فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جام_حکمت
🔅از محبت خارها گل می شود...🌷
▪️قصه شنیدنی شیخ حسین #انصاریان در جلسه بزرگداشتش با حضور پزشکیان و قالیباف را در این #ویدئو مشاهده نمایید.
🎇انجمن حجتیه از گروههای فعّال معاصر در حوزة مهدویت با دیدگاههای ویژه
🔰افکار و عقاید انجمن حجتیه(قسمت دوم)
☑️1. بهائیت، دشمن اصلی
همواره مؤسس انجمن تأکید میکرد: امروز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از کسی جز این خدمت را نمیپذیرد و چیزی جز این انتظار ندارد. به خدا قسم! امروز تکلیف شرعی و دینی همة ما آن است که با بهائیت مبارزه کنیم.( نشریه «چشم انداز ایران»، سال اول، ش 2.)
☑️2. جدایی دین از سیاست
در تبصرة 2 از ماده دوم اساسنامة انجمن، تصریح شده است: انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هر نوع دخالتی را که در زمینههای سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، به عهده نخواهد گرفت.( برخی بر این باورند که این سیاست برای نفوذ در برخی دستگاهها از جمله ارتش جهت مقابله با بهاییها بود. و اگر چنانچه به این جدایی تظاهر نمیکردند بی درنگ از همه فعالیتها محروم میشدند.)
بر این اساس چنانچه فردی از اعضای انجمن به طرف مسائل سیاسی کشیده میشد، بیدرنگ عذر او را میخواستند. به زعم آنان اسلام یگانه دین عبادت است و دخالت در سیاست، زیبندة پیشوایان دینی نیست.( روزنامه کیهان،10 شهریور1381، ص2.)
☑️3. ناموفق بودن قیامهای پیش از ظهور
آنان با استفاده از برخی روایات، صاحب پرچمهای قیام پیش از ظهور را گمراه میدانستند و تشکیل حکومت و بسط عدل را در جهت انسداد باب مهدویّت میشمردند.( روزنامه کیهان،10 شهریور1381، ص2.)
در 15 خــرداد 1342، کــه قیــام خونینی آغاز گشت و حاصل آن، هزاران شهید بود، رهبر انجمن، با اعتراض شدید، امام را مورد مؤاخذه قرار میدهد کــه چــه کسی مسئول ایــن همه خونهای به هدر رفته است؟ وی طی یک سخنرانی در مدرسة مروی، امام را مسئول ریختن خون جوانان در 15 خرداد دانست.( سید ضیاء الدین علیا نسب، جریانشناسی انجمن حجتیه، ص24، به نقل از روزنامه صبح آزادگان، 27/11/1360، قسمت سوم مصاحبه با مهندس طیّب.)
#آدینه_های_امید
👈پیوند به پست قبل👉🏽
📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود.
@rahighemakhtoom
🎇انجمن حجتیه از گروههای فعّال معاصر در حوزة مهدویت با دیدگاههای ویژه
🔰افکار و عقاید انجمن حجتیه(قسمت سوم)
4. بیمعنا بودن جهاد در دوران غیبت
▪️شیخ حلبی در این باره میگوید: [شیعه میگوید:] در عصر غیبت امام زمان (علیه السلام) جهاد نیست. چرا؟ چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد، مصداق پیدا نکرده است. وظیفه داریم فقط دین خود را حفظ کنیم. تکالیف شرعیمان را انجام دهیم و به شبهات منکران پاسخ دهیم و دیگر هیچ.( نشریه «پگاه»، ش71، 4 آبان1381.)
▪️ناگفته نماند برخی از آنچه در دهههای اخیر به انجمن یاد شده نسبت داده میشود و در مواردی برای مقابلة با آنها بدان استناد میشود، به هیچ وجه به همة افراد در همة ردهها قابل انطباق نیست. اگرچه برخی باورها و نسبتها به برخی عوام از این گروه درست مینماید، به تحصیلکردگان و فرهیختگان از این مجموعه نسبتهای نادرستی است. چنان چه برخی نسبتها از جمله باور آنها به انجام فساد و گناه برای نزدیک کردن ظهور، محل تأمل است. و کسی نیز به روشنی ادعا نکرده که این مجموعه، مردم را به فساد و ستم سفارش کردهاند. سخنرانیهای موجود از مؤسس انجمن گواه بر این مدعاست.
#آدینه_های_امید
👈پیوند به پست قبل👉🏽
📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود.
@rahighemakhtoom
هستی شناسی.عیدی خراسانی ۴.mp3
49.63M
📝موضوع:مباحث هستی شناسی بر اساس کتاب #دین_شناسی علامه محمد تقی #جعفری
🎙استاد:وحید عیدی خراسانی جلسه چهارم
⚡️گوش کردن این دوره معرفتی به همه جستجوگران به جایگاه انسان از دبیرستان تا دکتری و والدین و مربیان و اهل منبر و رسانه توصیه می شود.⚡️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️شیطان با تغییر دادن اسم گناه عادی سازی می کند...
👈پیوند صفحه جستارهای قرآنی👉
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
☑️موقعیت های غیر ساکن
مدّعی خواست که آید به تماشا گه راز
دست غیب آمد و بر سینه ی نا محرم زد
▪️شاید که منظور حافظ از مدعی و نامحرم در این بیت « عقل خود بنیاد محاسبه گر دنیا اندیش » باشد که ره به مقصود و درک حقایق هستی نمی برد
▪️و شاید این مدعی درک اسرار و حقیقت هستی « ابلیس » باشد که در مقام خود بزرگ بینی برآمد و اراده قاهره حقیقت مطلق او را از درک این شیرینی محروم کرد.
👈و اما به قرینه مقابله عشق با عقل صحیح تر می نماید که بگوییم مدعی همان عقل ابزاری است که خود را در تقابل و نزاع با عشق می بیند.
به هرحال مدعی هر کدام که باشد راهی به حریم درک و دریافت ولایت الهی ندارد.
📝تماشاگه راز : حریم اسرار خداوندی ، عالم اسرار
مدعی: کسیکه بدون شناخت و معرفت خود را دانای به حقایق وانمود کند
🌷 پیوند به صفحه تماشاگه راز🌷
هستی شناسی.استاد عیدی ۵.mp3
48.13M
📝موضوع:مباحث هستی شناسی بر اساس کتاب #دین_شناسی علامه محمد تقی #جعفری
🎙استاد:وحید عیدی خراسانی جلسه پنجم
⚡️گوش کردن این دوره معرفتی به همه جستجوگران به جایگاه انسان از دبیرستان تا دکتری و والدین و مربیان و اهل منبر و رسانه توصیه می شود.⚡️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جام_حکمت
⚡️رهیافتگان
🔅حالا قران می فرماید الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ.....
هدایت یافتگان کسانی هستند که به سخن گوش فرا میدهند سپس بهترین آن را فرامی گیرند و عمل میکنند. قرآن نمیگوید گوش میدهند! بلکه میفرماید گوش فرا میدهند یعنی پیش یافته های ذهنی خود را کناری میگذارند و با ذهنی خالی از تعصب و پیش داوری سخن رو میشنوند . سپس اگر نقدی محکم و منطقی داشتند ارائه میدهند و غربال میکنند سَبُک سنگین میکنند.
▪️خیلی از ما ها گرفتار هرمونیتیک هستیم آمده ایم که حرف خودمان را بزنیم!
به خاطر همین سخن رو خوب درک نمیکنیم و سریع موضع میگیریم.
گوش فرا دادن با گوش دادن فاصله داره .
▪️امام صادق(سلام الله عليه) فرمودند:«مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ».اگر کسي اهل عزم بود هيچگاه بدن مخالفت نمي کند.
🎙استاد فلسفه و عرفان دانشگاه دکتر ابراهیمی #دینانی
رسم و راه نیایش.عبداللهی.amr
1.59M
رسم و راه #نیایش
👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
1399 05 26 - Tafsir054 - www.jf72.ir.mp3
10.65M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_مایده برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور(جلسه پنجم)
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
motahari.ir_1731085443033.jpg
49.8K
🟢 دل فاسد اندیشه را از کار می اندازد
🔹 در زمان ما نیز استعمار هرجا که پا میگذارد، تکیه روی همان موضوعی میکند که قرآن دربارهاش هشدار داده است؛ یعنی میکوشد تا دلها را فاسد کند. دل که فاسد شد، دیگر نه تنها از عقل کاری نمیآید، بلکه خود تبدیل به زنجیر بزرگتری بر دست و پای انسان میشود.
🔸 این است که میبینیم استعمارگران و استثمارکنندگان انسان، از باز کردن مدرسه و دانشگاه بیم ندارند و حتی خود به تأسیس آن اقدام میکنند، اما از سوی دیگر با تمام قوا میکوشند تا قلب و روح دانشجو و دانشآموز را فاسد و تباه کنند.
🔹 آنها از این حقیقت به خوبی آگاهند که قلب و روح مریض و بیمار هیچ کاری نمیتواند صورت دهد و به هر پستی و بهرهکشی و استثمار تن میدهد.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱، ص۷۳
👈پیوند به صفحه جستارهای قرآنی👉
#شهید_مطهری
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
⚡️عیبگویان بیشتر گم کرده راه
📃آدمی که به #خود_آگاهی دست یافته می داند که،زبان نکوهش زبان #سرزنش زبان ایرادگیری و اعتراض است. و چنین شخصی همواره بر صفحه ی نمایش زندگی اش کلیدهای سیاه را می فشارد و سیاهی را بر تمام این صفحه گسترش میدهد .
🔖#خضر به موسی توصیه می کند :«ای پسر عمران هیچ کس را به واسطه گناهی سرزنش مکن و بر #گناه خویش #مثبت گریه کن.»(بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۱۳۸۶ )
▫️سرزنش و نکوهش مکرر موجب #عادی شدن یک صفت زشت و تثبیت آن در فرد می شود. کم کم به او می باوراند که این صفت ناپسند جزئی جدایی ناپذیر از شخصیت اوست. و او نیز به این باور می رسد که سرزنشگر این صفت را بر او پذیرفته است. در واقع سرزنش به خصوص تکرار آن موجب شده که دیگر انگیزه ای برای رفع این صفت زشت در فرد باقی نماند؟
🔸 ما با زبان سرزنش دیگر یار و دستگیر شخص نیستیم؛ بلکه او را به سوی پرتگاه سوق میکنیم.
👈«خانمی درد دل میکرد و میگفت که من تصمیم گرفته بودم که همیشه در زندگی راست بگویم یکبار غفلتی کردم و دروغی گفتم بعد از فاش شدن این دروغ خانواده ام پیوسته به من میگفتند که تو همه اش دروغ میگویی و همین جمله ی آنها باعث شد که من عهدی را که در خصوص راستگویی با خود بسته بودم بشکنم. ببینید اثرات منفی سرزنش و نکوهش در گلایه این خانم به خوبی مشهود است. اگر خانواده این فرد نگرش خود را تغییر داده بودند و به جای سرزنش و اعتراض با شیوه ی درست به او محبت میکردند به یقین او در رفتارش تجدید نظر میکرد و آنها امروز زندگی شادتری داشتند.👉
📝برگی از کتاب سردلبران
« پیوند به تماشاگه راز»
پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی جلد 1-05.Prp.pdf
1.77M
#معرفی_کتاب
📖پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی جلد اول
👈پیوند به صفحه جستارهای قرآنی👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جام_معرفت
۱-از جمله مواردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از زنان عهد گرفت و برهمان با آنان بیعت کرد این بود که با غیر از محارم خود گفتگو نکنند.
۲-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: چهار چیز قلب را می میراند، گناه بر گناه، گفتگوی زیاد با زنان، مجادله با احمق که او می گوید و شما می گویید و به جایی نمی رسید، همنشینی با اموات، گفتند آنها کیانند؟
حضرت فرمودند: هر ثروتمند خوشگذران.
۳-حضرت امیر علیه السلام از گفتگو با زنان نهی می فرمود.
۴-همان حضرت می فرمایند: گفتگوی با زنان را کم کن، ستایش تو کامل می شود.
۵-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سخن گفتن زن نزد غیرشوهرش و غیرمحارمش بیشتر از پنج کلمه که بدان ناچار است در غیر مورد ضرورت، نهی فرمود.
۶-ابوبصیر گوید: به زنی قرآن یاد می دادم، در این اثنا به چیزی با وی مزاح کردم، وقتی به حضور امام باقر علیه السلام رسیدم حضرت به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی؟ صورتم را از خجالت پوشاندم، حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن و به سوی آن بازمگرد.
🔅🔅🔅
پی نوشت ها:
[1] مستدرک الوسایل، حدیث 16690.
[2] وسایل الشیعه، حدیث 25417.
[3] مستدرک الوسایل، حدیث 16691.
[4] مستدرک الوسایل، حدیث 16694.
[5] وسایل الشیعه، حدیث 25416.
[6] وسایل الشیعه، حدیث 25419.
🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آسانی، دو برابر سختی
💠 در نظام الهی اینطور نیست که همه اش (عُسر) باشد؛ اگر یک جا (عُسر) بود، دو برابرش (یُسر) است؛ این مائیم که راه را می بندیم!
این کتاب بوسیدنی نیست؟! فرمود: (فانّ مع العُسر یُسراً . انّ مع العُسر یُسراً)*. هر دو جا این (عُسر) با الف_لام آمده، معرفه آمده، آن (یُسر) نکره است؛ این برای چیست؟ این الف_لام که آمده معرفه است، یعنی دوّمی عین اوّلی است، چون معرفه است. وقتی یُسر نکره آمد، یعنی دوّمی، دوّمی است؛ اوّلی، اوّلی است. " یعنی هر جا سختی هست، دو برابرش آسانی است !!" این خداست!! (فانّ مع العسر یسراً)، یک ؛ (انّ مع العسر یسراً)، دو.
این نکره بودن یُسر یعنی دوّمی غیر از اوّلی است، معرفه بودن عُسر یعنی دوّمی همان اوّلی است؛ یعنی هر جا سختی هست، دو برابر آسانی است؛ این مائیم که راه را می بندیم، و گرنه هیچ کس راهش بسته نیست، هیچ مسلمانی راهش بسته نیست! حالا ما چه کردیم و چه می کنیم در برابر این خدا و لطف این خدا ...؛ (فانّ مع العسر یسراً)، چرا پس تکرار می کنید؟ این دیگر امر واضح و روشنی است، دیگر تکرار برای چیست؟! برای اینکه بفهماند هر جا سختی هست، دو برابرش آسانی هست؛ این مائیم که راه دیگران را می بندیم! (فانّ مع العسر یسراً . انّ مع العسر یسراً).
🔅🔅🔅
📋 درس خارج فقه مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
آیت الله #جوادی_آملی
🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
هستی شناسی.استاد عیدی ۶.mp3
50.99M
📝موضوع:مباحث هستی شناسی بر اساس کتاب #دین_شناسی علامه محمد تقی #جعفری
🎙استاد:وحید عیدی خراسانی جلسه ششم
⚡️گوش کردن این دوره معرفتی به همه جستجوگران به جایگاه انسان از دبیرستان تا دکتری و والدین و مربیان و اهل منبر و رسانه توصیه می شود.⚡️
رابطه حضور قلب با وضو.عبداللهی.mp3
15.55M
🔅رابطه حضور قلب در نماز با #وضو
👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#خود_اگاهی
#زیست_آگاهانه
▪️يك بيمار مبتلا به سرطان در فرايند روان درمانى می گفت "سرطان، اختلالات روانى را درمان می كند"!
▪️گويى ابتلا به يك بيماری سخت مثل سرطان باعث می شود جزئيات رفتار سايرين و به طور كلی "جزئيات زندگی"، اهميت خود را از دست بدهد؛ چون افراد، خود را در تقابل و رويارو با مرگ می بينند، پس عميقا درك می كنند كه فرصت كم است.
▪️آنها به جای درگير كردن خود با جزئيات رفتار سايرين و اتفاقات روزمره و متعاقبا دچار اختلالات روانی شدن، كليت و معناى كلى زندگى را می بينند؛ چون فكر می كنند فرصتى برای پرداختن به جزئيات ندارند.
▪️گويى درك گذرا و كوتاه بودن زندگی باعث مي شود بيماران دريابند كه حيف است زمان كوتاهی كه دارند را صرف جزئيات بي ارزش كنند ...
▪️چقدر از اضطراب ها و افسردگی ها و استرس های ما ناشى از پرداختن به جزئيات رفتار اطرافيانمان است؟!
▪️تنها تفاوت بيمار مبتلا به سرطان و فرد سالم در اين است كه شخص بيمار، واقعيت گذرا و كوتاه بودن زندگی را عميقا باور كرده چون در بدنش دليلی برا تاييد آن وجود دارد، اما فرد سالم اين حقيقت را عميقا باور ندارد؛ حتی اگر به زبان آن را تاييد كند.
▪️پس فرد سالم چنان با جزئيات خود را درگير می كند که انگار هزاران هزار سال ديگر برای پرداختن به مسائل مهمتر فرصت دارد !
#اروین_یالوم
👈پیوند به تماشاگه راز 👉
🔹به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد.
🌷🌷🌷
🎇👈« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
خواسته های متعالی ۱۳.mp3
9.48M
📃موضوع:خواسته های متعالی دعای برای خود و دوستان خویش (قسمت سیزدهم)
📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه ،حاج آقا عبداللهی
👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم.
🌷🌷🌷
👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
حکمت 70 - لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً-1.mp3
8.75M
📚شرح و تفسیر حکمت ۷۰
#نهج_البلاغه (نسخه دشتی)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom