eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات جزء۱۰ سوره انفال ۱- در میدان نبرد ،مقابل دشمن از دو عنصر ثبات قدم و یاد خدا کمک بگیر(۴۵) ۲-درگیری با دیگران ممنوع،چون باعث سستی شده و هیبت شما از بین میرود(۴۶) ۳- خدا نعمتهایی را که به تو داده تغییر نمیدهد ،مگر اینکه خودت تغییر دهی(۵۳) ۴- برای مقابله با دشمن ،خودت را با تمام نیرو آماده کن(۶۰) ۵- با پول نمی شود دلها را جذب کرد،الفت بین دلها دست خداست (۶۳) سوره توبه ۶-پستهای دنیوی (آب دادن حاجیان و ساختن مسجد الحرام) ارزش نیست ،ارزش انسان به ایمان و جهاد است(۱۹) ۷-اگر پدر و برادرت کفر را بر ایمان ترجیح داد،او را تکیه گاه خود قرار نده(۲۳) ۸- اگر پدر و فرزند و برادر و همسر و طایفه و مال و تجارت و خانه ات ،در نظرت از خدا و رسول و جهاد در راهش محبوب تر است ،منتظر عذاب باش(۲۴) ۹- به یاد آور خداوند جاهای زیادی تو را یاری کرده(۲۵) ۱۰- (بدان)دشمن همیشه دنبال است نور خدا را با تبلیغات خودش نابود کند( ۳۲) ۱۱- (بدان)اسلام با دو عنصر؛ هدایت و آیین حق بر همه آیین ها غلبه خواهد کرد(۳۳) ۱۲-تصمیم به هر کاری داشتی،مقدمات آن را فراهم کن(۴۶) ۱۳- هیچ حادثه‌ای برای ما اتفاق نمی افتد ،مگر آنچه خدا برای ما مقرر کرده(۵۱) ۱۴- نماز با کسالت،انفاق با کراهت مقبول خدا نیست(۵۴) ۱۵- از ثروت زیاد کفار تعجب نکن،خدا میخواهدبا آن ثروت آنها را در دنیا عذاب کند(۵۵) ۱۶-انان که امر به منکر و نهی از معروف میکنند منافق اند(۶۷) ۱۷- با کفار و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر(۷۳) ۱۸- پیروزی بزرگ در زندگی رسیدن به بهشت و رضوان الهی است (۷۲) ۱۹- منافقین را میخواهی بشناسی؟ -دنبال فتنه انگیزی در جامعه اند - از نیکیهایی که به تو میرسد ناراحت اند -دروغ میگویند - در تقسیم غنایم بر رسول الله خرده میگیرند - آزار میدهند -از میدان فرار میکنند - خلاف میکنند و میگویند شوخی کردیم - امر به منکر و نهی از معروف میکنند - بخیل اند - از مومنان عیب جویی میکنند - از مخالفت با خدا و دین خوشحال اند @feiz114
برشی از کتاب گرانسنگ (110) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌 گزيده‌ي تفسير 📐 عبد سالك در اين آيه هدايت به صراط مستقيم را از خدا درخواست مي كند و اين هدايت همان هدايت تكويني است؛ زيرا گوينده (نمازگزار يا قاري قرآن) پس از شناخت خداوند و ايمان به او، نور هدايت مي طلبد تا در پرتو آن راه و پرتگاه را بشناسد و چون پويايي انسان دائمي است و راهِ حقْ نيز مراحل فراواني دارد، عبد سالك بايد همواره هدايت به صراط مستقيم را از خدا بخواهد. 📁 صراط بزرگراهي است كه از يك سو به خداي سبحان مرتبط است (و از اين رو واحد است، نه كثير) و از سوي ديگر در فطرت يكايك انسانها قرار دارد و از نهاد آنها آغاز مي شود و از اين رو پيمودن آن دشوار نيست و هر كس آن را بپيمايد به لقاء الله مي رسد. 📈 تفسير اهدنا: هدايت در لغت به معناي دلالت و ارشاد است و آن دو گونه است: يكي نشان دادن راهِ دستيابي به مقصد، كه به آن «اِرائه طريق» مي گويند و ديگري رساندن راهيان به هدف كه از آن به «ايصال به مطلوب» تعبير مي شود. ▫ صراط: بزرگراه وسيع و روشن است. راغب مي گويد: اين واژه در اصل «سراط» بوده كه به معناي بلعيدن است و چون جاده باز و عمومي با فراخي و وضوحي كه دارد، گويا سالك را در كام خود مي كشد و او را به پيش مي برد، به آن «صراط» گفته مي شود[مفردات راغب، «سرط».]. 📁 برخي از پژوهشگران لغات قرآني اين راي را ناصواب دانسته، صراط را واژه اي مستقلّ و غيرمبدّل مي دانند؛ زيرا «سِراط» مشتقات گوناگوني دارد، در حالي كه «صراط» چنين مشتقاتي ندارد[التحقيق، ج6، ص264.]. مستقيم: اين واژه از مادّه «ق و م» است و بر اثر هيئت خاص باب استفعال، بر طلب قيام دلالت مي كند. از آن جا كه انسان در حال قيام، قادر بر بيشترين كارهاي خويش است، واژه‌ي «قيام» را نام بهترين حالت هر شي ء قرار داده است؛ چنانكه بهترين حالت درخت آن است كه بر ساقه‌ي خود ايستاده و ريشه در زمين داشته باشد و از اين رو چنين حالتي را قيام درخت مي نامند. 📁 استقامتْ طلب قيام از شي ء است و طلب قيام كنايه از ظهور و حصول آثار و منافع هر چيز است و چون آثار و منافعِ راه در مستوي بودن، نداشتن اعوجاج و گمراه نكردن سالك است، چنين حالتي را قيام آن مي دانند. پس راه مستقيم راهي است كه نداشتن اعوجاج از آن مطلوب و اين مطلوب حاصل باشد. از اين رو صفت مستقيم براي صراط، توضيحي است، نه احترازي. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (111) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ راه نور و راهيان نوراني 📐 انسان كه موجودي پويا و سالك است، براي آن كه مقصد و غايتِ سلوكش لقاي مهر ربّ العالمين باشد، نيازمند مسلك و صراطي است كه از آسيب اعوجاج مصون و از دستبرد اهريمن مأمون باشد و محتاج نور هدايتي است كه راه را به وي نموده، او را قدم به قدم تا به مقصد راهنمايي كند. 📁 خداي سبحان راه سلوك و وصول سالكان كويش را ترسيم كرده، همگان را به حركت در آن براي وصول به اوصاف جمالي خود فرا خوانده است. عبد سالك در اين آيه‌ي كريمه، به تعليم خداي سبحان، هدايت به صراط مستقيم را مسئلت مي كند و هدايت بر دو گونه است: تشريعي و تكويني[بحث مبسوط هدايت تكويني و تشريعي در كتاب «هدايت در قرآن» آمده است.]. 📁 هدايت تشريعي عبارت است از ارائه‌ي قانون سعادت بخش، تعليم معارف، تبليغ احكام دين و امر به فضايل و نهي از رذايل از طريق وحي و رسالت كه از آن به «ارائه‌ي طريق» ياد مي شود؛ اما هدايت تكويني آن است كه پروردگار، نيروهاي علمي انسان را از بينش خاص و نيروهاي عملي او را از كشش و كوشش مخصوص برخوردار كند تا فهم يا مشاهده‌ي معارف الهي و پيمودن راه و نيل به هدف نهايي به وِفق مراد حاصل شود و به عبارتي ديگر «دستگيري قدم به قدم از عبد سالك و رساندن او به مقصد». از اين رو به «ايصال به مطلوب» موسوم است. 📁 هدايتي كه در آيه‌ي كريمه‌ي (اهدنا الصّراط المستقيم)، از خداي سبحان مسئلت مي شود هدايت تكويني است[مفسراني كه هدايت در اين آيه‌ي كريمه را به «مداومت بر پيمودن صراط مستقيم» و يا «ثبات قدم در راه» تفسير كرده اند، آن را هدايت تكويني دانسته اند.]، نه تشريعي؛ زيرا گوينده‌ي آن (نمازگزار يا قاري قرآن) پس از شناخت خدا، دريافت معارف و احكام دين و گرويدن به آن، از خداوند هدايت مي طلبد. پس او در پي كسب و تحصيل حاصل نيست، بلكه او هدايتي نوراني مي طلبد كه در پرتو آن هم راه را به خوبي ببيند و هم پرتگاههاي اطراف آن را بشناسد: «اليمين والشِمال مضلّة والطريق الوُسطي هى الجادّة»[ نهج البلاغه، خطبه 16، بند 7.]. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (112) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ راه نور و راهيان نوراني 📐 سرّ اين كه عبد سالك همواره بايد هدايت به صراط مستقيم را از خداي سبحان بخواهد (در نماز يا تلاوت قرآن)، اين است كه راه انسان به سوي خدا مقاطع و مراحل فراواني دارد و انسان به هر مرحله از مراحل كمال كه نايل شد، گرچه فعلاً نسبت به آن مرحله نوراني و بيناست، ليكن دوام آن كمال و بقاي آن حال نيازمند به دوام افاضه است؛ چنانكه نسبت به مراحل برتر، تاريك و نابيناست. 📁 حتي اولياي الهي كه بسياري از مراحل كمال را پيموده اند، باز ممكن است بسياري از حقايق را نديده، همچون موساي كليم (عليه السلام) سخن از (ربّ أرني أنظر إليك) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 143.]داشته باشند. از اين رو هر كس به مرتبه اي از كمال در معرفت و عمل دست يافت، از سويي بايد ثبات قدم در آن مرتبه‌ي كمالي را از خدا بخواهد: «لا تنزع منّا صالحاً أعطيتنا» [بحار، ج87، ص175.]، «فلا تسلب منّى ما أنا فيه» [همان، ج99، ص267.]، و از سويِ ديگر براي رسيدن به مراتب برتر، نور هدايت بخواهد، تا حدوث كمال به بقاي آن متصل گردد و مراحل ابتدايي آن به مقاطع نهايي بپيوندد؛ چنانكه در تطبيق حكم كلي بر مصداق و تشخيص وظيفه، نياز به هدايت است. 📁 هدايت تشريعي و آشنايي با معارف دين گرچه لازم و مايه‌ي تماميّت حجّت است، ليكن گاهي به تنهايي براي رسيدن به مقصد كافي و كارساز نيست؛ چنانكه بسياري از عالمان دين و دانايان احكام و حِكَم شريعت بر اثر حرمان از شهود باطنِ نفرت انگيز گناه، بدان دست آلودند. اين هدايت تكويني و نور بصيرت دروني است كه به عبد سالك مصونيت مي بخشد. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
Al-Aadiyaat01.mp3
4.88M
🔅🔅🔅 📌نگاشت13:تفسیر صوتی سوره العادیات 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 صالحین 📁 سالگرد رحلت بانوی با فضیلت اسلام همسر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التهیه و الثناء) مادر سیده نساء عالمیان فاطمه زهرا (علیها آلاف التحیت والثناء) حضرت خدیجه كبری (سلام الله علیها) فرا رسیده است، رحلت ام المومنین را به پیشگاه خاتم الاوصیاء ولی عصر ارواحنا فداه تعزیت عرض می‌ كنیم. 📁 گاهی انسان كاری انجام می ‌دهد كه آن كار را خداوند نه تنها قبول می ‌كند و به او پاداش می ‌دهد، بلكه آن كار را به خود اسناد می ‌‌دهد؛ جریان خدیجه (سلام الله علیها) از این قبیل است، خداوند نه تنها كار این بانو را قبول كرد و به او پاداش حَسَن داد، بلكه كار او را به خود اسناد داد. بی نیازی رسول اكرم با مال حلال خدیجه (سلام الله علیها) بود، آن مال را كه این بانوی طاهره در راه اسلام صرف كرده است ذات اقدس الهی قبول كرد و به خود اسناد داد. همان طوری كه وجود گرامی رسول اكرم (علیه آلاف التهیه و الثناء) قبل از نزول اسلام و قرآن به امانت معروف بود، خدیجه (سلام الله علیها) هم قبل از اسلام به طهارت معروف بود؛ می ‌گفتند بانوی طاهره، آن طاهره همتای این امین شد و این امین همسر آن طاهره شد و آن اموال در راه اسلام صرف شد و خدا این صرف را پذیرفت و به رسولش فرمود: ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلًا فَأَغْنى‌﴾؛[1] یعنی تو را بی ‌نیاز كرد، یعنی مال خدیجه مال خدا است، كار خدیجه مقبول الهی است. ▪️ گاهی انسان مال حلال دارد و در راه خدا صرف می ‌كند و خدا كار او را قبول می ‌كند، عمل او را می ‌پذیرد، وقتی عمل او را قبول كرد یا ده برابر پاداش می ‌دهد یا هفتصد برابر یا هزار و چهارصد برابر یا بیش از آن و این در صورتی است كه خدا مال انسان را قبول بكند، عمل انسان را قبول بكند و به انسانی كه عمل خوب كرد پاداش بدهد، چون ﴿إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾؛[2] اما یك وقت بالاتر از این است، خدا نه تنها عمل انسان صالح را قبول می ‌كند، بلكه خود او را می ‌پذیرد، نه تنها عمل او را! قبول عمل مال اوساط از موحدان و مؤمنان است، اما خود گوهر ذات عامل این نصیب اوحدی است. 📁 خیلی فرق است كه خدا عمل كسی را قبول بكند یا نه خود او را قبول بكند. وقتی خدیجه (سلام الله علیها) را قبول بكند او را مادر سیده نساء عالمیان قرار می‌‌ دهد! اگر گوهر ذات كسی قبول شد او جزو صالحین است نه جزو «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ»! در قرآن بین كسانی كه جزو كسانی كه «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» هستند و بین كسانی كه جزو صالحین هستند خیلی فرق است! آنهایی كه كارهای خوب می‌ كنند مؤمن متوسط هستند، آن كه گوهر ذاتش سالم است او جزو صالحین است. برخی در دنیا با اینكه جزو كسانی هستند كه اعمال صالح دارند ولی جزو صالحین نیستند، بلکه در آخرت به صالحین ملحق می‌ شوند ﴿وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ﴾،[3] اگر كسی گوهر ذاتش صالح شد از ذات او جز كار خیر نشأت نمی‌ گیرد، بر خلاف كسی كه جزو «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» است كه ممكن است گاهی عمل صالح نكند یا خدای ناكرده بلغزد و گرفتار عمل طالح شود. 📁 ما موظفیم این راه را شناسایی كنیم و طی كنیم، این اختصاصی به آن وجود پاك نداشت و ندارد. بعضی از كارها است كه مخصوص انبیاست، مخصوص (ائمه علیهم الصلاه و علیهم السلام) است و دیگران توان آن را ندارند، ولی برخی از كارها مقدور دیگران هست، این راه ها را دیگران هم می ‌توانند طی كنند، البته به نوبه خود. [1] . سوره ضحی، آیه8. [2] . سوره مائده، آیه27. [3] . سوره نحل، آیه122. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/10/18 @rahighemakhtoom
📌 سرمایه درون 🔹 سرمایه‌ای كه برای مردها و زنهاست بعضیها مشترك است و بعضیها مختص؛ آن سرمایه‌ای كه مخصوص زنهاست، آن انعطاف و گرایش و شكسته دلی و موعظت‌پذیری و تسلیم در برابر حق است؛ این سرمایه در زنها بیش از مردهاست. اینكه زن زودتر از مرد متأثر می‌شود و گریه می‌كند این سرمایه است. منتها اگر رهبری شد و این سرمایه را در مناجات به كار برد نه در مسائل عاطفی و خانگی و دنیایی، این سرمایه را به راه مصرف كرده است؛ چون سرمایه را به راه مصرف كرده است بی‌نیاز می‌شود. اینكه در دعای كمیل آمده است «وَ طاعَتُهُ غِنىً»[1] یعنی اگر كس مطیع خدا بود، بی‌نیاز می‌شود و اگر كسی ارتباطش با خدا از راه مناجات بیش از دیگران بود، او بی‌نیازتر است. 🔹 مطلب دوم آن است كه این اختصاصی به معصومین ندارد. اولین كسی كه بعد از وجود مبارك امیرالمؤمنین(علیه افضل صلوات المصلین) به نبی اكرم(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ایمان آورد حضرت خدیجه بود. خدیجه نه مقام نبوت داشت، نه مقام ولایت داشت، نه مقام امامت داشت. درباره فاطمه زهرا(صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، اگر كسی درباره او سخن بگوید و بعد بگوید حضرت زهرا(صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، خب سخنی است به حق گفته است، ولی درباره خدیجه كه نمی‌توان گفت او حسابش جداست! او یك زنی است عادی، او با معجزه ایمان نیاورد، معجزه برای افراد عادی است آن كه راه دلش بسته است، راه چشم را می‌گشاید تا پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) برای او معجزه‌ای ‌بیاورد مرده‌ای را زنده كند و مانند آن؛ ولی هیچ كدام از این معجزات را خدیجه(سلام الله علیها) مسئلت نكرد؛ سرّش آن است كه راه دل باز است، بالاتر از راه چشم و گوش و این راه انعطاف در زنها خیلی بیش از مردهاست. [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص850. 📚 سخنرانی در جمع خواهران طلبه ـ مشهد مقدس تاریخ: شهریور 1372 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۰) _ حکمت اوقات چندگانه نماز اینها که نوشتند، گفتند اگر این هفده رکعت را می فرمود مثلاً صبح بخوان یا ظهر بخوان یا شب بخوان، این مشکل ما را حل نمی کرد. فرمود صبح که بلند شدی، با بلند شو که تا ظهر تو حل بشود. ظهر که شد با عبادت مشغول باش تا شب مشکل تو حل بشود. شب که شد با عبادت شروع بکن تا بقیه را حل کند. تقسیم عبادت کردند؛ (فَسُبحانَ اللهِ حینَ تُمسُونَ وَ حینَ تُصبِحُون)، (وَ عَشیّاً وَ حینَ تُظهِرُون) در سوره مبارکه روم همین است. وقتی که ظهر شده، نماز؛ شب شده، نماز؛ صبح شده، نماز. اگر این را یکجا به ما می گفتند که آن اثر را نداشت! فرمود ما این راه را گذاشتیم، بعد در تمام اینها و است؛ چه چیزی بخواهیم، چه چیزی نخواهیم؛ چه کار کنیم، چه کار نکنیم. 🔶 ر.ک سوره روم / آیات ۱۷ و ۱۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۹) _ راه پذیرش توبه یک آمدن لازم است، خدایا! آمدم؛ همین. وقتی بگوید خدایا! آمدم، این خدا .... (چرا دست یازم چرا پای کوبم / مرا خواجه بی دست و پا می پسندد). آمدم. وقتی آدم کنار بگذارد، او قبول می کند؛ راه آدم باز می شود! این را می گویند، می گویند. همین است!! یک کسی بگوید من آمدم، به جِد بگوید آمدم؛ توبه اش مقبول است. البته رو به قبله باشد، این کلمات را بگوید، بکند، آب توبه بخورد، دو رکعت نماز بخواند؛ اینها جزو و است، هیچ کدام مقوّم توبه نیست! اینها مستحبات است. همان اراده تخلل ناپذیر؛ خدایا! آمدم. 🔶 ر.ک غزل منتسب به مرحوم نشاط اصفهانی ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۸) _ ماه آزادی یک بیان نورانی مرحوم در توحید از وجود مبارک (سلام الله علیه) نقل می کند که ما دلمان می خواهد بخوانیم، چرا موفق نمی شویم؟ فرمود: (قَیَّدَتکَ ذُنُوبُک). این گناهی که روز انجام دادید، شما را است! بنابراین انسان نیست، از بهترین های الهی است. فرمود: ، است؛ کنید. با ، با ، با خودتان را آزاد کنید؛ (اِنَّ اَنفُسَکُم مَرهُونَه بِذُنُوبِکُم فَفُکُّوهَا بِاستِغفارِکُم)، با کردن خودتان را آزاد کنید؛ فک کنید، دِین تان را اداء کنید. و اگر ذنبی دارید، گناهی دارید؛ به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید. 🔶 ر.ک التوحید للصدوق / صفحه ۹۷ و وسائل الشیعه / جلد ۱۰ / صفحه ۳۱۴ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
نکات جزء ۱۱ سوره توبه ۱-رفتارشناسی منافقان: - با اینکه امکانات دارند دوست دارند با انسانهای معذور وامانده باشند (۹۳) -برای تخلف خود عذر می‌آورند (۹۴ ) - قسم می خورند تا از آنها و خطایشان صرف نظر شود( ۹۵) -دنبال جلب رضایت دیگران اند نه خدا (۹۶) - انفاق در راه خدا را غرامت محسوب می‌کنند(۹۸) ۲-دروازه ورود به رحمت خدا انفاق و تقرب به خدا و دعای پیامبر است (۹۹) ۳-اگر دنبال پاکسازی و رشد خودت هستی از اموالت صدقه بده(۱۰۳) ۴- هر رفتاری بکنی،خدا و رسول و مومنین آن را خواهند دید(۱۰۵) ۵-هرگز در مسجد و مراکز منافقین عبادت نکن،چون محل زیان رساندن ،کفر ورزی،تفرقه بین مومنان و کمینگاه خودشان است(۱۰۷-۱۰۸) ۶-اگر ساختمانت را بر تقوا و خشنودی خدا بنا نهی بهتر است از کسی که ساختمانش را بر پرتگاه بنا نهد(۱۰۹) ۷- جان و مالت را با خدا معامله کن و بهشت بخر(۱۱۱) ۸-برای مشرکین استغفار نکن حتی اگر نزدیکانت باشد(۱۱۳) ۹-هر وقت باور کردی هیچ پناهگاهی جز خدا نداری،در رحمت به رویت باز میشود(۱۱۸) ۱۰-همیشه با راستگویان باش(۱۱۹) ۱۱- از رسول الهی و امام تخلف نکن،(۱۲۰) ۱۲- خودت را فدای رسول و امام کن،رسول و امام را فدای خود نکن(۱۲۰) ۱۳- هر قدمی در راه خشم کفار برداری،هر رنجی بکشی،برایت کار شایسته نوشته می شود (۱۲۰) ۱۴-هر انفاقی که در را ه خدا،کم و زیاد، بدهی دارای پاداش است(۱۲۱) ۱۵- رنجهای تو بر پیامبر و امام سخت است ،او نسبت به مومنان مهربان مهرورز است(۱۲۹) سوره یونس ۱۶-مژده بهشت مخصوص مومنان است (۱) ۱۷- خشنود بودن به زندگی پست دنیا و آرامش با آن و غفلت از آیات الهی ،مقدمه ورود به جهنم است (۸-۷) ۱۸-همیشه خدا را بخوان نه فقط در رنج و زیان(۱۲) ۱۹- ستم به دیگران به زیان خود شماست(۲۳) ۲۰- خدا تو را به سرای سلامت و بهشت دعوت میکند(۲۵) ۲۱- در دنیا نیکوکار باش ،پاداش آن هم نیکی است و زیاده بر پاداش،و اهل بهشتی(۲۶) ۲۲- از گمان پیروی نکن،چون چیزی را از حق بی نیاز نمی کند (۳۶) ۲۳- ستم نکن که ،روز قیامت حاضری تمام آنچه در زمین است را برای نجات خود تاوان بدهی ،ولی نمی شود(۵۴) ۲۴- شادمانی واقعی در بخشش و فضل خدا است،پس از رحمتش شادمان باش، چون از همه دستاوردهایت بهتر است(۵۸) ۲۵- اگر میخواهی ترس و غمت از بین برود،دوست خدا شو(۶۲) ۲۶- شب را با استراحت آرام بگیر و روز را تلاش کن(۶۷) ۲۷- ایمان و عمل صالح باید به موقع باشد،ایمان هنگام غرق شدن فرعون سودی نداشت(۹۲) ۲۸-نمیتوانی کسی را به زور مومن کنی(۹۹) ۲۹- به سوی دین حق رو کن و مشرک نباش(۱۰۵) ۳۰- خدایی که سود و زیانی به تو نمی رساند را پرستش نکن که ستمکاری است(۱۰۶) ۳۱-از قرآن پیروی کن و شکیبا باش (۱۰۹) @feiz114
سیمای خدا در سوره یونس(جزء11) ۱- در پذیرش نفرین و مجازات بدی های مردم شتاب نمی کند(۱۱) ۲- پس از زیان و ناراحتی ،رحمت را به مردم می چشاند(۲۱) ۳- کشتی ها را با بادی دل پسند و ملایم در دریا روان میسازد تا با آن مردم شادمان شوند(۲۲) ۴- وقتی مردم در محاصره طوفان خدا را خالصانه میخوانند،انها را نجات میدهد (۲۳) ۵- خدا دعوت میکند، به کجا؟ سرای سلامت ،بهشت و راه راست(۲۵) ۶- هیچ گونه ستمی به مردم نمی کند(۴۴) ۷- هر چه در آسمانها و زمین است فقط از اوست(۵۵) ۸- وعده های او بر حق است(۵۵) ۹- خوشحالی و شادمانی به بخشش و رحمت خدا نیکوست و از همه دستاوردها بهتر است (۵۸) ۱۰- عزت از آن اوست(۶۵) ۱۱- شب را تاریک قرار داد تا انسان ها آرام گیرند و روز را روشنی بخش (تا تلاش کنند)(۶۷) ۱۲- عمل مفسدان را اصلاح نمی کند (۸۱) ۱۳- حق را با کلمات و‌وعده هایش تثبیت میکند(۸۲) ۱۴- مردم را با زور به ایمان وادار نمی کند(۹۹) ۱۵- مومنان را نجات می دهد(۱۰۳) ۱۶- سود و زیان فقط دست خداست (۱۰۶) ۱۷-اگر خدا (برای امتحان یا مجازات) زیانی به تو برساند هیچ‌کس جز او نمی تواند برطرف کند(۱۰۷) ۱۸- اگر خدا نیکی ای را برای تو اراده کند هیچ‌کس نمی‌تواند آن را برگرداند (۱۰۷) ۱۹- نیکی را به هر کس از بندگانش بخواهد و شایسته بداند میرساند(۱۰۷) ۲۰- بسیار آمرزنده و مهرورز است (۱۰۷) @feiz114 @rahighemakhtoom