اکید مبنی بر پرهیز از هر گونه مخالفتی با حضرت به آنان اجازه خروج از مدینه را صادر فرمود. وقتی حضرت از انگیزه آنان نزد ابن عباس پرده برداشت و ابن عباس گفت: «چرا به آنها اجازه خروج دادی و آنان را به بند نکشیدی و به زندان نفرستادی؟» امام در پاسخ فرمود: 👈👈ای فرزند عباس! آیا به من دستور می دهی قبل از نیکی و احسان، به ظلم و گناه اقدام کنم و بر اساس و قبل از ارتکاب جرم مؤاخذه کنم. (شیخ مفید، الجمل،ص166 167) نقل از ويكي امام علي) 🔸قابل ذكر است يكي از اختلافات شهيد بهشتي با برخي فقهاي مجلس خبرگان قانون اساسي در تصويب بند قانوني منع همين بود كه ايشان شكنجه و ازار و اقدام عليه مردم را بنا به احتمالات امنيتي خلاف شرع و مصلحت ميدانست . هرچند كه نهايتا نظر شهيد بهشتي در قانون اساسي تصويب شد اما در عمل، برخي بازحويان و ضابطان و سربازان گمنام خودسر به بهانه هاي مختلف امنيتي و ...اين اصل را نقض ميكنند. 3- "شما روی قرآن عمل کنید. قرآن با اشخاصی که مسلمند ومعتقدند و ایمان به خدا دارند، به برادری رفتار می‌کند. با اشخاصی که بر خلاف این هستند آنها را می‌گوید بکشید، بزنید، حبس کنید؛ اشِداءُ عَلَی الْکُفّارِ. شما همان طرفش را گرفتید، زمین هم می‌خورید. اینها رحمت نیست، اینها مخالف خداست، مخالفت با خداست. شما آقایان، باید بگویید اشِداءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ؛ این را باید به مردم حالی کنید که معنی‌اش چی است. ما باید چه بکنیم با آنها؟ "* توضيح: الف- اين جمله كه قران ميگويد غيرمسلمانان و غيرمومنان به خدا، را بزنيد بكشيد حبس كنيد، برخلاف نص قران است. 💢ايات سوره ممتحنه كه اصول كلي دوستي و دشمني مسلمانان با ساير اقوام را بيان ميكند، شاهدي گويا براين مطلب است: لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿۸﴾ [اما] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‏ اند باز نمى دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد زيرا خدا دادگران را دوست مى دارد (۸) إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۹﴾ فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه ‏هايتان بيرون رانده و در بيرون‏راندنتان با يكديگر همپشتى كرده‏ اند و هر كس آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمگرانند (۹) ضمن اينكه سيره عملي ايشان هم التزام به اين سخن را تاييد نمي كند كه غير مسلمانان را بزنند و بكشند و حبس كنند. لذا اين جملات سخنراني، قابل تاييد و استناد عمومي نيست. ب-در مورد عبارت معروف هم اولا منظور از كفار، غير مسلمانان و كافر اصطلاحي نيست بلكه كافران معاندي است كه با مسلمانان جنگيدند و جلو ورود انها به مسجدالحرام را گرفتند. كه اين ايه هم همراستا با ايات سوره ممتحنه است. 💢در همين سوره فتح ايه25 اين را تعريف كرده است: هُمُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرٰامِ وَ اَلْهَدْيَ مَعْكُوفاً أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ وَ لَوْ لاٰ رِجٰالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِسٰاءٌ مُؤْمِنٰاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اَللّٰهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشٰاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً «25» آنان كسانى هستند كه كفر ورزيدند و شما را از [ورود به] مسجدالحرام باز داشتند و نيز نگذاشتند قربانى‌هايى كه با خود آورده بوديد به محل قربانى‌اش برسد، و اگر مردان و زنان مؤمن ناشناسى در ميان مكه نبودند، تا شما سبب كشته شدن آن بى‌گناهان شود و در نتيجه امر ناملايم و مكروهى [چون ديه] گريبان شما را بگيرد [شما را از جنگ باز نمى‌داشتيم، ولى بازداشتيم] تا خدا هركه را [مانند مردان و زنان مؤمنى كه براى شما ناشناخته بودند] بخواهد در رحمتش درآورد. [و] اگر مؤمنان از كافران جدا بودند يقيناً كافران [از اهل مكه] را به عذابى دردناك عذاب مى‌كرديم. (ترجمه انصاریان ، حسین ، صفحه 514 ) پس مراد از در عبارت اشداء علي الكفار معلوم شد 💢ثانيا مفهوم هم بد فهميده شده است: "«اَشِدّاء» به معنای شدّت عمل نیست. «اَشِدّاء» به این معنا که ما در فارسی [به آن] شدّت عمل میگوییم، نیست؛ «اَشِدّاء» یعنی سخت بودن، محکم بودن، غیر قابل نفوذ بودن؛ این معنای «اَشِدّاء» است. اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار؛ نگذارید در جامعه‌ی شما نفوذ پیدا کنند. " ايت الله خامنه اي ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی 👌پس اشداء علي الكفار به معناي بداخلاقي و توهين و شدت عمل و برخوردغيراخلاقي و غير عادلانه و غير محترمانه با غير مسلمانان نيست. *منبع :صحیفه امام خمینی » جلد 19 » صفحه 138 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ، وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ خدايا من در امروزم و يكشنبه های ديگر از شرک و بی دينی به سوی تو بيزاری می جويم، و دعايم را تنها برای تو خالص می كنم تا در معرض اجابت قرار گيرد. بخشی از دعای روز یکشنبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 76 تا 86 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5769205139495720180.mp3
3.41M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در همه امور از بگیریم 💠وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً «80»اسراء 🌱و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نيكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نيكو بيرون آر و براى من از پيش خودت سلطه و برهانى نيرومند قرار ده. 👈انسان به جايى مى‌رسد كه از «صديقين» مى‌شود، هرچه مى‌گويد عمل مى‌كند و هرچه را عمل مى‌كند، مى‌گويد.  قلب و زبان و عملش يكى مى‌شود.. 🔹خواسته‌هاى خود را در برابر خداوند به زبان بياوريم. «وَ قُلْ رَبِّ» 🔹دعا كردن را هم بايد از خدا آموخت كه چگونه بخوانيم وچه بخواهيم. وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي‌ ... 🔹بدون دعا و استمداد از خدا و دريافت امداد الهى ممكن نيست. «رَبِ‌ أَخْرِجْنِي» 🔹همه‌ى امور به دست خداست و بايد از او مدد خواست‌ «أَدْخِلْنِي‌ أَخْرِجْنِي‌ اجْعَلْ» 🔹كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً» 🔹مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مى‌طلبد. «مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بودن يعني چه؟ 💠وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً «82/اسراء» 🌱و آنچه از قرآن فرو مى‌فرستيم، مايه‌ى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمى‌افزايد 🔷"شفاى قرآن با شفاى داروهاى مادّى تفاوت‌هاى زيادى دارد. داروى قرآن، ضررى را به دنبال ندارد، كهنه نمى‌شود و تاريخ مصرف ندارد. شفا يافته‌ى قرآن عامل شفاى ديگران مى‌شود. در نسخه‌ى شفاى قرآن اشتباه نيست، هميشه و در اختيار همه است، طبيب اين دارو، هم ما را مى‌شناسد، هم دوستمان دارد و هم نتيجه‌ى نسخه‌اش ابدى است، نسخه و داروى او هم مشابه ندارد."¹ 🔷حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: "فان القرآن شفاء من اكبر داء و هوالكفر و النفاق و الغى و الضلال "² قرآن درمان بزرگ‌ترين دردهاست كه كفر و نفاق و گمراهى باشد. 🔷دارو بطور معمول وسیله شفای بیمار است، ولی چه بسا بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند با این حال شفا و بهبودی نمی‌یابند، پس ذات دارو شفا نیست، بلکه مقتضی شفا است. 👌 خدای سبحان درباره قرآن نمی‌فرماید که قرآن داروست، بلکه فرموده اوشفاست و اثر شفابخشی‌اش قطعی است. 👈 از این روی، هرکسی به محضر قرآن حاضر شود و آن رابفهمد، بپذیرد و عمل کند به یقین امراض درونی‌اش از بین می‌رود؛ مگر آن که خود مریض به قرآن مراجعه نکند و یا مراجعه‌اش از روی میل نباشد و یا پس از مراجعه به قرآن دستور و نسخه شفا بخش آن را نپذیرد و یا به آن عمل نکند و یا عملش نادرست باشد و.... 📚1"تفسیرنور 📚2"خطبه 176 نهج البلاغه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۹-۹۶ سوره هود وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِينٍ {96} و به راستى موسى را با آيات خود و حجتى آشكار فرستاديم {96} إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ {97} به سوى فرعون و سران [قوم] وى ولى [سران] از فرمان فرعون پيروى كردند و فرمان فرعون صواب نبود {97} يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ {98} روز قيامت پيشاپيش قومش مى‏رود و آنان را به آتش درمى‏آورد و [دوزخ] چه ورودگاه بدى براى واردان است {98} وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ {99} و در اين دنيا و روز قيامت به لعنت بدرقه شدند و چه بد عطايى نصيب آنان مى‏شود {99} ♻️عصاره فراز آیات ۹۹-۹۶ : فرعون و پیروانش نیز موسی را که با معجزه بسویشان امد انکار کردند(که با عذاب غرق شدند) و در قیامت نیز پشت سر فرعون در اتش خواهند بود. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 90 سوره صفحه_47 ⭕️ گرفتن در برابر ، زمانيكه امكان فراهم نيست. 🔶وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلى‌ سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا كاتِباً فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ‌ .بقره 283 🔹و اگر در سفر بوديد و نويسنده‌اى نيافتيد، وثيقه‌اى بگيريد و اگر به يكديگر اطمينان داشتيد (وثيقه لازم نيست.) پس كسى كه امين شمرده شده، امانت (و بدهى خود را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست پروا كند. و شهادت را كتمان نكنيد و هر كس آنرا كتمان كند، پس بى‌شك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد داناست. هرگاه براى تنظيم سند بدهى نويسنده‌اى نبود، مى‌توان از بدهكار گرو و گرفت، خواه در سفر باشيم يا نباشيم. 1⃣- شرط وثيقه، بدست گرفتن و در اختيار بودن است. «مقبوضة» 2⃣-گروگان حتما باید قبض شود و در اختیار طلبکار قرار گیرد تا اثر اطمینان‌بخشی را داشته باشد، 3⃣- جايگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن‌ بدون رهن. «فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ ...» 4⃣- نگذاريد اعتمادها و اطمينان‌ها در معاملات سلب شود. «فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ» فلسفه رهن گرفتن، اطمينان است كه اگر بدون آن اطمينان بود، رهن گرفتن ضرورتى ندارد. 5⃣- افراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ» 6⃣- آنجا كه بيان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» 7⃣- انحراف درونى، سبب انحراف بيرونى مى‌شود. ، عامل مى‌شود. «و لم يكتمها فانه آثم قلبه» 8⃣- ايمان به اينكه خداوند همه كارهاى ما را مى‌داند، سبب پيدايش تقوا وبيان حقايق است. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ 📚تفسير نور و نمونه . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❓ آیا تنها با خود دوست باشیم و بقیه مردم را بدانیم؟! 👈 در کافی از زرارة نقل می‏ کند که گفت: «با برادرم حمران- یا برادر دیگرم بکیر-بر امام باقر (ع) وارد شدیم؛ من به امام گفتم: ما افراد را با شاقول اندازه می ‏گیریم، هر کس مانند ما شیعه باشد، خواه از اولاد علی و خواه از غیر آنها، با او پیوند دوستی (به عنوان یک مسلمان و اهل نجات) برقرار می ‏کنیم و هر کس با عقیده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان یک گمراه و اهل هلاک) تبرّی می ‏جوییم.» 👈 امام فرمود: «ای زرارة! سخن خدا از سخن تو راست‏ تر است؛ اگر آنچه تو می‏ گویی درست باشد، پس سخن خدا آنجا که می ‏فرماید:" الّا المستضعفین من الرّجال و النّساء و الولدان لا یستطیعون حیلة و لا یهتدون سبیلا "کجا رفت؟! پس‏ "المرجون لامر اللّه"‏ چه شد؟! آنها که خدا درباره آنها می‏ فرماید: " خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا" کجا رفتند؟! اصحاب الاعراف چه شدند؟! المؤلفة قلوبهم‏ چه کسانی هستند و کجایند؟!» 👈 حمّاد در روایت خود از زرارة درباره این ماجرا نقل می ‏کند که گفت: «در این هنگام کار من و امام به مباحثه کشید، فریاد هر دومان بلند شد که هر کس در بیرون در خانه بود می ‏شنید». 👈 جمیل بن درّاج از زرارة در این ماجرا نقل می‏ کند که امام فرمود: «ای زرارة! حقّ است بر خدا که گمراهان (نه کافران و جاحدان) را به بهشت ببرد». 👈 اگر کسی در روایاتی که از ائمه اطهار(ع) رسیده است, که بیشترین آنها در «کتاب الحجّة» کافی و«کتاب الایمان و الکفر» کافی گرد آمده است, دقت کند می ‏یابد که ائمه (ع) تکیه‏ اشان بر این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان می‏ آید از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و بورزد، و یا لااقل در شرایطی باشد که می ‏بایست و جستجو کند و نکند. 👈 اما افرادی که ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراک و یا به علل دیگر در شرایطی بسر می ‏برند که مصداق منکر و یا مقصّر در تحقیق و جستجو به شمار نمی‏ روند، آنها در ردیف و نیستند، آنها از و مرجون لامر اللّه به شمار می‏روند؛ و هم از روایات استفاده می‏شود که ائمه اطهار بسیاری از مردم را از این طبقه می‏ دانند. مرتضي مطهری, عدل الاهی , ص٣٥٥_ ٣٥٧ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛