29-018.mp3
22.26M
📌 #درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
▪مرحوم آیت الله #فلسفی (رضوان الله علیه)
▪شرح دعای #مکارم_الاخلاق(18)
🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد
🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 عیب پوشی
🔹 اینها سفارش های وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به مالك اشتر است، فرمود: «وَالْاِحْتَِمالُ قَبْرُ الْعُیوبِ أَوْ وَ الْمُسَالَمَةُ خِبَاءُ الْعُیوبِ مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیهِ»؛[نهج البلاغة(نشر: مؤسسه نهج البلاغة)، حکمت5 و 6.
] انسان اگر خیلی از چیزها را تحمّل كند، هم راز دیگران و عیب دیگران كه دوستان او هستند آن را می پوشاند، هم عیبِ خود او پوشیده می شود. «احتمال» یعنی تحمّل كردن، این بار را برداشتن.
🔹 اینجا فرمود: «وَ الْمُسَالَمَةُ خِبَاءُ الْعُیوبِ»؛ سِلم بودن، تند نشدن، راز را بازگو نكردن، عصبانی نشدن، پرده دری نكردن، عیبها را می پوشاند. هم عیب دیگران را می پوشاند كه آبروی او محفوظ باشد، هم عیب خود انسان را. پرده دری باعث می شود كه عیب انسان ظاهر شود كه انسان چقدر می تواند مثلاً خلاف خود را كتمان كند.
🔹 «مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیهِ»؛ كسی كه از خود راضی است دشمنان فراوانی دارد، چون ما عیوب فراوانی داریم. انسانی كه از خودراضی است، نقدِ خود را توانایی ندارد، نقص خود را نمی بیند؛ وقتی نقص خودش را ندید چگونه خودش را اصلاح كند؟ در جامعه، با همین نقص ظهور می كند؛ آن وقت جامعه نسبت به او بدبین هستند.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/02
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 علم غیب ملاک قضاوت نیست
🔸ما بايد بدانيم كه علم ملكوتي اشرف از آن است كه در حوزهها بيايد با آن فقه و اصول اداره بشود ...
🔸علم غيب برتر از آن است كه سند فقه باشد، علم ملكوتي برتر از آن است كه بازار فقه را گرم كند.
🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود من قاضيام، روي كُرسي قضا نشستم، محكمه قضا دارم، اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم ميكند.
🔸با حصر فرمود: «إنّما أقضي بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند در يكي از جبهههاي جنگ كسي كشته شد وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «إنّ الشملة التي أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچهاي كه ايشان در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفته در كنار قبرش دارد شعله ميزند.
🔸اين پيغمبر است ... بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم؛ علم غيب را ذات اقدس الهي در قيامت ملأ ميكند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم.
🔸اگر كسي شاهد دروغ آورد، قسم دروغ خورد، مالي را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد ميبرد.
🔸علم غيب برتر از آن است كه اين را انسان به بازار فقه بياورد.
🔸آن وقت ديگر جا براي اين سؤال نيست كه «وجود مبارك حضرت امير ميدانست آن شب شهيد ميشود يا نميشود؟ اگر ميدانست چرا رفته؟ وجود مبارك سيّدالشهداء ميدانست شهيد ميشود يا نميشود؟ اگر ميدانست شهيد ميشود چرا رفته؟»
🔸اين اصلاً آسمان را به زمين دوختن است؛ آن علم اشرف از آن است كه بازار فقه را گرم بكند، فقه ظاهري دارد، همه ما مثل ديگران مكلّف به ظاهريم.
🔸گاهي براي اظهار معجزه، اظهار نبوّت، اظهار امامت، اثبات ولايت دستورات غيبي ميدهند اما بنا بر اين نيست كه با علم غيب عمل كنند.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره لقمان، آیات 31 الی34(آخر)
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#خشم_الهی
#ظلم
#سیره_نبوی
#پیامبر
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه50 (امروز سه شنبه 24-10-1398)
📌 خرابی خانه ظلم
عَنِ الْحَارِِث، عَنْ عَِليٍّ «عَنِ الْحَارِِث، عَنْ عَِليٍّ « علیه السلام » قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ « صلی الله علیه وآله » :يَقُولُ اللَّهُ «َّعزوجل»: اِشْتَدَّ َغضَبِي عَلَى مَنْ َظلَمَ مَنْ لَاَيجِدُ نَاصِراً َغيِْري.
📚 (امالی شیخ طوسی ص 405)
▪ حضرت از قول خداوند متعال نقل میکنند که پروردگار عالم اینگونه فرمود که: إشتَدّ غضَبی علی مَن ظَلَم مَن لایَجدُ ناصراً غیری. ظلم جزو گناهان خانه خرابکن است، خدای متعال با ستمگران، ظالمانِ به دیگران برخوردتندی دارد، ، «ألا لعنةُ الله علی القومِ الظالمین»در یک جاهایی«والکافرون هم الظالمون».
▪ البته ظلمِ به نفس هم مبغوض است، ظلم به نفس این است که انسان گناهی بکند به ضرر خودش، یک حرکتی علیه خودش انجام بدهد. این با توبه، انابه و با استغفار برطرف میشود، اما ظلم به غیر به معنای واقعیِ کلمه، خانه خرابکن است! خانۀ ظالم خراب میشود.
▪ در بین صُور و انواع ظلم، این نوع ظلم از همه بالاتر است، ظلم کردن به کسی که هیچ کسی جز خدا ندارد. آن کسی که کسی هم دارد، اگر به او هم ظلم شود بد است، اما
آن کسی که هیچ کس را ندارد و دستش به هیچ جایی بند نیست، نه پارتی ای دارد، نه آدم بانفوذی در این دستگاه، آن دستگاه! همۀ ما بایستی مراقب این معنا باشیم، بخصوص آن کسانی که مسئولیت های حساسی دارند، مثل مسئولیت قضائی، کسانی که در مسند قضا قرار میگیرند، این مسأله ممکن است برایشان پیش بیاید که امیدواریم خدای متعال کمکشان کند، نجات پیدا کنند و در این دام نیفتند، در این ورطۀ سخت که شدّت غضبُ الله را در پی دارد، قرار نگیرند.
▪ این ظلم، گاهی ظلم مالی است، گاهی ظلم آبروئی است، گاهی ظلم جانی و بدنی است، گاهی ظلم روحی است، یکی را روحاً انسان آزرده کند، ظلم مالی، مال کسی را غصب کند، تفریط در مال دیگری بکند؛ همۀ اینها ظلم است.
▪ اگر طرفِ مظلوم کسی باشد که دستش به جایی بند نباشد و فقط بتواند خدا را صدا بزند، کس دیگری نداشته باشد، شدتِ غضب الهی اینجا خیلی زیاد است.
▪ در یک چنین مواردی، خیلی باید مراقب بود! در نظام جمهوری اسلامی، ما ادّعاهایمان خیلی زیاد است، خیلی بالاست، ما بخش مهمی از اجراء ، مدّعی عدالت اجتماعی هستیم، عدالت سراسری عدالت و رفع ظلم هنوز انجام نگرفته! البته تلاش میشود، امیدواریم خدای متعال کمک کند، تحقق پیدا کند. ولیکن مادامی که آن اهداف عالیه تحقق پیدا نکرده است، ما در عملِ خودمان میتوانیم این دستورها را رعایت کنیم، مراقبت کنیم. و جدّاً مراقبت کنیم، ظلم از ما سر نزند.
▪ اگر نتوانیم در کلّ محیط اجتماعیِ کشور ظلم را برطرف بکنیم، خودمان میتوانیم ظلم نکنیم، بخصوص در حقّ کسی که غیر از خدا هیچ کسی را ندارد، صدایش به هیچ جا نمیرسد. خداوند انشاءالله به همه کمک کند .
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مسد
#سوره_مسد
#تبَّت
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نگاهی به نکته های تفسیری آیه 3و4 سوره مسد
▪ «سَیَصْلَی»: به آتش داخل خواهد شد و بدان خواهد سوخت
▪ «ذَاتَ لَهَبٍ»: زبانهکش و مشتعل
✅ ۱ - ابولهب در آخرت، به آتش گرفتار شده و در آن باقى خواهد ماند. (سیصلى نارًا)
▪ «صلى النار»; یعنى، به سختى گرفتار حرارت آتش شد (قاموس). «صلاة» (ریشه «یصلى» در نظر زجّاج) در اصل بر ملازمت دلالت دارد (لسان العرب). بنابراین «یصلى النار»، بیانگر خلود است.
✅ ۲ - آتش دوزخ، داراى شعله اى عظیم و زبانه اى هولناک است. (نارًا ذات لهب)
▪ «لهب»; یعنى، زبانه آتش و یا شعله ور شدن آن هر گاه از دود خالى باشد (قاموس). نکره بودن «لهب»، بر عظمت و هولناکى آن دلالت دارد.
✅ ۳ - قیامت، نزدیک و گرفتارى ثروتمندان مخالف دین به آتش دوزخ، حتمى است. (سیصلى)
▪ حرف «سین» در «سیصلى» در تهدید به کار رفته و بر حتمى بودن دلالت دارد (کشاف). در تفاوت «سین» و «سوف» گفته شده است: «سین» بر استقبال نزدیک دلالت دارد.
✅ ۴ - ثروت و مقام، مانع گرفتارى به شعله هاى آتش جهنم نیست. (ما أغنى عنه ماله و ما کسب . سیصلى نارًا ذات لهب)
✅ ۵ - گرایش نیافتن ابولهب به اسلام تا آخر عمر، از پیشگویى هاى قرآن (سیصلى نارًا ذات لهب)
🔅🔅🔅
▪ «إمْرَأَتُهُ»: همسرش. عطف بر ضمیر فاعلی مستتر در اصل (سَیَصْلَی) است.
▪ «حَمَّالَةَ»: بسیار بارکش. مفعولٌبه برای فعل محذوفی است و مخصوص به ذمّ است. برخی آن را حال هم دانستهاند.
▪ «الْحَطَبِ»: هیزم. «حَمَّالَةَ الْحَطَبِ»: هیزمکش. کنایه از سخنچین است که با برافروختن آتش کینهتوزی و دشمنانگی در میان مردم، خرمن محبّت و مودّت آنان را آتش میزند، و رشته دوستی و رابطه خویشاوندی همگان را میگسلاند
✅ ۱ - همسر ابولهب (ام جمیل خواهر ابوسفیان)، در مخالفت با اسلام، مانند او بود. (و امرأته)
▪ «امرأته» عطف است بر فاعل «سیصلى» و بیانگر اشتراک ابولهب و همسرش در عذاب الهى و موجبات آن است.
✅ ۲ - همسر ابولهب، در مقابله با اسلام، دنباله رو شوهرش بود. (و امرأته)
▪ بیان پیوند زناشویى و وابستگى ام جمیل به ابولهب، با تعبیر «امرأته»، نشانگر مستقل نبودن او در تلاش هاى ضد اسلامى اش است.
✅ ۳ - خداوند، همسر ابولهب را گرفتار سرنوشتى همسان فرجام شوهرش خواند. (و امرأته)
✅ ۴ - سوختن در آتش ابدى دوزخ، فرجام همسر ابولهب (و امرأته)
✅ ۵ - همسر ابولهب، هنگام هیزم کشى به آزار پیامبر(ص) مى پرداخت. (حمّالة الحطب)
✅ ۶ - همسر ابولهب، زنى سخن چین و آتش بیار نزاع هاى مردم و تحریک کننده آنان به مخالفت با اسلام بود. (حمّالة الحطب)
▪ از آن جا که ابولهب، فردى ثروتمند و متشخص بود، ممکن است گفته شود که: توصیف همسر او به «حمّالة الحطب»، به معناى کنایى آن است که دعواها را شعله ور مى ساخت.
✅ ۷ - جواز تحقیر زنانِ کافر و مؤذى و به کار بردن کلمات ناهنجار درباره آنان (حمّالة الحطب)
✅ ۸ - همسر ابولهب، در حالى که خود هیمه آتش جهنم را بر دوش مى کشد، به دوزخ خواهد افتاد. (حمّالة الحطب)
✅ ۹ - گناهان همسر ابولهب، در قیامت بارى سنگین بر دوش او و برافروزاننده آتش جهنم خواهد بود. (حمّالة الحطب)
▪ مراد از «حطب»، مى تواند گناهان باشد که مانند هیزم آتش را شعلهور مى سازد.
✅ ۱۰ - حالت انسان در آخرت، تجسّمى از وضع او در دنیا است. (حمّالة الحطب)
▪ شأن نزول آیه شریفه - که از هیزم کشى و خار ریختن ام جمیل سر راه پیامبر(ص) حکایت دارد - بیانگر این است که آنچه در این آیه از حالت او در آخرت بیان شده، تجسّم وضع دنیاى او است.
✅ ۱۱ - افزایش عذابِ ابولهب، با آزاررسانى همسر او به پیامبر(ص) (سیصلى نارًا ... و امرأته حمّالة الحطب)
▪ ذکر هیزم کش بودن همسر ابولهب در آخرت - پس از بیان ورود ابولهب به دوزخ - بیانگر آن است که عذاب ابولهب به دست عزیزترین افرادش، افزایش یافته و همسر او هیزم آتش او را فراهم مى سازد. تأثیر رفتار همسر ابولهب در افزایش عذاب او، از آنجا است که وى کردار همسر خود را مى پسندید و با آنکه مى توانست مانع او شود، او را از آن کار باز نمى داشت.
✅ ۱۲ - کافر ماندن همسر ابولهب تا آخر عمر، از پیشگویى هاى قرآن (سیصلى نارًا ... و امرأته حمّالة الحطب)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(51)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#لطائف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 لطايف و اشارات
✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا
✅ برهان چهارم: كه حدّ وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد.
🔹 برهان ديگري نيز از آيات اوليهي سورهي مباركهي حمد استفاده مي شود كه حد وسط آنها رحمت مطلقه، رحمت خاصه و مالكيت مطلقهي خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد.
▪ نكته: براهين حصر حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي شود كه برخي از اين براهين زير پوشش برخي ديگر است و در جمع بندي نهايي مي توان براهين متعدد را به تقرير زير در يك برهان خلاصه كرد:
🔹 همهي كمالها، جمالها و نعمتها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و اسنادش به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در برابر كمال، جمال و نعمت بخشي است، همهي حمد از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل نظم كلّي و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي شود[سورهي انبياء، آيهي 22.]و گاهي بر اساس نظم خاص رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و...[ سورهي انعام، آيات 95 ـ 99.].
▪ ب: انحصار حامديّت
اختصاص حامديت به خدا با دو برهان اثبات مي شود:
🔅 برهان يكم: حمد حقيقي متوقف بر معرفت حقيقي نعمت و نيز اكتناه حقيقي همهي نعمتهاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة» [نهج البلاغه، خطبه 192، بند 104.]؛ پس او تنها حامد حقيقي همهي نعمتهاست.
🔅 برهان دوم: بر اساس توحيد افعالي هر كس خدا را حمد مي كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي رود. از اين رو حمد حامدان مظهرحمد خداست؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند حامد است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را حمد كرده است و تعبيرهاي قرآني، گذشته از جنبهي تعليم حمد به انسانها، حمد خداوند نسبت به خود را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي نفسك»، ناظر به همين مطلب است.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
پرونده چند نفر بعد ازمرگ هم بازه!.mp3
4.85M
#پرونده_سه_دسته
بعد از مرگ باز است
🎙مرحوم #آیت_الله_مجتهدی
🔅 صلواتی به روح آن عزیز هدیه کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله#جوادی_آملی
📌 ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ
✅انسان آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است
🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ ميگويد!
🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه ميبيند دارد فحش ميدهد!
🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد:
🔸بشرهاي اوّلي گرچه ميخوابيدند ولي رؤيايي نداشتند.
🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت ميكردند عدهاي ميپذيرفتند عدهاي نميپذيرفتند.
🔸آنها كه نميپذيرفتند بهانهشان اين بود كه انبيا ميفرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب ميبريد اگر نكرديد عقاب ميبريد، آنها ميگفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب ميبريم؟»
🔸ميفرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر ميشد ميگفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنميگردد!» خيال ميكردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مردههاي قبرستان از قبرستان در بيايند.
🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل ميكند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي ميخوابيدند چيزهايي ميديدند ميآمدند نزد انبيايشان ميگفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب ميبينيم؟»
🔸انبيايشان ميفرمودند «اين ها كه شما در رؤيا ميبينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما ميگوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مردههايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*)
🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است.
🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نميبرد، دروغ گفت عقاب نميشود، آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ...
*- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره سجده، آیات 10 الی 14/
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
29-019.mp3
28.11M
📌 #درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
▪️مرحوم آیت الله #فلسفی (رضوان الله علیه)
▪️شرح دعای #مکارم_الاخلاق(19)
پایان
🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد
🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
033.mp3
13.39M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه33
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌نعمت آزادی
🔹 آنچه برای همه ما قبل از نجات دیگران مهم است، آن است كه خود را آزاد بكنیم. چیزی بهتر از آزادی نیست و ذات اقدس الهی پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در كتاب های انبیای گذشته (علیهم السلام) به این وصف معرفی كرد كه ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛[سوره اعراف, آیه157.] یعنی پیغمبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دست و بال جامعه بشری را باز می كند، آن غل ها و زنجیرها را از دست و بال باز می كند، بهترین وصف این است! هیچ نعمتی به اندازه نعمت آزادی نیست و هیچ عذابی هم به اندازه سلب آزادی نیست.
🔹 ذات اقدس الهی وقتی جهنم را معرفی می كند، به آن سلب آزادی آن هم اشاره می كند؛ می فرماید جهنم نه تنها جای سوختن است، بلكه جای سلب آزادی است. فرمود درهای جهنم بسته است، باز بودن در یك آزادی است و انسان یك احساس آزادی میكند، ولو جهنمی نمیتواند از جهنم بیرون برود، ولی در جهنم هم بسته است. درباره بهشت، هیچ بهشتی حاضر نیست از بهشت بیرون برود و هیچ كسی هم حق ندارد بدون اجازه وارد بهشت بشود، ولی مع ذلك خدا می فرماید درهای بهشت باز است، این باز بودن در هم یك نعمتی است روی نعمت های بهشت، چه اینكه بسته بودن در جهنم هم عذابی است روی عذاب ها.
📚 سخنرانی در جمع خواهران و برادران از منطقه 18 تهران
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 نعمت آزادی
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 اعجاز مهدوی
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#مباحث_قرآنى
برشی از کتاب
#مهر_تابان(چاپ جديد)
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌 برش5
🔅 مراد از متشابه و مثانى در قرآن كريم
▪ {و امّا مَثانى} من بياد ندارم كه بر بعضى از سور قرآن اطلاق شده باشد، زيرا{ثَنَى يَثْنِى} يعنى خم شدن و برگشتن؛ و چون بسيارى از آيات قرآن ناظر بر بعضى از آيات ديگر است، گويا مثل اينكه اين آيات دو مرتبه ذكر شده است: يكى معنى خود آيه، و يكى نظرى كه به آيه ديگر دارد. و آن آيه قبل نيز دو مرتبه ذكر شده است: يكى خود آيه، و يكى اين آيه ديگر كه راجع به آنست و معنى آن را در خود بازگو مىكند.
▪ و چون تمام آيات قرآن ناظر بر يكديگر است و هر آيهاى، معنى آيه ديگرى را متضمّن است، بنابراين تمام قرآن را مىتوان مَثانى «1» گفت ،چنانچه در آيه 23، از سوره 39: الزّمر وارد است كه:
{اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللَّهِ ذلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ.}
«خداوند قرآن را كه بهترين حديث و گفتار است «2» بصورت كتابى فروفرستاد كه آياتش هر يك با ديگرى مشابهت دارد؛ و آيات مكرّره دارد، كه بواسطه آن، پوست بر بدن كسانيكه از خدا ترس و خشيت دارند به لرزه در مىآيد، و پس از آن، پوستهاى بدن، و دلهاى آنان بذكر خدا آرام مىگيرد و نرم و ملايم مىگردد.
▪ اينست همان هدايت خدا، كه هر كس را كه بخواهد به آن رهبرى مىكند؛ و كسى را كه گمراه كند، ديگر از براى او هيچ رهبرى نخواهد بود.»
در اين آيه مباركه، بتمام كتاب مُنزَّل و أحسَنُ الحَديث كه قرآنست{مَثانى} اطلاق شده است
▪ {. و امّا مُتَشابِه} كه در اين آيه ذكر شده است بمعناى{يُشْبِهُ بَعْضُهُ بَعْضًا،} يعنى تمام اين كتاب از يك سنخ بوده؛ و تمام آن با تمام آن شباهت دارد.
🔹 و اين معنى غير از متشابهى است كه در قبال «مُحكم» آمده است؛ در آيه مباركه وارده در سوره 3: آل عمران:
{هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ.}
«اوست آن كسيكه بر تو كتاب را فرو فرستاد؛ بعضى از آن آيات محكم هستند كه آنها اساس قرآن مىباشند و بعضى ديگر متشابه مىباشند.»
زيرا{محكم} آنستكه معنايش واضح و روشن است؛ و{مُتَشابِه} آنستكه چنين نيست و احتياج به تأويل و تفسير دارد.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
ادامه در پست زیر👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مباحث_قرآنى برشی از کتاب #مهر_تابان(چاپ جديد) #علامه_طباطبایی 🔅🔅🔅 📌 برش5 🔅 مراد از متشابه و
👇👇👇
👆👆👆
⏪ (1) در تعليقه ص 601، از ج 2 «اصول كافى» طبع حروفى از{«وافى»} نقل كرده است كه: سور طُوَل، بر وزن صُرَد هفت سوره اوّل قرآن بعد از فاتحه است، بنا بر اينكه أنفال و توبه را سوره واحده بگيريم (بجهت آنكه هر دو درباره غزوات حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم وارد شده است و بهمين جهت آن دو را قَرينَتَين ميگويند و بين آن دو نيز{بسم الله الرحمن الرحيم} نيامده است) يا آنكه سوره هفتم را سوره{يونس} بگيريم. و مثانى هفت سوره بعد از اين هفت سوره است، و آنها را مثانى گويند چونى مثنَى و مثانى- مانند معنَى و معانى- بمعناى دنبال و پشت سر در آمدن است. و گاهى اوقات مثانى بر جميع سورههاى قرآن چه طوال آن و چه قصار آن اطلاق مىشود. و امّا{مئين} از سوره 17: بنى إسرائيل است تا هفت سوره، و آنها را مئين گويند بجهت آنكه آيات هر يك از آنها در حدود صد آيه است. اينطور در بعضى از تفاسير آمده است.- تمام شد كلام «وافى». وليكن معنائى را كه «وافى» براى مثانى نموده است تمام نيست؛ چون ثَنَى يَثْنى همانطور كه در لغت آمده و علّامه فرمودند، بمعناى عطف توجّه و عطف چيزى بر چيزى مانند خم كردن و كج كردن است نه مطلق عقب در آمدن. بارى، جمع بين كلام صاحب «وافى» و روايتى را كه از «كافى» نقل نموديم اين مىشود كه بگوئيم: سور طِوالْ يا طُوَلْ، هفت سوره بعد از فاتحه است: بقرة، آل عمران، نساء، مائدة، أنعام، أعراف، يونس. و سورههاى مثانى، هفت سوره بعد از آنهاست بنا بر اينكه أنفال و توبة يكى باشد: أنفال توبة، هود، يوسف، رعد، إبراهيم، حِجر، نَحل. و سورههاى مِئين، هفت سوره بعد از آنهاست: إسراء، كَهف، مريم، طه، أنبياء، حَجّ، مؤمنون. و سورههاى مفصّل، شصت و هشت سوره بعد از آنهاست؛ يعنى از سوره نور كه بيست و چهارمين سوره است تا سوره و الشّمس كه نود و يكم است، و ما بقى سورهها سُوَر قصار است، و اللَهُ العالِم.
🔅🔅🔅
⏪ (2) شايد يكى از جهاتى كه خداوند، قرآن كريم را به بهترين گفتار ({أَحْسَنَ الْحَدِيثِ}) تعبير فرموده است، جهتى باشد كه حضرت علّامه قدَّس اللَه نفسَه در كتاب «قرآن در إسلام» در ص 61 بيان كردهاند. ايشان مىگويند: قرآن تنها كتاب آسمانى است كه اوّلًا: زندگى سعادتمندانه انسانى را با طرز زندگى بى آلايش و پاك انسان فطرى (طبيعى) مساوى مىداند، و ثانياً: بر خلاف بيشتر يا همه روشها كه برنامه خدا پرستى انسان را از برنامه زندگى تفكيك مىكنند، برنامه دينى را همان برنامه زندگى قرار داده، در همه شؤون فردى و اجتماعى انسان مداخله نموده، دستوراتى مطابق واقع بينى (جهان بينى- خدا شناسى) صادر مىكند. و در حقيقت افراد را به جهان، و جهان را به افراد مىسپارد؛ و هر دو را به خدا.
🍀🍀🍀
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 کوری دنیا و کوری آخرت
✅ کسانی که در دنیا مراکز دینی را نمی دیدند، در آخرت هم نعمت های بهشتی را نمی بینند!
◀️پرسش: استاد، جمع بين آيه ربَّنا أبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا با آيه سوره «اسراء» كه فرمود نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَي وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَبُكْماً وَصُمّاً چگونه است؟
🔸پاسخ: بله، اينها يا گروههاي مختلفاند ... يا مَواقف متعدّد است؛ در بعضي از موقفها نميبينند در بعضي از موقفها ميبينند.
🔸يكي از آن وجوه جمع اين است كه اينها كه در دنيا أعما بودند مَن كانَ فِي هِذِهِ أعْميٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَي وَأَضَلُّ سَبِيلاً
🔸اينها در دنيا از چه نظر أعما بودند؟ يك أعماي ظاهري كه نبودند، بالأخره چشم داشتند، خيلي از چيزها را ميديدند.
🔸اين ها نسبت به قرآن و عترت و معارف، أعما بودند؛ اين همه حسينيه و مسجد و حوزهها و مراكز فرهنگي و ديني بود اينها را نميديدند، چهار جا مركز فساد بود فقط آنها را ميديدند.
🔸در قيامت هم همينطور است؛ اين همه نعمتهايي كه براي بهشتيان و أنبيا و اولياست آنها واقعاً نميبينند، فقط جهنم را ميبينند.
🔸اينطور نيست اين ها كه كورند جهنم را نبينند، اينها كه كرند جهنم را نبينند، صداي غرّش جهنم را از راه دور ميشنوند و ميلرزند امّا آن نسيم بهشت به مشام اينها نميرسد.
🔸در دنيا اينها همينطور بودند، مسجد و اهل مسجد و جبهه و اهل جبهه را نميديدند، مراكز فساد را ميديدند، نامحرم را ميديدند، اين دينيها را نميديدند، در قيامت هم بهشت و انبيا و اوليا را نميبينند، جهنم و جهنمي ها را ميبينند.
🔸اين معنايش اين نيست كه واقعاً اينها كورند جهنم را نميبينند، همينها را ميبرند به لبه جهنم ميگويند أَفَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ؟ همينها ميگويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا
🔸اينها را كه ديگر به بهشت نميبرند كه بگويند بهشت را ببين!
🔸غرض اين است كه آنچه در دنيا كردند در آخرت گرفتار همان خواهد شد، اينها در دنيا كور بودند نسبت به دين و اهل دين، در آخرت كورند نسبت به بهشت و اهل بهشت.
🔸در دنيا بصير بودند نسبت به كفر و معصيت و فسق، در آخرت جهنم را به خوبي ميبينند.
🔸چه اينكه بهشتيها هم همينطور بودند؛ مؤمنين قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يُغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... اينها كه نامحرم را نديدند و صداي نامحرم را نشنيدند هرگز صداي جهنم را نميشنوند لاَ يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا
🔸منتها تعبير قرآن كريم نسبت به اينها مهربانانه است نميفرمايد اينها كَرَند، اينها كورند، فرمود اينها آن غرّش جهنم را نميشنوند، اصلاً احساس نميكنند با اينكه جهنم زفير و شهيق دارد ... اما همين غرّشي كه در جهنم هست و جهنمي از فاصله چند فرسخ ميشنود اولياي الهي اصلاً احساس نميكنند.
🔸مثل اينكه اين همه تبليغات ماهوارهاي و مراكز فساد هست، اولياي الهي اصلاً اعتنا نميكنند لاَ يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره سجده، آیات 10 الی 14
🍀🍀🍀
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(128)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#رسالت_زنان_در_تأمين_امنيت
🔅🔅🔅
📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (5)
▪ 4. هرگونه هزينه اي كه در تحصيل توان فرهنگي و تأمين نيروي نظامي و نيز در به كارگيري آن جهت پيشگيري بحران يا درمان و برطرف كردن آشوبِ پديده تحمّل شود، خداوند آن را ترميم مي نمايد و جبران خواهد كرد و هيچ گونه ستمي در كار نيست و هيچ كس درباره كار ديني مورد ظلم واقع نمي شود، زيرا مهم ترين حَكَم و داور خداي عادل است.
▪ تمام پيام هاي اين گونه از آيات قرآن كريم كه رهنمود دفاع از كيان دين و حريم عقيده و حَرَم وحي و منطقه اسلامي را به همراه دارد، متوجّه همه مسلمانان جهان، اعم از زن و مرد است، زيرا دفاع غير از جهاد ابتدايي است و آنچه به عنوان مهم ترين رخداد تاريخي قرن بيستم ميلادي و چهاردهم هجري به رهبري امام راحل(قدسسرّه) در ايران اسلامي ثبت شد، همانا دفاع مردان و زنان از قلمرو دين و مهار بحرانِ محلّي، منطقه اي و بين المللي بود، چون تهاجم بيگانه مُثلّثِ مشئومي بود كه هم رژيم محلّي را به استبداد و هم رژيم منطقه اي را به همخواني مستبدان و هم رژيم بين المللي را به استثمار و استعباد فرامي خواند و پاسخ اين فراخوان گسترده و هماهنگ،بدون حضور همه جانبه زنان مسئول و متعهد ممكن نبود و نيست، زيرا اطلاع زنان از روش ها و منش هاي هم صنفان خود آسان تر، و حمايت و هدايت آنان نسبت به آسيب ديدگان صنف خويش موثّرتر است.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#قصه_های_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 نیكوترین قصّهها در قرآن كریم(3)
پایان
▪ قرآن، اسطوره نیست:
▪ گروه دوم؛ كسانی هستند كه با تكیه بر استدلالهای عقلی، نشانههای اعجاز، را در قرآن دیدهاند و آن را پذیرفتهاند كه آفریدگار انسان و جهان، خداست و اوست كه انسان را با دین خود و با فرستادن پیغمبران و نازل كردن كتابها، پرورش انسانی میدهد. بر اساس عقل خود دریافتهاند كه اگر كسی ادّعای رسالت داشته باشد، باید از ویژگیهای خاص انسانی برخوردار باشد كه همان معجزه است و فرق اعجاز با علوم غریبه (از قبیل سحر و جادوگری) را با اصول عقلی دریافتهاند و تفاوت ره آورد انبیا را با آنچه مرتاضان در اثر ریاضت بدان رسیدهاند فهمیدهاند.
▪ قرآن، شعر و قصّه نیست
قرآن كریم كتاب كامل و محكمی است كه به دلیل همین استحكام و برهانی بودن و هماهنگی با فطرت و عقل بشر، هیچ بطلانی در آن راه ندارد و برای همیشه هدایتگر بشر خواهد بود كه فرمود « لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»[15]
🔹 اگر درك مطلبی در قرآن دشوار بود، نباید آن را بر تمثیلهای خیالی و شعری حمل كرد؛ زیرا خیالبافی شاعرانه با كتاب حكمت سازگار نیست.
🔹 شاعر خیال پرداز مَدح و قدح او خیالبافی است نه عاقلانه، در این باره چنین گفته شده: «لا تواخ شاعراً فإنّه یمدحك بثَمَنٍ و یهْجوك مجاناً» یعنی با خیال پرداز، برادری نكن كه وی تو را در برابر بها میستاید و رایگان هجو و بدگویی میكند.
🔹 از تهمتهای كافران و دشمنان اسلام به رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ این بود كه میگفتند رهآورد او بافتههای شعری و خیالی است، او شاعر است نه حكیم. « أَمْ یَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ»[16] خدای سبحان در برابر این تهمت، صریحاً رسول خود را به عنوان حكیم معرفی میكند و بر شاعر نبودن ایشان تأكید میورزد « وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما یَنْبَغِی لَهُ»[17] ما به او شعر و خیالبافی نیاموختیم كه شعرسازی و خیالبافی شایستهی مقام آن حضرت نیست، چه اینكه روح خیال پرداز نمیتواند محكم بیندیشد و اندیشههای وزین داشته باشد، در حالی كه قرآن كریم قول وزین و كتاب حكیم است « إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْكَ قَوْلاً ثَقِیلاً»[18].
📝 پی نوشت:
[1] ـ سوره مائده، آیه 27.
[2] ـ سوره یوسف، آیه 3.
[3] ـ سوره انفال، آیه 53.
[4] ـ سوره یوسف، آیه 33.
[5] ـ سوره مائده، آیه 27.
[6] ـ سوره مائده، آیه 27؛ همانا خدا از اهل تقوی (عمل را) قبول میكند.
[7] ـ سوره نمل، آیه 40.
[8] ـ سوره كهف، آیه 98.
[9] ـ سوره انفال، آیه 31؛ هنگامی كه آیات ما برای آنها تلاوت شود گویند ما شنیدیم و اگر بخواهیم مثل این كلام را میآوریم.
[10] ـ سوره نحل، آیه 24.
[11] ـ سوره نحل، آیه 24.
[12] ـ سوره نحل، آیه 30.
[13] ـ سوره فرقان، آیه 5.
[14] ـ سوره انعام، آیه 91.
[15] ـ سوره فصّلت، آیه 42؛ كه هیچ گونه، باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نفی آید؛
[16] ـ سوره طور، آیه 30.
[17] ـ سوره یس، آیه 69.
[18] ـ سوره مزمل، آیه 5؛ چرا كه ما به زودی سخنی سنگین به تو القا خواهیم كرد.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
پالایش8سودای یار8-10-98.mp3
15.95M
#آوای_زندگی
#پالایش
#شرح_دعای_وضو
#حضور_قلب
#نماز
#نگاشت_صوتی 16
🔅🔅🔅
📌پالایش 8(سودای یار
زمان11/04دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
034.mp3
12.45M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه34
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
مداح ایرانی نیویورک.docx
32.5K
#فعالیت_فرهنگی
#اهل_بیت
#مسجد
#جوانان
#وحدت
#امریکا
#دردشتیان
🔅🔅🔅
خواندن این متن 10 صفحه ای به همه کسانی که کارفرهنگی می کنند به خصوص جوانان توصیه می شود.
✅مردم دنیا امروز بیش از پیش تشنه آموزه های اهل بیت هستند با
▪تکنیک مناسب
▪تسلط به زبان آنان
▪مطالعه و معلومات لازم
▪شرح صدر و اخلاق
به سراغ شان برویم.🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
قرآن معجزه جاويد از دیدگاه تازه مسلمانان غربی.docx
39.3K
#ره_یافتگان
#قرآن
#معجزه
📌 شگفتی های قرآن از زبان رهیافتگان غربی
📒 توضیح:برش هایی از یک مقاله به قلم یکی از نویسندگان غربی در بیان معجزه ماندگار قرآن تقدیم همه قرآن دوستان و قرآن پژوهان می شود.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📌 فرازهایی از پیام های حکیم متأله حضرت آیت الله #جوادی_آملی (دامت برکاته) که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهید #نواب_صفوی و همرزمانش
▪ 27 دی ماه، سالروز شهادت شهید #نواب_صفوی و همرزمانش از جمعیت فداییان اسلام می باشد که پس از مبارزات خستگی ناپذیر به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و به خیل شهدای #انقلاب اسلامی پیوستند.
🔸🔸🔸
◀️ جناب سيّد بزرگوار #نواب_صفوي ـ كه درود و رحمت الهي بر او و همرزمان و بر همه شهدا باد! ـ دارای چند ويژگي بود: اولاً شجاعت, درست است كه انسان ميتواند و موظّف است در برابر ناملايمات شجاع باشد; ولي بخشي از شجاعت كسبي نيست، بلکه بعضي از شجاعتها موهبت الهي است.
◀️ آن شجاعت ممتاز شهيد #نوّاب_صفوي هر كس از نزديك با او آشنا بود و آن عصر و مصر را ميديد باور ميكرد كه اين كسبي نيست، ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ﴾؛ شهيد نواب صفوي اين طور بود، برخي از همرزمانشان شهيد واحدي(رضوان الله عليه) هم در مرحله بعد اينطور بودند.
◀️ گذشته از آنكه #نواب_صفوي (رضوان الله عليه)، از نظر تشخيص اول بود و از نظر شهامت و شجاعت و از نظر سيادت اول بود ؛ او سيّد شهداي قبل از انقلاب بود. در آن عصر و مصر عدهاي شربت شهادت نوشيدند؛ ولي سيّد شهداي آنها همين نوّاب صفوي (رضوان الله تعالي عليه و علي هؤلاء) بود ـ خداي سبحان او و همرزمانش را با شهداي كربلا محشور بفرمايد!
👇در صورت تمایل جهت دریافت متن کامل به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
http://l1l.ir/y3z
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
035.mp3
9.68M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه35
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مسد
#سوره_مسد
#تبَّت
🔅🔅🔅
📌نگاشت8:نگاهی به نکته های تفسیری آیه 5 سوره مسد
▪ «جِیدِ»: گردن.
▪ «حَبْلٌ»: ریسمان.
▪ «مَسَدٍ»: رشته به هم تابیده از لیف خرما و غیره. این آیه حال است و کنایه از تحقیر چنین شخصی است. این سرنوشت نه تنها برای ابولهب و امّ جمیل است و بس، بلکه هرکه با قرآن مخالف باشد و مانع رواج و رسوخ احکام آن در جهان گردد، در دوزخ قرین و همدم آنان خواهد گشت.
✅ ۱ - در افتادن همسر ابولهب به آتش جهنم، در حالتى خواهد بود که ریسمانى از الیاف به هم بافته در گردن دارد. (فى جیدها حبل من مسد) 🔸 «جید» به معناى گردن یا محل گردنبند
🔸 و «مسد» به معناى لیف ملایمى است که از درخت خرما گرفته مى شود
🔸 این آیه از آن جا که حال براى «امرأته» و هم زمان با عامل خود (سیصلى) است، حالت ورود ام جمیل به جهنم را - که به گردن او زنجیرى از رشته هاى به هم بافته، بسته شده است - ترسیم مى کند.
✅ ۲ - عذاب آخرت، تجسّمى از گناه در دنیا است. (فى جیدها حبل من مسد)
🔸 آیه شریفه ترسیمى از آخرت همسر ابولهب ارائه مى دهد; یعنى، او همان طور که در دنیا بوته هاى خار را برمى داشت و بند آن را به گردن مى انداخت، تا به راه پیامبر(ص) بیفشاند; در آخرت نیز بار گناه خود را برداشته و بند آن را به گردن خواهد انداخت.
✅ ۳ - همسر ابولهب در آخرت، در نهایت ذلّت و با گردنبندى از لیف هاى بافته شده تحقیر خواهد شد. (فى جیدها حبل من مسد)
🔸 برخى گفته اند: همسر ابولهب، سوگند یاد کرده بود که گردنبند فاخر خود را در دشمنى با پیامبر(ص) خرج کند و آیه شریفه با بیان این که در آخرت، او داراى گردنبند لیفى خواهد بود; اوج حقارت او را بیان کرده است.
🔸 تعبیر «جید» گرچه با «عنق» به یک معنا است; ولى در موارد زینت کردن گردن «جید» استفاده مى شود; ازاین رو بر استهزا و تحقیر او افزوده است.
✅ ۴ - جهنم، داراى عذاب جسمى و شکنجه روحى (سیصلى نارًا ... و امرأته ... فى جیدها حبل من مسد) آتش، عذاب جسمى و تحقیر با بستن ریسمان به گردن، عذاب روحى است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom