#تصویر_نگاشت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دو بنای مهم در مطالعه
🔹 ما دو بنا [در مطالعه] باید داشته باشیم: یکی اینکه وقتی رفتیم کتابخانه و داریم کتاب مطالعه می کنیم، باید ببینیم که در حضور ذات اقدس الهی هستیم، یک؛ دوم اگر چیزی فهمیدیم نگوییم این فکر من است و من خودم فهمیدم، بلکه باید بگوییم به من دادند! آن وقت راحت هستیم. این را به من دادند! اینکه باشد آدم راحت است، نه بیراهه میرود و نه راه کسی را می بندد، دیگر ادعایی نمی کند.
📚 سخنرانی در جمع خواهران مجمع تربیتی بانوان تهران
تاریخ: 1397/08/20
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
base.apk
8.03M
#نرم_افزار
📌 نرم افزار #اندروید «نشانه»
✅ ده هزار خاطره از اخلاق ، #عبادت ، معنویت #شهیدان
🔹 با جستجوی کلمات #نماز #وضو #سجده #مسجد #تعقیبات و ... می توانید به خاطرات آنها به صورت موضوعی دسترسی پیدا کنید..
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
036.mp3
10.95M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه36
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(129)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#رسالت_زنان_در_تأمين_امنيت
🔅🔅🔅
📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (6 پایان)
✅ اصل چهارم. چون صراط مستقيم ويژگي دارد كه شناخت آن از تشخيص موي باريك دقيق تر و پيمودن آن از رفتن بر لبه شمشير تيز دشوارتر است، هرچند با مُراجعَت به سلطان علوم و ملكه معارف، يعني وحي الهي، معرفت آن ميسور و با مراقبت و مُحاسَبَتِ نفسْ طي كردن آن مقدور مي شود، گروهي كه از رجوع به منابعِ وَحياني ناكام و از رقيب و حسيب خود بودن محروم اند، به دام افراط و تور تفريط افتاده، كژراهه مي روند.
▪ آنچه در جاهليتِ كهن رخ داده بود كه در آن دختر زنده به گور مي رفت و زن از بسياري از حقوق الهي و انساني خود بي بهره بود، تفريط درباره زن بود و آنچه از جاهليتِ مُدِرن پديد آمد كه در آن تفكّر فمينيسم رواج دارد، افراط درباره آن است؛ چه اينكه اصل تفكر اومانيسم نارواست، زيرا هرگونه حقّي كه براي شخصيّت حقيقي يا حقوقي صنف يا نوع انسان ثابت مي شود، بايد در مدار هويّت عيني و هستي خارجي او بيرون نباشد، چون حق تابع ذي حق است، اگر ذي حق موجودِ محدودِ نيازمند بود، حق او بايد در محور هستي او بگردد و فراتر از آن نباشد.
▪ انسان، اعم از مرد و زن، موجودي است آفريده خداوند و كاملاً تحت تدبير ربوبي او اداره مي شود و بايد در مدار حقّي كه خداي سبحان تحديد كرده و متجاوز از آن را تهديد نموده و حافظ و نگهبان او را تحبيب و ترغيب و طاغي و باغي نسبت به آن را ترهيب و تخويف كرده است، طواف نمايد، و از كعبه حق مداري به بتكده اومانيسمي يا فمينيسمي منحرف نشده و كژراهه نرود. تفكّر فمينيسمي در حدّ خود بحران هويّت را به همراه دارد كه ابطال آن در گرو انسان شناسي كامل در ظلّ جهان بيني توحيدي است.
▪ خواهران بزرگوار آگاهند كه بحران تنها خياباني يا بياباني نيست، بلكه گاهي در متن كتاب هاي رسمي ظهور نموده و زماني در مجلّات يا روزنامه ها بروز مي كند و شبهه علمي را در كنار شهوت عملي تزريق مي نمايد؛
▪ بنابراين بر همگان لازم است كه فساد فرهنگي را همراه با آشوب كوي و برزن بررسي نمايند و بهداشت چنان دسيسه و درمان چنين فتنه اي را با بَنان و بَيان و با قلم و قدم و با سِلاح و صلاح، و بالاخره با هر وسيله اي به عهده گيرند، زيرا رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ رَدَّ عَنْ قومٍ مِنَ المسلمينَ عاديةَ ماءٍ او نارٍ وَجَبَتْ له الجنّةُ» [الكافي، ج 2، ص 164.]؛ هر كس جلوي تعدّي آب و طغيان آتش را بگيرد و نگذارد مسلماني در معرض سيل و مانند آن قرار گيرد يا مسلماني را از سوخت و سوز برهاند و مانع نفوذ آتش شود، بهشت براي وي واجب و ثابت است.
▪ اين نكته نيز روشن است كه گرايش هاي لائيكي، منش هاي سُوءِاخلاقي، روش هاي ناپسند و نارواي اجتماعي، بيش از تعدّي آب و تجاوز آتش خسارت بار است و در اين مسئوليتِ دفاعي و صيانتي هيچ تفاوتي بين زن و مرد نيست، زيرا جريان دفاع از حوزه اسلامي و حراستِ از عفاف و پاكدامني و حمايت از تماميّت ارضي و نظاير آن، از مهمّ ترين امور جمعي محسوب مي شود كه در آن رهبران الهي حضور تام داشته و اِشراف كامل دارند و در چنين موقعيّت حسّاسي، هيچ مؤمن راستين، اعم از زن و مرد، صحنه را رها نمي كند و رفاه زودگذر را بر شكوه پايدار ترجيح نمي دهد.
▪ پيام قرآن حكيم در اين باره تعيين كننده وظيفه رسمي است: (إنّما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله وإذا كانوا معه علي امرٍ جامعٍ لم يذهبوا حتّي يستئذنوه... ) [سوره نور، آيه 62.]؛ مؤمنان راستين گروهي اند كه به خداوند و رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم او ايمان آورده اند و هنگامي كه با آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم در امر جامع و كار اجتماعي كه بارزترين مصداق آن دفاع از ميهن اسلامي است باشند، هرگز بدون اذن و(بدون عذر معقول و مقبول) صحنه را رها نمي نمايند.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
فصل مشترک دعای #انبیاء
🔹 ما تا یك پایگاه فكری اعتقادی نداشته باشیم، از نظر مسائل اخلاقی، فقهی و حقوقی با مشكل جدی روبرو هستیم؛ بالأخره اینها زیر بنا می خواهد، خود اینها رو بنا هستند، یك مبنای خاصی می طلبند كه آن مبنا بتواند این بنا را تحمل بكند؛ یعنی احكام اخلاقی، احكام فقهی و احكام حقوقی همه اینها جزء فروع اند که بالأخره یك اصولی را می طلبند، این مطلب اول.
🔹 مطلب دوم این است كه ما موظفیم به انبیای الهی تأسی كنیم، راهی را كه آنها رفتند همان راه را برویم كه هم مبنای سالمی داشته باشیم، هم بنای استوار.
🔹 مطلب سوم این است كه ما اگر خواستیم ببینیم سیره انبیا، سنت انبیا و مكتب انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) چیست، بهترین سند قرآن كریم است كه مشخص كرده كه اینها از خدا چه خواستند و چطور زندگی را شروع كردند. قرآن كریم وقتی روش انبیا را بازگو می كند، از وجود مبارك ابراهیم خلیل مثلاً شروع می كنید می بینید او اول از ذات اقدس الهی مبانی متقن دینی و توحیدی را طلب كرده است تا یك جهان بینی موحّدانه را تحصیل كرده باشد، بعد مسائل اخلاقی حقوقی و فقهی را، عرض كرد ﴿رَبِّ هَبْ لی حُكْماً وَ أَلْحِقْنی بِالصّالِحینَ﴾؛[1] آن حكم را و آن جهان بینی توحیدی را به من عطا بكن كه اگر آن عطا شد در حقیقت همان معرفت الهی و همان اصول دین، میتواند زیر بنای بسیاری از مسائل باشد. به وجود مبارك موسای كلیم (سلام الله علیه) که رسید فرمود: ﴿فَاسْتَمِعْ لِمَا یوحَی ٭ إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِكْرِی(۱٤)﴾؛[2] فرمود ببین چه چیزی به تو وحی می شود، اولین مطلبی كه به تو وحی میشود جریان توحید است بعد مسئله عبادت و در بین عبادت نماز را اقامه بكن، برای اینكه به نام من و به یاد من باشی؛ یعنی آن معارف اعتقادی به وسیله عبادت سامان می پذیرد، چه اینكه رو بنایی است بر اساس همان زیر بنا. وقتی نوبت به عیسای مسیح (سلام الله علیه) هم می رسد، میبینید آن وجود مباركش اولین سخنی كه می گوید این است ﴿إِنّی عَبْدُ اللّهِ﴾ بعد ﴿آتَانِی الْكِتَابَ وَجَعَلَنی نَبِیاً﴾،[3] اول مسئله اولوهیت خدا و پذیرش توحید الهی است بعد مسئله نبوت و كتاب و مانند آن است. [وقتی] نوبت به وجود مبارك پیامبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) می رسد، فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنینَ﴾؛[4] اول بدان كه در جهان بیش از یك خدا نیست، خدایی هست و شریك هم ندارد، این را بدان! این علم بالأخره با براهین حاصل میشود، برای آنها با شهود حاصل می شود، اما برای ما با دلیل حاصل می شود ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ﴾ این اصل اول، بعد ﴿وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ﴾؛ هم برای خودت استغفار بكن و هم برای دیگران كه این می شود فرع و آن میشود اصل.
📝 پی نوشت:
[1]. سوره شعراء, آیه83.
[2]. سوره طه, آیات13 و 14.
[3]. سوره مریم, آیه30.
[4]. سوره محمد, آیه19.
📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1385/03/11
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_آزادی
#آزادی_سیاسی
#آزادی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 دین و آزادی در قرآن/دین و آزادی سیاسی(1)
▪ آزادی سیاسی در كاربرد عام آن هر گونه فعالیتی را كه بر سرنوشت سیاسی جامعه تاثیر میگذارد، شامل میشود. طبق این كاربرد، تشكیل احزاب وجمعیتها، مطبوعات و رسانه های گروهی نیز فعالیت های سیاسی به شمار میروند، ولی كاربرد خاص آن مربوط به دخالت آحاد جامعه در حكومت و اداره ی امور كشور است. این آزادی با نظامهای استبدادی در تعارض آشكار است.
▪ بدیهی است آزادی افراد در دخالت در ادارهی جامعه مشروط به یك سلسله شرایط و شایستگی هاست كه با توجه به نوع جهان بینی ها و مكاتب پذیرفته شده در جوامع بشری و قوانین اساسی آنها متفاوت خواهد بود. ولی در قانونمندی چنین آزادی بسان دیگر آزادی های اجتماعی نمیتوان تردید كرد.
🔹 حق آزادی سیاسی در ماده ی (2) اعلامیه جهانی حقوق بشر در سه بند تدوین شده است:
🔸 1. هر كس حق دارد در ادارهی عمومی كشور خود، خواه مستقیما و خواه به وساطت نمایندگی كه آزادانه انتخاب شده باشد، شركت جوید.
🔸 2. هر كس حق دارد با تساوی شرایط به مشاغل عمومی كشور خود نایل آید.
🔸 3. اساس و منشا حكومت، ارادهی مردم است، این اراده، باید به وسیله انتخاباتی ابراز گردد كه از روی صداقت و به طور ادواری صورت پذیرد. انتخابات باید عمومی و با رعایت مساوات باشد و با رای مخفی یا طریقهای نظیر آن انجام گیرد كه آزادی رای را تامین نماید.
▪ بند اول و دوم ماده ی مزبور از دیدگاه جهانبینی توحیدی، پذیرفته است، چرا كه اگر شرایط عمومی برای حضور آحاد و افراد جامعه در ادارهی امور كشور فراهم نگردد و این كار تنها توسط افراد ویژه ای مثلا هواداران یك حزب، یا اشراف و سرمایه داران و امثال آنان انجام شود، مشاركت عمومی از میان میرود، و زمینه برای استبداد و خودكامگی فراهم میشود، و به دنبال آن مفاسد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رواج مییابد. و هیچ یك از این امور از دیدگاه دین حق پذیرفته نیست.
✅ در قرآن كریم بر اصل تعاون و مشاركت عمومی، مشورت و همفكری، و نفی استبداد تاكید شده است. درباره تعاون میفرماید: «...تعاونوا علی البر و درباره ی مشورت میفرماید: «... و امرهم شوری بینهم...»[1] و نیز به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم دستور میدهد تا با مسلمانان در امور مربوط به سرنوشت جامعه اسلامی مشورت كند «...و شاورهم فی الامر...»[2] و امام علی علیه السلام فرموده است«من استبد برایه هلك»[3] و نیز فرموده است: «آله الرئاسه سعه الصدر».[4]
برپایی قسط و عدل در جامعهی انسانی یكی از اهداف بعثت پیامبران الهی بوده است(حدید/25) و آزادی معقول و مشروع یكی از مصادیق عدل اجتماعی است.
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#ایمان
#مومن
#محبت
#پیامبر
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه50 (امروز یکشنبه 29-10-1398)
🔅🔅🔅
📌 انس مومنان با یکدیگر
عن حنان بن سدیر، عن أبیه ، قال قلت لأبی عبد الله ( علیه السلام )إنی لألقی الرجل لم أره و لم یرنی فیما مضی قبل یومه ذلک فأحبه حبا شدیدا، فإذاکلمته وجدته لی علی مثل ما أنا علیه له ،ویخبرنی أنه یجد لی مثل ألذی أجد له فقال صدقت یاسدیر، إن ائتلاف قلوب الأبرار إذاالتقوا، و إن لم یظهروا التودد بألسنتهم ،کسرعه اختلاط قطر السماء علی میاه الأنهار، و إن بعدائتلاف قلوب الفجار إذاالتقوا، و إن أظهروا التودد بألسنتهم ،کبعد البهائم من التعاطف ، و إن طال اعتلافها علی مذود واحد.
📒 (امالی شیخ طوسی ص412)
▪ گاهی اصحاب ائمه علیه السلام جزئیات مسائلشان را هم با ایشان مطرح میکردند.
🔹 عرض میکند: من گاهی یک فردی را می بینم که او را تا بحال ندیده ام و با او آشنائی ندارم، اما وقتی کنار او می نشینم احساس میکنم یک محبتی به او دارم و گویی سالها با این فرد سابقه داشته ام! وقتی با او حرف میزنم، می بینم او هم عیناً همین احساس من را نسبت به خودش دارد، او هم احساس میکند که به من محبت دارد. سرّ این مطلب چیست؟
▪ حضرت فرمود: بله، همینطور است، همانطوری که وقتی روی جوی آبی، نهر آبی باران میریزد، به سرعت این قطرۀ باران با این آب مخلوط میشود، یعنی شما هیچ فاصله ای نمی بینید! به مجرّد اینکه این آب میرسد، سریعاً با این جریان اختلاط پیدا میکند، همینطور ابرار وقتی به یکدیگر میرسند ولو به زبان هم اظهار تودّد نکنند، روحهایشان با همدیگر اختلاط پیدا میکند. اهل تقوا انسشان با یکدیگر اینطور است، یک انس عمیق قلبی و روحی است.
▪ اما دلهای فجّار، عکس این است! آنها وقتی به یکدیگر میرسند، با همدیگر اظهار علاقه هم میکنند اما به خون هم تشنه اند! مثل همین فجّار که در رأس دولتهای دنیا قرار دارند و حکومتها را اداره میکنند، اینها وقتی به یکدیگر میرسند اظهار علاقه و محبّت میکنند، اما در دلشان ذره ای نسبت به هم محبت و تودّد و انس ندارند! اینها مثل حیوانات هستند، دو رأس گوسفند یا دو الاغ در راه به هم میرسند، اینها به یکدیگر هیچ علاقه ای ندارند! ولو اینکه این بهائم در یک آخور با همدیگر مدّتها باشند.
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 یک قلب یک مکتب
✅حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است
🔸حضرت امير(سلام الله عليه) در ذيل اين آيه، فرمود كسي حبّ ما را دارد با دوستيِ دشمنان ما جمع نميشود.
🔸نه انسان دو قلب دارد، نه در قلب دو مكتب جا ميگيرد؛ مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ
🔸خب اگر هر كسي يك دل دارد و در يك دل دو مكتب جا نميگيرد ديگر ممكن نيست شما هم غديري باشيد هم سقفي؛ هم غدير را قبول داشته باشيد هم سقيفه را، اينكه شدني نيست!
🔸فرمود دوستان ما هرگز دوستانِ دشمنان ما نيستند.
🔸پس چه در مسأله توحيد چه در مسأله وحي و نبوّت چه در مسأله امامت دو متضاد در يكديگر جا نميگيرد.
🔸هم ايمان باشد هم كفر، هم ايمان باشد هم نفاق، هم غدير باشد هم سقيفه اين جمع نميشود، لذا فرمود مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ...
🔸فرمود شما پيشنهاد كفار را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نميشود پيشنهاد منافق را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نميشود پيشنهاد سقفي را بخواهي بپذيري با غديري جمع نميشود...
🔸اينها حرف باطل ميزنند، حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 1 الی 5
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی
◼️مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)
◾️سرّ اینكه این بانو(سلام الله علیها) حجت بر ائمه(علیهم السلام) است و اگر علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) نبود احدی همتای آن حضرت نبود، این است كه آن حضرت مثل خود قرآن كریم در مقام #حدوث و #بقاء شكل گرفت، قرآن این سه ویژگی را دارد؛
🔸 اولاً از زمین برنخاست و از آسمان نازل شد
🔸و ثانیاً نزولش 23 سال طول كشید
🔸و ثالثاً برای ابد می ماند و اینطور نیست كه ـ معاذ الله ـ قابل زوال و از بین رفتنی باشد؛ «لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ».
◾️وقتی هویت انسان كامل مخصوصاً فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را ارزیابی میكنیم میبینیم در همین مثلث خلاصه میشود؛ ایشان از زمین برنخواست و از #آسمان نازل شد و تقریبا همسفر قرآن كریم بود.
◾️طی 23 سالی که قرآن به تدریج نازل شد وجود مبارك فاطمه(سلام الله علیها) از چندین راه با قرآن رابطه داشت؛
🔸 راه مستقیمش این بود كه از وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آیات را فرا گرفت و هر روز این دو شاگرد را به پیشگاه رسول گرامی میفرستاد یعنی #حسن و #حسین سفیران فاطمه بودند، بعد از آنها استنطاق میكرد كه امروز چه آیه ای نازل شد؟ #پیغمبر چه فرمود؟ آیه را چگونه معنا كرد؟ این آیه را با آن آیه چگونه هماهنگ كرد؟
🔸 اینها را گزارش میدادند در تكمیل گزارش با پدر بزرگوارش هم مذاكره میكرد، سفیر سومی كه وجود مبارك فاطمه(سلام الله علیها) داشت #علی_بن_ابی_طالب بود كه باب مدینه #علم بود آن هم مرتب گزارش میداد، امروز این آیه نازل شد ،پیغمبر اینچنین معنا كرد، اینچنین تفسیر كرد و مانند آن،
🔸 همچنین وجود مبارك بی بی(سلام الله علیها) راه دیگری نیز داشتند که هر كسی میتواند آن را داشته باشد، بحسب ظاهر انسان ارتباط مستقیمی هم با ذات اقدس الهی دارد آن راه را هم خدا وعده داد كه اگر #تقوا پیشه كنید از یك سو خداوند #معلم شما میشود از سوی دیگر «اتَّقُوا اللّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللّهُ»
🔸 این بی بی(سلام الله علیها) در اثر آن تقوای كامل، شاگرد مستقیم ذات اقدس الهی بود معارفی را از آنجا فراگرفت و از اینكه در سوره انفال خدا وعده داد «إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانًا» این بی بی(سلام الله علیها) مثل اعلای تقوا بود لذا ذات اقدس الهی فرقان بین حق و باطل را به او عطا كرده است.
◾️این مجموعه اینقدر ادامه داشت تا #قرآن به پایان برسد همین كه در اواخر عمر مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قرآن به پایان رسید دیگر آیهای ناز ل نشد طولی هم نكشید كه این پدر و آن دختر هر دو رحلت كردند.
◾️بی بی(سلام الله علیها) بیش از 75 روز یا 95 روز بعد از رحلت رسول گرامی(سلام الله علیهما) نماند. تقریبا وقتی نازل شدن قرآن تمام شد عمر این بی بی هم تمام شد. او با قرآن #نفس میكشید با قرآن #كامل میشد با قرآن #مترقی بود با قرآن #مانوس بود منتها قرآن آمد كه بماند این بی بی هم آمد كه بماند، بدنش البته رحلت كرده است و اما جان او همچنان #زنده است.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
037.mp3
16.99M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه37
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نصر
#سوره_نصر
#تودیع
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره نصر
▪ سوره نَصر صد و دهمین سوره و از سورههای مدنی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده به معنای پیروزی است. از دیگر نامهای آن اذا جاء است. در این سوره سه پیشگویی و خبر غیبی مهم وجود دارد: «فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام»، «ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)» و «رحلت پیامبر(ص)». استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان را از خواص این سوره برشمردهاند.
▪ نام مشهور سوره، نصر است. سبب این نامگذاری آن است که کلمه نصر در اولین آیه این سوره به کار رفته و از پیروزی الهی سخن گفته است. نام دیگر این سوره «اذا جاء» است؛ زیرا این سوره با همین کلمه آغاز میشود. سومین نام این سوره، تودیع است. نزول این سوره در اواخر عمر رسول خدا(ص) و وداع خداوند و جبرئیل با ایشان، دلیل این نامگذاری است.
▪ سوره نصر جزو سورههای مدنی و در ترتیب نزول صد و دومین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف صد و دهمین سوره قرآن است.
▪ بعضی از مفسران این سوره را صد و یازدهمین یا صد و دوازدهمین سورهٔ نازلشده میدانند. سوره نصر جزو سورههای جَمعیُالنزول است بدین معنا که تمام آیات آن یکجا نازل شده است. ۱۴ تا ۱۶ سوره قرآن چنیناند.
▪ سوره نصر ۳ آیه، ۱۹ کلمه و ۸۰ حرف دارد و جزو سورههای مُفصّلات (دارای آیات کوتاه) است.
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نصر
#سوره_نصر
#تودیع
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوای کلی و نموداری سوره نصر
▪ خداوند در سوره نصر، به رسولش وعده پیروزی و یاری میدهد و اعلام میکند خیلی زود مردم گروهگروه داخل اسلام میشوند. پس به پیامبر(ص) دستور میدهد به شکرانه این یاری و پیروزی، خدا را تسبیح کند و حمد بگوید و استغفار کند.
▪ بنابر نظر برخی مفسران همچون علامه طباطبایی این سوره در مدینه بعد از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شده است؛ پس مراد از فتحی که خداوند به آن وعده میدهد، فتح مکه است
.
▪ نظرها درباره زمان نزول سوره نصر مختلف است؛ برای مثال علی بن ابراهیم قمی میگوید این سوره در منا و در حجة الوداع نازل شد یا واحدی نیشابوری میگوید این سوره در بازگشت پیامبر(ص) از جنگ حنین نازل شد و پیغمبر(ص) پس از آن بیش از دو سال نزیست؛
✅ اما برخی از مفسران همچون شیخ طبرسی و علامه طباطبایی بر این باورند که این سوره پس از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شد؛ بنابراین منظور از فتح و پیروزی و پیوستن بسیاری از مردم به اسلام که خداوند در آیه اول و دوم از آن سخن گفته، فتح مکه است؛ چراکه پس از این پیروزی بود که مردم دستهدسته به اسلام پیوستند.
▪ این سوره، حامل سه پیشگویی و خبر غیبی است:
⏪ • فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام؛
⏪ • ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)؛
⏪ • رحلت پیامبر(ص).[۱۱]
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom