eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
کاش این جمعه دل عرش چراغان بشود... یوسفِ آل علی راهی کنعان بشود... بانگِ جاء الحقِ جبریل بپیچد به فلک... آسمان قاریِ این آیه ی قرآن بشود... تشنه ی بارش یک لحظه نگاهش هستیم... دیده باید که پُر از حضرت باران بشود... میرسد عاقبت آن روز که با بیرق نور... ازافق حضرت خورشید غزلخوان بشود... عشق معناشده در تاب و تبِ منتظران... کاشکی ندبه ی ما در خور ایشان بشود... ✨روزت بخیر ای همه ے هستے ✨
📌 و ماندگار از ص 35قرآن کریم (آیات 220 تا 224) ۱.دنيا وآخرت را سطحی ننگريد و در آن فكر كنيد. «تَتَفَكَّرُونَ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» ایه ۲۲۰ ۲.هرگونه اصلاح در وضعيّت يتيمان، ارزش است. كلمه «اصلاح» به صورت مطلق آمده تا شامل همه‌ی اصلاحات اعمّ از اصلاح مالی، علمی، عملی، تربيتی و دينی بشود. «إِصْلاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ» آیه ۲۲۰ ۳.تكليفِ فوق طاقت در اسلام نيست. «لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ» آیه ۲۲۰ ۴.در انتخاب همسر، ايمان اصالت دارد و ازدواج با كفّار ممنوع است. «وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ» آیه ۲۲۱ ۵.در ازدواج، فريب جمال، ثروت و موقعيّت ديگران را نخوريد. «وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ... وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ» آیه ۲۲۱ ۶.غرائز بايد در مسير مكتب كنترل شود. «حَتَّی يُؤْمِنَّ ... حَتَّی يُؤْمِنُوا» آیه ۲۲۱ ۷.عمل به دستورات الهی، راه رسيدن به بهشت است. «وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَی الْجَنَّةِ» آیه ۲۲۱ ۸.بيان دليل و فلسفه احكام، در پذيرش آن مؤثر است. در اين آيه ابتدا دليل حرمت مقاربت را بيان فرموده و سپس دستور به عدم نزديكی می‌دهد. «هو‏أَذیً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ» آیه ۲۲۲ ۹.همسر مناسب همچون مزرعه‌ی مناسب است و سلامت بذر، شرط توليد بهتر است. «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ» آیه ۲۲۳ ۱۰.در آميزش، مرد بايد به سراغ زن برود. «فَأْتُوا حَرْثَكُمْ» آیه ۲۲۳ ۱۱.احترام نام خداوند و مقدّسات بايد حفظ شود. «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ» ایه ۲۲۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(238) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰گزيده تفسير 🔹قرآن كريم در تبيين احكام الهى از شيوه تخاطب بهره مى گيرد، تا انسان احساس مسئوليت كند و لذت حضور در حريم حق را نيز بچشد. نداهاى بى واسطه قرآن نشانه رابطه اى مستقيم و فعلى بين خدا و انسان است. 🔹و ثنيين حجاز در پرستش بتها به سنت نياكان خود تمسك مى كردند و خداى سبحان در اين آيه كريمه اولا ضرورت عبادت را از راه ربوبيت و خالقيت حق و همچنين از راه كمال بودن تقوا، اثبات كرده و ثانيا به وثنيين پاسخ مى دهد: نياكانتان نيز مانند شما مخلوق خدا بودند و شما نبايد از سنت جاهلانه آنان پيروى كنيد. عبادت (بندگى خدا در عقيده، اخلاق و عمل) تامين كننده حيات انسانى است و بدون آن، انسان در حد گياه يا حيوان و گاهى پست تر از حيوان است. 🔹عبادت زمينه ساز تقوا و تقوا توشه و زمينه دستيابى به فلح و فلاح نهايى انسان در لقاى حق است. پس تقوا هدف عبادت و خود مقدمه اى براى فلاح عبادت كننده است . 🔅🔅🔅 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (9) تفسیر آیه 7 سوره مدثر 🔅🔅🔅 ⏪تفسیر 🔸و لربک فاصبر()و به خاطر پروردگارت صبر و شکیبائی پیشه کن 🔺در این آیه به آخرین دستور در این زمینه اشاره کرده ، می گوید : ((و به خاطر پروردگارت صبر و شکیبائی پیشه کن )) (و لربک فاصبر) . 🔺باز در اینجا با مفهوم گسترده ای از صبر و استقامت و شکیبائی برخورد می کنیم که همه چیز را شامل می شود . 🔹یعنی در طریق ادای این رسالت بزرگ شکیبائی کن ، و در برابر آزار مشرکان و دشمنان جاهل و نادان صابر باش ، در طریق عبودیت اطاعت فرمان خدا استقامت نما ، و در جهاد با نفس و در میدان جهاد با دشمن شکیبا باش . ☑️مسلم است که صبر و شکیبائی اساس و ضامن اجرای همه برنامه های گذشته است ، اصولا مهمترین سرمایه راه تبلیغ و هدایت همین صبر و شکیبائی است ، و لذا بارها در قرآن مجید روی آن تکیه شده است ، و به همین دلیل در گفتار امیر مؤمنان علی (علیه السلام ) می خوانیم (الصبر من الایمان کالرأ س من الجسد ) : ((صبر و استقامت در برابر ایمان همچون سر است در برابر تن )) !.(نهج البلاغه-کلمات قصار 82) ▫️و نیز به همین دلیل یکی از مهمترین برنامه های انبیاء و مردان خدا همین برنامه صبر و استقامت بوده است ، هر قدر حوادث سختر و سنگینتر بر آنها فرو می ریخت شکیبائی آنها بیشتر می شد . 🔹در حدیثی از پیغمبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می خوانیم : که در مورد اجر صابران می گوید : قال الله تعالی : اذا و جهت الی عبد من عبیدی مصیبة فی بدنه او ماله او ولده ، ثم استقبل ذلک بصبر جمیل ، استحییت منه یوم القیامة ان انصب له میزانا او انشر له دیوانا : ((خداوند می فرماید هنگامی که مصیبتی متوجه یکی از بندگانم در بدن یا مال یا فرزندش می کنم ، و او با صبر جمیل با آن مقابله می کند حیا می کنم که در قیامت میزان سنجش اعمال برای او نصب کنم ، و یا نامه عمل او را بگشایم )) !.تفسیر (روح المعانی -جلد 29 صفحه 120) 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Maarej 07 s.mp3
6.13M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌نظم ریاضی جهان 🔺...مي‌فرمايد آسمان برويد، زمين برويد، تمام تلاش و کوشش خود را بکنيد: ﴿ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛کمبودي در يک‌جا نمي‌بينيد، هر چيزي سرجاي خودش محفوظ است و اگر کسي ـ خداي ناکرده ـ بخواهد با نظام هستي ناهماهنگ باشد، به قول حکيم سنايي آبروي خود مي‌برد. 🔻الآن فرض کنيد اين سلسله عدد بين هفت و نُه، عددي است به نام هشت، اگر کسي اختلاس کرد و نجومي کرد، فلان کرد، اين عدد هشت را از جايش گرفت، اين رسوا مي‌شود، براي اينکه کجا مي‌خواهد بگذارد. 🔻اين عدد هشت فقط و فقط جايش بين هفت و نُه است. امروز نگذاشت، بعد از ده سال رسوا مي‌شود. نظام را گفتند مثل حلقات رياضي عدد است، هيچ ممکن نيست که کسي کاري بکند و رسوا نشود. او کجا مي‌خواهد بگذارد اين عدد هشت را؟ تا چه وقت مي‌خواهد در جيبش قايم کند؟ شدني نيست. ▫️هيچ ممکن نيست کسي حرام بخورد و رسوا نشود، براي اينکه از کجا گرفتي؟ به هر حال از جايش گرفتي. اگر بي‌جا نگرفته بودي که حرام نبود، اگر بجا بود که حلال بود. سلسله رياضي آن قدر دقيق است که انسان بايد تابع آن باشد. بخواهد جابه جا بکند، يک عدد را بردارد، در دستش مي‌ماند. ▫️ما يک فوت داريم، يک اختلاف؛ اختلاف در عالم فراوان است، عدد پنج با عدد نُه اختلاف دارد، آن بزرگ‌تر است، اين کوچک‌تر است. بايد هم باشد؛ اما تفاوت، يعني اين حلقات اين سلسله يکي فوت شود. جايش خالي باشد. فرمود اين شدني نيست: ﴿ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛ اما اختلاف يک چيز لازم است:﴿اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ﴾ است، زمستان بايد باشد، تابستان بايد باشد، حتماً بايد ما يک زمستان طولاني داشته باشيم، يک تابستان طولاني داشته باشد، اين در روز، آن در شب، اگر جهان چهار فصلش يکي بود، ديگر ميوه نمي‌داد، کشاورزي نمي‌شد، زندگي فلج مي‌شد. ▫️حتماً بايد ﴿وَ اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ﴾ باشد، ﴿يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَي النَّهار﴾باشد، ﴿يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ﴾ باشد، اين اختلاف نظم است؛ اما آن تفاوت بي‌نظمي است، تفاوت يعني چيزي سرجايش نباشد. اين‌طور نيست. 📼فرازی از سوره معارج جلسه هفتم 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۵بهار۱۴۰۱.m4a
18.33M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 55) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🟢 نقش مثبت‏ کتاب الغدیر در وحدت اسلامی 🔹 نقش مثبت‏ الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. 🔸ثانیاً ثابت می‌کند که پاره‏ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می‌دهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان می‌گردد، و از قبیل اینکه شیعه به‏جای حج به زیارت ائمه(ع) می‌رود، یا در نماز چنین می‌کند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بی‏اساس و دروغ است. 🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلوم‌ترین و مجهول‏القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند. 📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰ @rahighemakhtoom
📌امیرالمؤمنین مقتدای ما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مَن أحَبَّ أن يَتَمَسَّكَ بِديني، ويَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ بَعدي، فَليَقتَدِ بِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، وَليُعادِ عَدُوَّهُ، وَليُوالِ ولِيَّهُ، فَإِنَّهُ وصِيّي وخَليفَتي عَلى اُمَّتي في حَياتي وبَعدَ وَفاتي، وهُوَ إمامُ كُلِّ مُسلِمٍ، وأميرُ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي، قَولُهُ قَولي، وأمرُهُ أمري، ونَهيُهُ نَهيي، وتابِعُهُ تابِعي، وناصِرُهُ ناصِري، وخاذِلُهُ خاذِلي. «هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند، و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او ، هم در زندگى‌ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من و پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من، و آن كه از يارى دادن به او دست كشد، از يارى دادن به من دست كشيده است» . 📚كمال الدين : ص 260 ح 6   @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (10) تفسیر آیه 8تا10 سوره مدثر 🔅🔅🔅 فاذا نقر فی الناقور(8)هنگامی که در صور دمیده می شود فذلک یومئذ یوم عسیر(9)آن روز روز سختی است علی الکافرین غیر یسیر(10)روزی است بسیار پرمشقت که برای کافران آسان نیست ⏪تفسیر: 🔸در تعقیب دستوری که در زمینه قیام و انذار در آیات قبل آمده ، در آیات مورد بحث انذار را با بیانی بسیار مؤکد و رسا شروع می کند ، و می فرماید : ((هنگامی که در صور دمیده می شود)) ( فاذا نقر فی الناقور) . 🔺((آن روز روز سختی است )) (فذلک یومئذ یوم عسیر) .در ترکیب این جمله احتمالات متعددی داده شده که از همه بهتر چیزی است که در کتاب (البیان فی غریب اعراب القرآن) آمده که می گوید (ذلک) مبتدا و (یومئذ) بدل و (یوم عسیر) خبر آن است. 🔺((روزی است بسیار پرمشقت که برای کافران آسان نیست )) (علی الکافرین غیر یسیر) . 🔹قابل توجه اینکه ((ناقور)) در اصل از ماده ((نقر)) به معنی کوبیدنی است که منتهی به سوراخ کردن شود ، و منقار پرندگان که وسیله کوبیدن و سوراخ کردن اشیاء است نیز از همین معنی گرفته شده ، به همین جهت به شیپوری که صدای آن گوئی گوش انسان را سوراخ می کند و در مغز فرو می رود ((ناقور)) گفته می شود . 🔹از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که در پایان دنیا و آغاز رستاخیز دو بار در صور دمیده می شود ، یعنی دو صدای فوق العاده وحشت انگیز و تکان دهنده که اولی صدای مرگ است ، و دومی صدای بیداری و حیات است سراسر جهان را فرا می گیرد ، که از آن تعبیر به ((نفخه صور اول )) و ((نفخه صور دوم )) می شود ، و آیه مورد بحث اشاره به ((نفخه دوم )) است که رستاخیز با آن بر پا می گردد ، و روز سخت و سنگینی بر کافران است . 👈🏼درباره ((صور)) و ((نفخه صور)) بحث مشروحی ذیل آیه 68 سوره زمر (جلد 9 صفحه 534 تا 542) داشته ایم .👉🏼 ▪️به هر حال آیات فوق بیانگر این واقعیت است که در نفخه رستاخیز مشکلات کافران یکی بعد از دیگری نمایان می گردد ، روزی است بسیار دردناک و مصیبت بار و طاقت فرسا که نیرومندترین انسانها را به زانو در می آورد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۶بهار۱۴۰۱.m4a
12.84M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 56) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 پروفسور مونتگمری وات (محقق انگلیسی) قرآنی که فعلاً در دست است. خواه به زبان اصلی عرب باشد یا ترجمه انگلیسی، مجموعه ای است از وحی و الهاماتی که محمّد ـ صلَّی اللّه علیه و آله ـ دریافت داشته است. به طور کلّی خدا گوینده است و مخاطب آن محمّد ـ صَلَّی اللّه علیه و آله ـ یا مسلمانان یا عموم خلایق می باشند. بنابر عقیده مسلمانان، قرآن کلام خداست و محمد(ص) خود نیز با این دید به آن نگریسته، مخاطب قرآن، عرب قرن هفتم است؛ لذا می بایست کاملاً به زبان عربی باشد، بلکه می بایست خود بخود به شما نمایانده شود، و همین خود ارزشی غیر از ارزش ادبی است. اگر کتابی از قلب بیرون آمده باشد به تمام قلوب نفوذ خواهد کرد، تمام صنایع و شاهکارهای نویسندگی در مقابل آن بسیار کم ارزش خواهند بود. می توان گفت:اوّلین صفت مشخص قرآن، سادگی و روشنی آن است. حقیقت و واقعیت آن به نظر من، یکی از شؤون بزرگ قرآن است. بالأخره این اوّلین و آخرین هنر کتابی است که موجب بروز انواع هنرها می گردد و هر گونه ارزش و احترامی را برای پیرو خود، بوجود می آورد. 📋اسلام شناسی غرب:ص48 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🤔 آیا می‌دانید قرآن دقیقاً چیست؟ ‌ ✍🏻ثبت نام دوره دانشجویی تدبّر در قرآن 🔹ویژه برادران دانشجو، طلبه و فارغ‌التحصیل جوان 🔹مخاطبان با شرکت در پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، با چیستی، ضرورت، هدف و روش تدبّر در قرآن و تدبّر در یک نمونه سوره بطور عینی آشنا خواهند شد. 📆تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: قابل انتخاب از بین: ▫️ ۳۰ و ۳۱ تیر ▫️ ۳ و ۴ شهریور ‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: 🔗 tadabor.ir/nokhbegani ‌‌ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نعمت تمام، تمام نعمت امام علی علیه السلام : ... إنَّ بِوِلايَتي أكمَلَ اللّهُ لِهذِهِ الاُمَّةِ دينَهُم، وأتَمَّ عَلَيهِمُ النِّعَمَ، و رَضِيَ إسلامَهُم؛ إذ يَقولُ يَومَ الوِلايَةِ لِمُحَمَّدٍ صلى‌الله عليه وآله: يا مُحَمَّدُ، أخبِرهُم أنّي أكمَلتُ لَهُمُ اليَومَ دينَهُم، و رَضيتُ لَهُمُ الإِسلامَ دينا، و أتمَمتُ عَلَيهِم نِعمَتي، كُلُّ ذلِكَ مَنٌّ مِنَ اللّهِ عَلَيَّ؛ فَلَهُ الحَمدُ. خداوند با ولايت من، دين اين امّت را به كمال رساند و نعمت‌ها را بر ايشان كامل كرد و اسلام را برايِشان پسنديد، آن گاه كه در روز ولايت به محمّد صلى‌الله عليه و آله گفت: «اى محمّد! به آنان خبر بده كه امروز دينشان را برايشان به كمال رساندم و دين اسلام را برايِشان پسنديدم و نعمتم را بر ايشان كامل كردم». همه اينها، منّتى از سوى خداوند بر من است. پس سپاس، ويژه اوست. 📚الخصال : ص 415 ح 4 🌷🌷 عید ولایت و امامت بر همه برادران و خواهران دینی ام مبارک.🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية أمير المؤمنين علي(عليه السلام) ✅ آری او "علی بن ابی طالب" افتخار انبیاء و اولیاء است، زیرا در مکتب الهیون چنین انسانی وجود دارد که هر موحدی می تواند به وجود او افتخار بورزد. 📖 استاد تفسیر مثنوی جلد دو ص ۷۱۹ 🍀🍀🍀🍀🍀 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom