🔴 نفوذ و تخریب(5) 💢 بنیادگرایی 💢
🔻با ظهور انقلاب اسلامی ایران و پس از فروپاشی ساختار دوقطبی جهان، کلیدواژه «بنیادگرایی اسلامی» به یکی از اصطلاحات پرکاربرد در عرصه جریانشناسی و تحلیل تحولات امت، تبدیل شد.
🔻 این اصطلاح، معنایی نزدیک به «سلفیت» دارد که در مصادیق نیز همردیف اصطلاح «اسلام سیاسی» است؛ چرا که یکی از مهمترین شعارهای بنیادگران اسلامی، احیای حکومت اسلامی بر مبنای سیاست اسلامی است.
♨️ اما از این اصطلاح نیز مفاهیم صحیح و سقیمی اراده شده است که ذهنیت افراد را نسبت به آن دچار اختلال و انحراف میسازد:
💢تعریف بنیادگرایی اسلامی با رویکرد غربی و سکولار: بنیادگرایی اسلامی، نگرشی افراطی و متحجر است که اندیشهای خشک و عقبمانده از دین را وسیله قدرتیابی خود ساخته و با افراطگرایی و انحصارطلبی، هر پدیده مخالف با اندیشه خود را نابود و ویران میسازد. پیروان این رویکرد در نگرش به جنبشهای اسلامی از انقلاب اسلامی ایران تا القاعده و داعش و طالبان و اخوان المسلمین اصیل قطبی، همگی را بنیادگرایان اسلامی مینامند.
💢تعریف بنیادگرایی اسلامی با رویکرد تکفیری: بنیادگرایی اسلامی واقعی یا سلفیت، همان نگرش عقیدتی محمد بنعبدالوهاب است که توحید را بازخوانی کرده و بر اساس معنای صحیح عبادت و توحید، شرک مسلمانان در دوران معاصر را آشکار میسازد. مسلمانانی که فقط در زبان شهادتین را گفتهاند اما حتی از لحاظ فقهی و حقوقی نیز مسلمان نیستند و مشرک قلمداد میشوند.
💢 بنیادگرایی اسلامی با رویکرد بیداری اسلامی: بازگشت به اصول راهبردی اسلام، مبتنی بر قرآن و سنت و حاکمیت اسلامی در جوامع مسلمانان. احیای فریضه جهاد در برابر کفار و سلطهجویان جهت بازیابی عزت اسلامی و بهرهگیری از اتحاد و اخوت اسلامی در این مسیر.
#نفوذ
#تخریب
#تصحیح_مفاهیم
#بنیادگرایی_اسلامی
🔎 @rased110
✳️ مقام معظم رهبری (دام ظله):
🔴 مثلاً جمهوری اسلامی را به «بنیادگرایی» متّهم میکنند و منظورشان از بنیادگرایی، تعصّب و تحجّر است. این در حقیقت همان تسلیمناپذیریِ ملت و دولت ایران است. همین که در مقابل خواستههای غیرمنصفانهی قدرتهای جهانی تسلیم نمیشوند، گفته میشود: «اینها متحجّرند.» نه؛ این موضع، موضعِ حقطلبانهی یک ملت مسلمان است و به معنای تحجّر نیست. اگر بنیادگرایی به معنای احترام به اصول پذیرفته شده است، مقولهی خوبی است، و همه به آن افتخار میکنند. (بیانات در مراسم پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی "رحمهالله" 14/3/1373)
🔴 اینکه شما میبینید بنیادگرایی و اصولگرایی مثل یک دشنام، در دست و دهان دشمنان این ملت میچرخد، به خاطر همین است. این اصول، همان چیزهایی است که قلدرها و زورگوهای دنیا از آن متضرّر میشوند و با آن مخالفند. ( بیانات در خطبههای نمازجمعه 21 رمضان 16/9/1380)
🔴 امروز امریکاییها، محافل صهیونیستی عالم و محافل سرمایهداریِ عمدهی دنیا وقتی به چشم دشمن به حرکتهای مؤمنانهی مردم مسلمان نگاه میکنند، اسمش را بنیادگرایی میگذارند. البته مقصود آنها از کلمهی بنیادگرایی، التزام به اصول و به پایههای فکری و ارزشهای اساسی نیست. مرادشان از کلمهی بنیادگرایی، واپسنگری، کهنهپرستی و نگاه متحجّرانه به مسائل است. یعنی به عنوان یک دشنام، بنیادگرایی را به ملتها نسبت میدهند. از نظر آنان، بنیادگرا یعنی متحجّر و عقبافتاده و دگم و مانند آن! دشمن اگر فحش ندهد باید تعجّب کرد. (بیانات در خطبههای نماز عید فطر 11/12/1373)
🔴 یکی از موضوعاتی را که به شدت تبلیغ کردند بنیادگرایی اسلامی است! گفتند: «اسلام، غیر از بنیادگرایی اسلامی است. ما با اسلام مخالف نیستیم؛ بلکه با بنیادگرایی مخالفیم!» بنیادگرایی یعنی چه؟ برداشت من و شما از بنیادگرایی، غیر از متفاهم تودهی مردم و فضای ذهنی مردم در غرب است. بنیادگرایی از نظر ما، یعنی پایبند بودن به اصول و بنیادهای دینی. اینکه چیز بدی نیست؛ ما افتخار هم میکنیم. وقتی هم میگویند «آقا، شما بنیادگرا هستید»، میگوییم «البته که ما بنیادگرا هستیم.» انکار و نفی هم نمیکنیم. پایبندی به اصول که بد نیست! شرافت اخلاقی هم یک اصل است؛ راستگویی هم یک اصل است؛ عدالت هم یک اصل و بنیاد اخلاقی است؛ خیانت نکردن هم یک بنیاد اخلاقی است، تکذیب کارهای بد هم یک بنیاد اخلاقی است. همهی دنیا هم به این بنیادها و نهادهای اخلاقی پایبندند و به آنها افتخار میکنند و کسی هم آنها را بد نمیداند. ما از بنیادگرایی، استنباطی این گونه داریم و البته با این دید، درست هم هست..... برطبق نظر و برداشت ما، این امر، پسندیده است. اما در تداول فرهنگی غرب، بنیادگرایی را با تحجر و حالت بسته بودن برروی حرف حساب و نفهمیدن منطق برابر میدانند و در حقیقت ما را به این متهم میکنند! نمیگویند اینها پایبند به توحیدند. وقتی میگویند بنیادگرا هستند، معنایش این نیست که اینها پایبند به توحید و صدق در کلام و زهد نسبت به پدیدههای مادیاند. میگویند اینها متحجرند! (بیانات در دیدار جمعی از روحانیون 25 / 11 / 1371 )
#رهبر_انقلاب
#تصحیح_مفاهیم
#بنیادگرایی
🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذرهبین (1) 🔎
❓ چه جریانهایی با عنوان جریان تکفیری شناخته میشوند؟
❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟
🔴 پاسخهای متفاوتی برای پرسشهای فوق مطرح است.
پاسخهایی که هرکدام را باید مورد سنجش قرار داد.
⚠️ نکات مهم (پیش از ارائه و بررسی نظریات مطرح در خصوص پرسشهای فوق) :
1️⃣ ضروری است توجه داشته باشیم: جریان تکفیری مانند ویروسی است که گاهی نشانههای ظاهری برجستهای در پیکره امت ندارد، اما با گذر زمان، اثرات خود را نشان میدهد. بنابراین، باید در شناخت آن، گزارههایی را معیار سنجش قرار داد که در هر صورت، ماهیت این جریان را آشکار سازد. (حتی پیش از بروز آسیبهای محسوس و ویرانگر)
2️⃣ مقصود ما از جریان تکفیری در اینجا، جریانی است که مانع حرکت جریان بیداری اسلامی شده و انحرافی در امت است که باید از راههای مختلف و مناسب، از فعالیت و گسترش آن جلوگیری بهعمل آورد. جریانی که وجودش در هر حالت و زمانی، زمینه کشتار مسلمانان بوده و تضعیف اسلام و تفرقه در میان امت را در پی دارد.
⏩ در پستهای بعدی برخی از نظریات مطرح در خصوص معیار شناخت جریان تکفیری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
#جریانشناسی
#جریان_تکفیری
#تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذرهبین (2) 🔎
در پاسخ به این پرسشها که:
❓ چه جریانهایی با عنوان جریان تکفیری شناخته میشوند؟
❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟
نرشات متفاوتی مطرح است که چهار نظریه را بررسی میکنیم:
1️⃣ هر جریانی که فرد یا گروهی از منتسبان به اسلام را تکفیر کند، جریان تکفیری است. ( 💡معیار: تکفیر کردن)
🔻 بررسی: با این توصیف، باب حکم به ارتداد و حکم به کفر برخی مدعیان دروغین اسلام، بسته میشود و حتی جریانهایی که مبتنی بر مبنای صحیح اسلامی و به صورت صحیح، حکم به کفر مدعیان دروغین اسلام کنند، تکفیری نامیده میشود. ❌
»»»»»»»»»»»»»..........«««««««««««««
2️⃣ هر جریانی که علاوه بر تکفیر عدهای از مسلمانان، این نظریه خود را عملی کند؛ یعنی جان و مال آن عده را نامحترم شمرده و در عرصه عمل نیز احکام کفار را بر آنان جاری سازد. (💡معیار: تکفیر و عمل به آن)
🔻 بررسی: همان اشکال نظریه اول، به این نظریه نیز وارد است؛ زیرا جریانهایی که به صورت صحیح و مبتنی بر تعالیم اسلامی، عدهای را کافر بدانند، طبق این نگاه، تکفیری محسوب میشوند. ❌
»»»»»»»»»»»»»..........«««««««««««««
3️⃣ هر جریانی که بهصورت نابهجا و غلط، عدهای از منتسبان به اسلام را متهم به کفر کند. (💡معیار: تکفیر در غیرمحل)
🔻 بررسی: برخی از جریانها به دلیل 🌀فهم غلط از طرف مقابل، اقدام به تکفیر نابهجا میکنند و یا 🚫برخلاف مبنای رسمی خود، عدهای را تکفیر میکنند. 📌چنین جریانهایی را نمیتوان تکفیری دانست📌، هرچند شاید اشتباهشان بهدلیل افراط و جهل باشد و میتوان آنها را جریانهای افراطی و جاهل دانست.❌
مثال اول 🌀فهم غلط از طرف مقابل: به اشتباه خیال میکنند که پیروان فلان مذهب قائل به وجود دو خدا هستند، پس آنها را تکفیر میکنند. هرچند این تکفیر، اشتباه و نابهجاست اما این جریان، تکفیری نیست؛ زیرا طبق مبنای اسلامی تکفیر کرده و اشتباه در تطبیق داشته است. در حالت عادی اگر بفهمد که گروه مورد نظر، چنین عقیدهای ندارند، مشکل حل میشود.
مثال دوم 🚫برخلاف مبنای رسمی خود: هرچند مبنایش میگوید که تنها انکار عامدانه ضروریات دین، موجب کفر میشود و او نیز همین مبنا را قبول دارد، اما در جایی به دلیل اشتباه در فهم موضوع، انکار یک امر غیرضروری را دلیل بر کفر یک گروه اتخاذ میکند. مثلاً: گروهی را که قائل به ظالم بودن یکی از صحابه هستند را کافر قلمداد میکنند، در حالی که این امر، بر مبنای عقیده او، جزو ضروریات دین نیست.
👆این موارد در طول تاریخ اسلام و در میان بسیاری از گروهها و مذاهب اسلامی رخ داده است ولی موجب پدیدآمدن جریان تکفیری نشده است.
#جریان_شناسی
#جریان_تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذرهبین (3) 🔎
نظریه چهارم در پاسخ به این پرسشها که:
❓ چه جریانهایی با عنوان جریان تکفیری شناخته میشوند؟
❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟
4️⃣ هر جریانی که عدهای از مسلمانان را منطبق بر مبنای رسمی خود در عرصه عقیده، تکفیر کند، اما مبنایش در تکفیر، مخالف با مبنای اسلامی و قرآنی باشد. یعنی تعریفی را از مفاهیم اساسی اسلام داشته باشد که مخالف با تعریف قرآنی باشد و طبق همان تعاریف و مبانی، مسلمانان را تکفیر کند. (💡معیار: تکفیر طبق مبانی رسمی جریان که مخالف با مبنای عقیدتی اسلام باشد)
🔻 بررسی: چنین جریانی بر خلاف جریانهایی که در نظریه سوم مطرح شد، با درک صحیح از عقیده طرف مقابل و همچنین منطبق با مبانی عقیدتی رسمی خود، اقدام به تکفیر عدهای از مسلمانان کرده است، اما متأسفانه مبانی عقیدتی این جریان، مخالف با اسلام است. تعریفش از مفاهیم مبنایی اسلام و توحید، مخالف با تعریف صحیح است.
👆 چنین جریانی در صورتی که وجود یافته و فعالیت داشته باشد، دیر یا زود نتیجهاش به کشتار و ویرانی و فتنه میان مسملانان میانجامد؛ زیرا عقیدهاش چیزی است که قابل جمع با اسلام نیست و اشتباه در تطبیق ندارد، بلکه انحرافش در اصل مبنا و عقیده است. اگر بخواهد اصلاح شود، اساساً باید از هویت جریانی خود دست بردارد.
💠 معرفی مصداق اصلی معاصر این جریان، همراه با بیان نقاط انحرافش در مبانی عقیدتی ، در شمارههای بعدی از مجموعه «جریان تکفیری زیر ذرهبین» معرفی خواهد شد ان شاء الله.
#جریان_شناسی
#جریان_تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔴📌 مصادیق عینی جریان تکفیری
🔻 با توجه به سلسله مطالب «جریان تکفیری زیر ذرهبین»، جریان تکفیری آن جریانی است که منطبق با عقیده رسمی خود در مبانی اسلامی همچون توحید و شرک، به تعاریفی معتقد باشد که برخلاف مبنای صحیح اسلامی، مسلمانان را متهم به کفر و شرک کند.
❓مصادیق عینی چنین جریانی در دوران معاصر کدام جریانها هستند؟
❇️ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که دردوران معاصر، تنها اندیشهای که چنین تعریفی از اسلام، توحید و شرک ارائه کرده، جریان وهابیت است. ( در آینده باید مطالبی مستند در کانال ارائه کنم که انحراف وهابیت از مبانی اسلامی در تعریف توحید و شرک را آشکار سازد. انحرافی که تمام تکفیرهای وهابیت و جریانهای تکفیری منشعب از آن در موضوعات مختلف، ریشه در آن انحراف مبنایی دارد)
❎ نکته: البته جریانهایی که خود را وهابی نمیدانند اما همان تعریف وهابیت از توحید و شرک را دارند نیز، قاعدتاً تکفیری محسوب میشوند؛ چرا که تکفیری بودن و نبودن به ادعا نیست.
🔻 حال وقتی با این معیار سراغ جنبشها و جریانهای معاصر میرویم، دیگر نمیتوان صرف تمجید از محمد بنعبدالوهاب و یا تکفیر نا بهجای عدهای از مسلمانان و یا انجام عملیات مسلحانه، یک جنبش یا جریان را تکفیری نامید. به عنوان مثال:
♦️ در جریان القاعده چهار طیف فکری وجود دارد که تنها دو جریان از آنها را میتوان تکفیری نامید. (در مطالب مربوط به معرفی القاعده اسناد این ادعا ارائه خواهد شد و طیفهای مختلف با ارائه اسناد معرفی خواهند شد ان شاءالله) با تأکید بر اینکه هسته مرکزی و مؤسس القاعده، از طیف تکفیری آن نبودهاند.
♦️ در طالبان، نهتنها همسویی با جریان تکفیری نیست بلکه ضدیت با آن نیز مشهود است. البته انکار نمیکنم که در دل طالبان، تکفیرهای نابهجا وجود دارد، اما مصداق همان تعریف سوم است که در دایره جریان تکفیری نمیگنجد و قابل حل است.
♦️ جریان داعش از فرق سر تا نوک انگشتان پا معتقد به اندیشه تکفیری وهابیت است و آن را سماً اعلام کرده و حتی خود را از عالمان وهابی جزیرة العرب نیز وهابیتر میداند. (اسناد آن را در بررسی داعش ارائه خواهم کرد)
♦️ و جریانهای دیگری مانند اخوان و ... نیز باید زیر ذرهبین رفته و رگههای تکفیری آنها از شاخههای اسلامی و یا سکولار، تجزیه شوند.
💠 این نگاه نیازمند آن است که مبتنی بر عقیده صحیح اسلامی در مبانی دین، ملاکها را در اختیار داشته باشیم و سراغ جریانها برویم.
🔴 در اینصورت دیگر نمیتوان همه را با یک چوب راند و عنوانهای کلیدی مانند سلفی، تکفیری، جهادی و... را مانند غربیها بر همه این جریانها به طور یکسان منطبق کرد. اسناد متعددی از القاعده، طالبان، داعش، اخوان المسلمین و جبهة النصره (هتش) وجود دارد که اصلاً دیده نشده و یا به آنها توجهی نشده و در آینده باید یکیک این اسناد ارائه و بررسی گردد. از خاطرات اعضای مهم القاعده و طالبان تا اثار و مقالات نظریهپردازان این گروهها.
جالب است بدانید، در بحران سوریه که حتی اغلب نخبگان اهلسنت که به ایرانیها و شیعه نگاهی مثبت داشتند، ایران را قاتل ملت سوریه قلمداد میکنند، در حالی که برخی از مهمترین نظریهپردازان القاعده، اینگونه نمیاندیشند، بلکه مقالات مفصلی در دفاع از موضع حزب الله و ایران در سوریه دارند.
⚠️ در این کانال چیزی که کمتر مورد استناد قرار میگیرد، مقالات غربیها و سکولارها و تعاریف آنهاست. منابعی که سالهاست مسیر شناخت جریانهای اسلامی را منحرف ساخته است.
#جریان_شناسی
#جریان_تکفیری
#بررسی_مفاهیم
🔎 @rased110
🔴 ✍️ تحرکات خطرناک داعش در سومالی و نبرد میان القاعده و داعش در این دیار (به مناسبت تحرکات هفته اخیر داعش در سومالی)
🔻 سومالی با اشرافی که روی تنگه باب المندب و دریای سرخ دارد، یکی از مهمترین نقاط راهبردی منطقه محسوب میشود. دقیقاً به همین خاطر، القاعده از همان سالهای نخست شکلگیری، شاخه خود در این نقطه را تقویت کرد.
البته آمریکاییها که به خوبی از اهمیت سومالی آگاهی دارند، فعالانه وارد عرصه شدند و با کمک مزدوران خود توانستند سیطره جنبش الشباب (شاخه القاعده) بر سومالی را منتفی سازند و آنها را عقب برانند.
🔴 آنچه امروز در سومالی نگران کننده شده، نبرد میان داعش و القاعده (الشباب) در این نقطه راهبردی است.
به تجربه ثابت شده است که فعالشدن شاخههای داعش در هر نقطهای، آن هم بهشکل وسیع، ارتباطی مستقیم با توطئههای سرویسهای غربی و صهیونیستی دارد.
⭕️ حتی پیش از طوفان الاقصی و حساس شدن دریای سرخ، منتظر فعالشدن القاعده در سومالی بودم. اما ظاهراً آمریکاییها خیلی زود خبردار شدهاند که چه گزینههایی میتواند علیه آنان فعال شود. به همین خاطر، باز هم مهره شوم تکفیریها را جهت ممانعت از قدرتیابی مبارزان مسلمانِ ضداستعماری به میدان آوردهاند.
🔻 الشباب سومالی طی تاریخ حضورش، ضربات مُهلکی بر پیکر آمریکا و جبهه سلطهگر غربی وارد کرده و اکنون باید در نبرد با داعش، خود را بازیابی کند.
⚠️ براستی اگر #بن_لادن و #ایمن_الظواهری میدانستند که کوتاه آمدن در برابر زرقاوی و مکتب نجدی به رهبری «الشعیبی» چه هزینههای سنگینی برای القاعده و امت دارد، اینگونه سرشان کلاه نمیرفت.
💢 امروز مبارزان القاعده در سومالی به جای نبرد با آمریکا مجبورند با پدیدهای بجنگند و کشته بدهند که روزی بنلادن و ظواهری با تسامح و عدم آگاهی از نحوست این شجره خبیثه، با آن کنار آمدند.
🔻هرچند خود #بن_لادن و #ابومصعب_سوری و #سیف_العدل بارها از انحرافات و دردسرهای این شجره خبیثه (جریان تکفیری) گلایه و ناله کرده بودند. اما یقین دارم فکرش را نمیکردند که روزی کار به اینجا برسد.
⏩ اگر فرصتی دست بدهد، گلایههای سران القاعده از رگههای جریان تکفیری در میان مبارزان آن دوران را در کانال قرار میدهم. اما قبل از آن باید چهار طیف اصلی موجود در القاعده را شناخت تا معلوم شود این گلایه ها و اختلافات در چه فضایی پدید آمده است.
🔻 اساساً سناریوی نفوذ جریان تکفیری در القاعده به شکلی حسابشده، داستان مفصلی دارد که روزی باید به آن پرداخت.
📋 انبوهی از حقایق و اسناد تاریخی در مورد القاعده زیر آواری از دروغهای نویسندگان غربی، در حال خاک خوردن و پوسیدهشدن است. اسنادی که اگر رو شود، نگاهها را در حیطه جریانشناسی، تحت تأثیر قرار میدهد و تحلیلها دقیقتر خواهد شد.
#داعش
#سومالی
#الشباب
#تحلیل
🔎 @rased110
افتتاحیه النبأ 428 سومالی.jpg
1.81M
🔴📰 نشریه النبأ
❇️ 20 رجب 1445 //// شماره 428
🔻 در متن افتتاحیه این شماره به نبرد داعش با القاعده در سومالی پرداخته شده است. یکی از اهداف این متن، جذب عناصر القاعده سومالی (الشباب) به تشکیلات داعش در سومالی است.
این دقیقاً همان راهبردی است که مکتب نجدی در قبال کلیت سازمان القاعده اتخاذ کرد و توانست شاخه عراق را به طور کامل متعلق به خود سازد. همچنین در افغانستان نیز از طالبان یارگیری کند. اما به دلیل دوری منهج طالبان از منهج داعش، موفقیت داعش در عرصه افغانستان کمتر بود. القاعده در مغرب اسلامی نیز هدف این سناریو قرار گرفت و تضعیف شد.
♨️ به جرأت میتوان ادعا کرد، گروهی که بیشترین خسارتها و ضربات مُهلک را از داعش متحمل شده، سازمان القاعده است.
اینکه القاعده در رأس خسارتدیدگان از پدیده داعش محسوب میشود، نیازمند یک تحلیل جامع است که علل و زمینههای این واقعیت را تبیین کند. در یک اشاره کوتاه باید گفت: «اختلاط اندیشهها و نداشتن یک مرز مشخص و مانیفست محکم داخلی، عرصه را برای نفوذ ویروس جریان تکفیری در القاعده باز کرد». (تفصیلش برای بعد)
#النبأ
🔎 @rased110