eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
150 عکس
326 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴💠سومین رویکرد در امت پس از فروپاشی عثمانی و سیطره کفار 3️⃣ تحجر، تکفیر و افراط‌گرایی رویکردی که خوانشی جعلی و منحرف از اسلام ارائه کرده و تلاش می‌کند که خود را نسخه اصیل معرفی کرده و با ویرانگری و عقب‌ماندگی، چهره اسلام را مخدوش می‌سازد. ❇️ شعارها و اهداف رویکرد: ۱) 👈 ارائه نسخه‌ای انحرافی از اسلام و تعاریفی تحریف‌شده از تعالیم اسلامی ۲) 👈 سوق‌دادن انرژی جوانان و نخبگان مسلمان به سمت و سوی انحرافی که نه‌تنها هیچ آسیبی برای بیگانگان و دشمنان اسلام نداشته باشند، بلکه در راستای اهداف آنان و بازیگر سناریوهای آنان باشند. ۳) 👈 ناهموار ساختن مسیر رویکرد بیداری اسلامی با مخدوش ساختن شعارهای آن رویکرد و ارائه نسخه‌هایی مشمئزکننده از جهاد و حاکمیت اسلامی که موجب نفرت ملت‌ها از این مفاهیم گردد. ۴) 👈 استفاده از افراط‌گرایی جهت آماده کردن فضای رشد رویکرد سکولاریسم، لائیسم و تفریط ۵) 👈 ایجاد تفرقه و نزاع میان مسلمانان و تکفیر آنان مبتنی بر اصولی ضداسلامی اما در پوشش اسلام. ✳️ این رویکرد نیز مانند رویکرد سکولار از حمایت و پشتیبانی دشمنان اسلام برخوردار بوده و جهت تضعیف جریان بیداری اسلامی، تقویت می‌شود. جریان‌های متعددی نیز مبتنی بر این رویکرد، پدید آمده و گسترش یافته‌اند. حامیان این رویکرد نیز مانند حامیان رویکرد سکولار، تلاش کرده و در جریان‌های متعدد و مهم امت، نفوذ کرده‌اند. اغلب کرسی‌های معرفی اسلام در کشورهای غربی، تحت تصرف این رویکرد بوده و طبق اسنادی که در آینده منتشر خواهد شد، سیاست‌مداران غربی، دستور گسترش فزاینده این رویکرد در سرزمین‌های اسلامی را در همان سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، صادر کردند. این فرمان غربی نیز جهت محقق کردن همان اهداف فوق بوده است. 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(1)؛ «شعار سلفیت» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹 بدیهی است که پدید آمدن نسخه‌های جعلی از یک پدیده اصیل، به معنای نفوذ و منحرف ساختن ویژگی‌ها و امتیازات مهم آن پدیده اصیل توسط نسخه‌های جعلی است. ✅ یکی از شعارهای مهم رویکرد بیداری اسلامی که توسط جریان تکفیری از مسیر اصلی‌اش منحرف گردیده، شعار سلفیت و پیروی از سلف صالح است. سلفیت از منظر رویکرد بیداری اسلامی عبارت است از: ❇️ پیروی از سلف صالح در استقلال فکری و فرهنگی مبتنی بر قرآن و سنت ❇️ پیروی از سلف صالح در تبعیت از مبانی اسلامی و اجرای آن در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی و دوری گزیدن از بدعت‌ها و انحرافات نفوذ یافته توسط یهود و بیگانگان و بدعت‌گزاران. ❇️ پیروی از سلف صالح در جهاد در برابر کفار و استعمارگران. ❇️ پیروی از سلف صالح در عزت و سربلندی در مقابل بیگانگان ❇️ پیروی از سلف صالح در اخوت و یکپارچگی ♨️ هرچند جریان‌های مبتنی بر رویکرد بیداری اسلامی مانند جریان اخوان المسلمین اصیل و جریان‌های مبارز امت با عنوان سلفی شناخته می‌شدند اما جریان تکفیری که ادعای سلفیت داشته، از دهه نود میلادی و همزمان با جوشش روزافزون و خیر‌کننده رویکرد بیداری اسلامی در میان امت، تمرکز خود بر مهم‌ترین شعارهای بیداری اسلامی را بیش از پیش افزایش داد تا بدین وسیله، سیل جوانان اسلام‌گرای مجذوب رویکرد بیداری اسلامی را به سمت خود منحرف سازد. یکی از مهم‌ترین شعارهای بیداری اسلامی، سلفیت بود، اما رویکرد تکفیری، همین شعار را با مفهومی تحریف شده ارائه کرد. 📛 مفهوم و شعار سلفیت از منظر رویکرد تکفیری کنار زدن همه مذاهب و فرق اسلامی و بدعت‌گزار و کافر دانستن همه آنهاست؛ چرا که سلفیت از منظر این رویکرد عبارت است از: ❌ تکفیر مسلمانان و مشرک خواندن آنان و تساوی میان مسلمانان با مشرکان صدر اسلام. هرچند سلف صالح امت، چنین اندیشه و رفتاری نداشتند، اما رویکرد تکفیری، این اندیشه را به سلف صالح نسبت می‌دهد. ❌ کنارزدن همه نظریات و پیشرفت‌های علمی در عرصه‌های فقهی و عقیدتی و فلسفی و ... (زیرا سلف صالح متوهم در این رویکرد، برترین‌ها بوده‌اند و هر اندیشه‌ای غیر از اندیشه آنان حتی اگر مبتنی بر تعالیم اسلامی باشد، باز هم متهم به بدعت و شرک است) ❌ تبعیت بی‌چون و چرا از عقیده و منهج وهابیت؛ زیرا طبق رویکرد تکفیری، تنها وهابیت است که مبتنی بر اندیشه سلف صالح بوده و عقیده‌ای توحیدی است. 💢 اینگونه بود که رویکرد تکفیری طی 50 سال گذشته 1970-2020م تمرکز خود را بر شعار سلفیت افزایش داد تا جوانان اسلام‌گرای گریخته از ساختارهای کفری را به خود مجذوب ساخته و از شکل‌گیری و تقویت‌شدن جریان‌های مبتنی بر رویکرد بیداری اسلامی جلوگیری کند. 🔎 @rased110
صحيفة النبأ العدد 426.pdf
5.64M
🔴 📰 نشریه النبأ (د ا ع ش) 🔻 جدیدترین شماره النبأء، نشریه رسمی (د ا ع ش) 💢 جهت مطالعه پژوهش‌گران 🔎 @rased110
راصد امت
🔴 📰 نشریه النبأ (د ا ع ش) 🔻 جدیدترین شماره النبأء، نشریه رسمی (د ا ع ش) 💢 جهت مطالعه پژوهش‌گران 🔎
🔴♨️ بررسی شماره جدید النبأ 🔻 داعش، تا پیش از آغاز طوفان الاقصی، اغلب مطالب نشریه خود را به تحرکاتش در سرزمین‌های آفریقایی اختصاص داده بود، گهگاهی نیز خبر‌هایی از عملیات در افغانستان و عراق منتشر می‌کرد. پس از آغاز طوفان الاقصی تا سه‌هفته هنوز متحیر بود که با شرایط جدید چه کند؟! از طرفی حماس که از طرف داعش، به‌عنوان جریانی مرتد شناخته می‌شد، رسماً با اسرائیل درگیر شده و ضربات سنگینی بر صهیونیست‌ها وارد کرده بود. از جانب دیگر، اعضا و پیروان داعش منتظر بودند ببینند این گروه در این عرصه با دشمن اصلی امت چه می‌کند. ♨️ اکنون حدود سه هفته است که داعش، شعاری را مطرح ساخته با عنوان غزوه‌ی «واقتلوهُم حَیثُ ثقِفتموهُم» یعنی ما در پاسخ به یهود (اسرائیل) در هر جایی که دستمان به یهود برسد آنان را خواهیم کُشت. ❌ اما داعش از آغاز نبرد طوفان الاقصی و مخصوصاً پس از مطرح کردن شعار «واقتلوهم حیث ثقفتموهم» دقیقاً برعکس این هدف عمل کرده است. یعنی هر جا و هر محوری که نقش پشتیبانی مقاومت امت در برابر صهیونیست‌ها را برعهده داشته و یا مستقیماً با آنان درگیر بوده، توسط داعش مورد حمله قرار گرفته است. عملیات‌های داعش در عراق و سوریه افزایش یافته و بدین‌وسیله این پیام را به دولت سوریه و گروه‌های مقاومت می‌رساند که در صورت درگیری با اسرائیل، زمینه فعالیت ما علیه شما افزایش یافته و مجبورید در چند جبهه درگیر باشید. 🔻 در این شماره از نشریه النبأ هم شاهد اخباری از حملات داعش به ارتش سوریه و نیروهای عراق هستیم. داعش در نشریه‌اش زیاد به مسئله فلسطین و غزه و مجاهدت‌های مردم غزه چیزی نمی‌نویسد؛ زیرا انحرافی بودن مسیر خودش، آشکار خواهد شد. شاید در این سه ماهه که 12 عدد از نشریه النبأ را منتشر کرده دو یا سه بار به مسئله فلسطین پرداخته باشد. آن هم برای توجیه واماندگی خودش در این میدان. ✳️ در پست بعدی اینفوگرافی تعداد عملیات‌های داعش در مناطق مختلف که در شماره اخیر نشریه النبأ درج شده، ارائه می‌گردد. 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(2)؛ «شعار سلفیت» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹 پس از آنکه جریان‌های مبتنی بر رویکرد تکفیری، شعار سلفیت را در مفهومی بر محور تحجر، عقب‌ماندگی و تکفیر مسلمانان به جریان انداختند، نوبت به رویکرد سکولار می‌رسد که تنها مجرای شعار سلفیت را در این مرداب، منحصر ساخته و مقصود جریان‌های بیداری اسلامی از شعار سلفیت را نیز به همین معنا تفسیر کند. 🔻 درنتیجه جریان‌های سکولار، تمام تلاش‌های شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام از مجاهدان دیوبندی در برابر استعمار تا حسن البنا و سید قطب و ... را در سبد سوخته جریان تکفیری قرار می‌دهد. ⛔️ رویکرد سکولار، مبتنی بر همین نگاه، عنوان «سلفیت» را جامع همه این جریان‌های متعارض (اعم از تکفیری و بیداری اسلامی) قرار داده، آنها را به یکدیگر متصل کرده و در نهایت به همان حوضچه رویکرد تکفیری سرازیر می‌کند. ♨️ فرآیند این انحراف، زمانی شدت می‌یابد که جریان‌های سکولار و تکفیری، افرادی را به جریان‌های مبتنی بر رویکرد بیداری اسلامی نفوذ داده و صداها و مواضع مبتنی بر دیدگاه تکفیری را در فضای این جریان‌ها برجسته‌ سازند. 👆 مصادیق عینی و میدانی این سناریو را با اسناد و مدارک متعددی می‌توان در اخوان‌المسلمین و حتی سازمان القاعده، مشاهده کرد. (ان شاء الله در آینده اسناد و مدارک اجرای این فرآیند در این جریان‌ها، ارائه خواهد شد). 🔴 در نهایت، کار به جایی خواهد رسید که حتی عموم مسلمانان نیز ناخودآگاه، متنفر از شعار «سلفیت» هر دعوتی مبنی بر پیروی از سلف صالح امت و بازگشت به استقلال مسلمین و دوران عزتمندی آنان را شعاری جهت عقبگرئد، تحجر، تکفیر و ویرانی قلمداد خواهند کرد. «مطلب شماره یک»👆 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(3)؛ «اسلام سیاسی» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹از آنجا که اجرای شریعت الهی و حاکم شدن دین در شئون جامعه، یکی از مهم‌ترین شعارهای رویکرد بیداری اسلامی است، عنوان اسلام سیاسی نیز بر این رویکرد نهاده شده است. 🔴اما اصطلاح اسلام سیاسی دارای دو معنای متفاوت است که نتایجی متعارض را در پی دارند. 💠 توضیح در پست بعدی👇 🔎 @rased110
🔴 توضیح پست قبلی👆 «منظور از اسلام سیاسی چیست؟!» 🔻براساس نگرش رویکرد بیداری اسلامی، تنها جریان‌هایی را می‌توان در زمره رویکرد «اسلام سیاسی» تعریف کرد که سیاست را به عنوان یکی از عرصه‌های اجرای دین الهی می‌دانند و به‌دنبال حاکمیت شریعت الهی در تمام شئون زندگی بشریت هستند. جریان‌هایی که در این راه از اتحاد و اخوت اسلامی، جهاد و حکمت برخوردارند و پای حرکتشان، ملت‌های مسلمان هستند. نه آنکه شمشیری بر گردن ملت‌های مسلمان باشند. بنابراین، رویکرد تکفیری که در ضدیت با اتحاد اسلامی قرار گرفته و دست به تکفیر مسلمانان می‌زند، نمی‌تواند در زمره جریانات اسلام سیاسی قرار گیرد. 🔻 اما طبق تعریف رویکرد سکولار، هر جریانی که شعار احیای حاکمیت اسلامی و اجرای شریعت در شئون سیاسی و اجتماعی بشر را سر داده و در مسیر آن فعالیت کند، (اعم از تکفیری و غیرتکفیری) جریانی با رویکرد «اسلام سیاسی» محسوب می‌شود. بنابراین، از سید قطب و مودودی و امام خمینی (رحمه‌الله) و القاعده و اخوان‌المسلمین تا داعش، همگی در محدوده اسلام سیاسی قرار می‌گیرند. و صد البته در مقابل این اسلام سیاسی، اسلام معتدل یا سکولار قرار دارد که دین را در محدوده سیاست وارد نکرده و آن را آلوده به سیاست نمی‌کند! ! ⛔️جریان سکولار تلاش می‌کند با برجسته سازی اصطلاح «دولت اسلامی» برای جریانی همچون داعش، مصداق داعش را نتیجه ناگزیر اسلامی شدن سیاست معرفی کند. 🔎 @rased110
🔴🖼♨️ اسلام سیاسی اما سکولار؟! 🔻 گاهی اوقات در میان جریان‌هایی که در ابتدا بر اساس رویکرد بیداری اسلامی شکل گرفته‌اند، نفوذ نرم اما عمیق و گسترده جریان سکولار، باعث انحراف این جریان‌ها می‌شود. 🔴 این انحرافات در بعضی مصادیق به حدی است که جریان مبتنی بر بیداری اسلامی و با شعار حاکمیت شریعت الهی، به این مرحله می‌رسد که طبق سیاست دینی، باید سیاست را از دین جدا کنیم !! 🔻 خطر بزرگ اینجاست که در اینگونه موارد، دیگر با یک روشنفکرنمای سکولار طرف نیستیم، بلکه باید استاد مسلمان و حتی با یک عالم دینی مدعی جهاد و انقلابی‌گری مواجه هستیم که به او اعتماد داریم. 🔎 @rased110
🔴 ⁉️ چرا اینقدر ساده‌ایم؟! 🌀 چقدر راحت تحت تأثیر رسانه‌ها و جعلیات قرار می‌گیریم. خیلی راحت طبق تبلیغات غربی‌ها، بن‌لادن را یک تروریست تکفیری می‌نامیم و حتی هم‌پیمان آمریکا!!! ❓ می‌دانید چرا؟ 🔻 چون در جریان‌شناسی متکی به اسناد و منابع حقیقی و مطالعات صحیح نبوده‌ایم، هرچه رسانه‌ها و افراد گفته‌اند را راحت قبول کرده‌ایم. 👆 مانند همین تصویر فوق. 🔴 کسی که بن‌لادن را بشناسد و از حقیقت اندیشه او مبتنی بر اسناد واقعی، آگاهی داشته باشد، فریب این بازی‌های تبلیغاتی را نمی‌خورد. 🔎 @rased110