🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 مهمترین رهاورد انبیاء
🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، #تحقیق_عالم_و_آدم است؛ این تحقیق دو عنصر محوری #تفسیر و #تغییر را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند.
🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء #تحقیق شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان #تفسیر کردند و #تغییر دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند.
آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او #محقق_ناب نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/09/30
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.شوخی و مزاح.عبداللهی 9121400.mp3
15.03M
در روايت آمده است كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شوخي مي كردند ولي در همان شوخي هم جز حق نمي گفتند. چگونه پيامبر شوخي مي كردند ولي جز حق نمي گفتند ؟
مزاح يعني شوخي و در مقابل آن جديت است.
مزاح وقتي از حالت شرعي و عادي خارج نشده و باعث خوشحالي مومنان شود خوب است اما وقتي از چارچوب شرع خارج شده و به اذيت مومنين يا تمسخر آنان كشيده شود حرام، و يكي از رذايل اخلاقي به حساب مي آيد . امّا تا وقتي از اعتدال و محدوده ي آن كه انسان را سبك نكند خارج نشده، تفريح مناسب و مشروع وحي است.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گاهي مزاح مي كردند و مزاح هاي مشروع كه تعجب و تبسم را بر لب مومنان مي نشاندند كه به چند نمونه اشاره مي شود.
📝 روزي حضرت با امير مومنان علي ـ عليه السلام ـ خرما مي خوردند حضرت ازسر شوخي هسته هاي خرما را جلوي امير مومنان مي گذاشت. در پايان فرمود: يا علي، تو چقدر خوردي كه اينقدر هسته خرما در مقابل تو جمع شده علي در پاسخ عرض كرد: يا رسول الله هر كس با هسته اش خورده زياد تر خورده است....
🔈 خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌷🌷🌷
قدر#وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔰 شب و روز مبعث، تجلی اعظم خدا
💠 یکی از فیض های عمیق و عریق دهه سوّم ماه پربرکت #رجب ، #روزه_گرفتن در #روز_مبعث است. آنها که جوانند، قدرت بدنی شان مناسب هست؛ حیف است که از #روزه این روز بی بهره باشند. درس و بحث گوشه ای از کارها را به عهده دارد، عمده آن راز و نیازی است که #معلم با #شاگرد دارد. خدای سبحان خود را به عنوان (معلّم) معرفی کرد؛ (و علّم الانسان ما لم یعلم)*. و برنامه درسی خودش را هم #قرآن_کریم معرفی کرد، اعم از #قرآن_ناطق و صامت که #اهل_بیت همین #قرآن کریم را بیان می کنند. یک مقدارش درس و بحث هست، یک مقدارش هم در #نماز_شب ، در روزه های این ایام (که) روز #مبعث را روزه بگیرد.
شما در فضائل روزه روز مبعث نگاه کنید، دعای #شب_مبعث را که مرحوم #محدث_قمی هم نقل کرده است*، ببینید. در دعای شب مبعث ما خدا را سوگند می دهیم، یا به بارگاه الهی عرض می کنیم: خدایا! به تجلّی اعظم تو*، یعنی از این تجلّی دیگر عظیم تر که خدا ندارد!
اصل جهان را وجود مبارک #حضرت_امیر جلوه حق می داند، در این خطبه نورانی #نهج_البلاغه فرمود: (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه)*. صدر و ذیل عالم آینه حقند؛ فرمود: خدا در این آینه تجلّی کرده است. (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه). آن وقت در این عالم هیچ آئینه ای به اندازه وجود مبارک #پیغمبر نیست! ( #تجلی_اعظم ) است؛ این دعای شب بیست و هفتم است. دعای روز بیست و هفتم هم شبیه همین است؛ این نشان می دهد به اینکه از شب های عظیم در طول سال است. اینها کمک می کند که انسان #شاگرد_خدا بشود.
-----------------------------------------------
📌 سوره علق / آیه ۵
📌 ر.ک کلیات مفاتیح الجنان / صفحه ۲۴۶
📌 ر.ک المصباح للکفعمی / صفحه ۵۳۵
📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۰۸
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عید_مبعث
#پیامبر_اکرم
#نبی_اکرم
#رسول_الله
قدر#وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
📌هم زمانی #بعثت رسول اعظم و نزول #قرآن
☑️نزول تدريجي و دفعي قرآن
☑️بعثت و آغاز نزول تدريجي
☑️لیله قدر نزول دفعي قرآن
☑️اقوال هشت گانه در زمان بعثت نبی اعظم الهی
🔹دیدگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام در باره زمان بعثت پيامبر اسلام و نزول قرآن
▫️برابری روزه ۲۷ رجب با ۶۰ ماه
🌷🌷🌷
مبعث جریان توحید و برون رفت از ولایت طاغوت است.
این عید گوارای جانتان
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #منشور_جاوید
#آیت_الله_جعفر_سبحانی #سبحانی #آیت_الله_سبحانی
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت چهارم- پایانی)
📌دیدگاهها در باره کتاب
پژوهشگران علوم قرآنی، استفاده از شیوه مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت [۲۱] و حرکت بهسمت استقلال تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را از نقاط قوت منشور جاوید دانستهاند.[۲۲] همچنین این کتاب را علت بالندگی تفاسیر موضوعی در دوران معاصر دانستهاند.[۲۳]
درمقابل، نقدهایی هم بر کتاب وارد شده است. برای نمونه بهکاربردن شیوه تفسیر موضوعیِ درونقرآنی در این تفسیر را دارای آسیبهایی نظیر مشکل دور و حصرگرایی دانستهاند.[۲۴] همچنین گفتهاند باتوجه به اینکه ترتیب آیات و سورهها در قرآن توقیفی بوده است، تفسیر موضوعی قرآن، با اینکه بهلحاظ علمی مفید است، از منظر ارشادی مفید نیست.[۲۵]
انتشار و ترجمه
منشور جاوید را نخستین بار انتشارات کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۳۶۰ش در دوازده مجلد چاپ کرد.[۲۶][منبع بهتری نیاز است] همچنین در سال ۱۳۸۳ش در چهارده مجلد در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسید.[۲۷]
بخشهایی از این کتاب هم بهصورت جدا با نام مؤلف چاپ شده است؛ مانند کتاب اندیشههای جاوید که پاسخ به پرسشهای عقیدتی و برگرفته از تفسیر منشور جاوید است.[۲۸] کتاب اندیشههای جاوید با نام الفکر الخالد فی بیان العقائد به عربی ترجمه شده است.[۲۹]
برخی گفتهاند کتاب مفاهیم القرآن ترجمه کتاب منشور جاوید بهزبان عربی است؛[۳۰] اما محمدهادی معرفت مفاهیم القرآن را تفسیری مستقل دانسته است.[۳۱] خود نویسنده هم این دو کتاب را دو اثر جدا از هم معرفی کرده که مباحث متفاوتی دارند.[۳۲]
======================
21. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۱.
22.غلامی و علوی مهر، «چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن»، ص۸۷.
23. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»،ص۳۰.
24. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۲-۳۴.
25. حجتی، «گفتوگو با دکتر سید محمدباقر حجتی»، ص۱۱۲.
26. «کتاب منشور جاوید قرآن»، تارنمای دائرة المعارف اسلامی طهور.
27.خویشوند، «روششناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۳۳، ۱۳۹۴ش.
28. سبحانی، اندیشه جاوید، ج۱، ص۱.
29. سبحانی، الفکر الخالد فی بیان العقائد، ۱۴۲۵ق، ج۱، ص۱.
30. مؤدب، روشهای تفسیر قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۲۸۴؛ طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش.
31. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۲.
32. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش.
.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #روابط_اجتماعی #زن #آزادی #خانواده #اجتماع
🔰اسلام؛ آزادی زن ؛اجتماع و خانواده و حد و مرزها ؟!
از نظر اجتماعی ، زن و مرد از آزادی یکسان برخوردار هستند ، اما در محیط خانواده ، خداوند سرپرستی و اختیار زن را در مواردی به عهده همسر و مرد قرار داده است .
باید توجه داشت که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است و همانند یک اجتماع بزرگ رهبر و سرپرست واحدی می خواهد که قرآن مرد را سرپرست و زن را معاون و مشاور او قرار داده و این تعبیر ، استبداد و اجحاف و تعدی نیست ; چون این موقعیت به دلیل وجود خصوصیاتی است که در مرد وجود دارد ; مانند:
۱ . غلبه قدرت تفکر بر نیروی عاطفه و احساسات او (به عکس زن که از عواطف بیشتری بهره مند است )
۲ . داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر که با اولی بتواند بیندیشد و با دومی از حریم خانواده خود دفاع کند .
۳ . تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزینه های زندگی ، مهریه و تأمین زندگی و به همین جهت در آیه می فرماید یکی از علل سرپرست بودن مرد ، تعهداتی است که در مورد انفاق مال برای خانواده دارد ; به هر حال ، این مسؤولیت ، دلیل بر برتری وجودی و شرفی مرد نیست .۱
امّا اینکه چرا در جامعه اسلامی حقوق زنان پایمال می شود ، ربطی به اسلام ندارد . اسلام تمام احکام و قوانینش بر مبنای حکمت ، عدالت و توانایی انسان است و اگر افراد این حقوق را رعایت نمی کنند ، اسلام مقصر نیست .
۱ . تفسیر نمونه ، ج ۳ ، ص ۳۶۹ـ۳۷۱ .
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 121
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
📌چند نکته
🔹1- غیبت
((غیبت ))چنانکه از اسمش پیداست ، این است که در غیاب کسی سخنی گویند ، منتها سخنی که عیبی از عیوب او را فاش سازد ، خواه این عیب جسمانی باشد ، یا اخلاقی ، در اعمال او باشد یا در سخنش و حتّی در اموری که مربوط به او است ، مانند لباس ، خانه ، همسر و فرزندان و مانند اینها .
بنا بر این اگر کسی صفات ظاهر و آشکار دیگری را بیان کند ، غیبت نخواهد بود ، مگر اینکه قصد مذمّت و عیبجویی داشته باشد که در این صورت حرام است ، مثل اینکه در مقام مذمّت بگوید آن مرد نابینا ، یا کوتاه قد ، یا سیاه رنگ یا کوسه ! به این ترتیب ذکر عیوب پنهانی به هر قصد و نیّتی که باشد غیبت و حرام است .
و ذکر عیوب آشکار اگر به قصد مذمّت باشد آن نیز حرام است ، خواه آن را در مفهوم غیبت وارد بدانیم یا نه .
اینها همه در صورتی است که این صفات واقعاً در طرف باشد ، اما اگر صفتی اصلاً وجود نداشته باشد ، داخل در عنوان ((تهمت )) خواهد بود که گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین تر است . . .
▫️و از اینجا روشن می شود عذرهای عوامانه ای که بعضی برای غیبت می آورند ، مسموع نیست ، مثلاً گاهی غیبت کننده می گوید این غیبت نیست ، بلکه صفت او است ! در حالی که اگر صفتش نباشد ، تهمت است نه غیبت .
یا اینکه می گوید : این سخنی است که در حضور او نیز می گویم ، در حالی که گفتن آن پیش روی طرف نه تنها از گناه غیبت نمی کاهد بلکه به خاطر ایذاء ، گناه سنگین تری را به بار می آورد)) .
🔘بعضی برای توجیه عمل زشت خود در آغاز سخن می گویند :
غیبتش نباشد ، آنگاه شروع می کنند به غیبت کردن ! خیال می کنند این جمله ((غیبتش نباشد)) مجوّز غیبت است ! و آن را حلال می کند . بعضی دیگر با ژست مقدّس مآبی غیبت می کنند ، مثلاً می گویند : فلانی چه آدم خوب و درستکاری است ، ولی افسوس ! دلم آنقدر برایش می سوزد که چرا آدم به این خوبی با زن و بچّه اش سازگار نیست ! آنگونه مقدمه چینی و تظاهر به دلسوزی می کند تا این گونه به او نیش بزند ! و علمای علم اخلاق گفته اند : این نوع غیبت خطرناکترین غیبت هاست و گناهش شدیدتر است ، زیرا با ریاکاری و تظاهر به دین داری شنونده را فریب می دهد که دلسوزی و درد دین مرا واداشت که پشت سر او حرف بزنم ! و این در حقیقت دو گناه مرتکب شده : گناه ((ریا و خودنمایی )) و گناه ((غیبت )) .
▫️این نکته نیز قابل توجّه است که نه تنها غیبت کردن حرام است ، گوش دادن به غیبت و در مجلس غیبت حضور یافتن نیز حرام و گناه کبیره است ، بلکه طبق پاره ای از روایات بر شنونده واجب است که ردّ غیبت کند و از حیثیّت برادر مسلمانی که غیبتش شده ، دفاع نماید و چنانچه توان دفاع داشته باشد و دفاع نکند ، گناهش از گناه غیبت کننده بیشتر است .
با کمال تاءسف بعضی ها نه تنها دفاع نمی کنند ، بلکه با سخنی و ذکری طرف را بیشتر تشویق به ادامه غیبت می کنند ؛ مثلاً : وقتی سخنی از غیبت کننده می شنوند ، می گویند : ((سبحان اللّه ! )) ، ((لا إِله الاّ اللّه )) ، ((اءَسْتَغْفِرُ اللّهَ)) و . . . .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
06-ahamiyate namaz.mp3
9.27M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت نماز(7)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 نماز برای چه کسانی سنگین است؟
💠 اینکه ذات اقدس اله در #قرآن_کریم فرمود: (و استعینوا بالصّبر و الصّلاه و انّها لکبیره الّا علی الخاشعین)*، سرّش این است که فرمود: اگر کسی اهل #خشیت نبود، #نماز برای او بسیار سنگین است؛ با اینکه شاید بیش از یک ربع وقت نخواهد، ولی فرمود: نماز خیلی سنگین است!! برای اینکه او نمی فهمد با چه کسی دارد حرف می زند. یک کلماتی را باید بگوید؛ نه می فهمد، نه برای او دلپذیر است؛ برای او احساس سختی است!
امّا یک عدّه، نور چشم شان در نماز است. وجود مبارک #پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود که (روشنی چشم من در نماز است)*.
------------------------------------------------
📌 سوره بقره / آیه ۴۵
📌 بحار الانوار / جلد ۷۹ / صفحه ۱۹۴
📋 جلسه پاسخ به سئوالات برادران دانشجوی شرکت کننده در همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور
📆 مشهد مقدّس ؛ مرداد ۱۳۸۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#صلاه
#کاهل_الصلاة
#تارک_الصلاة
قدر#وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۹ #سوره_احزاب
چادر
زن های #سالک الی #اللّه نباید لباسی بپوشند که حجم بدنشان دیده شود. بلکه #پوشش های بلندی ﴿یعنی #چادر﴾ روی لباسشان بیندازند تا به عفّت شناخته شوند و افراد بد آنها را #اذیت نکنند.
قدر#وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Muddathir01.mp3
5.97M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 1.docx
48.6K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 1.pdf
874.1K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مدثر
📌صلوات شعبانیه
اين يک بيان نوراني از زکريا و حضرت ابراهيم(سلام الله عليهما) و اينها هست که اينها رابطهشان را با خدا به ما آموختند. ما يک رابطههاي دستوراتي داريم؛ نمازي داريم، روزهاي داريم، دعايي داريم، مناجاتي داريم، اينها را داريم؛ اما نزديکترين دعا با خدا چيست که بخواهيم زمزمه کنيم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. حالا در ماه شعبان هم ملاحظه فرموديد اين دعاها را که هر روز قرائت و تلاوت ميکنيد، اين صلوات از وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) است. به ذات أقدس الهي عرض ميکنيم که اين پيغمبر که شما او را اينطور تربيت کردي، قول ثقيل به او دادي، مسئولت ثقيل هم به عهده او گذاشتي، او هم ايفا کرده است، خدايا ما ميخواهيم رابطه ما با اين حبيب تو اينطور باشد: «وَ اجْعَلْهُ لِي شَفِيعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِيقاً إِلَيْكَ مَهْيَعاً»،اين را هر روز ميخوانيم ـ إنشاءالله ـ! «مهيعأ»؛ يعني چه؟ اين «مهيعأ» با «هاء هوّز»، آن زمين باز و وسيعي که از هر جا بخواهي وارد بشوي، راه هست. بعضي از جاها دري دارد، يک راه خاصي دارد که از آن راه ميخواهند وارد بشوند يا اگر در و پيکر نباشد، به هر حال کوه و تپّه و اينهاست که نميشود از هر جايي وارد شد؛ اما يک دشت وسيعي که کسي از هر راهي بخواهد وارد بشود، ميتواند، اين را ميگويند «طريق مهيعأ». اين جُحفه که جزء يکي از ميقاتهاي ماست، اين اصلش جحفه نبود، کساني که از آن منطقه ميآمدند وارد جدّه ميشدند، بعد ميخواستند وارد مکه بشوند، جحفه مُحرِم ميشدند. اين جحفه اول جحفه نبود، اول اسمش مهيعأ بود. بيابان باز و وسيعي بود، هر قافله از هر راهي که ميآمد، آنجا ميتوانست مُحرِم بشود. بعد از اينکه يک سيل ويرانگري آمد به تعبير صاحب مجمع بخش وسيعي از اين را إجحاف کرد به زعم آنها، اين را درّه درست کرد و از بين برد، شده جُحفه. وگرنه اسمش که جحفه نبود، اسمش قبل از آن سيل مهيعأ بود. اين مهيعأ هم که گفتند علم بالغلبه است؛ يعني دشت وسيع که هر کسي از هر راهي بخواهد بيايد، راه باز است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المدثر جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۳۸تا۲۴۰ استاد صادقی.mp3
8.56M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۸ تا ۲۴۰(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ای همه مهربانی و کرامت...دعاگو و نایب الزیاره دوستان بزرگوار و برادران و خواهران ایمانی ام هستم .حاجت روا باشید.
سید خادم صفحه قرآنی #رحیق
حکمت 146 نهج البلاغه.mp3
2.88M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۶(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت 147 نهج البلاغه فراز 13 و 14.mp3
9.57M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۷(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 155.mp3
8.85M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۵۵
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 33.mp3
8.22M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۳۳)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
.
🔰 ماه شعبان را از دست مَده
💠 اینهایی که کتاب های دعا نوشتند، روی #ماه_شعبان خیلی اصرار دارند که وجود مبارک #پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) (یداب فی صیامه و قیامه)*، تمام شب ها را #عبادت و تمام روزها را #روزه می گرفت. (داب) ایشان، یعنی عادت شان این بود که تمام این شب های ماه #شعبان را به عبادت و روزهای پربرکت ماه شعبان را هم به عبادت بگذرانند، اصرار این آقایان هم همین طور است.
و کتاب هایی که در ( #دعا ) می نویسند؛ اوّل سال نزد اصحاب دعا، اول #ماه_مبارک_رمضان است، و ماه شعبان آخرین ماه سال است. سرّش دو دلیل است؛ یکی نصوص و یکی #ادعیه . در روایات یک تعبیر دارد، در ادعیه تعبیر دیگر.
مجموع تعبیرهایی که در روایات هست و در ادعیه هست، این است که از ماه مبارک #رمضان به (راس السّنه)* یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به (غرّه الشهور)* یاد شده است، دو. لذا آن آقایانی که اهل حساب های معنوی هستند، اوّل سال شان ماه مبارک رمضان است، آخر سال شان ماه شعبان؛ لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که اگر #توبه ای هست در همین ماه شعبان انجام بدهند؛ چون هر تاجری بالاخره #آخر_سال بررسی می کند. اصرار آن آقایان این است که این آخر سال حساب ها را بررسی کنند، #استغفار کنند، حقّی از کسی بر عهده آنهاست اداء کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با طهارت وارد #سال_جدید بشوند.
یادم هست مرحوم علامه (طباطبایی) هم این شعر از #حافظ را با یک احترامی می خواندند؛ آن غزل معروف حافظ، روی این ماه شعبان خیلی تکیه می کند، می گوید (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)*. ماه شعبان را ار دست نده، برای اینکه آخر سال است و #عفو و #گذشت در اینهاست.
اگر ماه شعبان را از دست دادید، دیگر #وصال نصیب تان نمی شود تا لیله #عید_فطر ! برای اینکه آدم خیال می کند ماه مبارک رمضان ماه پر برکت است، بله پر برکت است امّا (ماه راه) است نه ماه نتیجه! نتیجه را ( لیله الجوائز )* می دهند، در روز عید #فطر می دهند؛ اینجا شب و روز انسان باید تلاش و کوشش کند. (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)!
----------------------------------------------
📌 مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد / جلد ۲ / صفحه ۸۲۹
📌 تهذیب الاحکام / جلد ۴ / صفحه ۳۳۳
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۴
📌 دیوان حافظ / غزل ۱۶۴
📌 الامالی للمفید / صفحه ۲۳۲
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom