eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از (51) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا ✅ برهان چهارم: كه حدّ وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد. 🔹 برهان ديگري نيز از آيات اوليه‌ي سوره‌ي مباركه‌ي حمد استفاده مي شود كه حد وسط آنها رحمت مطلقه، رحمت خاصه و مالكيت مطلقه‌ي خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد. ▪ نكته: براهين حصر حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي شود كه برخي از اين براهين زير پوشش برخي ديگر است و در جمع بندي نهايي مي توان براهين متعدد را به تقرير زير در يك برهان خلاصه كرد: 🔹 همه‌ي كمالها، جمالها و نعمتها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و اسنادش به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در برابر كمال، جمال و نعمت بخشي است، همه‌ي حمد از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل نظم كلّي و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي شود[سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 22.]و گاهي بر اساس نظم خاص رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و...[ سوره‌ي انعام، آيات 95 ـ 99.]. ▪ ب: انحصار حامديّت اختصاص حامديت به خدا با دو برهان اثبات مي شود: 🔅 برهان يكم: حمد حقيقي متوقف بر معرفت حقيقي نعمت و نيز اكتناه حقيقي همه‌ي نعمتهاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة» [نهج البلاغه، خطبه 192، بند 104.]؛ پس او تنها حامد حقيقي همه‌ي نعمتهاست. 🔅 برهان دوم: بر اساس توحيد افعالي هر كس خدا را حمد مي كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي رود. از اين رو حمد حامدان مظهرحمد خداست؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند حامد است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را حمد كرده است و تعبيرهاي قرآني، گذشته از جنبه‌ي تعليم حمد به انسانها، حمد خداوند نسبت به خود را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي نفسك»، ناظر به همين مطلب است. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
پرونده چند نفر بعد ازمرگ هم بازه!.mp3
4.85M
بعد از مرگ‌ باز است 🎙مرحوم 🔅 صلواتی به روح آن عزیز هدیه کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ ✅انسان آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است 🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ مي‌گويد! 🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه مي‌بيند دارد فحش مي‌دهد! 🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد: 🔸بشرهاي اوّلي گرچه مي‌خوابيدند ولي رؤيايي نداشتند. 🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت مي‌كردند عده‌اي مي‌پذيرفتند عده‌اي نمي‌پذيرفتند. 🔸آنها كه نمي‌پذيرفتند بهانه‌شان اين بود كه انبيا مي‌فرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب مي‌بريد اگر نكرديد عقاب مي‌بريد، آنها مي‌گفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب مي‌بريم؟» 🔸مي‌فرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر مي‌شد مي‌گفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنمي‌گردد!» خيال مي‌كردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مرده‌هاي قبرستان از قبرستان در بيايند. 🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل مي‌كند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي مي‌خوابيدند چيزهايي مي‌ديدند مي‌آمدند نزد انبيايشان مي‌گفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب مي‌بينيم؟» 🔸انبيايشان مي‌فرمودند «اين ها كه شما در رؤيا مي‌بينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما مي‌گوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مرده‌هايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*) 🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است. 🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نمي‌برد، دروغ گفت عقاب نمي‌شود، آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ... *- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره سجده، آیات 10 الی 14/ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
29-019.mp3
28.11M
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای (19) پایان 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
033.mp3
13.39M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌نعمت آزادی 🔹 آنچه برای همه ما قبل از نجات دیگران مهم است، آن است كه خود را آزاد بكنیم. چیزی بهتر از آزادی نیست و ذات اقدس الهی پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در كتاب های انبیای گذشته (علیهم السلام) به این وصف معرفی كرد كه ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛[سوره اعراف, آیه157.] یعنی پیغمبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دست و بال جامعه بشری را باز می‌ كند، آن غل ها و زنجیرها را از دست و بال باز می‌ كند، بهترین وصف این است! هیچ نعمتی به اندازه نعمت آزادی نیست و هیچ عذابی هم به اندازه سلب آزادی نیست. 🔹 ذات اقدس الهی وقتی جهنم را معرفی می ‌كند، به آن سلب آزادی آن هم اشاره می ‌كند؛ می ‌فرماید جهنم نه تنها جای سوختن است، بلكه جای سلب آزادی است. فرمود درهای جهنم بسته است، باز بودن در یك آزادی است و انسان یك احساس آزادی می‌كند، ولو جهنمی نمی‌تواند از جهنم بیرون برود، ولی در جهنم هم بسته است. درباره بهشت، هیچ بهشتی حاضر نیست از بهشت بیرون برود و هیچ كسی هم حق ندارد بدون اجازه وارد بهشت بشود، ولی مع ذلك خدا می ‌فرماید درهای بهشت باز است، این باز بودن در هم یك نعمتی است روی نعمت های بهشت، چه اینكه بسته بودن در جهنم هم عذابی است روی عذاب ها. 📚 سخنرانی در جمع خواهران و برادران از منطقه 18 تهران 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش5 🔅 مراد از متشابه و مثانى در قرآن كريم‌ ▪ {و امّا مَثانى‌} من بياد ندارم كه بر بعضى از سور قرآن اطلاق شده باشد، زيرا{ثَنَى يَثْنِى‌} يعنى خم شدن و برگشتن؛ و چون بسيارى از آيات قرآن ناظر بر بعضى از آيات ديگر است، گويا مثل اينكه اين آيات دو مرتبه ذكر شده است: يكى معنى خود آيه، و يكى نظرى كه به آيه ديگر دارد. و آن آيه قبل نيز دو مرتبه ذكر شده است: يكى خود آيه، و يكى اين آيه ديگر كه راجع به آنست و معنى آن را در خود بازگو مى‌كند. ▪ و چون تمام آيات قرآن ناظر بر يكديگر است و هر آيه‌اى، معنى آيه ديگرى را متضمّن است، بنابراين تمام قرآن را مى‌توان مَثانى‌ «1» گفت‌ ،چنانچه در آيه 23، از سوره 39: الزّمر وارد است كه: {اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى‌ ذِكْرِ اللَّهِ ذلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ.} «خداوند قرآن را كه بهترين حديث و گفتار است‌ «2» بصورت كتابى‌ فروفرستاد كه آياتش هر يك با ديگرى مشابهت دارد؛ و آيات مكرّره دارد، كه بواسطه آن، پوست بر بدن كسانيكه از خدا ترس و خشيت دارند به لرزه در مى‌آيد، و پس از آن، پوست‌هاى بدن، و دل‌هاى آنان بذكر خدا آرام مى‌گيرد و نرم و ملايم مى‌گردد. ▪ اينست همان هدايت خدا، كه هر كس را كه بخواهد به آن رهبرى مى‌كند؛ و كسى را كه گمراه كند، ديگر از براى او هيچ رهبرى نخواهد بود.» در اين آيه مباركه، بتمام كتاب مُنزَّل و أحسَنُ الحَديث كه قرآنست‌{مَثانى‌} اطلاق شده است‌ ▪ {. و امّا مُتَشابِه‌} كه در اين آيه ذكر شده است بمعناى‌{يُشْبِهُ بَعْضُهُ بَعْضًا،} يعنى تمام اين كتاب از يك سنخ بوده؛ و تمام آن با تمام آن شباهت دارد. 🔹 و اين معنى غير از متشابهى است كه در قبال «مُحكم» آمده است؛ در آيه مباركه وارده در سوره 3: آل عمران: {هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ.} «اوست آن كسيكه بر تو كتاب را فرو فرستاد؛ بعضى از آن آيات محكم هستند كه آنها اساس قرآن مى‌باشند و بعضى ديگر متشابه مى‌باشند.» زيرا{محكم‌} آنستكه معنايش واضح و روشن است؛ و{مُتَشابِه‌} آنستكه‌ چنين نيست و احتياج به تأويل و تفسير دارد. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom ادامه در پست زیر👇👇👇
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مباحث_قرآنى‌ برشی از کتاب #مهر_تابان(چاپ جديد) #علامه_طباطبایی 🔅🔅🔅 📌 برش5 🔅 مراد از متشابه و
👇👇👇 👆👆👆 ⏪ (1) در تعليقه ص 601، از ج 2 «اصول كافى» طبع حروفى از{«وافى»} نقل كرده است كه: سور طُوَل، بر وزن صُرَد هفت سوره اوّل قرآن بعد از فاتحه است، بنا بر اينكه أنفال و توبه را سوره واحده بگيريم (بجهت آنكه هر دو درباره غزوات حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم وارد شده است و بهمين جهت آن دو را قَرينَتَين ميگويند و بين آن دو نيز{بسم الله الرحمن الرحيم‌} نيامده است) يا آنكه سوره هفتم را سوره‌{يونس‌} بگيريم. و مثانى هفت سوره بعد از اين هفت سوره است، و آنها را مثانى گويند چونى مثنَى و مثانى- مانند معنَى و معانى- بمعناى دنبال و پشت سر در آمدن است. و گاهى اوقات مثانى بر جميع سوره‌هاى قرآن چه طوال آن و چه قصار آن اطلاق مى‌شود. و امّا{مئين‌} از سوره 17: بنى إسرائيل است تا هفت سوره، و آنها را مئين گويند بجهت آنكه آيات هر يك از آنها در حدود صد آيه است. اينطور در بعضى از تفاسير آمده است.- تمام شد كلام «وافى». وليكن معنائى را كه «وافى» براى مثانى نموده است تمام نيست؛ چون ثَنَى يَثْنى همانطور كه در لغت آمده و علّامه فرمودند، بمعناى عطف توجّه و عطف چيزى بر چيزى مانند خم كردن و كج كردن است نه مطلق عقب در آمدن. بارى، جمع بين كلام صاحب «وافى» و روايتى را كه از «كافى» نقل نموديم اين مى‌شود كه بگوئيم: سور طِوالْ يا طُوَلْ، هفت سوره بعد از فاتحه است: بقرة، آل عمران، نساء، مائدة، أنعام، أعراف، يونس. و سوره‌هاى مثانى، هفت سوره بعد از آنهاست بنا بر اينكه أنفال و توبة يكى باشد: أنفال توبة، هود، يوسف، رعد، إبراهيم، حِجر، نَحل. و سوره‌هاى مِئين، هفت سوره بعد از آنهاست: إسراء، كَهف، مريم، طه، أنبياء، حَجّ، مؤمنون. و سوره‌هاى مفصّل، شصت و هشت سوره بعد از آنهاست؛ يعنى از سوره نور كه بيست و چهارمين سوره است تا سوره و الشّمس كه نود و يكم است، و ما بقى سوره‌ها سُوَر قصار است، و اللَهُ العالِم. 🔅🔅🔅 ⏪ (2) شايد يكى از جهاتى كه خداوند، قرآن كريم را به بهترين گفتار ({أَحْسَنَ الْحَدِيثِ‌}) تعبير فرموده است، جهتى باشد كه حضرت علّامه قدَّس اللَه نفسَه در كتاب «قرآن در إسلام» در ص 61 بيان كرده‌اند. ايشان مى‌گويند: قرآن تنها كتاب آسمانى است كه اوّلًا: زندگى سعادتمندانه انسانى را با طرز زندگى بى آلايش و پاك انسان فطرى (طبيعى) مساوى مى‌داند، و ثانياً: بر خلاف بيشتر يا همه روش‌ها كه برنامه خدا پرستى انسان را از برنامه زندگى تفكيك مى‌كنند، برنامه دينى را همان برنامه زندگى قرار داده، در همه شؤون فردى و اجتماعى انسان مداخله نموده، دستوراتى مطابق واقع بينى (جهان بينى- خدا شناسى) صادر مى‌كند. و در حقيقت افراد را به جهان، و جهان را به افراد مى‌سپارد؛ و هر دو را به خدا. 🍀🍀🍀 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 کوری دنیا و کوری آخرت ✅ کسانی که در دنیا مراکز دینی را نمی دیدند، در آخرت هم نعمت های بهشتی را نمی بینند! ◀️پرسش: استاد، جمع بين آيه ربَّنا أبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا با آيه سوره «اسراء» كه فرمود نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَي وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَبُكْماً وَصُمّاً چگونه است؟ 🔸پاسخ: بله، اينها يا گروه‌هاي مختلف‌اند ... يا مَواقف متعدّد است؛ در بعضي از موقف‌ها نمي‌بينند در بعضي از موقف‌ها مي‌بينند. 🔸يكي از آن وجوه جمع اين است كه اينها كه در دنيا أعما بودند مَن كانَ فِي هِذِهِ أعْميٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَي وَأَضَلُّ سَبِيلاً 🔸اينها در دنيا از چه نظر أعما بودند؟ يك أعماي ظاهري كه نبودند، بالأخره چشم داشتند، خيلي از چيزها را مي‌ديدند. 🔸اين ها نسبت به قرآن و عترت و معارف، أعما بودند؛ اين همه حسينيه و مسجد و حوزه‌ها و مراكز فرهنگي و ديني بود اينها را نمي‌ديدند، چهار جا مركز فساد بود فقط آنها را مي‌ديدند. 🔸در قيامت هم همين‌طور است؛ اين همه نعمت‌هايي كه براي بهشتيان و أنبيا و اولياست آنها واقعاً نمي‌بينند، فقط جهنم را مي‌بينند. 🔸اين‌طور نيست اين ها كه كورند جهنم را نبينند، اينها كه كرند جهنم را نبينند، صداي غرّش جهنم را از راه دور مي‌شنوند و مي‌لرزند امّا آن نسيم بهشت به مشام اينها نمي‌رسد. 🔸در دنيا اينها همين‌طور بودند، مسجد و اهل مسجد و جبهه و اهل جبهه را نمي‌ديدند، مراكز فساد را مي‌ديدند، نامحرم را مي‌ديدند، اين ديني‌ها را نمي‌ديدند، در قيامت هم بهشت و انبيا و اوليا را نمي‌بينند، جهنم و جهنمي ها را مي‌بينند. 🔸اين معنايش اين نيست كه واقعاً اينها كورند جهنم را نمي‌بينند، همين‌ها را مي‌برند به لبه جهنم مي‌گويند أَفَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ؟ همين‌ها مي‌گويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا 🔸اينها را كه ديگر به بهشت نمي‌برند كه بگويند بهشت را ببين! 🔸غرض اين است كه آنچه در دنيا كردند در آخرت گرفتار همان خواهد شد، اينها در دنيا كور بودند نسبت به دين و اهل دين، در آخرت كورند نسبت به بهشت و اهل بهشت. 🔸در دنيا بصير بودند نسبت به كفر و معصيت و فسق، در آخرت جهنم را به خوبي مي‌بينند. 🔸چه اينكه بهشتي‌ها هم همين‌طور بودند؛ مؤمنين قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يُغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... اينها كه نامحرم را نديدند و صداي نامحرم را نشنيدند هرگز صداي جهنم را نمي‌شنوند لاَ يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا 🔸منتها تعبير قرآن كريم نسبت به اينها مهربانانه است نمي‌فرمايد اينها كَرَند، اينها كورند، فرمود اينها آن غرّش جهنم را نمي‌شنوند، اصلاً احساس نمي‌كنند با اينكه جهنم زفير و شهيق دارد ... اما همين غرّشي كه در جهنم هست و جهنمي از فاصله چند فرسخ مي‌شنود اولياي الهي اصلاً احساس نمي‌كنند. 🔸مثل اينكه اين همه تبليغات ماهواره‌اي و مراكز فساد هست، اولياي الهي اصلاً اعتنا نمي‌كنند لاَ يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره سجده، آیات 10 الی 14 🍀🍀🍀 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (128) 🔅🔅🔅 📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (5) ▪ 4. هرگونه هزينه اي كه در تحصيل توان فرهنگي و تأمين نيروي نظامي و نيز در به كارگيري آن جهت پيشگيري بحران يا درمان و برطرف كردن آشوبِ پديده تحمّل شود، خداوند آن را ترميم مي نمايد و جبران خواهد كرد و هيچ گونه ستمي در كار نيست و هيچ كس درباره كار ديني مورد ظلم واقع نمي شود، زيرا مهم ترين حَكَم و داور خداي عادل است. ▪ تمام پيام هاي اين گونه از آيات قرآن كريم كه رهنمود دفاع از كيان دين و حريم عقيده و حَرَم وحي و منطقه اسلامي را به همراه دارد، متوجّه همه مسلمانان جهان، اعم از زن و مرد است، زيرا دفاع غير از جهاد ابتدايي است و آنچه به عنوان مهم ترين رخداد تاريخي قرن بيستم ميلادي و چهاردهم هجري به رهبري امام راحل(قدس‌سرّه) در ايران اسلامي ثبت شد، همانا دفاع مردان و زنان از قلمرو دين و مهار بحرانِ محلّي، منطقه اي و بين المللي بود، چون تهاجم بيگانه مُثلّثِ مشئومي بود كه هم رژيم محلّي را به استبداد و هم رژيم منطقه اي را به همخواني مستبدان و هم رژيم بين المللي را به استثمار و استعباد فرامي خواند و پاسخ اين فراخوان گسترده و هماهنگ،بدون حضور همه جانبه زنان مسئول و متعهد ممكن نبود و نيست، زيرا اطلاع زنان از روش ها و منش هاي هم صنفان خود آسان تر، و حمايت و هدايت آنان نسبت به آسيب ديدگان صنف خويش موثّرتر است. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom