. #زندگی_قرآنی
شماره 99
سوره #ال_عمران صفحه_51
🟥🔔مراقب باشيد كه، موجب #سوزاندن_خود_نشويد.
🔶إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ ال عمران:10
بيگمان كساني كه كفر ورزيدند، اموال و اولادشان [=ثروت و پشتوانة قدرتشان] هرگز آنان را از خدا بينياز نميكند و همانها گيرانه آتشاند.
__
♨️- «وَقُودُ» از ريشة وقد [افروخته شدن آتش]، به #هيزم و عاملي كه #آتش را برميافروزد گفته ميشود. اين معناي حقيقي، اما معناي مجازي آن، غير از آتشي است كه ميشناسيم؛ انعكاسي است از آتشي كه ستمگران در دنيا برميافروزند و دلهايي كه ميسوزانند. اين آتش خدايي است كه از دلها زبانه ميكشد. «نَارُ اللهِ الْمُوقَدَهُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَهِ» [همزه 6 (104:6) و 7]
💫تفسیر بازرگان
🔥«وَقود» به معناى مادّهى سوختنى است. وسيلهى #آتشزايى دوزخ دو چيز است: #سنگها و #انسانها؛ «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» «2» آرى؛ خصلتها و افكار و اعمال، هويّت انسان را دگرگون مىكند و انسان به سوخت آتش تبديل و خود عامل سوختن خود مىشود.
👈 گرچه آيه مخصوص كافران است ولى بايد پند گرفت و به #مال_و_فرزند مغرور نشد. دلبستگى به غير خدا هر چه باشد، بىثمر و محكوم است. «لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ»
📚تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت هشتم:
#تعصب، جاهلی و #غیراسلامی است
🔻تعصب اساس #کفر است.
کفری که باعث میشود بسیاری از مردم، مانند دوران جاهلیت نسبت به پدران و قبیلهها یا احزاب طوایف و گروههای خود تعصب بورزند.
تعصب، آنان را وا میدارد که نه از روی فکر و آگاهی بلکه از روی حالات روانی و خشم نسبت به کسانی که از آنان میخواهند در مسیری غیر از مسیر تعصب حرکت کنند، به تعصبات پدران و نیاکان خود بچسبند.
🔻تعصب به #اصحاب_قدرت
در موضوع تعصب میبینیم که خداوند متعال درباره گروهی از مردم میفرماید: «وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّیَکُونُوا لَهُمْ عِزّاً» اینان روحیه برتری جویی دارند.
فرقی ندارد که قدرت حاکمیت باشد یا ثروت یا هر قدرت دیگری. این قدرت باعث میشود که دیگران برای رسیدن به قدرت و عزت، دورشان را بگیرد.
👈از این رو مثل خداوند با ایشان برخورد میکنند و همان طور که یک انسان از خدای خود #اطاعت مینماید و در برابر او خضوع و خشوع به خرج میدهد، چنین رفتاری را با اینان دارند. بنابراین به خاطر قدرتی که دارند، دیگران برایشان #موقعیت_خدایی قائل میشوند.
🔻تعصب در #اسلام جایی ندارد
تعصب به قبیله، تعصب به خود، تعصب به ثروت، تعصب به قدرت و نظایر آن، تعصباتی هستند که در اسلام جایی ندارند.
اسلام تعصب را چه به صورت کلی و چه به صورت جزئی قبول ندارد؛ از این رو از انسان میخواهد در تمام حرکتهای خود، چه تلاشهای عقلی و چه عملکردهای احساسی و عاطفی خود، بر اساس مفاهیم فکری و ارزشهای معنوی و اخلاقی گام بردارد.
این ارزشها هستند که باعث میشود که انسان در رفتار با انسانهای پیرامونی، انسانیت خود را حفظ نماید.
🔻از پیامبر خدا(ع) و ائمه(ع) احادیث بسیاری در باره تعصب وارد شده است.
پیامبر خدا میفرماید: «لیس منّا من دعا إلى عصبیَّة؛ هر کس به تعصب دعوت کند، از ما نیست.»
یعنی هر کس به نفع کسانی که شایستگی رهبری ندارند، ارزشمدار نیستند و مبانی فکری، معنوی و اخلاقی ندارند، دعوت به تعصب ورزیدن کند، مسلمان نیست.
مبانی فکری، معنوی و اخلاقی باعث میشود که جامعه از ارزشهای انسانی برخوردار شود.
مشکل تعصب این است که به #محتوا توجه ندارد. برایش مهم نیست که محتوا حق است یا باطل. بلکه فقط به مادیات مینگرد.
تعصب قبیله ای به تعداد افراد قبیله نگاه میکند، ولی به باورها ورویکردهای آن توجهی ندارد و برایش مهم نیست که قبیله در راه راست حرکت میکند یا راه انحرافی.
🔻حدیث ادامه میدهد: «ولیس منّا من قاتل على عصبیّة؛ و کسی که بر اساس تعصب #بجنگد، از ما نیست.»
هر کس بر اساس تعصب در کنار فرد، قبیله یا حزبی بجنگد، نه بر اساس ارزشهایی که توجیه گر جنگ باشند، یعنی قضیه عادلانهای نباشد که بر اساس آن بجنگد، از ما نیست.
«ولیس منّا من مات على عصبیّة؛ و کسی که بر تعصب بمیرد، از ما نیست.»
زیرا انسان باید بر اساس ارزشهایی که اسباب رضایت الهی و نه خشم او را فراهم میکنند، زندگی خود را به پایان ببرد.
👈همچنین در حدیث دیگری از امام صادق(ع) میخوانیم: «پیامبر خدا فرمود:
مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ مِنْ عُنُقِهِ؛ کسی که تعصب بورزد یا اینکه دیگران به نفع او تعصب بورزند، ریسمان ایمان را از گردن خویش باز کرده است.»
اگر انسان نسبت به #شخصی تعصب داشته باشد، کاری نداریم به اینکه این شخص چه ویژگیهایی دارد یا از دیگران بخواهد برای او تعصب بورزند، اما برای این کار خود دلیلی نداشته باشد یا اینکه از مردم بخواهد نسبت به او تعصب داشته باشند، بدون اینکه اندیشه درست و مفیدی به آنان ارائه دهد، معنای این کار این است که این انسان از خط ایمان خارج شده و در مسیر تعصب افتاده است.
🔻 #ماهیت_تعصب
کلام دیگری از امام علی بن حسین زین العابدین(ع) در تعریف #تعصب وجود دارد. ایشان میفرماید:
«الْعَصَبِیَّةُ الَّتِی یَأْثِمُ عَلَیْهَا صَاحِبُهَا أَنْ یَرَی الرَّجُلُ شِرَارَ قَوْمِهِ خَیْراً مِنْ خِیَارِ قَوْمٍ آخَرِینَ وَ لَیْسَ مِنَ الْعَصَبِیَّةِ أَنْ یُحِبَّ الرَّجُلُ قَوْمَهُ وَ لَکِنْ مِنَ الْعَصَبِیَّةِ أَنْ یُعِینَ قَوْمَهُ عَلَی الظُّلْمِ؛
تعصّبی که دارنده آن گناهکار شمرده میشود، این است که انسان، #بدان_طایفه خود را از #خوبان طوایف دیگر بهتر بداند [و به خاطر این تعصّب بدان را بر نیکان مقدّم دارد] و از تعصّب نیست که انسان به طایفه خود [علاقه و] محبّت داشته باشد؛ ولی تعصّب آن است که قومش را بر ظلم و ستم یاری دهد.»
طبق این حدیث، تعصب ورزیدن این است که معیار برتری از دستت برود. بپنداری که بدان قوم خودت از خوبان اقوام دیگر بهترند.
🖍علامه سید محمد حسین فضل الله
ترجمه:محمدجمعه امینی
ادامه دارد
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫الهی! از من آهی و از تو نگاهی
💫الهی، اگر چه درویشم، ولی داراتر از من كیست، كه تو داراییِ منی.
💫الهی، ناتوانم و در راهم و گردنههای سخت در پیش است و رهزنهای بسیار در كمین و بار گران بر دوش. «یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم،صراطَ الّذین أنعمتَ علیهم غیرِ المغضوبِ علیهم ولاالضّالّین!»
📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره)
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 54 تا 61
📄#صفحـہ_300
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_300
❇️تمثيل، #شيوه_قراني در بيان #حقايق _عالي براي مردم
💠وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِي هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا «54»کهف
🌱والبتّه ما در اين قرآن از هر مثلى براى مردم متنوّع بيان كرديم، و (لى) انسان بيش از هر چيز جدال كننده است.
💬پیامهای آیات فوق ⇧⇩:
🔹تكرار و تنوّع وتمثيل، شيوهى ضرورى و مفيد براى ارشاد و هدايت و تربيت مردم است.
🔹هدف قرآن، هدايت همهى مردم است و مثالهاى قرآن براى فهم عموم مردم است.
🔹خداوند حجّت را به وسيلهى قرآن بر مردم تمام كرده است.
🔹در قرآن براى هر يك از اصول ارشاد و هدايت، مثالى است.
🔹اگر روحيّهى پذيرش در انسان نباشد، مثالهاى بيشتر او را به جدال بيشتر مىكشاند.
🔹انسان موجودى تنوّعطلب و مجادلهگر است.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_300
❇️در #مجازات_الهی عجله نمیشود
💠وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِيَ ما قَدَّمَتْ يَداهُ إِنَّا جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً
🌱چه کسی ستمکارتر است از آن که به آیات و نشانههای پروردگارش تذکّر داده شود، آنگاه به آنها پشت کند و آنچه را که (برای آخرت خود) پیش فرستاده است، فراموش کند؟ ما (به سبب کفر و لجاجتشان،) بر دلهای آنان پردههایی افکندهایم تا مبادا (حقایق) آن را بفهمند، و در گوشهایشان سنگینی (قرار دادهایم)، و اگر آنان را به (راه) هدایت فرا خوانی، هرگز با این حال هدایت نخواهند شد.
كهف - ۵۷
🔹از آنجا که در آیات پیشین سخن از گروهی از کافران تاریک دل و متعصّب در میان بود، در اینجا همان بحث را تعقیب میکند.
نخست میگوید، «چه کسی ستمکارتر است از آنها که به هنگام تذکّر آیاتپروردگارشان از آن روی میگردانند و کارهای گذشته خود را به دست فراموشی میسپارند» (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِیَ ما قَدَّمَتْ یَداهُ).
🔹تعبیر به «تذکر» (یاد آوری) گویا اشاره به این است که تعلیمات انبیاء از قبیل یاد آوری حقایقی است که بطور فطری در اعماق روح انسان وجود دارد و کار پیامبران پرده برداشتن از روی آن است.
👈جالب این که در این آیه از سه طریق به این کور دلان درس بیداری میدهد:
🔹نخست این که: این حقایق با فطرت و وجدان و جان شما کاملا آشناست،
🔹دیگر این که از سوی پروردگار خودتان آمده و
🔹سوم این که: فراموش نکنید شما خطاهایی انجام دادهاید که برنامه انبیاء برای شستشوی آنهاست.
ولی این عده با همه اینها هرگز ایمان نمیآورند، «چرا که ما بر دلهایشان پرده افکندهایم تا نفهمند! و در گوشهایشان سنگینی قرار دادهایم» تا صدای حق را نشنوند (إِنَّا جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً).
«و لذا اگر آنها را به سوی هدایت بخوانی هرگز هدایت را پذیرا نخواهند شد» (وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَی الْهُدی فَلَنْ یَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۱۰۸-۱۰۰ سوره هود از تفسیر نور
۱- بیان تاریخ به مقداری لازم است که سبب رشد،پندآموزی و هشدار باشد. «مِنْ أَنْباءِ» (بعضی از تاریخ گذشتکان نه همه ی آن)
۲- تاریخ نوح،هود،صالح،لوط،شعیب و موسی،از بخش مهم تاریخ بشری است. «أَنْباءِ» ( «أَنْباءِ» به معنای اخبار مهمّ است)
۳- قرآن منبعی برای آشنایی با تاریخ گذشته و فرجام پیشینیان است.
۴- تنبیه و کیفر ظالم،ظلم نیست،بلکه عین عدل است. «وَ ما ظَلَمْناهُمْ»
۵- سرنوشت انسان،در گرو اعمال و رفتار خود اوست. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ»
۶- غیر از خداوند،هیچ کس و هیچ چیز دیگر،منجی انسان نیست. «فَما أَغْنَتْ»
۷- در برابر اراده ی الهی،هیچ کس و هیچ چیز را تاب مقاومت نیست. «مِنْ شَیْءٍ»
۸- قهر و لطف خداوند،بر طبق یک سنّت پایدار و قانون جاوید است،نه براساس یک امر دفعی و تصادفی. «کَذلِکَ»
۹- امّت های ستمگر،در معرض قهر الهی قرار دارند. کَذلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ ...
۱۰- تهدید در جای خود،یکی از عوامل مؤثّر تربیتی است. «أَخْذُ رَبِّکَ»
۱۱- قهر خداوند،از شئون ربوبیّت اوست. «أَخْذُ رَبِّکَ»
۱۲- عامل بدبختی و نزول قهر الهی،خود انسان ها هستند. «أَخَذَ الْقُری وَ هِیَ ظالِمَهٌ»
۱۳- قهر خدا زمانی است که سیمای منطقه را ظلم بگیرد. «أَخَذَ الْقُری وَ هِیَ ظالِمَهٌ»
۱۴- قهر خدا را ساده و ناچیز نشماریم. «إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ»
۱۵- خوف از قیامت(گرچه از روی یقین نباشد،بلکه براساس احتمال خطرباشد) سبب عبرت گرفتن می شود. «لَآیَهً لِمَنْ خافَ عَذابَ الْآخِرَهِ»
۱۶- اجتماع و حضور مردم در قیامت،امری اجباری است،نه اختیاری. «مَجْمُوعٌ لَهُ النّاسُ» نه«یوم یجمع الناس»
۱۷- زمان برپایی قیامت و به پایان رسیدن دنیا،از پیش مشخّص و معیّن شده است. «لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ»
۱۸- انسان با انتخاب های خود باعث شقاوت خود می شود. «شَقُوا» نه «شَقُوا»
۱۹- دست خداوند در نجات گروهی از دوزخیان(به دلیل جرم کمتر و یا استحقاق عفو و یا هر دلیل دیگری)باز است. «إِلاّ ما شاءَ رَبُّکَ»
۲۰- عامل شقاوت و بدبختی انسان ها،اختیار و خواست خودشان است،ولی سعادت آنها با توفیق الهی است.لذا برای شقاوت جمله «شَقُوا» و برای سعادت،عبارت «سُعِدُوا» آمده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
. #زندگی_قرآنی
شماره 100
سوره #ال_عمران صفحه_51
💢عبرت گرفتن از #نصرت_اهل_ايمان توسط #خداوند_در_جنگ_بدر.
🔶قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْـأَبْصَارِ . (ال عمران:13)
همانا در [تجربة عبرتآموز] آن دو گروه كه [در ميدان جنگ بدر] باهم روبرو شدند 25 براي شما آيهاي [=نشانهاي؛ از سرانجام حقستيزي] است؛ گروهي در راه خدا پيكار ميكردند و [گروه] ديگر كه كافر [به رسالت توحيدي] بودند، كه آنها را به رأيالعين [=واضح و آشكارا] دو برابر ميديدند [بنابراين به پيروزي خود يقين داشتند] حال آن كه، خدا هر كه را بخواهد [=شايسته بداند] به ياري خويش نيرومند ميكند. بيگمان در اين [تجربة تاريخي] براي اهل بصيرت عبرتي [بسيار مهم] است.
👈اين آيه مربوط به #جنگ_بدر است كه دو گروهِ #مسلمانان و #كفّار در برابر يكديگر قرار گرفتند.
🏹🚩در اين نبرد تعداد مسلمانان سيصد وسيزده نفر بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشير داشتند، ولى لشكر كفر بيش از هزار رزمنده و صد اسبسوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بيست ودو شهيد- چهارده نفر از مهاجران و هشت نفر از انصار- بر دشمن كافر كه هفتاد كشته و هفتاد اسير داده بود، پيروز شدند.
🔸جنگ بدر با پيش بينى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادرهى اموال مسلمانان مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجاميد.
🔸 آنجا كه خدا بخواهد ديدها، برداشتها و افكار عوض مىشود. با همين چشم همين جمعيّت را دو برابر مىبيند. «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ»
1⃣- يكى از امدادهاى غيبى، ايجاد رُعب در دل دشمنان است. «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ ... وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ»
2⃣- #جنگ_بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب و تنها امكانات مادّى، عامل پيروزى نيست. «يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ»
3⃣ گرچه خداوند هر كس را بخواهد يارى مىكند؛ «مَنْ يَشاءُ» ولى شرط يارى آن است كه مردم در مقام يارى دين او بپاخيزند. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» در جاى ديگر نيز مىفرمايد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ
👌👈آری! آنها که چشم بصیرت دارند، و حقیقت را آنچنان که هست میبینند از این پیروزی همه جانبه افراد با ایمان درس عبرت میگیرند و میدانند سرمایه اصلی پیروزی #ایمان است و ایمان.
📚تفسیر نمونه ونور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت نهم :
#تعصبزدایی در پرتو تفکر قرآنی و عقلی
✅انسانی که #استدلالگرا است و عقلانیت را پیشه خود ساخته است هرگز متعصب نخواهد بود چون همه انواع تعصب ریشه در عدم استدلالگرایی و خردورزی شخص متعصب دارد
با این وصف در مورد تعصب دینی میتوان گفت:
↩️ اولاً: انسانیت انسان به عقل اوست پس باید تابع عقل بود نه تابع احساسات و عواطف نابجا و غیر منطقی؛
↩️ ثانیاً: دین حق در سایه #عقلانیت یافتنی است و اسلام هرگز نگفته است دین را بدون #تحقیق انتخاب کنید؛ بلکه به تعبیر علامه طباطبایی:
⭕«این آیات، مقاصد خود را با دلایل و حجتهای کافی، به غریزه واقعبینی و درک استدلالی انسان عرضه میدارد 👈👈هیچ یک از این آیات نمیگوید که مقصد مرا بیچون و چرا بپذیرید و پس از آن بهعنوان تفنن یا هدف دیگری به استدلال بپردازید، بلکه میگوید: آزادانه به عقل سلیم خود مراجعه کنید، اگر چنانچه سخن مرا به همراه دلایل و شواهدی که ذکر میکنم، تصدیق نمودید (و قطعاً هم خواهید کرد) بپذیرید (و این همان طرز تفکر فلسفی و استدلال آزاد است)» (طباطبایی، شیعه، ص 192).
فقها نیز تصریح دارند که باید اصول دین را از روی استدلال پذیرفت نه از روی تقلید و تعبد.
👌به فرموده علامه طباطبایی بیش از سیصد آیه در قرآن کریم در ستایش #خردورزی و سفارش به #تفکر و تدبر وجود دارد
📚(طباطبایی، 1390، ج 5، ص 255) و «اسلام دینی است که با توحید آغاز میگردد و توحید مسئلهای است تعقلی که تقلید و تعبد در آن جایز نیست، حتماً باید تعقل و استدلال و تفلسف در آن باشد»
📚 (مطهری، ج 30، ص 109).
❓آیا تحقیق، چیزی غیر از معیار قرار دادن عقل و بهکار گرفتن قوه تفکر بدون هرگونه پیشداوری و تعصب، برای رسیدن به دین حق است و آیا اینکه باید اصول دین را از روی استدلال پذیرفت، معنای جز خردورزی و عقلانیت دارد؟
همچنان که در انتخاب دین عقل معیار است و باید با عقل و استدلال دین حق را پذیرفت و حقانیت و صدق هر چیزی از راه #برهان و دلیل اثبات شدنی است، این معیاربودن عقل و استدلال، باید همیشگی و در تمام زمینهها باشد تا انسان از راه حق و حقیقت دور نشود و در دام جهل و #تعصب کور نیفتد.
⁉چرا عقل زمانی که بر نفع مدعای تو استدلال نماید برایت معتبر است؛ اما زمانی که همین عقل با دلیل دیگری مدعایت را رد میکند معتبر نیست؟!
ثالثاً: اگر ما #استدلالگرا نباشیم حتی در دین و مسائل دینی نیز به بنبست مواجه میشویم به این صورت که اگر فردا کسی بیاید و ادعا کند که من دین جدیدی آوردهام مثل کسانی که بعد از پیامبر اسلام، ادعای پیامبری کردند یا ادعا کند که من خلیفه پیامبر هستم، ما این ادعاها را چگونه رد کنیم ؟ و با چه معیاری مدعای او را ارزیابی کنیم و بر فرض بپذیریم؟! اگر به او بگویی دین تو حق نیست و تو حق نداری چنین حرفی بزنی و چنین ادعا کنی، میتواند برای ما بگوید، چرا تو حق داشته باشی و ادعای حقانیت کنی؛ اما من حق نداشته باشم؟ چه دلیلی وجود دارد؟! و اینجا است که بازهم برمیگردیم به استدلالگرایی که باید استدلال اقامه کرد یا ادعای او را رد کرد و یا بر فرض پذیرفت.
⭕اگر راه استدلال بسته شود راه برای خشونت و فریبکاری باز میشود و عوام را با فریبکاری و خواص را با خشونت از سرراه برمیدارند؛ بنابراین برای اینکه در دین نیز به بنبست مواجه نشویم لازم است، استدلالگرایی را پاس بداریم و👈👈 علاوهبر آنکه دین خود را با استدلال و معیار قراردادن عقل میپذیریم، حاضر باشیم حرف دیگران را نیز بشنویم و با زبان استدلال و برهان، سخن دین خود را با سایر مردم در میان بگذاریم.
👈پس اگر راه #تفکر فلسفی باز بود، راه تعصب دینی بسته میشود و یگانه راه از میان برداشتن تعصبات دینی که باعث انواع و اقسام خشونت میشود؛ ترویج تفکر عقلی و خردورزی و اینکه با دیگران فقط از در دلیل و برهان درآییم تا کار به خشونت کشیده نشود.
#تعصب_نژادی و قومی نیز از آنجای که مستند به هیچ دلیلی نیست، از منظر قرآن و عقل محکوم است و با #حاکمیت_قرآن و عقل از میان خواهد رفت؛ چون اگر ما تابع عقل باشیم به این معنا است که هیچ مدعایی را بدون دلیل نپذیریم و دست به هیچ کار و عملی نزنیم مگر اینکه مورد تأیید عقل باشد و برتری نژادی مستند به هیچ دلیلی نیست.
🖊نویسنده:غلام سرور عظیمی
دوفصلنامه يافته هاي فقهي معارفي
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ
سلام بر تو ای نور خدا که به این نور اهل هدایت به حق هدایت می یابند و به این نور فرج برای اهل ایمان حاصل می شود
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5938189064388743969.mp3
15.55M
☑️دین آرایی و دین پیرایی
خداوند در قران نسبت به تغییر و تحریف #دین یهود بارها هشدار داده است و علمای انها را نکوهش کرده است.
✅تغییر دین، یعنی هم کاستن و هم افزودن به دین. متاسفانه کسانی گمان میکنند با دین ارایی و توسعه احکام و مناسک دینی، به ان خدمت می کنند و حال انکه اینگونه نیست.
برخی مصادیق دین ارایی و دین افزایی
#مناسک_سازی: برای هر مستحبی، مناسک و اداب جمعی می تراشند
#مناسبت_سازی : تاریخ های جعلی را بعنوان وفات و ولادت ثبت می کنند و بعد هم دهه سازی و هفته سازی می کنند
#ظاهرسازی :تاکید بر ظواهر
اینکه برای استخدام یا تصدی مسولیتی، زنان باید حتما چادر داشته باشند براساس کدام حکم شرعی، است؟
خدارحمت کند مرحوم ایت الله امینی را که می گفتند حجاب برتر یعنی چه؟ حجاب، یا شرعی است یا نه
اینکه اگر خانمی در پروفایلش، عکس بی حجاب دارد، و از حقوق اجتماعی محروم شود، طبق کدام دین است؟
تازه فتوای صریح مرحوم ایت الله اراکی این است که اصلا عکس بی حجاب، متفاوت از خود فرد است و حکمی بر ان مترتب نیست.
💢علمای دین باید هم به کاستن از دین حساس باشند و هم به افزودن بر ان
استادسروش محلاتی
🔘 شهریور ۱۴۰۳ . مشهد
@quranpuyan
#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت دهم:
#تعصب و #لجاجت از آسیب های اساسی #روحانیت
⭕شهید بهشتی در کتاب ولایت رهبری و روحانیت
#خودمحوری، #لجاجت و #تعصب رایکی از آسیب های اساسی #روحانیت میداند.
↩️"اگر در همان گام اول که (مخاطب) با ما روبهرو میشود
ما را آدمهای #لجوج و #متعصب به معنای خودمحور بیابد
ــ که من محور حق و باطل هستم، من ترازوی منحصربهفرد حق و باطل و عدل و ظلم هستم ــ
مسلم است و گمان میکنم برای همۀ ما روشن باشد که از ما فاصله خواهد گرفت...
هر فرد و گروهی که این گرفتاری ( #خودمحوری) را داشته باشد،
اگر از تمام دستگاههای تبلیغاتی دنیا و آخرین فنون تبلیغاتی، بهترین فیلم، شیرینترین بیان و جذابترین شعرها و مهیجترین نمایشنامهها و فیلمها هم استفاده کند، باز به جایی نمیرسد.
🖊شهید سید محمد حسینی بهشتی، ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۸۶
⭕تعصب از ماده«عصب» است.مثلا من حرفی می زنم و سخنم منطقی نیست
ولی چون خودم این حرف را زده ام ایستادگی می کنم
و این #تعصب است.
همچنین پدر یا اجداد من موضوعی را گفته اند که منطقی نیست.
👈فقط به دلیل اینکه حرف اجدادم است از آن حرف بی منطق حمایت می کنم و این همان تعصب است ،
زیرا دفاع من برای حرف و سخنی است که با منطق وفق نمی دهد.
📚منبع: مرتضي مطهري، کتاب پانزده گفتار ، ص ۲۳۱
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛